جابجایی ارزشها2.m4a
2.06M
🌷جابجایی ارزشها(۲)
🎤استاد درویشی
#دهه_آخر_صفر
جابجایی ارزشها3.m4a
3.48M
🌷جابجایی ارزشها(۳)
🎤استاد درویشی
#دهه_آخر_صفر
جابجایی ارزشها4.m4a
2.41M
🌷جابجایی ارزشها(۴)
🎤استاد درویشی
#دهه_آخر_صفر
جابجایی ارزشها5.m4a
5.68M
🌷جابجایی ارزشها(۵)
🎤استاد درویشی
#دهه_آخر_صفر
جابجایی ارزشها6.m4a
1.56M
🌷جابجایی ارزشها(۶)
🎤استاد درویشی
#دهه_آخر_صفر
خواص تربت امام حسین علیه السلام_440.mp3
2.71M
◾ خواص تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام◾
🎙 #استاد_فرحزاد
⏱️ زمان: دو دقیقه و چهل و نه ثانیه
بهناماو
#اربعین ۸
با دلی غمبار داشتیم از خانهپدری خداحافظی میکردیم. حس دور شدن از نجف برایمان سخت بود و سختتر اینکه نمیدانستیم کی دوباره از پس خیابان شارعالرسول چشممان به گنبد نورانی اميرالمومنین روشن میشود.
منتظر بودیم تا سوار ماشینی شویم و ما را به فرودگاه برساند.
یک جوان با ماشین پژو زرد جلوی ما ایستاد.
ماشین ایرانی بود و حس آشنایی داشت برایمان.
همسرم جلو نشست و من و پسرم در عقب.
روکش صندلیها شبیه قلاب دوزیهای مادربزرگها بود، کرم و قهوهای. اگر این مدل روکش صندلی را در چند جای دیگر ندیدهبودم؛ مطمئن میشدم کار زنان خانه است. اما ظاهرا این مدل روکش صندلی در عراق پرطرفدار بودهاست.
احوال پرسی همسرم به زبان عربی، با راننده _که جوانی بیستوپنج ساله میخورد_ سر صحبت را باز کرد.
راننده هم شروع به احوالپرسی کرد.
چند تا کلمه فارسی هم قاطی کلماتش استفاده میکرد و سعی میکرد بدون لهجه عراقی حرف بزند تا ما بفهمیم:
_من با دوستانم دوبار به ایران آمدهام.
اصفهان، مشهد، قم را دیدهام. ایران زیباست.
سیوسهپل، پل خواجو...
اما زیبایی ایران در دیدنیهایش خلاصه نمیشود...
_همسرم پرسید: خب مگر چه چیزی بوده که شما را جذب کرده؟
_ بیشتر از هرچیز، مردم و فرهنگ مردم برایم جذاب بود. احساس غربت نمیکردم در ایران.
من گوشم را تیز کرده بودم تا متوجه تمام کلماتش شوم.
_ ایران سرور کشورهای منطقه است. روی پای خود ایستاده. با وجود اینهمه قلدری، آمریکا را هیچ به حساب نمیآورد.
ما کشورهای عربی باید یاد بگیریم به بیگانه اتکا نکنیم. وقتی کالای ایرانی میخرم با افتخار پول به آن کالا میدهم. ایران فخر شیعه است.
راننده در قامت جوانان امروزی خودمان بود. او با تمام وجود خباثت آمریکا را درباره کشورش درک کردهبود و آرزو داشت که اتحاد بین تمام کشورهای اسلامی شکل بگیرد.
به فرودگاه رسیدیم. اجازه ماشينش را به سختی گرفت تا ما را به نزدیکترین درب سالن خروجی فرودگاه ببرد.
برای ما آرزوی سفری سلامت کرد و رفت.
با شنیدن حرفهایش حال عجیبی داشتم. در اوج خوشحالی به فکر وظیفهای بودم که حالا بیشتر روی دوشم احساس میکردم.
-----------❀❀✿❀❀--------
🌸🌿مداومت بر خواندن دعای شریف
صحیفه_سجادیه دعای هفتم🌸🌿
يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.
