#قسمت_سوم
خرداد سال ۱۳۴۲ شمسی با محرم ۱۳۸۳ قمری مطابق شده بود. امام خمینی به دلیل اعتراض به کاپیتولاسیون درزندان بودند. در نوروز همان سال فاجعه فیضیه و کشتار طلاب اتفاق افتاده بود و فضای جامعه آماده انفجار بود. طیب نیز مانند هر سال دسته عزاداری خود را در خیابان حرکت داد و خود پیشاپیش آن به سر و سینهی خود میزد. اما ظاهر علم دسته با هر سال تفاوت داشت. بر روی علم، عکسهای امام خمینی نصب شده بود.
در زمانی که بردن نام امام، مجازات سختی در پی داشت، مشخص است که بالا بردن تمثال ایشان در بین جمعیت، چه عواقبی در پی دارد. اما طیب به این موضوع توجه نداشت و خود را آمادهی فداکاری کرده بود. مرحوم حاج رضا حدادعادل در این رابطه میگوید: «دستهی طیب، شب عاشورا ـ۱۲ خرداد-، طبق معمول همه ساله از تکیه بیرون آمد. طیب در جلوی علامت تکیه در حرکت بود و سینهزنها پشت سرش آرام آرام حرکت میکردند. آن شب بر خلاف سالهای قبل، عکسهای امام به سینهی علامت نصب بود. اتومبیل دربار کنار خیابان ایستاد. رسول پرویزی معاون علم پیاده شد و سریعاً جلوی طیب آمد و پس از سلام گفت طیب خان این کاری که کردهای کار درستی نیست. آن عکسها را بردار.
طیب گفت من عکسها را بر نمیدارم.
پرویزی گفت طیب خان بدجوری میشود.
طیب با متانت و وقاری که مخصوص خودش بود، خیلی صریح گفت بشود.
در روز ۱۵ خرداد، طیب با تعطیل کردن میدان بارفروشها، موجب شد که تظاهرات با شور بیشتری صورت گیرد و تأثیر بیشتری داشته باشد. به گفتهی شهید عراقی، رژیم «از طیب توقع داشت که حداقل مثلاً جلوی این تظاهرات را در داخل میدان بگیرد. ولی خوب طیب این کار را نمیکند. وقتی او را میگیرند و میبرند. از او میخواهند یک فرم را امضا کند و آزاد شود. تقریباً مسئله این بوده که یک پولی آقای خمینی به من داده که بیایم همچنین حادثهای را خلق بکنم و من هم آمدهام مثلاً یک ۲۵ زار (ریال) دادهام و مردم این کارها را کردهاند. وقتی میگذارند و میگویند این حرف را بزن، قبول نمیکند. نصیری تهدیدش میکند و این هم به نصیری فحش میدهد!».
سید تقی درچهای میگوید: «او را شکنجه کردند و گفتند بگو از خمینی پول گرفتهام و این غایله را راه انداختهام. گفته بود من عمر خودم را کردهام. بنابراین حاضر نیستم در پایان عمر خود به کسی که جانشین ولی عصر (عج) است و مرجع تقلید هم هست تهمت بزنم.
من به امام حسین علیهالسلام و دستگاه او خیانت نمیکنم ...
ادامه دارد
@mokhtareharam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
▪️ماجرای هدیه حضرت زینب (س) به قافلهسالار کاروان اسرا
اهل بیت (ع) مدیون کسی نمیشن...
#حجتالاسلام_عالی
@mokhtareharam
🌺🍂🌺🍂🌺🍂🌺🍂🌺
#حدیث_روز
امام على عليه السلام:
عقل، رفيق مؤمن است ودانش وزير او وشكيبايى، فرمانده سپاه او وعمل، سرپرست او
العقلُ خليلُ المؤمنِ، والعلمُ وزيرُهُ، والصّبرُ أميرُ جُنودِهِ، والعَملُ قَيِّمُهُ
🌺🍂🌺🍂🌺🍂🌺🍂🌺
@mokhtareharam
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
#خاطره
زهرا مختاربند
دختر شهید مدافع حرم
#سردار_حاج_حمید_مختاربند
🔻سال ۸۴ بود. انتخابات ریاست جمهوری تازه به پایان رسیده بود و #احمدینژاد با رای بالایی رییس جمهور شده بود.
