فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَي الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ (125)
خداوند هركه را بخواهد هدايت كند، سينه اش را براى (پذيرش) اسلام مى گشايد و هر كه را (به خاطر اعمال وخصلت هاى خلافش) بخواهد گمراه كند، سينه اش را (از پذيرفتن ايمان) سخت قرار مى دهد، گويا به زحمت در آسمان بالا مى رود. خداوند اين چنين پليدى (كفر) را بر كسانى كه ايمان نمى آورند قرار مى دهد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
🔸نشانه ى شرح صدر چند چيز است:
«الانابة الى دارالخلود والتجافى عن دار الغرور والاستعداد للموت قبل نزول الفوت» توجّه و گرايش خاضعانه به سوى آخرت و دورى از دنياى حيله گر و آمادگى براى مرگ قبل از آنكه فرصت را از دست بدهد.
امام سجاد عليه السلام نيز در شب 27 رمضان دعايى را كه متضمّن همين خواسته است، مكرّر مى خواند.
🔸مراد از هدايت و ضلالت الهى، فراهم كردن اسباب هدايت براى شايستگان و از بين بردن اسباب، براى نااهلان است.
🔸منظور از «صدر»، روح و دل است.
🔸 مراد از شرح صدر، گسترش افق عقل و فكر بلندى روح، براى پذيرش حقّ و هدايت است و اين نيازمند گذشتن از هوسها و تمنيات دل است. آنكه شرح صدر نداشته باشد، همواره در لاك خود مى ماند و بيرون نمى آيد. نتيجه ى شرح صدر، بصيرت و نورانيّت همراه با قلب رقيق و حقّ پذير است.
🔸اين آيه يكى از معجزات علمى قرآن است كه عوارض صعود به آسمان را بيان كرده و مى فرمايد: كسى كه حاضر به پذيرش حقّ نگردد، روحش تنگ و كم ظرفيت مى شود، همانند كسى كه مى خواهد به آسمان برود كه به علّت سنگينى و فشردگى هوا و نبود اكسيژن، سينه اش تنگ و تنفّسش سخت مى شود.
🔸امام رضا عليه السلام فرمود:
🔸 نشانه ى سعه صدر، تسليم خدا بودن، اطمينان به او داشتن و دلگرم شدن به وعده هاى الهى است و نشانه ضيق صدر، ترديد و اضطراب است.
🔸از سنّت هاى الهى آن است كه براى پاكدلان حقّ پذير، شرح صدر قرار دهد و لجوجانِ گريزان از ايمان را گرفتار سلب توفيق و رجس سازد.
حضرت موسى همين كه مأمور تبليغ شد، در اوّلين دعاى خود از خداوند خواست: «ربّ اشرح لى صدرى» (طه،۲۵)
ولى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله بدون درخواست، خداوند به او سعه ى صدر عطا كرد.
«ألم نشرح لك صدرك»
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌹 قبول حق، ظرفيّت و زمينه درونى مى خواهد.
«يشرح صدره للاسلام»
🌹 شرح صدر، موهبتى الهى است.
«يشرح صدره للاسلام»
🌹 خروج از مدار فطرت و عقل، عامل خفقان و تنگى روح و روان مى گردد.
«يصّعّد فى السماء»
🌹 منحرفان هر چند به ظاهر، خود را در گشايش و آرامش ببينند، ولى در واقع گرفتار تنگناها و فشارند.
«ضيّقاً حرجاً»
🌹 بى حوصلگى و كم ظرفيّتى، نوعى رجس و پليدى روح است.
«يجعل صدره ضيّقاً... الرِّجس»
🌹 كسى كه به حقّ ايمان نياورد، به تدريج آلوده مى شود.
«كذلك يجعل اللَّه الرِّجس على الّذين لايؤمنون»
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌹 منتظران ظهور 🌹
این دعاهای زیبا تقدیم به شما هم گروهی های ...💕 🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖 اللّهُمَّ
این دعاهای زیبا تقدیم به شما
هم گروهی های ...💕
🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
📖اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن
*کانال منتظران ظهور*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*🟡 جهانی پـشت کـوه قـاف*
*✍از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) در مورد قاف و پشت قاف پرسیدند. فرمود:* «در پس آن هفتاد سرزمین طلا و هفتاد سرزمین نقره است. هفتاد زمین از مشک که در پس آن هفتاد زمین پر فرشته است که نه گرم و نه سرد است. در ازای هر زمین هزار سال راه است». پرسیدند: «از پس فرشتهها چیست»؟ فرمود: «پردهای از تاریکی». گفتند: «پشت آن چیست»؟ فرمود: «پردهای از باد». پرسیدند: «پشتش چیست»؟ فرمود: «پردهای از آتش». گفتند: «در پس آن چیست»؟ فرمود: «ماری گرد همه جهان که تا روز قیامت خدا را تسبیح میگوید و پادشاه همه مارها است». پرسیدند: «در پس آن چیست»؟ فرمود: «پردهای از نور». گفتند: «در پس آن چیست»؟ فرمود: «دانش و قضای خدا». از پهنا و درازا و گردی قاف پرسش شد. فرمود: «هزار سال پهنا دارد که از یاقوت سرخ است، تنهاش از نقرهی سپید و انتهای آن از زمرّد سبز و سه شاخه از نور دارد؛ یکی در مشرق و یکی در مغرب و دیگری در میان آسمان که بر آن سه سطر نگاشته است:*بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛ الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِینَ؛ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ».*
*📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۲ بحرالعرفان، ج۱۵، ص۱۰۸*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*بسمه تعالی*
*خیرین بزرگوار لطفا صدقات، خیرات و کمک های خداپسندانه خودتان را به شماره کارتِ خیریه واریز بفرمائید تا ان شاءالله گره ای از کار گرفتاران باز شود*🌹
*اجرتان با مولای مهربان حضرت مهدی(عج)*🌹
*باپرداخت ماهانه هرچه در توانتان هست خودرا عضو خیرین منتظران ظهور بنمایید*💞
✨✨✨✨✨✨
*شماره کارت خیریه مجموعه منتظران ظهور .*
6037997474678860
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا خداوند آیت الله خامنهای را برگرداند !؟
🔺اولین نماز جمعهی آیت الله خامنهای پس از حادثه ترور، و پاسخ آیت الله خامنه ای به این سوال که چرا خداوند من را برگرداند...
برای سلامتی امام زمان و سلامتی و طول عمر رهبر فرزانه انقلاب و همه ی خدمتگزاران به اسلام و ایران صلوات
#رهبر_انقلاب
*🗓 ۶ تیر سالروز ترور امام خامنهای در مسجد ابوذر*
*🔴درمـان گنـاه*
*✍کمیل یکی از یاران مخلص امیرالمؤمنین است، میگوید:*
از امیرالمؤمنین (ع) پرسیدم، انسان گاهی گرفتار گناه میشود و به دنبال آن از خدا آمرزش میخواهد، حد آمرزش خواستن چیست؟
*فرمود:* حد آن توبه کردن است.
*کمیل:* همین مقدار؟
*امام علیه السلام نه!*
*کمیل:* پس چگونه است؟
*امام:* هرگاه بنده گناه کرد، با حرکت دادن بگوید استغفرالله.
*کمیل:* منظور از حرکت دادن چیست؟
*امام:* حرکت دادن دو لب و زبان، به شرط این که دنبال آن حقیقت نیز باشد.
*کمیل:* حقیقت چیست؟
*امام:* دل او پاک باشد و در باطن تصمیم بگیرد و به گناهی که از آن استغفار کرده باز نگردد.
*کمیل:* اگر این کارها را انجام دادم از استغفار کنندگان هستم؟
*امام:* نه!
*کمیل چرا؟*
*امام:* برای این که تو هنوز به اصل آن نرسیدهای.
*کمیل:* پس اصل و ریشه استغفار چیست؟
*امام:* انجام دادن توبه از گناهی که از آن استغفار کردی و ترک گناه. این مرحله، اولین درجه عبادت کنندگان است.
به عبارت دیگر، استغفار اسمی است که شش معنی دارد؛
*👈1- پشیمانی از گذشته.*
*👈2- تصمیم بر بازنگشتن بدان گناه به هیچ وجه. (تصمیم بر این که گناهان گذشته را هیچ وقت تکرار نکنی).*
*👈3- پرداخت حق همه انسانها که به او بدهکاری.*
*👈4- ادای حق خداوند در تمام واجبات.*
*👈5- از بین بردن (آب کردن) هرگونه گوشتی که از حرام بر بدنت روییده است، به طوری که پوستت به استخوان بچسبد سپس گوشت تازه میان آنها بروید.*
*👈6- به تنت بچشانی رنج طاعت را، چنانچه به او چشانیده ای لذت گناه را. در این صورت توبه حقیقی تحقق یافته و انسان از توبه کنندگان به شمار میرود.*
*📚بحار: ج 6 ص_27 داستانهای بحارالأنوار، ج 3 ص59.*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
14 Mostanade Soti Shonood.MP3
19.31M
🔈#مستند_صوتی_شنود
📣 جلسه چهاردهم
* عنایات ویژه اهل بیت در جنگ هشت ساله
* فقط وفقط خدا پشتیبان ما بود
* با همه توان با ایران مقابله کردند، اما شکست خوردند.
* معجزه اربعین
* اعوان وانصار وشبکه فعالیت شیطان
* از نطفه روی بعضی ها حساب کردند
* حفاظت شیطان از اعوان وانصارش
* اهمیت احترام به سادات
* اهمیت فرزند آوری شیعیان با رعایت شرایط
* جنگ، جنگ نسل است
* مسئولینی که پرورش یافته آمریکا هستند.
* گوش خدا، به کسانی است که برای رضای او قیام کردند
* اخلاق خدا، با دوستان با دشمنان
* خواب آیه الله بهجت رحمه الله
* کافیه فقط در جبهه خدا باشی
* دایره وسیع حرام زادگی
* قطره بارانی که به خود مباهات کرد.
* نقش ولایت در نورانی وپاک بودن مردم ایران
* «امر» از کلمات بسیار کلیدی
* شیطان از ولایت می ترسد
* وقتی توان ماندن در سیستم اطلاعاتی را نداشتم.
* با استعفای کاری من موافقت نشد
* خوابی که دیدم
* شیطانی که دانه دانه بچه ها را می بردند
* اسلحه ای که شیاطین را می زد
* محفل نورانی که در خواب دیدم
* همه اهل بیت در آن محفل حضور داشتند
* معنای «قائم» را آنجا فهمیدم
* یک لبخند امام رضا تمام غم هایم راشست.
* رزق و روزی ایران به دست امام رضا
* بعضی سلبریتی ها شعائر شیطان اند
* شهرت، اهدایی شیطان
* فعالیت شیطان برای تجربه گران نزدیک به مرگ.
⏰ مدت زمان: ۴۶:۵۸
📆1401/03/18
#امام_رضا_علیه_السلام
#شهدا
#ایران
#ولایت
❗️ برای دریافت مجموع جلسات مستند صوتی شنود از طریق لینک زیر اقدام نمایید.
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*🟢مصــداق ســعادت*
*✅وهب و همسرش:*
*✍وهب، مادر و همسرش نماد کسانی هستند* که ساعاتی تأخیر میتوانست آنان را از سعادتی بزرگ محروم کند. آنها نصرانى بودند و به وسيله امام حسين(ع) مسلمان شدند و روز عاشورا در صف لشكریان آن حضرت قرار گرفتند. روز عاشورا مادر وهب گفت: فرزند عزيزم! به يارى فرزند رسول خدا قيام كن. وهب به ميدان رفت و بعد از رجزخوانی و معرفی خود، به دشمن حمله كرد و سخت جنگيد. او بعد از کشتن عدهاى، به جانب مادر و همسر برگشت. در مقابل مادر ايستاد و گفت:
*🔺اى مادر! اكنون از من راضى شدى؟ مادر گفت:* تا در پيش روى امام حسين(ع) كشته نشوى، راضی نمیشوم. به ميدان برو و بجنگ تا شهيد شوی.
*👈وهب به ميدان كارزار برگشت، رجز خواند و با تمام قدرت جنگيد* تا بعد از کشتن نوزده نفر سوار و بيست نفر پياده از دشمن، دستهايش قطع شد. همسر وهب که این صحنه را دید، عمود خيمه را گرفت و به سوى وهب شتافت؛ در حالى كه مىگفت: پدر و مادرم فداى تو باد! تا مىتوانى در راه پاكان و خاندان پيامبر بجنگ!
*🔺وهب خواست كه همسرش را به خیمه بازگرداند؛ ولی او لباسش را گرفت و گفت:* من هرگز باز نمىگردم تا اينكه با تو كشته شوم. امام حسين(ع) مداخله کرد و آن زن برگشت. وهب به جنگ ادامه داد تا شهيد شد. همسر وهب، پس از شهادت تاب نیاورد و به ميدان دويد و خونهاى صورت او را پاك كرد كه چشم شمر به آن بانوى باوفا افتاد. به غلامش دستور داد تا با عمودى كه در دست داشت، بر او زد و او را شهيد کرد. او، اولين بانوي شهید در لشكر امام حسين(ع) است. عمر سعد دستور داد: گردن وهب را زدند و سرش را به سوى لشكر امام حسين(ع) انداختند. مادر وهب، سر او را برداشت و بوسيد. آنگاه به طرف لشكر عمر سعد انداخت. مادر وهب، عمود خيمه را برداشت و به دشمن حمله كرد ولی به امر امام حسين(ع) برگشت. مادر وهب، در حال برگشتن مىگفت: خدایا! اميد مرا نااميد مكن.
*✨امام(ع) فرمود:* خداوند تو را نااميد نخواهد كرد و فرزندت در كنار پيغمبر(ص) خواهد بود.
*📚 ر.ک: مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار، پیشین، ج ۴۵، ص ۱۶ ـ ۱۷*
*:🆔:جهت عضویت درگروه:⬇: ️
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 نهج البلاغه و شرح آن 🔸 خطبه ۶۷🔆بخش ۱: خلاصه ای از ماجرای سقیفه و تعیین خلیفه بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (۱)🎤 مفسر استاد دکتر محمد علی انصاری 🕰۸:۴۷
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 نهج البلاغه و شرح آن 🔸 خطبه ۶۷🔆 بخش ۲: خلاصه ای از ماجرای سقیفه و تعیین خلیفه بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (۲)🎤 مفسر استاد دکتر محمد علی انصاری 🕰،۷:۵۰
☘ چهار سفارش خداوند به حضرت موسی علیهالسلام ☘
✅ امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی(ع) چنین وحی کرد: ای موسی چهار سفارش به تو دارم:
🔸 تا زمانیکه مطمئن نیستی گناهانت آمرزیده شده به عیوب دیگران مشغول مشو.
🔸 تا زمانی که مطمئن نیستی گنج های من تمام شده در مورد روزی خود اندوهگین مباش.
🔸 تا زمانی که از زوال پادشاهی من اطمینان نداری به کسی جز من امید مبند.
🔸 تا زمانی که مطمئن نیستی شیطان مرده، از مکر او ایمن مباش.
📚 خصال شیخ صدوق/ج۱/ص۲۱۷
*🔥دعـای شیـطان*
*✍مؤمنی شیطان را در وسط دریا دید که سرش را رو به آسمان گرفته و میگفت:* خداوندا به حقّ آقا امیرالمؤمنین علی(ع) مرا عذاب مکن.
مرد مؤمن به شیطان گفت: آیا تو هم دست به دامان ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) شده ای؟
شیطان گفت: شش هزار سال قبل از اینکه حضرت آدم خلق شود من در عالم اعلا و در میان ملائکه بودم. اطلاعات زیادی در رابطه با علی(ع)دارم که شما نمیدانید. و تا آنجا که اطلاع دارم بعد از رسول خدا (ص) کسی مقربتر و عزیزتر و گرامیتر و آبرومندتر از علی(ع) نزد خداوند متعال نیست. و میدانم که هرکس خداوند را به حق امیرالمؤمنین علی(ع) قسم بدهد، خداوند او را می آمرزد از این رو من هم خدا را به خورشید ولایت قسم میدهم.
مرد گفت: ای ابلیس تو معلِّم فرشتگان بوده ای و علم زیادی داری مرا نصیحت کن.
شیطان گفت: یک جمله برای دنیا و یک جمله برای آخرتت میگویم اگر میخواهی که زندگی به تو خوش بگذرد قناعت پیشه کن و اگر قانع باشی، حتی اگر غذایت نان خشک باشد به تو خوش میگذرد و آرام و آسوده زندگی میکنی.
امّا اگر حرص بزنی و ثروت جمع کنی و به خواست خداوند راضی نباشی هیچوقت در دنیا خوشبخت نمیشوی.
اما یک پند نیز برای آخرتت بگویم برای ساعت مرگ، سرازیری قبر، سر از قبر در آوردن، ماندن در برزخ، صحرای محشر، صراط و میزان همه جا محبت و ولایت آقا علی(ع) را ذخیره داشته باش اگر تکیه ات به پیشوای مؤمنان باشد امنیت خواهی داشت.
مرد مؤمن شیعه نزد امام جعفر صادق (ع) رفت و ماجرا را برای حضرت تعریف کرد.
حضرت فرمود چنگ زدن شیطان به ولایت و محبّت حضرت علی(ع)به زبان است و از صمیم قلب نیست بنابراین ابلیس بهره ای از این سخنان نمیبرد. اگر او واقعا و از صمیم قلب به آقا امیرالمؤمنین علی(ع)پناه میبرد، از عذاب الهی نجات مییافت.
*📚منبع : کرامات العلویه، علی(ع) میر خلف زاده، نشر مهدی یار*
*:🆔:جهت عضویت درگروه:⬇:
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 نهج البلاغه و شرح آن 🔸 خطبه ۶۷🔆 بخش:۳ خلاصه ای از ماجرای سقیفه و تعیین خلیفه بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (۳)🎤 استاد دکتر محمد علی انصاری 🕰۸:۰۵
✅ حضرت علی (ع) در گذر از قبرستان
✍ای ساکنان خانه های وحشت زا ومحله های خالی و گورهای تاریک!ای خفتگان در خاک!ای غریبان!ای اهل تنهایی!ای اهل وحشت!شما پیش از ما رفتید و ما به دنبال شما،به شما می پیوندیم.
امّا درخانه هایتان دیگران سکونت کردند،و امّا زنانتان با دیگران ازدواج کردند،و اموالتان در میان دیگران تقسیم شد!این خبر ما هست،شما چه خبری دارید؟ سپس رو به اصحاب فرمود: بدانید که اگر اجازه سخن گفتن داشتند،به شما خبر می دادند که؛« بهترین توشه تقوا است....»
📚منبع؛حکمت۱۳۰نهج البلاغه
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
چند نکته جالب در داستان سقيفه:
1- از آنچه در بالا آمد، به خوبى روشن مى شود که گردهمايى سقيفه، هرگز يک شوراى منتخب مردم نبود، آنگونه که بعضى وانمود مى کنند; بلکه چند نفر از انصار در ابتدا براى اين که کار را به نفع خود تمام کنند، حضور يافتند; سپس چند نفر از مهاجرين که رقيب آنها در امر خلافت بودند، حاضر شدند و با مهارت خاصّى پايه خلافت ابوبکر را نهادند.
2- اگر بنا بود يک شوراى منتخب مردم و يا شبه منتخب، بر کار خلافت نظارت کنند، حدّاقل مى بايست از همه قبايل انصار، در مدينه و از همه مهاجران، نماينده اى در آنجا حضور يابد، درحالى که هرگز چنين نبود، «بنى هاشم» که نزديک ترين و آشناترين افراد به مکتب پيامبر بودند، مطلقاً در آنجا حضور نداشتند; بنابراين، هيچ گونه مشروعيّتى براى گردهمايى سقيفه نمى توان قائل شد: نه مشروعيت دينى و نه مشروعيت نظام هاى معمولِ سياسى دنيا.
3- از ماجراى «سقيفه» به خوبى استفاده مى شود که معيار، انتخابِ اصلح نبود بلکه گويى مى خواهند ميراثى را تقسيم کنند; هرکدام مدّعى بودند سهم ما در اين ميراث بيشتر است. به يقين کسانى که با چنين نگرشى به مسأله خلافت مى نگرند هرگز نمى توانند آنچه را به حال مسلمانان اصلح است، برگزينند.
4- در «سقيفه» مطلقاً سخنى از وصاياى پيامبر(صلى الله عليه وآله) در امر خلافت به ميان نيامد با اينکه همه مى دانستند پيامبر(صلى الله عليه وآله) طبق روايت معروف، فرموده بود: «إِنِّي تَارِکٌ فِيکُمُ الثَّقَلَيْنِ: کِتَابَ اللّهِ وَ عِتْرَتِي; مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَبَداً; من دو چيز گرانمايه را در ميان شما به يادگار مى گذارم که اگر به آنها چنگ زنيد هرگز گمراه نخواهيد شد: کتاب خدا و خاندانم را».
آيا اين حديث شريف که در اکثر منابع اهل سنّت و شيعه نقل شده و جزء روايات متواتر محسوب مى شود(8) و پيامبر(صلى الله عليه وآله) نه يک بار، بلکه چندين بار و در موارد مختلف آن را بيان کرد، به حاضران سقيفه دستور نمى داد که قبل از هر چيز به سراغ قرآن و اهل بيت(عليهم السلام) بروند و تمايلات خويش را بر سرنوشت مسلمانان حاکم نکنند؟
آيا حديث شريف «غدير» که به طور متواتر از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده، هشدارى به گردانندگان «سقيفه» نمى داد؟
آيا توصيه هاى مکرّر پيامبر(صلى الله عليه وآله) از نخستين روز آشکار کردن دعوتش که در حديث «يوم الدّار» منعکس است و به وضوح سخن از وصايت و خلافت على(عليه السلام) مى گويد و يا آنچه که در آخرين ساعات عمر پيامبر(صلى الله عليه وآله) - که داستان «قلم و دوات» است - پيش آمد، کافى نبود که حداقل سخنى از خلافت على(عليه السلام) که شايسته ترين فرد بود به ميان آيد؟ راستى شگفت آور است!!
ولى از يک نظر
گروه انصار اینطور استدلال و احتجاج نکردید که پیامبر اکرم وصیت فرموده است که به نیکوکار انصار نیکی شود و از بدکارشان اغماض گردد؟بآنحضرت گفتند:در این توصیه چه حجتی بر انصار وجوددارد؟آنحضرت فرمود:اگر زمامداری از آنان بوده وصیت درباره آنان نمی فرمود)
روایتی که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره وصیت فوق نقل شده است،چنین است:
مر ابو بکر و العباس بمجلس من الانصار فی مرض رسول الله (ص) ،و هم یبکون.فقالا:ما یبکیکم؟قالوا ذکرنا محاسن رسول الله (ص) فدخلاعلی النبی و اخبراه بذلک فخرج و قد عصب علی راسه حاشیة برده فصعدالمنبر و لم یصعده بعد ذلک الیوم فحمد الله و اثنی علیه ثم قال:«اوصیکم بالانصار فانهم کرشی و عیبتی و قد قضوا الذی علیهم و بقی الذی لهم فاقبلوا من محسنهم و تجاوزوا عن مسیئهم.
(ابوبکر و عباس بن عبد المطلب در زمانی که پیامبر اکرم (ص) مریض بود،به مجلسی از انصار وارد شدند،در حالیکه انصار گریه می کردند،ابوبکر وعباس به انصار گفتند:چرا گریه میکنید؟آنان پاسخ دادند که اخلاق نیکوی پیامبر را متذکر شده ایم.آن دو نفر پیش پیامبر رفته و قضیه را بآن حضرت اطلاع دادند.پیامبر اکرم برخاست در حالیکه با کناره لباس بردی سرش رابسته بود،بیرون آمد و بالای منبر رفت و این آخرین منبر آن حضرت بود،ستایش و ثنای خداوندی را بجای آورد و سپس فرمود:من درباره انصار بشماتوصیه به خیر می کنم،زیرا آنان انبوهی از حامیان من هستند و جایگاه امانات من،آنان آنچه را که بر عهده داشتند بجای آورده اند و آنچه که در آینده بعهده آنان خواهد بود،باقی مانده است،از نیکوکار آنان بپذیرید و از گنهکارشان اغماض نمائید) البته روشن است که مقصود پیامبر اکرم (ص) اسقاط تکلیف و دستورات اسلامی از انصار نبوده است،بلکه منظور آن حضرت معامله نیکو در برابر تلاش و فداکاریهائی بود که انصار در راه پیشبرد اسلام انجام داده بودند.
اما تفسیر جمله امیر المؤمنین علیه السلام چنین است که اگر امامت وزمامداری برای انصار جائز بود،احتیاجی به توصیه نداشتند،زیرا خود درراس حکومت قرار میگرفتند و دیگران در شعاع حکومت آنان احتیاج به توصیه داشتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا رنجبر
🌹بیان صحبتها و دیدگاههای جالب استاد رنجبر درباره🍃 مفهوم ولایت و ماجرای غدیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔نهج البلاغه و شرح آن 🔸خطبه ۶۷ 🔆بخش ۴ (آخر): قریشیان به درخت استدلال کرده و میوه اش را ضایع کردند 🎤 مفسر استاد دکتر محمدعلی انصاری 🕰️ ۸:۱۱ دقیقه