eitaa logo
🌹 منتظران ظهور 🌹
2.8هزار دنبال‌کننده
16.1هزار عکس
9.6هزار ویدیو
299 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی کپی متن با ذکر صلوات و دعای فرج ، حلال است🙏🏻 ادمین: @Montazer_zohorr تبادل و تبلیغ: https://eitaa.com/joinchat/1139737620C24568efe71
مشاهده در ایتا
دانلود
*⭕ابطال اصل «قانون، عطف‏ به ما سبق نمى ‏كند»* *♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام (۸)* *🔻مى ‏دانيم كه عثمان بن عفّان قسمتى از اموال عمومى مسلمين را در دوره خلافتش تيول خويشاوندان و نزديكانش قرار داد. بعد از عثمان، على عليه السلام زمام‏ امور را به دست گرفت.* *🔻از آن حضرت خواستند كه «عطف به ما سبق» نكند و كارى به گذشته نداشته باشد، كوشش خود را محدود كند به حوادثى كه از اين به بعد در زمان خلافت خودش پيش مى ‏آيد،* *🔻اما او جواب مى‏ داد كه: الْحَقُّ الْقَديمُ لا يُبْطِلُهُ شَىْ‏ءٌ.(قسمتی از خطبه 15 نهج البلاغه ) :* *حق كهن به هيچ وجه باطل نمى ‏شود.* *🔻نمى‏ گفت بر گذشته ‏ها صلوات، مى‏ گفت به گذشته‏ ها هم كار دارم، گذشته است كه سازنده حال و استقبال است،* *بر روى پايه خراب و منحرف و فرسوده بنايى عالى و محكم نمى ‏توان ساخت.* *🔻فرمود به خدا قسم اگر با آن اموال براى خود زن گرفته باشند و يا كنيزكان خريده باشند، باز هم آن را به بيت المال بر مى‏ گردانم.* *🔻-ابن ابی الحدید در شرح این بخش از سخنان امام مى‏ گويد-:* *همان طورى كه گفته بود همه اموال را ضبط كرد مگر آنهايى كه حاضر نبودند و فرار كرده بودند و از تحت اختيارش خارج شده بودند.* *🔻اصل «قانون ، عطف‏ به ما سبق نمى‏ كند» را در زمينه حقوق اجتماعى با اين جمله كه مى‏ گفت: انَّ الْحَقَّ الْقَديمَ لا يُبْطِلُهُ شَىْ‏ءٌ (حق قديم را هيچ چيزى از بين نمى‏ برد؛ حقِ مسلّمِ ثابت، مشمول مرور زمان نمى ‏شود) باطل خواند.* *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج‏16، ص: 438-437 و ج‏25( بيست گفتار )، ص: 231و235-با تلخیص و ویرایش جزئی -* https://chat.whatsapp.com/J8DreLmznKs6xwCr9oSiT0
*✨✨* *دعای فرج🤲* *🌼بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم🌼* *✨اِلهى‏ عَظُمَ الْبَلاءُ، وَ بَرِحَ الْخَفآءُ، وَانْکشَفَ الْغِطآءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ، وَ ضاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ، و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَيک‏ الْمُشْتَکى‏، وَ عَلَيک الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخآءِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، اُولِى الْأَمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَينا طاعَتَهُمْ، وَ عَرَّفْتَنا بِذلِک مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ، فَرَجاً عاجِلاً قَريباً کلَمْحِ‏ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ، يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ، يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ، اِکفِيانى‏ فَاِنَّکما کافِيانِ، وَانْصُرانى‏ فَاِنَّکما ناصِرانِ، يا مَوْلانا يا صاحِبَ‏ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِکنى‏ اَدْرِکنى‏ اَدْرِکنى‏، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ✨* *دعای سلامتی امام زمان(عج)* *🌼بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم🌼* *✨اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.* *اَللّٰهُــمَّ عَجِّــلْ لِّوَلِیِــکَ الْفَــرَجـــ بِحَــقِّ حَضرَتِ زِیْنَـبِ کُبْــریٰ سَــلٰامُ الله عَلَیْهٰـــا🤲*
*⭕دولت اسلامی باید جلوه ای ولو بسیار ناقص از ولایت علی علیه‌السلام باشد* *🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (۲۹۳)* *🔻ما اميدواريم كه يك جلوه و لو بسيار ناقصى از ولايت، ولايت على- عليه السلام- در كشور ما شده باشد، ما بايد توجه بكنيم، كافى ندانيم اينكه ما تظاهر مى‏كنيم و شعار مى‏ دهيم و چه، اينها كافى نيست.* *🔻دولت واقعاً بايد با تمام قدرت آن طورى كه على- عليه السلام- براى محرومين دل مى‏ سوزاند، اين هم با تمام قدرت دل بسوزاند؛* *🔻براى محرومين، مثل يك پدرى كه بچه‏ هايش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال اين مى‏ رود كه آنها را سير بكند، يك دولت تابع امير المؤمنين بايد اين طور باشد...* *🔻البته من نمى‏ گويم كه كسى مى ‏تواند مثل حضرت امير باشد.* *خود او هم گفت كه شما نمى‏ توانيد، نمى ‏توانيم هم واقعاً،* *اما اعانت كنيم ما او را به ورع و تقوا، اعانت كنيم به اينكه تا آن اندازه كه مى‏ توانيم.* *▪️صحيفه امام، ج‏18، ص: 159-158- با تلخیص و ویرایش جزئی -* https://chat.whatsapp.com/CGvtJRLVz59CojEWmgmiDn