.🌿.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴▪️🏴▪️🏴
🏴▪️
#أولاد_البغایا
قسمت یازدهم
🔳 اولین نفر از ملاعین بنو النعل:
1️⃣ اسحاق بن حَیوَه حَضرَمی
▪️اسحاق بن حَیوَه (حویه) حَضرَمی (لعنة الله علیه) از سپاهیان عمر بن سعد (لعنة الله علیه) در واقعه کربلا که در عصر عاشورا به دستور آن ملعون، بر بدن امام حسین (علیه السلام) اسب تاخت و پیراهن آن حضرت را ربود. وی سرانجام به دستور مختار ثقفی کشته شد.
▪️نام وی اسحاق بن حیوه (۱) در منابع با نامهای حوبة، اسحاق بن حویة (۲)، اسحاق بن حوی (۳) و اسحاق بن حیاة (۴) نیز یاد شده است.
▪️اسحاق بن حیوه در واقعه کربلا در لشکر عمر بن سعد قرار داشت. او از جمله ده نفری است که در عصر عاشورا داوطلبانه به دستور عمر بن سعد، بر بدن حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) اسب تاختند (۵) و استخوانهای سینه و پشت آن حضرت را در هم شکستند. (۶) او همچنین پیراهن امام را ربود. (۷)
▪️او پس از واقعه عاشورا به پیسی مبتلا (۸) و چهرهاش دگرگون شد (۹) و موهایش ریخت. (۱٠) مختار ثقفی، دست و پای ده نفری که بر بدن امام حسین (علیه السلام) اسب تاخته بودند را با میخ آهنین بست و بر پشت ایشان اسب تاخت تا کشته شدند. (۱۱)
▪️همچنین برخی منابع ، همین مطالب را به جَعوَنه حضرمی، جعفر بن وَبْر حضرمی و جَعوَبة بن حَویه حضرمی، نسبت داده اند که احتمال تصحیف در آنها فراوان است. (۱۲)
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۱۱، ۱۱۳؛ ابن شهر آشوب، مناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۷۶، مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۴ق، ج۴۴، ص۱۹۸.
(۲) مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۴ق، ج۴۵، ص۵۷؛ ۵۹؛ طبرسی، اعلام الوری، ۱۳۳۸ش، ص۲۴۹؛ سید بن طاووس، لهوف، ۱۳۴۸ش، ص۱۲۷؛ ابن نما، مثیرالاحزان، ۱۴۰۶ق، ص۷۶-۷۸.
(۳) ابن شهر آشوب، مناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۱۱۱.
(۴) بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۷م، ج۳، ص۲۰۴.
(۵) مسعودی، مروجالذهب، ۱۴۰۹ق، ج۳، ص۶۲؛ ابن نما، مثیرالاحزان، ۱۴۰۶ق، ص۷۸؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۴ق، ج۴۵، ص۵۹.
(۶) مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۱۳.
(۷) مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۱۱؛ طبرسی، اعلام الوری، ۱۳۳۸ش، ص۲۴۹؛ سید بن طاووس، لهوف، ۱۳۴۸ش، ص۱۲۷؛ ابن نما، مثیرالاحزان، ۱۴۰۶ق، ص۷۶؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۴ق، ج۴۵، ص۵۷.
(۸) طبری، تاریخ، ۱۹۶۷م، ج۵، ص۴۵۴-۴۵۵؛ ابن اثیر، الکامل، ۱۹۶۵م، ج۴، ص۸۰؛ بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۷م، ج۳، ص۲۰۴؛ سید بن طاووس، لهوف، ۱۳۴۸ش، ص۱۲۷؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۴ق، ج۴۵، ص۵۷.
(۹) ابن شهر آشوب، مناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۵۷.
(۱٠) ابن اعثم، الفتوح، ۱۹۹۱م، ج۵، ص۱۱۹؛ سید بن طاووس، لهوف، ۱۳۴۸ش، ص۱۲۷.
(۱۱) سید بن طاووس، لهوف، ۱۳۴۸ش، ص۱۳۵؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۴ق، ج۴۵، ص۵۹؛ ابن نما، مثیرالاحزان، ۱۴۰۶ق، ص۷۶، معالی السبطین ش،ص۷۲۳، کامل ابن اثیر ، ج ۲، ص ۵۵۸ ، بحار الا نوار ، ج 45 ، ص ۵۹، اسرار الشهادۀ، ج۲، ص ۱۴۴۹.
