eitaa logo
منتظران امام‌ زمان عجل الله
315 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
132 فایل
کانال هیئت جوانان و منتظران حضرت مهدی عجل الله انتقاد و پیشنهاد: @Seyed_ebrahim313_75
مشاهده در ایتا
دانلود
روضه مادر.mp3
11.17M
✘استاد مسعود عالی ✘برکت بسیار دارد روضه‌های خانگی رحمت سرشار دارد روضه‌های خانگی مشتری زهراست جنس اشک و فروشنده دو چشم رونق بازار دارد روضه‌های خانگی می توان با قطره‌ای شش دانگ دریا را خرید تجریَ الانهار دارد روضه‌های خانگی روضه‌های خانگی را فاطمه سر می‌زند عطر و بوی یار دارد روضه‌های خانگی ✘شاعر: ولی الله کلامی زنجانی @montazeran313313|••‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✘بخشی از فرمایشات حاج آقا علیپور در جلسه ماهانه مسجد فاطمة الزهرا تبریز در تاریخ ۱۴۰۲.۴.۳۰ ✘عزاداری ها برای چیست؟ ✘ازل تا ابد @montazeran313313|••‌
✘ پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله: ✘يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَينٍ باكِيَةٌ يَومَ القِيامَةِ إلاّ عَينٌ بَكَت عَلى مُصابِ الحُسَينِ ✘اى فاطمه! همه چشم ها در روز قيامت گريان است جز چشمى كه بر مصيبت‌هاى حسين بگريد. ✘بحارالأنوار، ج 44، ص 293 @montazeran313313|••‌
••ویژه برنامه روز نهم ماه محرم•• قاری قرآن: حسین سعیدی 📿سخنران: حجت‌ الاسلام باقری بنابی 🎙مداحان: کربلایی آقاوردی عمران زاده کربلایی علی برهانی ⏰زمان: پنج شنبه ۵ مرداد ساعت ۲۳:۳۰ مکان: حسینیه اعظم پارس آباد @hoseyniyeh_azam_parsabad
13.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✘لقب باب الحوائج را از حضرت عباس(علیه السلام) نمیگیریم... ✘یک صبح به اخلاص بیا بر در ما گر کام‌تو برنیامد آنگه گله کن ✘استاد بندانی نیشابوری @montazeran313313|••‌
امشب شهادت نامه عشاق امضا می شود امشب شهادت نامه عشاق امضا می شود فردا ز خون عاشقان این دشت دریا می شود امشب کنار یکدگر بنشسته آل مصطفی فردا پریشان جمعشان چون قلب زهرا می شود امشب صدای خواندن قرآن به گوش آید ولی فردا صدای الامان زین دشت برپا می شود امشب کنار مادرش لب تشنه اصغر خفته است فردا خدایا بسترش آغوش صحرا می شود امشب که جمع کودکان در خواب ناز آسوده‌اند فردا به زیر خارها گمگشته پیدا می شود امشب رقیه حلقه ی زرین اگر دارد به گوش فردا دریغ این گوشوار از گوش او وا می‌شود امشب به خیل تشنگان عباس باشد پاسبان فردا کنار علقمه بی دست سقا می شود امشب بُوَد جای علی آغوش گرم مادرش فردا چو گل ها پیکرش پامال اعدا می شود امشب گرفته در میان، اصحاب، ثارالله را فردا عزیز فاطمه بی یار و تنها می شود امشب به دست شاه دین باشد سلیمانی نگین فردا به دست ساربان این حلقه یغما می شود امشب سر سرّ خدا بر دامن زینب بُوَد فردا انیس خولی و دیر نصارا می شود ترسم زمین و آسمان زیر و زبر گردد "حسان" فردا اسارت نامه ی زینب چو اجرا می شود ➺@montazeran313313|••‌
g-301.mp3
2.41M
✘عالم ربانی استاد علیپور مرندی ✘تبیین مکتب امام حسین علیه‌السلام ✘تشنگی شدید و حقیقی امام حسین علیه السلام تا آخرین لحظه شهادت در قتلگاه @montazeran313313|••‌
karimi-rouz-sh-imam-reza-93-05_0.mp3
1.91M
✘شلوغ شده دور و برش سادات ببخشند ✘ قاتل اومد بالا سرش سادات ببخشند @montazeran313313|••‌
18.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✘بیان گوشه ای از وقایع تاریخی عاشورا و مقتل خوانی... ✘استاد بندانی نیشابوری @montazeran313313|••‌
استاد علیپور-روز عاشورا-مسجد فاطمه زهرا تبریز 1402.5.6.mp3
29.01M
عالم ربانی استاد علیپور مرندی ✘در روز عاشورا، تاریخ ۱۴۰۲.۵.۶ @montazeran313313|••‌
@BayaneNab-ایمان و خداباوری-2.pdf
279.6K
✘هر روز یک آیه ✘:موضوع ایمان و خداباوری-2 ✘گرایش فطری قلب ها به ایمان @montazeran313313|••‌
احکام شرعی ✘تقسیم احکام ✘هرکاری که انسان انجام می دهد،در اسلام دارای حکم خاصی است،که عبارت است از: ✘واجب:عملی که انجام آن لازم است و ترک آن عذاب دارد؛مانند روزه و نماز ✘حرام:عملی که ترک آن لازم است و انجامش عذاب دارد؛مانند دروغ و ظلم ✘مستحب:عملی که انجام آن نیکو است و ثواب دارد ولی ترک آن هم عذاب ندارد؛مانند نمازشب و صدقه ✘مکروه:عملی که ترک آن نیکو است و ثواب دارد ولی انجامش عذاب ندارد؛مانند فوت کردن غذا و خوردن غذای داغ ✘مباح:عملی که انجام و ترک آن مساوی است نه عذابی دارد و نه ثوابی؛مانند راه رفتن یا نشستن @montazeran313313|••‌
@BayaneNab-مؤمن در سختی‌ها به تلاطم نمی‌افتد و در برابر بلا صبور است؛.pdf
587.7K
✘حدیث ناب موضوع: مومن در سختی‌ها به تلاطم نمی‌افتد و در برابر بلا صبور است؛ ✘ شرح حدیث از مقام معظم رهبری مدظله در ابتدای درس خارج فقه @montazeran313313|••‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عالم همه پناه به نامِ تو می‌برند حالا ببین که خواهرِ تو گشته بی‌پناه... العتبة‌الزینبة‌المقدسة @montazeran313313|••‌
هر روز یک آیه موضوع اقسام ایمان-1 ١. توصیف ایمان حقیقی إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ، ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَائِكَ هُمُ الصّادِقُونَ ✘مومنان فقط کسانی اند که به خدا و پیامبرش ایمان آورده‌اند آن گاه [ در حقانیت آنچه به آن ایمان آورده اند] شک ننموده و با اموال و جان هایشان در راه خدا جهاد کرده‌اند؛ اینان [در گفتار و کردار] اهل درستی و راستی اند. (حجرات ۱۵) ✘توضیح: در این مجال به اقسام ایمان اشاره می‌شود. ایمان حقیقی آن است که بنده ی خداوند ذره ای تردید در باورهای دینی خود راه ندهد و با تمام وجود، در راه خداوند مجاهدت نماید. ✘حدیث: امام على علیه السلام: «لَا يَجِدُ أَحَدُكُمْ طَعْمَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَعْلَمَ أَنَّ مَا أَصَابَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُخْطِئَهُ وَ مَا أَخْطَأَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُصِيبَهُ؛ هیچ بنده‌ای طعم ایمان را نمی‌یابد، مگر آن که بداند آن چه به او رسیده، نمی‌توانست نرسد و آنچه به او نرسیده،نمی‌توانست برسد.» (کافی: ج ۲ ص 58ح4.) منبع: کتاب هر روز با قرآن و حدیث ص 200 @montazeran313313|••‌
احکام شرعی احکام تقلید ✘تقلید به معنای پیروی کردن و دنباله روی است و در اینجا از فقیه می باشد. یعنی انسان کارهای خود را مطابق فتوای مجتهد انجام دهد. ✘۱.کسی که مجتهد نیست و نمی تواند احکام و دستورهای الهی را بدست آورد باید از مجتهد تقلید کند. ✘۲.وظیفه اکثر مردم در تقلید است چون افراد کمی هستند که بتوانند در احکام،اجتهاد کنند. ✘۳.به مجتهدی که دیگران از او تقلید می کنند؛مرجع تقلید می گویند. ✘۴.مجتهدی که انسان از او تقلید می کند بنابر احتیاط واجب باید دانش فقهی او از سایر مجتهدین زمان خود بیشتر باشد. @montazeran313313|••‌
@BayaneNab-چهار حقی که باید رعایت شود.pdf
346.8K
حدیث ناب ✘موضوع چهار حقی که باید رعایت شود ✘شرح حدیث از مقام معظم رهبری مدظله در ابتدای درس خارج فقه @montazeran313313|••‌
کنگره دهه دوم محرم الحرام🏴🌿 『 با حضور سخنرانان و مادحین استانی و کشوری 』 📍مکان : حسینه اعظم شهرستان پارس آباد ⏰ زمان : ۱۰مرداد لغایت ۱۹مردادماه ساعت ۹شب @hoseyniyeh_azam_parsabad
احکام شرعی توضیح شرایط مرجع تقلید: ✘۱.شخص عادل در مرتبه ای از تقوا قرار دارد که در پی انجام واجبات و پرهیز از گناهان است و نشانه عدالت آن است که گناهان کبیره را انجام نمی دهد و گناه صغیره را تکرار نمی کند. ✘۲.کسی که تازه به سن بلوغ رسیده و یا تاکنون تقلید نمی کرده،باید مجتهدی را مرجع تقلید خود قرار دهد که زنده باشد و نمی تواند از مجتهدی که فوت کرده است تقلید کند. ✘۳.کسی که از مجتهدی تقلید می کند،اگر مرجع تقلیدش از دنيا برود،می تواند با اجازه مجتهد زنده،بر تقلید وی باقی بماند. ✘۴.کسی که بر تقلید میت باقی مانده است در مسائلی که میت در آنها فتوا ندارد و همچنین مسائل جدید؛باید از مجتهد زنده تقلید کند. ✘۵.مجتهدی که انسان از او تقلید می‌کند ،باید پیرو مذهب جعفری یعنی شیعه دوازده امامی باشد. ✘۶.اسلام وظیفه زن و مرد را متناسب با طبیعت و چگونگی خلقت وی قرار داده است؛برداشتن مسئوولیت بسیار خطیر و سنگین مرجعیت از دوش بانوان ؛نادیده گرفتن حق آنها نیست چون در اسلام بانوان نیز می توانند در علوم اسلامی تا اجتهاد پیش بروند و احکام خدا را از منابع آن(قرآن و روایات)استخراج کنند و از کسی تقلید نکنند. ✘۷.اعلم کسی است که در استخراج احکام(از قرآن و روایات)از مجتهدان دیگر استادتر باشد. ✘۸.بر مکلف واجب است که جهت شناختن مجتهد اعلم جستجو کند. ✘۹.انسان در تقلید مستقل است،و تابع دیگران نمی باشد مثلا زن در این مساله تابع شوهر نیست و هرکس را دارای شرایط تشخیص داد از او تقلید می کند هرچند شوهرش مقلد مجتهد دیگری باشد. @montazeran313313|••‌
@BayaneNab-تحلیل سیاسی یکشنبه 8 مردادماه.pdf
202.4K
🗞 نشريه روزانه داخلی معاونت سياسی نمايندگی ولی‌فقيه در سپاه. اهم عناوین امروز: حرف روز:ناترازی بنزین و رسالت دولت گزارش روز: انتقامجویان سایبر ی از خانه عنکبوت اخبار:کلید خوردن شکایت ا یرا ن از کره جنوبی آمریکا مانع اصلی صلح @montazeran313313|••‌
هر روز یک آیه موضوع اقسام ایمان-2 2.ایمان مقطعی(موسمی) وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ ، خَسِرَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ و برخی از مردم‌اند که خدا را تنها با زبان می پرستند، پس اگر خیری [چون ثروت ، مقام و اولاد] به آنان برسد به آن آرامش یابند، و اگربلایی [چون بیماری، تهیدستی و محرومیت از عناوین اجتماعی] به آنان برسد [از پرستش خدا] عقب گرد می کنند [و به بی دینی و ارتداد می گرایند]، دنیا و آخرت را از دست داده اند، و این است همان زیان آشکار. (حج ، ۱۱) توضیح: ایمان دارای اقسام نکوهیده ای نیز می باشد. یکی از این اقسام، ایمان مقطعی است؛ یعنی ایمانی که تنها در پاره ای از اوقات (هنگام آسایش و راحتی) وجود دارد و در اوقات سختی و بلا، از بین میرود و یا تنها در مرحله‌ی زبان باقی مانده و به مقام عمل نرسد. بسیاری از مردم مشتری چنین ایمانی هستند؛ زیرا هنگامی که در برابر آزمایشهای سخت قرار میگیرند، باور خویش به رحمت ،قدرت، عدالت و یا حکمت پروردگار را از دست داده و صبور نیستند. در حقیقت، ایمان آنان حول محور تن آسایی شان میگردد. امام‌حسین علیه السلام در روایتی زیبا ایمان مردم زمان خود را این گونه توصیف نموده است. (تحف العقول: ص۲۴۵) حديث: امام على علیه السلام: «لَنْ يَكْمُلَ الْعَبْدُ حَقِيقَةَ الْإِيمَانِ حَتَّى يُؤْثِرَ دِينَهُ عَلَى شَهْوَتِه؛ بنده، حقیقتِ ایمان را به کمال نمی رساند؛ مگر زمانی که دینش را بر هوس خود ترجیح دهد.» کنز الفوائد: ج ۱ ص ۳۵۰. منبع: کتاب هر روز با قرآن و عترت ص201 @montazeran313313|••‌
حدیث ناب موضوع چه کسانی تمام دنیا را دارند؟ بیانات؛ شرح حدیث از مقام معظم رهبری مدظله در ابتدای درس خارج فقه عَن اَبِی الدَّرداءِ قالَ‌، قالَ رَسولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه‌: مَن اَصبَحَ مُعافًى فی جَسَدِهِ آمِناً فی سَرَبِهِ عِندَهُ قوتُ یَومِهِ فَکَأَنَّما حیزَت لَهُ الدُّنیا.1 پیامبراکرم فرمود: کسی که این سه خصوصیّت را داشته باشد وقتی که روز را آغاز می کند، مثل کسی است که همه‌ی دنیا را دارد: یکی اینکه در جسم خود بیماری‌ای نداشته باشد، سالم باشد، جسمش سالم باشد؛ [دوّم،] در مسیر زندگی و رفت و آمدهایش هم امنیّت داشته باشد؛ [سوّم،] خوراک روزش را هم داشته باشد. حکمت که می گویند این است! حرفهای سهل و ممتنع، بظاهر ساده و آسان که هر چه بیشتر روی آن فکر می کنید، بیشتر به اعماقش می رسید و می بینید درستش همین است. انسان همه‌ی دنیا را برای چه می خواهد؟ برای این می خواهد که جسم او سالم باشد، بیماری نداشته باشد و امنیّت داشته باشد و شکمش خالی نماند؛ اصلاً دنیا برای این است و آنچه نیازهای ضروری انسان است اینها است؛ این [انسان] مثل اینکه همه‌ی دنیا را دارد. نمی خواهد بگوید که دنبال تولید ثروت نباشید که حالا یک عدّه‌ای بگویند: «عجب! اسلام با تولید ثروت مخالف است»؛ نه، اسلام که فریاد میزند ثروتهای انباشته‌ی در درون طبیعت را با همه‌ی وجود و همه‌ی استعداد استخراج کنید که مخالف این نیست؛ نمی گوید مثلاً دنبال علم نروید یا دنبال جاه و حرمت بین مردم نروید، اسلام مانع از اینها که نیست و می گوید [دنبال] بکنید؛ می خواهد بگوید اساس راحت انسان که وقتی این را داشت دیگر باید حرص نزند، باید برای خاطر زخرف(۲) دنیا ظلم نکند، بداخلاقی نکند، بی‌انصافی نکند، جنایت نکند، این سه‌ خصوصیّت است؛ این سه خصوصیّت اساس همه چیز است و اینها آن چیزهایی است که انسان وقتی آنها را دارا هست قدرش را نمی داند. شما راحت می خورید، راحت دفع می کنید؛ نه در خوردن مشکلی دارید، نه در دفع کردن مشکلی دارید، نه در مسیر این خوراک از وقتی که از گلو پایین می رود تا وقتی که دفع می شود دردی، ناراحتی‌ای دارید؛ خب سلامت این است، در حالی ‌که بین همین آغاز خوردن غذا، یعنی از لب انسان تا انتهایی که این فاضل غذا و باقی‌مانده‌ی غذا خارج می شود دَه‌ها نوع ناراحتی و رنج ممکن است وجود داشته باشد؛ هر کدام از اینها پیش بیاید زندگی برای شما تلخ است: لب‌هایتان زخم بشود نتوانید غذا درست بخورید، دندانهایتان خراب باشد نتوانید غذا بخورید، زبانتان آفْت بزند نتوانید غذا بخورید،‌ گلویتان مشکل پیدا کند نتوانید [غذا را فرو دهید]؛ همین طور بروید تا پایین ببینید چقدر مشکلات سر این راه ممکن است وجود داشته باشد که هر یکی از اینها [پیش] بیاید زندگی را بر شما تلخ خواهد کرد. شما اینها را ندارید، ملتفت هم نیستید که این مشکلات را ندارید؛ بزرگ‌ترین راحت برای زندگی انسان، این است؛ همین طور امنیّت، همین طور خود غذا که انسان نگران و دغدغه‌ی گرسنگی را نداشته باشد. اینها آن روح حرص و آز انسانی را می خواهند در انسان کنترل کنند و مهار کنند که بدبختی‌های جامعه‌ی بزرگ بشری و خانواده‌ی بزرگ بشر هم ناشی از همین روح آز و افزون‌طلبی‌های زیادی است. منبع: پايگاه اطلاع‌رساني؛ KHAMENEI.IR به آدرس: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45920 ۱) خصال، ج ۱، ص ۱۶۱؛ «رسول خدا به ابى‌درداء فرمود: کسى که صبح تندرست و در امنیت باشد و خوراک همان روز را داشته باشد مثل این است که دنیا را به او داده‌اند.» ۲) زر و زیور دنیا @montazeran313313|••‌
هر روز یک آیه ✘موضوع اقسام ایمان-3 ۳. ایمان گزینشی أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْىٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ✘آیا به بخشی از کتاب [آسمانی] ایمان می آورید و به بخشی دیگر کفر می ورزید؟ [حرام بودن جنگ و آواره کردن را مردود میشمارید، و وجوب آزاد کردن همکیشان را از اسارت قبول می کنید!] پس کیفر کسانی از شما که چنین تبعیضی را [در آیات خدا] روا می دارند، جز خواری در زندگی دنیا نیست، و روز قیامت آنان را به سوی سخت ترین عذاب باز می گردانند و خدا از آنچه انجام می دهید بی‌خبر نیست. (بقره، ۸۵) ✘توضیح: یکی دیگر از اقسام ایمان که مورد نکوهش قرآن است ایمان گزینشی است که متأسفانه در عصر کنونی مبتلایان زیادی نیز دارد. برخی مردم تنها به آن دسته از احکام و عقاید ایمان دارند که مطابق خواستشان بوده و ضرر خاصی را متوجه آنان نمی کند و اگر خلاف این باشد، با توجیهات گوناگون حکم خدا را برنمی‌تابند. گاه حکم خدا را مخالف عقل خود و گاه آن را منافی عدالت می‌خوانند بر اساس آیه ی فوق، تبعیض در احکام دین، نتیجه ای جز خواری و ذلت در دنیا و آخرت نخواهد داشت. حدیث: از امام صادق علیه السلام سؤال شد: «مؤمن بودن فرد با چه چیز شناخته می شود؟» فرمود: «با تسلیم در برابر خدا و رضایت از هر غم و شادی که به او می رسد» کافی : ج ۲ ص ۶۳ ح ۱۲ منبع: کتاب هر روز با قرآن و عترت ص202 @montazeran313313|••‌
حدیث ناب موضوع سه چیزی که باعث قبول نشدن اعمال می شود بیانات؛ شرح حدیث از مقام معظم رهبری مدظله در ابتدای جلسه درس خارج فقه حَدَّثَنا اَبی رَضیَ اللهُ عَنهُ قالَ حَدَّثَنا سَعدُ بنُ عَبدِ اللهِ عَن اَحمَدَ بنِ اَبی عَبدِاللهِ البَرقیِّ عَن اَبیهِ عَن صَفوانَ بنِ یَحیى عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ الحَجّاجِ عَن اَبی عَبدِالله (عَلَیهِ السَّلام) قالَ: قالَ‌ اِبلیسُ‌ لَعنَةُ اللهِ‌ عَلَیهِ‌ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُولٍ مِنهُ اِذَا استَکثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسیَ ذَنبَهُ وَ دَخَلَهُ العُجب.۱ قالَ‌ اِبلیسُ‌ لَعنَةُ اللهِ‌ عَلَیهِ‌ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُول ✘سند این روایت به ابلیس میرسد که این لعین، به لشکریان خود این جور گفت که اگر من توانستم در سه چیز بر بنی‌آدم مسلّط بشوم، دیگر غصّه‌ی این را نمیخورم که حالا او اعمال نیکی دارد به جا می‌آورد و ممکن است مراتب سعادت را طی کند؛ نه، خاطرم آسوده است؛ چون هر کاری بکند از او قبول نخواهد شد؛ عمده این است که من این سه چیز را بتوانم تدارک کنم و در این سه کار بر بنی‌آدم مسلّط بشوم؛ اگر [مسلّط] شدم دیگر خیالم آسوده است. آن سه چیز چیست؟ اِذَا استَکثَرَ عَمَلَه ✘یکی این است که او کار نیک خود را زیاد به شمار بیاورد، به نظرش زیاد بیاید؛ به خودش که نگاه می کند می گوید: «ما واقعاً چقدر آدم خوبی هستیم! این همه نماز و این قدر نافله و این قدر خدمت به مردم و روزی چند ساعت در دادگاه‌ها و در فلان مسئولیّتها، درس هم که میرویم و درس هم که میگوییم»؛ همین طور کارهای خودش به نظرش زیاد بیاید؛ اعمال خیر خودش را [زیاد بشمارد و] از خود خشنود شود، راضی بشود از خود به خاطر کارهایی که انجام می دهد. اوّلین ضربه‌ای که به انسان میخورد و خاکریز اوّلی که جلوی دشمن او یعنی ابلیس باز می شود این است؛ ما گاهی هم بعضی‌ها را می‌بینیم که می گویند: «آقا ما دیگر چه کار کنیم؟ این همه داریم کار می کنیم»؛ به نظرشان آن کاری که می کنند زیاد می‌آید؛ خود را مقایسه نمی کنند با بندگان صالح خدا که یک لحظه از لحظات عمرشان را فارغ از خدمت و عبادت و کار خیر و حسنه نبودند؛ این مقایسه را حاضر نیستند بکنند و همین کارهای کوچک خودشان به نظرشان بزرگ می‌آید. وَ نَسیَ ذَنبَه ✘دوم [اینکه] گناهان خود را فراموش بکند؛ مثل همه‌ی عادات ماها که به خودمان به چشم حسن‌ظن نگاه می کنیم؛ [یعنی] این همه گناه کوچک، بزرگ، خلاف، غیبت، دروغ، خدای نکرده تهمت و تخلّفات گوناگون را فراموش کنیم، از یادمان برود. اینکه می‌بینید در بعضی از دعاها مدام اسم گناه تکرار می شود -اَللهُمَّ‌ اغفِر لِیَ‌ الذُّنوبَ‌ الَّتی‌ تَهتِکُ‌ العِصَم-۲ تا که انسان به یادش بیاید؛ یا درباره‌ی انسان در روایت دارد که «وَ بَکى‌ عَلى‌ ذَنبِه»،۳ بنشیند بر گناه خود، به گناه‌هایی که کرده بگرید؛ [این] به یاد آوردن گناه است که اینها را انسان فراموش نکند؛ در مراقبتها و در باب مراقبة هم میگویند که هر شبی بنشینید ببینید چه کار کردید آن روز؛ این مانع از فراموشی میشود. یکی هم اینکه فراموش کند وَ دَخَلَهُ العُجب ✘سوم [اینکه] خودشگفتی در او وارد بشود؛ این خودشگفتی طبعاً برای اَعمال نیست، چون آن قبلاً گفته شد؛ برای خصوصیّات خود او است؛ [یعنی] علم خودش، تقوای خودش، حلم خودش، صبر خودش به نظرش بزرگ بیاید. خودشگفتی یا عُجب یعنی انسان در مقابل خودش که قرار میگیرد دچار اعجاب بشود و به شگفت بیاید که واقعاً «ما هم چه آدم خوب و برجسته‌ای هستیم»! گاهی هم انسان گله‌مند میشود که چطور دیگران نمیفهمند این خوبی‌های ما را؟ چطور قدر نمی دانند؟ بله جناب ابلیس به دوستانش این جور میگوید که وقتی این سه خصوصیّت در کسی وارد شد و من توانستم از این سه ناحیه، بر یک انسان سلطه و سیطره پیدا کنم، دیگر غصّه‌ی این را که حالا عبادت کرد و روزه گرفت و نماز خواند نمیخورم؛ چون میبینم همه‌ی اینها باطل خواهد بود؛ یعنی قبول نخواهد بود. منبع: پايگاه اطلاع‌رساني؛ KHAMENEI.IR به آدرس: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45933 1)خصال، روایت هشتادوششم، ج ۱، ص ۱۱۲؛ « امام صادق (علیه السّلام) فرمود: شیطان لعین به لشگر خود گفت که من اگر در سه مورد بر فرزند آدم دست یابم، پس از آن هر عملى که به‌ جا آورد پریشان‌خاطر نگردم که میدانم عملش پذیرفته نیست: هنگامى که عمل خود را زیاد پندارد و گناه خود را فراموش کند و خودپسندى در او راه یابد.» 2)مصباح‌المتهجّد، ج ۲، ص ۸۷۲ 3)روضةالواعظین، ج ۲، ص ۴۵۲ @montazeran313313|••‌
@BayaneNab-تحلیل سیاسی دوشنبه9مردادماه.pdf
169.5K
✘نشريه روزانه داخلی معاونت سياسی نمايندگی ولی‌فقيه در سپاه. اهم عناوین امروز: ✘گزارش روز: ابعاد مختلف پرونده رابرت مالی ✘حرف روز: در گوش زمان پیچید! ✘اخبار کوتاه : رکوردزنی خودروسازه دعوای دیوانه و بچه خنگ ✘نتانیاهو در آرزوی راه آهن به عربستان @montazeran313313|••‌
| برکات شهادت ✘اگر شهادت می‌تواند نظام توحیدی‌مان را حفظ کند، اگر شهادت می‌تواند دشمن را ذلیل کند، اگر شهادت می‌تواند تفکّر و بینش اسلامی‌مان را به دنیا اعلام کند، ما آماده این شهادتیم. ✘شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی؛ آخرین سخنرانی در مقرّ لشکر ۲۵ کربلای مازندران. شادی روح شهدا صلوات @montazeran313313|••‌