eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
727 دنبال‌کننده
200 عکس
773 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 شیوۀ به‌کارگیری امر به معروف و نهی از منکر فقط خوش‌رویی و زبان خوش نیست ❗️ 📌مراتب امر به معروف و نهی از منکر، عبارت بود از قلبی، و زبانی و یدی که شیوۀ عملی هر کدام در فقه مشخص شده است. مرتبه قلبی در محبّت است در صورتی که مُبرِز داشته باشد؛ بعد هم لسانی و یدی. عرض کردم: بعضی از شیوۀ به‌کارگیری امر به معروف و نهی از منکر و پیاده کردن آن در جامعه سوءاستفاده می‌کنند؛ به این ترتیب که شیوۀ کار را منحصر می‌کنند به خوش‌رویی و زبان خوش. البته این شیوه، نفی نمی‌شود؛ بلکه از ابتدا باید با همین شیوه شروع کرد و سپس سراغ مراتب دیگر رفت. امّا آنان نه اینکه مراتب دیگر را به دست فراموشی بسپارند، بلکه محکوم می‌کنند. می‌گویند: باید جذب کنیم و برای این جذب سقفی قایل نیستند. از نظر علمی گفتم که برای هر شئ هم جذب لازم است و هم دفع. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ ◾️دست از واجب برداشته برای اینکه به مستحب برسد !!! 🔸روایت مرفوعۀ1 عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّاد است. دارد: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ؟ع؟ يَا عِيسَى لِيَكُنْ لِسَانُكَ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ لِسَاناً وَاحِداً»؛ خداوند به حضرت‌عیسی؟ع؟ فرمود: ای عیسی؟ع؟! زبان تو در سرّ و علانیه زبان واحد باشد، نه اینکه در خفا یک چیزی بگویی و در علن طور دیگری حرف بزنی. در احوال یا شرایط مختلف و برای اغراض باطل این‌طور نباشد که سخن انسان در ارتباط با یک موضوع و در شرایط و محیط‌های مختلف، متفاوت باشد؛ یعنی انسان راجع‌به یک موضوع دو جور حرف بزند و منشأ آن غرض باطلی باشد، از قبیل ریا و سایر مسائل دنیوی و نفسانی. بعد دارد: «وَ كَذَلِكَ قَلْبُكَ»؛ و همچنین دلت. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که «كَذَلِكَ قَلْبُكَ» یعنی چه؟ می‌تواند این مسئله مطرح باشد که لسانت با قلبت یکی باشد؛ چون قبلش در روایت صحبت زبان بود، که یکی از اقسام نفاق این است که آنچه در دل دارد، با آنچه بر زبان می‌آید متفاوت باشد. احتمال دیگر، این است که فرض کنیم مُراد خود قلب است، همان‌گونه که از زبان ممکن است راجع‌به یک موضوع دو سخن صادر شود و آن‌ها ناهماهنگ و از روی اغراض باطل و دنیوی باشند، که خودش نفاق است، راجع‌به قلب هم همین‌طور باشد. آن وقت این‌گونه توجیه می‌شود که گفته می‌شود قلب یک ظاهر و یک باطنی دارد. گاهی ممکن است انسان در کُمون2 و زوایای دلش مطلبی باشد که در ظاهر دل نباشد و خودِ انسان از آن غفلت داشته باشد. آنچه در کُمون دل است، انسان را فریب دهد، به طوری که خودش هم متوجّه نشود. ممکن است مدّتی از انسان عملی صادر شود، که خیال کند منشأ آن خداست، بعد به آن برسد که خدا نبوده است؛ یعنی در کُمون دلش حبّ به دنیا -هر شاخه‌اش که باشد- بود و خودش غفلت داشت و آنچه در کُمون دلش بود، او را به سمت یک سنخ اعمال هدایت می‌کرد و خودش توجّه نداشت. ظاهر قلب این‌طور بود که پیش خودش حساب می‌کرد عملش لله است. موضوعی را نقل کنم: خدمت یکی از زُهّاد معروف رفتند و گفتند: فلانی، بیست سال است که نماز اوّل وقتش -به جماعت- ترک نشده است. آن مرد بزرگ که خدمتش رسیده بودم و بیش از سی سال است که فوت کرده است، سرش را پایین انداخته و چند مرتبه «لا اله الا الله» گفته بود. در دل‌شان گفتند: ما به ایشان نگفتیم که او کار بدی کرده است، چه کاری بهتر از این است؟! خود ما هم همین را می‌گوییم؛ بنابراین، سؤال کردند: مثل اینکه خیلی از تعریفِ مردی که این‌طور منظم است ناراحت شدید. فرموده بود: در عرض این بیست سال نشده یک کار لازمی برایش اوّل وقت پیش بیاید؟! نماز اوّل وقت که مستحب است. او دنبال آن کار برود. فرض کنید همسر یا فرزندش بیمار شده است. و واجب است او را به طبیب برساند، یا امثال این‌ها که در امور زندگی به وجود می‌آید. آن مرد دست از واجب برداشته است برای اینکه به مستحب برسد. وقتی انسان ظاهرش را می‌‌بیند، خیلی زیبا است، ولی وقتی مو‌شکافی می‌کند و داخلش می‌رود، می‌بیند خراب شد. بعد در روایت دارد: «وَ كَفَى بِي خَبِيراً»؛ برای من خدا کافی است و خبرۀ این کار و وارد هستم. می‌فهمم در این دل چه خبر است و باطن و ظاهرش چیست. می‌فهمم در دلت چیست، با ظاهر هماهنگ است یا نیست . «لَا يَصْلُحُ لِسَانَانِ فِي فَمٍ وَاحِدٍ»؛ نیکو نیست که دو زبان در یک دهان باشد. سراغ همان قسم اوّل که در ارتباط با زبان بود رفت؛ یعنی راجع‌به یک مطلب دو نوع سخن گفتن درست نیست، «وَ لَا سَيْفَانِ فِي غِمْدٍ وَاحِدٍ وَ لَا قَلْبَانِ فِي صَدْرٍ وَاحِدٍ»؛ دو شمشیر در یک غلاف نمی‌‌رود و دو دل در یک سینۀ واحد جمع نمی‌شود. در آیۀ شریفه می‌فرماید: دو قلب را در یک سینه قرار ندادیم3. دو محبّت با هم نمی‌شود، «وَ كَذَلِكَ الْأَذْهَانُ»4. 1-سند روایت به امام معصوم می رسد. 2- پوشیدگی، نهفتگی، خفا 3- سورۀ مبارکۀ احزاب، آیۀ 4، مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ... 4- الكافي، ج‏2، ص 343 - وسائل الشيعة، ج‏12، ص 258 - بحارالانوار،ج72، ص204 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نتیجۀ برخورد فقط با خوشرویی و برخورد جذبی با عامل منکر❗️ 📌حال اگر بنا بشود منکر را در سطح جامعه ببینی و برخورد با عامل منکر فقط برخورد جذبی باشد؛ یعنی تُرش‌رویی و اوقات تلخی نکنی و با او کنار بیایی، آیا به نتیجه مورد نظر می‌رسی؟ این روش‌ها در امر به معروف و نهی از منکر برای خاطر این است که عامل منکر به جامعه ضرر نزند. حال اگر این کنار آمدن و خوش‌رویی و زبان خوش باعث دفع ضرر می‌شود و او دیگر ضرر نمی‌رساند، نتیجه حاصل شده است و خوشا به حال تو. امّا اگر این کنار آمدن، برای عامل منکر، میدان‌ را برای عمل به منکرات در سطح جامعه باز کند، نقض غرض می‌شود؛ در حقیقت با او برخورد نکردی و با او تحت عنوان اینکه می‌خواهی او را جذب کنی، با خوش‌رویی برخورد کردی، آن‌هم برای جذب به دین، نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه گسترش منکرات است که نقض غرض است. این، فریب و کلک است و شیطانی است. بگو تا حالا با این خوش خلقی چند نفر بی‌نماز را با نمازکردی؟ نتیجه غیر از این بوده است. هرچه خواستی جذب کنی، ضربه به دین زدی و متدیّن درست نکردی. غرض از خوش‌رویی، این بود که منکر را ترک کرده و عمل به معروف کند؛ امّا نتیجه عکس شد. اگرچه اوّلین و بهترین و عقلایی‌ترین مرحله از شیوۀ اجراییِ ‌این حکم، به‌کارگیری زبان خوش بود، امّا اگر طرف از این شیوه سوءاستفاده کرد و منکر را ترک نکرد، آیا جذب دین شده است؟ زیرا غرض جذب به‌دین بود، جذب به دین یعنی چه؟ یعنی دفع منکر. پس بگو که می‌خواهم جذب به خودم کنم نه جذب به دین، تا تکلیف روشن شود. این شیوه را انتخاب کردی که از تو بدش نیاید و از او سواری بگیری. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰〰〰〰〰 🎞 شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰〰〰〰〰 🎞 شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 برای حفظ دین هم جاذبه لازم است هم دافعه❗️ 📌اگر بخواهیم دین را حفظ کنیم، هم جاذبه لازم است و هم دافعه. یک طرفه نیست. چرا اینطور شده که به یک طرف غش می‌کنی؟ بحث اصلی این است. حال به روایتی که در مورد روش اجرایی خواندم، مراجعه کنید. آیا در آن اول خشونت مطرح بود؟ نخست زبان خوش را مطرح می‌کند و جلو می‌رود. در پایان، تنبیه مطرح می‌شود؛ زیرا به دین ضربه می‌زند، و اصلش را دارد ریشه کن می‌کند. نظام ارزشی اسلام جامعه‌گرا است و باید باقی بماند. از بین بردن قبحِ قبیح و مرزشکنی تحت عنوان جاذبه فریب است و هدف رسیدن به شهوات خود است. این مسئله خیلی روشن است؛ به اهداف شیطانی رسیدن است. چه کسی گفته اوّل تنبیه بدنی کنیم، امّا چه کسی گفته جاذبه هم سقف ندارد. اگر فقط روش جاذبه باشد، چیزی در انتهایش باقی نمی‌ماند. بحث دیگری که در معارف اسلامی مطرح است و بالاتر از این بحث است، به کارگیری روش‌های منافقانه است که به دنبال ریشه زدن اساس دین است؛ به این ترتیب که در مرحلۀ اوّل، قُبح منکر را و حُسن معروف را زیر سؤال می‌برند. سپس به جایی می‌رسند که قبیح را حُسن جلوه می‌دهند و حُسن را قبیح که در روایات می‌باشد. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوازدهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تشریع امر به معروف و نهی از منکر بر محور جلب منفعت و دفع ضرر در جامعه است❗️ 📌تشریع امر به معروف و نهی از منکر بر محور جلب منفعت و دفع ضرر در جامعه است؛ یعنی این حکم الهی در ‌آیات و روایات، بسیار تأکید شده است و از ضروریّات دین محسوب می‌شود و منکر، وجوب امر به معروف و نهی از منکر به حسب آنچه که در فقه وارد شده است، از اسلام خارج شده و مرتد و کافر می‌شود؛ چون گفتم که اسلام از نظر ارزشی جامعه‌گراست و این حکم هم مربوط‌به همان نگرش اسلام به جامعه است. در خانه و حریم شخصی هر کار خطایی می‌کند، بکند، ولی در سطح جامعه اصل است. امر به معروف، جلب منفعت است و نهی از منکر، دفع ضرر است. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جلب منفعت و دفع ضرر، جامعه را به سوی خیر و صلاح سوق می‌دهد❗️ 📌چه تعبیری می‌کند امام‌علی(ع) «فَرَضَ‏ اللَّهُ‏ الْإِیمَانَ» خداوند ایمان را واجب کرد برای اینکه شما را از شرک تطهیر کند، تا می‌رسد به این جمله که امر به معروف برای اصلاح جامعه است و برای آنچه که صلاح و خیر مردم در آن است. یک خیر داریم و یک شرّ. این حکم برای خیر رساندن است؛ چون جامعه‌گراست، آن‌هم برای توده مردم. سپس می‌فرماید: «وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ»1️⃣؛ نهی از منکر را واجب کرد برای اینکه سفها را از ضرر و زیان رساندن به مردم باز دارد. این، همان دفع ضرر است؛ در حقیقت این دو حکم برای سوق دادن جامعه به سوی خیر و صلاح است و مانع شدن از این که کسانی بخواهند به جامعه ضربه بزنند؛ یعنی دفع شر. مراد از سفها، نادان‌هایی هستند که با خلاف‌کاری علنی، جامعه را به فساد می‌کشند. 1️⃣نهج البلاغه، حکمت 252 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوازدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مطلوب مولا در امر به معروف و نهی از منکر، الزامی و غیر الزامی است❗️ 📌بحث راجع‌به امر به معروف و نهی از منکر و مراتب آن بود. این مراتب از نظر فقهی بر‌اساس آنچه در ادلّه وارد شده بیان شده است، ولی آنچه که در این مراتب محوریّت دارد، این است که آنچه که مطلوب مولاست، امر شود و در جامعه تحقّق یابد و آنچه که مبغوض اوست، نهی شود و تحقّق پیدا نکند. البتّه مطلوبات الهی شامل مطلوبات الزامی و غیرالزامی است و در مورد واجبات، امر به معروف و نهی از منکر واجب است و در مورد مستحبّات، مستحب است و نسبت‌به محرّمات، نهی از منکر، واجب و نسبت‌به مکروهات، مستحب است. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خدعه، نیرنگ و فریبکاری نسبت به بیان عبارت تحجّر ❗️ 📌حال یک وقت هست زمام ترویج فساد و لاابالی‌گری در جامعه را کسانی به دست می‌گیرند که در سطح جامعه به کفر یا بی‌دینی شناخته شده‌اند. در این صورت، امر به منکر و نهی از معروف بین مسلمانان تأثیر و بُردی ندارد؛ چون متدیّنین و کسانی که مسلمانند، احکام شرعیّه را تا حدودی بلدند؛ لذا اگر در جامعه علناً ترویج بی‌نمازی و زنا و امثال آن شود، اثری بر ایشان ندارد. یک بچّه مسلمان‌ هم این‌ها را می‌داند. امّا یک وقت روش دیگری به کار گرفته می‌شود و آن این است که معروف را منکر و منکر را معروف جلوه می‌دهند؛ به تعبیری، منکر را آرایش می‌کنند؛ چون ابزار آرایشی مختلف است و هر آرایشی چه بسا مورد توجّه همگان نباشد؛ لذا از ابزاری استفاده می‌کنند که نظر همه را جلب کند. زیرا ممکن است کسی بگوید زیبا شده ولی دیگری بگوید زشت شده و خرابش کردی. یکی از ابزار آرایشی آن‌ها این است که می‌گویند: آدم، نباید این‌قدر تلخ و تند باشد؛ در حقیقت، نمی‌آید مستقیم معروف را انکار و منکر را ترویج کند، خیر، بلکه از این راه وارد می‌شود که شاخه‌ای از شیوۀ عمل است. می‌گوید: انسان باید اجتماعی باشد. شروع می‌کنند به مطرح کردن مسائلی که جزو روابط اجتماعی است. امّا روابط اجتماعی سالم صحیح اسلامی نیست و از جای دیگر به ما تحمیل شده است. مقیّد هستم این موارد را بگویم؛ و در کنارش جمله‌ای که بزرگان ما فرمودند با خدعه و نیرنگ و فریب‌کاری از آن سوءاستفاده می‌کنند. آن جمله، عبارت از تحجّر است. می‌گویند: انسان نباید این‌قدر متحجّر و خشک باشد. من کمی در مورد اصطلاح متحجّر توضیح می‌دهم. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani_ir
﷽ 🔸خودت را درحفظ الهی قرار بده، ◾️رُوِیَ عَن عَلِیٍّ عَلَیهِ السَلامُ قالَ: «اِعْتَصِمْ‏ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ سُبْحانَهُ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز» ترجمه: در تمامی حالات زندگی خودت به خداوند متعال پناه و محافظت او قرار بده؛ چون تو به کسی پناه می بری که مانع گرفتاری و دشوارهای و دارای قدرت بی انتهایی می باشد که هر کاری بخواهد، انجام می‌دهد. شرح: روایت از امیرالمومنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خودت را درحفظ الهی قرار بده، در تمام حالاتت. اعتصام، ما داریم، تو قرآن هم داریم، به معنای احتفاظ و اهتمام. خودش را انسان در حمایت دیگری قرار دادن. خدمتتان عرض شود که حفظ و حراست کسی قرار دادن، این را بهش می‌گویند: اعتصام. تو قرآن هم داریم، در آن‌جا هم هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا»2 «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ3» هر دو تا را داریم. حالا من راجع به قرآن گفتم؛ چون تو قرآن هر دوتایش را داشتیم. انسان اگر خودش را بخواهد در حمایت و حفظ، حراست قرار بدهد. توجّه می کنید؟! در قرآن هر دو تایش را دارد، هم «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» داریم. حبل الله، که حالا گفته می‌شود: گاهی انسان، خودش را در حفظ و حراست اعمال صالحه قرار می‌دهد، گاهی در حفظ و حراست صفات فاضله قرار می‌دهد، مثل تقوی، گاهی خودش را در حفظ و حراست قرآن قرار می‌دهد. توجّه کنید! گاهی خودش را در حفظ و حراست اولیاء خدا قرار می‌دهد، نگاه کنید! خیلی چیزها هست، خودش پناه به آنها می‌برد. گوش کنید. حالا در آیه شریفه که هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا» آن‌جا می‌گویند، قرآن است، مثلاً؛ ولی این که امام علی ؟ع؟، می‌گوید، این نیست. یک وقت اشتباه نشود، آن آیه دیگر قرآن است: «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ» هر دو تا را داریم تو قرآن. حالا، این دیگر خب مثل این که من دارم می روم جاهای دیگر؛ این جا، جایش نیست؛ ولی خب بد نیست، بدانید. خودت را در تمام حالاتت «وَعْتَصِمْ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ» باز هم تأکید می‌کند، امام‌ علی ؟ع؟. در تمام حالاتت، خودت‌ات را در حمایت خدا قرار بده. در حفظ و حراست خدا قرار بده. شد؟! چرا؟ می‌فرماید: «فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍٍ عَزِيزٍ» چون خودت را در حمایت یک دژ محکمی قرار داده‌ای که هیچ قابل شکست نیست. فهمیدی؟! ،قابل شکست نیست خدا. فهمیدی؟! هرچیزی را که فکر بکنی می‌شود، آن را غیرماسوی الله را شکست؛ اما الله را نمی‌شود شکست، فهمیدی؟ خب حالا این یعنی چی؟ «في جمیع ِ اَحوالِکَ » من دیگر این را معنا چیز کنم. معنایش این است: در تمام حالاتت، خدا را نصب العین‌ات قراربده. فهمیدی؟ ما می گوییم نصب العین، تعبیر خودمان هم، همین را می گوییم. شد؟! در تمام حالاتت، خدا نصب العین تو باشد، اگر این طور بودی، فهمیدی؟! بدان! که خدا از هر جهت تو را حمایت خواهد کرد. چون به یک شکست ناپذیر، تو آمدی رفتی چه کار کردی؟ خودتت را سپردی؛ تو هم شکست ناپذیر می شوی. دیگر بهتر از این نمی توانستم بگویم. حالا گفتم جایش نیست؛ حالا که گفتم روایت را، این را هم گفته باشم. «وَعْتَصِمْ في جمیع ِ اَحوالِکَ کُلِّها بِاللهِ سُبْحَانَهُ فَاِنَّکَ تعتَصِمُ مِنهُ سُبحانَهُ بِمانِعٍ ٍعَزیزٍ» که در قالب اصطلاح، می گویند، انقطاع از ماسوی الله، بالله تعالی. 1-غرر الحكم و درر الكلم، ص140 2-سوره مبارکه آل عمران، آیه 103 3- سوره مبارکه نساء، آیه 146 و سوره مبارکه حج، آیه 78 اعْتَصِمْ‏ فِي‏ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🌹به مناسبت دهمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه در مسیر دین @agamojtabatehrani
﷽ ◾️؛ تو هم شکست ناپذیر می شوی ◾️رُوِیَ عَن عَلِیٍّ عَلَیهِ السَلامُ قالَ: «اِعْتَصِمْ‏ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ سُبْحانَهُ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز» ترجمه: در تمامی حالات زندگی خودت به خداوند متعال پناه و محافظت او قرار بده؛ چون تو به کسی پناه می بری که مانع گرفتاری و دشوارهای و دارای قدرت بی انتهایی می باشد که هر کاری بخواهد، انجام می‌دهد. شرح: روایت از امیرالمومنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خودت را درحفظ الهی قرار بده، در تمام حالاتت. اعتصام، ما داریم، تو قرآن هم داریم، به معنای احتفاظ و اهتمام. خودش را انسان در حمایت دیگری قرار دادن. خدمتتان عرض شود که حفظ و حراست کسی قرار دادن، این را بهش می‌گویند: اعتصام. تو قرآن هم داریم، در آن‌جا هم هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا»2 «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ3» هر دو تا را داریم. حالا من راجع به قرآن گفتم؛ چون تو قرآن هر دوتایش را داشتیم. انسان اگر خودش را بخواهد در حمایت و حفظ، حراست قرار بدهد. توجّه می کنید؟! در قرآن هر دو تایش را دارد، هم «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» داریم. حبل الله، که حالا گفته می‌شود: گاهی انسان، خودش را در حفظ و حراست اعمال صالحه قرار می‌دهد، گاهی در حفظ و حراست صفات فاضله قرار می‌دهد، مثل تقوی، گاهی خودش را در حفظ و حراست قرآن قرار می‌دهد. توجّه کنید! گاهی خودش را در حفظ و حراست اولیاء خدا قرار می‌دهد، نگاه کنید! خیلی چیزها هست، خودش پناه به آنها می‌برد. گوش کنید. حالا در آیه شریفه که هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا» آن‌جا می‌گویند، قرآن است، مثلاً؛ ولی این که امام علی ؟ع؟، می‌گوید، این نیست. یک وقت اشتباه نشود، آن آیه دیگر قرآن است: «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ» هر دو تا را داریم تو قرآن. حالا، این دیگر خب مثل این که من دارم می روم جاهای دیگر؛ این جا، جایش نیست؛ ولی خب بد نیست، بدانید. خودت را در تمام حالاتت «وَعْتَصِمْ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ» باز هم تأکید می‌کند، امام‌ علی ؟ع؟. در تمام حالاتت، خودت‌ات را در حمایت خدا قرار بده. در حفظ و حراست خدا قرار بده. شد؟! چرا؟ می‌فرماید: «فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍٍ عَزِيزٍ» چون خودت را در حمایت یک دژ محکمی قرار داده‌ای که هیچ قابل شکست نیست. فهمیدی؟! ،قابل شکست نیست خدا. فهمیدی؟! هرچیزی را که فکر بکنی می‌شود، آن را غیرماسوی الله را شکست؛ اما الله را نمی‌شود شکست، فهمیدی؟ خب حالا این یعنی چی؟ «في جمیع ِ اَحوالِکَ » من دیگر این را معنا چیز کنم. معنایش این است: در تمام حالاتت، خدا را نصب العین‌ات قراربده. فهمیدی؟ ما می گوییم نصب العین، تعبیر خودمان هم، همین را می گوییم. شد؟! در تمام حالاتت، خدا نصب العین تو باشد، اگر این طور بودی، فهمیدی؟! بدان! که خدا از هر جهت تو را حمایت خواهد کرد. چون به یک شکست ناپذیر، تو آمدی رفتی چه کار کردی؟ خودتت را سپردی؛ تو هم شکست ناپذیر می شوی. دیگر بهتر از این نمی توانستم بگویم. حالا گفتم جایش نیست؛ حالا که گفتم روایت را، این را هم گفته باشم. «وَعْتَصِمْ في جمیع ِ اَحوالِکَ کُلِّها بِاللهِ سُبْحَانَهُ فَاِنَّکَ تعتَصِمُ مِنهُ سُبحانَهُ بِمانِعٍ ٍعَزیزٍ» که در قالب اصطلاح، می گویند، انقطاع از ماسوی الله، بالله تعالی. 1-غرر الحكم و درر الكلم، ص140 2-سوره مبارکه آل عمران، آیه 103 3- سوره مبارکه نساء، آیه 146 و سوره مبارکه حج، آیه 78 اعْتَصِمْ‏ فِي‏ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 راز شدن رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🌹 حاج آقا مجتبی تهرانی(ره): شیطان مقید است در "دعا" سرخوردگی ایجاد کند حواستان جمع باشد خداوند خسته نمیشود و برعکس از دعای تو لذت هم می برد مواظب ‌باش ‌شیطان ‌تو را خسته‌ نکند 🔸◾️🔸
🔸 در حفظ و حراست اعمال صالحه رُوِیَ عَن عَلِیٍّ عَلَیهِ السَلامُ قالَ: «اِعْتَصِمْ‏ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ سُبْحانَهُ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز» ترجمه: در تمامی حالات زندگی خودت به خداوند متعال پناه و محافظت او قرار بده؛ چون تو به کسی پناه می بری که مانع گرفتاری و دشوارهای و دارای قدرت بی انتهایی می باشد که هر کاری بخواهد، انجام می‌دهد. شرح: روایت از امیرالمومنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خودت را درحفظ الهی قرار بده، در تمام حالاتت. اعتصام، ما داریم، تو قرآن هم داریم، به معنای احتفاظ و اهتمام. خودش را انسان در حمایت دیگری قرار دادن. خدمتتان عرض شود که حفظ و حراست کسی قرار دادن، این را بهش می‌گویند: اعتصام. تو قرآن هم داریم، در آن‌جا هم هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا»2 «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ3» هر دو تا را داریم. حالا من راجع به قرآن گفتم؛ چون تو قرآن هر دوتایش را داشتیم. انسان اگر خودش را بخواهد در حمایت و حفظ، حراست قرار بدهد. توجّه می کنید؟! در قرآن هر دو تایش را دارد، هم «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» داریم. حبل الله، که حالا گفته می‌شود: گاهی انسان، خودش را در حفظ و حراست اعمال صالحه قرار می‌دهد، گاهی در حفظ و حراست صفات فاضله قرار می‌دهد، مثل تقوی، گاهی خودش را در حفظ و حراست قرآن قرار می‌دهد. توجّه کنید! گاهی خودش را در حفظ و حراست اولیاء خدا قرار می‌دهد، نگاه کنید! خیلی چیزها هست، خودش پناه به آنها می‌برد. گوش کنید. حالا در آیه شریفه که هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا» آن‌جا می‌گویند، قرآن است، مثلاً؛ ولی این که امام علی ؟ع؟، می‌گوید، این نیست. یک وقت اشتباه نشود، آن آیه دیگر قرآن است: «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ» هر دو تا را داریم تو قرآن. حالا، این دیگر خب مثل این که من دارم می روم جاهای دیگر؛ این جا، جایش نیست؛ ولی خب بد نیست، بدانید. خودت را در تمام حالاتت «وَعْتَصِمْ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ» باز هم تأکید می‌کند، امام‌ علی ؟ع؟. در تمام حالاتت، خودت‌ات را در حمایت خدا قرار بده. در حفظ و حراست خدا قرار بده. شد؟! چرا؟ می‌فرماید: «فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍٍ عَزِيزٍ» چون خودت را در حمایت یک دژ محکمی قرار داده‌ای که هیچ قابل شکست نیست. فهمیدی؟! ،قابل شکست نیست خدا. فهمیدی؟! هرچیزی را که فکر بکنی می‌شود، آن را غیرماسوی الله را شکست؛ اما الله را نمی‌شود شکست، فهمیدی؟ خب حالا این یعنی چی؟ «في جمیع ِ اَحوالِکَ » من دیگر این را معنا چیز کنم. معنایش این است: در تمام حالاتت، خدا را نصب العین‌ات قراربده. فهمیدی؟ ما می گوییم نصب العین، تعبیر خودمان هم، همین را می گوییم. شد؟! در تمام حالاتت، خدا نصب العین تو باشد، اگر این طور بودی، فهمیدی؟! بدان! که خدا از هر جهت تو را حمایت خواهد کرد. چون به یک شکست ناپذیر، تو آمدی رفتی چه کار کردی؟ خودتت را سپردی؛ تو هم شکست ناپذیر می شوی. دیگر بهتر از این نمی توانستم بگویم. حالا گفتم جایش نیست؛ حالا که گفتم روایت را، این را هم گفته باشم. «وَعْتَصِمْ في جمیع ِ اَحوالِکَ کُلِّها بِاللهِ سُبْحَانَهُ فَاِنَّکَ تعتَصِمُ مِنهُ سُبحانَهُ بِمانِعٍ ٍعَزیزٍ» که در قالب اصطلاح، می گویند، انقطاع از ماسوی الله، بالله تعالی. 1-غرر الحكم و درر الكلم، ص140 2-سوره مبارکه آل عمران، آیه 103 3- سوره مبارکه نساء، آیه 146 و سوره مبارکه حج، آیه 78 اعْتَصِمْ‏ فِي‏ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 كليپ_تصويرى رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از شاگردی نزد امام تا استادی برای چند نسل، آیت الله مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @Fars_plus 🔸@agamojtabatehrani
﷽ 📍 تعریف امام راحل(ره) نسبت به تحجّر و متحجّر ❗️ 📌بزرگان ما مثل امام(ره) - نور به قبرش ببارد- می‌گفت: متحجّر، کسی است که نسبت‌به امور اجتماعی بی‌تفاوت باشد؛ یعنی عبا را سرش بکشد و فقط برود خانه و برگردد. شخص فردگرا، متحجّر است. می‌گفت: آدم باید جامعه‌گرا باشد. حتّی نسبت‌به قشر هم لباس خودم ‌گفتم: ما که این لباس تنمان است؛ درست عکس است. نباید بی تفاوت باشیم. چطور فریب کاری می کنند. حق با او بود که می‌گفت: اسلام، دین اجتماعی است و متحجّر کسی است که نسبت‌به امورات اجتماع بی‌تفاوت باشد. حال وقتی تصمیم گرفتی بی‌تفاوتی‌ خود را راجع‌به اجتماع کنار بگذاری، باید با فساد مبارزه کنی باید بگویی مردم را فاسد نکن. اینجاست که می‌خواهی این حکم اجتماعی را پیاده کنی باید متوجّه باشی که عدّه‌ای چگونه به تو کلک می‌زنند. می‌گویند: این‌قدر متحجّر نباش. مگر نشنیدی امام‌گفته متحجّر نباش؟ بازیگری این‌ افراد برای ایجاد بی‌تفاوتی نسبت به اجتماع است. یعنی حرف امام(ره) را طور دیگری تعبیر می‌کنند. امام‌تحجّر را به بی‌تفاوتی نسبت‌به اجتماع نسبت می‌داد و اینکه نباید فردگرا بود و فقط کلاه خود را چسبید و اینکه دین از سیاست جدا نیست و امثال این‌ها. سخنان این مرد بزرگ این بود که چه نشستید و دست روی دست گذاشتید. جلوی فساد را بگیرید. این سفارش امام(ره) و مبارزه با ظلم تنها اختصاص به این نداشت که با آن ظالمی که رأس مخروط جامعه بود، مبارزه شود؛ بلکه با کسی هم که در جامعه ترویج فساد و لاابالی‌گری می‌کند، باید مبارزه کرد. حال در هر لباسی که باشد. ایشان حتّی آخوندهای متحجّر را می‌کوبید. هم آخوند متحجّری که نسبت‌به لاابالی‌گری در جامعه بی‌تفاوت است، باید کوبیده شود و آخوندی که تحت پوشش مبارزه با تحجّر، لاابالی‌گری را ترویج می‌‌کند، باید کوبیده شود. تو می‌گویی متحجّر نباش؛ امّا منظورت ترویج لاابالی‌گری است، در حالی که منظور امام(ره) از تحجّر، بی‌تفاوتی نسبت‌به امور جامعه بود؛ بنابراین هم باید در مقابل او ایستاد و هم در مقابل تو که با شعار مخالفت با تحجّر، لاابالی‌گری را ترویج می‌کنی. اگر در مقابل تو نایستم، من هم مصداق تحجّر هستم. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 فریب جامعه توسّط رنگ و لعاب دین دادن به منکر ❗️ 📌بنابراین گاهی برای فریب از چنین ابزاری استفاده می‌کنند. گاهی ابزار خیلی قوی‌تر است و آن لعاب دین دادن به منکر است. آنچنان آرایش می‌دهند که رسماً منکر را معروف و معروف را منکر جلوه می‌دهند و آن را به دین، خدا، پیغمبر(ص) و اولیای خدا نسبت می‌دهند که خطرناک‌ترین ابزار است. امام‌علی(ع) در خطبۀ هفده نهج‌البلاغه می‌فرماید: «إِلَى‏ اللَّهِ‏ أَشْكُو مِنْ‏ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ‏ جُهَّالًا وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا»؛ شکایت به سوی خدا می‌برم از گروهی که با جهل و نادانی زندگی می‌کنند و بر گمراهی‌شان می‌میرند. حضرت سپس خصوصیّاتی را شمارش می‌کنند، از جمله: «وَ لَا عِنْدَهُمْ أَنْكَرُ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفُ مِنَ الْمُنْكَرِ»؛ نزد ایشان چیزی زشت‌تر از معروف و چیزی زیباتر و نیکوتر از منکر نیست. یعنی آنچه که در دین به عنوان زیبا‌ها معرفی شده بود در نظرشان زشت می‌شود، و آنهایی را که زشت‌ها بود، در نظرشان زیبا معرفی می‌شود؛ «وَ لَا عِنْدَهُمْ»؛ یعنی چیزی نزد آن جُهّال که «وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا» هستند «أَنْكَرُ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفُ مِنَ الْمُنْكَرِ»1️⃣ وجود ندارد؛ یعنی دیدش عوض شده است، با دو نوع ابزاری که گفته شد معروف را منکر و منکر را معروف جلوه می‌دهند. 1️⃣نهج البلاغه، خطبۀ 17 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دروغ بستن به خدا و پیغمبر(ص) با لعاب به منکر ❗️ 📌امام‌علی(ع) در خطبۀ یکصد و چهل و هفت می‌فرماید: «وَ إِنَّهُ سَيَأْتِي‏ عَلَيْكُمْ‏ مِنْ‏ بَعْدِي‏ زَمَانٌ‏ لَيْسَ‏ فِيهِ شَيْ‏ءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ»؛ زمانی بر شما خواهد آمد که در آن، چیزی پنهان‌تر از حق نیست؛ «وَ لَا أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ»1️⃣؛ یعنی درستی و راستی و درستی و حق، پنهان‌تر از هر چیز می‌شود و آشکارتر از باطل و نادرستی چیزی نیست. «وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ‏»؛ چیزی بیشتر از دروغ بستن به خدا و پیغمبر(ص) نیست. این، همان لعاب به منکر است که توضیح دادم. در بخشی از خطبه می‌فرماید: «وَ لَا فِي الْبِلَادِ شَيْ‏ءٌ أَنْكَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْكَر»؛ در شهرها که به گردی و هر جا که وارد شوی چیزی زشت‌تر از معروف و زیباتر از منکر نمی‌بینی. این تعویض دیدگاه‌ها نسبت‌به دین با لعاب دین است. دین را کوبیدن و ‌این، خیلی خطرناک‌تر از روش‌های قبلی است. مشکل اینجاست. در روش‌های قبلی یک جنبه‌هایی است که نسبت‌به این روش پایین‌تر است. 1️⃣نهج‌البلاغه، خطبه 147 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani