eitaa logo
مخبتین
350 دنبال‌کننده
558 عکس
167 ویدیو
6 فایل
"و بَشّر المُخبِتین" "الَّذِينَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم" مخبتین کسانی هستند که وقتی یاد خدا به‌میان بیاید، دل‌هایشان به تب‌وتاب می‌افتد. خدا کسی است که باید به دیدنش بروی خدا کسی که از آن سخت می‌هراسی، نیست ارتباط با ادمین : @S_deldadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
با این ستاره‌ها می‌توان راه را پیدا کرد. @mokhbetin_ir
1.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با این ستاره‌ها می‌توان راه را پیدا کرد. @mokhbetin_ir
3.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً میان مؤمنان شیرمردانی هستند که سر عهدشان با خدا برای فرار نکردن از میدان جنگ صادقانه ایستاده‌اند. برخی‌شان شهید شدند و برخی منتظر شهادت‌اند. اینان ابدا تغییر عقیده نداده‌اند. 💠 این آیه نشان می‌دهد که هر مؤمنی یا باید شهید شود یا باید در آرزوی شهادت بمیرد، یعنی شب و روز منتظر شهادت باشد، در این‌صورت هرطور بمیرد شهید است‌. بیخود نیست که در روایات آمده: المؤمن شهید. یعنی مؤمن شهید محسوب میشود.‌ ✅ مؤمنین با دیدن شهادت دوستان خویش، بجای آن‌که بترسند و عقب بنشینند، بیشتر مشتاق شهادت می‌شوند‌. ❇ رسول خدا(ص) می‌فرماید: هرکس در راه خدا نجنگیده باشد و آرزوی جنگ هم نداشته باشد، بر شعبه‌ای از نفاق مرده است. حضرت سیدالشهداء(ع) در روز عاشوراء بارها این آیه را تلاوت فرمودند؛ گاهی میان صفوف و گاهی بر بالین یاری که در حال شهادت بود. امام صادق(ع) : مؤمنینی که مصداق "رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ" می‌شوند، دیگر به هیچ هراس و وحشت دنیوی و اخروی مبتلا نمی‌گردند و قدرت شفاعت برای دیگران دارند، خودشان هم نیاز به شفاعت ندارند. اما مؤمنینی که به این درجه نرسیده‌اند به وحشت و هراس در دنیا و آخرت مبتلا می‌گردند و نیاز به شفاعت دارند‌ اما عاقبتشان به خیر میشود. گوییم: بنابراین، کلید عدم خوف و حزن که نصیب اولیاء خداست، این آیه شریفه است. خدایا به حق شهیدان ما را شهید قرار بده آمین @mokhbetin_ir
🎵 🎸 سوال: ممکن است موسیقیِ خاصی ممدوح باشد و کمک به رشد معنوی کند؟پاسخ: انواع غیرِ غنائی موسیقی از این حیث که ذهن را متمرکز بر یک ریتم می‌کنند، موقتا افکار را متوقف کرده، آرامش موقت می‌آورند، لذا یک نوع مراقبه هستند؛ اما مراقبه‌ای ذهنی. حال آن‌که مراقبه‌ای که دین، از طریق ذکر و مناجات و دعا در پی آن است، ساحت ذهنی ندارد بلکه با سکوت ذهن انسان را به ساحت پرفتوح روحانی می‌رساند. ‼️ تمام افرادی که مبتلا و معتاد به موسیقی ولو موسیقی سنتی‌اند، اگر چند اربعین ترکش کنند، متوجه می‌شوند که لذتی که در سکوت هست، در هیچ صوتی نیست! 🔕 سکوت، سراسر عظمت و ابهت و حیرت و لذت است. در این سکوتِ درون، نماز و نیاز خوب ثمر می‌دهد و به بار می‌نشیند و بهجتی می‌آفریند که لذایذ خیالی پیش آن هیچ است. ✅ اگر تار و طنبور، وسیله تقرب به خدا بود، خدا از زبان صد و بیست و چهار هزار پیامبر توصیه‌ای بدان می‌کرد. حال آنکه انبیاء و اوصیاءِ ایشان از جمله ائمه هدی(ع) خودشان مبادرت به این کار نمی‌کردند که هیچ، احادیث و اخبار بسیاری در مذمت این امر صادر کرده‌اند و اطرافیان خویش را بشدت نهی می‌نمودند. ❗دقت بفرمایید که بحث در اینجا بحث فقهی نیست، بحث طریقتی و سیر و سلوکی است. ⛔ آن‌ها که موسیقی را وسیله تقرّب به خدا می‌دانند، در اشتباهند! موسیقی بخشی از فراغت است نه بخشی از سلوک. درست مثل حالتی که یک فوتبالیست یا خیاط، از اولیاء خدا باشد، مسلم است که بدلیل شغلش نیست، بدلیل عمل به فرامین خداست در عین بازی فوتبال و خیاطی؛ پس آدرس اشتباه ندهیم! ❌ موسیقی کسی را به خدا نزدیک نمی‌کند. ممکن است بدرد آرامش موقت او بخورد و مَعفوٌّ عَنه باشد، نه بیشتر! گرچه همین هم از روایات بسیاری که در مذمت آن صادر شده برنمی‌آید. 📚 تفسیر معنوی آقای نیک اقبال ذیل آیه ۶ سوره لقمان @mokhbetin_ir
2.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ذکری خاص از آیت‌الله بهجت آیت‌الله میرباقری @mokhbetin_ir
2.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ   البته انسان را ما آفریدیم و خوب می‌دانیم که نفسش چگونه او را وسوسه می‌کند؛ چون ما از رگ گردن به او نزدیک‌تریم. 🔷️ انسان بدلیل اختیار فراوانی که از آن برخوردار شده، مبتلا به آفتی شده که نامش "وسوسه" است. وسوسه این است که دائم هوس انجام این کار و آن کار به سرش می‌زند و خیلی از آنها هم به صلاح، یا در جهت رشد او نیست؛ و در بعضی، حتی موجب هلاکت اوست. ⛔ وسوسه همه جا در قرآن در معنای منفی بکار رفته و منشا آن خُبث نفس است. یعنی نفس وقتی از نور حق انباشته نباشد، بدلیل ظلمت ذاتی که دارد، منشا خیالات و خواطر و القائات ظلمانی می‌گردد. ظلمت نفس بخاطر جدایی و بُعدش از خالق است. ❗این آیه از طرفی گرا می‌دهد که برای رهایی از وساوسی که لازمه زندگی دنیایی شماست، به خدایی که خالق شماست و حتی از اجزاء وجودتان به شما نزدیک‌تر است التجاء کنید و پناه ببرید. این نکته خیلی مهم است! @mokhbetin_ir
1.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ لِوَالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ لاَ تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلاَّ تَبَاراً  خدایا مرا و پدر و مادرم را بیامرز و هر‌‌‌ مؤمنی را هم که وارد خانه‌ام میشود، و همه مردان و زنان با ایمان را. بدکارها را هم هرچه بیشتر دچار نکبت کن. ❇ این دعا و این نفرین که هر دو در کنار هم و در یک آیه آمده همان رحمت و غضب حق است که در کنار هم در همه هستی جاری است.‌‌ رحمت نوح آنقدر واسع است که برای هرکس که وارد خانه او میشود استغفار میکند، برای همه‌‌‌ مؤمنین و‌‌‌ مؤمنات تا روز قیامت استغفار میکند، چنین استغفار واسعی در‌‌‌‌ قرآن بی‌نظیر است. 💠 از امام رضا(ع) روایت است که مسجد کوفه در محل خانه نوح ساخته شده، پس هرکس وارد مسجد کوفه شود مشمول این دعای اوست. امام صادق(ع) فرمود هرکس داخل در ولایت ما شد، به بیت انبیاء راه یافته و مشمول دعای نوح(ع) میگردد. @mokhbetin_ir
7.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حافظهٔ انسان مثل قُلَّک است! مرحوم آیت الله حائری شیرازی @mokhbetin_ir
1.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗إِنَّکَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ‌ ثُمَّ إِنَّکُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عِنْدَ رَبِّکُمْ تَخْتَصِمُونَ‌ ای محمد! (صلی الله علیه وآله وسلم ) تو می‌میری و آنها هم می‌میرند؛ سپس روز قیامت نزد خدا رو در رو می‌شوید. 🔷️ نورالثقلین از امیرمؤمنان‌ علیه السلام روایت می‌کند که اگر بنده ببیند که مرگ با چه سرعتی بسوی او می‌آيد، از آرزو دست می‌کشد و به‌دست خود دنیا را رها می‌کند.‌ دو دنیا را به یک‌بار از دلِ تنگ برون کردیم تا جای تو باشد! @mokhbetin_ir
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😍 کلیپ رو دیدین؟! حالتون یه جوری شد؟! می‌بینین چقدر زود گذشت؟! حالا این رو بخونید: 💠 قالَ کَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ‌ قَالُوا لَبِثْنَا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ فَاسْأَلِ الْعَادِّينَ‌ قالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاَّ قَلِيلاً لَوْ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ خدا می‌پرسد: چه مدت در زمین ماندید؟! می‌گویند: یک روز یا کمتر از یک روز! خودت از فرشتگانی بپرس که حساب‌وکتاب روزها و کارها دستشان است. خدا می‌فرماید: بله، فقط اندکی ماندید! کاش این را در دنیا می‌فهمیدید! ⏳ ما حصل این گفتگو این است که کاش آدمیان می‌فهمیدند که درنگ‌شان در دنیا به‌قدر یک چُرت کوتاه است! پس نه حرص و غصهٔ دنیا را می‌خوردند و نه بخاطر دنیا اجحاف و ستم میکردند. بلکه از این فرصت کوتاه برای بندگی بهره می‌بردند و این رؤیا را در عبادت و خدمت سر می‌کردند. کاش!! @mokhbetin_ir
341.5K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا خدایا، اگر فراموش کردیم یا مرتکب خطا شدیم، به ما سخت نگیر! ❇ این عبارات حُسن ختام سوره بقره است. در این آیات پایانی، پس از اقرار به ایمان به خدا و رسول و قرآن و فرشتگان، مؤمنان دست به دعا برمی‌دارند و با خدا مناجات می‌کنند. لبّ مناجات آن‌ها، درخواست اقاله از خداوند است. یعنی از خدا می‌خواهند که بر آن‌ها سهل گیرد و تکلیف شاقّ بر دوششان ننهد و به کم راضی شود. نقل این مطلب برای آموزش بندگان است تا پیوسته با خدا نجوا کنند و از او، تخفیف و تسهیل و مدارا و حُسنِ رضا بخواهند. 🔷️ کافی جلد ۲ صفحه ۴۶۲ از رسول خدا‌(ص) روایت می‌کند: چهار چیز از امّت من برداشته شده و به خاطر آن مجازات نمی‌شوند: خطاهایشان، فراموشی‌شان، آنچه به اکراه مجبور به آن شوند، و آنچه که تاب و توان انجام آن را ندارند. و این طبق کلام خداست که فرموده: رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا. @mokhbetin_ir