eitaa logo
مخبتین
349 دنبال‌کننده
561 عکس
170 ویدیو
6 فایل
"و بَشّر المُخبِتین" "الَّذِينَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم" مخبتین کسانی هستند که وقتی یاد خدا به‌میان بیاید، دل‌هایشان به تب‌وتاب می‌افتد. خدا کسی است که باید به دیدنش بروی خدا کسی که از آن سخت می‌هراسی، نیست ارتباط با ادمین : @S_deldadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴  إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِين @mokhbetin_ir
4.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 هر وقت یاران کمتر شدند، تکلیف شدیدتر می‌شود! در تاریکی‌ها، تو مجبوری بیشتر بدرخشی! مرحوم صفایی حائری @mokhbetin_ir
2.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ما كه آخر در اين عالم مى‌ميريم... پس بگذار براى او بميريم و زندگى و مرگ ما براى او باشد! 📚 کتاب بهار رویش مرحوم صفایی حائری @mokhbetin_ir
🔴 أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّىٰ هَٰذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ به شما در جنگ اُحد تلفاتی وارد شد؛ با آنکه در جنگ بَدر تلفات سنگین‌تری به دشمن وارد کرده بودید. آن‌وقت باز هم لب به اعتراض گشودید که این تلفات چطور بر ما وارد شد؟! بگو: به‌دلیل حرف‌نشنوی خودتان بود! وگرنه، خدا از عهدهٔ هر کاری برمی‌آید. ✅ لبّ کلام این آیه این است که علّت مصیبت‌های ما، معصیت‌های ماست: غفلت‌ها، ترک احسان‌ها، ترک وظائف، ناشکری‌ها، حرف نشنوی‌ها، آلوده شدن به خودخواهی‌ها، ظلم‌های خفی و آشکار، گناهان پنهانی و در علن، ... 💠 تفسیر قمی روایت می‌کند که وقتی رسول خدا‌(ص) پس از پیروزی در بدر، نضربن‌حارث و عُقبة‌بن‌ابی‌مُعیط را توسط علی‌(ع) گردن زد و به هلاکت رساند، انصار ترسیدند که همهٔ اسیران کشته شوند، پس نزد رسول خدا آمدند و گفتند: ای رسول خدا ما در این جنگ هفتاد نفر از آنها را کشته‌ایم، پس به این هفتاد نفر دیگر که اسیر شده‌اند رحم کن، چون ایشان قوم و قبیلهٔ تو هستند. آنها را به ما ببخش و بگذار از آنها فدیه بگیریم و آزادشان کنیم. پیامبر‌(ص) به مسلمانان اجازه داد اما با آنها شرط نمود و گفت که به تعداد اسیرانی که نمی‌کشند و فدیه می‌گیرند، سال آینده از آنها کشته خواهد شد. آنها که این شرط را جدّی نگرفتند به آن رضا دادند. سال آینده که جنگ احد رخ داد هفتاد نفر از یاران رسول خدا‌(ص) به شهادت رسیدند. پس مسلمانان پیش رسول خدا آمده و عرض کردند؛ ای رسول خدا، این چه مصیبتی بود که بر سر ما آمد؛ در صورتی که به ما وعده نصرت میدادی؟! در این هنگام این آیه نازل شد که هر مصیبتی از ناحیه خود شماست(آل عمران: ۱۶۵ ) و به خاطر آن‌چه با پیامبر شرط گذاشتید. در روز بدر خداوند به پیامبرش وحی فرموده بود که اگر اکنون اسیران را نکشید، سال دیگر در چنین روزی به تعداد آنها از شما کشته خواهد شد و این آیه را نازل فرموده بود که: مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَىٰ... 📍 عیاشی از امام صادق‌(ع) روایت می‌کند که در جنگ بدر مسلمان‌ها هفتاد نفر را کشتند و هفتاد نفر را به اسارت گرفتند در جنگ احد هفتاد نفر از آنها کشته شد و این موضوع آن‌ها را غمگین ساخت. لذا خداوند این آیه را نازل کرد. @mokhbetin_ir
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راه وصال به امام زمان علیه السلام 😭 دلم گرفته از این جمعه های تکراری... @mokhbetin_ir
🔴 قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ ۚ وَبِئْسَ الْمِهَادُ به بی‌دین‌ها هشدار بده: «به‌همین زودی‌ها شکست سختی می‌خورید. روز قیامت هم، دسته‌جمعی به جهنم برده می‌شوید و آنجا بدجایگاهی است!» ✅ مقصود از کافران، همهٔ کسانی هستند که بی‌خدا زندگی می‌کنند و بی‌خدا می‌میرند. این‌ها آخرش در هم شکسته می‌شوند و بی‌خدا محشور می‌گردند و جهنمی می‌شوند. مقصود از بی‌خدا کسی است که بی‌دین زندگی می‌کند، در تمام قرآن به دشمنان دین و تکذیب‌گران دین و کسانی که عامدانه بی‌دین زندگی می‌کنند، کافر گفته می‌شود. 💠 کفری که قرآن مطرح کرده، کفر به نبوت پیامبر و الهی بودن قرآن است و الا همهٔ کافرانی که با محمد‌(ص) و دین او می‌جنگیدند خدا را قبول داشتند: قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ [سوره يونس : 31] بپرس: کیست که از آسمان و زمین به شما روزی می‌دهد؟ یا کیست که صاحب‌اختیار شنوایی و ‌بینایی شماست؟ و کیست که موجود زنده را از مادّهٔ بی‌جان می‌سازد و مادّهٔ بی‌جان را از موجود زنده؟ کیست که کار جهان را اداره می‌کند؟! خواهند گفت: خدا. بگو: پس چرا پرهیزگاری نمی‌کنید؟! ❗ مشرکان مکّه خدا را باور داشتند و او را مدبّر هستی می‌دانستند. پس درد آنها چه بود؟! اشکال کارشان این بود که هم در پرستش یعنی حمد، هم در حاجت‌خواهی یعنی دعا، خود را از خدا دور می‌دیدند و گمان داشتند که راهی برای پرستش مستقیم خدا نیست و باید معبودهایی خیالی را که در درگاه خدا مقرّبند ستایش و پرستش کرد. همچنین از آنها حاجت خواست؛ چون خدا تدبیرِ بخشهایی از هستی را به آنها واگذار کرده. 🔷️ مشکل بعدی این‌که به نبوّت باور نداشتند و محمد‌(ص) را نبیّ خدا نمی‌دانستند و قرآن را کتاب خدا نمی‌دانستند. در نتیجه هرجور دلشان می‌خواست زندگی می‌کردند، نه هرجور خدا خواسته و توسط انبیاء به بشر ابلاغ نموده. یعنی مقوله‌ای به‌نام "تقوی" برای ایشان از اساس بی‌معنا بود. ❇ چنین کسانی طبق این آیهٔ سورهٔ آل‌عمران آخرش در دنیا مغلوب می‌شوند و در آخرت بسوی جهنم محشور می‌شوند. مغلوب شدن در دنیا یعنی در بی‌خدایی خود می‌پوسند و درهم‌می‌شکنند و در درونِ خویش ذلیل می‌گردند و در ظلمات نفس، تنها و بی‌کس می‌مانند. گرچه بر تختِ قدرت و ثروت باشند و به‌ظاهر همه به آن‌ها کُرنش کنند. @mokhbetin_ir
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عابد و فاحشه مرحوم صفایی حائری @mokhbetin_ir
🔴 إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ از نظر خدا، دین صحیح یعنی تسلیم‌شدن در برابر او؛ ولی عالمان اهل کتاب – با آنکه می‌دانند کارشان درست نیست - برای زیاده‌خواهی، اختلاف‌نظر در معارف دین را باب می‌کنند. هرکسی آیه‌های خدا را قبول نداشته باشد، حسابش با خداست. خدا هم به‌سرعت حسابرسی می‌کند. ✅ نکتهٔ کلیدی این آیه، مفهوم "اسلام" است؛ بقیهٔ مطالب آیه روشن است و از بحث‌های کلامی و فرقه‌ای نهی می‌کند و به عمل به اسلام فرامی‌خواند. 🔷️ در تمام قرآن، مقصود از "اسلام" روح دین پیامبر(ص) و ادیان سابق، یعنی تسلیم است. 1️⃣ تسلیم در برابر تکوین خدا که نامش رضا به تقدیر و قضاست. 2️⃣ تسلیم در برابر تشریع خدا که نامش تقواست. 📍 شریعتِ هر دینی و تقدیر هر سرزمینی و نیز تکلیف هرکسی با دیگری فرق دارد، منتهی تسلیم در برابر امر تکوین و تشریع خدا، یعنی آنچه بر ما رانده و آنچه از ما خواسته، یک معنی بیشتر ندارد. 💠 انسان، هر دین و آیینی که می‌خواه‍د داشته باشد، یا تسلیم است یا نه، اگر تسلیم باشد مسلمانِ واقعی است و اگر تسلیم نباشد مسلمان واقعی نیست. @mokhbetin_ir