❣نماز روایی روز فوق العاده مجرب 🙏 در روز یکشنبه جهت دفع بلا و دشمن و نیل به مقاصد و حصول مهمات  1)قبل از شروع 3صلوات بفرستد 2)دو رکعت نماز بخواند به قصد طلب حاجت 3) وبعد از نماز نیز 3 صلوات و از روز یکشنبه شروع کند. روز یکشنبه⬇️ 💫70 مرتبه سوره مبارکه حمد روز دوشنبه 💫60 بار سه شنبه💫 50 بار؛ چهارشنبه💫40بار پنج شنبه💫30بار جمعه 💫20 بار روزشنبه💫 10 بار بخواند ان شاءالله به حاجت خود برسد ✅توجه کنید فقط روز یکشنبه دو رکعت نماز رو میخونین و مابقی روزها فقط حمد رو بخونین نماز نداره 🌼 🌼 ✍«بسیارخواندن این اسم در روز یکشنبه موجب 1نورانیت دل 2غنی شدن و به دولت رسیدن خواهدشد 💰به حدی که همه اطرافیان به وی احتیاج پیدا کنند 🔺یا خِیثُو اَمثُیورا اَرغِش دارغَلَّیّیُون🔺 📚گوهرشب چراغ،ج 2ص33 ❤دعای و ، دعای جلب نظر ، دعای دوست داشتن❤️ روز یکشنبه هفت عدد بیاورد. این دعا را هفت مرتبه به هر سنگی بخواند و یک یک در آتش اندازد: تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ( باسم فلان بن فلان ) حتی لا یکون صبر و لا قرار و لا أَكَلَ وَ لاَ شَرِبَ و لا نیام لمحبة ( فلان بن فلان ) وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ 📗گلهای ارغوان، محمدرضا سقازاده واعظ ✨ : ⬅روز یکشنبه بین نماز دورکعت نماز به همین نیت می خوانیم به این طریق در رکعت اول یک بار سوره حمد و۱۳ بارسوره تکاثر ودر رکعت دوم یک حمد و۱۱ بار سوره تکاثر وبعد از تمام شدن نماز به سجده رود ودر سجده بگوید خدایا فرزندم را صالح بگردان بعداز سجده ۵۰۰ تاصلوات بفرستد این را باید بخواند واگر پدر ندارد مادر هم می تواند بخواند التماس دعا💔🙏 دعا برای و بین زن و شوهر سوره مائده آیه 64 روز یکشنبه 70مرتبه بخونند وبعد از ان یک روز در میون روزی 5 مرتبه : وَ قالَتِ الْيَهُودُ ثواب داره خیلی تاثیر داره اگه به معنی ان هم توجه کنید متوجه میشوید معجزه میکنه🙏 🌸✨ آیت‌الله کاشانی ؛ از یکشنبه تا یکشنبه بعد هر روز ظهر ۱۱۰ بار بگوید: سَلامٌ عَلیٰ خَیْرِ الْبَشَروَ مَنْ اَبیٰ فَقَدْ کَفَرَ 📚 مخازن ۲۱/۱ https://chat.whatsapp.com/CROUy3ron9zCXk3WTxTq2i
1_782295903.mp3
11.74M
🥀🍂🥀 به فدای حسین (زمینه) : حاج میثم مطیعی 🏴 وفات حضرت‌ ام‌البنین (س) 🤲التماس دعا
اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم واحشرنا معهم والعن اعدائهم اجمعین 💠 حضرت آیت‌الله بهجت رحمه الله علیه می فرمودند : «هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب را مطالعه کنید و سعی نمایید به آن عمل کنید؛ بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شده‌اید؛ مانند دارویی که انسان مصرف کند و بعد از مدتی احساس بهبودی می‌کند». 🔷کتاب جهاد_با_نفس توسط حجة الاسلام مصطفی امینی خواه تدریس میشود.
AUD-20220116-WA0020.mp3
6.99M
🔈 📚 📣 جلسه پنجاه و یکم * باب سیزدهم؛ خوف و رجاء * عجیب‌ترین توصیه جناب لقمان به پسرش * نور خوف و رجاء در قلب مومن * توهمات نسبت به رحمت خدا * راهکار تشخیص خوف و رجاء واقعی از غیر واقعی * بروز خوف و رجاء در اعمال ما * چرا خدا را به حساب نمی‌آوریم؟ ⏰ مدت زمان: ۱۳:۱۴ 🎙️ حجت الاسلام مصطفی امینی خواه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*📌ذکــرعلــی عبـــاده* *⬅️فضائل امیرالمومنین علیه السلام* ✍امام صادق علیه السلام ازپدران بزرگوارش ازپیامبرصلی الله علیه واله درحیدثی طولانی روایت شده است که فرمود: یا علی خدا را به جمال محمد و ال پاکش قسم که بعد از محمد صل الله علیه و آله و سلم تو بهترین امت هستی هر چه میخواهی بخوان که این کوه ها را به هر چه میخواهی مبدل کند خداوند متعال پس علی علیه السلام خدا را خواند و کوه ها مبدل به نقره شد و به اذن پروردگار به زبان امد و گفتند: 📌یاعلی علیه السلام ای وصی رسول خدا همانا خداوند ما را مهیای فرمان شما کرده که اگر اراده انفاق ما را در پیشرفت کار خود داری انجام دهی پس هر زمان ما را به کمک خود بخوانی اجابت کرده تا حکم خود را درباره ی ما جاری نمایی پس از ان کوه ها مبدل به مشک عنبر و یاقوت و سایر چیزهای قیمتی شده به همین نحو به ان حضرت عرض کرده وامادگی خود را جهت اجرای فرمان ان بزرگوار اعلام داشتند. 🔻پس از ان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : یا علی علیه السلام بخوان که درخت های ان جا را بصورت مردانی مسلح وسنگ ها را به صورت شیران و پلنگ ها وافعی ها دراورد علی علیه السلام به همان قسم خدا را خواند تمامی کوه ها از مردان مسلح و شیران و پلنگ ها و افعی ها پر شد و هر کدام گفتند:یاعلی ای وصی رسول خدا ما را خداوند مسخر فرمان تو قرار داده و کلام طولانی انان را با حضرت ذکر کرده است. *📚مناقب امیرالمؤمنین علی علیه السلام :ص٢۴* *🆔جهت عضویت درگروه:⬇: ️* https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
45.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوحه خوانی بسیار جانسوز جوان عراقی
*✅مصـــداق ایــــمان پـایـدار* ✍به سند صحيح از ابن عباس روايت كرده‏ اند كه گفت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: وقتى مرا به معراج بردند، بويى پاكيزه از پيش رويم گذشت به جبرئيل گفتم اين بوى خوش از كجا است؟ گفت: بوى مشاطه و آرايشگر خانواده فرعون بود، چرا كه او روزى مشغول شانه زدن به گيسوان دختر فرعون بود كه شانه از دستش افتاد و گفت: بسم اللَّه. 🔰دختر فرعون گفت مقصودت نام پدر من است؟ گفت: خير، مقصودم پروردگار خودم و پروردگار تو و پدرت مى‏باشد، پرسيد مگر تو غير از پدر من پروردگار ديگرى دارى؟ گفت: *📌آرى. پرسيد به پدرم بگويم؟ گفت: بگو!.* 🔰دختر فرعون نزد پدرش رفته و جريان را براى او نقل كرد. فرعون آرايشگر و دخترش را احضار كرد و پرسيد: آيا غير از من پروردگار ديگرى دارى؟ 📌گفت: آرى پروردگار من و تو خدايى است كه در آسمان ها است. فرعون دستور داد مجسمه گاوى كه از مس بود گداخته كردند و آن زن بيچاره و بچه‏ هايش را در آن افكندند؛ همين كه خواستند زن را در آن مس گداخته بيندازند، گفت: من درخواستى از تو دارم. *❓پرسيد چيست؟* 🔺گفت: حاجتم اين است كه وقتى مرا و فرزندانم را سوزاندى، استخوان هاى ما را جمع ‏آورى نموده و دفن كنى ...! 🔻فرعون قبول كرد و گفت: اين كار را مى‏ كنم، زيرا تو به گردن ما حق دارى. 🔷آنگاه آنان را به نوبت در آن مس گداخته، انداختند تا در آخر خواستند كه طفل شيرخوارش را بسوزانند، مادرش فريادى كشيد. 👈طفل گفت: اى مادر پيش بيا و عقب نرو كه تو بر حقى. 🔶سرانجام او و فرزندانش در آن مجسمه مسى سوختند. 👈ابن عباس اضافه كرده است كه چهار نفر در كودكى به زبان آمده‏ اند، يكى همين كودك است، دومى آن شاهدى بود كه به بيگناهى يوسف شهادت داد و سومى طفل شيرخوار در داستان جريح و چهارمى عيسى بن مريم علیهما السلام مى‏ باشد. *📚الدر المنثور، ج 4، ص 150* https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
❇ آيت اللّه شاهرودي ره مي فرمود: 🌱من در سختي ها، صد مرتبه براي مادر حضرت عباس عليه السلام جناب ام البنين عليهاالسلام ـ مي فرستم و حاجت مي گيرم. ❇آيت اللّه سيدمحمد شيرازي ره مي فرمود: 🌱شخصي در عالم مكاشفه حضرت قمر بني هاشم عليه السلام را مي بيند و عرض مي كند: آقا من حاجتي دارم؛ به چه كسي متوسل شوم تا حاجتم روا شود؟ 🌹حضرت مي فرمايد: به ام البنين عليهاالسلام.. ❇ آیت الله خوئی ره فرمودند: 🌱اهدای ثواب به حضرت ام البنین برای حوائج بزرگ، بسیارمفید ومجرب است. https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه دقیقه در قیامت توسط استاد امینی خواه (جلسه بیستم قسمت چهارم
کرونا تا بهشت ۹۱ 🎬: انگار اتومبیلی که خودحضرت سوارشون بودند,داشت دور میزد,بعدش متوجه شدیم به حضرت خبر دادند که تا ما حرکت کردیم به سوی مدینه,یه مشت وهابی تکفیری که ادعای مسلمانی داشتند ودرحقیقت از یهودیهای صهیون هستند,پشت سر حرکت لشکر امام,فرماندار انتخابی حضرت راکشتند وبه خیال خودشون شهر را به تصرف خودشان دراوردند... همراه حضرت مجددا به سمت مکه برگشتیم,حضرت نقشه ی ماهرانه ای برای غلبه بر دشمن کشیدند که همه را متعجب نمودند,اما امام ماست وعلم وحکمتش متصل به علم الهی است وجای تعجب ندارد... در کمتراز ساعتی,سران اشوبگران به درک واصل شدند وبقیه ی طرفدارانشان که یک چشمه از مهارت مولا را دیده بودند در لاک خود فرورفتند وبه خانه هایشان پناه بردند وحضرت هم که عطوفتش نشات گرفته از مهربانی خداوندی بود ,به انها امان داد به شرطی که دیگر شورش نکنند وتاکید کرد که واقعه ای را که قرار است درمدینه انجام شود واز طریق دوربین وفیلم و..مخابره میشود را پیگیری نمایند تا به حقیقت اصلی برسند. حضرت ولی عصر شخصی دیگر را به جای فرماندار شهید مکه گماشت وبا اطمینان از دفع خطر شورشیان مکه دوباره به طرف مدینه حرکت نمودیم.... هنوز نیم ساعتی از حرکتمان نگذشته بود که واقعه ای عجیب رخ داد...انگار در راه برپایی حکومت عدل الهی,باید عجایب پشت عجایب ببینیم... دارد... 🖊به قلم...ط_حسینی.. 💦🌧💦🌧💦🌧
کرونا تا بهشت ۹۲ 🎬: کاروان نظامی ما همینطور در حرکت بود که نا گاه یک ماشین جنگی که باسرعتی سرسام اور در حرکت بود وپرچم سرخ سفیانی بر روی ان در تلالو بود به طرفمان میامد,چند نفر از افراد لشکر با مهارتی خاص ماشین را متوقف کردند,بعداز توقف ماشین ,از انچه که میدیدم وحشت کردیم,دونفر از افراد سپاه خزیمه بودند که انگار واقعه ای خارق العاده برای انها بوجود امده بود,هردو,از هول وهراس صحنه ای که دیده بودند سرشان طوری به عقب برگشته بود که بیننده را از دیدن همچنین انسانهایی هراس در دل میافتاد. ابتدا قادر به سخن گفتن نبودند اما بعداز اینکه کمی اب به سرورویشان زدیم ونزد امام بردیمشان,زبان باز کردند واینچنین گفتند:ما سپاه سفیانی درپی جنگ با امام مهدی عج بودیم وبه سمت مکه درحرکت بودیم وخزیمه تمام مارا مطمین میساخت که در این جنگ ما برنده ایم,چون ما از همه طرف حمایت میشدیم وتمام قدرتهای بزرگ دنیا برای پیروزی ما هر نوع امکاناتی که فکرش را بکنید تحت اختیارمان قرار داده بودند با خوشحالی وبه خیال خودمان پیش به سوی پیروزی درحرکت بودیم تا به منطقه ای دربین مکه ومدینه به نام(بیدا)رسیدیم,دراین منطقه همه چی برعکس شد ,ناگهان طوفانی از شن به هوا بلند شد ولرزه های زمین ترسی در دل همه ی سپاه انداخت اول فکر کردیم مورد حمله ی سپاه امام قرارگرفتیم اما بعد از لحظه ای شکافی در دل زمین بوجود امد واین شکاف هی عمیق وعمیق تر شد به طوریکه همه ی سپاه خزیمه در درون این شکاف فرورفت و سپس ان شکاف همانطور که بوجود امده بود ,همانگونه بهم امد واز انهمه سپاه وتجهیزات ده هزارنفری خزیمه ,فقط ما دونفر ماندیم که وضعمان اینچنین است واز ترس دیدن آن صحنه, رویمان برگشته وصورتمان درعقب سرمان قرارگرفته.... در این هنگام حضرت، لبخندی زد وفرمودند:(خسف بیدا)این همان وعده ی خداوند است که محقق شد,فرو رفتن لشکر کفار در دل زمین ,این معجزه ای الهی ست تا معاندان به دعوت حق وحقیقت ما پی ببرند ودست از مبارزه وعناد بردارند وبه این دین مهربان خدا بپیونند.. ودرتمام این لحظات دوربینهای لشکر این صحبتها وواقعه ها را شکار میکردبه تمام دنیا مخابره میکرد تا همه بدانند قراراست کل دنیا زیر لوای اسلام,این دین پراز مهر وعطوفت وعدالت وبرادری ,درآید... با احساساتی سرشار از امید به مدینه النبی رسیدیم... نمی دانستیم به کدام سو برویم که حضرت خود, راه را نشانمان داد... دارد.... 🖊به قلم...ط_حسینی 💦🌧💦🌧💦🌧
کرونا تا بهشت ۹۳ 🎬: حضرت روبه سوی گنبدخضرای رسول کرد ودست به سینه ی مبارکش نهاد وسلام داد وهمه ی لشکر همکلام وهمزمان با حضرت,زیارت حضرت رسول ص را خواندیم وپشت سر حضرت رو به سوی خرابه ای به نا م بقیع، نهادیم.... رعشه تمام وجودم را فراگرفته بود,الان میدانستم هدف حضرت از رفتن به بقیع چیست ,تمام شیعیان از بعد از حادثه ی سقیفه وان درنیم سوخته وان پهلوی شکسته وان صورت نیلی وان مادروسیلی, سالهای سال به اندازه ی هزارو چهارصد سال صبر کرده بودند تا قبر مادرمان آشکار شود,تا این زخم کهنه التیام یابد تا دلمان قرارگیرد.... تمام لشکر حالشان دگرگون شده بود ,برسروسینه میزدیم وباهم تکرار میکردیم,با مهدی زهرا میرویم تا انتقامه سیلی مادر بگیریم....میرویم تا قبر مادرم در بربگیریم.... حضرت برسر قبری بی نشان ایستاد، اشک از چشمان مبارکش فرو میریخت وبا بغض شکسته اش به مادرش زهراس ومادر تمام شیعیان دنیا سلام داد...همه باهم باردیگر زیارت حضرت زهراس را همراه حضرت خواندیم وخیلی از لشکر حالشان دگرگون بود ومدام این فراز از زیارت عاشورا را میخواندند(اللهم العن اول ظالم, ظلم حق محمد وال محمد واخر تابع له علی ذالک,اللهم العنهم جمیعا) با این واقعه ی مبارک والتیام زخم کشته شدن مادر در جوانی وپرپر شدن محسن شش ماهه اش,لشکر روحیه ای دوچندان گرفت... نماز را اقامه کردیم ودوباره پشت سر امام حرکت کردیم... دل در دلم نبود ,نمیدانستم چه قرار است اتفاق بیافتد ,اما میدانستم هرچه هست ,برای ما وکل دنیا حیرت انگیز است... دارد.... 🖊به قلم....ط_حسینی
کرونا تا بهشت ۹۴ 🎬: امام امر کردند ان شخصی را که درمسجد الحرام ادعا میکرد حضرت برحق نیست و مذهب او وبزرگان مذهب او, برحقند حاضر کردند. بر سر قبری ایستاد نا گاه با صدایی اسمانی که از دل پراز دردش برمیامد ندا داد یا فلان بن فلان وسه بار تکرار کرد وسه نفر را بعداز گذشت وهزاروچهارصد سال از دل زمین به بیرون فراخواند,گرد بادی به وزیدن گرفت,تمام دوربینها وتمام چشمهای مشتاق درحال ثبت این لحظه بودند,نا گاه سه نفر که اتشی,سوزنده انها را در بر گرفته بود با چهره هایی هراس انگیز در پیش روی حضرت از دل زمین بیرون امدند,حضرت رو به انها کرد وفرمودند:حال که به دیار باقی شتافتید ودستتان از این دنیا کوتاه است,بگوییداز حقی که سالها غصب کردید وپرده بردارید از گمراهیی که مردمان زیادی را در خود فرو برد. با معجزه حضرت وبه اذن خدا مردگان زنده شده به سخن در امدند وگفتند:به راستی ماغصب کردیم چیزی را که از آن مانبود,ما دست درازی کردیم به حقی که از اول افرینش به نام کسی دیگر ثبت شده بود واینک ازاین عملمان سخت پشیمان ونادمیم..... با رو شدن این حقایق ,حضرت باردیگر انان را به قبر خود بازگردانید تا بقیه ی محاکمه درقیامت کبری انجام گیرد وان مرد معاند که با دیدن این واقعه ی عظیم واین معجزه ی حضرت ,ندای حق طلبی درونش بیدارشده بود ,دامن حضرت را گرفت وبه اوایمان اورد وحضرت با عطوفت پدری اش اورا درجمع یارانش پذیرفت ودوربینها تمام این لحظات راثبت کردند وهنوز,ساعتی از این واقعه نگذشته بود که دسته دسته پیامهایی که به حضرت میرسید حاکی از یکدست شدن دین اسلام وبرتری مذهب تشییع میداد وهمه ی مسلمانان حق طلب خود را سربازی در لشکر مهدی زهرای خوانده بودند.... به به عجب روزگار مبارکی شده بود,مکه ومدینه این دومکان مقدس,یک دست شعار (لبیک یا مهدی)سر میدادند... حضرت که انگار کارش در عربستان روبه راه شده بود,دستور داد در ورودی مدینه النبی ,منتظرش باشیم... میدانستیم دوباره واقعه ای عجیب را شاهد خواهیم بود,اما نمیدانستیم که ان واقعه چه میتواند باشد... دارد... 🖊به قلم....ط_حسینی 💦🌧💦🌧💦🌧
کرونا تا بهشت ۹۵ 🎬: در آخرین خروجی مدینه النبی بودیم ، خودروی حضرت پیشاپیش، ما رابه سمتی راهنمایی کرد،از دور تعدادی وسیله مانند هواپیما در جلوی نگاهمان پدیدار شد ، هرچه که جلوتر می رفتیم,مطمین تر میشدم که آنها هواپیما هستند. به نزدیکشان که رسیدیم از هیبت این هواپیماها همه انگشت به دهان مانده بودیم,یک نوع ماشین پرواز و فوق پیشرفته که تابه حال نظیرش را ندیده بودیم,کاملا مشخص بود ، کار کار انسانها است اما علمی که در ساخت این نوع هواپیما به کار رفته بود فراتر از علم بشر امروزی بود ,براستی که ساخت دستگاه با علم الهی حضرت بود,هر هواپیما گنجایش بیش از سه هزار نفر را داشت.. به دستور حضرت سوار هواپیما شدیم...من وعلی کنار هم نشستیم,قبل از حرکت هواپیما با بچه ها در ایران تماس گرفتم وبا تک تکشان صحبت کردم,اما هرچه به علی اصرار کردم از وجودش بچه ها را مطلع کنم,مخالفت کرد,حالا چرا ,نمیدانم... درفکر عباس وزینب بودم,علی انگار که فکرم را خوانده باشد,دستش را روی دستم گذاشت وبا محبت فشرد ,با این حرکتش قلبم مطمئن شد و آرامش وجودم رافرا گرفت. همه که مستقر شدند,امام که صدایش از طریق بلندگوهایی درهواپیما پخش میشد,شروع به صحبت نمودند ومقصد اصلیمان را اعلام کردند... باورم نمیشد,مقصد امام,کشور عزیز من ,عراق وشهر کوفه بود. هواپیما که اوج گرفت,پیش خود حساب میکردم ,تا چند ساعت دیگر به زمین خواهیم نشست که... دارد... 🖊به قلم....ط_حسینی 💦🌧💦🌧💦🌧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۱۸# جلسه ۵۳ # بخش ۱ 🔶🔸في ذم اختلاف العلماء في الفتيا و فيه يذم أهل الرأي و يكل أمر الحكم في أمور الدين للقرآن 🔸ذم أهل الرأي تَرِدُ عَلَى أَحَدِهِمُ الْقَضِيَّةُ فِي حُكْمٍ مِنَ الْأَحْكَامِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِرَأْيِهِ ثُمَّ تَرِدُ تِلْكَ الْقَضِيَّةُ بِعَيْنِهَا عَلَى غَيْرِهِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِخِلاَفِ قَوْلِهِ ثُمَّ يَجْتَمِعُ الْقُضَاةُ بِذَلِكَ عِنْدَ الْإِمَامِ الَّذِي اسْتَقْضَاهُمْ فَيُصَوِّبُ آرَاءَهُمْ جَمِيعاً وَ إِلَهُهُمْ وَاحِدٌ وَ نَبِيُّهُمْ وَاحِدٌ وَ كِتَابُهُمْ وَاحِدٌ - أَ فَأَمَرَهُمُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ بِالاِخْتِلاَفِ فَأَطَاعُوهُ أَمْ نَهَاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ!. 🔸الحكم للقرآن أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ دِيناً نَاقِصاً فَاسْتَعَانَ بِهِمْ عَلَى إِتْمَامِهِ أَمْ كَانُوا شُرَكَاءَ لَهُ فَلَهُمْ أَنْ يَقُولُوا وَ عَلَيْهِ أَنْ يَرْضَى أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ دِيناً تَامّاً فَقَصَّرَ الرَّسُولُ صلى‌الله‌عليه‌وسلم عَنْ تَبْلِيغِهِ وَ أَدَائِهِ وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ يَقُولُ مٰا فَرَّطْنٰا فِي اَلْكِتٰابِ مِنْ شَيْءٍ وَ فِيهِ تِبْيَانٌ لِكُلِّ شَيْءٍ وَ ذَكَرَ أَنَّ اَلْكِتَابَ يُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ أَنَّهُ لاَ اخْتِلاَفَ فِيهِ فَقَالَ سُبْحَانَهُ وَ لَوْ كٰانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللّٰهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلاٰفاً كَثِيراً وَ إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ لاَ تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ وَ لاَ تُكْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلاَّ بِهِ. 💠 بخش پایانی خطبه ۱۸ همانطور که در جلسه قبل ملاحظه فرمودید ، در این خطبه امیرالمؤمنین علیه‌السلام از وضعیت قضایی جامعه آن روزگار گزارشی می کنند که نه تنها در زمان خلفاء بلکه بعد از آن حضرت نیز ، در زمان بنی امیه ، بنی مروان و بنی عباس ادامه داشته است . اینچنین وضعیت نامطلوبی که وقتی مسأله یا معضل قضایی یا دعوا و اختلافی به یکی از قضات در یکی از شهرها عرضه می شود ، او حکمی می کند و فتوایی می دهد در حالیکه در شهر دیگر قاضی دیگری برای همان دعوا ، فتوا یا حکم دیگری می دهد و به همین ترتیب در هر جایی هر قاضی یک حکمی می دهد و از این بدتر اینکه وقتی این اقوال متشتّت و مختلف نزد قاضی القضات ( رئیس آنها) می آید همه را تأیید می کند . ❇️ ماجرایی نقل شده در تاریخ : 👤 عمربن اُذَینه ، اهل بصره و یکی از ارادتمندان وشیعیان حضرت صادق علیه‌السلام است . او با نامه نگاری با امام در ارتباط بود . او می گوید من در نوجوانی سفری داشتم به کوفه با قاضی شهر کوفه به نام "ابن ابی لیلی " و با او گفتگویی داشتم .[ متن گفتگوی او که در تاریخ نقل شده است ، درست همچون خطبه ۱۸ امام است . گویی او خطبه را حفظ بوده و با ابن ابی لیلی بحث کرده است .] 👤او به ابن ابی لیلی می گوید : چگونه است که وقتی دعوایی را به نزد شما می آورند در مورد دِماء و فُروج و اموال مردم ، در مسائل مالی و خانوادگی یا در مسائل جنائی ، یک حکمی می کنید که همان را اگر نزد قاضی مکه ببرند ، او حکم دیگری می کند و قضات شهرهای دیگر هم هر کدام جور دیگر حکم می کنند ؟! و وقتی همه شما به نزد قاضی القضاتتان می روید ، او همه را تأیید می کند ؟! در حالیکه خدای شما یکی است ، کتاب شما یکی است ، پیامبرتان یکی است ! آیا خداوند فرموده اختلاف داشته باشید ؟! یا خداوند فرموده است اتحاد داشته باشید ؟! و شما عصیان کرده اید . آیا خداوند کتابی فرستاده است که این احکام در آن نیست؟! یا در کتاب آمده و پیامبرتان آن را به گوش شما نرسانده است ؟! 👤ابن ابی لیلی با شنیدن این سخنان متعجب می شود و سوال می کند تو از کدام شهری ؟ 👤 او می گوید : اهل بصره ام . 👤می پرسد از کدام قبیله بصره هستی؟ 👤او می گوید از قبیله بنی قیس یا ابی القیس هستم . 👤می پرسد از کدام شاخه ؟ 👤او می گوید از شاخه اُذَینَه . 👤ابن ابی لیلی از او استقبال می کند و او را کنار خود می نشاند و به او می گوید : خیلی تندی کردی اما بگذار تا پاسخت را بدهم . علت اختلاف ما این است که اگر یک حکمی در قرآن آمده باشد یا در سنت پیغمبر ، ما می پذیریم و بر طبق آن قضاوت می کنیم ولی در صورتی که مسأله ای در قرآن جوابش نیامده باشد یا در سنت پیامبر ، چاره ای نیست که ما به رأي و اجتهاد خودمان عمل کنیم . اینجاست که می بینید احکام مختلف و متفاوت می شود . 👤ابن اذینه که دقت کافی داشته می گوید : یعنی شما می گویید بعضی از این احکام در قرآن نیامده است ؟ با اینکه خداوند می فرماید : ¤ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ۚ ¤ و یا می فرماید : ¤ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ ¤ شما می گویید این احکام در قرآن نیامده؟!
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۱۹# جلسه ۵۴ # بخش ۱ 🔘 مقدمه بحث : در توضیح زمان و شرایط ایراد این خطبه به نقل از مرحوم سید رضی آمده است که : زمانی امیرالمؤمنین علیه‌السلام بر منبر مسجد کوفه مشغول سخنرانی بودند که شخصی به نام " اشعث بن قیس" در میان سخنان آن حضرت اعتراض کرد و گفت : سخنان شما علیه خود شماست ؛ نه به سودتان ! ( در مورد سخنان حضرت در آن مجلس ، مسلم و مشخص نیست که چه بوده است . • برخی گفته اند فرمایشاتی از پیامبر اکرم درمورد ارتباط و اتحاد و حقوق متقابل مسلمانان بر همدیگر را مطرح می فرمودند . • برخی هم گفته اند که سخنان آن روز حضرت در مورد ماجرای حَکَمیت و جنگ صفین صحبت می کردند .) البته چون نظرات متفاوت است بهتر است پیگیر محتوای سخنان نباشیم که دچار گمانه زنی🤔 در آن مورد نشویم . مسأله مهم در اینجا دو چیز است : ○یکی اینکه اشعث را بشناسیم ( چون سخنان حضرت در این خطبه مستقیماً خطاب به اشعث گفته شده و بسیار تند هم هست) ○ دیگر اینکه علت برخورد تند امام با اشعث را بدانیم . 🎙امام خطبه را اینگونه آغاز می فرمایند : ✨قاله للأشعث بن قيس و هو على منبر الكوفة يخطب، فمضى في بعض كلامه شيء اعترضه الأشعث فيه، فقال: يا أمير المؤمنين ، هذه عليك لا لك، فخفض عليه السلام إليه بصره ثم قال: مَا يُدْرِيكَ مَا عَلَيَّ مِمَّا لِي عَلَيْكَ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ لَعْنَةُ اللاَّعِنِينَ حَائِكٌ ابْنُ حَائِكٍ مُنَافِقٌ ابْنُ كَافِرٍ وَ اللَّهِ لَقَدْ أَسَرَكَ الْكُفْرُ مَرَّةً وَ اَلْإِسْلاَمُ أُخْرَى فَمَا فَدَاكَ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مَالُكَ وَ لاَ حَسَبُكَ وَ إِنَّ امْرَأً دَلَّ عَلَى قَوْمِهِ السَّيْفَ وَ سَاقَ إِلَيْهِمُ الْحَتْف لَحَرِيٌّ أَنْ يَمْقُتَهُ الْأَقْرَبُ وَ لاَ يَأْمَنَهُ الْأَبْعَدُ. قال السيد الشريف : يريد عليه السلام أنه أسر في الكفر مرة و في الإسلام مرة. و أما قوله: دل على قومه السيف: فأراد به حديثا كان للأشعث مع خالد بن الوليد باليمامة غر فيه قومه و مكر بهم حتى أوقع بهم خالد و كان قومه بعد ذلك يسمونه عرف النار و هو اسم للغادر عندهم✨ 2⃣ توضیحات تکمیلی : 📝درباره شخصیت اشعث بیشتر بدانیم ▪اشعث کیست ❓ منافق درجه یک یا رئیس منافقان در زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام است . شارحینی مانند ابن ابی الحدید ضمن اقرار به این مطلب که اشعث منافق بوده ، او را با سرکرده منافقان زمان پیامبر مقایسه کرده اند . در دوران پیامبر معروف بود " عبدالله بن اُبَی" رئیس منافقان بود که یکی از نافرمانی هایش این بود که در ماجرای جنگ احد تا نیمه راه آمد و بعد با ۳۰۰ نفر باز گشت و پیامبر را تنها گذاشت . در مورد اشعث هم گفته اند اینگونه بوده و اینچنین نقشی داشته است . او هم در جنگ صفین سبب شد اصحاب حضرت تن به حَکَمیت بدهند و از فرمان حضرت در ادامه جنگ شانه خالی کنند . او حتی پنهانی با معاویه و سپاهش ارتباط داشت . 📌پیشینه اشعث بن قیس : او در اواخر عمر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) با تعدادی از افراد قبیله اش ( قبیله بنی کنده) خدمت پیامبر رسید و اسلام آورد . بعد از رحلت پیامبر ، مرتدّ شد ( در زمان ابوبکر) ابوبکر سرداری را برای مبارزه با او می فرستد ( خالدبن ولید یا زیاد بن لُبَید) [ در اینکه آن سردار چه کسی بوده ، اختلاف نظر وجود دارد . مرحوم سید رضی ، خالد را بیان کرده است . برخی از مورخین نظرشان بر زیاد بن لبید بوده است.] در زمان ابی بکر جنگ های رَدّه را داشتیم که در مبارزه با مرتدّین ( خارج شدگان از دین) بود . ( شاید گروههایی از اینان صرفاً در اعتراض به روی کار آمدن ابی بکر از دین خارج شدند . چون انتظار داشتند علی بن ابیطالب روی کار بیاید .) اشعث هم جزء همین مرتدّین بعد از رحلت پیامبر(ص) بود . وقتی سردار اسلام به قبیله او حمله می برد ، اشعث برای خودش و ده تن از نزدیکان و همراهانش امان نامه طلب می کند و به طور ضمنی به آن سردار می فهماند که در صورتی که به آنها امان دهد ، قبیله اش را تسلیم می کند .( یعنی خیانت به قبیله خودش) و همینطور هم می شود و آن ده نفر دستگیر و حدود ۸۰۰ نفر از قبیله کشته می شوند . به خاطر این خیانت ، قبیله اش به او می گفتند : " عُرف النار" یعنی شعله آتش . البته پس از دستگیری و آوردنش به مدینه ، ابی بکر او را می بخشد ( کسی نمی داند از چه بابی او مورد بخشش ابی بکر قرار گرفت) و خواهر نابینایش ( امّ فَروه ) را هم به عقد او در می آورد و اشعث از ام فروه صاحب چند فرزند می شود که یکی از آنها " جعده " است که همسر امام حسن مجتبی علیه‌السلام و عامل قتل ایشان می شود . یکی دیگر از فرزندانش هم " محمدبن اشعث " است که در ماجرای دستگیری مسلم نقش داشت و بعد هم در کربلا در سپاه دشمنان امام حسین علیه‌السلام قرار می گیرد . اشعث در ماجرای شهادت امیرالمؤمنین با ابن ملجم هم به نحوی همکاری داشت . ( خود
ش در قتل علی علیه‌السلام و دخترش در قتل امام حسن علیه‌السلام و پسرش در قتل امام حسین علیه‌السلام نقش بسزایی داشتند)⬅️ شجره خبیثه ⁉️ یک سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که چگونه با شناخت شخصیت منافق اشعث ، امام حسن علیه‌السلام دختر او یعنی " جعده" را به همسری برگزیدند ؟ در پاسخ به این سوال گفته می شود ، در آن زمان انگیزه های همسر گزینی بسیار ساده بوده است و مثل حالا اینقدر با حساسیت و دقت انجام نمی شد . مثلا انگیزه های چون تنهایی خانم ، شرایط اجتماعی و ... به هرحال از اول که قاتل نبوده و بعداً تغییر رویه داده است . البته قابل ذکر است امام از جعده فرزندی نداشتند . امام حسن از عاقبت این ازدواج آگاهی داشتند اما قرار نیست آنها از علومشان برای مسائل جاری زندگی کمک بگیرند . 📌سوء سابقه اشعث قبل از اسلام : زمانی که پدرش( قیس) توسط یکی از قبایل عرب کشته می شود ، او قبیله بنی کِندِه را بسیج می کند برای انتقام خون پدرش . آنها اشتباهاً به قبیله دیگری حمله می کنند و در این جنگ اشعث اسیر می شود و چون پول و سرمایه ای نداشته تا فِدیه ( صد شتر) بدهد و خون خود را بخرد ، نزدیکانش مجبور به گدایی می شوند تا بتوانند این شتر ها را تهیه کنند و جان او را نجات دهند . 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۱۹ # جلسه ۵۴ # بخش ۲ ✨قاله للأشعث بن قيس و هو على منبر الكوفة يخطب، فمضى في بعض كلامه شيء اعترضه الأشعث فيه، فقال: يا أمير المؤمنين ، هذه عليك لا لك، فخفض عليه السلام إليه بصره ثم قال: مَا يُدْرِيكَ مَا عَلَيَّ مِمَّا لِي عَلَيْكَ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ لَعْنَةُ اللاَّعِنِينَ حَائِكٌ ابْنُ حَائِكٍ مُنَافِقٌ ابْنُ كَافِرٍ 🔶 ترجمه خطبه : سخنی که حضرت به اشعث بن قیس فرمودند در حالیکه بر منبر مسجد کوفه بودند و خطبه می خواندند . در بین سخنانشان مطلبی را فرمودند که اشعث اعتراض کرد و گفت : ای امیر مؤمنان ! این سخنان به ضرر شماست نه سودتان . امیرالمؤمنین علیه السلام زیر چشمی به او نگاه کردند و سپس فرمودند : تو چه می فهمی که چه چیزی به ضرر من است و چه چیزی به سود من است . خدا تو را لعنت کند و لعنت کنندگان تو را لعنت کنند . ای بافنده ی پسر بافنده ! ای منافق فرزند کافر ! ⭕️ توضیحات تکمیلی : 🔻توجه داشته باشید که " لعنت" فحش و ناسزا نیست ( یعنی قباحت لفظی ندارد) فحش کلمه ای است که هم به لحاظ لفظی زشت است و هم بار معنایی خوبی ندارد . اما "نفرین و لعنت" دعای علیه کسی است . خداوند هم در قرآن ، منافقین را لعن فرموده است . اشعث هم منافق بود و همه می دانستند . 🔻اشعث رئیس قبیله کنده بوده و روی افراد قبیله اش نفوذ داشته . گاهی کارهایی هم کرده بود به نفع سپاه امام ( مثل وقتی که در جنگ صفین معاویه آب را بر روی سپاه علی علیه‌السلام بست او فرمانده گُردانی بود که آب را پس گرفت ) پس باید چهره واقعی او آشکار می شد که مردم او را بهتر بشناسند که بعد از اتمام حجت امیرمؤمنان ، دیگر کسی پیرو اشعث نباشد . 