eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 حضور قلب در نماز در فراغت وقت ❗️ 📌معنای فراغت وقت نیز، رعایت اوقات موظّفه برای نماز است. انسان در شبانه روز باید یک وقت خاصّی را برای نماز خواندن خالی کند؛ یعنی بداند که در آن وقت، هیچ کار دیگری نباید انجام دهد بلکه آن وقت تنها مخصوص نماز است. 📌 به عنوان مثال به محض اینکه ظهر فرا رسید، همۀ کارها را کنار گذاشته و به سراغ نماز برود. مراد ما از فراغت وقت، رعایت این مطلب است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 حضور قلب در نماز با دو رعایت ممکن است،دو فراغت قلب❗️ 📌فراغت قلب نیز به این معنا است که انسان در این وقت خاصّ، دیگر دلش را از تمام تعلّقات خالی کرده و افکار خود را از غیر فارغ نماید. دیگر در نماز به فکر مال، جاه، اولاد و در یک کلام، ماسوی الله نباشد. مراد از فراغت قلب نیز رعایت این معنا است. +به عنوان مثال اگر انسان بخواهد که با یک شخصیّت بزرگی صحبت کند، در بین صحبت، هیچ گاه روی خود را به طرف دیگر نمی گرداند و با کس دیگری مشغول صحبت نمی شود. این کار معنا ندارد! فراغت قلب نیز یعنی انسان در هنگام عبادت دل را به چیزی دیگری غیر از ارتباط با خداوند مشغول نسازد. +برخی می گویند: رعایت فراغت قلب سخت است؛ امّا به هر حال باید بدانیم که اگر این مطلب حاصل نشود، هیچ چیزی از نماز دست گیر انسان نمی شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🏷 جلسه یازدهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰️〰️〰️ 📌 ارثیه حضرت زهرا سلام الله علیها 〰️〰️ 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 اثر سورۀ مبارک توحید: پیشگیری از گناه و سبب آمرزش گناهان ❗️ 📌اثر این سوۀ شریفه نسبت به گناهان. در روایاتی که دیدم دو نوع اثر بود. یک، جنبۀ پیشگیری از گناه. دو، جنبۀ آمرزشی؛ امّا نه نسبت به هر گناه. 📌 امّا مسئله پیشگیری، عبدالله بن حُجر است می گوید: شنیدم علی؟ع؟ می فرمود: «قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ یَقُول: مَنْ‏ قَرَأَ قُلْ‏ هُوَ اللَّهُ‏ أَحَدٌ إِحْدَى‏ عَشْرَةَ مَرَّةً فِي دُبُرِ الْفَجْرِ لَمْ يَتْبَعْهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ ذَنْبٌ وَ إِنْ رَغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَانِ‏»1️⃣؛ 📌هر کس بعد از نماز صبحش یازده مرتبه «قل هو الله» را بخواند در آن روز گناهی او را تعقیب نمی کند و او دماغ شیطان را به خاک مالیده است. بعد از نماز صبح. این جنبۀ پیشگیری را دقّت کنید. 📌یعنی از نظر کار هنوز وارد صحنه روز نشدی تا برخورد بکنی که چه می کنی. وارد میدان نشدی ببینی چه شناگری هستی، آن موقع بعد از نماز فجر یازده مرتبه. اگر مرتبه اوّل اثر نگذاشت، مرتبه دوّم، اگر اثر نگذاشت مرتبه بعد و ... اثر نگذارد، بالاخره اثر بر روح او خواهد گذاشت و روح او را بیدار خواهد کرد آن قدرت مافوق تمام قدرت هاست. 📌هر چه هست در ید قدرت اوست. چه از نظر صفاتش، افعالش، از هر جهتش. توجّه تام به همین امر سبب پیشگیری از گناه می شود. لذا هم جنبه پیش گیری دارد نسبت به گناه هم جنبه آمرزشی. 1️⃣بحارالأنوار، ج89، ص349 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حُجْرٍ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ: مَنْ‏ قَرَأَ قُلْ‏ هُوَ اللَّهُ‏ أَحَدٌ إِحْدَى‏ عَشْرَةَ مَرَّةً فِي دُبُرِ الْفَجْرِ لَمْ يَتْبَعْهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ ذَنْبٌ وَ إِنْ رَغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَان‏ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 اثر سورۀ مبارک توحید : پیشگیری از گناه و سبب آمرزش گناهان ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🔰دو رکعتی که تمام گناهان را از بین می برد ! 📌 روایت از پیغمبراکرم(ص)، منقول است که حضرت فرمودند: 📌اگر کسی، کسی که مؤمن است، این دو رکعت نماز بخواند و این، در این دو رکعت نماز، از اوّل تا آخر، «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا»؛ از اوّل این دو رکعت؛ یعنی آن تکبیرة الاحرام که می گوید تا السّلام علیکم، از نظر دورنی، هیچ از امر دنیا خطور نکند به ذهنش،«لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ»؛ 📌در اینجا«بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛ «صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛ از اوّل تا آخر؛ اثرش چیست؟ من حالا یک چیزی عرض کنم که بعد دارد «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ»؛در باب نماز، ما داریم که، به یک تقسیم بندی که ما می کنیم، می گویم: یک سنخ نمازها هست که این ها مُکفّر سیّئات و ذنوب است؛ یعنی این ها گناهان را، گناهان صغیره را به طور کلی شست و شو می کند. حتّی ما خیلی داریم روایت. 📌از امام باقر علیه السلام هست که حضرت می گوید: اگر کسی پنج مرتبه در شبانه روز خودش را توی نهری شست و شو بکند، دیگر چرکی به بدنش می ماند یا نه؟! تشبیه زیبایی هم کرده در یک روایت گفتند: این نمازهای پنجگانه هم این است. این را به اش می گویند: صلات مکفّر، از نظر اصطلاحی ماها، که گناهان را این ها می پوشاند و از بین می برد. 📌امّا این صلاة مکفّر کدام صلاة است؟ این یک نکته است، آیا هر نمازی است؟ این را می خواستم بگویم. نه اینجا گوش کن! آن روایت که می خوانند برایتان، باید این را هم بخوانند؛می فهمی چی می خواهم بگویم؟ بله نماز شست و شو می کند گناهان را، نماز صبح که خواندی بعد ظهر می خوانی، ظهر که خواندی، چی می شود؟ بین صبح و نماز ظهر، البتّه بهتان بگویم: گناهان صغیره است این؛ حالا اینجا هم جای بحثش نیست. آن وقت بعد، فرض کن نماز عصر بعدش نخواندی، فاصله دادی، درست؟ نماز عصر را خواندی، بین ظهر و عصر اگر گناهان صغیره ازت سر زده، این را نماز عصرت شست و شویش می دهد؛ 📌بین عصر و مغرب، بین مغرب و عشاء، عشاء و صبح، نگاه کنید درست است، همۀ این ها سر جای خودش است؛ اما کدام نماز؟ این روایت، «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ نَفْسَهُ فِيهِمَا » یا «وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ» یا «بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛ 📌از اوّل تا آخرش هیچ چیز از مسائل دنیا به ذهنش نیاید. شد؟! «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ» بله، اینجا خدا، گناهانش را می آمرزد. رسیدید شما به عرض من؟ این از آن روایاتی است که مسئلۀ حضور قلب را می خواهد بفرماید. 📌نمازی که درش حضور قلب باشد، مکفّر ذنوب است،می پوشاند گناهان را. آن که حضور قلب دارد؛ ولی اگر از اوّل تا آخر در دکّان و مغازه و کذا و کذا و کذا باشی، درست است؟ بله! در اینجا تکلیف ساقط است؛ اما اثر ندارد. یاعلی مدد. بحارالأنوار، جلد 81، صفحه 249 – مستدرک الوسائل، جلد4، صفحه 99 در حدیث شماره 405مسلسل یا ردیف 203 در رابطه دو رکعت نماز مقبول، روایتی به همین مضمون می باشد. اما این روایت تکراری نیست. وَ قَالَ (ص) مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ❇️ دو رکعتی که تمام گناهان را از بین می برد ! 📌رُوِيَ‌‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَيْهِ‏ وَ آلِهِ‏ وَ سَلَّمَ‏ قَالَ: «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ» ترجمه حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ 🔰آمرزش گناهان بین خود و خالق با یک سوره ! 📌اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید بر روی انسان: آمرزش گناهانی که بین خود و خالق باشد❗️ 📌روایتی است که عیسی بن عبدالله از پدرش، از جدّش از علی(ع) نقل می کند که پیغمبراکرم(ص) فرمود: «وَ مَنْ قَرَأَهَا مِائَةَ مَرَّةٍ »؛ هر کس «قل هو الله» را صد بار بخواند حین اینکه می خواهد شب استراحت کند، 📌 در بعضی از روایات هست به اینکه صد مرتبه بخواند ولی ندارد در مضجَعش برود، خداوند گناه پنجاه سال، در بعضی روایات دارد بیست وپنج سال، خداوند می آمرزد از او. امّا «مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ»؛ گتره ای نیست، یک گناهانی که بین خود و خالق داشته است، غیر از خون و مال مردم. 📌یک ستمگری یک ملّتی را بکشد بعد هم شب بنشیند صد مرتبه «قل هو الله أحد» بخواند بعد هم پنجاه سال، مگر چند سال می خواهد عمر بکند، یک شب صدتا می خواند، تمام شد رفت. نه، خیلی عمر کرده باشد، دو شب می خواند احتیاط می کند. مطلب این نیست. 📌«مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ»1️⃣؛ یک کسی مال مردم را یک عمر سر کشیده است، بالا کشیده خورده رفته است دنبال کارش. صدتا «قل هو الله» گناه او آمرزیده می شود. نه، این طور در اسلام نیست؛ یعنی در بحث حقّ النّاس آمرزش گناهان به این صورت نیست. 1️⃣الکافی، ج2، ص619 ...وَ مَنْ قَرَأَهَا مِائَةَ مَرَّةٍ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُ خَمْسٍ وَ عِشْرِين‏ سَنَةً مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ...‏ 〰️〰️〰️〰️〰️ حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ 📌آمرزش گناهان بین خود و خالق با یک سوره ! 📌اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید بر روی انسان: آمرزش گناهانی که بین خود و خالق باشد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 راز حضور ملائکه در تشییع جنازه! 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ چه عملی باعث حضور هفتاد هزار ملائکه در تشییع سعد بن معاذ گردید ❗️ 📌سَکونی است از امام صادق صلوات الله علیه نقل می کند، روایت در مجمع البین است، به اینکه پیغمبر اکرم(ص) سعد بن معاذ که مرده بود، پیغمبر ایستاد به صف نماز می خواند. وقتی که مشغول نماز بود بر او، نگاه کرد دید هفتادهزار ملائکه ایستاده اند به نماز در بین آن ها جبرائیل است. می گوید پیغمبر(ص) به جبرئیل گفتم: 📌 «فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ بِمَ‏ اسْتَحَقَ‏ صَلَاتَكُمْ‏ عَلَيْهِ»؛ مگر سعد چه کار کرده است که مستحق شده که شما بر او نماز بخوانید، هفتادهزار ملائکه بر جنازه؟ «قَالَ بِقِرَاءَةِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»؛ استحقاقش بود. چون، «قُلْ هُوَ اللَّهُ» می خواند، 📌«قَاعِداً وَ قَائِماً»؛ چه نشسته بود چه ایستاده، «وَ رَاكِباً وَ مَاشِياً»؛ چه سواره بود چه پیاده بود، «وَ ذَاهِباً وَ جَائِياً»1️⃣؛ در رفت و برگتش این «قُلْ هُوَ اللَّهُ»؛ را می خواند. این سبب شد که مستحق است هفتادهزار مَلَک نماز بخوانند. 1️⃣مجمع البیان ، ج10، ص855 عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) أَنَّ النَّبِيَّ (ص) صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَقَالَ لَقَدْ وَافَى مِنَ الْمَلَائِكَةِ لِلصَّلَاةِ عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ فِيهِمْ جَبْرَئِيلُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ بِمَ‏ اسْتَحَقَ‏ صَلَاتَكُمْ‏ عَلَيْهِ قَالَ بِقِرَاءَةِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاكِباً وَ مَاشِياً وَ ذَاهِباً وَ جَائِياً 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍راز حضور ملائکه در تشییع جنازه! 📌 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ چه عملی باعث حضور هفتاد هزار ملائکه در تشییع سعد بن معاذ گردید ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 بهبود وضعیت اقتصادی با یک سوره! 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید در وضع مادّی انسان گردید ❗️ 📌دسته ششم. از نظر تأثیر مادّی اش. در روایاتِ زیاد داریم ما. من اشاره به دو روایت می کنم. در یک روایتی است که سهل بن سعدساعدی است که این را از پیغمبر اکرم(ص)نقل می کند، 📌می گوید: من نشسته بودم دیدم شخصی آمد خدمت پیغمبراکرم(ص) شکایت کرد از وضع مادّی اش. حضرت به او دستور داد، به او فرمود: هرگاه داخل منزلت می شوی سلام بکن چه کسی باشد و چه نباشد و وقتی وارد شدی یک «قل هو الله» بخوان. 📌می گوید: خودم دیدم که آن شخص گفت مدّتی عمل کردم وضعم عوض شد به طوری که من به همسایگانم هم رسیدگی می کنم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 ذکر حفظ از شر ظالم! 📍 اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید در مصون بودن از شرّ جبار و ستمگر ❗️ 📌موسی بن جعفر(صلوات الله علیه) ایشان می فرماید: هر کس بخواهد برود پیش جبّار و ستمگری، و بخواهد از شرّ او محفوظ بماند، 📌حضرت دستور می فرماید که چهار «قل هو الله» بخواند یکی به مقابل یکی به پشت سر یکی راست و چپ خودش و آن جبّار و ستمگر نمی تواند به او آزاری برساند. اینکه ما می بینیم که گذشتگان ما، کسانی که این ها از نظر عملی به دستورات اسلام عمل می کردند، هرگاه از خانه خارج می شدند صبح این ها مقیّد بودند شش تا می خواندندو من ندیدم روایت را. 📌که یکی سمت راست و چپ و مقابل و پشت و بالا و پایین و حرکت می کردند. این به خاطر این جهت بود که این روایتی که از موسی بن جعفر(صلوات الله علیه) است شاید همین بوده منشأ الهام این ها. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ بررسی لغوی و معنایی لفظ «اَحَدٌ» ❗️ 📌لفظ «أَحَد» از مادّه «وَحَدَ» است. «وَحَدَ» در لغت عرب یعنی تنها گذاشتن، تنها ماندن. به طور مثال «وَحَدَ زیدٌ» یعنی زید تنها ماند. کلمه «أَحَد» در جایی استفاده می شود که دوّمی قابل تصوّر نباشد. اگر چیزی دوّمی داشته باشد نسبت به او «أَحَد» استعمال نمی شود. این موضوع از خصوصیّات این لفظ است. هر چیزی که دوّم ندارد به آن «أَحَد» می گویند. اگر دوّم، شبیه، همتا داشته باشد دیگر از «أَحَد» استفاده نمی کنند. حکما می گویند وحدت به معنای واقعی این است که اگر یک موجود گفته شود واحد است، اگر دوّمی برایش تصوّر کنی همان اوّلی باشد. یعنی اگر خواستی دوّم برایش تصویر کنی این دوّمی غیر اوّلی نباشد. این را وحدت واقعی می گویند. قرآن اسم این وحدت را «اَحَد» گذاشته است یعنی واحدی است که دوّم ندارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 حکما و تفاوت انسان با حیوان❗️ 📌حکما در باب وحدت و کثرت بحثی دارند. آن ها وحدت را تقسیم کرده و می گویند: ما هفت قسم وحدت داریم، وحدت جنسی که ما به آن وحدت ذاتی می گوییم، دو قسم است. وحدت ذاتی و عَرَضی. در نظر حکما وحدت جنسی معنایش این است که دو موجود از نظر حقیقت یک جامع مشترک داشته باشند. 📌 به طور مثال، انسان با سایر حیوانات از یک جهت مشترک است. انسان با گوسفند، انسان با کبوتر، انسان با مرغ، انسان با گرگ، یک جامع مشترک دارد و در یک چیز با هم مشترک هستند و آن عبارت از نفس است. 📌نفس حیوانی که البتّه ما تعبیر به نفس حیوانی می کنیم و حکما می گویند در حیوانیّت مشترک هستند. در جنس است که آن ها مشترک هستند. یعنی همان نیرویی که در گرگ، در کبوتر، در گوسفند است، همان نیرو در انسان نیز مشاهده می شود. 📌 لذا حکما می گویند: واحد هستند به وحدت جنسی ، در واقع یکی هستند. آنچه که این ها را یکی کرده، عبارت از آن نیرویی است که در آن، با هم شریک هستند. این نوع وحدت را وحدت جنسی می گویند. 📚 📕 # سوره توحید 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 حق نعمت را اداء کن! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ‏ أَدَّاهُ‏ زَادَهُ‏ وَ مَنْ‏ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ تَعَالَی مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ الذُّنُوبِ فَرِقِينَ» 📌ای مردم! برای خداوند متعال در هر نعمتی حقّی و شکری وجود دارد؛ پس هر کس که حق نعمت را اداء کند، خداوند آن نعمت را بیشتر می کند. 📌 کسی که در ادای حق آن نعمت کوتاهی کند، زیان کار می گردد و نعمت از دست او می رود و به زودی بلایی پیش می آید. پس این گونه باشید که خداوند شما را نگران از دست دادن نعمت ها ببیند؛ همان طور که شما را از گناهان، ترسان و نالان می بیند. 📌روایت از علی علیه السلام منقول است که حضرت فرمودند: ای مردم! «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً»؛ 📌 این را بدانید! برای خداوند در هر نعمتی که به شما عنایت می کند حقّی است، «فَمَنْ‏ أَدَّاهُ‏ زَادَهُ»؛ هر کس که ادا کند حق الهی را در آن نعمتی که به اش داده است، خداوند می افزاید، 📌«وَ مَنْ‏ قَصَّرَ عَنْهُ»؛ اگر کسی کوتاهی کند در ادای حق الهی نسبت به نعمتی که به او داده است، «خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ»؛ این خودش را در معرض این خطر قرار داده که نعمت را از او بگیرد، «وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ و کیفرش را این، موجب بشود که پیش بیندازد. من در یک سطح به اصطلاح، بسیار سادۀ پایینی عرض می کنم اینکه خدا در هر نعمتی که به انسان عنایت می کند حقّی دارد. 📌حقّش چیست؟ نعمت های متّصله داریم، منفصله داریم. متّصله، تمام اجزا و جوارح ما، قوای ما چشم نعمت است، گوش نعمت است، زبان نعمت است، دست نعمت است، پا نعمت است، همۀ این ها نعمت است درست است؟ نعمت های متّصله، ما می گوییم این ها را؛ قوای که به انسان داده، قوایی که هست درونی است، این ها اعضای بیرونی بود، درونی است، همۀ این ها نعمت است، چه برسد به منفصله بیرون؛ گوش کن چه می خواهم بگویم. نعمت های بیرونی ؛ چون تا به ما نعمت می گویند، از خودمان غفلت می کنیم ما، سرتا پایت نعمت است، راحت باش، سر تا پایت نعمت است. درست! نه غفلت نکن. 📌بیرونی هرچی دارد، آبرو بهت داده، مال بهت داده، چی داده، هرچی داده این ها همه نعمت است حالا حقّ خدا چیست یک چیزیش را فقط من می گویم حقّ مُنعِم در ربط با نعمت این است که نعمت را در راه رضای منعم مصرف کنی. فهمیدی یعنی چی؟ 📌یک کسی به تو یک چیزی داد، اگر این را خرج کنی در راه چیزی که او دوست دارد، این، حقّ این نعمت را ادا کردی؛ ولی اگر در راه خشم مصرف کنی حقّ این نعمت را ادا نکردی، در ارتباط با منعم، آن که بهت داده است.«‏إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً»؛ برای خدا نسبت به هر نعمتی که عنایت کرده حقّی است. اگر این حقّش را ادا کردی، شد! 📌«فَمَنْ‏ أَدَّاهُ‏»؛ ادا کرد کسی حق خدا را به این معنا، «زَادَهُ‏»؛ چه کار می کند؟ خدا اضافه می کند، زیاد می کند. این همان آیۀ شریفه است، توجّه می کنید؟!.. که آن جا در باب شکر آمده، این جا توی آیه مال شکر است. 📌 امّا«وَ مَنْ‏ قَصَّرَ عَنْهُ»؛ آمد چه کار کرد؟!چشم را در راه معصیت خرج کرد، گوش را در راه معصیت، زبان در راه معصیت؛ دروغ می گوید،غیبت می کند،تهمت می زند،همین جور برو جلو، دست، پا تا برسد به چی؟ نعمت های منفصله، در راه چی؟معصیت. که خشم الهی است. اینجا خدا دو تا کار می کند، خوب گوش کن، دوتا توی این روایت دارد. 📌یک: «خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ»؛ در معرض خطر قرار دادی نعمت را که ازت می گیرد، درست؟! حالا فقط نعمت را می گیرد از تو؟ نه! «وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ کیفر بدکاریت را هم جلو انداختی. فهمیدی؟ یعنی چی؟ این را بدان! توی همین دنیا برایت چاله درست می کند. 📌شاید این جوری برایتان نگویند. فهمیدی؟ نه می گذارد توی قیامت، «تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ معنایش این است: جلو می اندازد، کیفرش را، کیفر چی؟ این بدکاری، بد استفاده کردن از نعمت خدا را؛ بهره برداری چی؟ بد از نعمت خدا. بعد«فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ تَعَالَی مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ»؛ 📌نتیجه: خدا شما را این جور ببیند، در ربط با نعمت هایی که بهتان داده است، که دلهره دارید، « وَجِلِينَ » دلهره، نکند که در راه رضای او مصرف چیه؟ نکنم، که بعد چی می شود؟ آن دو تا چیز بود، گوش کن! بگیرد ازم، پس گردنی هم بزند بهم. ➖➖ https://eitaa.com/mojtabatehrani ➖➖ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ تقسیم بندی وحدت از نظر حکما جهت مشترک کیفی، وصفی و شخصی❗️ 📌وحدت کِیفی، در جایی است که دو چیز از نظر کیفیّت با هم یکی هستند. مثلاً این سیب با آن سیب از نظر بو و مزه یکی است. مقدار در اینجا ملاک نیست که یکی از آن ها بزرگ است و دیگری کوچک، بلکه بحث بو و مزه و کِیفیّت است. وحدت وصفی، وحدت از لحاظ وصف است. مثلاً این رنگ با آن رنگ یکی است. از نظر رنگ یکی هستند. آخرین وحدت از دیدگاه حکما، وحدت شخصی است. در وحدت شخصی مثلاً شما یک پیکر انسان را که مشاهده می کنید، می گویید این یکی است. با اینکه مرکّب از اجزائی است و این جسم چند میلیارد جزء دارد. ولی گفته می شود: این کثرات ضرری به وحدت شخصی اش نمی زند. به تعبیر ما طلبه ها مجموع مِن المجموع، یعنی روی هم رفته این را می گوییم که یکی است. این وحدت را، وحدت شخصی می گویند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وحدت ها حقیقی نیستند بلکه امری اعتباری است❗️ 📌در تمام وحدت هایی که فلاسفه و حکما بیان نموده اند، گفته شده است که هیچ کدام آن ها حقیقی نیست بلکه یک امر اعتباری انتزاعی است. 📌در واقع اعتبار وحدت کرده ایم وگرنه واحد نیستند. اگر بیان شد که انسان با گوسفند از نظر جنس وحدت دارند، در واقع وحدتی وجود ندارد. 📌 بلکه آن دو کثرت عقلی داشته و عقلاً دوتا هستند. کجا از لحاظ عقلی یکی هستند؟ اعتبار شده است که چون یک نیروی مشترک دارند از نظر جنس یکی می باشند. و یا گفته شد حسن با حسین از نظر نوعی یکی هستند. هر دو انسان هستند. 📌 امّا در حقیقت حسن و حسین دوتا هستند، و وحدت بیان شده اعتباری است، وحدت عقلی است. لذا گفته شده است، تمام این وحدت های هفتگانه را که حکما قائل به آن هستند در همه اش کثرث است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 وجوب امر به معروف و نهی از منکر❗️ 📌در مباحث فقهی چهار شرط اساسی برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر بیان می‏شود. امّا من متناسب با بحث، فقط دو مورد از اين شرایط را عرض می‏کنم 📌 یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر این است که مكلّف علم یا ظنّ به تأثیرگذاری امر و نهی داشته باشد و یا احتمال عُقلایی به تأثیر بدهد؛ یعنی وجوبِ این واجب مشروط است به اینکه آمر به معروف و ناهی از منکر، علم به تأثیر‏ داشته باشد؛ یعنی بداند، یا ظن داشته باشد، 📌یا احتمال عُقلایی بدهد كه امر و نهی او در غیر اثر می‏گذارد و باعث می‏شود كه او به حکم الهی عمل کند. این، یکی از شرایطی است که اگر نباشد، اصلاً دیگر امر و نهی واجب نیست. حتّی ما از نظر فقهی می‏گوییم که اگر بیّنه اقامه شد؛ یعنی دو نفر عادل مورد وثوق شهادت دادند که امر و نهی شما اثر ندارد، اینجا دیگر امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. 📌توضیح: چهار شرط امر به معروف و نهی از منکر؛ 1- داشتن علم به معرو و نهی از منکر 2-علم و ظنّ به تأثیر3- نداشتن مفسده یعنی ضرر جانی، عرضی و آبرویی و مالی 4- بداند که شخص معصیت کار بنا دارد معصیت را تکرار کند. 📕 # امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر 🏷 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 وجوب امر به معروف و نهی از منکر❗️ 📕 # امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر 🏷 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 احتمال تأثیر یا ایمنی از ضرر❗️ 📌شرط دیگر، ایمنی از ضرر ‏است؛ یعنی آمر به معروف و ناهی از منکر اگر بداند که با این امر و نهی ممكن است كه ضرری جانی، عِرضی یا مالی قابل‏توجّهی به او برسد، ديگر واجب نيست. حتّی نه تنها خودش، بلکه اگر بداند ضرر قابل توجّهی به نزدیکان و بستگانش متوجّه می‏شود، اصلاً واجب نیست که امر یا نهی کند. حتّی اگر امر به معروف و نهی از منکر موجب حَرَج یا مشقّت و در مضیقه قرار گرفتن برای او می‏شود، باز هم واجب نیست.این مسئله را برای این نمی‏گویم که صرفاً یک مسئلۀ شرعی گفته باشم،بلکه در ادامۀ بحث به همین مطلب می‏رسیم. خلاصه اینکه برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر چهار شرط وجود دارد؛ از جملۀ این شروط، یکی «احتمال تأثیر» و دیگری «ایمنی از ضرر» است. این دو شرط در باب امر به معروف و نهی از منکر مطرح است. در نتیجه اگر احتمال تأثیر یا ایمنی از ضرر نبود بلکه علم به ضرر بود، در اينجا دیگر مسلماً وجوبی در کار نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 منزل دوم 📕 🏷 جلسه چهارم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 📍 خداوند می فرماید: من فاطمه و کسانی که پیرو او هستند، از آتش جهنّم ایمنی بخشیدم ❗️ 📌روایت از پیامبر اکرم(ص) است که می فرمایند: «وَ أَمَّا ابْنَتِی فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ»؛ دخترم فاطمه، سرور زنان دنیا و آخرت از اوّلین و آخرین است. سپس حضرت می فرماید: 📌«وَ هِیَ بَضعَهٌ مِنِّی»؛ او پارۀ تن من است، 📌 «وَ هِيَ نُورُ عَيْنِی»؛ او نور چشم من است، 📌 «وَ هِيَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی»؛ فاطمه میوۀ دل من است، 📌 «وَ هِيَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَیَّ»؛ فاطمه روحی است که در پیکر من قرار دارد، 📌«وَ هِيَ الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ»؛ او حوریّه ای به شکل انسان است. 📌سپس پیامبر(ص) بعد از این همه تعریف و تمجید می فرمایند: «مَتَى قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا بَيْنَ يَدِي رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ زَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ»؛ آن گاه که فاطمه برای نماز و عبادت در محراب می ایستد، نور او برای فرشتگان آسمان تلألؤ می کند؛ همان گونه که نور ستارگان، برای اهل زمین می درخشد. 📌 «وَ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِمَلَائِكَتِهِ»؛ و خداوند به فرشتگانش می فرماید: « يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى أَمَتِي فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ إِمَائِي قَائِمَةً بَيْنَ يَدِيَّ»؛ ای فرشتگان من! فاطمه پیش‏روی من ایستاده است، «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُهَا مِنْ خِيفَتِي»؛ از خشیت نسبت به من، بند بندِ وجودش می لرزد. 📌 این حالت کسی است که قلبش مؤدّب به آداب الهی است. «وَ قَدْ أَقْبَلَتْ بِقَلْبِهَا عَلَى عِبَادَتِي»؛ او با قلبش، بر عبادت من رو آورده است و در عبادت، حضور قلب دارد. «أُشْهِدُكُمْ أَنِّي قَدْ آمَنْتُ شِيعَتَهَا مِنَ النَّار»1️⃣؛ 📌 ای فرشته ها، شما را گواه می گیرم که من به او و کسانی که پیرو او هستند، از آتش جهنّم ایمنی بخشیدم. 1️⃣بحارالأنوار، ج28، ص37 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 سلام الله علیها 📕 🌹 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani