﷽
📍 حقیقت دعا❗️
📌 حقیقت دعا عبارت از این است که عبد ربّش را بخواند و امری و مطلبی را از او طلب کند. یک بحث دربارۀ كیفیت دعا از نظر درونی مطرح می شود كه می گوییم: جنبۀ حالی دارد. حال داعی باید بعد از اذن گرفتن برای درخواست از عالی، در موقع طلب و مسألت چگونه باشد؟ اهل معرفت می گویند که این امر نفسانیِّ روحانیِّ قلبیِّ درونی، با توجّه به اینكه بین دانی و عالی است و به اصطلاح، کوچکی و عظمت را اصلاً نمی شود به تصویر آورد؛ یعنی فاصله است از بزرگی او و كوچكی من، لذا باید با حالت خضوع و استكانت قلبیّه باشد. به عبارت دیگر از عبد، طلب و درخواست حقیقی صادر نمی شود، مگر اینكه دلش آن عظمت و حالت خضوع را ادراك كند.
این حالت خضوع قلبی، بر معرفت عبد نسبت به ربّش متوقف است؛ یعنی هرچقدر بنده از پروردگارش شناخت دارد، بر آن محور دور می زند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 تفاوت یاالله گفتن اولیای الهی با دیگران❗️
📌 اهل معرفت در اینجا در باب شروط دعا، مطلب را دسته بندی می كنند و می گویند: یک دسته از شروط دعا، شروط عقلی است و یك دسته، شروط نقلی است.
📌دستۀ سوّم، هم عقلی و هم نقلی است. چیزی را كه از شروط عقلی می دانند، مسألۀ معرفت و شناخت است كه بُرد دعا بر همین محور است. چطور است که با دعای ولی الله اعظم، همه چیز کن فیکون می شود، امّا اگر من دعا کنم، اتّفاقی نمی افتد؟!
🔸️ علت این است که یا الله او با یا الله من بسیار متفاوت است. او وقتی یا الله می گوید، كن فیكون می كند؛ چون شناخت او از مدعوّش، شناخت عبد از ربّش بسیار بالاست. نتیجه هم بر آن محور هست.
🔹️لذا این تعبیر که روایت هم فرمود: دعا سلاح انبیاست؛ یعنی معجزات آنها از سَرِ دعا بود و از همین مسأله ناشی می شد. كرامات اولیا؟(ع) هم از دعا بود و بُرد دعاهایشان هم برای آن معرفتی بود كه نسبت به خدایشان داشتند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 ضرورت معرفت به قدرت داشتن❗️
📌 انسان اگر بخواهد از دیگری چیزی را مطالبه كند، این مطالبه فرع بر آن است كه باید بداند آن طرف توان برآوردن خواستۀ او را دارد یا نه؛ والّا اگر معرفت نداشته باشد، مطالبۀ او لغو است.
در واقع به صورت عقلی هم صحیح نیست.
در باب مسألۀ دعا هم به این شکل است و اوّلین شرط عقلی در آن، معرفت به رب است؛ یعنی اگر بنده چیزی را از خدایش مطالبه كند، عقلاً باید ربّش را قادر ببیند که می تواند خواستۀ او را برآورده كند. والّا اگر خدایش را عاجز ببیند، درخواست کردن از او، معنا ندارد.
لذا اهل معرفت می گویند که اوّلین شرط عقلی در باب دعا، این است كه پروردگارت را قادر بشناسی؛ معرفت به قدرت و توان او داشته باشی تا دعای تو جنبۀ حقیقی پیدا کند؛ وگرنه اگر او را عاجز ببینی، اصلاً مطالبه كردن معنا ندارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 روش تحویل سال حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)❗️
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
متن کامل در سایت:
https://mojtabatehrani.com/در-نوروز-چه-باید-کرد؟/
1095769858_-210493.mp3
3.82M
﷽
📍 تشکیل دهنده زمان❗️
🔊 #کلیپ_صوتی
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
متن کامل در سایت:
https://mojtabatehrani.com/در-نوروز-چه-باید-کرد؟/
-1232789760_-210492.mp3
1.23M
﷽
📍 تفاوت یاالله گفتن اولیای الهی با دیگران❗️
📌 اهل معرفت در اینجا در باب شروط دعا، مطلب را دسته بندی می كنند و می گویند: یک دسته از شروط دعا، شروط عقلی است و یك دسته، شروط نقلی است.
📌دستۀ سوّم، هم عقلی و هم نقلی است. چیزی را كه از شروط عقلی می دانند، مسألۀ معرفت و شناخت است كه بُرد دعا بر همین محور است. چطور است که با دعای ولی الله اعظم، همه چیز کن فیکون می شود، امّا اگر من دعا کنم، اتّفاقی نمی افتد؟!
🔸️ علت این است که یا الله او با یا الله من بسیار متفاوت است. او وقتی یا الله می گوید، كن فیكون می كند؛ چون شناخت او از مدعوّش، شناخت عبد از ربّش بسیار بالاست. نتیجه هم بر آن محور هست.
🔹️لذا این تعبیر که روایت هم فرمود: دعا سلاح انبیاست؛ یعنی معجزات آنها از سَرِ دعا بود و از همین مسأله ناشی می شد. كرامات اولیا؟(ع) هم از دعا بود و بُرد دعاهایشان هم برای آن معرفتی بود كه نسبت به خدایشان داشتند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
📌یکی از دعاهایی که موسیبنجعفر (علیه السلام) زیاد به آن تداوم داشتند این بود:«عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِك»؛
📌گناه بندهات بزرگ است، پس باید گذشت و عفو تو نیز نیكو باشد تا آن را بپوشاند. در روایت دارد که زینالعابدین هم در سجدههایش این جمله را میگفت. این تصویری است که انسان باید از خود داشته باشد.
📌«تَزَوَّدُوا رَحِمَكُمُ اللَّه»؛ زاد و توشۀ آخرتتان را بگیرید. این دعاها را بخوانید و بفهمید که چه میگویید. این ادعیه سازنده است و دل را از محبّت خدا پر میکند. ما باید متوجّه باشیم که وضعمان خراب است و از خدا اصلاح و غفران را بخواهیم تا بتوانیم وارد وادی محبّت شویم که اوّلین مرحلۀ سیر الیالله است.
#آقا_مجتبی_تهرانی رحمه الله علیه
📌📌📌📌
@agamojtabatehrani
🔰در لحظات آخر سال چه کنیم؟!
آیا سزاوار نیست که انسان هنگامی که لحظات آخر سالش فرا میرسد اینطور فکر کند؟
📌 یک سال بر ما گذشت! به عبارت دیگر بخشی از هستی ما رفت و هیچگاه به ما برنخواهد گشت مگر در روز قیامت که این قطعه از هستی ما آنگاه به ما باز میگردد که نموداری از کردار گذشتهمان در این سال را به ما نشان میدهد. همان طور که علی(علیهالسلام) فرمود :خوب است انسان بنشیند و در این باب فکر کند در سالی که گذشت و به اتمام رسید چه کردم؟
آیا به یاد خدا بودم؟
آیا او را ستایش کردم؟
آیا گرفتاری برادر مؤمنم را رفع کردم؟
آیا حاجتی از او برآورده کردم؟
آیا در غیابش مراقب بودم تا حیثیّتش را حفظ کنم؟
آیا در این سال به وظایف برادری و اسلامی خود نسبت به دوستانی که از دست دادم عمل کردم؟
آیا حال بستگان آنها را جویا شدم؟ ولو اینکه به حسب ظاهر از آنها دلجویی کنم؟
🔸️🔹️➖🔹️🔸️➖
@agamojtabatehrani
🔹️🔸️➖🔹️🔸️➖
@dars_akhlaq.mp3
4.49M
🔊 #صوتی
🌸 آیت الله #مجتهدی تهرانی
🔻📓 موضوع 📓🔻
#تنبل ترین مردم + #دزد ترین مردم+ #عاجر ترین مردم + تو #خالی ترین مردم چه کسانی هستند⁉️
💎 سخنان تکان دهنده☝️☝️
#پیشنهاد_دانلود 💯👌
✅ حتما گوش کنید همین الان بسیار جالب 👌👌
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🆔 @dars_akhlaq
🔻🔻🔻🔻
💠 @agamojtabatehrani
💠این ایّام، وقت حسابرسی نسبت به عمر است!
📌📌📌📌📌📌
حضرت علی(علیهالسلام) در روایتی به نقل از نبی اکرم فرمودند که: «أَكْيَسُ الْكَيِّسِين» زیرکترین زیرکان، «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ»، کسی است که از خود حساب بکشد، «وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ» و کارهایش را در ارتباط با جهان دیگر انجام دهد. «فَقَالَ رَجُلٌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين»،
💠وقتی علی(علیهالسلام) این جملات را از پیغمبر نقل فرمود شخصی سوال کرد، «كَيْفَ يُحَاسِبُ نَفْسَهُ»، انسان چگونه از خود حساب بکشد؟ «قَالَ(علیهالسلام) إِذَا أَصْبَحَ»، حضرت فرمود: هرگاه شب را به روز آورد، «ثُمَّ أَمْسَی»، و روز را به شب رساند، «رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ»، بازگشتی به خود داشته باشد، «وَ قَالَ يَا نَفْسِي»، و بگوید: ای فلانی! «إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكَ»، امروز روزی بود که بر تو گذشت، «لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً»، در حالی که هیچگاه به سوی تو باز نمیگردد، «وَ اللَّهُ يَسْأَلُكِ عَنْهُ بِمَا أَفْنَيْتِهِ»، و خدا از تو میپرسد آن را در چه راهی مصرف کردی؟
🔻در اینجا صحبت از روز نیست، حضرت دارد به زبان من و شما صحبت میکند، این روز و ایّام نیست که فانی شده، این بخشی از هستی ما است که گذشته و از دست رفته است. خداوند سوال میکند که این سرمایه را در چه راهی فانی کردی؟ «فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ»، چه کاری در این روز انجام دادی؟
🔹️«أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِه»، آیا در این روز به یاد خدا بودی و او را حمد و ستایش کردی؟ «أَ قَضَيْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ فِيهِ»، آیا در این روز خواسته و حاجت برادر ایمانیات را با این که قدرت داشتی برآورده کردی؟ «أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كَرْبَهُ»، آیا از گرفتاریهای او گره گشایی کردی؟
🔹️«أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ»، آیا در غیاب برادر مؤمنت اخوّت اسلامی و ایمانی را نسبت به خاندان و فرزندش رعایت کردی؟
🔹️ «أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ»، آیا بعد از مرگ او از این حریم ایمانی نسبت به بازماندگانش حراست و مراقبت کردی؟[1]
🔹️«أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ»، آیا از غیبت کردن پشت سر برادر مؤمنت جلوگیری کردی؟ «أَعَنْتِ مُسْلِماً»، آیا کمک کار برادر مسلمانت بودی؟ «مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ»، در این روز چه کار کردی؟
#آقا_مجتبی_تهرانی رحمه الله علیه
📌📌📌📌
@agamojtabatehrani
﷽
📍 پیوند کرامت الهی با اجابت دعا❗️
📌در روایتی آمده است: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلى عَبْدٍ بَابَ شُكْرٍ فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَةِ».1️⃣
این تعبیرات در روایات زیاد بیان شده است. امّا چرا اجابت حتمی است؟ چون وقتی من خدمت بزرگی می روم و یقین دارم كه بی برو برگرد، می تواند گره ام را باز كند، اوّل از آن بزرگ سؤال می كنم: آقا! اذن می دهید من هم از شما چیزی طلب كنم؟ وقتی می گوید: بخواه! محال است که حاجتم را ندهد؛ چون اگر از او طلب كنم، دیگر نمی گوید: اجابت نمی کنم! اصلاً نمی توان تصوّر كرد که خدا به دعا اذن دهد و بگوید: ای بندگان! بیایید من را صدا بزنید؛ از من طلب كنید.
بعد که شما درخواست كردید، بگوید: به شما چیزی نمی دهم! این روایت چقدر زیباست! آدم نمی تواند در مورد انسان ها چنین تصوّری داشته باشد؛ چه رسد به اینکه نعوذ بالله در مورد ساحت مقدّس الهی، این حرف ها را بزنیم.
درواقع، معنای اذن این است كه جوابت را می دهم و اجابت هم می کنم. ظرافت این روایت این است که، اذن در دعا، ملازم با اجابت در دعاست.
➖🔸️➖🔸️➖🔸️➖🔸️➖
1️⃣ خدا برای بندهای در شکر را باز نکرده که بعد از آن بر او در فراوانی را ببندد. الكافی، ج 2، ص 94 - وسائل الشيعه، ج 16، ص 311 - بحار الأنوار، ج 68، ص 23
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
💠باب شکر، باب اجابت است
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 غایت بعثت پیغمبراکرم(ص)❗️
📌در باب مسئلۀ بعثت انبیا(ع) می خواستم بر این نکته تکیه کنم که به طور کلّی انبیا(ع) برای تزکیۀ انسان ها در این سه رابطه مبعوث شدند و مأموریت پیدا کردند و أهمّ این تزکیه ها تزکیۀ اخلاقی است؛ یعنی تطهیر نفس از ملکات رذیله و آراسته شدن او به فضایل.
غایت از بعثت و دعوت انبیا(ع) همین مکارم اخلاقی است که در روایات متعدّدی از پیغمبراکرم(ص) وارد شده است. من این روایت را با تعبیرهای گوناگون دیدم.
🔻 در روایت دارد: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»1️⃣؛ حضرت می فرماید غایت بعثت من، اِکمال مکارم اخلاقی است. این را غایت می گیرد از بعثت؛ یعنی باید نتیجۀ دعوت من این باشد که اگر این نباشد، بعثت من فایده ای نخواهد داشت. برای رسیدن به این غایت چهار مأموریت به من دادند. تلاوت آیات، تزکیۀ نفوس، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت.
پس غایت این است، نتیجه دعوت باید این باشد. آن چهار مأموریت باید انجام شود تا به آن غایت و آن نتیجه برسیم.
1️⃣ . بحارالأنوار، ج 67، ص 372؛ مستدرک الوسائل، ج 11، ص 187
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_نبوی
📕 #دفتر_دوم
📖 #جلد چهارم
📝 جلسه سیزدهم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
متن کامل در سایت:
https://mojtabatehrani.com/?p=28045
💐مبعث حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم مبارک باد💐
🏞 #پوستر
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
📚 #مجموعه_ادب_نبوی
📕 #دفتر_دوم
📖 #جلد چهارم
📝 جلسه سیزدهم
🏞 #پوستر
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
متن کامل در سایت:
https://mojtabatehrani.com/?p=28045
﷽
📍 به خدا بیشتر از امام اعتماد کن❗️
📌 بزنطی یكی از اصحاب امام هشتم(ع) است. آقایان اهل علم می دانند که او به اصطلاح، از اصحاب خاصۀ امام هشتم(ع) است. روایتی راجع به ایشان می خوانم: «قال قلت الرضا(ع) : جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّی قَدْ سَأَلْتُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَاجَۀً مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا سَنَۀً وَ قَدْ دَخَلَ قَلْبِی مِنْ إِبْطَائِهَا شَیْ ءٌ»؛ خدمت امام هشتم(ع) می رسد و عرض می کند: قربان شما! مدتی است که از خدا حاجتی را درخواست کرده ام؛
🔹️امّا به من نداده است. از اینكه استجابت به تأخیر افتاده، یک چیزی به دلم آمده و شبهه پیدا کرده ام. «فَقَالَ لِی أَخْبِرْنِی عَنْك »؛ حضرت(ع) به بزنطی فرمود که تو جواب من را بده. می خواهم چیزی از تو بپرسم، «لَوْ أَنِّی قُلْتُ قَوْلًا كُنْتَ تَثِقُ بِهِ مِنِّی »؛ اگر من قولی به تو بدهم، تو به حرف من اعتماد می كنی یا نه؟
🔹️ در جواب عرض کرد: «قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ إِذَا لَمْ أَثِقْ بِقَوْلِكَ فَبِمَنْ أَثِق ؟!» قربانت بشوم! اگر به حرف شما اعتماد نکنم، پس به حرف چه کسی اعتماد كنم؟! امام(ع) فرمودند: «فَكُنْ بِاللَّهِ أَوْثَقَ»؛ وثوق و اعتمادت به خدا بیشتر باشد، «فَإِنَّكَ عَلَى مَوْعِدٍ مِنَ اللهِ» زیرا تو در جایگاهی قرار گرفته ای كه خدا به تو وعده و قول داده است، «أَ لَیْسَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى یَقُولُ «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَۀَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»؛1️⃣ باید اعتمادت به خدا بیشتر باشد؛ چون خودش فرموده است که جوابت را می دهم.
🔸️این متن آیه است که جوابت را می دهم؛ «دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد». دیر شدن آن هم دلیل دارد. إن شاءالله در بحث های آینده به آن اشاره خواهم کرد.
اشكال ما در همین عدم وثوق است. اگر وثوق باشد، دلمان آرام می شود و دعاهایمان را از ته دل می كنیم. همین تعبیری كه امام رضا(ع) فرمودند: «اگر من به تو چیزی بگویم...»؛ ولیُّ الله اگر چیزی بگوید، دیگر کار تمام است. همۀ اضطراب ها و ناراحتی ها تمام می شود.
📌 واقعاً هم همین طور است. تمام غصّه ها از بین می رود. انسان با دلی آرام و قلبی مطمئن ادامه می دهد. وقتی وَلیُّ الله این طوری است، پس خود خدا چطور است.
1️⃣ بحار الأنوار، ج 90، ص 367
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔻اعتماد به خدا
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
درس اخلاق
🔴 موضوع:گناهان زبان
مبحث اول
غیبت
قسمت اول
تعریف غیبت
غیبت نزد دانشمندان علم اخلاق و فقیهان ، متذکر شدن یا فهماندن عیب و نقص کسى در غیاب او، دیگران است . به تعبیر دیگر، غیبت آن است که در غیاب کسى به بیان آن چه نقلش مایه ناخشنودى او مى شود بپردازند.
فرق غیبت و بهتان
بهتان یعنى نقص و عیبى را که در کسى وجود ندارد چه در حضورش و چه در غیابش ، به او نسبت دهند؛ پس اگر عیبى را که در شخص وجود دارد، پشت سرش به او نسبت دهند، غیبت او را کرده اند؛ ولى اگر عیب و نقصى را که در او وجود ندارد، به او نسبت دهند، بهتان زده اند؛ البته اگر عیبى را که در شخص وجود ندارد، پشت سرش به او نسبت دهند، هم غیبت او را کرده و هم به او بهتان زده اند و احکام هر دو مورد بر آن صدق مى کند به این معنا که غیبت کننده ، هم باید استغفار کند و هم از آن فرد حلالیت بطلبد.
فرق غیبت و تهمت
تهمت آن است که بر پایه حدس و گمان بد در حق کسى ، به او رفتار یا حالت ناپسندى را نسبت دهند؛ در حالى که غیبت ، بازگفتن عیب هاى واقعى شخص در غیاب او است .
اقسام غیبت
غیبت بر چند قسم است :
۱: گفتارى
غیبت گفتارى مشهورترین نوع غیبت است ؛ یعنى انسان ، نقص برادر مؤ منش را به دیگرى بگوید.
۲ – نوشتارى
شخص ، عیبى را که مى خواهد بگوید! بنویسد؛ در این صورت به جاى شنونده ، خواننده وجود دارد.
۳ – کردارى
فرد عیب دیگرى را با نمایش به دیگران بفهماند.
۴ – کنایى
کسى با استفاده از جمله هاى کنایى ، عیوب دیگرى را در غیاب دیگرى را در غیاب او به دیگران بفهماند؛ جمله هایى مثل((خدا را شکر که به ما ریاست نداد)) یا ((از بى حیاتى به خدا پناه مى برم )) که کنایه از بى لیاقتى و بى حیایى شخص غایب هستند.
۵ – اشاره اى
یعنى با اشاره اى دست و سایر اعضا، عیب دیگرى را بازگوید که اشاره مى تواند لفظى یا عملى باشد.
روایت شده که زنى وارد خانه پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) شد و میهمان عایشه بود. وقتى برخاست و رفت ، عایشه با دستش اشاره کرد و با این اشاره مى خواست بگوید که او کوتاه قد بود. حضرت فرمود:قد اغتبتها.
تو از آن زن غیبت کردى .
انواع عیب و نقص
در مباحث پیشین آورده شد: غیبت آن است که انسان پشت سر برادر یا خواهر مؤ منش عیب یا نقصى را که نزد مردم معروف نبوده یا شنونده نمى داند، باز گوید.
حال باید به بحث از انواع و چگونگى این عیب و نقص پرداخته شود.
عیب و نقص اقسامى دارد که عبارتند از:🔻🔻🔺
1⃣ #نقص روانى – نفسانى :
🔵👈مانند آن که شخصى به رذیله اى مانند حسد یا تکبر مبتلا باشد و پشت سر او به این رذایل اشاره شود.
2⃣ #نقص_بدنى :
🔵👈مانند آن که شخصى بیمارى یا نقص عضوى دارد که کسى از آن آگاه نیست .
3⃣ #نقص_دینى :
🔵👈مثل آن که شخصى در نماز سستى کند و در جایى که او حضور ندارد، این عیب را مطرح کنند.
4⃣ #نقص_مالى :
🔵👈مانند آن که پشت سر مؤ من آبرومندى که توانایى مالى ندارد، سخنانى دال بر فقر و ناتوانى مالى او به زبان آورده شود یا به طریقى دیگر فهمانده شود. این عمل اگر از روى دلسوزى هم باشد، غیبت به شمار مى آید.
5⃣ #نقص_نسبى :
مانند آن که بگویند پدر یا اجداد فلان شخص ، خسیس یا فاسق یا… بوده اند.
🔵👈برخى بزرگان ، بیان نقص هاى موجود در لباس ، خانه و سایر متعلقات شخص را نیز غیبت به شمار آورده اند.
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد آیت الله مجتبى تهرانی
🔴👈 #ادامه دارد..........
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#نکات_اخلاقی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
🌸🌸🌸 #فهرست
🔵 درس اخلاق #آفات_زبان
شروع مبحث آفات زبان اول #غیبت
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8493
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8504
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8528
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8548
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8579
جلسه ششم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8607
جلسه هفتم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8767
جلسه هشتم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8822
➖➖➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #دروغگویی
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8845
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8863
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8893
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8913
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8944
➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #بهتان
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/8971
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9015
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9040
➖➖➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #تهمت
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9059
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9080
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9114
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9145
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9175
جلسه ششم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9223
➖➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #لعن و #نفرین
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9237
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9270
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9303
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9328
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9361
جلسه ششم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9414
➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #شماتت
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9448
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9521
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9589
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9630
➖➖➖➖➖
آفات زبان #فحش
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9661
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9682
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9705
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9737
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9756
➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #سخن_چینى
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9784
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9817
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9914
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/9990
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10006
جلسه ششم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10094
جلسه هفتم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10128
جلسه هشتم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10198
➖➖➖➖➖➖➖
آفات زبان #بیهوده_گویى
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10353
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10403
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10535
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10585
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10632
جلسه ششم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10732
جلسه هفتم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10775
➖➖➖➖🌹🌹➖➖➖➖
#آفات زبان فرو رفتن در باطل
جلسه اول
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10844
جلسه دوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/10937
جلسه سوم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/11055
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/11126
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dars_akhlaq/11161
✅✅ ادامه دارد
مطالبی که قرار داده شد #آفات_زبان تقدیم به شما عزیزان
برای همه این مبحث مفیداست؛ یک دوره کامل #آفات_زبان آشنا میشیم ان شاء الله
﷽
📍 بی معرفتی و شک، به دعا سرایت میکند❗️
📌مطالبی که ما بیان می کنیم، از خودمان نیست؛ بلکه این مطالب را از بزرگان داریم و بیان می کنیم.
استاد ما(ره) 1️⃣ می فرمودند: «بسیاری از دعاهایی که ما می کنیم، اصلاً دعا نیست». این ها دعا نیست؛ یعنی دعای حقیقی نیست؛ بلكه فقط به این دلیل دعا می کنیم که می بینیم دعا کردن ضرر ندارد؛ و احتمال منفعت هم می دهیم؛ پس می نشینیم و یک توسّل هم می خوانیم.
این نوع دعا خواندن، دعا نیست؛ بیا و خودت را بررسی كن! در ادامه می گویم كه چرا این دعاها مستجاب نمی شود؟ اشكال از این طرف است؛ نه از آن طرف! می گوییم: «سنگ مفت و گنجشک هم مفت؛ چیزی كه از ما كم نمی شود، پس این دعا را هم بخواهیم.» این که دعا نشد.
واقعاً بگو: «لا حول و لا قوّۀ الا بالله» این را از ته دل بگو. هیچ نیرو و پناهی جز نیرو و پناه او نیست؛ بعد او را صدا بزن و مطلبت را از او درخواست کن.
1️⃣ امام خمینی(ره)
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani