eitaa logo
مخبتین
349 دنبال‌کننده
561 عکس
170 ویدیو
6 فایل
"و بَشّر المُخبِتین" "الَّذِينَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم" مخبتین کسانی هستند که وقتی یاد خدا به‌میان بیاید، دل‌هایشان به تب‌وتاب می‌افتد. خدا کسی است که باید به دیدنش بروی خدا کسی که از آن سخت می‌هراسی، نیست ارتباط با ادمین : @S_deldadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ شما مسلمانان بهترین امّتی هستید‌که برای نفع مردم خلق شده‌اند؛ چون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنید و خدا را باور دارید. اهل‌کتاب هم اگر به پیامبر اسلام ایمان می‌آوردند، برایشان بهتر بود؛ بعضی‌هاشان ایمان دارند، ولی بیشترشان فاسق‌اند! 💠 طبق این آیه، مسلمین یک امّت‌ واحده‌اند. این آیه بی‌گزاف، بالاترین حمد قرآن نسبت به مسلمین است و بعید است که فقط مسلمین صدر اسلام را مدّ نظر داشته باشد. بلکه منظور، مسلمینِ همهٔ دوران‌ها هستند و همهٔ آ‌‌ن‌ها را با هم امّت واحده دیده و بهترین امّت از آغاز تاریخ تا پایان آن محسوب کرده. ❇ اینکه فرموده: أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ، زمینهٔ این برتری را تعیین کرده است: امّت اسلام از لحاظ نفع اجتماعی و خدمتی که به جامعهٔ انسانی ارائه نموده، بهترین است. شاید امّت‌هایی در گذشته بوده‌اند که از حیث اخلاق فردی و زهد و اخلاص، برتر بوده‌اند، وقتی نفع اجتماعی چندانی نداشته‌اند. پس این آیه دالّ بر برتریِ مطلق مسلمین بر دیگران نیست و اگر بود باید می‌گفت: أُخْرِجَتْ فی‌الناسِ. مگر اینکه مدّعی شویم منظورش همان بوده که بعید است، چون بعدش گفته: تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّه. یعنی وجه این برتری از لحاظ خدمات اجتماعی و نفع عمومی را بیان کرده. در عمل و در گسترهٔ تاریخ هم می‌بینیم که مسلمین در امر به معروف و نهی از منکر، کوشاتر از دیگر امّت‌ها بوده‌اند و در برابر کژی‌ها و ظلم‌ها و شرک‌ها، مماشات نکرده و همیشه قیامِ باللّه کرده‌اند. ✅ از این آیه و آیات مشابه‌اش اهمیت امر به معروف و محبوبیتش پیش خدا معلوم می‌شود. این‌که مؤمنی در این فریضه که شِبه‌جهاد است، از احدی نترسد و استقامت ورزد، او‌ را پیش خدا محبوب و یکی از "خَيْرَ أُمَّةٍ" می‌کند.‌ @mokhbetin_ir
💠 مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ محال است خدا به انسانی کتاب آسمانی و سِمَت رهبری و پیامبری بدهد، بعدش او به مردم بگوید: به‌جای بندگی خدا، بندگان من باشید! بلکه می‌گوید: شما که کارتان یاددادن کتاب آسمانی و خواندن آن است، پس بیایید عالمانی ربّانی باشید! همین‌طور، نمی‌گوید: فرشتگان و پیامبران را ارباب خود بگیرید. یعنی بعد از آنکه در برابر خدا تسلیم شدید، باز شما را به بی‌دینی فرامی‌خواند؟! ✅ مفهوم مهمّی که این آیه دارد مفهوم "ربّانییّن" است. این کلمه جمع ربّانی است یعنی کسی که منسوب به ربّ شده و صبغهٔ خدا به‌خود گرفته. عالِمی که به علم توحید عمل کند و عبدِ محض شود، ربّانی می‌شود. طبق این آیه، غایت دین، ربّانی کردن انسان‌هاست و راهش عمل به تعلیمات کتاب خدا. یعنی کسانی که کتاب خدا را خودشان می‌خوانند و به دیگران تعلیم می‌دهند، همه برای این است که با عمل به آن، رنگ خدایی به خود بگیرند و خدایی شوند. انبیاء هم آمده‌اند تا انسان را از خاک و گِل برکشند و ربّانی کنند. یعنی محصول کارگاه تربیتی انبیاء، ربانیّون هستند. ✅ طبق این آیه، نبیّ و به تبع ایشان علمای ربّانی باید به بندگی و طاعت خدا دعوت کنند نه بندگی و‌ طاعت خویش. یعنی باید آیت خدا باشند نه مُثبِتِ خویش. اینطور که شدند، واقعاً آیت‌الله‌اند. ❗پس حرف باید حرف خدا باشد و عالم دین باید مُبیِّن حرف خدا باشد نه چنانکه در آیات قبل آمد، مُختَرعات و موهومات خویش. باید به شریعت الهی دعوت کند نه بافته‌های خویش. @mokhbetin_ir
❗️الإمام‌الصادق علیه السلام : لَمّا هَبَطَ نوحٌ علیه السلام مِن السَّفینَةِ أتاهُ إبلیسُ، فقالَ لَهُ: ما في الأرضِ رجُلٌ أعظَمَ مِنّةً عَلَيَّ مِنک، دَعَوتَ اللهَ علی هؤلاءِ الفُسّاقِ فَأرحتَني منهم! ألا اُعَلِّمُکَ خَصلَتَینِ: إیّاکَ و الحَسَدَ فَهُو الذی عَمِلَ بي ما عَمِلَ، و إیّاکَ و الحِرصَ فهُو الذی عَمِلَ بآدَمَ ما عَمِلَ. امام‌صادق علیه السلام : چون نوح علیه السلام از کشتی بدر آمد ابلیس نزد او آمد و گفت: در روی زمین کسی به اندازۀ تو بر من منت ندارد؛ این تبهکاران را نفرین کردی و مرا از آنان آسوده نمودی. آیا دو خصلت به تو نیاموزم؛ از حسادت دوری کن؛ زیرا حسادت بود که با من آن کرد که کرد. نیز از حرص زدن نیز بپرهیز؛ زیرا حرص بود که با آدم آن کرد که کرد! @mokhbetin_ir
❤️ عزیزم، محبوبم امروز روز تولد شماست. بنده امروز یادی از شما کردم شما هم روزی چنین آغوش باز کنید تا خونین در آغوش شما آرام بگیرم. "آمین" 💠 وَسَلَٰمٌ عَلَيهِ يَومَ وُلِدَ وَ يَومَ يَمُوتُ وَ يَومَ يُبعَثُ حَيࣰّا @mokhbetin_ir
💠 امام حسن عسكرى عليه السلام: إنَّ الوُصولَ إلَى اللّه ِ عَزَّوجلَّ سَفَرٌ لا يُدرَكُ إلّا بامتِطاءِ اللَّيلِ. رسيدن به خداوند عزوجل، سفرى است كه جز با نشستن بر مركب شب(تهجد و شب زنده‌داری)، پيموده نشود. خدایا به حق امام حسن عسکری علیه السلام ما را اهل تهجد قرار بده و به وصال خودت نائل بگردان. @mokhbetin_ir
3.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗ صد بار تکرار می‌کنیم... چرا گوش نمی‌کنند؟! @mokhbetin_ir
اللهم العن الجبت و الطاغوت وحدت با تبری منافات نداره اسمع، افهم @mokhbetin_ir
💠 از آیت الله بهجت پرسیدند فضیلت لعن بالاتر است یا صلوات؟ فرمودند: لعن تخلیه است و صلوات تحلیه سپس فرمودند: جاروب کن تو خانه و پس، میهمان طلب! @mokhbetin_ir