eitaa logo
مُجـــــــــاب
108 دنبال‌کننده
18 عکس
3 ویدیو
0 فایل
کانال رسمی مؤسسه ی جریان شناسی انقلاب ادمین کانال 👈 @admin_mojab
مشاهده در ایتا
دانلود
•| بسم الله الرحمن الرحیم |•
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
📝راز همنشینی شهید رئیسی با شهید هاشمی‌نژاد؛ 🔖 در اوج ترورهای خونین سازمان منافقین و نبرد رزمندگان اسلام در جبهه‌های جنگ و فشار سخت اقتصادی و رسانه‌ای نظام سلطه، در روز دوم مرداد ۱۳۶۰، مردم مؤمن و مقاوم ایران اسلامی پای صندوق‌های رأی رفتند و محمدعلی رجایی را با ۱۳ میلیون رأی به‌عنوان دومین رئیس جمهور نظام اسلامی راهی دفتر خدمت کردند، اما جریان نفاق با به شهادت رساندن این منتخب مردم و نخست وزیرش، عملاً مردم را از چشیدن خدمت مردمی از جنس خود آنان محروم ساخت. در آن فضای پیچیده و پر تنش و در حالی که مردم بار دیگر خود را برای انتخاب سومین رئیس جمهور در دهم مهرماه آماده می‌کردند، در پنجم مهرماه ۱۳۶۰ سازمان منافقین با تماس تلفنی، روحانی مجاهد عالم و با معنویت، سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد را تهدید به ترور کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گزینه‌ محبوب و رأی‌آور در انتخابات پنج روز پیش رو به شمار می‌رفت. گزینه‌ای که هنوز درد مجروحیت از حادثه‌ ترور تیرماه را با خود داشت. انتخاب سید عبدالکریم جدای از تلاش سازمان برای حذف فیزیکی یک نیروی شجاع و تأثیرگذار، به‌ویژه در منطقه‌ خراسان، تلاش برای افزایش فشار روحی بر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کنار درد مجروحیت هم بود. سید عبدالکریم شخصیتی شجاع و دشمن‌شناس بود. مراتب علمی و سیر و سلوک عرفانی را نزد اساتید برجسته‌ای چون آیت‌الله بروجردی، حضرت امام خمینی(ره)، شیخ هاشم قزوینی، آیت‌الله کوهستانی گذرانده بود و فضلای قم او را با سجده‌های طولانی در نماز جماعت دونفره پشت سر عارف زمانه شیخ علی کاشانی می‌شناختند، تهدید به شهادت سید را به یاد رؤیای صادقه‌ای انداخت. دشمنان برای امام خمینی آتش به پا کرده بودند و در این آتش لباس‌های امام سوخت و او تلاش کرد آتش را خاموش کند و شخص امام سالم ماند. او این رؤیا را چنین تعبیر کرد: «همه یاران امام چون لباس اویند و شهید خواهند شد. با خواست خدا من هم از شهدا خواهم بود، اما خورشید وجود امام عزیز همچنان می‌تابد.» صبح روز هفتم مهرماه در مشهد مقدس و در حالی که پرچم عزای شهادت امام جواد(ع) گنبد طلایی امام رضا(ع) را سیاه‌پوش کرده بود، سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد توسط جریان نفاق به شهادت رسید. روز بعد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دوست دیرینه و صمیمی او در باره‌ او فرمودند: «…
مسئولیت سنگین خود را از سال ۴۱ تا دیروز صبح یعنی در طول ۱۹ سال به‌خوبی انجام داد. دیروز هم با کمال سربلندی و سرافرازی به لقاءالله پیوست و به شهادت رسید
… احساس می‌کنم برادر عزیز و گرانبهایی که قلباً و روحاً به او خیلی متکی و همواره به او دلخوش و امیدوار بودم از دست دادم…» معظم‌له در ادامه این مصاحبه از خداوند چیزی را خواستند که شاید پاسخش را در هشتمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب هشتمین رئیس جمهور جستجو کرد. آن روز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در غربت سال ۶۰ فرمودند: «خدایش رحمت و به ملت در مقابل از دست دادن این گوهر گرانبها عطیه ارزنده‌ای عطا و این خسارت را خود جبران کند.» شاید آن عطیه‌ ارزنده و آن گوهر گرانبها کسی جز سید ابراهیم رئیسی نبود که در آستانه تولد امام رضا(ع) به لقاءالله پیوست و در تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۳ در کنار سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد و در جوار مضجع نورانی امام هشتم(ع) آرام گرفت. رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ درباره‌ شهید ابراهیم رئیسی مطالبی را فرمودند که «گوهر گرانبها و عطیه‌ الهی» را زیبنده‌ نام خود ساخت. ایشان فرمودند: «در خدمتگزاری کشور نصاب تازه‌ای را به وجود آورد. ما قبلاً هم شخصیت‌های خدمتگزاری داشته‌ایم، اما نه در این حد، با این حجم و کیفیت و صداقت و پرکاری و شب و روز نشناختن. آقای رئیسی نصاب جدیدی را در باب خدمتگزاری به ملت ایجاد کرد.» گویی خداوند شهید سید ابراهیم رئیسی را برای روزی ذخیره کرده بود که امام خامنه‌ای ضمن استشمام بوی یاران شهیدش، شهید بهشتی و شهید هاشمی‌نژاد و… بار دیگر شعارهای انقلاب را هم فریاد بزنند و هم تجلی آنان را در مرئا و منظر مردم قرار دهند. از این رو معظم‌له فرمودند: «مرحوم رئیسی (رضوان‌الله علیه) صریحاً شعارهای انقلاب را می‌داد و مظهر شعارهای انقلاب بود.» بی‌شک همه یاران صدیق امامین انقلاب چون شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید هاشمی‌نژاد، شهید حاج قاسم سلیمانی، علامه مصباح و شهید آیت‌الله رئیسی و… ویژگی‌های مشترکی داشتند که از آن میان می‌توان به توکل بر خداوند، توسل به ائمه‌ اطهار(ع)، ایمان به غیب و امدادهای الهی، باورمندی به تقابل جریان حق در طول تاریخ، شب‌زنده‌داری، تعبد نسبت به فرامین رهبری اشاره کرد، اما ویژگی دیگری که در همه‌ آنان برجسته بود و به همین دلیل مورد غضب نظام سلطه و جریان نفاق قرار گرفتند و می‌گیرند، مرزبندی شفاف آنان با دشمن و فریب لبخندهای او را نخوردن بود 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
