eitaa logo
کانال محسن صادق زاده
271 دنبال‌کننده
794 عکس
245 ویدیو
0 فایل
محقق در زمینه‌های مختلف مدیریتی و فرهنگی تحصیلات و مطالعاتم در حوزه فرهنگ ، علوم دینی ، تاریخ تشیع آیدی من @msadegh128
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال محسن صادق زاده
#کتاب_بخوانیم 📚واکاوی جنگ صفین 🔹ریشه های شکل‌گیری جنگ صفین: مردم شام از ابتدای گرویدن به اسلام تح
📚واکاوی جنگ صفین جریانات قبل از جنگ صفین، درس‌آموز است و با مطالعه آن، شخصیت حضرت علی علیه‌السلام و فضای آن دوران را بیشتر می‌شناسیم. 🔹ریشه های شکل گیری جنگ صفین ۱- خونخواهی عثمان 🔻نقش معاویه در قتل عثمان خلفا حدود ۲۰ سال، شام که یکی از مهمترین مناطق جهان اسلام بود را به معاویه دادند و جایگاه او را به قدری مستحکم کردند که طمع حکومت بر کل جهان اسلام را پیدا کرد. و تلاش کرد دو مانع اساسی را از سر راه خود بردارد: ۱- خلافت عثمان ؛ که با متوقف کردن درخواست عثمان برای کمک و توقف لشکر بیرون از مدینه، عثمان را در برابر معترضین تنها گذاشت تا بعد از او ادعای خلافت کند. ۲- امیرالمومنین علیه السلام؛ که با تهمت قتل عثمان و خونخواهی با حضرت مقابله کرد. 🔹نقش عمرو بن عاص در قتل عثمان او ابتدا از طرف عثمان والی مصر شد ولی بعد از مدتی عثمان او را برکنار کرد و کینه عثمان در دل عمرو شکل گرفت. عمرو بن عاص به مدینه آمد و با بدگویی از عثمان مردم را علیه عثمان و حکومتش شوراند. او نزد امیر المومنین علیه السلام، نزد طلحه و زبیر، بر سر راه حاجیان و ... خلافکاری های عثمان را می‌گفت. در نهایت به فلسطین رفت و منتظر ماند، وقتی خبر کشته شدن عثمان را شنید گفت؛ من وقتی دُمَلی را بخراشم، بازش میکنم! من با عثمان دشمنی داشتم و همه حتی چوپانان را علیه او شوراندم ... من عثمان را کشتم. 🔹نقش سایر صحابه در قتل عثمان صحابه حاضر در مدینه وقتی مسلمانان از شهرهای مختلف وارد مدینه شدند و عثمان را محاصره کردند، با معترضین همکاری کردند و حتی رهبری معترضین را به عهده گرفتند و حتی این کار را مقدس و جهاد فی سبیل الله می‌دانستند. ابو سعد خدری میگوید: ۸۰۰ نفر ازصحابه پیامبر درقتل عثمان مشارکت داشته اند. طلحه و زبیر و عایشه بیشترین نقش و سهم را در قتل عثمان داشته اند به طوری که طلحه و زبیر آب را بر روی عثمان بستند، و این امیرالمومنین بود که محاصره را شکست و به عثمان ظرف آب رساند. اما سپاه معاویه در صفین و سپاه عمر سعد در کربلا به بهانه تشنگی عثمان و تهمت به امیر المومنین علیه السلام آب را بروی سپاه ایشان و کاروان امام حسین علیه السلام بستند. عبید الله بن زیاد به عمر بن سعد مینویسد؛ «بین حسین و اصحابش حائل شو و نگذار حتی یک قطره از آب فرات بنوشند ، همانگونه که نگذاشتند عثمان آب بنوشد.» طلحه همچنین تا سه روز جلوی دفن عثمان در بقیع را گرفت و جنازه او را موقع دفن در قبرستان یهود سنگباران کرد. از ایندو واقعه یاد چه چیزی افتادید ..!؟؟؟ 😔 خیلی ادامه دارد...👆 صفحه ۱۶۶ | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh
13.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 بین بچه‌ها فرق نذار! فرق گذاشتن بین بچه‌ها می‌تونه تاثیرات منفی بسیار شدیدی داشته باشه، حتی به حدی که ممکنه به بحران‌های جدی روانی و حتی خودکشی یکی از فرزندان منجر بشه... | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداشاهده اگه امام زین العابدین رو می‌شناختیم در بی‌پناهی ها به او پناه می‌بردیم... با تلاشش اسلام رو زنده نگه‌ داشت | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh
بهترین ایام دوران مدرسه‌ی ما دهه شصتی‌ها ایام دهه فجر بود. ده روزی که کلاس‌ها تعطیل و تق و لق بود و به‌جاش ساعت‌ها می‌نشستیم برنامه‌های شاد با موضوع دهه فجر و انقلاب اسلامی هم طراحی می‌کردیم و هم می‌دیدم از سرود و تئاتر و طنز گرفته، تا مسابقه و روزنامه دیواری و کلی کارای گروهی و دسته‌جمعی. چیزی که جاش امروز خیلی تو مدرسه‌ها خالیه، درحالی‌که هرچی جلوتر میریم و نسل‌ها از انقلاب فاصله می‌گیرن، باید بیشتر انقلاب و دهه فجر رو توضیح بدی و تبیین کنی. بخصوص که الان بچه‌ها تنها چیزی که از انقلاب میدونن شبهاتی هست که در مجازی شنیدن که سال ۵۷ باباها و بابابزرگامون خوشی زده بود زیر دلشون و انقلاب کردن و بعدش پشیمون شدن. خب الان باید تبیین کرد، خیلی حرف برای گفتن هست... | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh
کانال محسن صادق زاده
#خشونت (قسمت دوازدهم)👇🏻 مادربزرگ مرحومم وقتی بچه بودم یه قصه قشنگ برام تعریف کرد که هنوز یادم مونده
(قسمت سیزدهم)👇🏻 زبان تند و نیش‌دار روح کودک رو بیمار می‌کنه. توهین، تحقیر و نفرین، مقایسه و تحقیر‌ نسبت به دیگران، به خصوص اگر با کلمات زشتی همراه بشه، تو ذهن بچه می‌مونه و وحشت ایجاد می‌کنه. ساده‌ترین حالت مقایسه، زخم زبونه مثل: "خوش به حال مادرش!" این‌جور حرف‌ها زخم زبان هستن، اذیت می‌کنن. فکر نکنید که با این حرف‌ها به بچه‌ها انگیزه می‌دید و اون‌ها رو به حرکت درمیارید. ما تو مقایسه کردن سعی می‌کنیم بدترین کلمات رو به کار ببریم: "بدبخت! بیچاره! اگه درس نخونی، پسر عموت دکتر می‌شه، تو باید بری مستراح‌شورش بشی!" فکر می‌کنیم با این حرف‌ها غیرت فرزندمون بیدار می‌شه و کاری که ما می‌خواهیم رو انجام می‌ده، در حالی که خبر نداریم داریم در دل فرزندمون از کسی که باهاش مقایسه‌اش می‌کنیم نفرت می‌کاریم و اون فرد رو تبدیل به دشمنش می‌کنیم. خیلی از اختلافات فامیلی که تو بزرگسالی به وجود میاد، نتیجه همین مقایسه‌هاست. مقایسه باعث نفرت از دیگران می‌شه و به جای ترویج همدلی و همراهی و یگانگی، تنفر و دوری رو تو دل بچه‌ها تقویت می‌کنه. ادامه دارد... | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh
🔹آدم‌های صریح و رُک، در تربیت ناموفق‌اند🔹 بعضی عادت دارند و می‌گویند «من صریحم؛ من حرفم را رُک می‌زنم». اینها آدم‌های بی‌غرضی هم هستند؛ اما آدم‌های ناموفقی‌اند! چون همین صراحت لهجه، رنجش ایجاد می‌کند. قرص‌هایی که به بچه‌ها می‌دهند، لعابی از شیرینی رویش هست که بچه تا بخواهد برسد به تلخی قرص، قورتش داده. در معده که رفت، کار خودش را می‌کند. اگر انسان بخواهد کسی را نصیحت کند باید به گونه‌ای بگوید که بعد از اینکه رفت، او تازه بفهمد که چه گفت، نه اینکه جلوی مردم او را شرمنده کند. وقتی می‌خواهید به کسی تذکر بدهید صریح نگویید. | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا امام رضا 😢 چهارشنبه‌های امام رضایی... أمن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh
• کمی شناخت خدا، کافی است که ؛ میل انسان را از مظاهر و چشمک‌زنهای دنیا به سمت قدرت‌گرفتن‌ها و سرعت‌گرفتن‌های روحی تغییر دهد! به این تغییر میل می‌گویند ؛ «زُهد» | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh
ابتدای کتاب‌های مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی جمله‌ای نوشته شده که شاید یکی از راهبردی اصلی در تربیت باشد. نوشته شده: «استعمار یعنی تعطیلی فکر نه به آن معنا که اجازه ندهند شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهند شما فکر کنید... استعمار نو استعمار رسیدن به جواب قبل از رسیدن به سؤال است». و ما چقدر این روزها تلاش می‌کنیم برای سوال نداشتن بچه‌ها. نظام آموزشی بچه‌های سوال‌دار را دوست ندارد، خانواده نیز حوصله‌ی آن‌ها را ندارد! باید تلاش کنیم بچه‌ها سوال تولید کنند وگرنه باید قید ذهن تحلیلی و فهم مسئله‌ها را بزنیم. هرزه‌بینی این روزها یکی از عواملی است که جلوی سوال داشتن را از انسان گرفته ... | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزتون بخیر روز عشقولانه ای داشته باشید😍 این پست را با عشق بینید 😊 | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh
کانال محسن صادق زاده
#خشونت (قسمت سیزدهم)👇🏻 زبان تند و نیش‌دار روح کودک رو بیمار می‌کنه. توهین، تحقیر و نفرین، مقایسه و
(قسمت چهاردهم)👇🏻 چطور می‌توانیم خشونت کلامی را کنترل کنیم؟ اقتدار را تمرین کنید. آدم‌های مقتدر همیشه زیبا و سنجیده حرف می‌زنند. آن‌ها اختیار کلامشان را به دست احساسات نمی‌سپارند که هر چیزی به ذهنشان رسید، بگویند. چقدر پیش آمده که شکایت کنیم: "فرزندم حرف‌های بد می‌زند!" اولین سؤالی که از این والدین می‌پرسم این است: "مگر خودتان حرف‌های بد بلد نیستید؟" همه ما بلدیم، اما آیا این یعنی بی‌تربیتیم؟ نه، ما یاد گرفته‌ایم کجا نباید این حرف‌ها را بزنیم. البته گاهی هم بلد نیستیم! مثلاً پدری که پشت فرمان نشسته و کسی جلویش می‌پیچد، عصبانی می‌شود، سرش را بیرون می‌آورد و هرچه از دهانش درمی‌آید نثار راننده مقابل می‌کند. بعد هم به بچه‌اش می‌گوید: "حرف بد نزن!" خب معلوم است که تأثیری ندارد. همه ما لغات زشتی بلدیم، اما نکته اینجاست که چطور از آن‌ها استفاده می‌کنیم. آیا هر وقت اتفاقی می‌افتد، بی‌فکر هرچه به ذهنمان می‌آید می‌گوییم و بعد عذرخواهی می‌کنیم که: "ببخشید، عصبانی بودم"؟ اتفاقاً هنر این است که وقتی عصبانی هستیم، خودمان را کنترل کنیم. در شرایط خوشحالی که ناسزا نگفتن کار خاصی نیست! ادامه دارد... | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/mohsensadeqhzadeh