eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
182 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️تحلیل گفتمان ادبی خطبه های حضرت زینب (س) #بخش_پانزدهم 🔘ویژگی های ساختاری خطبه حضرت زینب(س) در ک
✔️تحلیل گفتمان ادبی خطبه های حضرت زینب (س) 🔘تحلیل بافت متنی خطبۀ حضرت زینب(س) در مجلس ابن زیاد ✔️خطبۀ ایشان در مجلس ابن زیاد، در قالب گفتگو و در چند جمله میان حضرت و ابن زیاد شکل گرفته است. 🔘از ویژگیهای بافت متنی این خطبه می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- استفاده از الفاظ ساده و استوار و عباراتی غیرآهنگین که نشان از صبر و بردباری فراوان حضرت زینب(س) دارد. ▪️ایشان در جواب ابن زیاد که از او سوال کرد: نظرت در مورد آنچه خداوند بر سر برادرت و پدرت آورد چیست؟ 🔘با آرامشی خاص و کلامی ساده و استوار و آهنگی آرام، فرمود: ✔️«ما رأیت إلاّ جمیلا. هولاء قوم کتب اللّه علیهم القتل، فبرزو إلی مضاجعهم...» [به جز زیبایی ندیدم. آنان قومی بودند که خدا کشته شدن را برآنان نوشته بود، پس به سوی آرامگاههای خود رفتند.] 2- به کارگیری اسلوب بلاغی «القول بالموجب» که یک نوع آن عبارت است از اثبات صفتی برای چیزی یا شخصی و آوردن حکمی براساس آن که خود باعث نفی آن صفت از فرد مقابل می شود. این اسلوب به زیبایی در قرآن آمده است. ▪️«یقولون لئن رجعنا إلی المدینة لیخرجن الأعزّ منها الأذلّ و اللّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین.» (منافقون(63 ) /8) ➖در این آیه، منافقان خود را عزیز و مؤمنان را ذلیل می دانند و در مقابل، خداوند بدون اینکه بگوید منافقان عزیز نیستند، عزّت را مختصّ به خود و رسولش و مؤمنان می داند و در واقع، با به کاربردن جملۀ مثبت، عزّت را از منافقان نفی می کند. ✔️حضرت زینب(س) هم آنجا که ابن زیاد در خطاب به او، خدا را شکر می کند که آنها را رسوا کرد، با به کارگیری این اسلوب می گوید: 🔘«خداوند را سپاس می گویم که ما را با (انتخاب )پیامبر(از میان ما)گرامی داشت و از پلیدی پاک و تطهیر کرد. تنها فاسق است که رسوا می شود و دروغگو است که تکذیب می شود و ما هیچ یک از این دو گروه نیستیم.» ✔️حضرت زینب(س) در اینجا به زیبایی، کلام ابن زیاد را از اهل بیت(ع)، نفی می کند و به صورت غیر مستقیم، آن را به خود ابن زیاد نسبت می دهد. @mola_amiralmomenin_as
در صحنه با شکوه عاشورایی در بارش تیغ و غربت و تنهایی با قافله ای که رنج با خود می برد والله ندیده ام به جز زیبایی! _________🖤🖤🖤____________ هر چند پاي بي رمق او توان نداشت هر چند بين قافله جانش امان نداشت بار امانتي که به منزل رسانده است چيزي کم از رسالت پيغمبران نداشت جز گيسوان غرق به خون روي نيزه ها در آتش بلا به سرش سايه بان نداشت آيا به جز حوالي گودال، ساربان راهي براي رفتن اين کاروان نداشت؟ يک شهر چشم خيره به ... بگذار بگذريم شهري که از مروّت و غيرت نشان نداشت آري هزار داغ و مصيبت کشيده بود اما تنور و تشت طلا را گمان نداشت ديگر لب مقدس قرآن کربلا جايي براي بوسه‌ی آن خيزران نداشت! (س) @mola_amiralmomenin_as
: ✔️ إذا نَبَتَ الوُدُّ، وَجَبَ التَّرافُدُ وَالتَّعاضُدُ ✔️هرگاه دوستى بِرويَد، همکارى و پشتیبانی از یکدیگر واجب مى‌شود. 📓غررالحكم، حدیث ۴۱۳۲ پیوند دوستی به دانه ی گیاهی تشبیه شده است که در شرایطی که خاک مناسب، آب و هوای مناسب و... وجود داشته باشد از دل زمین سر بیرون می آورد (توجه کنید، اگر دانه فاسد باشد حتی اگر سایر شرایط مناسب باشد روئیدنی وجود نخواهد داشت) حال که دانه روییده، نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد... نیاز به آبیاری مناسب، نور مناسب، و حتی گاهی اوقات از کودهای شیمیایی برای تقویت آن استفاده می شود... بنابراین، پیوند دوستی نیز مانند این گیاه تازه روییده نیاز به رسیدگی دارد... نیاز به پشتیبانی دارد... که البته پشتیبانی و همکاری دو طرفه باید باشد.... همانطور که کشاورز و باغبان از گیاه مراقبت می کند که سرانجام از محصول و فایده آن استفاده کند... در دوستی ها نیز محبت یک طرفه بی فایده و بی ثمر است. در حقیقت دو طرف در رابطه و پیوند دوستی باید برای تداوم دوستی، نقش باغبان را ایفا کنند. 📣صنعت ادبی تشبيه از بالاترين انواع بلاغت است و جهت روشن تر کردن مُشَبَّه در ذهن مخاطب، تقویت قوه تخیل مخاطب و جهت مبالغه و برجسته سازی مطلب در کلام به کار می رود. در تشبیه برای فهم بهتر امور غیر محسوس و عقلی از امور محسوس و عینی استفاده می شود... مانند پیوند دوستی . @mola_amiralmomenin_as
13.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏ @mola_amiralmomenin_as
◼️ ویژه اربعین عزیزانی که مایلند در مسیر نجف به کربلا در پیاده روی اربعین در راستای: ▪️نذری دادن به زوار امام حسین علیه السلام اقدام به کمک به موکب《مع امام منصور عمود۱۰۸۶》زیر نظر موسسه مصاف ایرانیان |استاد رائفی پور| نمایند؛ از طریق زیر می‌توانند نوع کمک خود را بر اساس هر سهم انتخاب و انجام دهند.👇 🔸فنجان چای عراقی = ۸۵۸ سهم باقی مانده 🔹 لیوان = ۱۵۰۴ سهم باقی مانده 🔸قاشق و چنگال = ۱۱۰۶ سهم باقی مانده 🔹ظروف یکبار مصرف = ۱۶۹۷ سهم باقی مانده 🔰شما می‌توانید کمک خود را در راستای: 🔅ظهور آقامون صاحب الزمان 🔅شفاعت اموات 🔅شفای مریضان 🔅برآورده شدن حاجات در پیاده روی اربعین بصورت نذری اهداء نمایید. 🌐 برای مشاهده فهرست نیازمندی‌ها و شریک‌شدن در موکب وارد لینک زیر شوید. 👇https://masafmokeb.ir/products/ ✅ کانال موکب مع امام منصور ☑️ @MasafMokeb
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘مغز متفکر عملیات و کسی که توانست نهادهای اطلاعاتی اسرائیل را فریب دهد کیست؟ ✔️"او گوینده این جمله معروف است: کاری با نتانیاهو میکنم که بگوید ای کاش زاده نمی‌شدم؛ به زبان عبری مسلط و کارشناس مسائل داخلی اسرائیل است و کسی بهتر از او رژیم اسرائیل، سیاست و رسانه های آن را نمی‌شناسد!" @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🔘ويژگى‌هاى #خوارج #بخش_سوم 1️⃣نابخردى ▪️#خوارج چونان بَدَويان و صحرانشينان عرب، نابخردانه زيست
🔘ويژگى‌هاى 2️⃣بى‌بصيرتى مردمانى بودند فاقد ؛ به معناى ناتوان در درك امور و چيزها، آن‌گونه كه هستند، و فاقد تميز ميان حق و باطل، و هدايت و ضلالت؛ كه آن حاصل تفكر و تدبّر و عبرت‌اموزى است، چنان كه در آموزه‌هاى امام على(ع) آمده است: ✔️«رَحِمَ‌اللّٰهُ‌ امْرَءًا تَفَكَّرَ فَاعْتَبَرَ، وَ اعْتَبَرَ فَأَبْصَرَ.» (نهج‌البلاغه، خطبۀ 103.) خدا رحمت كند آن كسى را كه بينديشد و از آن آموزش گيرد، و آموزش پندپذيرانه‌اى گيرد و در نتيجه به بصيرت دست يابد. ✔️«مَنِ‌ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَ مَنْ‌ أَبْصَرَ فَهِمَ‌، وَ مَنْ‌ فَهِمَ‌ عَلِمَ‌.» (نهج‌البلاغه، حکمت 208) آن كه از پيشامدهاى روزگار آموزش گرفت به دست يافت، و آن كه به دست يافت، نيك دريافت، و آن كه نيك دريافت، به خوبى دانست. به دليل در امور، هيچ‌گاه دركى درست ازمسائل نداشتند و مواضع و رفتارهاى آنان بر بينايى استوار نبود، بلكه با مسائل و مشكلات، كور روبه‌رو مى‌شدند و كور عمل مى‌كردند. 🔘اميرمؤمنان على(ع) در واپسين سخنان خود به آنان اين امر را به ايشان يادآور شد. آن‌گاه كه موضع نبرد گرفته بودند، او به اردوگاه ايشان رفت و با آنان سخن گفت، و موضع شان در ميدان پيكار را به يادشان آورد آن‌گاه كه قرآن‌ها بر سر نيزه شده بود و آنان اصرار به توقف جنگ مى‌كردند، و اين كه وى به آنان گفته بود كه آن‌گونه كور با فريب و نيرنگ معاويه و عمروبن عاص روبه‌رو نشوند، استوار بمانند و درست دريابند: 🔘«من به شما گفتم: ... پس بر كار خود پايدارى ورزيد، و راه خود را همچنان در پيش گيريد، بر ادامۀ جهاد دندان‌هايتان را بر هم فشاريد، و به بانگ هر بانگ‌دهنده‌اى گوش نسپاريد، كه اگر پاسخش دهند، گمراه سازد، و اگر به خود رهايش كنند، خوار گردد. تا زمانى كه مردمان داراى ژرف اجتماعى نشوند، پيوسته به نام دين و مقدّسات فريب مى‌خورند و بازيچۀ دست قدرت طلبان و بازيگران عرصۀ سياست مى‌شوند، و موجبات تحكيم قدرت يك فرد يا يك گروه را فراهم مى‌آورند تا آنان بر مردمان مسلّط‍‌ گردند، و انسان‌هاى دلسوز و اهل عقل و تفكّر و دورانديشى را، با اتّهاماتى واهى به گوشه‌اى برانند تا جا براى قدرت‌طلبان و مُكنت‌جويان بازتر و بى‌رقيب گردد، و سرانجام نيز آن افرادِ وسيله و بازيچه، به عنوان مزاحم و سدّ راه از صحنۀ اجتماع كنار زده شوند.» ▪️ دركى از اين امور نداشتند و سخنان دلسوزانه و بينش دهنده و راه نمايانندۀ على(ع) را به هيچ مى‌انگاشتند و در مسير كورى كه پيش گرفته بودند، به بيراهه مى‌رفتند. ▪️امام(ع) پس از آن كه نتيجۀ حكميت به اطلاعش رسيد، خطاب به فرمود: «پس به يقين بدانيد كه نافرمانى از صلاح‌انديشىِ‌ شخص ناصحِ‌ دلسوز و عالمِ‌ تجربه آموخته دريغ خوردن به دنبال و پشيمانى در پى دارد [كه جبران‌پذير نيست].» (نهج‌البلاغه، خطبۀ 35.) ▪️با وجود اين، اغلب خوارج سرسختى نشان مى‌دادند و حاضر نبودند از آن‌چه پيش آمده بود پند گيرند و در آن بينديشند و گذرآموزى كنند و مسائل را به درستى دريابند و به اصلاح امور برخيزند. 📓کتاب "دامگه شیطان"، اثر مصطفی دلشاد تهرانی. @mola_amiralmomenin_as