eitaa logo
منتخب کانالهای مذهبی
299 دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
4.8هزار ویدیو
117 فایل
منتخبی از مطالب شاخص کانالهای مذهبی مختلف که شما را از مراجعه به کانالهای مذهبی متعدد بی نیاز میکند.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رادار انقلاب
💢معنای این سخن امام علی(ع) چیست که می‌فرماید: «من از قضای الهی به سوی قدر می‌گریزم» چیست؟ گریختن از الهی به سوی قدر الهی، مضمون روایتی است که چنین نقل شده است: «روزی امام علی(ع) از کنار دیواری که در حال ریختن بود بلند شد؛ برخی پرسیدند آیا از قضای الهی فرار می‌کنی؟ آن‌حضرت فرمود از الهی به قدر الهی فرار می‌کنم». ظاهراً مفاد این حدیث با قطع نظر از سند، این است که امام می‌خواهد بگوید، اگر به در کنار دیوار در حال خراب شدن ادامه دهم، حادثه قطعی است، ولی خداوند مقدر کرده که اگر با حسن انتخاب خودم از این دیوار فاصله بگیرم، نیز از من دور خواهد شد.  به بیان دیگر، مقصود این است که از امر حتمی خداوند به امری غیر حتمی فرار می‌کنم؛ زیرا قضا به معنای امر حتمی و قطعی است، و قدر به معنای اندازه‌گیری است. البته در مقابل این ، روایت دیگری نیز وجود دارد که آن‌حضرت بر عکس عمل کرده، یعنی در کنار دیوار در حال ریزش نشست و قضاوت شد که در برابر اعتراض برخی که گفتند دیوار در حال فرو ریختن است، حضرت فرمود: اجل هر کسی نگهبان او است؛ یعنی تا اجل فرا نرسد چیزی به وی آسیبی نمی‌رساند و هنگامی‌که حضرت از کنار برخاستند دیوار فرو ریخت. در جمع بین این دو رفتار از امام علی(ع)، برخی از محققان بر این باورند که مفاد اول بر اساس علم عادی و رفتار عقلایی است؛ زیرا دور از شدن از خطر(مثلاً از دیواری که در حال ریختن است) یک امر عقلایی است. امام(ع) این‌جا – مانند رویکردی که در بیشتر رخدادهای زندگی خویش داشتند - بر اساس همین قواعد عقلایی عمل نمودند، اما رفتار ایشان بر طبق روایت دوم بر اساس علم خاص و آگهی از غیب و واقعیت باطنی بود که می‌دانستند دیوار در چه زمانی سقوط می‌کند، به همین جهت به مجرد بلند شدن آن‌حضرت فرو ریخت. 📚کافی کافی، ج 2، ص 58 http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
هدایت شده از رادار انقلاب
💢 آذر سال ۱۳۲۲ #اجلاس تهران از راست: چرچیل(انگلیس)، روزولت(آمریکا) استالین(شوروی) فاتحان جنگ جهانی دوم در تهران بدون اطلاع وزارت خارجه و حضور شاه ایران اجلاس تقسیم جهان را برگزار کردند. بغیر از #استالین هیچ کدام به شاهنشاه ایران وقت ملاقات در خاک ایران را ندادند. @mobahelegharn_21
هدایت شده از رادار انقلاب
💢چرا حضرت معصومه(س) نکردند؟ آیا صحت دارد که پدرشان این بود که ازدواج نکنند؟ این با سنت پیامبر دارد ✅نکته اول در اسناد تاریخی در تاريخ يعقوبي آمده است كه حضرت موسي بن جعفر(ع) كرده بود كه دخترانش نكنند و براي همين هيچ يك از دختران آن حضرت شوهر نكردند. 📚تاریخ یعقوبی  ج 2، ص 421 ✅اين را نمي توان به اين آساني پذيرفت. چون در اصول كافي آمده است كه حضرت امام موسي بن جعفر (ع) كار شوهر كردن و شوهر دادن دخترانش را به پسرش حضرت امام رضا واگذار كرد و فرمود: اگر علي خواست آنان را شوهر مي دهد و اگر نخواست شوهر نمي دهد. و جز پسرم علي هيچ كس حق ندارد دخترانم را شوهر بدهد . نه برادران ديگرشان، نه عموهايشان و نه سلطان وقت حق ندارند در امر ازدواج دخالت كنند.  📚كافي ج اول ، ص 316، حديث 15 بر اساس اين ، نمي توان گفت كه امام موسي بن جعفر(ع) وصيت به عدم ازدواج كرده بلكه كرده كه امر ازدواج دخترانش به امام رضا (ع) مربوط است و ديگران حق دخالت ندارند. ✅نکته دوم از ديدگاه برخي، خفقان شديد هاروني باعث شد كه دختران امام موسي بن جعفر(ع) نتوانند ازدواج كنند و در عصر هارون و و ستم به جايي رسيد كه كسي جرأت نداشت به خانه امام موسي بن جعفر رفت و آمد كند . اگر كسي نتواند به خانه امام رفت و آمد داشته باشد، به طور يقين نمي تواند خيال دامادي آن حضرت را در سر بپروراند. اگر بخواهيم اين مسأله را بيشتر توضيح بدهيم بايد بگوييم كه مي خواست كاري كند كه نسل امام موسي بن جعفر كم گردد و يكي از راه هاي اين، جلوگيري از زنان و دختران اين خاندان است و بطور طبيعي اگر دختران و زنان شوهر نكنند، نسل آل علي(ع) كم مي گردد و كمي اين نسل براي دستگاه خلافت بسيار بود و علت كشتار آن همه هم مي تواند همين باشد كه اين نسل بر افتد. 📚زندگانی کریمه اهل بیت ص۱۵۰ http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
هدایت شده از رادار انقلاب
💢نیکی به پدر و مادر = آمرزیده شدن همه گناهان مردی خدمت حضرت محمد(ص) رسید و گفت: "هیچ نمانده که انجام نداده باشم، آیا می توانم توبه کنم؟" رسول خدا پرسیدند: "آیا هیچیک از پدر و مادرت زنده هستند؟" مرد گفت: "پدرم است." حضرت فرمودند: "به پدرت نیکی کن تا شوی." وقتی او رفت، پیامبر فرمودند: "کاش مادرش زنده بود. اگر به مادرش نیکی می کرد آمرزیده می شد." 📚بحار الانوار، ج 74، ص 82 http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
هدایت شده از رادار انقلاب
💢وضعیت زنان و حجاب در عصر ✅ویل دورانت: در جلد اول تاریخ تمدن صفحه ی 552 راجع به ایرانیان قدیم می گوید: پس از داریوش مقام زن مخصوصاً در طبقه ی ثروتمندان تنزل پیدا كرد. زنان فقیر چون برای كاركردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند آزادی خود را حفظ كردند ولی در مورد زنان دیگر گوشه نشینی زمان كه برایشان واجب بود رفته رفته امتداد پیدا كرد و سراسر زندگی اجتماعی شان را فرا گرفت، و این امر خود مبنای پرده پوشی در میان مسلمانان به شمار می رود. طبقات بالای اجتماع آن را نداشتند كه جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمی شد كه با مردان آمیزش كنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد ببینند. در نقشهایی كه از ایران باستان بر جای مانده هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد. http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
هدایت شده از رادار انقلاب
💢اخلاقِ علی(ع) در حکومتداری ✅ این اسلام جذاب است. در زمان حکومت امام على علیه السلام ، زره آن حضرت گم شد. پس از مدتی ، امام علی زره خود را نزد مردی مسیحى یافت. امام علی به مرد مسیحی فرمود: "این زره برای من است" ولی مرد مسیحی انکار کرد و گفت: "زره در دست من است، شما که ادعا می‌کنید باید دلیل بیاورید." امیرالمومنین او را به محضر قاضى برد و اقامه دعوى کرد. قاضى دادگاه، به آن مرد گفت: "خلیفه ، ادعاى خود را اظهار کرد، تو چه مى گویى؟" مرد مسیحی گفت : "این زره ، مال خود من است." قاضى رو به امام علی کرد و گفت: "شما مدّعى هستید و این شخص منکر ، به همین جهت، باید شاهد بیاورید." امیرالمومنین فرمود: " شاهدی ندارم." قاضى بر اساس این اصل که مدّعى شاهد ندارد، به نفع مسیحى حکم داد. ولى مرد مسیحى که خود بهتر مى دانست زره برای چه کسى است، پس از آنکه چند قدم برداشت، برگشت و گفت: "این طرز حکومت و رفتار ، از نوع رفتارهاى بشر عادى نیست، از نوع حکومت انبیاست" سپس اسلام آورد و اقرار کرد که زره برای امام على علیه السلام است که از دست او افتاده بود. امام علی علیه السلام از مسلمان شدن او خوشحال شد و زره را به او هدیه داد. 📚الکامل فی التاریخ، جلد 3، صفحه 401 📚البدایة و النهایة، جلد 8، صفحه 4 📚بحارالانوار، جلد 34، صفحه 316 http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
هدایت شده از رادار انقلاب
💢 زن و شوهر پیامبر!! این روزها مُد شده است کسانیکه کوچکترین دلبستگی و تقید عملی به ندارند، غصه ی دین میخورند! و فریاد وا اسلاما سر میدهند، اینکه از دست رفت! چه بلایی برسر آورده اند! آن همه پیامبر و اولیای خدا به کجا رسید؟ تاریخ صدر اسلام به ما نشان میدهد، در زمان حیات پیامبر(ص) عده ای ادعای و دین داشته و حتی خود را معرفی کرده اند! اساسا دین به دلیل بودن و حقیقت لازم برای حیات بشری همیشه مورد حمله و تحریف بوده است. اما ساختار دین اسلام به گونه ای است که توان دفاع از خود در برابر بدعتها را دارد. شخصی بنام مُسیلمه بن حبیب از طایفه در زمان حیات پیامبر(ص) مدعی نبوت داشت و برای رسول الله نامه ای نوشت. پس از پیامبر(ص) افراد و طوایف زیادی از دین خارج شدند، عده ای مرتد شده، گروهی دنبال پیامبر جدید رفتند، بخشی هم بدلیل اینکه نمیخواستند به زکات بپردازند اسلام را کنار گذاشتند. اما داستان جالب اینجاست، مسیلمه بن حبیب، به تقلید از با نثر مُسجع سخن می ساخت، با دختری بنام بنت حارث از قبیله تمیم که او هم ادعای نبوت داشت ازدواج کرد. این دو باهم ازدواج میکنند و مُسیلمه خطاب به همسرش نیز که ادعای نبوت دارد میگوید: در عوض مِهر، نماز خفتن و نماز بامداد را از امت تو برگرفتم.(نماز صبح و عشا را بر امت بخشیدم). 📚 الفتوح ص ۲۰_۲۱ http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
هدایت شده از رادار انقلاب
#پاسخ_شبهات 💢 عربها #سلام کردن را از ایرانی ها آموختند! بیسوادی مجازی حد و مرز ندارد و از #جهالت دیگران اینگونه سواستفاده میکند!!!! اولا پیش از #حمله_اعراب به ایران ۴۲ بار واژه سلام در #قرآن آمده و طبیعتا قرآن قبل از فتح ایران نازل شده است. و سلام از نامهای خداست. ثانیا در صدها روایت از پیامبر(ص) و اهل بیت به آغاز سخن گفتن با #سلام اشاره گردیده! ثالثا واژه #سلام ریشه سامی دارد و از زبان عربی وارد فارسی شد، ایرانیان از #واژه درود بجای سلام استفاده میکردند. وقتی بیسوادی در کنار عقده گشایی علیه دین قرار گیرد، این چنین ساده لوحانه همه چیز را می پذیرند. @mobahelegharn_21
هدایت شده از رادار انقلاب
