﷽
📍 فقط پاکان شفاعت می شوند❗️
📌پس معیار در باب خلود در بهشت یا جهنّم، محبّت و پذیرش حق یا انکار، جُحود و عناد با حق است؛ امّا منافات ندارد با اینکه بالعرض جهنّمی شود. به این نکته هم دقّت شود که بهشتیِ بالعرض وجود ندارد. آن کس که وارد بهشت شود، جاودانه خواهد ماند.
📌 امّا جهنّمیِ بالعرض داریم که بعد از تطهیر از جهنّم خارج می شود و شفاعت همین جا معنا پیدا می کند. در حقیقت خداوند به کسانی که شایستۀ شفاعت کردن هستند اجازه شفاعت هر کس را نمی دهد.
🔰 تا انسان پاک نشود، به شفاعت کننده اجازه نمی دهند دست او را بگیرد؛ لذا اینکه بعضی به کسانی که به پاکی آن ها اعتقاد دارند می گویند: التماس دعا! قیامت ما را فراموش نکن و دست ما را هم بگیر، گرچه حرف خوبی است امّا این را هم بدان تا پاک نشوی اجازه نمی دهند که بیاید و دستت را بگیرد. زمانی باید بیاید و دستت را بگیرد که تو پاک شده باشی و از آتش تو را بیرون بکشد. روایتی که از امام عسکری(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) 1️⃣ گفته شد، که بهشت جای کثیفان نیست. اجازه شفاعت داده می شود و شفاعت هم می کنند.
1️⃣ جلسۀ سوّم کتاب کوثر. بحارالأنوار، ج65، ص155
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #گروهبندی_انسانها_در_قیامت
📕 #شفاعت_در_مواقف
📝 جلسه اول
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
#امام_حسن_عسکری علیه السلام
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
رُوِیَ عَن حَسَنِ ابنِ عَلِیٍّ العَسکَریّ (ع) قالَ:
«وَ اعْلَمْ اَنَّ الْمُدَبِّرَ لِاُمُورِکْ أَعْلَمُ بِالْوَقْتِ الَّذِي یَصْلَحُ حَالُكَ، فَثِقْ بِخِيَرَتِهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِكَ یُصْلِحُ حَالَکْ وَ لَا تَعْجَلْ بِحَوَائِجِكَ قَبْلَ وَقْتِهَا فَیَضیقُ قَلْبُكَ وَ صَدْرُكَ وَ يَغْشَاكَ الْقَنُوطْ »1
ترجمه: بدان که تدبیر کنندۀ کارهای تو داناتر است به آن وقتی که حال و وضع تو به واسطۀ چیزی خوب و نیکو میشود. پس به انتخاب خداوند در تمامی کارهایت اعتماد کن و اگر اعتماد کنی، وضع و حال تو نیکو و اصلاح میگردد.در کارها و نیازهایی که داری، قبل از رسیدن وقت آن عجله مکن. که این شتاب و عجله، نه تنها کار تو را درست نمیکند؛ بلکه قلب تو را فشار میدهد و سینه ات را تنگ میکند و روحیۀ یأس و ناامیدی به سراغ تو آمده و تو را میترساند.
شرح: روایت از امام عسگری(ع)، منقول است که حضرت فرمودند: این را بدان، آن خدایی را که تمام امور تو را او تدبیر میکند، «اَنَّ المُدَبِّرَ لِاُمُورِکْ»آن خدایی را که تمام کارهای تو را او تدبیر میکند، او داناتر است به آن زمانی را که در آن زمان، نیکی به تو برساند و صلاح تو است، وضعت را، هان؟! نیک بکند، خوب بکند.«اَعلَمُ بِالوَقتِ الَّذي یَصلَحُ حالَکَ» که اینجا دارد، صَلُحَ حَالُکَ، بنابراین،«فَثِق بِهِ»تو اعتماد به او بکن. وقتی اعتماد به او کردی، آن موقع است که او در وقت مناسبش کارهایت را ردیف میکند،به نفعت انجام میدهد.
این تعبیری که حضرت میفرماید، اول ازش این در میآید: چه بسا یک سنخ اموری است که اگر در غیر وقت مناسبش به انسان برسد، نه تنها اثر نیک ندارد بلکه اثر چی دارد؟ بد و سوء دارد؛ یعنی زمانبندی میشود زندگی انسان در این دنیا؛ در یک موقعیت و شرایط خاصی است که یک چیزی اگر به انسان برسد مفید برای انسان است، که اگر آن شرایط نباشد برسد، مضر به حال انسان است.
لذا اول حضرت فرمودند: «وَ اعلَم» چی؟ «اَنَّ المُدَبِّرَ لَاُمُورِکَ» آنی که دارد کارهای تو را ردیف میکند. گوش کن! او بهتر میداند، در چه موقعیتی چه چیز به نفع توست، در همان موقعیت به تو میرساند.
بعد آخر سر این تعبیرکه «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها» اولا توی این تعبیر، معنایش این است که بخواه ازش. بخواه ازش؛ نگاه کنید! اما شتاب نکن. شتاب نکن. «وَ لاتَعجَل» یعنی شتاب نکن به خواستههایت که از او خواستی، قبل از وقتی که مناسب حال توست. چرا؟ اثر بد روانی برایت دارد. ازش بخواه شد؟! او، آن زمان و شرایطی که به نفع توست بهت میدهد، اگر تو عجله میخواهی بکنی، دِ زود باش، دِ زود باش، دِ زود باش؛ این اثر بد برای تو دارد از نظر روحی و روانی. خوب دقت کنید روایت را. «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها» چرا؟
.«فَیَضیقُ قَلبُکَ وَ صَدرُکَ» میدانی چی میشوی؟ من فارسیش کنم خودمانی. دل تنگ میشوی،ها! ضیق، تنگی است. دلت به حالت هان؟! سینهات یک حالت دل تنگی پیدا میکند.
«وَ یَخشاکَ الْقَنُوطْ» ناامیدی تو را به هراس میاندازد،ها! فهمیدی؟ یعنی نسبت به خدایت ناامید میشوی، شد؟! بعد هم به چی میافتی، هان؟ به بیم و هراس و تنگی و میشوی. چه تعبیری لطیف از اول تا آخر. بخواه ازش، نه این که نخواه؛ اما شرایط را تو نمیتوانی درک بکنی، او است که تدبیر میکند و شرایط را قشنگ میداند کی به تو چی بدهد که به نفع توست. و بخواه هم ازش، نمیگویم نخواه،ها! نگاه گنید!
داریم: «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ» معنا این که حاجتهایت را بخواه؛ اما شتاب نکن در چی؟ اجابت به آن معنا. بخواه، مکرر هم بخواه، توی دعا ما داریم، مکرر هم بخواه هیچ مشکلی این جا ندارد؛ اما عجله ای به این معنا تو بخواهی از نظر روانی،ها! گوش کنید! این، قبل از وقتش بخواهی، فهمیدی؟ نه! این جوری نباش، بگذار او وقتش را برای تو تعیین بکند کی بهت بدهد؛ شد؟! چون اگر عجله بکنی بدان این ناراحتی روانی پیدا میشود برای تو. گوش کن! از خدایت نعوذبالله، دل تنگ میشوی بعد هم چی؟ ناامیدی ، هان! می آید این جا سراغ تو. توجه کنید.
بحث، بحث این که مسئلۀ «وَ یَخشاکَ اَلقُنُوطُ» تو را به هراس میاندازد چی؟ ناامیدی. نکن این کار را.
1- بحار جلد 75 صفحه 379
و لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها فَیَضیقُ قَلبُکَ وَ صَدرُکَ وَ یَخشاکَ اَلقُنُوطُ
وَ اعْلَمْ أَنَ الْمُدَبِّرَ لَكَ أَعْلَمُ بِالْوَقْتِ الَّذِي يَصْلُحُ حَالُكَ فِيهِ فَثِقْ بِخِيَرَتِهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِكَ يَصْلُحْ حَالُكَ وَ لَا تَعْجَلْ بِحَوَائِجِكَ قَبْلَ وَقْتِهَا فَيَضِيقَ قَلْبُكَ وَ صَدْرُكَ وَ يَغْشَاكَ الْقُنُوطُ.
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 نفاق رابطۀ اخوت اسلامی را قطع می کند❗️
📌مطلب دیگری که میخواستم بگویم این است که یکی از آثار سوء این رذیله آن است که رابطۀ معنوییی که بین مؤمنین هست را قطع میکند؛ چون مؤمن با مؤمن یک رابطۀ معنوی دارد. این اخوّت اسلامی را قطع میکند.
در روایتی امامصادق(ع) به نقل از پیغمبراکرم(ص) فرمودند:«مَنْ مَدَحَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ فِي وَجْهِهِ وَ اغْتَابَهُ مِنْ وَرَائِهِ فَقَدِ انْقَطَعَ مَا بَيْنَهُمَا مِنَ الْعِصْمَةِ»1️⃣
؛ اگر جلوی رویش بهبه، بهبه میکند، ولی پشت سر غیبتش را میکند و بدش را میگوید، همان عمل منافقانه است دیگر. هر دو حالت، دو چهره و دو زبان، هم فعلی و هم قولی در او هست. باعث میشود آن رابطۀ معنوی که بین آنها بود، تمام شود.
1️⃣بحار الأنوار، ج72، ص 249
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 تأثیر معاشرت با منافق❗️
📌 موضوع دیگر اینکه مصاحبت و معاشرت کمال تأثیر را در صفا، صداقت و یگانگی دارد. درست در مقابلش، کمال تأثیر را در نفاق و دوگانگی دارد؛ هر دوی آنهاست. اگر با منافق رفیقی، بدان که - بی برو برگرد- سر از نفاق در میآوری. یک قانونی هست که ردخور هم ندارد. رابطه مدّنظر نیست؛ چون یکوقت هست که سلام و علیک میکنیم و کار روزمرهای داریم.
📌 معاشرت و مصاحبت که میگوییم، یک نوع رفاقت، پیوند درونی و عُلقهای است که با او داریم. توجّه کنید که رفاقت با منافق منافقساز است؛ یعنی مصاحبت، معاشرت و رفاقت هم نقش سازندگی و هم نقش تخریبی دارد؛ یعنی اگر با اخیار و کسانی که با صفا، صمیمیت و صداقت هستند، انسان مصاحبت داشته باشد، تأثیر دارد. اگر معاشرتش با منافق و کسانی که دوگانگی دارند باشد، این هم همینطور است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 افسارگسیختگی انسان ❗️
📌انبیا عظام که مبعوث شدند. بعثت آنها برای این نبود که انسانها را دعوت به دنیا و مادیت بکنند، بلکه آنها آمدند جلوی این سه قوه ای را که در هر انسانی هست؛ یعنی شهوت و غضب و وهم را جلوی او را بگیرند و او را مهارش بکنند.
📌و الا مسئلۀ دعوت به دنیا و مادیت در نهاد هر انسانی هست. و آن هم به طور افسارگسیخته. این ها آمدند برای اینکه جلوی این افسارگسیختگی انسان را بگیرند.اهل معرفت به این تعبیر می گویند. که انسان اینطور است که خواسته های شهویش یا خواسته های غضبیش یا وهمی شیطانیش حد و مرز ندارد اصلا. اینها آمدند او را محدود کنند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 عوامل تحریک کننده غضب و شهوت❗️
📌یکی دیگر از نقاط ضعف انسان مسئلۀ مقام ، جاه و ریاست است. چون در ارتباط با نیروی غضب و خشم است. در مباحث اخلاقی نسبت به مقام و جاه میگویند او الذ است از لذت مال. کیفش بیشتر از ریاست است.
📌خدمتتون عرض شود لذا اینهایی را که مبتلا هستند به حب جاه، مال را فدا میکنند که به ریاست برسند. اینها چیزهایی است که زیاد توضیح نمیخواهد هم شما دیدهاید؛ لذا میگویند لذت ریاست و جاه و مقام بیش از لذت مال است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 عوامل تحرک کننده غضب و شهوت -عامل اول:شهوت جنسی❗️
📌یک مورد دیگر که اینها همه در ارتباط با نفس است خوب دقت کنید. مسئلۀ شهوت جنسی است. انبیا آمدند شهوت جنسی انسان را هم مهارش بکنند. و میگویند نباید شهوت جنسی را از هر طریقی انسان اشباع کند.
🔰بلکه مرزبندی کردند این هم مهار است. من این مطلب رو تذکر بدهم یک وقت اشتباه نشود، از اینطرف افراطیگری در معارف بشود. نیامدند جلوی تحصیل مال را بگیرند. یعنی فرض کنید تجارت و کسب و زراعت و صناعت جلوگیری کنند. و یا بگویند نکاح نباید باشد.
🔹 به طور کلی چون در کانون انسان این قوا هست و خداوند اینها را قرار داده پس وجود خیر محض است. ولی در کنارش این هست که انسان از نظر طلب، طلبش بی نهایت است درخواست او در این روابط زیاد است. در خواست آنها مرز ندارد . جلوی این بی بند و باری را بگیرند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی❗️
📌دعوت انبیا اینها همه گویای این است که در انسان هم اینها هست و هم از آنطرف حس احتیاج به زندگی جاودانه است. یعنی انسان در درونش هیچ وقت فنا را نمیخواهد. لذا مسئلۀ معارف پیش میآید. اینکه میبیند که در دنیا از جاودانگی خبری نیست. نشئۀ دیگری است.
در اینجا فرورفتگی در مال یعنی حب به مال و حب به جاه و امثال اینها انسان را باز میدارد از این حس، میخواهد این حس را در انسان زنده کند. این احساس که غفلت نکند از نشئهای که برای انسان نشئۀ جاودانگی است.
اگر در یک قالب اصطلاح بریزیم. باید اینرا بگوییم انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی. یعنی تربیتش کنند. یعنی این حسی را که در آن هست اینرا شکوفا کنند. به فکر بنیدازند.، میمیریم و از این نشئه میرویم. نشئۀ دیگری است که ما برای آنجا هستیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍّ (ع) قالَ:
«اسْتَدِيمُوا الذِّكْرَ فَإِنَّهُ يُنِيرُ الْقَلْبَ وَ هُوَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ»
ترجمه: به ذکر و یاد الهی همواره مداومت بورزید زیرا که ذکر خداوند دلها را نورانی میکند و یاد خداوند بالاترین و بهترین عبادتهاست.
شرح: روایت از امیر المومنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: مداومت به خرج بدهید به ذکر الهی، «اِستَدیمُوا الذِّکرَ» بعد علتش را حضرت میفرمایند:«فَاِنَّهُ یُنیرُالقَلبُ» چون ذکرالله، منوّر میکند دلها را. در باب ذکر الله، خب، ما روایات زیاد، آیات زیاد داریم، در آثاری را که مترتب بر ذکر الهی است. در خصوص دل، اثر ذکر بر روی دل: اولا؛ ذکر بر جمیع ابعاد وجودی انسان اثر میگذارد. این بحث مفصلی است، بر همه چیز، حتی بر اعضا و جوارح انسان، چه قوای درونیاش، چه بیرونیاش، ذکر الله بی برو برگرد موثر است؛ اما علی (ع) این جا نسبت به دل مطرح میکند. و ما هم روایات متعدد از علی (ع)، داریم که رابطه ذکر را با دل مطرح میکند که یکیاش این روایت است. و در روایات دیگر هم داریم، آثار دیگری را علی (ع)، در رابطه با دل مطرح میکند. در این جا دارد: «یُنیرُالقَلُب». در روایت دیگر دارد: شفای دل است. در روایت دیگر باز علی (ع)، میگوید: جلاء دل است. روایت متعدد داریم، در قلب به اصطلاح، مطرح میکند. میفرماید به این که ذکرالله موجب میشود، دل انسان نورانی بشود. و اشرف ابعاد وجودی انسان، دل انسان است، این را بدانید؛ یعنی شریف ترین بعد وجودی انسان، دل انسان است، این را بدانید. وتمام حرکات انسان، سرچشمه از دل انسان میگیرد، این را بدانید. یک هسته مرکزی است دل، قلب؛ حالا ما به حسب ظاهر تشبیه است؛ حالا آن قلبی که میگوییم این نیست، از نظر ظاهر میگویم، جسمانی هم اگر شما نگاه کنید، میبینید که در اعضا و جوارح ظاهری ما هم همان قلب است که زیاد اهمیت دارد. توجه میکنید چه عرض کردم؟! تمام چه را تنظیم میکند؟ تمام وضع جوارحی انسان را او تغذیه میکند. خون را پمپاژ میکند به همه جا میرساند. درست است یا نه؟! قلب محوریّت دارد.
در روح هم این طور است. توجه میکنید چه عرض کردم؟! تمام ابعاد وجودی انسان را این دل انسان است که خودش یک مرتبه از وجود انسان است، اشرف ابعاد وجودی انسان است.
لذا علی (ع)، میفرماید: ذکرالله این که «اِستَدیمُوا الذِّکرَ»شما ادامه بدهید ذکر الهی را«اِستَدیمُوا الذِّکرَ فَاِنَّهُ یُنیرُ القَلبُ» دلهای شما را نورانی میکند.
من این را عرض بکنم به این که حالا این تعبیر از علی (ع)، است. اضطرابهایی که ما در زندگی مان پیدا میکنیم، این را بدانید. همین در زندگی مادیمان که اضطرابهایی پیدا میکنیم، درست است ؟! آن چه که این اضطرابهای روحی را از بین میبرد، برطرف میکند، همان یاد خدا است. آرام بخش اوست. توجه کردید؟! که علی (ع)، گفتم این جا، این تعبیر را دارد، جای دیگر بیان میکند شفای دل شما است، جلای دل شما است. البته در آیه تعبیر بسیار بالاتری است و آن این است که «اَلا بِذِّکرِ اللهِ تَطمَئّنٌ القُلُوب»1 به یاد خدا آرام ببخشید دلهایتان را، اوست که آرام بخش دل هست. پول آرامش نمیدهد، ریاست آرامش نمیدهد، اینها هیچ کدام آرامش نمیدهند. آن که آرامش میدهد، همان یاد الهی است. آن که از نظر درون، انسان را شاد میکند، درست است؟! یاد خداست. آن که نورانی میکند انسان را یاد خداست. آن که بیمارهای درونی انسان را درمان میکند، یاد خداست. حتی این را بدانید. من این را نمیخواستم بگویم؛ حتی شفابخش بیمارهای جسمانی ما اوست. البته این جایش نیست که من این را بگویم. شد؟! حتی. یعنی یاد خدا این اثر را دارد. توجه کنید. چون روح غالب است بر جسم، توجه میکنید؟! جسم را در اختیار میگیرد؛ حتی آنها را خوب میکند. دردها را هم برطرف میکند. این را بهتان بگویم. آلام انسان را حتی جسمانیش را هم سطحش را میآورد پایین. این قدر اثر دارد.
لذا بعدش میفرماید:« هُوَ اُفضَلُ العِبادَةِ» این جمله بعدی علی (ع)، است. او با فضیلت ترین عبادتهاست. شما نگاه کنید در عبادتهایتان، بالاترین عبادت را شما نماز میدانید. درست است یا نه؟! پیکرهاش پرستش است، پیکرهاش کرنش است به خداست، به خالق است. نماز؛ درست است یا نه؟! همین نماز، ارزشش، جانش همان ذکرالله است. شد! «اَقِم الصَلوة لذکری» 2 این را آیه میگوید. اصلا نماز بخوانید که به یاد من بیفتید. فهمیدید؟!
حالا این را من گفتم، میخواستم این نکته را عرض کنم. من یک وقتی این را نقل کردم. ما سابقا؛ من این را در بچگی دیده بودم.
📌در بازار تهران که میآمدم، کاسبها، موقعی که مشتری نبود، قرآن را باز میکردند،شروع میکردند به قرآن خواندن. حالا نمیدانم هستند کسانی که یادشان مانده یا نه؟ الآن هستند کسانی که این کار را بکنند؟ توجه میکنید؟ خود این ذکرالله است. توجه میکنید؟! همین موثر است. توجه ک
حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍّ (ع) قالَ: «اسْتَدِيمُوا الذِّكْرَ فَإِنَّهُ يُنِيرُ الْقَلْبَ وَ هُوَ أَفْضَلُ
نید. و او این است به این که انسان، بدبختیهایش غفلت از خداست؛ از آن جا نشأت میگیرد. خدا که یادت رفت، شد! همه بدبختیها رو میآورد. از آن طرف به یاد خدا افتادی، ذکرالله بود، شد؟! گره گشا است نسبت به همه امور انسان.
غرر الحکم و درر الکلم صفحه 155
1- آیه 28 سوره مبارکه رعد
2- آیه 14سوره مبارکه رعد
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍هستۀ مرکزی تربیت انسان❗️
📌انبیا و اولیا (ع) همه آمدند و تکیه و ترغیب کردند انسان را به عملِ کردن به دستورات الهی و از آنطرف نهی کردند از یک سنخ محرمات، چیزهایی را که مبغوض خداوند است. که ما به اینها ترک میگوییم.
📌اوّلی فعل و دوّمی ترک است. هردو به عنوان اطاعت مطرح است. چرا؟ برای اینکه تمام این حرفها سر از چی در میآورد؟ عمل خارجی. که گاهی ازآن تعبیر میکنند به تربیت اعضا و جوارح . یک وقت میگویی تربیت عقل، تربیت قلب و تربیت نفس؛ ولی در اینجا میگوییم تربیت اعضا و جوارح.
📌لذا اوّل انسان اعضا و جوارح را تربیت کند. گوش، چشم، زبان، دست و پای خود را. همۀ اینها را تربیت کند: یعنی چه؟ یعنی به اینها روش رفتاری و گفتاری بر طبق اوامر الهی بیاموزد و دراین وادی بیاورد. دراینجا میبینیم آن چیزی که هستۀ مرکزی تربیت انسان میشود، عبارت از این است که اعمالش را سرخود انجام ندهد؛ به این معنا که رضای خداوند را در نظر نگیرد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه هفتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 چگونگی تبدیل صورت ملکوتی انسان به حیوان❗️
📌پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم یَحشُرُ بَعضَ النَّاسِ عَلَی صُوَرٍ تَحسُنُ عِندَهَا القِرَدَه وَ الخَنَازِیر». بعضی از مردم در قیامت به صورتی محشور میشوند که صورت میمون و خو ک پیش او زیباست. صورت اینها «تَحسُنُ عِندَهَا القِرَدَه وَ الخَنَازِیر».
با صورت عجیب و غریبی محشور میشوند. این برای ملکاتی است که به وسیلۀ اعمالم ساخته میشود. به وسیلۀ تربیت و تأدیب است که انسان میتواند خودش را تربیت و ادب کند. اوّل ادب ظاهر؛ که عبارت از عمل است. و تأدیب به آنچه که رضای خدا در اوست.
این کار را چگونه انجام بدهد، با حلال و حرام. توجّه کنید عمل حرام انجام ندهد. این را بدانید اگر شهوت بیبند و بار باشد مانند خوک است. هیچ تعارف نداریم. غضب بیبند و بار باشد مثل گرگ است. حقّه بازی و کلک بزند و ملکهاش بشود شیطان است. انبیا و اولیا اینها را هدفگیری کردند منهاج البراعة، ج5، ص368
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه هفتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani
﷽
📍 سوره ناس مدنی است❗️
📌 «بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الناس. ملك الناس. اله الناس. من شرّ الوسواس الخناس. الذي يوسوس في صدور الناس. من الجنة و الناس».
📌يك صحبت در اين است كه اين سوره شريفه آيا در مكّه نازل شده است يا در مدينه؟ آنطور كه تواريخ مينويسند، محقّقين از مورخّين و مفسّرين اين است كه اين سوره مدنی است.
📌 در مدينه بر پيغمبراکرم(ص)نازل شده است كه اين سوره و سوره قبل اينها با هم نازل شده بر پيغمبراکرم(ص). يعني سوره «قل اعوذ برب الفلق».
📌لذا بعضي كه گفتهاند مكّه نازل شده، حرف آنها صحيح نيست و بحث تاريخي راجع به اين موضوع كردن خوب يك فرصتي ميخواهد يعني در مصاحفي كه بوده در دست و هست و نقل شده است، اكثر قريب به اتّفاق نوشتهاند به اينكه اين سوره مدني است و در مدينه بر پيغمبراکرم(ص) نازل شده است. غير از شواهدي كه بعد داريم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 سفارش شده است به قرائت سوره ناس❗️
📌بحث دوّم عبارت از اين است كه آيا اين سوره و حتّي سوره قبل، يعني «قل اعوذ برب الفلق» چون با هم نازل شده است اينها جزء قرآن است يا جزء قرآن نيست. مسلماً اينها جزء قرآن است. پيدايش اين بحث از زماني بود كه عبداللهبن مسعود، او به گمان اينكه اينها يك جنبههاي حوزهاي دارد؛ از نظر ديد كوتاهي كه قهراً براي بشر است، او خيال ميكرد كه اينها جزء قرآن نيست لذا اين بحث پيش آمده.
📌علي ابن ابراهيم قمي در تفسيرش نقل ميكند از از امام صادق(صلوات الله عليه) كه شخصي به حضرت عرض كرد، كه شنيده شده است كه عبد الله بن مسعود پاك ميكرده اين دو سوره را از قرآن. او پاك ميكرده، بوده است در قرآنها. به خيال خودش.
📌حضرت فرمودند به آن به اينكه بله اين رأي او بود؛ گمان او بود ولي اشتباه ميكرده. اين جزء قرآن است و ما در متُون اسلامي داريم كه چه مقدار سفارش شده است به قرائت اين دو سوره، حتّي دارد معصومين(صلوات الله عليهم اجمعين) در نمازهاي واجب ميخواندند اين دو سوره را، و حتّي باز دارد با اينكه در نماز وَتر يعني آن يك ركعت نمازي را كه در دل شب، انساني را كه ميخواهد خدايش را عبادت كند بخواند، خوب است به اينكه سه سوره را انتخاب كند؛ «قل هو الله احد»، «قل اعوذ برب الفلق» و «قل اعوذ برب الناس». در يك روايتي دارد وقتي كه بخواند اين سُوَر را منادي ندا ميكند اي بنده خدا بشارت باد بر تو كه خدايت اين عمل را از تو پذيرفت، قبول كرد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 تحميل كردن رأي شخصي در كُتب الهي❗️
📌هيچ گاه انسان نبايد كتابهاي الهي را به رأي خودش، به تعبير ما به ديد شخصي خودش مِنهاي آنچه را كه در متُون اديان است، آنطور در آن قضاوت كند. حالا ميخواهد مسأله اين باشد كه جزء هست يا نيست يا از نظر فهم مطالب، و به تعبير روز برداشت اسمش را ميگذارند.
بله انسان اگر معتقد است به خداوند، معتقد است به قيامت، معتقد است كه روزي براي منِ انسان است كه آنچه را كه از دهانم خارج ميشود اينها به حساب ميآيد و آنچه كه گفتار بشر است در نزد اين رقيب و عتيد است. آنطور نيست كه اين امواجي را كه من الآن ايجاد ميكنم در اين فضاي عالم وجود مَحو بشود، نيست اينطور. ثبت است و همه آنها به حساب ميآيد؛ لذا انسان بايد خيلي دقّت كند خصوصاً مسأله آيات الهي را كه نكند يك مرتبه بخواهد خودش از نظر ديد شخصي منهاي واقعيتها حسابرسي بكند.
لذا ما از اينكه امام صادق(صلوات الله عليه) ميفرمايد: عبد الله بن مسعود به رأي خودش چنين كرد. يعني جنبه شخصي داشت و انسان هيچگاه نبايد به رأي خودش نسبت به جميع كتب الهي هر كتابي كه باشد، قرآن و غير قرآن بخواهد آراي شخصي خودش را تحميل كند. اينكه گفته ميشود تحميل كردن رأي شخصي است در كُتب الهي و اين غلط است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani
﷽
📍 آداب احترام در اقوام مختلف❗️
📌 حسن و قبُح ازادراکات عقل عملی است. نسبت به مصادیق آن از نظردیدگاه گروههای مختلف میشوند. مثلاً گروهی در برخورد ابتدایی با دیگران حُسن ادب را در این میدانند که کلاه از سرشان بردارند. عدّۀ دیگر به هم دست میدهند. در برخی جوامع دستشان را بلند میکنند و در جای دیگر به حالت انحنا خم میشوند
🔷. تشخیص این مصادیق متعلّق به گروها و اقوام مختلف است؛ اما به هر حال هر کدام از این اقوام، نام این کار خود را «ادب کردن» میگذارند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
🔰جایگاه امانت در شناخت اشخاص
رَوا عَن یَزیدِ الصّائِغِ قالَ:
«عَنْ يَزِيدَ الصَّائِغِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) رَجُلٌ عَلَى هَذَا الْأَمْر،ِ إِنْ حَدَّثَ کَذِبَ وَ إِنْ وَعَدَ أَخْلَفَ، وَ إِنِ اؤْتُمِنَ خَانَ، مَا مَنْزِلَتُهُ، قَالَ (ع) هِيَ أَدْنَى الْمَنَازِلِ مِنَ الْكُفْرِ وَ لَيْسَ بِكَافِرٍ»
ترجمه: شخصی شیعه است ولی این صفات را دارد که وقتی سخن میگوید دروغ میگوید؛ آن هنگام که وعدهای میدهد، خُلف وعده میکند؛ وقتی که چیزی نزد او به امانت بگذارند، خیانت در امانت میکند. جایگاه ایمانی این مرد چیست؟
حضرت فرمودند: جایگاه و منزلت او در ایمان در نزدیکترین محل به کفر است، ولی هنوز کافر نشده است.
🔹شرح: یکی از روات به نام یزید بن صائغ میگوید: من عرض کردم به امام صادق (ع)، که یک شخصی است، این شیعه است. این تعبیر کنایی در روایات هست که نمیخواستند، به اصطلاح به این لغت بگویند، شیعه. این تعبیر را میکردند: «رَجُلٌ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ» یعنی از آنها کسی است که شما را قبول دارد. «رَجُلٌ عَلَى هَذَا الْأَمْر» بسیار خوب؛ شما را به امامت قبول دارد، یعنی ائمه را؛ اما این سه تا کار را میکند.
یک: «إِنْ حَدَّثَ کَذِب» باکی از دروغ گفتن ندارد. همچین سادهاش کردم. حرف که میزند، در حرفهایش دروغ میگوید، یک.
🔹دو، «وَ إِنْ وَعَدَ أَخْلَفَ»: وقتی که به اصطلاح، وعده میکند؛ خلف وعده هم میکند. میروی پیشش مثلاً و میگویی؛ فلانی! مثلاً فرض کنید، طلبم را بده؛ میگوید: برو، برای پنجشنبه بیا به تو بدهم؛ همان موقع که دارد میگوید، برو پنجشنبه بیا؛ همان موقع میداند که پنجشنبه نمیخواهد بدهد. همچین صریح بگویم که جابیفتد. فهمیدی؟ این مراد این است. همان موقع که دارد وعده میکند، همان موقع قصد چی؟ عمل به آن ندارد. «وَ إِنْ وَعَدَ أَخْلَفَ» این هم کار دوّمش است.
🔹سوّم:«وَ إِنِ اؤْتُمِنَ خَانَ» وقتی که به اصطلاح؛ او را آدم امین به حساب میآورد؛ حالا هرچه؛ مالی، غیر مالی؛ چیزی را به عنوان امانت پیشش میگذارد، چه کار میکند؟ خیانت در امانت هم میکند.
🔹 بسیار خوب، شیعه هم هست، شما را هم به امامت قبول دارد؛ ولی این سه کار را میکند. هم باکی از دروغ گفتن ندارد، هم تخُلف میکند در وعدههایی که میدهد، هم از این طرف، خیانت در امانت میکند.«مَا مَنْزِلَتُهُ» جایگاه ایمانیش را، آقا برای ما بگویید،که چه جایگاهی این آدم دارد. خیلی ساده اش کردم.
«قَالَ (ع): هِيَ أَدْنَى الْمَنَازِلِ مِنَ الْكُفْرِ» این جایگاهش میدانی، چه جایگاهی از نظر ایمانی است؟ نزدیکترین جایگاه به کفر است.
یک حرکت دیگر بدهد از ایمان خارج میشود؛ امّا«وَ لَيْسَ بِكَافِرٍ» هنوز خارج نشده است.
🔹 میفهمی چه میخواهم بگویم؟«هِيَ أَدْنَى الْمَنَازِلِ مِنَ الْكُفْرِ وَ لَيْسَ بِكَافِرٍ» هنوز کافر نشده است. اما بدان! حالا یعنی چی؟ معنایش این است که این اعمالی که به نظر شما، هیچ چیز نمیآید؛ بعضیهایش باد هوا است.
🔹مثل دروغ گفتن، فهمیدی چه میخواهم بگویم؟ وعده کردن، درست است؟! بعد هم تخلف؛ نعوذبالله، خیانت در امانت کردن، بدانید! این جوری نیست. اینها ایمان را میساباند، تضعیف میکند. اگر این سه تا بغل هم در بیاید، یک مختصر حرکت، دیگر رد میشوی، از چی؟! از جایگاه ایمان و سقوط در کفر میکنی، توجه کنید چه عرض کردم.
🔹من روایت را خواندم؛ که شیعه هم بوده است.«رَجُلٌ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ»، فهمیدید چه میخواهم بگویم، اوّلش این را میگوید؛ شما را هم قبول دارد. امامتان میداند؛ امّا این کارها را هم میکند. گفت، جایگاهش چه است؟ جایگاهش نزدیکترین جایگاهها به کفر است؛ ولی هنوز کافر نشده است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 آداب الهی ❗️
📌بحث ما راجعبه ادب الهی است. در مکتب الهی حُسن ادب در برخورد با دیگران در چیست؟ در قرآن و روایات این را مطرح میکنند. «فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ».
سورۀ مبارکۀ نورآیۀ 61 هنگامی که داخل خانهای شدید، بر خویشتن سلام کنید؛ سلام و تحیّتی از سوی خداوند؛ سلامی پر برکت و پاکیزه؛ این گونه خداوند آیات را برای شما روشن میکند؛ باشد که بیندیشید.
«يَا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلى أَهْلِها ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».
سورۀ مبارکۀ نورآیۀ 27ای کسانی که ایمان آوردهاید! در خانههایی غیر از خانۀ خود وارد نشوید تا اینکه اجاه بگیرید و بر اهل آن خانه سلتام کنید این، برای شما بهتر است؛ شاید متذکّر شوید.
قرآن میگوید: وقتی برخورد اولیه با کسی کردی و یا وارد خانۀ شدی سلام و تحیّت کن.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 سلام یعنی چه؟❗️
📌 سؤالم رو فارسی میکنم. یعنی خدا بهت سلامتی بده، خدا! نگاه کنید در آیه هم تعبیر این بود. «فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً». فهمیدی؟ سلامتی از چی؟ خداست. خدمتتون عرض شود که خود این، یک نوع دعاست.
📌از نظر اسلام و مکتب الهی این مصداق برای برخورد با دیگران است؛ که مصداق زیبایی است. یعنی ادب در برخورد، این است که اول سلام بکنی. این مکتب الهی است. گفتیم ادب یعنی فعلی که هیئت بر هیئت زیبایی به اصطلاح انجام بشود.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 ادب الهی در تمام شئون زندگی فردی️❗️
📌من گفتم این موارد در تمام شئون زندگی فردی، اجتماعی انسان دستور الهی داریم. در چگونگی انجام دادن دستور داریم. . مانند نشستن ، بلند شدن ،غذا خوردن، جایی پیدا نمیشود که برای آن یک دستور الهی نداشته باشیم که چگونه باشد. یعنی ادب الهی.
📌 خوب به حرفهای من توجّه کنید.ادب الهی را معنا کردیم: در یک هیئت زیبا. هیئت زیبا از دیدگاه الهی چیست؟ همه را گفتیم. حتّی در رابطه دستشویی رفتن دستور داریم..
📌روایتی از امام صادق نقل شده که کسی از ایشان سؤال کرد: در دستشویی میرویم در آنجا گفتن ذکر و اسم خدا اشکال ندارد؟ او خیال میکرد که نباید اسم خدا را درآنجا ببرد. چون آنجا محل خسّت و زشتی است، خوب نیست انسان در آنجا نام خدا را ببرد. حضرت در جواب فرمودند: «ذِكْرُ اللَّهِ حَسَنٌ عَلَى كُلِّ حَالٍ». ذکر خدا در هر حال پسندیده است. بیان این مطالب برای این است که در مکتب الهی چگونه انسان باید تربیت شود.
بحارالانوار، ج 77، ص175
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 معنای « أَعُوذُ» ️❗️
📌«قل اعوذ برب الناس». «اعوذ» يعني پناه ميبرم، يك بحث است و آن اين است كه ميگويند از اين جملات آيه و از خارج و عينيّت خارج اين به دست ميآيد. انسان وقتي كه شَرّي به سمت او بيايد و ناراحتي به سمت او بيايد، درج علت و فطرتش اين است به اينكه پناه ميبرد به يك قدرت برتر.
📌 و از اين آيه هم به دست ميآيد. انسان سرشتش اينچنين است كه اگر شرّي به سمت او بيايد و ناراحتي به سمت او بيايد، در سرشتش اين است به اينكه پناه ببرد به يك قدرت برتر. اين وجداني ماست، مطلب درست است كه انسان چنين است. بلكه از اين به دست ميآيد كه «خُلق الانسان ضعيفا».
📌 انسان پناهگاه ميخواهد. انسان در اين عالم مادّي كه قرار گرفت هميشه دستخوش شرور، ناراحتيها، حوادث. اين انسان پناهگاه ميخواهد. اينكه دارد «قل اعوذ»
📌بگو پناه ميبرم، تويي كه پيغمبر من هستي، تويي كه انسان برتر هستي تو بگو. يعني ديگر بقيهشان حسابشان پاك است. يعني تمام اين انسانها اينها زماني كه مورد هجوم حوادث بشوند پناهگاه ميخواهند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 معنای مفهومی« أَعُوذُ» پناهندگی️❗️
📌مطلب دوّم، ميگويد«أَعُوذُ» بگو چي؟ بگو پناه ميبرم. نميگويد بگو پناهندگي ميخواهم. اين دو تا است، خيلي مفسّرين اشتباه كردهاند اينجا. پناه ميبرم نه پناهندگي ميخواهم، پيوند ميزنم نه تقاضا ميكنم پيوند را. اينها دو تا است. يك وقت هست كه فرض كنيد كه يك انساني حوادثي به سمت او آمده در يك منطقهاي، اين ميخواهد از تحت حكومتي خارج بشود، برود تحت حكومت ديگري؛ فرض كنيد در بِلاد كُفر است. اين میخواهد از آنجا خلاص بشود، برود
در بِلاد اسلام. در اينجا تقاضاي پناهندگي كردن غير اين است كه پناه ببرد. تقاضا اوّل است، تقاضا ميكند پناهندگي را، اگر قبول شد چكار ميكنيد؟ بعد از قبولي تقاضاي پناهندگي، سپس پناه ميبرد. اوّل به آن حكومت پناه ميبرد كه ما ميخواهيم پناهنده شويم ميپذيريد يا نه؟ پذيرش كه آمد حركت ميكند ميرود.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 فرق پناهندگی با پناهبردن️❗️
📌دومي پناه بردن است، اوّلي تقاضاي پناهندگي است. در اينجا مفسّرين بعضي از آنها البته اين اشتباه را كردهاند، وقتي كه مينويسند: به اينكه پناهندگي از تو ميخواهم، «قل اعوذ برب الناس»
بگو پناهندگي ميخواهم، تقاضاي پناهندگي از تو ميكنم. نه، بگو پناه ميبرم؛ معناي آن چيست؟ معنايش اين است كه آي انسانها من يك فرمان عمومي دادهام، كه هركس به من بخواهد پناه ببرد پناهندگياش قبول است. لطافت اين است. تقاضاي پناهندگي نه، پناه ببر، يعني سَبك حكومت منِ خدا اين چنين است. اين حكومت، حكومتي است كه يك اعلان عمومي كرده است اگر كسي بخواهد از زير بار حكومتي، كه حكومت شهوت است، غضب است، هرچه هست وساوس شيطاني است، اين خارج شود و بيايد تحت حكومت من، پذيرشاش قبلاً اعلام شدهاست.
📌«قل اعوذ برب الناس» بگو پناه ميبرم نه پناهندگي ميخواهم، بگو پيوند ميزنم نه تقاضاي پيوند ميكنم، نه. و پيوند هم اينچنين است كه خوب قهراً بايد آمادگي داشته باشد آن شاخه قوي و پيكره درخت براي اينكه يك شاخۀ ريزي خودش را به او بچسباند. به طوري كه بتواند هستي خودش را حفظ كند. كه تا به او پناه نبرد، پيوند نزد نميتواند رشد كند، نميتوان سَرِ پا بايستد جان، جانِ حياتي داشته باشد، يعني نباتي.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani