💠 یارانِ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وظایفی تکوینی در نظامِ خلقت دارند !
📝 شیخ کفعمی در ذیل دعای ام داوود نقل کرده است :
« ... گفته شده است که زمین از #قطب ، چهار #اوتاد ، چهل #ابدال ، هفتاد #نبی و سیصد و شصت #صالح خالی نیست . پس «قطب» [یکی است و آن در این عصر] صاحب الأمر (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا) است . «اوتاد» ممکن است بیشتر از چهار تا باشند ؛ اما کمتر از چهار تا نیستند ؛ زیرا دنیا شبیه خیمه است و حضرت موعود (صلواة الله علیه و علی آبائه) مانند عمود و ستون آن است ، و این چهار اوتاد طناب های آن هستند . «ابدال» بیشتر از چهل تا هستند . «انبیاء» از هفتاد تا بیشترند . «صالحان» نیز از سیصد و شصت بیشترند . ظاهر این است که خضر و الیاس از اوتاد و از ملازمان دائره ی قطب هستند .
اما ویژگی «اوتاد» این است که آنها کسانی هستند که در یک چشم برهم زدن نیز از یاد خدا غافل نیستند ؛ در دنیا فقط به دنبال چیزی هستند که آنها را به آخرت برساند ؛ لغزش های بد و شر از آنها سر نمی زند ؛ البته عصمت از سهو و نسیان هر چند در قطب شرط است ، اما در اوتاد شرط نیست ، ولی عصمت از کار زشت در آنها شرط است .
«ابدال» از نظر مراقبت پایینتر از اوتاد هستند ؛ ویژگی آنان این است که هر گاه غفلتی از آنان سر زند با تذکر آنرا جبران می کنند و عمداً گناه نمیکنند . «نجباء» پایینتر از ابدال هستند . «صالحان» عبارتند از کسانی که اهل تقوا هستند و به عدالت پایدارند و گاهی گناه از آنها صادر می شود ، ولی با استغفار و پشیمانی جبران می کنند . می گویند اگر یکی از چهار اوتاد کم شود ، یکی از چهل [ابدال] جایگزین او می شود ؛ اگر یکی از چهل [ابدال] کم شود ، یکی از هفتاد [نبی] جانشین او می شود ؛ اگر یکی از هفتاد [نبی] کم شود ، یکی از سیصد و شصت [صالح] جایگزین می شود ؛ و همین طور اگر یکی از سیصد و شصت [صالح] کم شود ، یکی از بقیه مردم جای او را می گیرد . »
📚 مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 53، ص 301، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
4_5913728315104954835.mp3
3.3M
فقط رضایت امام زمان سلام الله علیه مهم است .
4_5994496691229689550.mp3
5.02M
#داستان_تشرف یکی از مسافران کربلا به محضر امام عصر سلام الله علیه و عنایت عجیب حضرت به زوّار حسینی.
AUD-20220121-WA0050.mp3
5.38M
درخواست علم از امام زمان سلام الله علیه
#تذکر
ویژگی مهمِ عالمان ربانی در عصر غیبت
الإمامُ الهاديُّ سلام الله علیه🔻
لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا عليه السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه ِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه ِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ اللّه ِ وَ لکِنَّهُم یمسِکُونَ اَزِمَّةَ قُلُوبِ ضُعَفاءِ الشّیعةِ کَما یُمسِکُ صاحِب السَّفینَةِ سُکّانَها، اُولئِکَ هُمُ الاَفضَلُونَ عِندَ اللّهِ عَزَّ و جَلَّ.[بحار الأنوار : 2/6/12.]
اگر بعد از غيبت قائم ما، نبود وجود علمايى كه به سوى او(امام زمان سلام الله علیه) مى خوانند و به وجود آن حضرت رهنمون مى شوند و با حجتهاى الهى از دين او دفاع مى كنند و بندگان ناتوان خدا را از دامهاى ابليس و پيروان او مى رهانند، بي گمان همه مردم از دين خدا برمى گشتند ولی آن عالمان زمام قلوب ضعفای شیعه را می گیرند همانگونه که ناخدای کشتی، سکّان و فرمان کشتی را می گیرد. پس آنها نزد خدای عزّ و جلّ از همه برترند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حسن ظن...
حجت الاسلام و المسلمین #عالی
[کانال حوادث آخرالزمان و علائم ظهور]
💥#آخرالزمان_در_روایتهای_اسلامی:
❄️قسمت اول:
💢 روزگار قحطی و گرسنگی:
برخی از نشانهها و ویژگیهایی که در روایتهای معصومان (ع) برای آخرالزمان وعده داده شده است، به اوضاع اقتصادی جوامع انسانی در آن روزگارِ پُرآشوب اشاره دارد. آنچه از این روایتها برمیآید، این است که جهان در آخرالزمانِ در آستانۀ ظهورِ حضرت موعود (عج) در ناآرامی و سختی گرفتار خواهد بود.
مرحوم استاد محمدرضا حکیمی، دانشمندی که بهتازگی ایشان را در بلیّۀ کرونا از دست دادیم، در کتاب ارزشمند «خورشید مغرب»، نکتۀ مهمی را دربارۀ روایتها و حدیثهای مرتبط با حوادث آخرالزّمان و احوال مردمانِ عالَم در آستانۀ ظهور حضرت منجی (عج)، گوشزد کرده است. استاد حکیمی یادآور شده که «بسیاری از علائم آخرالزمان که در احادیث ذکر شده است، اکنون سالها است که پدیدار گشته است و همواره پدیدار میگردد.
🍂این علایم و پیشگوییهای عجیب و صحیح، بسیاری دربارۀ حوادث و احوالی است که در بستر زمان، از مدتها پیش از ظهور به پدیدارگشتن آغاز میکند و هر یکی پس از دیگری و با زمینهای، تحقق مییابد...
🌴در این احادیث، احوال آخرالزمان و چگونهشدنِ مردمان، از سده ها پیش چنان بهروشنی و وضوح شرح داده شده است که گویی گویندگانِ این سخنان، آینده را در آینهای بسیار صاف و روشن میدیدهاند:
🌿 چگونگی حالات مردم، اخلاق و معاشرت، گناه و تباهی، پوشش و سلوک، وضع مردان و زنان و کودکان، زندگی و وسایل و ارتباطات، وضع تبلیغات و مطبوعات، حکومتها و نظامها و دهها مسالۀ دیگر. این امور که میتوان آنها را از علایم عامۀ ظهور بهشمار داشت، بسیاری در این پنجاه سال اخیر، [۱] به وقوع پیوسته است...؛ و وقوع همین وقایع، انسان بصیر را نسبت به دیگر علایم و حوادث هشیار میکند و مؤمن میسازد و او را به مراقبت و پرهیز میخواند و به آمادگی و توجه سوق میدهد». [۲]
🍃استاد محمدرضا حکیمی
پیش از این و در بخشهای نخست و دوم از سلسله نوشتههای «از آخرالزمان» اشاره شد که فاصلۀ زمانی روزگار پیغامبر اکرم (ص) تا برپایی قیامت را بهطور کلی «آخرالزمان» گویند؛ اما در احادیث و روایتهای اسلامی بهطور ویژه آخرالزمان به دو مقطع زمانی اطلاق شده است:
🌾 آستانۀ ظهور منجی موعود (عج) و آستانۀ برپایی قیامت.
🍁ویژگیها و نشانههایی هم که در کلام معصومان(عج) برای آخرالزمان بیان شده، اغلب دربارۀ همین دو مقطع، بهویژه جهانِ در آستانۀ ظهور است.
در سومین شماره از این نوشتهها، به معرفی و بررسی گوشهای از اوضاع اقتصادی و معیشتِ مردمان در آخرالزمان، آنگونه که در روایتهای معصومان (ع) پیشبینی شده، پرداخته شده است.
⚡️قحطیها و گرانیهای آخرالزمانی
برخی از نشانهها و ویژگیهایی که در روایتهای معصومان (ع) برای آخرالزمان وعده داده شده است، به اوضاع اقتصادی جوامع انسانی در آن روزگارِ پُرآشوب اشاره دارد. آنچه از این دست روایتها برمیآید، این است که جهان در آخرالزمانِ در آستانۀ ظهورِ حضرت موعود (عج) در ناآرامی و سختی گرفتار خواهد بود و طبیعی است که وضعیت اقتصادی جوامع نیز از این سختی برکنار نباشد.
🕊طبقِ وعدههایی که در کلام حضرات آل الله (ع) دربارۀ آخرالزمان بیان شده است، دگرگونیهای طبیعت، نقشی مهم در شکنندگی و تباهی اوضاع اقتصادی مردم آخرالزمان دارد.
🌱بهمَثَل حضرت امیرالمؤمنین(ع) در روایتی از این خبر دادهاند که پیش از ظهور حضرت منجی (عج) ملخهایی سرخرنگ، درست به رنگ خون، هم در وقت معمول (زمان نزدیک به برداشت محصولات کشاورزی) و هم در غیر زمانِ معمول (در زمانی غیر از فصل برداشت)، فراوان خواهد شد. [۳]
📚ارجاعها:
۱. باید توجه داشت که نخستین بار این متن در سال ۱۳۴۹ منتشر شده و پس از آن با افزودهشدنِ مطلبها و نکتههایی بیشتر، از سالهای آغازین دهۀ شصت به شکل کنونی همواره تجدید چاپ شده است.
۲. «خورشید مغرب»؛ محمدرضا حکیمی؛ قم: دلیل ما؛ ۱۳۸۱؛ ص ۱۰۸ و ۱۰۹.
۳. رک: «الغیبة»؛ محمد بن ابراهیم نعمانی؛ ترجمۀ سید احمد فهری زنجانی؛ تهران: دارالکتب اسلامیه؛ ۱۳۶۲؛ ص ۳۲۵.
💥#آخرالزمان_در_روایتهای_اسلامی:
❄️قسمت دوم:
💢روزگار قحطی و گرسنگی:
🌾بدیهی است که هجومِ انبوه آفت خسارتباری همچون ملخ، بهشدت میتواند به محصولات کشاورزی آسیب برساند و میزانِ تولیدِ غذای آدمیان را کاهش دهد؛ و آنگاه که گندم و جو و ذرت و دیگر غلّات آسیب ببیند و کاهش یابد، نرخ آنها در بازار روز بهروز افزایش خواهد یافت و افزونیِ روزافزون نرخ و کمبودِ مستمرِ غذا، نتیجهای نخواهد داشت جز بروز قحطی.
جالب اینکه وعدۀ بروز قحطیها و گرانیهای آخرالزّمانی را نیز میتوان در کلام معصومان (ع) دید.
🦋امام جعفر صادق (ع) در روایتی که شیخ طوسی (ره) آن را در کتاب «الغیبة» نقل کرده، فرمودهاند که «در پیشاپیش ظهور قائم (عج) آنچنان قحطی بهوجود میآید که خرمای نرسیده بالای درخت خورده میشود».[۴]
❄️حضرت امیرالمؤمنین (ع) نیز در حدیثی که به توصیف «دجّال» و شرایط پیدایشش در آخرالزمان پرداختهاند، از وقوع قحطی بسیار شدیدی در زمان ظهور دجّال خبر دادهاند. [۵]
🌧بارش بارانهایی که سبب رویش گیاهانِ بیشتر نخواهد شد، نیز از دیگر نشانههایی است که در روایتهای اسلامی برای دربارۀ آخرالزمان بیان شده است.
در زمان حضرت خاتم الانبیا (ص)، روزی آن حضرت مشغول خواندن خطبه بودند که مردی از ایشان، زمان برپایی قیامت را میپرسد.
✨حضرت (ص) در پاسخِ او میفرمایند که زمان قیامت را جز خداوند متعال نداند؛ اما قیامت برپا نخواهد شد تا نشانههایی روی دهد. نشانههایی که حضرت پیغامبر (ص) برشمردهاند، اغلب جزو بلاهایی است که دامنگیر مردم آخرالزمان خواهد شد؛ رویدادهایی چون خونریزیهای بسیار، رواج گناهانِ گوناگون و غربتِ دین و دینداران و نیز پدیدههایی چون ظهور حضرت عیسی (ع) و آمدن دجّال و خروج یأجوج و مأجوج. در ضمنِ بیان این نشانهها، حضرت (ص) این را هم فرمودهاند که در آن هنگام «باران بسیار میبارد، اما گیاهان و نباتات کم میرویند». [۶]
⚡️البته باید توجه داشت که با ظهور حضرت منجی (عج) دنیایی که از ستم و گناه پُر شده است، رنگِ امن و آسایش خواهد دید و پس از برپایی حکومتِ عدل جهانی و رسیدن طعم شیرین حکومتِ الهی به کامِ مردمان است که قیامت کبری برپاخواهد شد. از اینروی، بسیاری از نشانههایی که حضرت رسول اکرم (ص) در این روایت برشمردهاند، ازجمله همین بارانهای کمثمر، به آخرالزمان در مقطع آستانۀ ظهور حضرت موعود (عج) بازمیگردد.
🌟امام جعفر صادق (ع) نیز در حدیثی فرمودهاند که «قبل از قیام حضرت قائم (عج) باران مفصّلی خواهد بارید و میوهها را در درخت فاسد خواهد کرد؛ شما در این هنگام مردّد نشوید و در انتظار باشید». [۷]
ادامه....
📚ارجاع ها:
۴. «غیبت»؛ شیخ طوسی (ره)، محمد بن حسن؛ ترجمۀ مجتبی عزیزی؛ قم: مسجد مقدس جمکران؛ ۱۳۸۷؛ ص ۷۶۲.
۵. رک: «الخرائج و الجرائح»؛ قطبالدین راوندی؛ قم: مؤسسۀ امام مهدی (عج)؛ ۱۴۰۹ ق.؛ ج ۳، ۱۱۳۵.
۶. «ارشاد القلوب»؛ حسن بن محمد دیلمی؛ ترجمۀ علی سلگی؛ قم: ناصر؛ ۱۳۷۶؛ ج ۱، ص ۱۷۷.
۷. «اِعلام الوری بأعلام الهدی» (زندگانی چهارده معصوم، علیهمالسّلام)؛ شیخ طبرسی، فضل بن حسن؛ ترجمۀ عزیزالله عطاردی؛ تهران: اسلامیّه؛ ۱۳۹۰؛ ص ۵۸۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️🎥چرا گرفتار بلا میشیم
🎙#استاد_مسعود_عـــالے
🔥شیطان می گوید:
👈زنی که لباس برهنه می پوشه معشوقه ی من است.
👈حمام ومسجدی که سودخوری باشه خانه ی من است.
👈مردی که گناه می کند عزیز من است.
👈جوانی که توبه کند ،عبادت کند دشمن من است.
👈کسی که این گفتار را به دیگران نمی گوید عاشق من است.
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ بعد از رجعت #امام_زمان (عج) چه اتفاقاتی قرار هست رخ دهد
استاد رائفی_پور