📝راز همنشینی شهید رئیسی با شهید هاشمی‌نژاد؛ 🔖 رهبر معظم انقلاب درباره‌ شهید آیت‌الله رئیسی با صراحت اظهار داشتند: «… در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت. در مورد کسانی که با انقلاب بد بودند و مخالف و دشمن بودند، دوپهلو صحبت نمی‌کرد. صریح صحبت می‌کرد و مرزبندی صریح داشت. به لبخند دشمن اعتماد نمی‌کرد. این ارزش است. اینها درس است. هرکدام از اینها برای سیاستمداران و رؤسای جمهور آینده‌ ما و برای کسانی که در بخشی مورد اعتماد ملت قرار می‌گیرند، سرمشق است.» در نگاه امامین انقلاب و یاران وفادار آنان چون آیت‌الله رئیسی مرزبندی با دشمنان اسلام و انقلاب، فراتر از یک مرزبندی اعتقادی است. حوادث تاریخی چیزی جز تقابل جریان حق و باطل نیست؛ از این رو شهید هاشمی‌نژاد، سخنرانی خود را در خصوص ضرورت تشکیلات در مشهد مقدس در تاریخ ۱۹/۱/۶۰ این‌گونه آغاز می‌کند: «بِسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ‌الرَّحِیمِ . لحظه‌های ما لحظه‌های بسیار حساسی هستند. در این لحظه‌های حساس همه‌ نیروهای مخالف دست به دست یکدیگر داده‌اند تا این انقلاب را دچار همان سرنوشتی کنند که نوع انقلاب‌های جهان دچار آن شدند، ولی امیدواریم همان طوری که تا کنون انقلابمان‌ چیزی بوده که مشابه و نظیرش در جهان وجود نداشته، در آینده و تا پایان کار هم همین ‌طور باشد. بسیاری حوادث و مسائل در کشور ما واقع می‌شوند که در طول تاریخ به صورت یک جریان حق و باطل بوده‌اند و شکل آن به تناسب عصرها عوض می‌شود، ولی محتوای همان محتواست.» شهید هاشمی‌نژاد در این سخنرانی معیار مرزبندی حق و باطل را دوستی و تبعیت از ولایت برمی‌شمارد و می‌گوید: «در دعای ندبه این را می‌خوانیم که: «وَ لَوْلا أَنْتَ یا عَلِیُّ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِی: یا علی اگر تو نباشی آنهایی که مؤمن به اسلام هستند بعد از من مشخص نمی‌شوند.» این معیار است و هرچه که جلوتر می‌رود حلقه‌ محاصره تنگ‌تر می‌شود و تنگ‌تر و این آزمایش‌هایی است که به وجود می‌آیند علی الدائم. باید از خدا بخواهیم که در آزمایش‌های گوناگون، در خط اسلام سالم و مستقیم بمانیم و ان‌شاءالله بتوانیم راهمان را تا پایان کار ادامه دهیم و خدای ناکرده این آزمایش‌های گوناگون دچار انحراف نشویم.» اشاره رهبری معظم انقلاب به ویژگی شهید رئیسی در جلب رضایت مردم برای رضای خدا و حرکت خالصانه و گذشت او از بداخلاقی‌های طعنه‌زنان و… در حقیقت ترجمان این فراز از سخنان شهید هاشمی‌نژاد است. «… این انقلاب است برادر، انقلاب مال کیست؟ مال من است یا مال شما؟ مال همه است. نه شما بر سر من منت دارید و نه من بر سر شما. این خداست که واقعاً سر بر سر من و شما منت دارد. سر همه‌ ما که در خط مستقیم هستیم. والله آزمایش برای همه روز به روز می‌آید. می‌بینید که تعدادی دارند می‌روند. اگر شما می‌بینید که قرص سر جای اولتان‌ یعنی همان صراط مستقیم ایستاده‌اید و دارید می‌روید، آیا جای شکرگزاری نیست؟ این لطف خداست. بنابراین ما باید دست به دست هم بدهیم و این حرکت را آغاز کنیم. به‌خصوص که شما دارید می‌بینید دشمن چه نوع حساسیتی در این زمینه نشان می‌دهد.» شهید رئیسی در کنار شهید هاشمی‌نژاد و در جوار مضجع نورانی امام رضا(ع)، صاحب و حافظ و ضامن اصلی انقلاب به خاک سپرده شد. گنجینه‌ خداوند متعال پر است از این «گوهرهای گرانبها» و «عطیه‌های ارزنده». کافی است خدا را به امام رضا(ع) قسم دهیم که فقدان آنان را پر کند. ✍ حسن ابراهیم زاده 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
📆 ۲۹ مهرماه سالگرد ارتحال عالم مجاهد و پارسا ، حضرت آیت الله مهدوی کنی رضوان الله تعالی علیه ؛ 📝 برشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت مرحوم آیت الله مهدوی کنی در تاریخ ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ : « ... این عالم بزرگوار از جمله‌ی نخستین مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی و از وفاداران غیور و صادق امام بزرگوار بود و در همه‌ی عرصه‌های مهم کشور در دوران انقلاب شجاعانه و با صراحت تمام نقش‌‌آفرینی کرد. از عضویت در شورای انقلاب و سپس تشکیل کمیته‌های انقلاب در آغاز تأسیس نظام اسلامی تا تصدی وزارت کشور و سپس قبول نخست وزیری در یکی از سخت‌ترین دوران‌های جمهوری اسلامی، و تا ورود در عرصه‌ی تولید علم و تربیت جوانان صالح و تأسیس دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) و تا امامت جمعه تهران و سرانجام ریاست مجلس خبرگان، همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز ملاحظات شخصی و انگیزه‌های جناحی و قبیله‌ئی را به حیطه‌ی فعالیت‌های گسترده و اثرگذار خود راه نداد. این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه‌ی وزن وزین خود را در همه‌ی حوادث این دهها سال در کفه‌ی حق و حقیقت نهاد و در دفاع از راه و سیره‌ی انقلاب و نظام، کوتاهی نورزید.» 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
🔸گلایه خانواده شهید باهنر از آیت الله مهدوی کنی بازخوانی خاطرات مرحوم مهدوی کنی: 📝 ... {بعد از انفجار نخست وزیری} گفتند باهنر و رجایی را به بیمارستان بردند، آقای خسروتهرانی هم در بیمارستان است. ایشان هم یک مقداری مجروح شده بود. آقای بهزادنبوی هم در جلسه شرکت نکرده بود. بمبی که در این جنایت به کار رفت آتش زا بود. در حقیقت میخواستند با آتش این عزیران ما را بسوزانند میز و دستگاههایی که آنجا بود همه سوخته بود. بدن این دو بزرگوار رجایی و باهنر را هم که به بیمارستان برده بودند سوخته شده بود و مثل زغال شده بود شناسایی شان تنها به وسیله ی بعضی از علایمی که داشتند مثل دندان و امثال اینها امکان پذیر بود. من جنازه های آنها را دیدم ضمناً آنجا می گفتند که از کشمیری خبری نیست. سرهنگ وحید دستجردی هم که رئیس شهربانی بود در بیمارستان شهید شد. البته بلافاصله شهید نشده بود بلکه از بالا خودش را به پایین پرتاب کرده بود که شاید همین پرتاب بیشتر در شهادت ایشان اثر گذاشته بود. بقیه هم عده ای مجروح شده بودند که آنها را سرپایی معالجه کرده بودند. خود آقای خسرو تهرانی از این جمله افراد بود ولی کشمیری پیدا نبود با حسن ظنی که به این آقا داشتند می گفتند او هم سوخته است و این قدر سوخته که جنازه اش خاکستر شده است. برخلاف آن دو نفر که جنازه شان بود این یکی جنازه اش نیست و خاکستر شده است. آنجایی که کشمیری نشسته بود یک قدری خاکستر جمع کردند. در نایلون و گفتند این هم آقای کشمیری است لذا در روز بعد، هنگام تشیع جنازه همین نایلون را روی ماشین گذاشتند و آقای مرتضایی‌فر هم از پشت تریبون صدا میزد کشمیری خداحافظ این را هم من آنجا خودم دیدم و شنیدم. از مسموعاتم نبود. از مشاهداتم بود که ایشان گفتند: کشمیری! خداحافظ. در همان روز یا فردای آن روز، آقای بهزاد نبوی گفتند این جنازه کشمیری نبود. ایشان گفتند ما برای اینکه ببینیم کشمیری هست یا نیست، افرادی را فرستادیم خانه اش ببینیم آیا هست، نیست؟ میخواستیم از خانواده اش مطلع شویم. ایشان گفتند وقتی رفتند دیدند که هیچ کس در خانه‌شان نیست. پدر و مادرش نیز غایب شدند. از همانجا این شک پیدا شد که آیا کشمیری شهید شده یا نه؟ بالاخره اگر خودش شهید شده پدر و مادرش کجا هستند؟ آیا گم شدند؟ شک از همان جا پیدا شده منتها چون نمیدانستند که شهید شده هیچ کاری نکردند. بعد با توجه به اینکه آقای تهرانی و بهزاد نبوی در انتخاب این آقا مؤثر بودند سؤالات و شبهاتی مطرح شد و با توجه به اینکه بهزاد نبوی گفته بود که خاکسترهای او را جمع کنیم و بعد هم در خانه او افرادی را میفرستند که ببینند آیا پدر و مادرش اطلاع دارند؟! هستند یا نیستند؟ اینها منشأ این شک شد که خودشان در این جریان دست داشتند و اینها وی را انتخاب کرده اند و احتمال دارد خودشان هم در این جریان دست داشته باشند، بالاخره اتهام ها پیدا شد. من تا حدی به یاد دارم که آقای بهزاد نبوی را برای بازجویی بردند، آقای تهرانی را هم بازجویی کردند و مدتی هم زندان و منفصل بود؛ ولی من در آن زمان با توجه به اعتمادی که به اینها داشتم اینها را هیچ کدام دلیل بر آن نمی گرفتم که اینها این کاره باشند. از این اشتباهات در گزینش افراد در اوایل انقلاب زیاد رخ داد و لذا بنده همیشه از اینها دفاع می کردم، به خصوص از خسرو که اتهام بیشتری داشت. من می‌گفتم من اینها را می‌شناسم، زیرا در کمیته - به خصوص خسرو - با ما همکاری داشتند بعد هم در نخست وزیری ایشان در قسمت امور محرمانه و اطلاعات بود؛ لذا هر وقت از من در مورد این آقایان سؤال می کردند من آنها را تبرئه می‌کردم و می‌گفتم من نمی‌توانم به اینها اتهام بزنم. البته خانواده شهید باهنر از من گله داشتند که تأیید و تبرئه مهدوی سبب شد که متهمین واقعی از مجازات نجات پیدا کنند. 📚 کتاب خاطرات آیت الله مهدوی کنی ؛ تدوین دکتر غلامرضا خواجه سروی ، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
📆 ۱ آبان سالروز شهادت علامه ی شهید سید مصطفی خمینی ره ؛ 🖇 بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی درباره ی این شهید بزرگوار در تاریخ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ : « ... اینکه امام فرمودند که امید آینده‌ی اسلام بود، این به‌خاطر جامعیّت این آدم بود؛ هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ تهذیب نفْس و مراقبت از نفْس، و هم از لحاظ شجاعت -یک مرجعی که بخواهد مرجع امور مردم قرار بگیرد، باید شجاعت داشته باشد؛ باید بتواند مسائل جامعه را بفهمد؛ و آنجایی که لازم است اقدام کند، اقدام کند- انصافاً آقای حاج‌آقا مصطفیٰ (رضوان اﷲ تعالی علیه) این‌جور بود؛ به‌هرحال، شخصیّت برجسته‌ای بود. ... از لحاظ جنس و فلزّ شخصیّتی، حاج آقا مصطفیٰ (رضوان‌الله‌علیه) نسخه‌ی دوّم خود امام بود. » 👈 متن کامل بیانات رهبری را اینجا بخوانید 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
شهادت آقا مصطفی خمینی.mp3
1.85M
🎧 ؛ 🔸معنای مرگ مشکوک و غیر طبیعی مرحوم سید مصطفی خمینی ره چیست ⁉️ 🔸 نظریه ی پزشک عراقی بعداز معاینه ی پیکر مطهر شهید چه بود ⁉️ 👤 حجت‌الاسلام سید حمید روحانی 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
▫️شهید آیت‌الله بهشتی در جزوه حکومت در اسلام که در سال ۱۳۳۸ به رشته تحریر درآورده است ، در فصل هدف در حکومت چنین نوشته اند : « ... در حکومت عالی الهی ، عنایت به تأمین خواسته های مادی مردم در حدودی است که: فرد و جامعه ، نه در فشار محرومیت های مادی خورد و منحرف شود و نه همه ی نیروهایش در راه هوی و هوس و شهوت متمرکز گردد و از کمالات عالی معنوی محروم بماند ، نه دست به گریبان فقر و نداری و بی خانمانی و بی سوادی و مرض شب و روز ، تلخ کامی و عسرت به سر آرد و نه سر مست کامیابی‌های مادی دائما به خود و هوس های ناروای خود مشغول و از همه جا بی خبر باشد و پست ترین و پلید ترین هوس بازی ها گاه با نام خوش نما و فریبای هنر ، گاه بی پرده و عریان ، آرزوی نهایی عموم گردد و آتش هوس و شهوت چنان بر افروخته و همه جا گیر ، شعله گیرد که ریشه های فضائل معنوی را در دل فرد و جامعه به کلی به سوزاند و نابود سازد. » 📚حکومت در اسلام ص۳۶ 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
👈 اندر هم‌سخنی مجمع مدرسین با اسرائیل لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا 1⃣ هر کسی می‌تواند هر اندیشه‌ای داشته باشد. این می‌تواند یعنی تکویناً همه آزادند و طرز فکر آنها دست دیگران نیست. اما این امر مانع نمی‌شود که مواضع سیاسی آنان مورد تحلیل دیگران قرار نگیرد. 2⃣ ارزیابی دیگران همواره می‌بایست با تکیه بر ضوابط عقلانی ـ دینی انجام شود. 3⃣ همواره در دوران انقلاب اسلامی، کسانی در حوزه بوده‌اند که رویکرد انتقادی داشته‌اند. انتقاد‌گرایی نه به خودی خود بد است و نه به خودی خود خوب. ازاین‌رو، ارزیابی انتقادی محتوای ارائه شده از آنان، می‌بایست بر اساس ضوابط معقول انجام شود. 4⃣ موضع‌گیری سیاسی، صرفاً ارائه محتوا نیست. بلکه، این مقوله، از جنس فعل است و فعل انسان بدون انگیزه نیست. 5⃣ مجمع موسوم به مدرسین، پیش‌تر مجوز فعالیت قانونی آن سلب شده است. ازاین‌رو، ارزیابی کارنامه فعالیت آن از این منظر باید مد نظر قرار گیرد. 6⃣ محتوای بیانیه حاوی طرح صلح دو دولتی، محتوایی کاملاً مخالف ضوابط دینی دارد که به حمایت از امت اسلامی و اهتمام به امور مسلمانان (البته اهتمام ضابطه‌مند و صحیح، نه با هر موضع سخیف) رهنمون می‌کنند. 7⃣ موضع جمهوری اسلامی، حمایت عمیق از ملت فلسطین است. صرفاً محکومیت اسرائیل را کافی نمی‌داند. موضع مجمع، در تنافی با این موضع جامعه و حکومت اسلامی است و صرفاً کمک به اسرائیل غاصب و تثبیت موضع اسرائیل و امریکاست. 8⃣ همسویی با این موضع اسرائیل (به‌رغم محکوم کردن خشونت آن) نمی‌تواند جز ناهمسویی با جهت‌گیری کلی حوزه، روحانیت، جامعه اسلامی و نظام ج.ا.ا است. 9⃣ چنین ناهمسویی‌هایی از منظر قرآنی، چه ماهیتی دارد؟ آیا نصرت اسلام است؟ آیا کمک به اسلام است؟ به نظر می‌رسد چنین عناوینی یا دیگر عناوین مشابه را نمی‌توان برای این آزاداندیشی قابل صدق دانست؟ 0⃣1⃣ چاره‌ای جز این نیست که به دنبال عناوینی دیگر برویم. عناوینی مانند تفرقه‌جویی، عدم اهتمام درست به امور مسلمین، همسویی با دشمن، خیانت، نفاق. 1⃣1⃣ بی‌تردید، این تحلیل نیاز به ادله، شواهد و قرائن مناسبی دارد. برای دستیابی به این موارد، بد نیست خود را به جای نتانیاهو بگذاریم. آیا او موضع این تشکل، را همراهی با خود نخواهد دانست؟ 2⃣1⃣ اگر حامیان چنین مواضعی بر طبل آزاداندیشی می‌کوبند، اشکال ندارد که آنان نیز اجازه آزاداندیشی درباره خود را بدهند و تطبیق عناوینی چون خیانت، نفاق و ... را بر آنان مجاز بدانند. هرچند اشکال ندارد از ناقدان یا ارزیابی‌کنندگان خود مستند بخواهند. خوشحالی اسرائیل از این پیشنهادهای سخیف و تکراری مستند ضعیفی نیست. ✍ذبیح الله نعیمیان 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
فرازی از نامه شهید سید هاشم صفی‌الدین به رزمندگان جبههٔ مقاومت، پس از شهادت دبیر کل حزب‌الله شهید سید حسن نصرالله «به همگی برادران عزیز! برای شما در سخت‌ترین و دردناک‌ترین لحظات عمرم می‌نویسم. ای کاش مرگ، زندگی مرا به پایان می‌رساند و امید دارم که به زودی و در پی او شهید شوم و به او ملحق گردم تا جانم بدان آرام گیرد. نمی‌خواهم خبر مرگ خود را بدهم، اما خداوند زندگی را پس از تو شیرین نگرداند، ای سید من، محبوب من و ای جان من که تمام وجودم را پر کرده‌ای! يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا ای کاش پیش از این مُرده بودم، و کاملا فراموش می‌شدم! اما ای برادران عزیز! ای کسانیکه به اذن خدا اهل قلم، فکر و نظر و دارای صدای رسای پربرکت هستید؛ بر ما واجب است که با تمسک به مقاومتمان، حقمان و تکلیفمان در دفاع از وطن و ملتمان، در میدان ثابت‌قدم باشیم و روی پای خود بایستیم.» 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی تاریخی امام خمینی در اعتراض به تصویب لایحه کاپیتولاسیون 🔹امام خمینی در سخنرانی اعتراضی که در ۴ آبان ۱۳۴۳ ایراد شد با اعلام تاثر شدید قلبی خود، در ابتدای سخنرانی آیه استرجاع را خوانده و به خاطر تصویب این لایحه تسلیت می‌گوید. 👈 پس از این سخنرانی تاریخی، امام در شب ۱۳ آبان‌ دستگیر شده و به ترکیه تبعید می‌شوند. 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
🔰گذری بر ریشه و پیشینه کاپیتولاسیون ؛ واژه ی کاپیتولاسیون از کلمه لاتین capitulare گرفته شده است و به معنای شرط گذاشتن برای سازش و تسلیم ، یا تسلیم یک منطقه ی جنگی یا بخشی از نیروی نظامی به متخاصم می باشد. مفهوم حقوقی کاپیتولاسیون عبارت است از « قرار دادهایی که به موجب آن اتباع کشوری در قلمرو دولتی دیگر مشمول قوانین کشور خویش باشند و از حق دادرسی کنسولی برخوردار گردد » پیدایش کاپیتولاسیون به سده های چهارم تا ششم هجری بر می‌گردد که در «بیزانس» نسبت به اتباع برخی از شهرهای پیشرفته ی آن زمانِ ایتالیا مانند «ژن» و «پیزا» حقوق ویژه ای داده شده بود. کاپیتولاسیون در اواسط قرن ۱۲ هجری شکل جدیدی به خود گرفت و به طور یکجانبه از سوی دولت های مقتدر اروپا بر کشورهای شرق تحمیل شد. دولت عثمانی در سال ۱۵۳۵ میلادی عهدنامه ای بازرگانی با دولت فرانسه امضا کرد که به موجب آن اتباع فرانسه اجازه یافتند در خاک عثمانی تابع کنسولی کشور خویش باشند. این امتیاز نابجا از سوی دولت عثمانی به اتباع فرانسه نخستین خشت کژی بود که در یک کشور اسلامی نهاده شد. بذر دادرسی کنسولی در ایران در دوران شاهان صفوی به شکل غیر رسمی پاشیده شد. در عصر شاه عباس صفوی و نیز در دوران سلطنت شاه سلطان حسین ، اتباع انگلستان و فرانسه در ضمن قراردادها و معاهدات از چنین امتیازی برخوردار شدند. این رهاورد استعماری برای نخستین بار در سال ۱۲۰۲ شمسی همراه با معاهده ی اسارات بار ترکمنچای رسماً بر ایران تحمیل شد و اتباع دولت تزار روسیه در ایران از مزایای کنسولی و قضایی بهره‌مند شدند. رژیم پهلوی ، شاهان قاجار را در مورد اعطای حق قضاوت کنسولی به بیگانگان و حاکمیت رژیم کاپیتولاسیون مورد تاخت و تاز قرار دادند لکن دیری نپایید که دیدیم رژیم شاه - طبق سیاست برتری جویی و زیاده خواهی آمریکا - به احیای رژیم کاپیتولاسیون دست زد و مصونیت سیاسی و قضایی اتباع آمریکا در ایران را در ۲۱ مهرماه ۱۳۴۳ در مجلس شورای ملی آن روز ، رسمیت بخشید. 👈 ر.ک: کتاب نهضت امام خمینی ره دفتر اول 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ «یاحق» "اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ" در عصر تکنولوژی‌های سخت‌جان و چسبنده به انسان مدرن، که هر چه هست و نیستش در ظاهری خلاصه می‌شود که تماما مادی است، ما در پیِ نگاه داشتن خطوطی ایمانی و قلبی هستیم. ما خون ‌می‌دهیم، جان می‌دهیم، خانواده و آبرو می‌دهیم تا خط قرمز جداکنندهٔ حقیقت‌طلبی و ناحقیقت‌پیمایی را زنده نگاه داریم. جنگ خاک جنگ همیشگی ماست. ما از خاک برای ماندگاری عقیده‌مان محافظت می‌کنیم. و چه خاکی زیباتر، ارزشمندتر و ماندگارتر از خاکی آغشته به خون شاهدانِ غیب! امروز در دل کارزارِ مانیفست‌سازان یهودی و صاحبان اصلی تکنولوژی مادی، مردمانی با ایمان و یقینِ به غیب و رستگاری، معادلات دنیا را برهم می‌زنند و حسین‌وار خون می‌دهند و زینب‌وار مرثیهٔ مقاومت و راز ماندگاری را می‌سرایند. امروز ما عاشورای ازلی را به ابد این دنیا پیوند می‌زنیم. و امروز از آن ماست و ما خط قرمز حق مقابل باطل را به جهان و هر چه در آن است یادآور می‌شویم و نسیم خروشان لبیک یا حسین را در عالم می‌افشانیم؛ که هر چه هست به فدای قدم‌های شماست یا فاطمة‌الزهرا 🖊شریفه‌علوی 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📝 روایت حماسه ؛ حوالی ساعت دو بامداد بود که با صدای یک انفجار از خواب پریدم، دومی تا پنجمی را هم به همراه صدای رگبار های ممتد شنیدم. نیم ساعتی در کانال های خبری گشتم و دوباره آرام خوابیدم. اخبار را صبح پس از نماز پیگیری کردم. بیشترشان به آرام و کم رمق بودن حملات اشاره داشت و مثل همیشه جوک های موقعیتی فضای گروه ها را پر کرده بود. تحلیل رایج این بود که دشمن صهیونیستی تهاجمی ملایم داشته تا شاهد واکنش ادامه دار ایران نباشد. ناخودآگاه به یاد حدود سی سال پیش افتادم. مرحله پایانی المپیاد ادبی کشور بود. استاد بزرگوار، آقای دکتر موسوی گرمارودی از شاهنامه و جناب فردوسی سخن می گفتند. یک جمله شان در تمام این سال به خاطرم مانده است. زمانی که فردوسی از نبرد رستم با دشمنانش سخن می گوید، آنان را چنان وصف می کند که گویی دشمنانش دهها برابر قوی تر از رستم بوده اند و البته هربار این رستم است که پست دشمنان را به خاک می نشاند. استاد گرمارودی این گونه حماسه سرایی را راز ماندگاری شاهنامه و حماسه رستم می دانست که حتی در وصف دشمنان، آنان را خوار و زبون و به تعبیر ایشان ریقو‌ معرفی نمی کند بلکه آنان را دیو و پهلوان خطاب کرده و رزم با آنان را مردانه و شجاعانه و نه از پیش برنده می داند. یاد نبرد ایران و دشمن صهیونیستی افتادم. گاه آنقدر دشمن را کوچک می کنیم که گویی رزمندگان مان هیچ شجاعتی نداشته اند و هنری نکرده اند. اما درست ماجرا این است که دشمن اسراییلی یک سال است دهها هزار نفر را قتل عام کرده و کمترین ساختمان سالمی در غزه و لبنان و سوریه برجا نگذاشته است. دشمنی که با حمایت دهها کشور، هرچه خواسته انجام داده است اما تا به ایران رسیده ناگهان ملایم شده است!! راز ماندگاری حماسه، روایت درست رویداد است و در جنگ آخرالزمانی رژیم صهیونیستی با انسانها، او یک دیو سیاه پرقدرت است نه یک موجود ریقوی از پیش بازنده و ایران، رستم این روایت است که با دیو سیاه می جنگد و انشاالله پیروز است. حماسه را درست روایت کنیم وگرنه هم فرزندان امروز هم آیندگان، تصویر درستی از تاریخ و واقعیت امروز نخواهند داشت. ✍ استاد زندیه 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📝 جایگاه در اندیشه‌ امام خمینی(ره) بر کسی پوشیده نیست. تأکید رهبری انقلاب در سال‌های گذشته مبنی بر تزریق خون تازه در کالبد جامعه و جلوگیری از پیر شدن برخی نهادهای انقلابی به‌ویژه استقلال از دولت شهید رئیسی بیانگر اهتمام این امام جوان‌گرا و جوان‌محور در میدان دادن و میدانداری جوانان است ... ✍ برشی از یادداشت حسن ابراهیم زاده با موضوع جوانگرایی رهبر معظم انقلاب از نظریه تا اجرا 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📝 جوان گرایی رهبر معظم انقلاب از نظریه تا اجرا ؛ 🔖 سوگمندانه باید گفت: شناخت ابعاد وجودی امام خامنه‌ای حتی برای بسیاری از خواص مجهول است، تا چه رسد به نسل کنونی و به‌ویژه قشر جوان که تاریخ زندگی و مبارزات یک شخص را در یک توئیت کوتاه دنبال می‌کند. ناشناخته ماندن شخصیت رهبر معظم انقلاب و ابعاد گوناگون آن، مواضع و عملکردها و حتی آرمان‌های معظم‌له که گاهی به صراحت بیان می‌کنند و مظلومانه در گذر زمان از یاد می‌روند، علل و عوامل بسیاری دارد که یکی از آنها را می‌توان غفلت متولیان این امر از نگاه منظومه‌ای به فرمایشات و مواضع رهبر فرزانه انقلاب و تحلیل و تفسیر آنها در رفت و برگشت‌های تاریخی و عدم ارائه‌ منظومه‌ای آنها با حوادث پیرامونی و رخدادهای تاریخی به نسل کنونی و بسنده کردن به دسته‌بندی فرمایشات رهبری و اکتفا کردن به گردآوری موضوعی آنها دانست؛ تا آنجا که برخی از آنها حتی در موضوعات مهم و محوری هم زحمت انطباق و استناد مواضع و تصمیم‌گیری‌های معظم‌له با گذشته و آرمان‌ها و چشم‌اندازهای آینده‌ی رهبری را به خود نمی‌دهند. نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به جوانان حتی غیرمسلمان در اروپا و آمریکا بر کسی پوشیده نیست. این نوشتار درصدد بیان جایگاه جوان از منظر رهبر معظم انقلاب و تفاوت جوان‌گرایی امامین انقلاب با جوان‌زدگی برخی جریان‌ها و دولت‌ها و یا نگاه راهبردی انقلاب به جوانان با نگاه ابزاری برخی سیاست‌بازان و چرتکه به دستان منفعت‌طلب نیست و تنها بر آن است تا در دو برش تاریخی دو برگ از تاریخ یکی در گذشته و دیگری در زمان کنونی آن هم در حد یک تابلو نوشته، نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب را به جوانان، هم در اتاق فکر و حوزه‌ تصمیم‌گیری و هم در عرصه‌ و میدان عمل تصویر کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، لانه‌گزینی گروهک‌ها در دانشگاه‌ها و تبدیل شدن محیط علمی کشور به پایگاه احزاب و گروه‌های ضد انقلاب، در یک بازه زمانی موجب تعطیلی دانشگاه شد. بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها همراه و همزاد شکل‌گیری نهاد ستاد انقلاب فرهنگی بود. نیاز به ترمیم این ستاد در سال ۱۳۶۲، آیت‌الله خامنه‌ای در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا اسامی اعضای حقیقی و حقوقی این ستاد را برای تأیید آنان به محضر امام خمینی ارسال کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در تابستان ۱۳۶۲ از سوی کنگره سراسری حزب جمهوری اسلامی به دبیر کلی این حزب انتخاب شدند، بدون هیچ نگاه حزبی و گروهی، افرادی را که در آن مقطع صلاحیت این امر مهم را داشتند انتخاب کردند. ایشان در این فهرست دو دانشجو را در جایگاهی هم‌تراز با جایگاه نخست‌وزیر، وزیر علوم، وزیر ارشاد و شخصیت‌های علمی دانشگاه‌ها قرار دادند که بیانگر دغدغه این رئیس جمهور واقع‌بین، آینده‌نگر و حضور جوانان دانشجو در اتاق فکرها و مراکز تصمیم‌گیری بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۶۲/۶/۷ در نامه‌ای به محضر امام خمینی نوشتند: «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم؛ محضر مبارک رهبر عظیم انقلاب حضرت مستطاب آیت‌الله العظمی امام خمینی «مدظله‌العالی» با نزدیک شدن زمان بازگشایی دانشگاه‌ها و با توجه به اهتمامی که آن حضرت همواره نسبت به دانشگاه و دانشگاهیان ابراز فرموده‌اید، لزوم تحرک مضاعف برای آمادگی هرچه بیشتر دانشگاه جهت پذیرش دانشجویان احساس می‌شود. با تقدیر و احترام نسبت به کلیه تلاش‌هایی که از سوی اعضای محترم ستاد انقلاب فرهنگی و همه استادان و محققان و دانشجویان دست ‌اندر کار امور دانشگاهی مخلصانه مبذول گردیده است، ترمیم و تکمیل ستاد انقلاب فرهنگی استدعا و ترکیب جدید آن به ترتیب زیر پیشنهاد می‌گردد: ۱- نخست‌وزیر محترم ۲- وزیر فرهنگ و آموزش عالی ۳- وزیر ارشاد اسلامی ۴- آقای دکتر شریعتمداری ۵- آقای دکتر احمدی ۶- آقای دکتر سروش ۷- آقای دکتر معین ۸ و ۹- دو نفر دانشجو به انتخاب جهاد دانشگاهی. امیدوار است با توجه ویژه امام بزرگوار بازگشایی دانشگاه با حرکتی اسلامی و با توفیق الهی قرین باشد. سیدعلی خامنه‌ای – رئیس جمهور اسلامی ایران» موافقت امام جوان‌گرا با پیشنهاد رئیس جمهور جوان‌گرا بدیهی بود. امام خمینی(ره) با شاگردان و فضلای جوان نهضت را آغاز کرده بودند و با جوانان نهضت را به انقلاب رساندند. ایشان از چنان بینش واقع‌بینانه و آینده‌نگری‌ای برخوردار بودند که جنگ را با جوانان پیش بردند و در میدان علم هم این جوانان بودند که نقش اصلی را ایفا می‌کردند ... 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📝 جوان گرایی رهبر معظم انقلاب از نظریه تا اجرا ؛ 🔖 امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه‌ رئیس جمهور جوان‌گرا به مطلبی اشاره کردند که امروز مطالبه‌ رهبری انقلاب از رئیس جمهور و دولتمردان و مسئولان است. امام در این نامه از جوانان دانشجو خواستار برخورد قاطعانه با عوامل نفوذی و عناصر منحرف وابسته به بلوک شرق و غرب و وابستگان به اجانب در دانشگاه‌ها شدند. امام خمینی در هفتم شهریور ۱۳۶۲ خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشتند: «باسمه تعالی؛ ‏‏با تشکر از زحمات اعضای محترم ستاد انقلاب فرهنگی و تمام کسانی که برای‏‎ ‎اسلامی و انسانی کردن دروس و محیط دانشگاه‌ها زحمت کشیده‌اند، امید است با‏‎ ‎‏ترمیم ستاد محترم و کوشش دانشجویان عزیز و متعهد و هماهنگی اساتید محترم و تلاش‏ تمامی دست ‌اندرکاران مؤمن و پشتیبانی ملت معظّم، این پایگاه اسلامی ـ ملی، که‏‎ ‎‏سرنوشت کشور در آتیه‌ دور و نزدیک به آن پیوستگی دارد، با استقلال و شایستگی به‏‎ ‎‏خدمت خود ادامه دهد. و امروز که کشور از استقلال شایسته برخوردار است و قید و بند‏‎ ‎‏غرب و شرق و غربزدگان و شرق‌زدگان از کشور و دانشگاه گسسته شده است، جوانان‏‎ ‎‏عزیز دانشگاهی هرچه بیشتر در کسب علوم و فنون در اعتلای کشور معظم خود کوشش‏‎ ‎‏نمایند و از نفوذ عناصر منحرف و وابسته به چپ و راست قاطعانه جلوگیری کنند، و‏‎ ‎‏نگذارند محیط مقدس دانشگاه آلوده به اغراض منحرفان و وابستگان به اجانب گردد. و‏‎ ‎‏اگر انحراف و گرایشی به شرق و غرب خدای نخواسته از اساتید یا دانشجویان مشاهده‏‎ ‎‏کردند، به ستاد فرهنگی اطلاع دهند، و در رفع آن با ستاد همراهی لازم را بنمایند.‏ ‏‏از خداوند تعالی توفیق همگان را برای ادامه‌ استقلال و اعتلای میهن اسلامی‏‎ ‎‏خواستار است. روح‌الله الموسوی الخمینی» جایگاه جوان در اندیشه‌ امام خمینی(ره) بر کسی پوشیده نیست. تأکید رهبری انقلاب در سال‌های گذشته مبنی بر تزریق خون تازه در کالبد جامعه و جلوگیری از پیر شدن برخی نهادهای انقلابی به‌ویژه استقلال از جوان‌گرایی دولت شهید رئیسی بیانگر اهتمام این امام جوان‌گرا و جوان‌محور در میدان دادن و میدانداری جوانان است. همین باور موجب شد که رهبری انقلاب در دیدار با رئیس جمهور کنونی و وزرا، تحویل دادن مدیران جوان در دوره‌ آخر کار این دولت را همسنگ همه‌ کارهای دیگر بدانند، ترس از غفلت این دولت و یا حاشیه‌سازی‌های خط نفوذ و… امام خامنه‌ای را بر آن داشت تا برای جلوگیری از مهاجرت جوانان نخبه، بسترسازی برای تکیه زدن جوانان بر جایگاه مدیریتی و اشتغالِ نیروی جوان در راستای جوان نگهداشتن ایران عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی یک مدیر جوان‌گرا و جوان‌محور را برای شناسایی و سازمان‌دهی آنان منصوب کنند و چنین بنویسند: «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم؛ جناب آقای دکتر محمد مخبر دام توفیقه با عنایت به خدمات متعهدانه و تأثیرگذار جناب‌عالی در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی به‌ویژه در دولت شهید رئیسی و سیاست درست و مدبرانه به‌کارگیری نخبگان و جوانان پرانگیزه و تلاشگر در اجرای طرح‌های گوناگون، شما را به‌عنوان مشاور و دستیار رهبری منصوب می‌کنم. انتظار می‌رود در امتداد سیاست مزبور، شناسایی نیروهای جوان و همکاری با آنان را با برنامه‌ریزی منطقی پی گرفته و در کمک به دستگاه‌های دولتی و غیره از آن بهره‌برداری نمایید. توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. سیدعلی خامنه‌ای ۲ مهر ۱۴۰۳» ✍ حسن ابراهیم زاده 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
🔰هشدار قرآن کریم در خصوص مرجف ها و تأکید بر وحدت و حفظ انسجام در کلام رهبری «لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَالَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَ فِی المَدینَةِ لَنُغرِیَنَّکَ بِهِم ثُمَّ لا یُجاوِرونَکَ فیها إِلّا قَلیلاً» آیه مبارکه ۶۰ سوره احزاب، آیه‌ای است که رهبر معظم انقلاب در ۶ سخنرانی به صورت جامع به آن استناد و در ده‌ها سخنرانی به صورت ترجمه یا برش داده شده به بخشی از آن اشاره و تأکید کرده است. 👈 مرجفین برهم زنندگان امنیت روانی جامعه ؛ ▫️مرجف ها و خطرات شایعه پراکنی ▫️مرجف ها، تهدیدی که بر جامعه لرزه می اندازد ▫️تأثیر فضای مجازی بر روح و روان جامعه متن کامل گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر حسن غفاری‌فر، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام را در اینجا بخوانید https://qudsonline.ir/xbJjD 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
✍ «لوسین ژرژ» گزارشگر روزنامه ی فرانسوی «لوموند» ، در توصیف دیدار خبرسازش با رهبر انقلاب ایران با وصف «زاهد پارسای ۷۶ ساله» از آیت الله خمینی یاد میکند و می‌نویسد: ... آیت‌الله خمینی با چهره ای لاغر که محاسنی سفید آن را کشیده تر می ساخت ، با بیانی متهورانه و لحنی آرام ، به مدت دو ساعت با ما سخن گفت. حتی وقتی به این مطلب و تکرار آن می پرداخت که ایران باید خود را از شر شاه خلاص کند ، نیز هنگامی که به مرگ پسرش اشاره می کرد ، نه آثار هیجان در صدایش دیده میشد و نه در خطوط چهره اش حرکتی ملاحظه می گردید. وضع رفتار و قدرت تسلط و عزت نفس او خردمندانه بود . آیت الله به جای آنکه با فشار بر روی کلمات ، ایمان و اعتقاد خود را به مخاطبش ابلاغ کند ، با نگاه خود چنین میکرد ؛ نگاهی که همواره نافذ بود اما هنگامی که مطلب به جای حساس و عمده ای می رسید ، تیز و غیر قابل تحمل می شد. آیت الله علمی راسخ و کامل دارد و درصدد قبول هیچ مصالحه‌ای نیست . مصمم است در مبارزه ی خود علیه شاه تا پایان پیش برود. 📆 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۷ 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📸 | 🔹بعضی ها تاریخ را تحریف میکنند که شروع اختلاف از تسخیر لانه جاسوسی بوده؛ این است. اختلاف بین ملت ایران با دولت آمریکا از ۲۸ مرداد [ سال۱۳۳۲ ] و قبل آن بود که آنها ملت ایران را دچار یک رژیم فاسد وابسته کردند ... ۱۳۹۸/۰۸/۱۲ 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
🔰روایت مخدوش علی لاریجانی از آشوب ۸۸ ؛ ضعف حافظه یا سفیدشویی عاملان فتنه و بانیان تحریم؟ علی لاریجانی؛ رئیس اسبق مجلس در گفت‌وگوی تفصیلی با تارنمای نزدیک به خود (خبرآنلاین) روایت‌هایی از حوادث و مسائل سال‌های اخیر ایران ارائه داده که بعضا مخدوش و خلاف واقع است👇 به عنوان نمونه آقای لاریجانی در قسمتی از سخنان خود با بیان اینکه «غائله ۸۸» را می‌شد طور دیگری حل کرد، می‌گوید: مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه بودند، یک روز به من زنگ زدند و گفتند من با آقای موسوی صحبت کردم و ایشان قبول کرده که یک ساعتی در تلویزیون صحبت کنند و غائله را ختم کنند. ایشان گفتند که با آقای هاشمی هم صحبت کردند و او هم قبول کردند، نظر شما چیست که من گفتم نظرم موافق است. حتی موافق بودم که هر نکته‌ای هم دارند بگویند. بعد دیدم که آقای شاهرودی گفتند که دبیرخانه این را نپذیرفتند. 👈 این روایت مخدوش و غیرواقعی در حالی است که مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در زمان حیات خودشان طی گفت‌وگو با نشریه «پاسدار اسلام» این خاطره را طور دیگری به تفصیل بیان کرده‌اند: در ماه‌‌های آخر مسولیتم بود. در مرداد ۸۸ دوره من تمام می‌شد. یک جلسه آقای موسوی و آقای هاشمی را به قوه قضائیه دعوت کردیم. آقای موسوی برای تظاهرات اعلامیه داده بود. گفتم آقا! اینکار را نکنید و از این کار دست بکشید. گفتم اگر به نتایج انتخابات اعتراضی دارید، آقا قبول دارند و هیئتی را برای بررسی معین می‌کنند. گفت شرط لغو بیانیه این است که به من اجازه بدهند در صدا و سیما صحبت کنم. گفتم می‌شود این کار را کرد. به دفتر آقا زنگ زدم. آقای جلیلی تازه دبیر شورای امنیت شده بود. به ایشان هم زنگ زدم و گفتم ایشان چنین شرطی دارد. گفتند ما ترتیب کار را می‌دهیم. گفتم باید به صدا و سیما بگویید که زمان بگذارند که ایشان صحبت کند. بعد [به موسوی] گفتم آقایان با شرط شما موافقند، شما هم تظاهرات را لغو کنید. آنجا پیش ما قول داد این کار را بکند و آنها هم واقعاً حاضر بودند که به ایشان برای صحبت در تلویزیون وقت بدهند، اما از پیش ما که رفت، نمی‌دانم کدام خنّاسان ذهنش را عوض کردند و کار خودشان را کردند. ✍ برخلاف نقل مرحوم هاشمی شاهرودی که دروغ‌گویی و بهانه‌جویی میرحسین موسوی را نشان می‌دهد؛ آقای لاریجانی در روایتی جعلی انگشت اتهام را به سمت نظام جمهوری اسلامی و مسئولان نشانه رفته و مدعی شده آنها تدبیر درستی در مواجهه با مسئله نشان نداده‌اند. 🔸این رویکرد بار دیگر حمایت تلویحی علی لاریجانی از جریان فتنه را نشان می‌دهد. جریانی که ۸ ماه کشور را به آشوب کشاند؛ پیشنهاد تحریم‌های فلج‌کننده را به مقامات آمریکایی داد و قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ سازمان ملل و تحریم‌های اصلی آمریکا به منظور حمایت از آنها بر ایران اعمال شد. 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
42.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | حال و هوای یک ماه بعداز تسخیر لانه جاسوسی مقابل سفارت 👤شعر خوانی شهید مهدی رجب‌بیگی ▫️متن شعر: دستی که سوزاند مسجدالاقصی را، بست بر مسلسل خانهٔ خدا را، کار آمریکا بود، نقشهٔ سیا بود مرگ به کارتر، مرگ به کارتر آمادهٔ نبرد آتشینیم، خونین‌ترین حماسه آفرینیم، پتک کوبنده‌ایم، موج توفنده‌ایم مرگ به کارتر، مرگ به کارتر 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
🔰شیطان بزرگ و انقلاب بزرگتر ؛ در کنار اقبال طبقات مختلف جامعه و پشتیبانی تقریباً تمام گروه های سیاسی شناخته شده از تصرف سفارت آمریکا ، امام خمینی هم در سخنرانی روز ۱۴ آبان ، حمایت خودشان را بروز دادند. ایشان ابتدا به قسمتی از خطبه ی قاصعه ی امیر المومنین علیه السلام در نهج‌البلاغه اشاره و سپس ، نسبت آمریکا و پیروزی انقلاب اسلامی را به ابلیس و نزول وحی بر پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم تشبیه کردند: « در نظرم است که در یک روایتی است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) که مبعوث شد ، آن شیطان بزرگ فریاد کرد و شیطان ها را دور خودش جمع کرد و این که مشکل شد کار بر ما. در این انقلاب ، شیطان بزرگ که آمریکاست ، شیاطین را با فریاد دور خودش دارد جمع می کند و چه بچه شیطان هایی که در ایران هستند و چه شیطان هایی که در خارج هستند ، جمع کرده است و هیاهو به راه انداخته است .» [۱] در همین سخنرانی است که امام خمینی برای بار نخست ، دولت ایالات متحده را نامیدند. در اندیشه امام خمینی شرط اساسی رابطه ی دولت های ایران و آمریکا ، برقراری «رابطه ی سیاسی برابر و عادلانه» بود. پیش از پیروزی انقلاب ، ایشان در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه ی تلویزیونی پی بی اس درباره ی روابط دوجانبه پاسخ دادند: « ما نمی خواهیم که به آمریکا ظلم کنیم و نمی خواهیم که زیر بار ظلم آمریکا برویم. آنها کار هایی که کردند و ظلم به ما بوده است ، ما آنها را تحمل نخواهیم کرد؛ اما روابط دوستانه با همه ی ملت ها داریم و دولت ها هم اگر به طور احترام با ما رفتار کنند ، ما هم احترام متقابل را رعایت می کنیم .» [۲] همین موضع در سال ۱۳۵۸ نیز پابرجا بود با این تفاوت که رفتار دولت ایالات متحده نسبت به جمهوری اسلامی ایران کماکان ظالمانه و مداخله گرانه بود. برای مثال پس از صدور قطعنامه ی سنای آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ۱۳۵۸ ، امام خمینی فرمودند: « ما روابط با آمریکا را می خواهیم چه بکنیم ؟! روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با یک ظالم است؛ روابط یک غارت شده با یک غارتگر است .» [۳] ترجمان این سخنان ، همان شرطی بود که پیش تر گفته شد: شرط اساسی در برقراری رابطه ی دوجانبه ایران و آمریکا ، عادلانه بودن رابطه است. [۱] صحیفهٔ امام خمینی ره ج۱۰ ص۴۸۹ [۲] صحیفهٔ امام خمینی ره ج۵ ص۱۴۸ [۳] صحیفهٔ امام خمینی ره ج۷ ص۳۵۷ 📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛ 📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir