eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
183 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘بركات تكوينى امام غايب(عج) 🔘بقاى نظام جهان ✔️كفاية الأثر -با سندش به نقل از عبد اللّٰه حسين،از پدرش حسن-:امام حسن عليه السلام فرمود: «پيامبر خدا صلى الله عليه و آله روزى سخنرانى نمود و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: «اى مردم! گويى من فرا خوانده شده‌ام و به زودى،دعوت حق را اجابت مى‌كنم.من ميان شما دو چيز گران‌بها بر جاى مى‌نهم: *كتاب خدا* و *خاندانم*، اهل بيتم. تا هر گاه كه به آن دو چنگ در زنيد،گم‌راه نمى‌شويد. از آنان فرا گيريد،نه آن كه به آنان ياد دهيد؛چرا كه آنان از شما داناترند. زمين از ايشان خالى نمى‌ماند،كه اگر خالى بماند،اهل خود را مى‌بلعد». 📓كفاية الأثر:ص 162 📓بحار الأنوار:ج 36 ص 338 ح 201. @mola_amiralmomenin_as
الغيبة ،نعمانى-با سندش به نقل از مفضّل بن عمر-:امام صادق عليه السلام فرمود: «يك حديث را خوب بفهمى،بهتر از ده تاست كه فقط‍‌ روايت كنى.هر حقّى،حقيقتى دارد و هر نكتۀ درستى،نورى». سپس فرمود: «به خدا سوگند، ما كسى از شيعيانمان را فقيه نمى‌شمريم، جز آن كه چون به اشاره و كنايه با او سخن گفته شود،بفهمد. امير مؤمنان عليه السلام بر بالاى منبر كوفه فرمود: پس از اين،فتنه‌هايى كور و تاريك و سياه خواهد بود كه جز خفته،از آن نمى‌رهد. پرسيدند:اى امير مؤمنان ! خفته كيست‌؟ فرمود: آن كه مردم را مى‌شناسد و مردم،او را نمى‌شناسند. بدانيد كه زمين از حجّت خداى عز و جل خالى نمى‌ماند؛ امّا خداوند عز و جل خلقش را به دليل ظلم و ستم و زياده‌روى‌شان بر خودشان، نسبت به او نابينا مى‌كند و اگر زمين لحظه‌اى از حجّت خدا خالى بماند،اهلش را فرو مى‌برد. البتّه حجّت،مردم را مى‌شناسد و مردم،او را نمى‌شناسند،همان گونه كه يوسف عليه السلام مردم را مى‌شناخت و آنان او را نمى‌شناختند». سپس [آيۀ:]«يٰا حَسْرَةً‌ عَلَى الْعِبٰادِ مٰا يَأْتِيهِمْ‌ مِنْ‌ رَسُولٍ‌ إِلاّٰ كٰانُوا بِهِ‌ يَسْتَهْزِؤُنَ‌»؛ (یس: 30) «دريغا بر بندگان! هيچ فرستاده‌اى برايشان نمى‌آمد،جز آن كه او را مسخره مى‌كردند»را تلاوت نمود. 📗.الغيبة،نعمانى:ص 141 ح 2، 📗بحار الأنوار:ج 51 ص 112 ح 8. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️بازخوانى #مهدويت بر مبناى انسان‌شناسى جسمى 4⃣فلسفه تاريخ طبق قانون وراثت و با بيش‌تر شدن تجربه و
✔️بازخوانى بر مبناى انسان‌شناسى روح (باطنی و فطری) ✅انسان‌شناسى روح مهم‌ترين مبنا در بازشناسى است و مى‌تواند تعريف همه‌فهمى از مهدويت شيعى ارائه دهد. 🔰امروزه در آموزش‌ها و همايش‌هاى مهدوى بيش‌تر از نگرش تطبيقى در معارف مهدوى استفاده مى‌شود. اين نگرش اگرچه براى جذب و تأليف قلوب ديگر مذاهب اسلامى لازم است، ولى نبايد به مبناى نظرى مهدى‌شناسى شيعى تبديل شود؛ بلكه مى‌بايست مهدويت شيعى را هماهنگ با ابعاد وجودى آدمى، خصوصاً او معرفى كرد. 🍃تمامى مباحث بر اساس شكل گرفته است و اساساً بحث از منجى بدون اشاره به فطرت معنا نمى‌يابد. 🍃اصولاً نقشه ابليس وارونه‌سازى انسانى و به فراموشى كشاندن ياد مرگ و جهان آخرت بوده تا از اين راه، نه تنها خاطره بهشت، بلكه مسير رسيدن به بهشت را هم از ياد آدمى ببرد و او را براى هميشه جهنمى كند. ابليس مى‌داند كه براى اين كار، راهى جز حركت دادن بشر به سوى دورۀ ندارد؛ چرا كه دورانى است كه بشر در است و تمامى فطريات او در خدمت اهداف شيطانى قرار مى‌گيرد. ✅در مقابل، وقتى است كه تمامى فطريات انسانى در مسير صحيح خود فعال شوند. از اين جهت براى تعريف زندگى و سبك زندگى بايد به دنبال طرحى بود كه را در مسير شكوفايى قرار دهد. ارتباط اين دو مبحث را در موارد زير بهتر مى‌توان بررسى نمود: 1️⃣كمال و نجات 2️⃣انسان كامل 3️⃣آرمان‌شهر ظهور 4️⃣فلسفه تاريخ @mola_amiralmomenin_as
✔️بازخوانى بر مبناى انسان‌شناسى روح (باطنی و فطری) 1️⃣كمال و نجات ♻️بر مبناى انسان‌شناسى فطرى، كمال و نجات زمانى حاصل مى‌شود كه آدمى در مسير انسان كامل قرار گيرد و آن‌گاه از جمع انسان‌هاى و با رهبرى ، حركت فراگيرى براى تحقق صورت بپذيرد. همان‌گونه كه در داستان آفرينش اشاره شد، خداوند انسان را براى خود آفريده و محل و تحقق اين خلافت را هم زمين قرار داد. 🍃إِنِّي جٰاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً . (بقره: 30)، 🔰اين خلافت دو سطح دارد كه مرتبه *عمومى* آن براى همه انسان‌ها (خلافت عمومى در انسان‌ها با شكوفايى قوه ابداع و خلاقيت تحت مديريت تحقق مى‌يابد.) و مرتبه *خاص* آن از معبر تعليم اسماى مختص است. 🍃وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمٰاءَ كُلَّهٰا . (بقره: 31)، جهانى انسان‌ها و در نهايت، كمال و نجات آن‌ها زمانى خواهد بود كه روح الايمان آن‌ها تحت مديريت و رهبرى روح القدس معصوم قرار گيرد تا از پيوند اين دو، تمامى اراده‌هاى انسانى سمت و سوى متعالى پيدا كند و تجلى يابد و در نهايت بهشت زمينى محقق شود. در آن بهشت، همه انسان‌ها قدرت تصرف و ارتباط با مُلك و ملكوت را خواهند داشت و رشد جامعه انسانى، تمام عوالم وجود را متحول خواهد كرد. @mola_amiralmomenin_as
♻️نمودار فرایند رسیدن به در بُعد جهانی @mola_amiralmomenin_as
✔️بازخوانى بر مبناى انسان‌شناسى روح (باطنی و فطری) 2️⃣انسان کامل ♻️مشخص شد كه از جهت ملازمت روح القدس با روح معصوم - كه فعليت مطلقه فطريات او را سبب مى‌شود - يك تفاوت اصلى بين معصوم و انسان كمال‌جو وجود دارد. اين كمال بالفعل از آن جهت است كه هر انسان با هر ظرفيت و استعداد بتواند معصوم را و سعادت ببيند و او را «» خود قرار دهد. در بستر تاريخ از آغاز تاكنون و بلكه تا زمانۀ ظهور، بشر هيچ‌گاه شاهد تجلى تام و تمام مراتب بر روى كرۀ خاكى نبوده است؛ چرا كه هيچ‌گاه اكثريت انسان‌ها به سوى حركت نكرده و زمينه‌اى براى آشكار شدن حقايق باطنى معصوم فراهم نياورده‌اند. 🔰از اين جهت، ضرورت تحقق به آن است كه وجود فطريات كامل و متعالى در معصوم لغو و عبث نباشد. برخى از مدعيان عرفان معتقدند كه اصولاً در اين دنيا مشاهده جلوۀ باطنى معصوم امكان ندارد، ولى اين سخن با فرهنگ و منابع شيعى هماهنگ نيست. ✅بله؛ تا شرايط تحقق بهشت ظهور بر روى زمين فراهم نگردد، حقيقت باطنى معصوم آشكار نخواهد شد، ولى در آن دوران ديگر مانعى براى اين بروز و ظهور نيست. اصولاً ضرورت رجعت همه معصومين پس از ظهور به جهت تجلى آنان است. @mola_amiralmomenin_as