🔻حائک ابن حائک ( بافنده ی پسر بافنده) یعنی چه ؟! البته شغل آنها بافندگی بوده است ؛ اما اینکه امام او را اینگونه خطاب می فرمایند ، به این دلیل بوده که امام آنها را دروغ باف به شمار می آورده اند . احتمالا پدرش هم اینگونه بوده که با دروغ پردازی جامعه را به هم می ریخته اند . در ادامه می فرمایند : ✨وَ اللَّهِ لَقَدْ أَسَرَكَ الْكُفْرُ مَرَّةً وَ اَلْإِسْلاَمُ أُخْرَى ✨ 🔶 ترجمه : به خدا قسم یکبار کفر تو را اسیر کرد( ماجرای خونخواهی پدرش که در صفحه قبل آمد) و یکبار اسلام ( ماجرای ارتدادش و اسارتش توسط سردار ابی بکر) ✨فَمَا فَدَاكَ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مَالُكَ وَ لاَ حَسَبُكَ ✨ 🔶 ترجمه : ولی در هیچ کدام از این دو اسارت نه مالت تو را نجات داد و نه حَسَب و نَسَبت . ✨وَ إِنَّ امْرَأً دَلَّ عَلَى قَوْمِهِ السَّيْفَ وَ سَاقَ إِلَيْهِمُ الْحَتْف لَحَرِيٌّ أَنْ يَمْقُتَهُ الْأَقْرَبُ وَ لاَ يَأْمَنَهُ الْأَبْعَدُ.✨ 🔶 ترجمه : همانا شخصی که لبه تیز شمشیر( دشمن) را به سمت قوم خودش هدایت کند و مرگ را به سویشان سوق دهد ، سزاوار است که خویشاوندانش او را دور کنند ( قطع ارتباط کنند ) و بر او خشم( مُقت) بگیرند و دیگران هم او را امان ندهند . گوشه ای از تاریخ زندگی اشعث برای شما بازگو شد و با این مقدمه معلوم شد که چرا حضرت در این خطبه اینگونه او را معرفی می فرمایند . این بار اول نبود که اشعث اینطور جسارت می کرد ، کما اینکه آخرین بارش نیز نبود . اگر حضرت در برابر این جسارت اشعث سکوت می کردند ، یا اغماض می فرمودند ، افراد دیگری هم پیدا می شدند که حرف اشعث را تأیید کنند . اشعث به نیّت کوباندن امیرالمؤمنین علیه‌السلام ، شمشیر زبانش را بکار گرفته بود ؛ پس حضرت باید چهره منافق او را برای مردم برملا می کردند تا در تاریخ ثبت شود که او کیست و دشمن
علی شناخته شود . احتمالاً اشعث فکر نمی کرد که امیرالمؤمنین این ماجراها را در موردش می دانند و همین امر اشعث و افرادی مثل او را سر جایش نشاند . ⁉️ یک سوالی که مطرح می باشد این است که چرا امیرالمؤمنين علیه‌السلام همه منافقین را رسوا نمی فرمودند ؟ در پاسخ باید گفت ، اولاً در اسلام قصاص قبل از جنایت جایز نیست. ( شاید هم اکنون در برخی از کشورهای همسایه ما باشند دولتهایی که به طرز خیلی مرموزی مخالفین خود را از پای در می آورند و ظاهرشان چیزی را نشان نمی دهد ) اما بعد از ارتکاب تخلف چرا آنان را طرد و یا زندان و شکنجه نمی کردند ؟! برای اینکه هدف آن بزرگواران فقط حکومت کردن نبوده ، بلکه حکومت و دین و قرآن همه وسیله برای ساخته شدن مردم است. مردم هم باید آزادانه و از روی اختیار ساخته بشوند . برای اینکه مردم ساخته شده و ترقی و تعالی پیدا کنند ، باید امتحان شوند . بنابراین منافقین مثل شیطان هستند . همان فلسفه ای که ایجاب می کرد خداوند شیطان را از میان برندارد ، همان فلسفه ایجاب می کند جز در موارد خاصی با منافقین هم برخورد آنچنانی نکنند . هرجا رودررو می شدند ، با آنها می جنگیدند و وقتی پنهانی کار می کردند ، همچون شیطان که خداوند مهلت داده به او ، ائمه معصومین هم به منافقین مهلت می دادند . 🍃والسلام‌علیکم و‌رحمة الله‌و‌برکاته🍃 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه # خطبه ۱۹ 🍃جناب استاددکتر شهاب الدین ذوفقاری🍃 متن سخنرانی👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘💚☘💚☘💚☘ بسم‌الله الرحمن الرحیم باسلام و صبح بخیر🌹 روزمان را آغاز می کنیم با سَلام بَر حضرات معصومین 💚 ☘الْسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اَللّه صلی الله علیه وآله وسلم ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمیرَاَلْمؤمِنین ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةُ اَلزَهْراءُ اَ☘لسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَسَنَ بنَ عَلیٍ اَلمُجْتَبی ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُسَینَ بنَ عَلیٍ سَیدَ اَلشُهَداءِ ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عَلیَّ بنَ‌اَلحُسَیْنِ زینَ اَلعابِدینَ ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدَ بنَ عَلیٍ اَلباقِرُ ☘السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَعْفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ اَلصادِقُ ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُوسَی بنَ جَعْفَرٍ اَلکاظِمُ ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاعَلیَّ بنَ‌مُوسَی‌اَلرِضَا اَلمُرتَضی ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدٍ بنَ عَلیٍ اَلجَوادُ ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عَلیَّ بنَ مُحَمَّد اَلهادی ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَسَنَ بنَ عَلیٍ اَلعَسْکَری ☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقیَةَ اللَّه، یا صاحِبَ اَلزَمان السلام علیکم جمیعا وَ رَحْمَةَ اَللّهِ وَ بَرَکاتِهِ ☘السلام علی الملائکه المقربین والانبیاء والمرسلین و الصدیقین و الشهداء والصالحین والمومنین والمومنات السلام علیکم جمیعا و رحمه الله وبرکاته 💚☘💚☘💚☘💚