eitaa logo
آیت الله محسن فقیهی
1.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
203 ویدیو
11 فایل
صفحه رسمی دفترحضرت آیت اللّه محسن فقیهی دام‌ظله‌الوارف ◀️ ارتباط با ادمین @darothaghalein ◀️ پاسخ‌گویی به مسائل شرعی،مشاوره ۰۲۵-۳۷۸۳۱۸۲۸ ◀️ پایگاه‌ اطلاع‌رسانی: mohsenfaghihi.com ◀️ تلگرام t.me/mohsenfaghihi ◀️ اینستاگرام instagram.com/mohsenfaghihy
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️آیت الله فقیهی: حضرت زهرا (س) در راه دفاع از ولایت به شهادت رسید . 🔹حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به لزوم الگوگیری از حضرت فاطمه (س) در دفاع از ولایت بیان داشت: امروز کشور گرفتار انواع فتنه ها شده و راه برون برفت از آن نیز پیروی از ولایت فقیه و عمل به منویات رهبر انقلاب در همه مسائل است. 🔺متن کامل خبر را در خبرگزاری حوزه بخوانید . 🆔 @mohsenfaghihi
🔴 عدل الهی در چند جا بحث میشود ؟ ✍️ آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته : 🔻در علم کلام خوانده‌ایم که عدل الهی در چند جا بحث می‌شود: ۱)‌ عدل الهی در تکوینیات، ۲) عدل الهی در تشریعیات و ۳)‌ عدل الهی در مقام محاسبه. 1️⃣ عدالت الهی در تکوین : یعنی خداوند متعال در کمال عدالت موجودات را خلق کرده است. مرحوم شهید مطهری در کتاب عدل إلهی خود به خوبی این مسأله بیان کرده و توضیح داده است. 2️⃣ عدل الهی در تشریع: یعنی خداوند متعال، احکام و تکالیف را برای انسان‌ها کاملاً با عدالت بیان فرموده است. ▪️آیه ﴿لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا﴾ می‌فرماید: خداوند متعال به مقدار وسع ما به ما دستور داده است و بیشتر از طاقت ما دستوری نداده است. ▪️و همچنین آیه ﴿مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ﴾ خداوند متعال در مقام تکلیف بر شما مشقت و رنج ننهاده، و در دین حرج و مشقتی نیست. ▪️مثلاً اگر وضو و غسل مشقت وجود داشته باشند برای آن‌ها بدل گذاشته شده و از عوض آن‌ها تیمم به جا آورده می‌شود و یا در روزه کفاره قرار داده شده است. این عدالت در تشریع است. 3️⃣ عدل الهی در محاسبه: آیه می‌فرماید: ﴿فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ﴾ پس هر کس به قدر ذره‌ای کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید. و هر کس به قدر ذره‌ای کار زشتی مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید. این عدالت در محاسبه است. 🔺خلاصه ای از درس خارج فقه آیت الله فقیهی دامت برکاته ( 1401/07/20 ) 🆔 @mohsenfaghihi
🔻امام رضا (ع) می فرماید: « أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ یَعْدِلُ سَبْعینَ حَسَنَةً، وَ الْمُذیعُ بِالسَّیِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ». 🔹پنهان کننده کار نیک [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشکارکننده کار بد سرافکنده است، و پنهان کننده کار بد آمرزیده است. ( الکافی ، ج2 ، ص428 ) 🆔 @mohsenfaghihi
F30(14010920).mp3
4.69M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 30 روز یکشنبه 20 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
O30(14010920).mp3
2.47M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 30 روز یکشنبه 20 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
F31(14010921).mp3
5.38M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 31 روز دوشنبه 21 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
O31(14010921).mp3
1.85M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 31 روز دوشنبه 21 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
⭕️حکم تخم ماهی از نظر امام خمینی ( ره ) : ✍️ حضرت آیت الله فقیهی دامت برکاته : 🔹امام خمینی رحمه‌الله می‌گوید: «بيض السمك يتبعه، فبيض المحلّل حلال وإن كان أملس، وبيض المحرّم حرام وإن كان خشناً. والأحوط في حال الاشتباه عدم أكل ما كان أملس. نعم لو كان مشتبهاً في أنّه من المحلّل والمحرّم، وكان خشناً، أو اشتبه ذلك أيضاً، حلّ أكله». 🔹تخم ماهی (خاویار) تابع همان ماهی است؛ اگر حلال‌گوشت است، خاویارش هم حلال است و اگر خود ماهی حرام است، خاویارش هم حرام است. نرم بودن یا زبر بودن در حرمت و حلیت دخالتی ندارد؛‌ ماهی اگر حلال است تخمش هم حلال است هرچند آن تخم، نرم باشد و ماهی اگر حرام است، تخمش هم حرام است هرچند آن تخم، زبر باشد. 🔹اگر مشتبه باشد که از ماهی حلال‌گوشت است یا حرام‌گوشت، احوط ترک خوردن تخم نرم است اما اگر تخم ماهی، زبر بود، خوردنش حلال است. 🔺خلاصه ای از درس خارج فقه حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته ( 1401/09/08) 🆔 @mohsenfaghihi
🔻آیت‌الله محسن فقیهی: تکامل آفرینش نشانه علم و قدرت خداوند است . 🔹به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد درس خارج حوزه علمیه، ۱۴ آذرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه بقره به آیه ۱۶۴ اشاره کرد و گفت: خداوند فرموده است: إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ اختلاف شب و روز یعنی اینکه شب به دنبال روز و روز به دنبال شب می‌آید، این دقتی که در ساعات روز و شب وجود دارد و روز و شب گاهی یک دقیقه افزوده یا کم می‌شود و این روند در هر سال و در فصول متعدد با این برنامه منظم پیش می‌روند. 🔺خبر کامل را در خبر گزاری بخوانید . 🆔 @mohsenfaghihi
🔻تعریف لغوی قمار چیست ؟ ✍️ آیت الله فقیهی دامت برکاته : ▪️دو قید در تعریف لغویین برای قمار بیان شده است: 1️⃣آلاتی است که برای قمار آماده شده و با آن بازی می‌کنند؛ 2️⃣وجود رهان و عوض. ▪️ممکن است چیزی در زمانی آلت قمار بوده اما اکنون نیست یا چیزی آلت قمار نبوده اما اکنون آلت قمار است. همچنین در مکانی آلت قمار باشد اما در جای دیگر، آلت قمار نباشد. پس همان‌گونه که مرحوم امام خمینی فرمود، زمان و مکان ممکن است حکم را عوض کند. ▪️با توجه به وجود دو قید در معنای لغوی باید دقت کرد که آیا از کلمات قرآن و روایات هم همین دو قید استفاده می‌شود؟ حرمت روی عنوان قمار رفته و این دو قید، مسائل فرعی را به وجود می‌آورد؛ مثلا بازی با آلات قمار است اما رهانی در کار نیست مثل بازی با نرد بدون عوض، یا رهان وجود دارد اما آلت قمار نیست مثل فوتبال. 🔺خلاصه ای از درس خارج فقه حضرت آیت الله فقیهی دامت برکاته ( 97/12/06 ) 🆔 @mohsenfaghihi
Fm10(14010922).mp3
6.9M
🔈 درس خارج فقه معاصر حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 10 روز سه‌شنبه 22 آذر 1401 📒 موضوع : @darolsaqalain @mohsenfaghihi
T9(14010923).mp3
4.47M
🔈 حضرت آیة الله فقیهی 🔹جلسه 9 روز چهارشنبه، 23 آذر 1401 📒 موضوع : تفسیر سوره بقره آیه 168 @darolsaqalain @mohsenfaghihi