eitaa logo
آیت الله محسن فقیهی
815 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
190 ویدیو
11 فایل
صفحه رسمی دفتر حضرت آیت اللّه محسن فقیهی دامت‌برکاته ◀️ ارتباط با ادمین @darothaghalein ◀️ پاسخ‌گویی به مسائل شرعی،مشاوره ۰۲۵-۳۷۸۳۱۸۲۸ ◀️ پایگاه‌ اطلاع‌رسانی: mohsenfaghihi.com ◀️ تلگرام t.me/mohsenfaghihi ◀️ اینستاگرام instagram.com/mohsenfaghihy
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش تصویری مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بیت آیت الله فقیهی دامت برکاته سخنران حجت الاسلام والمسلمین استاد صادقی واعظ مداح حاج عباس حیدرزاده شب سوم
▪️آیت الله فقیهی: حضرت زهرا (س) در راه دفاع از ولایت به شهادت رسید . 🔹حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به لزوم الگوگیری از حضرت فاطمه (س) در دفاع از ولایت بیان داشت: امروز کشور گرفتار انواع فتنه ها شده و راه برون برفت از آن نیز پیروی از ولایت فقیه و عمل به منویات رهبر انقلاب در همه مسائل است. 🔺متن کامل خبر را در خبرگزاری حوزه بخوانید . 🆔 @mohsenfaghihi
🔴 عدل الهی در چند جا بحث میشود ؟ ✍️ آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته : 🔻در علم کلام خوانده‌ایم که عدل الهی در چند جا بحث می‌شود: ۱)‌ عدل الهی در تکوینیات، ۲) عدل الهی در تشریعیات و ۳)‌ عدل الهی در مقام محاسبه. 1️⃣ عدالت الهی در تکوین : یعنی خداوند متعال در کمال عدالت موجودات را خلق کرده است. مرحوم شهید مطهری در کتاب عدل إلهی خود به خوبی این مسأله بیان کرده و توضیح داده است. 2️⃣ عدل الهی در تشریع: یعنی خداوند متعال، احکام و تکالیف را برای انسان‌ها کاملاً با عدالت بیان فرموده است. ▪️آیه ﴿لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا﴾ می‌فرماید: خداوند متعال به مقدار وسع ما به ما دستور داده است و بیشتر از طاقت ما دستوری نداده است. ▪️و همچنین آیه ﴿مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ﴾ خداوند متعال در مقام تکلیف بر شما مشقت و رنج ننهاده، و در دین حرج و مشقتی نیست. ▪️مثلاً اگر وضو و غسل مشقت وجود داشته باشند برای آن‌ها بدل گذاشته شده و از عوض آن‌ها تیمم به جا آورده می‌شود و یا در روزه کفاره قرار داده شده است. این عدالت در تشریع است. 3️⃣ عدل الهی در محاسبه: آیه می‌فرماید: ﴿فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ﴾ پس هر کس به قدر ذره‌ای کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید. و هر کس به قدر ذره‌ای کار زشتی مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید. این عدالت در محاسبه است. 🔺خلاصه ای از درس خارج فقه آیت الله فقیهی دامت برکاته ( 1401/07/20 ) 🆔 @mohsenfaghihi
🔻امام رضا (ع) می فرماید: « أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ یَعْدِلُ سَبْعینَ حَسَنَةً، وَ الْمُذیعُ بِالسَّیِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ». 🔹پنهان کننده کار نیک [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشکارکننده کار بد سرافکنده است، و پنهان کننده کار بد آمرزیده است. ( الکافی ، ج2 ، ص428 ) 🆔 @mohsenfaghihi
F30(14010920).mp3
4.69M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 30 روز یکشنبه 20 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
O30(14010920).mp3
2.47M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 30 روز یکشنبه 20 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
F31(14010921).mp3
5.38M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 31 روز دوشنبه 21 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
O31(14010921).mp3
1.85M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 31 روز دوشنبه 21 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
⭕️حکم تخم ماهی از نظر امام خمینی ( ره ) : ✍️ حضرت آیت الله فقیهی دامت برکاته : 🔹امام خمینی رحمه‌الله می‌گوید: «بيض السمك يتبعه، فبيض المحلّل حلال وإن كان أملس، وبيض المحرّم حرام وإن كان خشناً. والأحوط في حال الاشتباه عدم أكل ما كان أملس. نعم لو كان مشتبهاً في أنّه من المحلّل والمحرّم، وكان خشناً، أو اشتبه ذلك أيضاً، حلّ أكله». 🔹تخم ماهی (خاویار) تابع همان ماهی است؛ اگر حلال‌گوشت است، خاویارش هم حلال است و اگر خود ماهی حرام است، خاویارش هم حرام است. نرم بودن یا زبر بودن در حرمت و حلیت دخالتی ندارد؛‌ ماهی اگر حلال است تخمش هم حلال است هرچند آن تخم، نرم باشد و ماهی اگر حرام است، تخمش هم حرام است هرچند آن تخم، زبر باشد. 🔹اگر مشتبه باشد که از ماهی حلال‌گوشت است یا حرام‌گوشت، احوط ترک خوردن تخم نرم است اما اگر تخم ماهی، زبر بود، خوردنش حلال است. 🔺خلاصه ای از درس خارج فقه حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته ( 1401/09/08) 🆔 @mohsenfaghihi
🔻آیت‌الله محسن فقیهی: تکامل آفرینش نشانه علم و قدرت خداوند است . 🔹به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد درس خارج حوزه علمیه، ۱۴ آذرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه بقره به آیه ۱۶۴ اشاره کرد و گفت: خداوند فرموده است: إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ اختلاف شب و روز یعنی اینکه شب به دنبال روز و روز به دنبال شب می‌آید، این دقتی که در ساعات روز و شب وجود دارد و روز و شب گاهی یک دقیقه افزوده یا کم می‌شود و این روند در هر سال و در فصول متعدد با این برنامه منظم پیش می‌روند. 🔺خبر کامل را در خبر گزاری بخوانید . 🆔 @mohsenfaghihi
🔻تعریف لغوی قمار چیست ؟ ✍️ آیت الله فقیهی دامت برکاته : ▪️دو قید در تعریف لغویین برای قمار بیان شده است: 1️⃣آلاتی است که برای قمار آماده شده و با آن بازی می‌کنند؛ 2️⃣وجود رهان و عوض. ▪️ممکن است چیزی در زمانی آلت قمار بوده اما اکنون نیست یا چیزی آلت قمار نبوده اما اکنون آلت قمار است. همچنین در مکانی آلت قمار باشد اما در جای دیگر، آلت قمار نباشد. پس همان‌گونه که مرحوم امام خمینی فرمود، زمان و مکان ممکن است حکم را عوض کند. ▪️با توجه به وجود دو قید در معنای لغوی باید دقت کرد که آیا از کلمات قرآن و روایات هم همین دو قید استفاده می‌شود؟ حرمت روی عنوان قمار رفته و این دو قید، مسائل فرعی را به وجود می‌آورد؛ مثلا بازی با آلات قمار است اما رهانی در کار نیست مثل بازی با نرد بدون عوض، یا رهان وجود دارد اما آلت قمار نیست مثل فوتبال. 🔺خلاصه ای از درس خارج فقه حضرت آیت الله فقیهی دامت برکاته ( 97/12/06 ) 🆔 @mohsenfaghihi
Fm10(14010922).mp3
6.9M
🔈 درس خارج فقه معاصر حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 10 روز سه‌شنبه 22 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
T9(14010923).mp3
4.47M
🔈 حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 9 روز چهارشنبه، 23 آذر 1401 📒 موضوع : تفسیر سوره بقره آیه 168 @darolsaqalain @mohsenfaghihi
H9(14010923).mp3
2.21M
🔈 حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 9 روز چهارشنبه 23 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
F32(14010926).mp3
5.07M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 32 روز شنبه 26 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
O32(14010926).mp3
2.4M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 32 روز شنبه 26 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
⭕️ تعریف اصطلاحی قمار چیست ؟ ✍️ آیت الله فقیهی دامت برکاته : 🔴 نکته : تعریفی که فقها از چیزی بیان می‌کنند، نشانه فتوای آنان است. 1️⃣ بازی با آلات قمار مطلقا، خواه رهان باشد یا نه. همین که با آلات آماده شده برای قمار بازی شود، قمار و حرام است خواه عوض و جایزه هم باشد یا نباشد. ◽️فاضل مقداد (رحمه‌الله) می‌فرماید: «أمّا القمار فهو اللعب بالنرد و الشطرنج و الأربعة عشر و هي المسمّى بالبُقّيری و البقارة حتّى لعب الصبيان بالجوز و البيض و الخاتم و الخُطّة». ◽️سید جواد آملی می‌فرماید: «هو اللعب بالآلات المعدّة له على اختلاف أنواعها من الشطرنج و النرد و غير ذلك». ◽️مرحوم ایروانی (رحمه‌الله) می‌فرماید: «الظاهر المتبادر عرفاً من القمار هو اللعب بآلات مخصوصة بلا اعتبار الرهن في مفهومه؛ نعم لو أطلق، لا يبعد أن ينصرف إلى ما اشتمل على الرهن». 2️⃣ بازی با آلات قمار همراه با رهن. ▪️کتب لغت هم همین دو قید را بیان کرده‌اند. بر اساس این تعریف، اگر آلات قمار باشد اما رهنی نباشد یا این‌که رهن باشد اما بازی با غیر آلات قمار است، قمار صدق نمی‌کند. ▪️به نظر ما بر اساس کتب لغت و کلمات فقها، باید این دو قید در تحقق عنوان قمار وجود داشته باشد. و نبود هر کدام از دو قید، باعث می‌شود که عنوان قمار تحقق نیابد و به عنوان قمار حرام نباشد هرچند ممکن است عنوان ثانوی باعث حرمت شود اما حرمتش به عنوان قمار نیست. 🔺خلاصه ای از درس خارج فقه حضرت آیت الله فقیهی دامت برکاته ( 97/12/06 ) 🆔 @mohsenfaghihi
🔻آیت‌الله فقیهی : چرا خدا یکی است؟ ▫️آیت‌الله محسن فقیهی، استاد درس خارج حوزه علمیه،گفت: خداوند چون اله است واحد است و همه عالم مخلوق او هستند و او قادر و مقتدر است. بنابراین الوهیت، علت است و واحدبودن معلول آن است. ▫️به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد درس خارج حوزه علمیه، اول آذرماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره بقره به آیات ۱۵۹ تا ۱۶۳ اشاره کرد و گفت: در آیه ۱۵۹بیان فرموده بود کسانی که آنچه را خداوند از دلایل و بینات نازل کرده است کتمان می‌کنند (مقصود از بینات عقاید مسلمه اسلام مانند وجود خداوند و توحید، نبوت و معارف و آموزه‌های دین است)، خداوند و لاعنون بر آنها لعنت خواهند فرستاد مگر کسانی که بعدا توبه و گناه خود را جبران کرده و آن را برای مردم بیان می‌کنند. 🔺خبر کامل را در خبر گزاری ایکنا بخوانید . 🆔 @mohsenfaghihi
🔻تفاوت ایمان، اعتقاد و یقین در چیست ؟ ✍️ آیت الله فقیهی دامت برکاته : ⭕️ نکته : ایمان که از لشکریان عقل به شمار می‌رود، موهبتی الهی است. 🔹آیا یقین، ایمان و اعتقاد یکی است؟ ▪️برخی گفته‌اند: انسان وقتی یقین به چیزی پیدا کرد، اعتقاد و ایمان به آن هم پیدا می‌کند مرحوم امام خمینی معتقد است که این‌ها با هم تلازم دارند. ▪️اما برخی میان‌ آن‌ها تفاوت قائل شده‌اند؛ گاهی انسان‌ها یقین به مطلبی دارند ولی آن اعتقاد و ایمان را ندارند. از دیدگاه پزشکان کسی که قلب و مغزش از کار بیفتد مرده است و نمی‌تواند کاری انجام دهد اما همان دکتری که علم دارد مرده نمی‌تواند کاری کند اگر به او بگویند که یک‌شب کنار این مرده بخواب، حاضر نیست این کار را کند؛ زیرا می‌ترسد. ▪️این مرده پدر و مادر تواست و یک عمر با هم زندگی کردید! اما شخص مرده‌شور در کنار مرده‌ها می‌خوابد و ترسی ندارد. مرده‌شور ادله عملی را که دکتر برای مرگ انسان‌ها دارد، ندارد اما راحت کنار آن می‌خوابد. دکتر علم و دانش دارد اما مرده‌شور ایمان دارد. ▪️ایمان مرحله بالاتر از علم است که انسان را به عمل وامی‌دارد. خیلی‌ها هستند که علم دارند سیگار مضر است اما خودشان سیگار می‌کشند و وقتی دچار مشکل شد، سیگار را ترک می‌کند. ﴿آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ﴾ ایمان باید در کنار عمل صالح باشد. ▪️ابتدا علم، بعد ایمان و در مرحله بعد، عمل صالح است. وقتی جزم و اراده بر عمل صالح پیدا می‌کنید که علم، تبدیل به ایمان شود. علم مربوط به مغز است اما ایمان، مربوط به مغز و قلب انسان است؛ ﴿الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ﴾. 🔺خلاصه از درس تفسیر حضرت آیت الله فقیهی دامت برکاته ( 1400/06/24 ) 🆔 @mohsenfaghihi
🔴 آیا حرمت غیبت اختصاص به مؤمن دارد یا شامل غیر مؤمن (اهل سنت) هم می‌شود؟ ✍️آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته : 🔻در اینجا دو قول وجود دارد: ▫️قول اول : نظر اکثر علماء در این بحث این است که غیبت مؤمن حرام است و غیبت مسلمان غیر مؤمن یعنی اهل سنت جایز است ▫️قول دوم: غیبت مخالف جایز نیست. 🔹مرحوم محقق اردبیلی می‌فرماید: «الظاهر ان عموم ادلة تحریم الغیبة من الکتاب و السنّة یشمل المؤمنین و غیرهم» غیر مؤمنین هم شامل اهل تسنن و کفار می‌شود. کفاری که کاری با شما ندارند و ظالم نیستند، جاهل قاصر هستند، در مملکت جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند و مالیات می‌پردازند و در کل شهروند محسوب می‌شود، اما مسلمان نیستند، ریختن آبروی چنین اشخاصی هم جایز نیست. 🔺خلاصه ای از درس خارج فقه آیت الله فقیهی دامت برکاته ( 97/07/03 ) 🆔 @mohsenfaghihi