eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
2.9هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
2.2هزار ویدیو
3.1هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 هر روز بخوانیم 🔹️امروز؛ صفحه ۱۳۲قرآن کریم سوره مبارکه البقرة ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱💚یه مدینه یه بقیعِ یه امامی که حرم نداره سلام 🏴 فرا رسیدن ۲۸ صفر سالروز شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام حسن مجتبی (علیه السلام) را تسلیت می‌گوییم.🌱💚
در رثاي رحلت رسول اعظم (ص) (ضرورت توجه به سوز مهمتر از سوز رحلت نبوي) بسم الله الحيّ القيّوم. فرارسيدن سالروز رحلت (بلكه شهادت) نبي رحمت و شهادت سبط اكبرش امام مجتبي (ع) را تسليت مي گويم. طبق نقل شيخ مفيد (ره) حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) پس از بیست و سه سال دعوت و مجاهدت و ابلاغ پیام الهی و پس از فراز و نشیب‌های فراوان در راه انجام رسالت بزرگ خویش، سرانجام در روز دوشنبه، بیست و هشتم ماه صفر یازدهم هجرت، دار دنيا را وداع گفت (شیخ مفید، الارشاد، ص۱۸۹، بیروت، موسسه اعلمی، ۱۳۹۹ه.ق)؛ ✳️وقوع اين حادثه غمبار، در راستاي تحقق وعده اي بود كه خداي متعال سال ها قبل در پرتو آيه «إِنَّكَ مَيِّتٞ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ» (زمر/ 30) به حضرتش داده بود؛ ✳️ با انجام تأمّلي مناسب در مفاد دو سوگ نامه آغازين امام علي (ع) در رثاي حضرت رسول (ص) (نهج البلاغه: خطبه 235 و حكمت 292) به وضوح مي يابيم، كه ضريب سوز بر آمده از اين مصيبت، بسيار سنگين بوده است؛ ✳️ مفاد سروده معروف منسوب به فاطمه زهرا (س) در رثاي نبوي نيز حكايت از اين دارد كه سوز غم برآمده از آن بزرگوار، بسيار بالا بوده است (بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج‏79، ص: 106)؛ در اين سروده چنين آمده: مَا ذَا عَلَى الْمُشْتَمِّ تُرْبَةَ أَحْمَدَ * أَنْ لَا يَشَمَّ مَدَى الزَّمَانِ غَوَالِيَا صُبَّتْ عَلَيَّ مَصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا * صُبَّتْ عَلَى الْأَيَّامِ صِرْنَ لَيَالِيَا «کسی که قبر احمد را ببوید چه کند؟ باید تا پایان عمر دیگر عطری را نبوید. بر من مصیبتهایی فرو ریخت که اگر آنها بر روز روشن ریخته بود شب تار می گشت». ✳️ شواهد تاريخي گوياي اين است كه محبان رسول الله (ص) در طول تاريخ (بويژه در چند دهه اخير) در جهت گراميداشت رحلت غمبار تلاش نموده؛ و در قالب برپائي مجالس سوگواري آراسته به سخنرانيها و ذكر توسلات و سرزدن ها و سينه زدن ها، به ابراز اردات نسبت به آن حضرت پرداخته و مي نمايند؛ قطعا در صورت رعايت آداب مربوطه، همه اين اقدامات قابل تقدير و موجب بهره مندي از پاداش عظيم الهي خواهد شد؛ ✳️ اما متاسفانه غالب محبان و سوگواران رسول اعظم (ص) از سوز مهمتر از سوز برآمده از رحلت آن حضرت، غافل هستند؛ و او عبارت است از : سوز برآمده از اشاعه بي توجهي به سيره و سبك زندگي آن بزرگوار در حوزه اعتقادات، عبادات، اخلاقيات، سياسات، اقتصاديات و....؛ ✳️ پس بيائيم همراه با گريستن و سوگواري در رحلت نبوي؛ بر ناديده گيري سبك زندگي و آرمان هاي حضرتش در حوزه هاي فردي و اجتماعي نيز سوگواري نمائيم؛ و براي احياي آنها نيز چاره جوئي نمائيم. (حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی/ روز دو شنبه 12 شهریور۱۴۰۳ش_ 28 صفر ۱۴۴۶ق)
🏴نوحه سرایی حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها بعد از شهادت حضرت محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ▪️قُلْ لِلْمُغَیَّبِ تَحْتَ أَطْبَاقِ الثَّرَى إِنْ کُنْتَ تَسْمَعُ صَرْخَتِی وَ نِدَائِیَا به آن که در زیر توده‌هاى خاک پنهان شده بگو اگر فریاد و صداى مرا می‌شنیدى ▪️صُبَّتْ عَلَیَّ مَصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا صُبَّتْ عَلَى الْأَیَّامِ صِرْنَ لَیَالِیَا بر من مصائبى فرو ریخت که اگر آنها بر روزها فرو ریخته بود شب می‌شدند ▪️قَدْ کُنْتُ ذَاتَ حِمًى بِظِلِّ مُحَمَّدٍ لاأَخْشَ مِنْ ضَیْمٍ وَ کَانَ حِمَیً لِیَا همانا من در سایه محمّد حمایتى داشتم که از ستم نمی‌ترسیدم و او جورکش من بود ▪️فَالْیَوْمَ أَخْضَعُ لِلذَّلِیلِ وَ  أَتَّقِی ضَیْمِی وَ أَدْفَعُ ظَالِمِی بِرِدَائِیَا اما امروز براى شخص پست تواضع کنم و از ستم بر خود می‌پرهیزم و ستمگرم را با جامه‌ام دفع کنم ▪️فَإِذَا بَکَتْ قُمْرِیَّةٌ فِی لَیْلِهَا شَجَنا عَلَى غُصْنٍ بَکَیْتُ صَبَاحِیَا اگر قمرى به شبانگاهش گریه کند من در روز از غصّه بر شاخسارى بگریم ▪️فَلَأَجْعَلَنَّ الْحُزْنَ بَعْدَکَ مُونِسِی وَ لَأَجْعَلَنَّ الدَّمْعَ فِیکَ وِشَاحِیَا اندوه را پس از تو مونسم قرار می‌دهم و دانه‌هاى اشک را در هجر تو گردنبندم
🔘 مراقبت از عهد و چه روزی بهتر از امروز برای مرور و مراقبت از عهدمان که در روز غدیر خم بسته شد. این روز ها در آستانه ۲۸ صفر از همه جای عراق مشایه به سوی نجف و خدمت مولا امیرالمومنین میروند به جبران خیانت هایی که مردم مدینه و اهل سقیفه به امیرالمومنین و حضرت صدیقه کردند می‌آیند تا پای پیاده اولین نفر باشند که با امیرالمومنین بعد از رحلت رسول الله بیعت می کنند بر خلافت بلافصل امیرالمومنین. این رسم مشایه ۲۸ صفر محو می کند سقیفه خبیثه ملعونه را ... اگر نبودیم یا اباعبدالله در کربلا یاریت کنیم... فلئن أخرتني الدهور این بار درباره سقیفه میگوییم یا امیرالمومنین یا حضرت صدیقه کبری فلئن أخرتني الدهور، وعاقني عن نصرك المقدور اگر نبودیم در ایام سقیفه یاری تان کنیم یا امیرالمومنین امروز با پای پیاده، مشایه به سوی نجف می شتابیم تا به عنوان اولین نفر در طلیعه صبح ۲۸ صفر با شما بیعت کنیم بر خلافت بلافصل تان یا امیرالمومنین.
صلی الله علیک یا رسول الله🖤🏴 🔶️‌ یکی از آموزه‌های رسول‌خدا (ص)، که به صورت‌های مختلف در سخن و سیره ایشان تکرار شده، اعتقاد به کرامت زن است. ایشان همواره در عمل و سخنان خود، تکریم زنان را یکی از نشانه‌های ایمان ذکر کرده و سعی در ترویج این مسئله مهم داشته‌اند. 🖤روایت است که، وقتی قیس دید، پیامبر (ص) برخی دختران کوچک را روی زانوی خود نشانده و نوازش می‌دهد با تعجب می‌گوید: «من هیچگاه چنین کاری نکردم و در گذشته دختران زیادی نصیبم شده که همه را زنده به گور کرده‌ام». آنگاه داستان زنده به گور کردن یکی از دختران خود را شرح می‌دهد. ماجرا آن‌چنان رقت‌آور بود که رسول‌خدا از شنیدن آن متاثر شد و اشک از دیدگانش جاری گشت. شهادت حضرت رسول الله، محمد مصطفی، صلی الله علیه و آله وسلم، تسلیت باد🏴
🏴 آشوب روبندش را از زمانی مهمان‌‌ها رفته بودند درآورده بود و همچنان در دست داشت و به کیسه‌ی قهوه‌ای و بزرگ روبه‌رویش که نزدیک درِ اتاق بود خیره شده بود. صدای کشیده شدن جاروی سلافه _خدمتکار خانه_ روی زمین اعصابش را خورد کرده بود و نمی‌گذاشت تا تمرکز و فکری به حال خودش کند. روبند را گوشه‌ای انداخت؛ دو دست خیسِ عرقش را چند ثانیه‌ای روی صورتش گذاشت تا نور به چشمش نیافتد. ولی مگر در تنهایی خانه حتی، می‌توانست آرام باشد؟ حالت تهوع امانش را بریده بود؛ چندباری خواسته بود بدود داخل حیاط که خانه کثیف نشود ولی دوباره سرجایش نشسته بود. دنبال بهانه‌ای بود تا عصبانیتش را سر آن خالی کند. نگاهش از هرچیز دیگری غیر از کیسه‌ی پول فرار می‌کرد تا مبادا او را یاد حسن بیاندازد. اما تصویر حسن همین حالا هم جلوی چشمش بود؛ حتی نزدیک‎‌تر از کیسه‌ی پول به او. تازه مروان به او گفته بود این نصف پول است و نصف دیگرش را بعد از اینکه تصمیمش را گرفت و انجام داد تحویلش می‌دهند. هیچ‌وقت حسن را دوست نداشت، هیچ‌وقت از این زندگی ساده‌ی کنار او راضی نبود، هیچ‌وقت یادش نمی‌رفت که اشعث پدرش چقدر از دست علی عذاب کشیده بود و خانواده‌شان را بدبخت کرده بودند؛ شاید حالا بد نبود که دختر اشعث، انتقام پدرش را از پسر علی بگیرد. اما چطور می‌توانست آدم بکشد؟ سمّی که مروان فرستاده بود را در دست داشت و طول و عرض خانه را که با چند قدم کوتاه تمام می‌شد، برای چندمین بار طی کرد. انگشت شصتش را محکم روی در ظرف گذاشته بود تا مبادا باز شود و روی زمین بریزد. مروان گفته بود سم هدیه‌ی پادشاه روم به معاویه بوده که حالا در دستان اوست. این، اولین نزدیکی او به بانوی اول مسلمین شدن بود و وقتی این فکر به ذهنش می‌‌آمد نمی‌توانست جلوی کشیده شدن دو طرف گوشه‌ی لبش را از ذوق بگیرد و نخندد. سریع به سمت اتاق رفت تا ببیند پول‌ها هنوز سر جای خودشان هستند یا نه. سم را آهسته روی طاقچه کنار قرآن گذاشت و بعد کنار بقچه نشست و لباس‌های داخلش را دو دستی بیرون ریخت. بند سیاه کیسه را آهسته باز کرد و با لبخندی عمیق به حجم زیاد پول‌های داخلش نگاه کرد. 1000 دینار و همسریِ یزید چیزی نبود که بخواهد بخاطرش تردید کند. اصلا او با حسن ازدواج کرده بود تا همین‌ها را داشته باشد؛ ولی او با بذل و بخشش‌های بیخودش گند زده بود به هرچه آرزویی که جعده در سر داشت. لباس‌ها را تک‌تک و با حوصله تا کرد و دوباره داخل بقچه روی پول گذاشت‌شان. از تصمیمی که گرفته بود می‌ترسید ولی می‌دانست که این بهترین تصمیم است. پس بلند شد تا این‌بار خودش افطاری را آماده کند. جای تردید برای این کار نبود. اگر خیر نبود، خدا مانع آمدن حسن به خانه می‌شد. با آمدن صدای اذان مغرب، سلافه شروع به چیدن وسایل سفره‌ی افطار کرد. حسن هنوز به خانه نیامده بود؛ نمازش را در مسجد می‌خواند و اگر مشغول صحبت با همسایه‌ها و نمازگزاران نمی‌شد تا چند دقیقه دیگر باید پیدایش می‌شد. ظرف زهر را در مچ آستینش مخفی کرده بود و کاسه‌ی شیر را در دست داشت. سلافه می‌خواست آن را هم از دستش بگیرد و ببرد کنار باقی وسایل بگذارد که تشری به او زد و نگذاشت. صدای ضربان قلبش را که محکم به قفسه‌ی سینه‌اش می‌کوبید، واضح‌تر از همیشه می‌شنید. چشم‌هایش سیاهی می‌رفت و دستانش آشکارا می‌لرزیدند؛ آن‌قدر شدید که هرچقدر منقبض‌شان می‌کرد جلوی لرزیدن را نمی‌گرفت. بغض گلویش را می‌سوزاند و چشم‌هایش را که در برابر گریه مقاومت می‌کردند، قرمز کرده بود؛ آن‌قدر که سلافه با نگرانی دست روی پیشانی‌‍اش گذاشت تا ببیند تب دارد یا نه. هر دو دستش دوباره داشتند عرق می‌کردند. ترکیب رطوبت کف دست و لرزش انگشت‌هایش باعث شده بود چندباری دستانش برای نگه داشتن کاسه سست شده باشد. با آمدن صدای آرامِ درِ خانه هُل بَرَش داشت. شیر را فوری روی زمین گذاشت و بی‌دلیل ظرف‌های دیگر را بر می‌داشت و جایی دیگر می‌گذاشت‌شان. دیگر فرصتی برای تردید وجود نداشت! همان‌جا روی زمین نشست و تمام زهرا را داخل ظرف شیر خالی کرد و از آشپزخانه بیرون رفت. شیر را کنار خرما، مقابل حسن گذاشت. انگشت‌هایش را در هم گره زده بود تا لرزش‌شان مشخص نشود. خستگی چهره‌ی حسن را که دید لحظه‌ای دلش سوخت. می‌خواست شیر را بردارد ببرد و در حیاط خالی‌اش کند، به شوهرش بگوید از آن شیر چیزی نخورد، همین حالا راه بیافتد و به مروان بگوید این کار را نمی‌کند و پولش را هم پس بدهد. ولی همین‌که به خودش آمد، حسن در حالی که نیمی از شیر را خورده بود، الحمدالله گویان ظرف را پایین می‌گذاشت. خوردن حتی یک جرعه از آن شیر پر از سم هم برای از پا در آوردن انسان کافی بود. خوردن حجم بیشتری از آن بود که جگرش را پاره پاره کرد.‌ 🖋️ به قلم مریم یگانه‌فرد
آيت الله مشکيني: مبادا روز شهادت يا ولادت امامي بگذرد و شما آن امام را زيارت نکنيد. ⭐زیارتنامه ی امام حسن(ع)⭐ بسم الله الرحمن الرحیم 💓اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمینَ سلام بر تو اى فرزند پیامبر (خدا) پروردگار جهانیان 💓اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ سلام بر تو اى فرزند امیرمؤمنان سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا 💓اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَبیبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِفْوَهَ اللّهِ سلام بر تو اى حبیب خدا سلام بر تو اى برگزیده خاص خدا 💓اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمینَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَ اللّهِ سلام بر تو اى امین (وحى ) خدا سلام بر تو اى حجت خدا سلام بر تو اى نور خدا 💓اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَیانَ حُکْمِ اللّهِ سلام بر تو اى راه (مستقیم ) خدا سلام بر تو اى بیان (کننده) حکم خدا 💓اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دینِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّکِىُّ سلام بر تو اى یاور دین خدا سلام بر تو اى آقاى پاک (و منزه از هر عیب) 💓اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمینُ سلام بر تو اى نیکوکردار وفادار سلام بر تو اى قیام کننده (به امر خدا) و امین 💓اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأویلِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ سلام بر تو اى داناى به تأویل (قرآن ) سلام بر تو اى راهنماى راه یافته 💓اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا التَّقِیُّ النَّقِىُّ سلام بر تو اى پاکیزه منزه سلام بر تو اى پرهیزکار پاکدامن 💓السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ سلام بر تو اى حق سزاوار بدان سلام بر تو اى شهید راست گفتار 💓اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَهُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ. سلام بر تو اى ابا محمد حسن بن على و رحمت خدا و برکات .
پروردگارا ما را از امت پیغمبر قرار بده.mp3
381.6K
🎧 بشنوید | رهبرانقلاب: پروردگارا زیارت چهره‌ی پیامبر در قیامت را نصیب ما بفرما ✏️ او را به معنای واقعی کلمه اسوه ما قرار بده... 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ ویژه ۲۸صفر 📹 نماهنگ | حکومت ده ساله پیغمبر(ص)؛ الگوی نظام اسلامی ☝ بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) در دهه شصت 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ﴿...