🔻ما از اینکه بالاخره بعد از دولت اصلاحات یه نفر با تفکر انقلابی و شعارهای انقلابی روی کار اومده حسابی خوشحال و امیدوار بودیم.
به همین خاطر پوسترهای زیادی از عکسهای اونو تهیه کرده بودیم و در جاهای مختلف نصب میکردیم.
🔻من اون روزها طلبه ی جامعةالزهرای قم بودم. یک روز که داشتم دسته ای از پوسترهای احمدی نژاد رو آماده میکردم تا به جامعةالزهرا ببرم، بابا از راه رسید و سوال کرد: می خوای با این پوسترا چکار کنی؟
من با خوشحالی جواب دادم: می خوام ببرم جامعةالزهرا و به دیوار کلاسها بچسبونم.
🔻پدر مقداری تأمل کرد و گفت: یه آدم معمولی رو انقدر بزرگ نکن، اونوقت اگر همین آدم اشتباهی مرتکب شد تو ضربه می خوری. سعی کن طرفدار #حق باشی نه طرفدار #آدمها.
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
@mokhtareharam
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
شعرخوانی در حضور رهبرانقلاب به مناسبت #هفته_وحدت
⭕️انتقاد رهبرانقلاب از برخی که در خدمت Mi6 و CIA قرار ميگيرند و خون مسلمانان را به زمين ميريزند.
@mokhtareharam
🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹
#یادداشت
🔹وحدت با تبری منافات ندارد
🔹در مساله وحدت باید حد و مرزها رو بشناسیم تا دچار اشتباه و افراط و تفریط نشیم. از دو جنبه این موضوع رو بررسی میکنیم.
۱_اعتقاد(یک امر درونی)
۲_ عمل و رفتار (یک امر بیرونی)
🔹خیلیا این دوتا رو باهم اشتباه میگیرن. در اعتقاد ما با اهلسنت اختلاف داریم. اختلاف اساسی. و هیچوقت هم کوتاه نمیایم. و از آنچه اونا اعتقاد دارن بیزاری میجوییم. این یک مساله اعتقادیه نه عملی و رفتاری. این بحثهای زیادی که بین موافقا و مخالفای وحدت اتفاق میافته بخاطر همینه. چون مساله اعتقادی رو میاریم تو عمل و تبدیل میکنیم به رفتار زننده.
🔹تبرّی و بیزاری یک امر قلبی و درونیه و خیلی مهمه. از فروع دین ما هست. کسی که تو تبری و تولی مشکل داشته باشه. نمازش هم قبول نمیشه.
🔹حالا در عمل و رفتار با اهلسنت و حتی دیگر ادیان باید چطور برخورد کرد؟
امام صادق(ص) به زیدبن حشام دستورداد: با غیرشیعه معاشرت کنیم، به دیدارشان برویم، از مریضهایشان عیادت کنیم و در تشییع جنازههایشان حاضر باشیم...تا بگویند جعفر چه خوب مردمی را تربیت کرده است (وسایلالشیعه ج۸ ص۴۳۰)
🔹یعنی اعتقادت رو تو دلت نگهدار. بیزاری از اعتقاد اشتباه دیگران هم داشته باش ولی تو عمل بهترین رفتارو داشته باش. چرا؟
🔹زندگی شیخزکزاکی رو بخونید و اینکه چهجوری اینهمه افرادو تو نیجریه شیعه کرد. یکی از کارهایی شیخ زکزاکی میکرد این بود. میرفت تو روستاهای سنینشین مشکلات مردم رو برطرف میکرد. مردم میپرسیدن شما کی هستی. میگفت مگه مهمه کی باشم؟ من مسلمونم شماهم مسلمونی. بعدا مردم میفهمیدن ایشون شیخ زکزاکی بوده. خیلیا همینطوری شیعه شدن. بدون هیچ بحث علمی.
🔹اصلا از این بالاتر تو جنگ سوریه خیلی جاها سنّی نشین بودن. خیلی از شیعیان که مدافع حرم بودن برای نجات اهلسنت جونشون رو فدا کردن. چرا؟ این هیچ منافاتی با اختلاف اعتقادات و تبرّی از عقیده اونا نداره. از لحاظ اعتقادی و قلبی یه جور باید بود. از لحاظ عملی و رفتاری یه جور.
🔹اگر خیلی دلمون برای مظلومیت اهلبیت میسوزه. بریم از لحاظ علمی و عملی خودمونو قوی کنیم تا بتونیم ازشون دفاع کنیم و دیگران رو جذب تشیع کنیم. خیلی بده که بعضی ازماها نمیتونیم برای خودمون ولایت وامامت امیرالمؤمنین رو ثابت کنیم چه برسه برای مخالفان خودمون. چون سخته. ماها هم از کارهای سخت بیزاریم.
#هفته_وحدت #وحدت
✍ حسین دارابی
🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹
@mokhtareharam
🌷🌱🌷🌱🌷
حر انقلاب اسلامی
#شهید_طیب_حاج_رضایی
🌷🌱🌷🌱🌷
@mokhtareharam
#قسمت_آخر
یکی از دوستان به نام آقای ملکی که از اهالی شهرری و پدر دو شهید است همزمان با مرحوم طیب زندانی بود و میگفت زندانیها را به صف کرده بودند و به مرحوم طیب دستبند قپونی زده بودند. به این ترتیب که یک دست از عقب و یک دست هم از روی شانه میاید و دو تا مچ را از پشت سر با چیزی به هم میبندند و مثل ساعت کوک میکنند و دو دست تحت فشار قرار میگیرد و استخوان سینه بیرون میزند. او میگفت عرق از بدن مرحوم طیب میریخت و او را از جلوی ما عبور میدادند تا ما عبرت بگیریم. مرحوم طیب تمام این سختیها را به جان خرید ولی حاضر نشد بگوید از امام خمینی پول گرفته.»
شهادت طیب
طیب به دلیل طرفداری از امام خمینی به زندان افتاده بود. به همین دلیل مورد توجه محافل مذهبی و روحانیون قرار گرفته بود. حتی امام خمینی نیز به مرحوم طیب توجه داشت است. شهید عراقی در خاطرات خود میگوید: «روز قبل از اینکه میخواستند حکم اعدام را درباره طیب صادر بکنند، آقای خمینی از زندان عشرتآباد به خانهی روغنی منتقل و در آنجا تحت نظر بود. دور و برش ساواکی و از این چیزها بودند خانوادهی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی با ترفندی خود را به منزل امام میرسانند. یک بچه کوچک، حاج اسماعیل داشت و یک بچه کوچک طیب.
آقا این دو بچه را بلند میکند روی دو تا پایش مینشاند و یک دستی روی سر و روی اینها میکشد و دعایشان میکند. بعد میگوید که من تا حالا از اینها چیزی نخواستهام اما برای دفاع از جان این دو نفر میفرستم، عقبشان بیایند. میخواهم از آنها که اینها را نکشند.
خوب اینها خوشحال میشوند و از خانه آمدند بیرون. اینها از این ور میآیند بیرون. به فاصله یک ربع و بیست دقیقهای، آقا میگوید به پاکروان بگویید بیاید، من کارش دارم. (پاکروان رئیس ساواک وقت بود.)
پاکروان (که علت احضار خود را می دانست)، آن روز خودش را نشان نمیدهد، هر چی آقا داد و بیداد میکند و این حرفها میگویند ما فرستادیم، نبوده.
خوب فردا صبح هم طیب را اعدام کردند. صبح اول وقت که طیب تیرباران میشود، حدود ساعت ۸ هم پاکروان میآید پهلوی آقا. آقا(باعصبانیت) میگوید پاشو برو.»
زمانی که طیب و حاج اسماعیل رضایی اعدام میشوند، خبر آن بسیار پر و سر و صدا در روزنامهها به چاپ میرسد. رژیم به این وسیله میخواست از مخالفین خود زهر چشم بگیرد. اما همین مسئله درست بر ضد رژیم تمام شد. در گزارشهای ساواک از تشکیل مراسم ختم و یادبود متعدد برای این دو شهید و تأثیر منفی اعدام آنها در اذهان عمومی، یادداشتهایی وجود دارد. پس از شهادت، به قدری محبوبیت آنها بالا رفت که ساواک مجبور شد با پخش شبنامههایی به مخدوش کردن چهرهی آنها بپردازد. اما این مسأله تأثیری بر ارادت مردم به حر انقلاب نداشت.
امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا به حر فرمودند: تو آزادهای (حر) همانگونه که مادرت تو را حر نامید.
باید گفت طیب نیز پاکیزه و طیب از این جهان رخت بر بست. همانگونه که مادرش او را طیب نامید.
@mokhtareharam