💢علل گرایش مردم به بی دینی 🔹مذهب که می ‏بایست دلیل هدایت و پیام آور محبّت باشد، در اروپا به این صورت درآمد که مشاهده می ‏کنیم. تصوّر هر کس از دین و خدا و مذهب، خشونت بود و اختناق و استبداد. بدیهی است که عکس العمل مردم در مقابل چنین روشی جز نفی مذهب از اساس و نفی آن چیزی که پایه اوّلی مذهب است، یعنی خدا، نمی‏ توانست باشد. 🔹از نظر فلسفه اجتماعی اسلامی، نه تنها نتیجه اعتقاد به خدا پذیرش حکومت مطلقه افراد نیست و حاکم در مقابل مردم مسؤولیت دارد، بلکه از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خداست که حاکم را در مقابل اجتماع مسؤول می‏ سازد و افراد را ذی حقّ می‏ کند و استیفای حقوق را یک وظیفه لازم شرعی معرّفی می‏ کند‌. 🔹هر وقت و هر زمان که پیشوایان مذهبی مردم- که مردم در هر حال آنها را نماینده واقعی مذهب تصوّر می‏ کنند- پوست پلنگ می ‏پوشند و دندان ببر نشان می ‏دهند و متوسّل به تکفیر و تفسیق می ‏شوند، مخصوصاً هنگامی که اغراض خصوصی به این صورت در می‏ آید، بزرگترین ضربت بر پیکر دین و مذهب به سود مادّیگری وارد می ‏شود. 🔹در تاریخ فلسفه سیاسی می ‏خوانیم که آنگاه که مفاهیم خاصّ اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مسأله حقوق طبیعی و مخصوصاً حقّ حاکمیت ملّی به میان آمد و عدّه ای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل حکمران حقّی قائل نشدند و تنها چیزی که برای مردم در مقابل حکمران قائل شدند وظیفه و تکلیف بود، این عدّه در استدلالهای خود برای اینکه پشتوانه‏ ای برای نظریات سیاسی استبداد مآبانه خود پیدا کنند، به مسأله خدا چسبیدند و مدّعی شدند که حکمران در مقابل مردم مسؤول نیست، بلکه او فقط در برابر خدا مسؤول است، ولی مردم در مقابل حکمران مسؤول اند و وظیفه دارند 📚علل گرایش به مادیگری، ص157 http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
هدایت شده از رادار انقلاب
💢اسلام تنها دینی است که تشویق به گفتن میکند، چرا؟ در چه مواردی دروغ گفتن است؟ ✅اصل دروغ گفتن در اسلام رد و ادعای غلطی است آنچه باید توضیح داده شود اینجاست: فقط در این موارد است👇👇👇 1- اصلاح بين مردم(آشتی دادن)؛ امام صادق(ع) فرمود: «انّ اللَّه أحبّ الکذب فى الإصلاح... و أبغض الکذب فى غير الاصلاح؛ خداوند دروغ گفتن را در مورد اصلاح بين مردم دوست دارد». 📚ميزان الحکمة، عنوان 3466، حديث 17474. 2- دفع شر ظالمان؛ امام صادق(ع) فرمود: «الکذب مذموم الاّ فى امرين: دفع شر الظلمه و اصلاح ذات البين؛ کذب بد است مگر در دو مورد: با دروغ شر ظالمى را از خود يا از ديگران دفع کند، يا با دروغ بين دو نفر اصلاح ايجاد کند». 📚میزان الحکمه، حديث 17476 3- دروغ در حال ضرورت: انسان به خاطر ضرر مالی وجانی سنگين می تواند دروغ بگويد. يعنی ضرر مالی بايد به گونه ای باشد که تحمل آن دشوار باشد. اما ضررهای ناچيز موجب جواز دروغ نمی شود. تمام موارد را می توان در يک قاعده کلی خلاصه کرد وآن عبارت است از: به خطر افتادن اهداف مهمتر. در حقيقت تجويز دروغ در اين موارد به خاطر ضرورت است و بايد به همان قدر ضرورت اکتفا شود.
هدایت شده از رادار انقلاب
💢از احمد باطبى تا شاپرک شجری‌ زاده! ابتدا پارچه #سفيد رو بالا ميبرن و بعد ميپرن بغل #منافقين و در ادامه درخواست براى تحريم ايران! @mobahelegharn_21