(۱۲) ر. ك: ج۷ ص۲۹۵ ( بخش نهم / فصل يكم / تاراج كردن وسايل امام عليه السلام ) و ص۳۰۵ (اسب دواندن بر پيكر امام عليه السلام).
🏴▪️۱۱
🏴▪️🏴▪️🏴ادامه دارد...
#شهید_باقری
در یکی از این دیدارها بود که تا امام آمد توی اتاق و روی صندلی نشست، شهید حسن باقری اجازه خواست با دوربینی که خودش آورده بود، دو سه عکس یادگاری بگیرد. امام گفت: «چه ایرادی داره پسرم؟!» یکی از محافظها که اشاره کرد فلش دوربین برای چشم امام خوب نیست، حسن لامپ اتاق را روشن کرد تا عکسها خراب نشود. زود سه چهار عکس پشت سر هم گرفت و نشست روی زمین. سکوت بر اتاق حاکم شد. آقای رضایی آمادهی ارائهی گزارش بود که امام از روی صندلی بلند شد. همه همراه او بلند شدند و با تعجب به هم نگاه کردند. امام از کنار فرماندهان رد شد و رفت طرف کلید برق و چراغ را خاموش کرد. در آن وقت روز نیازی به لامپ نبود، اما برای همهمان جالب بود که چرا هیچکس به این قضیه توجه نداشتو جالبتر آنکه چرا امام به کسی دستور نداد چراغها را خاموش کند و خودش شخصا بلند شد و کلید را زد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : عابس، از شجاع ترین اصحاب سیدالشهداء
👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_رفیعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت استاد ازغدی از لحظه مجروحیتش در جنگ و آخرین خداحافظی با برادر شهیدش
✅برای جهاد تبیین باید چه کرد؟
1⃣یکم. مخاطب جهاد تبیین چه کسانی هستند؟
گذشت دوران انحصار رسانه های مرجع. هرچند هنوز هم صداو سیما و خبرگزاری ها نقش محوری دارند اما در این جهاد همه باید فعال شوند. نبرد جبهه ای است و جبهه متشکل از فرد فرد. نباید تکلیف شخصی را به جای دیگر حواله داد. فرمود هرکس به اندازه خود اطرافش را روشن کند.
2⃣دوم. گام اول چیست؟
گام اول فهم نقشه کلان دشمن است. اهریمن بیرونی و درونی را همراه با نقشه اش بیابیم. هرجریانی که 2 کار می کند شیطان است. آنکه راه طی شده 40 ساله را سیاه و آینده انقلاب را ناامیدانه تحلیل می کند شیطان است. چه داخلی و چه خارجی؛ چه عالمانه وچه جاهلانه.
3⃣سوم. با خطاهاباید چه کرد؟
خطاها و نقدها را باید فریاد کرد و تذکر داد اما جای فرع و اصل را نباید جابجا کرد. اصل اصیل جنگ حق و باطل است. دشمنی امپراطوری امپریالیسم در مقابل پرچم عدالت خواهی جهانی در جمهوری اسلامی. خطا را ببینیم اما جنگ اصلی را فراموش نکنیم.
4⃣چهارم. نقشه عملیاتی دشمن چیست؟
تغییر نگرش. مردم ایران رشد کردند و دشمنی ها نیز عمیق تر شده است. دشمن از تغییر ارزش و گرایش به تغییر نگرش رسیده است. تغییر نگرش یعنی تغییر واقعیت ها. کاریکاتورکردن واقع و بزرگنمایی و تعمیم دادن و جابجا کردن اصل و فرع و تحریف واقعیت و قلب حقیقت ...خلاصه اینکه جنگ، جنگ روایت است. نگرش ها تغییر کند ارزش نیز تغییر می کند و از عزت نفس ملی به خودتحقیری ها می رسیم.
5⃣پنجم. هدف نهایی جهاد تبیین چیست؟
روشنگری. روایتِ حقیقت. باید ابرها کنار روند تا خورشید تابان شود. من و شما باشیم یا نباشیم، خورشید نمایان خواهد شد؛ اما تاخیرها هزینه زاست. قربانی از روح و ذهن مردم می دهیم.
❇️و اما به چه طریق:
🔹حق خواهی
قبل از هرکار نیازمند یک یک عزم درونی هستیم. قبل از قدم گذاشتن در فضای مجازی خیز حق طلبی برداریم. هوشیار در فضای مجازی ظاهر شویم و اوقات فراغت به سرگرمی سپری نکنیم.
🔸حق طلبی
حق آنجا نیست که بیشتر لایک بگیرد و دست به دست شود. حق را باید با محاسبه و استدلال و از مرجع معتبر گرفت. وقت بگذاریم برای فهم حقیقت. حق را بپذیریم ولو تلخ باشد.
🔹حق گوئی
هرجا متن حقی دیدیم برای توزیع آن تلاش کنیم. خود را مقید کنیم به توزیع حق. اگر توان نوشتن داریم حتا در حد یک متن کوتاه دریغ نکنیم. هر کس شبهه داشت نسبت به او احساس مسوولیت کنیم؛ ولو یک نفر در یک گروه فامیلی.
🔸ناحق گریزی
هرجا ناحق دیدیم اعلام تنفرو برائت کنیم. هزینه دهیم. از فحش و ناسزا نهراسیم. مارپیچ سکوت را بشکنیم؛ ولو در حد یک کامنت. خیلی ها مثل ما هستند و منتظر خط شکن اند. حداقل اینکه اجازه ندهیم احساس اقلیت کنند.
🔹 حق آرائی
حق را به زبان ساده بگوئیم. قول محکم و مستدل و اما با توجه به احساسات و عواطف مخاطب. حق را باید به تناسب مخاطب گفت. ابلاغ پیام به قلب مخاطب مهم است نه ایصال و رساندن به دستش. با مخاطب مدارا کنیم.
🔹 حق نمایی
حق نما یعنی نمایش حق. یعنی جلوه دادن حق. نیکی ها و فضائل پیرامون خود را ببینیم و سر دست بگیرم. هرکس در پیرامون خود هر خیرو فضلی از هرکس دید بیان کند. از همسایه و دوست و آشنا و مسوولین. چه کار خوب و چه آدم خوب. اولا تمرین کنیم خوبی ها را ببینیم و بعد از آن فریاد کنیم. توزیع خوبی ها چشم دشمن را کور می کند.
دشمن تلاش می کند نه فقط از حاکمیت، بلکه از مردم نیز تصویر سیاه نشان دهد. تصویر سیاه، سیاهی ساز است. این تصویر مخدوش و موهوم را بشکنیم.
رهبر انقلاب:
با انتشار افکار صحیح در فضای مجازی به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.
۱۴٠٠/۷/۶
#رهبری
#جهاد
#فضای_مجازی
#افکار_صحیح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 امام علی(علیه السلام)
📝 سزاوار نیست که بنده خدا، در دوران زندگی به دو خصوصیت اعتماد کند و به آن دل بسته باشد؛ یکی عافیت و تندرستی و دیگری ثروت و بی نیازی است؛ زیرا چه بسا در حال صحت و سلامتی می باشد ولی ناگهان انواع مریضی ها بر او عارض می گردد و یا آنکه در موقعیت و امکانات خوبی است؛ ناگهان فقیر و بیچاره می شود؛ پس بدانیم که دنیا و تمام امکانات آن بی ارزش و بی وفا خواهد بود و تنها عمل صالح، مفید و سود بخش است.
┄┅═══✼🍃💐🍃✼═══┅
۴ حکایت زیبا به مناسبت روز بزرگداشت مولوی.pdf
108.2K
🔸🍃🔸۴ حکایت زیبا به مناسبت روز بزرگداشت مولوی🔸🍃🔸
❌ شبهه
چرا جنگ پس از فتح خرمشهر ادامه پیدا کرد؟
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 شبههافکنان در این موضوع دانسته یا نادانسته چنین القاء میکنند که پس از فتح خرمشهر، امکان بدون هزینه و شرافتمندانه پایان دادن به جنگ وجود داشته اما ایران نپذیرفته است!! درحالیکه پس از فتح خرمشهر هنوز اوضاع به وضع قبل از تجاوز بازنگشته بود و عراق پنج هزار کیلومتر مربع از خاک ایران را در اشغال داشت. عراق همچنان نه تنها تهدیدی برای ایران بود، بلکه صدها میلیارد دلار خسارت جبران نشده و بدون تضمین جبران به ایران وارد کرده بود. حال در چنین وضعیتی برای حل مسائل چگونه باید تصمیم گرفت؟
🔹 راهحل اول:
👈اول آتشبس کنید، تا ببینیم بعداً چی میشود!
فرمانده وقت سپاه در سخنانی میگوید: «اینکه گفته میشود بعد از آزادی خرمشهر چرا صلح نکردید، باید بگویم که هیچ پیشنهاد صلحی تا چهار سال بعد از آزادی خرمشهر به ایران نشد و فقط چند طرح آتشبس ارائه شد که اگر قبول میکردیم جنگ پنجاه سال به درازا میکشید.»
👈چند نفری که آمدند و مذاکره کردند؛ اما رفتند و نیامدند:
وزیر خارجه وقت نیز در این باره میگوید: «نفر اول آقای حبیب شطی، دبیرکل کنفرانس اسلامی بود که برای مذاکره آمد، یک رقمی را ایشان گفت و ما هم یک رقمی مطرح کردیم قرار شد ایشان جواب بیاورند؛ ولی دیگر خبری نشد. نفر دوم، معاون وزیر خارجه هند بود که تلاش زیادی کرد و با ایشان هم روی رقم بحث کردیم؛ ولی رفت و خبری نشد.»
درباره غرامت، نقل قولهای مختلفی وجود دارد و آمار و ارقام ذکر شده از ۲۵ میلیارد تا ۱۵۰ میلیارد دلار متغیر است، ولی تاکنون هیچ گونه سند معتبر و مشخصی مشاهده نشده است. آقای هاشمی در کتاب «حقیقتها و مصلحتها» این موضوع را شایعات میداند و میگوید: «وقتی خرمشهر فتح شد، شایعاتی در مورد پیغام صلح یا دادن پول در کشور مطرح بود، ولی ما که مسؤول بودیم، میدانستیم این شایعات دروغ است.»
🔹 راهحل دوم:
ترک مخاصمه بدون اتمام جنگ راه حل دیگری بود که فراروی ایران قرار داشت؛ بدین معنا که ایران راه حل اول را نمیپذیرفت، در عین حال از ورود به داخل خاک عراق خودداری میکرد و در مرز خود مستقر میشد. انتخاب این گزینه با توجه به اینکه عراق «نفتشهر» را در اختیار داشت و روی ارتفاعات و مناطق سرکوب مستقر شده و در عین حال به دنبال فرصت برای بازسازی و تجدید قوا بود چه معنایی داشت؟ آیا با این روش جنگ به پایان میرسید یا اینکه عراق پس از تجدید قوا مجددا حملات خود را از سر میگرفت؟ ضمن اینکه از نظر حقوقی هیچ گونه آتشبسی میان دو طرف برقرار نشده بود و بهانههای لازم برای از سرگیری مجدد تجاوزات عراق وجود داشت.
🔹راهحل سوم
تنبیه متجاوز با هدف تأمین صلح شرافتمندانه راه حل دیگری بود که ایران انتخاب کرد. امام خمینی بر این نظر بودند: «امروز که ما قدرت داریم، اگر مجرم را رها کنیم این به معنای آتشبس و صلح نیست» «ضمن اینکه منطق حکم میکند، دشمن عقب رانده شده را باید به نحوی مجازات کرد که برای سالهای سال خیال تهاجم مجدد را از سر بیرون کند.»
#دفاع_مقدس
🔹🔹به مناسبت روز جهانی ناشنوایان
دسته بندی: احکام شرعی
🔸🔸تکلیف و بلوغ در ناشنوایان:
🔹🔹1-س: اگر شخصى ناشنوا به دنيا آمده باشد و هيچگونه آموزشى براى صحبت کردن نديده باشد تکليف نماز آن شخص چيست؟
ج) واجب است که ياد بگيرد و نماز را انجام دهد و آنچه ذکر شده باعث سقوط تکليف نمىشود و اگر يادگيرى نماز موجب عسر و حرج شديد باشد به هر مقدارى که مىتواند بايد بخواند.(۱)
🔸🔸2- سوال:کودکان ناشنوا به دلیل تأخیر در رشد اجتماعی (بواسطه ی کمبود گنجینه ی لغات) آیا دیرتر از افراد سالم به سن تکلیف می رسند یا خیر؟
همه مراجع:
جواب:سن تکلیف آنان مثل سایرین است و مجرّد ناشنوا بودن موجب تأخیر بلوغ نمیشود. (اگر بالغ هستند نماز بر آنها واجب است.)(2)
🔹🔹3-س- اين جانب سرايدار يكى از مدارس استثنايى هستم (مدرسهاى كه دانشآموزان ناشنوا، نابينا و عقب مانده در آن تحصيل مىكنند) در همين مدرسه، پسرى ناشنوا كه حدود ۱۶ سال دارد نزد من زندگى مىكند فرد مذكور چيزى از واجبات دينى و مذهبى (نماز، طهارت، غسل ...) نمىداند و چون ناشنوا است، ياد دادن واجبات مذكور به وى برايم مقدور نيست، آيا از نظر شرعى اشكالى دارد يا خير؟
ج- با فرض اينكه قدرت نداريد، اشكالى ندارد.(۳)
🔸🔸4-س- اگر افراد استثنايى اعم از كم توان ذهنى، ناشنوا در موقع غسل نيت نكنند، آيا غسل آنان صحيح است؟
ج- همين كه قصد غسل دارند كافى است و چيز ديگرى لازم نيست، و اللّه العالم.(۴)
پانوشت
1-http://farsi.khamenei.ir
2-https://article.tebyan.net
3-استفتاءات (امام خمينى)؛ ج1، ص: 16
4-استفتاءات جديد (تبريزى)؛ ج2، ص: 44
«بسم الله»
📌 فرآیند نگر باش!
🔸یک تابلوی زیبای #خوشنویسی را تصور کن...
چقدر #زیباست!
چقدر روح افزاست!
🔹اما #خطّاط باید،
هزاران #سیاه_مشق کند،
تا چنین اثر چشمنوازی قلم بزند...
چند روزی است خبر رحلت
علامه ذوفنون،
حضرت آیت الله حسن زاده آملی
همه را متأثر کرده است...
🔸این روزها همه جا صحبت از فضایل
و صفات کم نظیر ایشان میشود...
-که حقیقتا آدم حیرت میکند-
امروز
همه دوست دارند مثل ایشان بشوند...
🔹چون امروز ایشان علاّمه هستند
چون امروز ایشان ذوفنون هستند
چون امروز ایشان مهذّب هستند
و بسیار صفات دیگر که ایشان در
قلّه آن هستند.
اما کسی
کم خوابیها،
کم خوراکیها،
کمبود مالی،
تلاش شبانهروزی
برای خودسازی
و کسب علم،
گذشتن از خیلی لذات
و هزاران سختی دیگر را نمیبینند.
چرا؟!
🔹چون متاسفانه بیشتر افراد
#برایند نگر هستند نه #فرایند نگر...
ما فقط دوست داریم #علامه بشویم
انگار یک قرص یا معجونی هست که
بنوشیم و تبدیل به آدمی دیگر شویم...
🔸اما هیچ گاه اینطور نیست...
آیا اگر ما هم در آن شرایط علامه حسن زاده
-که از شدت گرسنگی حتی نانی برای خوردن نداشتند
حاضر بودیم مسیر #علم را ادامه بدهیم؟!
یا عطایش را به لقایش میبخشیدیم؟!
🔹و چه بسا از این شرایط بالاتر،
یعنی زمانی که این عالم بزرگوار
به اندازهی امروز، جایگاهشان شناخته شده نبود،
برخی افراد انواع جسارتها
و نامهربانیها نسبت به ایشان روا داشتند؛
🔸آیا ما هم با این شرایط،
به این مسیر ادامه میدادیم؟!
باید مراقب باشیم
#الگو_پرداز نباشیم؛
یعنی صرفا به موقعیت فعلی
بزرگان ننگریم و خودمان را به جای
ایشان تصور کنیم و خیالپردازی کنیم،
بلکه #الگو_بردار باشیم؛
یعنی بزرگان را ببینیم
و راهی را که به این موفقیت رسیدند نیز ببینیم،
و واقع بینانه برای رسیدن به این #اهداف
برنامهریزی کنیم...
🔸علامه #دهر از همان ابتدا علامه دهر نبوده،
خون دل خورده تا #مس وجود را #طلا کرده...
🔹🔸وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی
سوره مبارکه #نجم، آیه ۳۹