❌ کار بعدی شیطان امر به فحشاء است. فحشاء در لغت یعنی کاری که زشتیاش فاحش باشد. یعنی همهجای دنیا زشتش بدانند. از این حیث همهٔ ظلمها و جمیع گناهان اخلاقی را در برمیگیرد. منتها این لفظ در قرآن بیشتر برای زنا و لواط بکار رفته است و از این حیث شامل مقدمات آنها مثل شرب خمر و مجالس معصیت هم میشود.
❗شیطان به فحشاء میکشاند تا انسانی را که فقیر کرده و از خود تهی نموده، تخدیر کند و با آلوده کردنش به معصیتِ بیّن، به یأس بیشتر دچار کند و جهنمی سازد.
⭕ پس شیطان، این دشمن انسان، انسان را مثل موریانه میخورد و با القاء فقر و غافل کردنش از خدا و فضل خدا، فقیر میکند و مسموم مینماید و آخرش به نابودی میکشاند.
✅ اما خدا چه میکند؟ خدا خوانِ رحمتی گسترده و همه را دعوت کرده و بار عام داده. این خوان رحمت، خوانِ بندگی است. ادب این سفره و راه نشستن پای آنرا قرآن به ما آموخته و در عمل هم پیامبران به ما یاد دادهاند. خدا به بندگیِ خویش که شرافت محض است فرامیخواند و وعدهٔ مغفرت و فضل میدهد.
❇ خدا همهٔ آدمیان را دعوت کرده که به بشارت انبیاء لبیک گویند و اهل ایمان و تقوی شوند. آنگاه به اهل ایمان و تقوی وعدهٔ ثواب دنیا و حُسنِ ثواب آخرت میدهد. در مورد ثواب آخرت، مسأله أظهر من الشمس است، اما وعدههای دنیوی خدا به مؤمنینِ متّقی هم کم نیست. خدا وعده داده که یاد خویش را به ایشان الهام میکند، از شیاطین جنّ و انس و شِرار خلق حفظشان میکند، توفیق تقوی نصیبشان میکند، دلشان را برای شریعت و طریقت شرح میکند، در برابر دشمن درونی و بیرونی نصرتشان میکند، آیاتش را متواتراً به ایشان نشان میدهد و معرفت را در دلشان فزون میکند و به وادی یقین میکشاندشان، از انوار علم و قدرت خویش بقدر ظرفیت بهرهمندشان میکند، معاشرت و معیّت با ابرار را نصیبشان میسازد، اهل خانه را قرّةالعين ایشان میکند، معیّت با خویش را نصیبشان میسازد، سکینه و آرامش و طمانینه و حلم بر ایشان نازل میکند، امور دنیا و آخرتشان را به یُسر میکشاند، توفیق احسان به خلق نصیبشان میکند، دلشان را به حکمت زنده میکند و آنرا بر لسانشان جاری میسازد، از طیّبات روزیشان میکند، باب درگاه خویش را بر ایشان میگشاید و صدایشان میزند تا دعایشان را بشنود و عبادتشان را قبول کند، اعمالشان را میپذیرد و به زندگیشان برکت میدهد، آنچه برای بندگی و پیشرفت در طریقش لازم است برایشان مهیا و میسّر میکند، باب علم انبیاء و اوصیاء و نیز علم لدنّی را برایشان مفتوح میکند، معیّت با خاندان نبوت و امامت را نصیبشان میسازد و ایشان را از اهلالبیت قرار میدهد، دائم بر ایشان صلوات میفرستد و از ظلمات به نور سوقشان میدهد، ... همه اینها عیناً آیات قرآن است نه برداشت از قرآن. اینهاست شرحِ "مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا" و نتیجهٔ آن.
#خوانِ_قرآن
@mokhbetin_ir
13.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ خواب رهبر انقلاب که برای آیت الله شب زنده دار تعریف کرد.
ظهور نزدیک است انشاالله
@mokhbetin_ir
🔴 فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ
دستآخر، پیروزمندانه و سربلند و بی هیچ آسیبی، از جبهه برگشتند، درحالیکه رضای خدا را هم بدست آورده بودند. بله! خدا لطف بسیار دارد.
✅ در این آیه صحبت از چهار عطیّه شده: نعمت، فضل، حفاظت، و رضوان. برخی گفتهاند این عطایا به ترتیب مرتّب شدهاند و رضوان بالاتر از حفاظت و حفاظت فوق فضل و فضل فوق نعمت است. شاهدی بر قبول این فرضیه نیست ولی بر این مبناکه اختلاف لفظ بر اختلاف معنی دلالت دارد، میشود به ضرس قاطع گفت این چهار عطیّه، چهار عطای مختلفاند که اهل توکّل و عمل که از غیر خدا نمیترسند یا کم میترسند از آن بهرهمند میشوند.
#خوانِ_قرآن
@mokhbetin_ir
هدایت شده از مخبتین
4.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگه میشه اسم منو، بگو توی گوش بابات
@mokhbetin_ir
هدایت شده از مخبتین
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقا یه کاری کن که برگردم
#کشتی_نجات
@mokhbetin_ir
هدایت شده از مخبتین
🔹️ صحرای بلا به وسعت تاریخ است و كار به یك یا لیتنی كنت معكم ختم نمیشود. اگر مرد میدان صداقتی ، نیك در خویش بنگر كه تو را نیز با مرگ انسی این گونه هست یا خیر؟
اگر هست كه هیچ ، تو نیز از قبله داران دایره طوافی ، و اگر نه ... دیگر به جای آنكه با زبان «زیارت عاشورا» بخوانی ، در خیل اصحاب آخرالزمانی حسین با دل به زیارت عاشورا برو.
🔸️ «ضحاك بن عبدالله مشرقی» را كه می شناسی! عصر عاشورا از جبهه حق گریخت بعد از آنكه صبح تا شام را در ركاب امام شمشیر زده بود.
خوف، فرزند شك است و شك ، زاییده شرك و این هرسه ، خوف و شك و شرك ، راهزنان طریق حقند؛ كه اگر با مرگ انس نگیری، خوف، راهِ تو را خواهد زد و امام را در صحرای بلا رها خواهی كرد.
📚 فتح خون، شهید آوینی
@mokhbetin_ir
💠 الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
همانها که، وقتی مردم به آنها گفتند: دشمنان جمع شدهاند تا نابودتان کنند؛ از آنها بترسید، اتفاقاً ایمانشان زیاد شد و گفتند: خدا ما را بس است و او بهترین تکیهگاه است!
🔷️ منلایحضر جلد ۴ صفحه ۳۹۲ از امام صادق(ع) روایت میکند: در عجبم از کسی که میترسد اما به این گفتهٔ خدا که فرموده"حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ" پناه نمیبرد.
✅ بحارالانوار جلد ۴۶ صفحه ۶۷ از امام سجاد(ع) روایت میکند که: سخت مریض بودم، پدرم به من گفت چه میخواهی؟ گفتم: هرچه را خدا برایم بخواهد. فرمود: آفرین! شبیه ابراهیم خلیل شدهای که وقتی جبرئیل گفت چه حاجتی داری؟ گفت در برابر خدا هیچ! خدا کافیست و خوب نگهبانی.
#خوانِ_قرآن
@mokhbetin_ir
🏴 با رمز یا حسین(ع) پیروز شدیم...
▪️حضرت آیتالله خامنهای: اگر حادثه کربلا و اسوهگیری از آن نبود، انقلاب اسلامی ایران پیروز نمیشد.
@mokhbetin_ir
💠 الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ
کسانیکه پس از برگشتن از جنگ، با وجود مجروحیت، حرف خدا و رسولش را برای تعقیب دشمن گوش کردند. برای محسنین و متّقینشان، اجری عظیم است.
🔷️ چند روز پس از واقعهٔ اُحد، به پیامبر خبر رسید که لشکر مشرکان در راه بازگشت به مکّه جایی توقف کرده و بینشان گفتوگو پیش آمده که برگشتن به مکّه را متوقف کنیم و به سوی مدینه برگردیم و اینبار به خود شهر حمله کنیم و کار محمد را یکسره سازیم.
✅ این خبر که به پیامبر(ص) رسید، اعلام جهاد عمومی کرد و با اینکه مسلمین داغدار و زخمدیده بودند، اکثرشان مجهّز شدند و سریعاً لشکری به فرماندهی پیامبر از مدینه بسوی منطقهٔ مشرکان خارج شد. لشکر مسلمین به منطقهٔ حَمراء الاسد که رسید، خبردار شد که مشرکین پس از اطلاع این لشکرکشی و پی بردن به روحیهٔ آمادگی مسلمین، از نبرد و تهدید مدینه منصرف شده و با سرعت بسوی مکّه رهسپار شدهاند.
❇ این لشکرکشی که به جنگ نیانجامید را غزوهٔ حمراء الاسد نامیدهاند. این آیات راجع به آن غزوه است.
❗نکتهای که در این آیه جلب توجّه میکند اینست که اجر عظیم را نه به همهٔ مجاهدین، بلکه به مجاهدین مُحسن و متّقی نسبت داده. البته لسان مدحِ آیه حکایت دارد بر مأجور بودن همهٔ کسانی که ندای پیامبر را در آن شرایط ترس و خستگی لبیک گفتند. اما در یک لشکر، همه، به یکاندازه مأجور نیستند و محسنینِ اهلتقوی، همیشه اجرشان بیشتر است.
#خوانِ_قرآن
@mokhbetin_ir
🔴 وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ
محمد پیامبری بیش نیست که قبل از او هم پیامبرانی آمدند و رفتند. اگر او بمیرد یا کشته شود، آیا عقبگرد میکنید و از اسلام دست میکشید؟! هرکه به عقب برگردد، هیچ ضرری به خدا نمیرساند. اما خدا به شکرگزارانِ ثابتقدم پاداش خواهد داد.
✅ این آیه از مهمترین آیاتی است که اصالت را از شخص برمیدارد و به مکتب میدهد. در آیینِ خدا، مکتب و معرفت اصل است و اشخاص در خدمت مکتباند و فدای مکتب میشوند. انبیاء را کشتند اما مکتب تربیتی آنها ماند و بالید و به ثمر نشست. در این آیه هم میگوید محمد، پیامبری است مثل هزاران پیامبرِ گذشته. شما راه او و تعلیمات او را بگیرید و پیش بروید، چه محمد زنده باشد، چه بسوی خداوند شتافته باشد. محمد(ص) اگرچه در احد در راه خدا کشته نشد، اما هفت سال بعد رحلت نمود. پس محمد(ص) رفتنی است؛ لذا شما دنبال خدا باشید. محمد آمده بود تا راه خدا را نشانِ شما بدهد. مکتب انبیاء مکتب خداپرستی است نه شخصپرستی.
❇ این آیه ناظر به وقتی است که در بحبوحهٔ جنگ احد، شایع شد که پیامبر(ص) کشته شده؛ در این اوضاع بعضیها با خود فکر کردند که اگر محمد واقعاً پیامبر خدا بوده، پس چرا شکست خورده و کشته شده؟! حال آنکه مغلوب و مقتول در بین انبیاء گذشته کم نبوده. پس نه ظفر دلیل حقّانیت است و نه مغلوب شدن دلیل بطلان.
🔸️طبق انتهای آیه، شکر نعمت نبوت، پذیرش تعلیمات انبیاست و هرکس در این مهم کوتاهی کند به خودش بد کرده.
📍الغارات جلد ۱ صفحه ۱۱۵ روایت میکند که علی(ع) در نامه به معاویه نوشت: تو مصداق آن کسی هستی که خدا فرموده: أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ. تو و یارانت پس از مرگ پیغمبر به قهقرا برگشتید و پیمان خود را با خدا شکستید.
#خوانِ_قرآن
@mokhbetin_ir