eitaa logo
آیت اللّه محسن فقیهی
1.3هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
237 ویدیو
11 فایل
صفحه رسمی دفترحضرت آیت اللّه محسن‌فقیهی دام‌ظله‌الوارف ◀️ ارتباط با ادمین @Mohsenfaghihiadmin ◀️ پاسخ‌گویی به مسائل شرعی ۰۲۵-۳۷۸۳۱۸۲۸ ◀️ پایگاه‌ اطلاع‌رسانی: mohsenfaghihi.com ◀️ تلگرام t.me/mohsenfaghihi ◀️ اینستاگرام instagram.com/mohsenfaghihy
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️آیت الله فقیهی: حضرت زهرا (س) در راه دفاع از ولایت به شهادت رسید . 🔹حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به لزوم الگوگیری از حضرت فاطمه (س) در دفاع از ولایت بیان داشت: امروز کشور گرفتار انواع فتنه ها شده و راه برون برفت از آن نیز پیروی از ولایت فقیه و عمل به منویات رهبر انقلاب در همه مسائل است. 🔺متن کامل خبر را در خبرگزاری حوزه بخوانید . 🆔 @mohsenfaghihi
🔴 عدل الهی در چند جا بحث میشود ؟ ✍️ آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته : 🔻در علم کلام خوانده‌ایم که عدل الهی در چند جا بحث می‌شود: ۱)‌ عدل الهی در تکوینیات، ۲) عدل الهی در تشریعیات و ۳)‌ عدل الهی در مقام محاسبه. 1️⃣ عدالت الهی در تکوین : یعنی خداوند متعال در کمال عدالت موجودات را خلق کرده است. مرحوم شهید مطهری در کتاب عدل إلهی خود به خوبی این مسأله بیان کرده و توضیح داده است. 2️⃣ عدل الهی در تشریع: یعنی خداوند متعال، احکام و تکالیف را برای انسان‌ها کاملاً با عدالت بیان فرموده است. ▪️آیه ﴿لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا﴾ می‌فرماید: خداوند متعال به مقدار وسع ما به ما دستور داده است و بیشتر از طاقت ما دستوری نداده است. ▪️و همچنین آیه ﴿مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ﴾ خداوند متعال در مقام تکلیف بر شما مشقت و رنج ننهاده، و در دین حرج و مشقتی نیست. ▪️مثلاً اگر وضو و غسل مشقت وجود داشته باشند برای آن‌ها بدل گذاشته شده و از عوض آن‌ها تیمم به جا آورده می‌شود و یا در روزه کفاره قرار داده شده است. این عدالت در تشریع است. 3️⃣ عدل الهی در محاسبه: آیه می‌فرماید: ﴿فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ﴾ پس هر کس به قدر ذره‌ای کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید. و هر کس به قدر ذره‌ای کار زشتی مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید. این عدالت در محاسبه است. 🔺خلاصه ای از درس خارج فقه آیت الله فقیهی دامت برکاته ( 1401/07/20 ) 🆔 @mohsenfaghihi
🔻امام رضا (ع) می فرماید: « أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ یَعْدِلُ سَبْعینَ حَسَنَةً، وَ الْمُذیعُ بِالسَّیِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ». 🔹پنهان کننده کار نیک [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشکارکننده کار بد سرافکنده است، و پنهان کننده کار بد آمرزیده است. ( الکافی ، ج2 ، ص428 ) 🆔 @mohsenfaghihi
آیت الله فقیهیF30(14010920).mp3
زمان: حجم: 4.69M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 30 روز یکشنبه 20 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
آیت الله فقیهیO30(14010920).mp3
زمان: حجم: 2.47M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 30 روز یکشنبه 20 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
آیت الله فقیهیF31(14010921).mp3
زمان: حجم: 5.38M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 31 روز دوشنبه 21 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
آیت الله فقیهیO31(14010921).mp3
زمان: حجم: 1.85M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 31 روز دوشنبه 21 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
⭕️حکم تخم ماهی از نظر امام خمینی ( ره ) : ✍️ حضرت آیت الله فقیهی دامت برکاته : 🔹امام خمینی رحمه‌الله می‌گوید: «بيض السمك يتبعه، فبيض المحلّل حلال وإن كان أملس، وبيض المحرّم حرام وإن كان خشناً. والأحوط في حال الاشتباه عدم أكل ما كان أملس. نعم لو كان مشتبهاً في أنّه من المحلّل والمحرّم، وكان خشناً، أو اشتبه ذلك أيضاً، حلّ أكله». 🔹تخم ماهی (خاویار) تابع همان ماهی است؛ اگر حلال‌گوشت است، خاویارش هم حلال است و اگر خود ماهی حرام است، خاویارش هم حرام است. نرم بودن یا زبر بودن در حرمت و حلیت دخالتی ندارد؛‌ ماهی اگر حلال است تخمش هم حلال است هرچند آن تخم، نرم باشد و ماهی اگر حرام است، تخمش هم حرام است هرچند آن تخم، زبر باشد. 🔹اگر مشتبه باشد که از ماهی حلال‌گوشت است یا حرام‌گوشت، احوط ترک خوردن تخم نرم است اما اگر تخم ماهی، زبر بود، خوردنش حلال است. 🔺خلاصه ای از درس خارج فقه حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته ( 1401/09/08) 🆔 @mohsenfaghihi