وَ تَواصَوْا بِالصَّبْر﴾ (سوره مبارکه عصر آیه۳) 🏴 وصیت حضرت رسول الله الاکرم (صلی الله علیه وآله) در آخرین لحظات حیات مبارکشان: ▪️فَأَوْصَی النَّبِیُّ إِلَی عَلِیٍّ بِالصَّبْرِ عَنِ الدُّنْیَا وَ بِحِفْظِ فَاطِمَةَ وَ بِجَمْعِ الْقُرْآنِ وَ بِقَضَاءِ دَیْنِهِ وَ بِغُسْلِهِ وَ أَنْ یَعْمَلَ حَوْلَ قَبْرِهِ حَائِطاً وَ بِحِفْظِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام (۱) «پس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را به صبر کردن در مصائب دنیا، محافظت‌نمودن از فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، جمع کردن قرآن، پرداخت دِین او و اینکه به دور قبر آن حضرت دیواری بسازد و از حسن و حسین علیهماالسلام محافظت کند، سفارش نمود» ✍و در برخی منابع بعد از ذکر مطلب فوق، اضافه شده: ▪️ فَذَلِكَ قَوْلُهُ: ﴿وَ تَوٰاصَوْا بِالصَّبْرِ﴾ (۲) و این است معنای قول خداوند عزوجل که «و به صبر توصیه نموده اند» (۱).بحار الأنوار ج۲۲ ص۵۲۷؛ المناقب ج۳ ص۳۳۶؛ عوالم العلوم ج۱۱ص ۵۱۸ (۲).شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ج ۲، ص ۴۸۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا 🏴﴿يا أَيُّها الَّذينَ آمَنُوا لا تَدخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إلاَّ أَن يُؤذَنَ لَكُم..﴾ (سوره مبارکه احزاب آيه۵۳) ✍استناد امام حسن مجتبی علیه السلام به آیه فوق در اثبات مأذون و أولی بودن وجود مقدسش به دفن شدن در جوار رسول الله الاکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله ▪️«فانّي اوصيك يا حسين.. أن تدفنّي مع جدّي رسول الله صلّى الله عليه وآله فإني أحقّ به و ببيته ممن ادخل بيته بغير إذنه.. قال الله في كتابه ﴿يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَدخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاّٰ أَنْ يُؤْذَنَ لَكُم﴾ ونحن مأذون لنا في التصرّف فيما ورثناه من بعده»: بردارم حسین علیه‌السلام! سفارش میکنم که مرا در كنار جدّم رسول خدا صلوات الله علیه دفن كنى كه همانا من به او و خانه او از كسانى كه بدون اجازه او در خانه‌اش داخل شدند سزاوارترم؛ که خداوند در كتابش فرمود: «اى مؤمنان! به خانه‌هاى پيامبر داخل نشويد مگر به شما اجازه داده شود» (احزاب/۵۳) پس به خدا سوگند! ما در استفاده از آنچه از پيامبر به ارث برده‌ايم اذن داريم. 📓البرهان في تفسير القرآن ج۴ص۴۸۳؛‌تفسير کنزالدقائق ج۱۰ ص۴۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️جلوات ولایت فاطمی در کربلا: 🏴 حضرت نائبة الزهراء عقیلة بنی هاشم زینب الکبری (سلام الله علیها) 🖋قسمت سوم ▪️حضرت صدیقه صغری زینب (سلام الله علیها)، جلوه ی شأن «دین القیمة» در کربلا ▪️عصمت، عفاف و طهارت فاطمی در أتم معنا در کربلا از وجود ایشان ظهور داشت ▪️مفروضة الطاعة علی الملائکة ▪️وصایای حضرت مادر راجع به امام حسین (علیه‌السلام) به دخترشان زینب کبری (سلام الله علیها)
⚫️⚜️▪️✨ ⚜️▪️✨ ▪️✨ ✨ ⚫️ ولایت فاطمی (سلام الله علیها) 🏴 جلوات‌‌ ولایت فاطمی در کربلاء ⬅️حضرت نائبة الزهراء عقیلة بنی هاشم زینب الکبری (سلام الله علیها) 🖋قسمت سوم ا❁﷽❁ا ✨ «و ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دينُ الْقَيِّمَةِ» {و به آن‌ها دستوري داده نشده بود جز اينكه خدا را بپرستند و دين خود را براي او خالص كنند و به توحيد بازگردند،و نماز را برپا دارند و زكات را بپردازند؛ و اين است دين استوار} (سوره مبارکه بینه آیه۵) ا═✧❁🏴❁✧═ا 🔳همانطور که در  قسمت های قبل بیان شد، وجود مبارک حضرت خاتون کربلا زینب الکبری (سلام الله علیها) ظهور ذاتی حضرت مادر (سلام الله علیها) در کربلا بودند؛ و بدیهی است که جلواتِ ولایت فاطمی در وجود مقدسه ایشان غیر قابل احصاء می باشد. فلذا ما نیز در اینجا تنها به ذکر برخی از جلوات و اهمّ آنان اکتفا می نماییم. ⏪ دین القیمة ☑️یکی از شئون مبارکه حضرت صدیقه کبری فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) که در تفسیر ذیل شریفه ۵ سوره مبارکه بینة نیز اشاره شده «دین القیمة» است: «وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ قَالَ: هِيَ فَاطِمَةُ علیها السلام (۱)»؛ از آنجا که وجود مبارکشان در زمان غصب ملک ولایت (فدک) و ارتداد امّت از صراط مستقیم ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، فتنه معتدین و غاصبین را آشکار نموده،‌ جان امیرمؤمنان علی (علیه السلام) را حفظ کرده و از اعوجاج در دین مانع شدند. ✔️این شأن حضرتِ أم الائمه الاطهار (سلام الله علیها)، در کربلا در وجود مبارکه حضرت عقیلة الوحی زینب الکبری (سلام الله علیها) ظهور ذاتی یافت؛ در زمانیکه امر و ودائع امامت به ایشان سپرده شد و آن حضرت در سیر تمامی منازل اسارت از کوفه و شام، از حریم ولایت حسینی دفاع نموده و انحرافات و بدعت ها را از آن زدوده و دین را خالص و استوار و قائم گردانیده و از جان مبارک امام زین العابدین (علیه السلام) محافظت نمودند. ✔️خطبات حضرت «وریثة الفصاحة و البلاغة» (۲) زینب الکبری (سلام الله علیها) در رسوا نمودن اعداء‌ لعین و تبیین حق و حقیقت و دفاع از امر ولایت، ظهور خطبه فدکیه ی حضرت أم الائمه الاطهار صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بود: أشبَهَت أمّها الزهراء في عَظمَتها وبَلاغَتها (۳)؛ و به دلیل تحولی که در فطرت خلق ایجاد می نمود، تمام اهل مجلس از دوست و دشمن به گریه می افتادند:  فَأَبْكَتْ وَ اللَّهِ كُلَّ مَنْ كَانَ فِي الْمَجْلِسِ (۵)؛ همچون مجلس خطبه فدکیه «ثُمَّ أَنَّتْ أَنَّةً أَجْهَشَ الْقَوْمُ لَهَا بِالْبُکَاءِ، وَ ارْتَجَّ الْمَجْلِسُ» (۶)؛ و چنانکه خطبه ای که در مسجد النبی با صوت و لحنِ حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله)‌ به سمع حاضرین می رسید، و در کوفه نیز: كَأَنَّهَا تَفَرَّعُ مِنْ لِسَانِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (۷): گوئي زینب با لسان‏ امير المؤمنين علیهماالسلام سخن مى ‏گفت. ☑️علاوه بر خطبه خوانی، حضرت صدیقه زینب الکبری (سلام الله علیها) در مواضع متعدد در کربلا، جان مقدس امام [که حقیقت معنای دین است] را حفظ نمودند: با آمدن به قتلگاه در روز عاشورا و سعی در ممانعت از بریدن رأس شریف امام حسین علیه السلام با بیان: «و إنْ ذَبِحتَه فَاذبِحني قَبلَه (۸): اگر میخواهی سر او را جدا کنی، قبل از او سر من را جدا کن!» و نیز با انداختن خویش بر امام سجاد (علیه السلام) در مجلس ابن زیاد ملعون تا مانع به قتل رسیدن امام شوند: حَسْبُكَ مِنْ دِمَائِنَا، و اِعْتَنَقَتْهُ و قَالَتْ: و اَللَّهِ لاَ افارقه ، فَإِنْ قَتَلْتَهُ فَاقْتُلْنِي مَعَهُ» (۹) همچون مادر بزرگوارشان صدیقه کبری (سلام الله علیها) که در جریان حمله به بیت وحی، با وجود تمامی لطمات و جراحات، خود را حائل نموده تا از جان امیرالمؤمنین محافظت و مانع از بردن ایشان به مسجد شوند: «فَحالتْ فاطمةُ سلام‌الله‌علیها بَينَهم و بين بَعلِها و قالت: وَاللّهِ لا أَدَعُكُمْ تَجِرُّونَ اِبنَ عَمّي ظُلْماً» (۱۰). ✨ ▪️✨ ⚜️▪️✨ ⚫️⚜️▪️✨
⚫️⚜️▪️✨ ⚜️▪️✨ ▪️✨ ✨ عصمت و عفاف فاطمی ☑️از دیگر جلواتِ ولایت فاطمی در وجود حضرت صدیقه صغری زینب الکبری (سلام الله علیها) «عصمت و طهارت» است؛ به بیانی دیگر، وجود مبارکه ایشان، مشکاتی بود که عصمت و طهارت فاطمی در کربلا، در اتمّ و اکمل معنا، از وجود ایشان ظهور داشت. همانطور که حضور حضرت عصمة الله الکبری فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) به جهت خطبه خوانی در مسجد، در زمانی بود که عِدل و همترازی به جهت دفاع از حریم توحید و ولایت نبود و استواری دین تنها بواسطه ایشان محقق می گشت،‌ یعنی در حالت اضطرار در جمع نامحرمان حاضر شدند، خطبه خوانی حضرت صدیقه صغری زینب (سلام الله علیها) نیز بر مبنای همین سیره فاطمی صورت پذیرفت. ✔️نحوه ی خروج حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) از بیت نیز در سه حریم مجزا یعنی پوشیدن خمار و جلباب بسیار بلند (۱۱)؛ حرکت در میان جمعی از محارم چون أم أیمن، أسماء و فضه: وَ أَقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِهٰا (۱۲) و تکلّم من وراء الحجاب (از پشت پرده) با مردم در مسجد النبی بود : فَنِیطَتْ دُونَهَا مُلَاءَةٌ (۱۳) که این سیره فاطمی در محیای حضرت قدیسة‌ الحوراء زینب (سلام الله علیها) به نحو اکمل ساری و جاری شد: ➖چه در زمان استقرار در مدینه [به عنوان نمونه در زمان مشرف شدن به زیارت مسجد النبی، که در پوشش تاریکی شب و در معیت امیرالمومنین و حسنین علیهم السلام صورت می پذیرفت (۱۴)] ➖و چه هنگام حرکت کاروان از مدینه [خروج در حلقه کنیزان، همراهی حضرت اباالفضل العباس علیه السلام در سوار کردن بر محمل و .. (۱۵)] ➖و چه حتی در سیر منازل اسارت با وجود هتک حرمت ها و جسارت ها،‌ گرچه به تصریح کلام حضرت مولانا بقیة الله الاعظم ارواحنافداه: «و هي بأستار من الأنوار * تحجبها عن أعين النظّار» (۱۶)، اما همچنان به قدر استطاعت حریم های حجاب و عفاف فاطمی را حفظ می نمودند: با پوشاندن چهره با آستین مبارک: كانَتْ بَينَهُنَّ اِمرَأةٌ تَستُرُ وَجهَها بِزَندِها (۱۷)؛ و وارد شدن در مجلس ابن زیاد ملعون با حالتی ناشناخته که گرداگردشان کنیزان حلقه زده بودند: تَنَكَّرَتْ وَ حَفَّتْ بِهَا إِمَاؤُهَا (۱۸)؛ تا آنجا که آن ملعون سه بار سوال کرد که آن زن کیست و حضرت خاتون کربلا جوابی ندادند تا در نهایت یکی از کنیزان جواب داد که دختر امیرمؤمنان است؛ اما در نهایت چون ابن زیاد شروع به هتاکی نمود، آن حضرت لب به سخن گشوده و با استناد به آیه تطهیر کلام خویش را آغاز نمودند: اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي أَكْرَمَنَا بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَ طَهَّرَنَا تَطْهِيراً (۱۹).مفروضة الطاعة علی الملائکة ☑️یکی دیگر از جلوات ولایت فاطمی در حضرت صدیقه زینب الکبری (سلام الله علیها)، مفروض بودن اطاعت از ایشان بر جمیع مخلوقات است. نقل است که چون خواتین آل الله (علیهم السلام) را وارد شام نمودند، یکی از شامیان که محبت و معرفتی به اهل بیت (علیهم السلام) داشت، به نزديك محمل حضرت زينب سلام‌اللّه‌علیها آمده و عرض كرد: اى بضعۀ فاطمۀ زهرا! مگر شما از آن اهل‌بيتی نيستيد كه عالم به طُفيل وجود شما و اجداد شما خلق شده است! متحيّرم كه اين حال چيست و اين گرفتاري از چه روي مي‌باشد! در آن‌حال حضرت عقیله سلام‌اللّه‌علیها با دستان مبارک‌ به آسمان اشاره‌ای کرد و فرمود: «اي‌مرد‍‍! اكنون تماشا كن جلالت قدر ما را در نزد خدای متعال». آن‌مرد گويد: به آسمان نگاه كردم؛چنان لشكری در ميان زمين و آسمان ديدم كه شمارش را جز پروردگار، کسی نمی‌دانست؛ ديدم قُبّه‌ها و علَم‌ها بر تارك ايشان افراخته و در پيش روى این قافله ندا سر مي‌دادند:«بپوشيد ديده‌هاى خود را از حرمي که مَلك به‌ ایشان نامحرم است!» (۲۰) این امر یکی از وجوه معنایی این حدیث شریف در خصوص حضرت صدیقه کبری فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) است: «لَقَدْ كَانَتْ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا) طَاعَتُهَا مَفْرُوضَةً عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اَللَّهُ مِنَ اَلْجِنِّ ، وَ اَلْإِنْسِ، وَ اَلطَّيْرِ، وَ اَلْبَهَائِمِ ، وَ اَلْأَنْبِيَاءِ، وَ اَلْمَلاَئِكَة» (۲۱)؛ که ظهور آن در کربلا در وجود دخت مکرمه شان بوده است. ✨ ▪️✨ ⚜️▪️✨ ⚫️⚜️▪️✨
⚫️⚜️▪️✨ ⚜️▪️✨ ▪️✨ ✨ وصایای حضرت مادر ☑️وصایای حضرت أم الائمه فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) به دخترشان زینب (سلام الله علیها) راجع به امام حسین (علیه السلام) از دیگر جلوات ولایت فاطمی در کربلاست:دادن پیراهنی که میراث انبیاء علیهم السلام بود: أَعطَتِ الزَّهراء عَلَيهاالسّلام قَميصَ إبراهيمَ الخَليلِ لِزَينب علیهاالسلام (۲۲) با بیان اینکه وقتی برادرت حسین علیه‌السلام آن‌را از تو طلب کرد، بدان که دیگر لحظاتی بیشتر مهمان تو نیست: إذَا طَلبَه منكَ أخوكَ الحسينُ عليه‌السّلام فَاعلِمي أنَّهُ ضَيفكَ ساعةً (۲۳) ➖و دیگری بوسه بر گلوی امام حسین (علیه السلام) به نیابت از حضرت مادر: «لمَّا صارَ أخيكَ الحُسين عليه السّلام في كربلاء وحيداً فريداً، قَبِّلِي حُلقُومَهُ نِيابةً عَنِي» (۲۴)؛ فلذا هنگامیکه زینب (سلام الله علیها) در روز عاشوراء این بوسه را بر گلوی برادر زد، رو به سمت مدینه کرده و فرمود: یا أُمّاه، هذه الأمانةُ قد أدَّیتُها! (۲۵) ای مادرجان! این امانت‌‌ شما را من به جا آوردم. 🖋آنچه که در بالا بیان شد، تنها اشاره به برخی از جلواتِ ولایت فاطمی در وجود مقدسه حضرت صدیقه صغری زینب الکبری (سلام الله علیها) بود. ا┅═✧❁ منابع❁✧═┅ا (۱).‌ تأويل الآيات الظاهرة ص۸۰۰؛ البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۷۱۸ (۳).خصائص الزینبیة ص۱۰۰ (۴).فرازی از زیارت مفجعه حضرت زینب (سلام الله علیها) (۵).لهوف،ص۲۶۴ (۶). الاحتجاج، ج۱ ص۲۵۴ (۷). لهوف ص۱۴۶ (۸).معالی السبطین، ج۲ ص۳۹؛  تظلّم الزّهراء علیهاالسلام، ص۲۱۸ (۹).عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱، ص ۹۶۵؛ إعلام الوری بأعلام الهدی ج ۱، ص ۴۷۱ (۱۰).عوالم العلوم و المعارف ج۱۱ ص۵۷۲؛  نوادر الأخبار ج۱ ص۱۸۳ (۱۱).بحار الأنوار ج ۲۹، ص ۲۱۶؛ الاحتجاج ج ۱، ص ۹۷؛ غرر الأخبار و درر الآثار ج ۱، ص ۳۲۰؛ عوالم العلوم و المعارف ج۱۱ ص۶۵۲ (۱۲).همان (۱۳).همان (۱۴).زينب الکبری (النقدی) ص۲۲؛ وفیات الائمة عليهم‌السّلام ص۴۳۵؛ خصائص الزینبیة ص۱۵۷ (۱۵).معالي‌السّبطين، ج۱ ص۲۲۰؛ أسرارالشّهادة، ص۳۶۷ (۱۶).فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى (ص) ج۱ ص۶۴۶؛ مستدرك عوالم العلوم و المعارف  ج۱۱ص۹۵۹ (۱۷).المنتخب، ج۲ ص۴۸۶؛ الدّمعة السّاكبة، ج۵ ص ۱۰۲؛ أسرار الشّهادة، ص۵۰۰؛ وسيلة الدّارين، ص ۳۸۶ (۱۸).وقعة الطف ج۱ص۲۶۱؛  الإرشاد (المفيد) ج۲ ص ۱۱۵؛ بحارالأنوار ج۴۵ص۱۱۴ (۱۹).همان (۲۰).ریاحین الشریعه، ج۳ ص۱۵۹ (۲۱). عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱، ص ۸۳۳؛ دلائل الإمامة ص ۱۰۶ (۲۲).عوالم العلوم و المعارف، ج۱۱ص۹۰۶؛ مسند فاطمة عليها‌السّلام ص۳۲۴؛ وقائع الشهور و الأيام (۲۳).همان (۲۴).الموسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء (ع)، ج۱۵ ص۱۰۹ ؛ لوامع الأنوار (المرندی) ص۹۹ (۲۵).همان ✨ ▪️✨ ⚜️▪️✨ ⚫️⚜️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا