﷽
🔰 قلب مؤمن جایگاه من است❗️
📌روایت از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که حضرت می فرمایند: «أَنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِی الأَرضِ أَوَانِیّ أَلَا وَ هِیَ القُلُوب»1️⃣؛برای خداوند متعال در زمین ظرف هایی وجود دارد که عبارت از دل ها است. دلیل این مطلب نیز در روایت دیگری بیان شده است. خداوند در ضمن یک حدیث قدسی می فرماید: «لَا يَسَعُنِی أَرْضِی وَ لَا سَمَائِی»؛ زمین و آسمان، گنجایش من را ندارد، «وَ لَكِنْ يَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِن»2️⃣
📌؛امّا تنها چیزی که گنجایش من را دارد، قلب بندۀ مؤمن من است. جایگاه خداوند، باید متناسب با او باشد و در این عالم، تنها قلب مؤمن چنین ظرفیّتی را دارد. حال ببینید که قلب انسان چه قدر ارزش مند است!
📌در تعبیر دیگری که در روایات ما بیان شده و بین اهل معرفت نیز مصطلح است، می فرمایند: «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»3️⃣؛قلب مؤمن عرش الهی است. ما بالاتر از عرش الهی که نداریم!
1️⃣میزان الحکمه، ج5، ص217
2️⃣عوالیاللئالی، ج4، ص 7
3️⃣بحارالأنوار، ج55، ص39
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 خداوند می فرماید: زمین و آسمان گنجایش مراندارد ولی قلب مؤمن جایگاه من است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 ای فاطمه! من علی ام !
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞
روضه
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 نمازی باحضور قلب، تطهیر کننده قلب❗️
📌حال سؤال این است که آیا با صرف خواندن نماز مستحب، قلب انسان از حبّ ماسوی الله تخلیه می شود؟ جواب منفی است؛ مطلقاً مطلب این طور نیست.
📌چه بسا انسان درست همان زمانی که نماز مستحبّی می خواند، فکرش بیش از پیش به سوی دنیا باشد. خواندن نماز مستحب و در عین حال حبّ به مال، جاه و مقام قابل جمع است.
📌 بنابراین یک وقت اشتباه نشود و یک عدّه خیال نکنند که به صِرف خواندن نماز مستحب، قلب شان را مؤدّب به ادب الهی می کنند. دلیل این مطلب نیز آن است که تنها نماز با حضور قلب، بُعد قلبی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. هر نمازی تربیت کننده نیست!
〰️〰️
〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #فاطمه زهرا سلام الله علیها
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 با خداوند چهره به چهره سخن بگویید! ❗️
📌 در میان تمام عبادات، تنها یک عبادت است که در آن مخلوق با خالق خود و یا به تعبیر دیگر، عبد با ربّش بدون واسطه و رو در رو سخن می گوید و آن عبادت، عبارت از نماز است. در نماز، عبد با پروردگار خود سخن می گوید و با او مواجهه دارد.
📌اگرچه این تعبیر، تعبیر ناقصی است امّا ما با همین تعبیر ناقص می گوییم: انسان در نماز با خداوند چهره به چهره و رو به رو سخن می گوید؛
📌 امّا نه هر نمازی بلکه تنها در نمازی که انسان اوّلاً فراغت وقت را رعایت کرده و ثانیاً فراغت قلب داشته باشد، می تواند چهره به چهره و رو در رو با خداوند خود سخن بگوید.
〰️〰️〰️
〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
〰️〰️〰️
➖ ناله آسمان در شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
〰️〰️
#فاطمیه
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 حضور قلب در نماز در فراغت وقت ❗️
📌معنای فراغت وقت نیز، رعایت اوقات موظّفه برای نماز است. انسان در شبانه روز باید یک وقت خاصّی را برای نماز خواندن خالی کند؛ یعنی بداند که در آن وقت، هیچ کار دیگری نباید انجام دهد بلکه آن وقت تنها مخصوص نماز است.
📌 به عنوان مثال به محض اینکه ظهر فرا رسید، همۀ کارها را کنار گذاشته و به سراغ نماز برود. مراد ما از فراغت وقت، رعایت این مطلب است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
〰️〰️
❇️ برگرداندن امانت
〰️〰️〰️
#فاطمیه
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 حضور قلب در نماز با دو رعایت ممکن است،دو فراغت قلب❗️
📌فراغت قلب نیز به این معنا است که انسان در این وقت خاصّ، دیگر دلش را از تمام تعلّقات خالی کرده و افکار خود را از غیر فارغ نماید. دیگر در نماز به فکر مال، جاه، اولاد و در یک کلام، ماسوی الله نباشد. مراد از فراغت قلب نیز رعایت این معنا است.
+به عنوان مثال اگر انسان بخواهد که با یک شخصیّت بزرگی صحبت کند، در بین صحبت، هیچ گاه روی خود را به طرف دیگر نمی گرداند و با کس دیگری مشغول صحبت نمی شود. این کار معنا ندارد! فراغت قلب نیز یعنی انسان در هنگام عبادت دل را به چیزی دیگری غیر از ارتباط با خداوند مشغول نسازد.
+برخی می گویند: رعایت فراغت قلب سخت است؛ امّا به هر حال باید بدانیم که اگر این مطلب حاصل نشود، هیچ چیزی از نماز دست گیر انسان نمی شود.
〰️〰️〰️〰️〰️
🏷 جلسه یازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
〰️〰️〰️
📌 ارثیه حضرت زهرا سلام الله علیها
〰️〰️
🎞 #فاطمیه
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 اثر سورۀ مبارک توحید: پیشگیری از گناه و سبب آمرزش گناهان ❗️
📌اثر این سوۀ شریفه نسبت به گناهان. در روایاتی که دیدم دو نوع اثر بود. یک، جنبۀ پیشگیری از گناه. دو، جنبۀ آمرزشی؛ امّا نه نسبت به هر گناه.
📌 امّا مسئله پیشگیری، عبدالله بن حُجر است می گوید: شنیدم علی؟ع؟ می فرمود: «قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ یَقُول: مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِحْدَى عَشْرَةَ مَرَّةً فِي دُبُرِ الْفَجْرِ لَمْ يَتْبَعْهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ ذَنْبٌ وَ إِنْ رَغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَانِ»1️⃣؛
📌هر کس بعد از نماز صبحش یازده مرتبه «قل هو الله» را بخواند در آن روز گناهی او را تعقیب نمی کند و او دماغ شیطان را به خاک مالیده است. بعد از نماز صبح. این جنبۀ پیشگیری را دقّت کنید.
📌یعنی از نظر کار هنوز وارد صحنه روز نشدی تا برخورد بکنی که چه می کنی. وارد میدان نشدی ببینی چه شناگری هستی، آن موقع بعد از نماز فجر یازده مرتبه. اگر مرتبه اوّل اثر نگذاشت، مرتبه دوّم، اگر اثر نگذاشت مرتبه بعد و ... اثر نگذارد، بالاخره اثر بر روح او خواهد گذاشت و روح او را بیدار خواهد کرد آن قدرت مافوق تمام قدرت هاست.
📌هر چه هست در ید قدرت اوست. چه از نظر صفاتش، افعالش، از هر جهتش. توجّه تام به همین امر سبب پیشگیری از گناه می شود. لذا هم جنبه پیش گیری دارد نسبت به گناه هم جنبه آمرزشی.
1️⃣بحارالأنوار، ج89، ص349
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حُجْرٍ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ: مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِحْدَى عَشْرَةَ مَرَّةً فِي دُبُرِ الْفَجْرِ لَمْ يَتْبَعْهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ ذَنْبٌ وَ إِنْ رَغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَان
〰️〰️〰️〰️〰️
📚
📕 # سوره توحید
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 اثر سورۀ مبارک توحید : پیشگیری از گناه و سبب آمرزش گناهان ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
🔰دو رکعتی که تمام گناهان را از بین می برد !
📌 روایت از پیغمبراکرم(ص)، منقول است که حضرت فرمودند:
📌اگر کسی، کسی که مؤمن است، این دو رکعت نماز بخواند و این، در این دو رکعت نماز، از اوّل تا آخر، «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا»؛ از اوّل این دو رکعت؛ یعنی آن تکبیرة الاحرام که می گوید تا السّلام علیکم، از نظر دورنی، هیچ از امر دنیا خطور نکند به ذهنش،«لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ»؛
📌در اینجا«بِشَيْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛ «صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛ از اوّل تا آخر؛ اثرش چیست؟
من حالا یک چیزی عرض کنم که بعد دارد «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ»؛در باب نماز، ما داریم که، به یک تقسیم بندی که ما می کنیم، می گویم: یک سنخ نمازها هست که این ها مُکفّر سیّئات و ذنوب است؛ یعنی این ها گناهان را، گناهان صغیره را به طور کلی شست و شو می کند. حتّی ما خیلی داریم روایت.
📌از امام باقر علیه السلام هست که حضرت می گوید: اگر کسی پنج مرتبه در شبانه روز خودش را توی نهری شست و شو بکند، دیگر چرکی به بدنش می ماند یا نه؟! تشبیه زیبایی هم کرده در یک روایت گفتند: این نمازهای پنجگانه هم این است. این را به اش می گویند: صلات مکفّر، از نظر اصطلاحی ماها، که گناهان را این ها می پوشاند و از بین می برد.
📌امّا این صلاة مکفّر کدام صلاة است؟ این یک نکته است، آیا هر نمازی است؟ این را می خواستم بگویم. نه اینجا گوش کن! آن روایت که می خوانند برایتان، باید این را هم بخوانند؛می فهمی چی می خواهم بگویم؟ بله نماز شست و شو می کند گناهان را، نماز صبح که خواندی بعد ظهر می خوانی، ظهر که خواندی، چی می شود؟
بین صبح و نماز ظهر، البتّه بهتان بگویم: گناهان صغیره است این؛ حالا اینجا هم جای بحثش نیست. آن وقت بعد، فرض کن نماز عصر بعدش نخواندی، فاصله دادی، درست؟ نماز عصر را خواندی، بین ظهر و عصر اگر گناهان صغیره ازت سر زده، این را نماز عصرت شست و شویش می دهد؛
📌بین عصر و مغرب، بین مغرب و عشاء، عشاء و صبح، نگاه کنید درست است، همۀ این ها سر جای خودش است؛ اما کدام نماز؟ این روایت، «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ نَفْسَهُ فِيهِمَا » یا «وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ» یا «بِشَيْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛
📌از اوّل تا آخرش هیچ چیز از مسائل دنیا به ذهنش نیاید. شد؟! «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ» بله، اینجا خدا، گناهانش را می آمرزد. رسیدید شما به عرض من؟ این از آن روایاتی است که مسئلۀ حضور قلب را می خواهد بفرماید.
📌نمازی که درش حضور قلب باشد، مکفّر ذنوب است،می پوشاند گناهان را. آن که حضور قلب دارد؛ ولی اگر از اوّل تا آخر در دکّان و مغازه و کذا و کذا و کذا باشی، درست است؟ بله! در اینجا تکلیف ساقط است؛ اما اثر ندارد. یاعلی مدد.
بحارالأنوار، جلد 81، صفحه 249 – مستدرک الوسائل، جلد4، صفحه 99
در حدیث شماره 405مسلسل یا ردیف 203 در رابطه دو رکعت نماز مقبول، روایتی به همین مضمون می باشد. اما این روایت تکراری نیست.
وَ قَالَ (ص) مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
❇️ دو رکعتی که تمام گناهان را از بین می برد !
📌رُوِيَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ»
ترجمه#مجموعه_ادب_الهی
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
🔰آمرزش گناهان بین خود و خالق با یک سوره !
📌اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید بر روی انسان: آمرزش گناهانی که بین خود و خالق باشد❗️
📌روایتی است که عیسی بن عبدالله از پدرش، از جدّش از علی(ع) نقل می کند که پیغمبراکرم(ص) فرمود: «وَ مَنْ قَرَأَهَا مِائَةَ مَرَّةٍ »؛ هر کس «قل هو الله» را صد بار بخواند حین اینکه می خواهد شب استراحت کند،
📌 در بعضی از روایات هست به اینکه صد مرتبه بخواند ولی ندارد در مضجَعش برود، خداوند گناه پنجاه سال، در بعضی روایات دارد بیست وپنج سال، خداوند می آمرزد از او. امّا «مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ»؛ گتره ای نیست، یک گناهانی که بین خود و خالق داشته است، غیر از خون و مال مردم.
📌یک ستمگری یک ملّتی را بکشد بعد هم شب بنشیند صد مرتبه «قل هو الله أحد» بخواند بعد هم پنجاه سال، مگر چند سال می خواهد عمر بکند، یک شب صدتا می خواند، تمام شد رفت. نه، خیلی عمر کرده باشد، دو شب می خواند احتیاط می کند. مطلب این نیست.
📌«مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ»1️⃣؛ یک کسی مال مردم را یک عمر سر کشیده است، بالا کشیده خورده رفته است دنبال کارش. صدتا «قل هو الله» گناه او آمرزیده می شود. نه، این طور در اسلام نیست؛ یعنی در بحث حقّ النّاس آمرزش گناهان به این صورت نیست.
1️⃣الکافی، ج2، ص619
...وَ مَنْ قَرَأَهَا مِائَةَ مَرَّةٍ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُ خَمْسٍ وَ عِشْرِين سَنَةً مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ...
〰️〰️〰️〰️〰️
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
📌آمرزش گناهان بین خود و خالق با یک سوره !
📌اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید بر روی انسان: آمرزش گناهانی که بین خود و خالق باشد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
🔰 راز حضور ملائکه در تشییع جنازه!
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
چه عملی باعث حضور هفتاد هزار ملائکه در تشییع سعد بن معاذ گردید ❗️
📌سَکونی است از امام صادق صلوات الله علیه نقل می کند، روایت در مجمع البین است، به اینکه پیغمبر اکرم(ص) سعد بن معاذ که مرده بود، پیغمبر ایستاد به صف نماز می خواند. وقتی که مشغول نماز بود بر او، نگاه کرد دید هفتادهزار ملائکه ایستاده اند به نماز در بین آن ها جبرائیل است. می گوید پیغمبر(ص) به جبرئیل گفتم:
📌 «فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ بِمَ اسْتَحَقَ صَلَاتَكُمْ عَلَيْهِ»؛ مگر سعد چه کار کرده است که مستحق شده که شما بر او نماز بخوانید، هفتادهزار ملائکه بر جنازه؟ «قَالَ بِقِرَاءَةِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»؛ استحقاقش بود. چون، «قُلْ هُوَ اللَّهُ» می خواند،
📌«قَاعِداً وَ قَائِماً»؛ چه نشسته بود چه ایستاده، «وَ رَاكِباً وَ مَاشِياً»؛ چه سواره بود چه پیاده بود، «وَ ذَاهِباً وَ جَائِياً»1️⃣؛ در رفت و برگتش این «قُلْ هُوَ اللَّهُ»؛ را می خواند. این سبب شد که مستحق است هفتادهزار مَلَک نماز بخوانند.
1️⃣مجمع البیان ، ج10، ص855
عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) أَنَّ النَّبِيَّ (ص) صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَقَالَ لَقَدْ وَافَى مِنَ الْمَلَائِكَةِ لِلصَّلَاةِ عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ فِيهِمْ جَبْرَئِيلُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ بِمَ اسْتَحَقَ صَلَاتَكُمْ عَلَيْهِ قَالَ بِقِرَاءَةِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاكِباً وَ مَاشِياً وَ ذَاهِباً وَ جَائِياً
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍راز حضور ملائکه در تشییع جنازه!
📌 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
چه عملی باعث حضور هفتاد هزار ملائکه در تشییع سعد بن معاذ گردید ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🔰 بهبود وضعیت اقتصادی با یک سوره!
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید در وضع مادّی انسان گردید ❗️
📌دسته ششم. از نظر تأثیر مادّی اش. در روایاتِ زیاد داریم ما. من اشاره به دو روایت می کنم. در یک روایتی است که سهل بن سعدساعدی است که این را از پیغمبر اکرم(ص)نقل می کند،
📌می گوید: من نشسته بودم دیدم شخصی آمد خدمت پیغمبراکرم(ص) شکایت کرد از وضع مادّی اش. حضرت به او دستور داد، به او فرمود: هرگاه داخل منزلت می شوی سلام بکن چه کسی باشد و چه نباشد و وقتی وارد شدی یک «قل هو الله» بخوان.
📌می گوید: خودم دیدم که آن شخص گفت مدّتی عمل کردم وضعم عوض شد به طوری که من به همسایگانم هم رسیدگی می کنم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🔰 ذکر حفظ از شر ظالم!
📍 اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید در مصون بودن از شرّ جبار و ستمگر ❗️
📌موسی بن جعفر(صلوات الله علیه) ایشان می فرماید: هر کس بخواهد برود پیش جبّار و ستمگری، و بخواهد از شرّ او محفوظ بماند،
📌حضرت دستور می فرماید که چهار «قل هو الله» بخواند یکی به مقابل یکی به پشت سر یکی راست و چپ خودش و آن جبّار و ستمگر نمی تواند به او آزاری برساند. اینکه ما می بینیم که گذشتگان ما، کسانی که این ها از نظر عملی به دستورات اسلام عمل می کردند، هرگاه از خانه خارج می شدند صبح این ها مقیّد بودند شش تا می خواندندو من ندیدم روایت را.
📌که یکی سمت راست و چپ و مقابل و پشت و بالا و پایین و حرکت می کردند. این به خاطر این جهت بود که این روایتی که از موسی بن جعفر(صلوات الله علیه) است شاید همین بوده منشأ الهام این ها.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
بررسی لغوی و معنایی لفظ «اَحَدٌ» ❗️
📌لفظ «أَحَد» از مادّه «وَحَدَ» است. «وَحَدَ» در لغت عرب یعنی تنها گذاشتن، تنها ماندن. به طور مثال «وَحَدَ زیدٌ» یعنی زید تنها ماند.
کلمه «أَحَد» در جایی استفاده می شود که دوّمی قابل تصوّر نباشد. اگر چیزی دوّمی داشته باشد نسبت به او «أَحَد» استعمال نمی شود. این موضوع از خصوصیّات این لفظ است. هر چیزی که دوّم ندارد به آن «أَحَد» می گویند. اگر دوّم، شبیه، همتا داشته باشد دیگر از «أَحَد» استفاده نمی کنند.
حکما می گویند وحدت به معنای واقعی این است که اگر یک موجود گفته شود واحد است، اگر دوّمی برایش تصوّر کنی همان اوّلی باشد. یعنی اگر خواستی دوّم برایش تصویر کنی این دوّمی غیر اوّلی نباشد. این را وحدت واقعی می گویند. قرآن اسم این وحدت را «اَحَد» گذاشته است یعنی واحدی است که دوّم ندارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 حکما و تفاوت انسان با حیوان❗️
📌حکما در باب وحدت و کثرت بحثی دارند. آن ها وحدت را تقسیم کرده و می گویند: ما هفت قسم وحدت داریم،
وحدت جنسی که ما به آن وحدت ذاتی می گوییم، دو قسم است. وحدت ذاتی و عَرَضی. در نظر حکما وحدت جنسی معنایش این است که دو موجود از نظر حقیقت یک جامع مشترک داشته باشند.
📌 به طور مثال، انسان با سایر حیوانات از یک جهت مشترک است. انسان با گوسفند، انسان با کبوتر، انسان با مرغ، انسان با گرگ، یک جامع مشترک دارد و در یک چیز با هم مشترک هستند و آن عبارت از نفس است.
📌نفس حیوانی که البتّه ما تعبیر به نفس حیوانی می کنیم و حکما می گویند در حیوانیّت مشترک هستند. در جنس است که آن ها مشترک هستند. یعنی همان نیرویی که در گرگ، در کبوتر، در گوسفند است، همان نیرو در انسان نیز مشاهده می شود.
📌 لذا حکما می گویند: واحد هستند به وحدت جنسی ، در واقع یکی هستند. آنچه که این ها را یکی کرده، عبارت از آن نیرویی است که در آن، با هم شریک هستند. این نوع وحدت را وحدت جنسی می گویند.
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
🔰 حق نعمت را اداء کن!
📌رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ تَعَالَی مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ الذُّنُوبِ فَرِقِينَ»
📌ای مردم! برای خداوند متعال در هر نعمتی حقّی و شکری وجود دارد؛ پس هر کس که حق نعمت را اداء کند، خداوند آن نعمت را بیشتر می کند.
📌 کسی که در ادای حق آن نعمت کوتاهی کند، زیان کار می گردد و نعمت از دست او می رود و به زودی بلایی پیش می آید. پس این گونه باشید که خداوند شما را نگران از دست دادن نعمت ها ببیند؛ همان طور که شما را از گناهان، ترسان و نالان می بیند.
📌روایت از علی علیه السلام منقول است که حضرت فرمودند: ای مردم! «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً»؛
📌 این را بدانید! برای خداوند در هر نعمتی که به شما عنایت می کند حقّی است، «فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ»؛ هر کس که ادا کند حق الهی را در آن نعمتی که به اش داده است، خداوند می افزاید،
📌«وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ»؛ اگر کسی کوتاهی کند در ادای حق الهی نسبت به نعمتی که به او داده است، «خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ»؛ این خودش را در معرض این خطر قرار داده که نعمت را از او بگیرد، «وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ و کیفرش را این، موجب بشود که پیش بیندازد. من در یک سطح به اصطلاح، بسیار سادۀ پایینی عرض می کنم اینکه خدا در هر نعمتی که به انسان عنایت می کند حقّی دارد.
📌حقّش چیست؟ نعمت های متّصله داریم، منفصله داریم. متّصله، تمام اجزا و جوارح ما، قوای ما چشم نعمت است، گوش نعمت است، زبان نعمت است، دست نعمت است، پا نعمت است، همۀ این ها نعمت است درست است؟ نعمت های متّصله، ما می گوییم این ها را؛ قوای که به انسان داده، قوایی که هست درونی است، این ها اعضای بیرونی بود، درونی است، همۀ این ها نعمت است، چه برسد به منفصله بیرون؛ گوش کن چه می خواهم بگویم. نعمت های بیرونی ؛ چون تا به ما نعمت می گویند، از خودمان غفلت می کنیم ما، سرتا پایت نعمت است، راحت باش، سر تا پایت نعمت است. درست! نه غفلت نکن.
📌بیرونی هرچی دارد، آبرو بهت داده، مال بهت داده، چی داده، هرچی داده این ها همه نعمت است حالا حقّ خدا چیست یک چیزیش را فقط من می گویم حقّ مُنعِم در ربط با نعمت این است که نعمت را در راه رضای منعم مصرف کنی. فهمیدی یعنی چی؟
📌یک کسی به تو یک چیزی داد، اگر این را خرج کنی در راه چیزی که او دوست دارد، این، حقّ این نعمت را ادا کردی؛ ولی اگر در راه خشم مصرف کنی حقّ این نعمت را ادا نکردی، در ارتباط با منعم، آن که بهت داده است.«إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً»؛ برای خدا نسبت به هر نعمتی که عنایت کرده حقّی است. اگر این حقّش را ادا کردی، شد!
📌«فَمَنْ أَدَّاهُ»؛ ادا کرد کسی حق خدا را به این معنا، «زَادَهُ»؛ چه کار می کند؟ خدا اضافه می کند، زیاد می کند. این همان آیۀ شریفه است، توجّه می کنید؟!.. که آن جا در باب شکر آمده، این جا توی آیه مال شکر است.
📌 امّا«وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ»؛ آمد چه کار کرد؟!چشم را در راه معصیت خرج کرد، گوش را در راه معصیت، زبان در راه معصیت؛ دروغ می گوید،غیبت می کند،تهمت می زند،همین جور برو جلو، دست، پا تا برسد به چی؟ نعمت های منفصله، در راه چی؟معصیت. که خشم الهی است. اینجا خدا دو تا کار می کند، خوب گوش کن، دوتا توی این روایت دارد.
📌یک: «خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ»؛ در معرض خطر قرار دادی نعمت را که ازت می گیرد، درست؟!
حالا فقط نعمت را می گیرد از تو؟ نه! «وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ کیفر بدکاریت را هم جلو انداختی. فهمیدی؟ یعنی چی؟ این را بدان! توی همین دنیا برایت چاله درست می کند.
📌شاید این جوری برایتان نگویند. فهمیدی؟ نه می گذارد توی قیامت، «تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ معنایش این است: جلو می اندازد، کیفرش را، کیفر چی؟ این بدکاری، بد استفاده کردن از نعمت خدا را؛ بهره برداری چی؟ بد از نعمت خدا. بعد«فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ تَعَالَی مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ»؛
📌نتیجه: خدا شما را این جور ببیند، در ربط با نعمت هایی که بهتان داده است، که دلهره دارید، « وَجِلِينَ » دلهره، نکند که در راه رضای او مصرف چیه؟ نکنم، که بعد چی می شود؟ آن دو تا چیز بود، گوش کن! بگیرد ازم، پس گردنی هم بزند بهم.
➖➖
https://eitaa.com/mojtabatehrani
➖➖
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
تقسیم بندی وحدت از نظر حکما جهت مشترک کیفی، وصفی و شخصی❗️
📌وحدت کِیفی، در جایی است که دو چیز از نظر کیفیّت با هم یکی هستند. مثلاً این سیب با آن سیب از نظر بو و مزه یکی است. مقدار در اینجا ملاک نیست که یکی از آن ها بزرگ است و دیگری کوچک، بلکه بحث بو و مزه و کِیفیّت است.
وحدت وصفی، وحدت از لحاظ وصف است. مثلاً این رنگ با آن رنگ یکی است. از نظر رنگ یکی هستند. آخرین وحدت از دیدگاه حکما، وحدت شخصی است. در وحدت شخصی مثلاً شما یک پیکر انسان را که مشاهده می کنید، می گویید این یکی است. با اینکه مرکّب از اجزائی است و این جسم چند میلیارد جزء دارد.
ولی گفته می شود: این کثرات ضرری به وحدت شخصی اش نمی زند. به تعبیر ما طلبه ها مجموع مِن المجموع، یعنی روی هم رفته این را می گوییم که یکی است. این وحدت را، وحدت شخصی می گویند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani