💠 مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ
وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
محال است خدا به انسانی کتاب آسمانی و سِمَت رهبری و پیامبری بدهد، بعدش او به مردم بگوید: بهجای بندگی خدا، بندگان من باشید! بلکه میگوید: شما که کارتان یاددادن کتاب آسمانی و خواندن آن است، پس بیایید عالمانی ربّانی باشید!
همینطور، نمیگوید: فرشتگان و پیامبران را ارباب خود بگیرید. یعنی بعد از آنکه در برابر خدا تسلیم شدید، باز شما را به بیدینی فرامیخواند؟!
✅ مفهوم مهمّی که این آیه دارد مفهوم "ربّانییّن" است. این کلمه جمع ربّانی است یعنی کسی که منسوب به ربّ شده و صبغهٔ خدا بهخود گرفته. عالِمی که به علم توحید عمل کند و عبدِ محض شود، ربّانی میشود. طبق این آیه، غایت دین، ربّانی کردن انسانهاست و راهش عمل به تعلیمات کتاب خدا. یعنی کسانی که کتاب خدا را خودشان میخوانند و به دیگران تعلیم میدهند، همه برای این است که با عمل به آن، رنگ خدایی به خود بگیرند و خدایی شوند. انبیاء هم آمدهاند تا انسان را از خاک و گِل برکشند و ربّانی کنند. یعنی محصول کارگاه تربیتی انبیاء، ربانیّون هستند.
✅ طبق این آیه، نبیّ و به تبع ایشان علمای ربّانی باید به بندگی و طاعت خدا دعوت کنند نه بندگی و طاعت خویش. یعنی باید آیت خدا باشند نه مُثبِتِ خویش. اینطور که شدند، واقعاً آیتاللهاند.
❗پس حرف باید حرف خدا باشد و عالم دین باید مُبیِّن حرف خدا باشد نه چنانکه در آیات قبل آمد، مُختَرعات و موهومات خویش. باید به شریعت الهی دعوت کند نه بافتههای خویش.
#خوانِ_قرآن
@mokhbetin_ir
❗️الإمامالصادق علیه السلام : لَمّا هَبَطَ نوحٌ علیه السلام مِن السَّفینَةِ أتاهُ إبلیسُ، فقالَ لَهُ: ما في الأرضِ رجُلٌ أعظَمَ مِنّةً عَلَيَّ مِنک، دَعَوتَ اللهَ علی هؤلاءِ الفُسّاقِ فَأرحتَني منهم! ألا اُعَلِّمُکَ خَصلَتَینِ: إیّاکَ و الحَسَدَ فَهُو الذی عَمِلَ بي ما عَمِلَ، و إیّاکَ و الحِرصَ فهُو الذی عَمِلَ بآدَمَ ما عَمِلَ.
امامصادق علیه السلام : چون نوح علیه السلام از کشتی بدر آمد ابلیس نزد او آمد و گفت: در روی زمین کسی به اندازۀ تو بر من منت ندارد؛ این تبهکاران را نفرین کردی و مرا از آنان آسوده نمودی. آیا دو خصلت به تو نیاموزم؛ از حسادت دوری کن؛ زیرا حسادت بود که با من آن کرد که کرد. نیز از حرص زدن نیز بپرهیز؛ زیرا حرص بود که با آدم آن کرد که کرد!
@mokhbetin_ir
❤️ عزیزم، محبوبم
امروز روز تولد شماست.
بنده امروز یادی از شما کردم
شما هم روزی چنین آغوش باز کنید
تا خونین در آغوش شما آرام بگیرم.
"آمین"
💠 وَسَلَٰمٌ عَلَيهِ يَومَ وُلِدَ وَ يَومَ يَمُوتُ وَ يَومَ يُبعَثُ حَيࣰّا
@mokhbetin_ir
💠 امام حسن عسكرى عليه السلام: إنَّ الوُصولَ إلَى اللّه ِ عَزَّوجلَّ سَفَرٌ لا يُدرَكُ إلّا بامتِطاءِ اللَّيلِ.
رسيدن به خداوند عزوجل، سفرى است كه جز با نشستن بر مركب شب(تهجد و شب زندهداری)، پيموده نشود.
خدایا به حق امام حسن عسکری علیه السلام ما را اهل تهجد قرار بده و به وصال خودت نائل بگردان.
@mokhbetin_ir
3.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗ صد بار تکرار میکنیم...
چرا گوش نمیکنند؟!
@mokhbetin_ir
💠 از آیت الله بهجت پرسیدند فضیلت لعن بالاتر است یا صلوات؟
فرمودند: لعن تخلیه است و صلوات تحلیه
سپس فرمودند:
جاروب کن تو خانه و پس، میهمان طلب!
@mokhbetin_ir
🔴 ذیل عبارت "بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ" مستدرک جلد ۴ صفحه ۳۲۳ از رسول خدا(ص) روایت میکند که بر گردن هر مسلمان، این عهد الهی است که قرآن را بیاموزد و در آن تفکّر کند.
💠 طبق این آیه، طریقِ ربّانی شدن، علمِ دین و درسِ کتاب است، نه ریاضت و زهد و تصوّف. همچنین طبق این آیه، مفسّران واقعی قرآن، علمای ربّانیاند نه جاهلانی که کتاب خدا را درست نمیشناسند.
🔶️ بحرالعرفان از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت میکند که معنای عبارت آن است که همه، تا جایی که میتوانند باید فقیه و عالِم باشند.
#خوانِ_قرآن
@mokhbetin_ir
🔶️ مقصود از دین خدا، دین واقعی است یعنی همان اسلام یا تسلیم در برابر خدا که روح تمام ادیان الهی است.
🔷️ وقتی همهٔ موجودات هستی در برابر خدا تسلیماند، چطور بعضیها دنبال راهی جز تسلیم میگردند و گمان میکنند از طریقی جز تسلیم شدنِ محض در برابر خدا، میتوان به کمال رسید.
❇ روش و طریقتِ هستی تسلیم است و مقصد هستی، خداست: لَهُ أَسْلَمَ ... وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ. انسان هم باید به همین نَهج برود تا به همین مقصد برسد و در کنار خدا آرام بگیرد.
💠 "طَوْعًا وَكَرْهًا" یعنی هرکس به طوع و رغبت، در برابر خدا تسلیم نشود، به اکراه وادار به تسلیمش میکنند. یعنی تندادن به حکم خدا، چارهای ندارد و هر موجودی محکوم حکم خداست و آنچه خدا تقدیر کرده و قضاء نموده باید راجع به او محقّق شود. چه آن موجود به آن حکم، چون حکم خداست، راضی باشد؛ چه راضی نباشد و مدام رنج بکشد و احساس عذاب و تنگی کند.
✅ باطن جهنم و عذاب مقیمِ آن، همین عدم رضا به خدایی خدا و به حکم خداست. هر موجودی که به فرمان تکوین و تشریع خدا راضی نیست، در حال عذاب کشیدن و در حال تجربهٔ دوزخ است و اگر از سخَط و طغیانش بازنگردد، بزودی در دوزخ افکنده خواهد شد و غیبِ باطنش آشکار خواهد گشت.
❗آدمی باید به حکم قضاء و قدری که خدا طبق عدلش بر او رانده، رضا دهد و به حکم شرعی که بر دوشش نهاده، گردن نهد. آن رضا و این تقوی، جمعاً، تسلیم را میسازند که دین خداست و دینی جز آن مقبول نیست.
📍عبارت "إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ" در انتهای آیه میرساند که پایان کار ما، خداست. پس چرا از همان اوّل رو به سوی او نکنیم و تسلیمِ او نباشیم.
#خوانِ_قرآن
@mokhbetin_ir