2023_03_01_22_26_04.mp3
13.26M
سوال ۱
اگر خدا خواست و همین هفته یمانی ظهور کرد من مسلمان از کجا تشخیص بدم که او خود یمانیست تا یاریش کنم
✅پرسش وپاسخ
👤استاد شب نگار
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
2023_03_01_22_41_18.mp3
13.86M
سوال ۲
آیا از نظر اسلام برخورد تند با انحرافات فکری در دین جایز است؟
✅پرسش وپاسخ
👤استاد شب نگار
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
2023_03_01_22_58_37.mp3
16.11M
سوال ۳
فرزندان حضرت آدم و حوا با چه کسی ازدواج کردند؟ یعنی خواهر و برادر با هم ازدواج ...
✅پرسش وپاسخ
👤استاد شب نگار
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
ازدواج فرزندان آدم
پرسش : ازدواج فرزندان آدم و حوّا چگونه بوده است؟
آیا خواهر و برادر با هم ازدواج کرده اند یا ازدواج آنان به صورت دیگرى بوده است؟ پاسخ اجمالی:
اگر نسل بشر فقط به وسیله آدم و حوّا به وجود آمده، می بایست در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده باشد؛ چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نیست.
پاسخ تفصیلی:
در این باره در میان دانشمندان اسلامى دو نظر وجود دارد و هر کدام براى خود دلایلى از قرآن و روایات ذکر کرده اند. اینک ما هر دو نظر را بطور اجمال نقل مى کنیم :
1- در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نبود، از این جهت ازدواج آنان با یکدیگر صورت گرفته است؛
ناگفته پیداست که دستگاه قانونگذارى از آن خداست «اِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لِلَّهِ»؛ (حکم تنها از آن خداست). چه اشکال دارد که بطور موقّت براى گروهى از راه ضرورت این گونه ازدواج در آن زمان بلامانع و مباح باشد و براى دیگران عموماً تحریم ابدى شود؟
طرفداران این نظریّه از ظواهر قرآن با این آیه براى خود دلیل مى آورند: «وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا کَثِیراً وَ نِساءاً»؛ (و از آن دو، مردان و زنان فراوانى ـ در روى زمین ـ منتشر ساخت).
ظاهر این آیه مى گوید که نسل بشر فقط به وسیله این دو تن به وجود آمده است و اگر غیر از این دو در بقاى نسل او دخالت داشتند باید بفرماید «وبث منهما و من غیر هما» یعنى به وسیله این دو و غیر آنان... .
علاوه بر این، در روایتى که مرحوم طبرسى آن را در احتجاج از امام سجّاد(علیه السلام) نقل مى کند این مطلب تأیید شده است.
2- نظر دیگر این است: چون ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر ممکن نبوده - زیرا ازدواج با محارم یک عمل قبیح و زشت است - فرزندان آدم با دخترانى از نژاد نسل دیگر که در روى زمین بودند ازدواج کردند، بعداً که فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند زناشویى میان خود آنان صورت پذیرفت.
و این نظر را نیز بعضى از روایات تأیید مى کند، زیرا نسل آدم، نخستین انسان روى زمین نبوده، بلکه پیش از او نیز انسانهایى در زمین زندگى مى کرده اند.
حاصل این که : ممکن است گفته شود که پسران آدم با بقایاى انسانهاى پیشین که قبل از خلقت آدم و حوّا در روى زمین زندگى مى کردند، ازدواج کرده اند و از گفتگوى خدا با فرشتگان درباره آفرینش آدم در روى زمین استفاده مى شود که قبل از آدم و حوّا انسانهایى در روى زمین زندگى مى کردند و این حقیقت از روایات نیز استفاده مى شود.
حضرت آقای مکارم مدظله هم تمایلشان به نظریه دوم بیشتر است اینگار.
باز حقیقت واحد در نزد خدا و رسول و اهل بیت علیهم السلام است هر چه آنها حکم کنند ولو با طبع ما ناسازگار باشد حکم آنها در واقع مقدم است نه طبع ما.
2023_03_01_23_17_41.mp3
3.07M
کلام آخر استاد
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
ازدواج فرزندان آدم پرسش : ازدواج فرزندان آدم و حوّا چگونه بوده است؟ آیا خواهر و برادر با هم ازدواج
نقد بر استنباط دلیل اول : که می فرماید : حکم از آن خداست و اوست که بحسب ضرورت ممکن است عملی را مباح، و بعد همان را که ضرورت بر طرف شود حرام اعلان کند.
در جواب می گوئیم : این استدلال شما در زمانی صحیح هست که نفس عملی بذاته قبیح نباشد فلذا امر خداوند بر اینکه بر یک عملی که عقلا قبح ذاتی داشته باشد تعلق نمی گیرد. مگر اینکه قائل شویم که ضرورت قبح عملی را بر می دارد.
بعد مشکل بعدی پیش میاد و آن اینه، ضرورت برای غیر خدا که توانائی اش محدود است ممکن است صادق باشد ولی برای خدا که قدرتش واسع هست چندان نمی تواند کاربرد داشته باشد، که مثلا خداوند برای گره گشائی از عملش از اینکه نتوانسته خلقت شبیه انسان بوجود بیاورد که هدفش را که تکثیر نسل هست را تحقق بخشد از باب ضرورت آمده عمل قبیحی را مباح اعلان کند.
همانطوری که در فایل هم ذکر شد وقتی خدا قدرتی دارد که به یک دانه خرما آنهم از یک درخت خشکیده، خاصیت باروری را می دهد و حضرت مریم علیها سلام بتوسط آن بارور و کلمه الله و روح الله بوجود می آید، و یا در خلقت خود آدم، از گل و خاک مجسمه ای ساخته و از روح خود در او بدمد و زنده کند،
آیا برای چنین خالقی ضرورت معنا پیدا می کند که قضاوت کنیم که خدا از باب ضرورت عمل قبیحی را مباح اعلان کند. راه که بر خدا بسته نیست.
پس بنابراین این دلیل که خدا از باب ضرورت کار خود، حکمی را مباح و یا حرام اعلان کند خیلی قابل پذیرش نیست.
البته برای بندگانش چرا؟ مثلا، گوشت خوک حرام است، اما بنده من وقتی می بینید داری از گرسنگی می میری و تنها راه نجاتت خوردن گوشت خوک است می توانی بحسب ضرورت رفع مرگ مقداری از این گوشت استفاده کنید که نمیری و خودت را از مرگ نجات بدهی، چرا؟ چون بندگان قدرتشان محدود و اصلا خلقت آنان ضعیف است، (خُلِقَ الاِنسانُ ضَعیفاً).
اما آیا در مورد خداوند و قدرت لایتناهی اش می شود همین قضیه را تعمیم داد و حکم کرد خدا برای خودش هم از باب ضرورت چون دیگه موجودی نمی توانست شبیه انسان بوجود بیاورد که همسران فرزندان آدم و حوا قرار دهد که اینها با یکدیگر آمیزش کنند و نسل بوجود بیاید، فلذا تصمیم گرفت برای رفع این مشکل یک عمل حرام ذاتی و عقلی مسلم را مباح کند، بعد که نسل زیاد به دوم رسید این حکم را بر دارد؟
این خدائی که ما با این عقل قاصرمون شناختیم، چنین چیزی اصلا معنا ندارد، او بر هر کاری تواناست، هر چند قدرت او بر امر محال و غیر عقلانی تعلق نمی گیرد، اما در اینجا که امر محال و غیر عقلائی نیست.
و خداوند می تواند جایگزین مناسبی را آماده کند که این معذورات هم بوجود نیاید. بله شرعا ممکنه یک حکمی نیامده باشد اما عقلا که قبیح هست. و حکم خداوند به عمل قبیح عقلی نیز تعلق نمی گیرد.
نکته دوم : استدلال به ظاهر آیه که خداوند فرمود : نسل انسان از آدم و حواست و بس، پس بنابراین چیزی دیگه ای دخیل نبوده پس نتیجه بگیریم که ازدواج محارم از باب ضرورت مباح هست.
از این دلیل هم می شود اینطور جواب داد که : که آیا در آیه از انما و حصر استفاده شده است، که این است و جزء این نیست و یا فقط و فقط از ایندوست. بدون اینکه زره ای دیگران نقش داشته باشند؟ خب اگر اینطور باشد پس ظاهر آیه حجت است.
اما اگر انما و حصری در کار نباشد، آیا نوه هائی که دیگران نقش داشته باشند در حکم فرزندان انسان نیستند؟ مثلا نوه های خود انسان دیگران دخیل نیستند، طرف یکی ایرانیه و دیگری مثلا آمریکائی ازدواج می کنند می گویند نوه فلانی، نسل فلانی، آیا لزوما این نسل هر دو باید از خود آدم و حوا باشند که اگر نبودند نسلشان محسوب نمی شوند؟ پس بنابراین اگر دیگری هم دخیل باشد از نسل و فرزندان آدم و حوا محسوب می شوند و منافاتی هم با ظاهر آیه شریفه ندارد.
پس ایندو استدلال دلچسب نبود و نمی شود براحتی قبول کرد.
و اما طبق نظر دوم : که به ذهن نزدیکتر است، اصل عمل که ازدواج خواهر و برادر باشد، قبیح ذاتی عقلی و موجب انزجار نفس و طبع است، و حکم و فرمان خداوند به عمل قبیح تعلق نمی گیرد،
چون ما قائل به حسن و قبح عقلی هستیم، هر جا که عملی عقلا قبیح باشد شرع هم آنرا قبیح دانسته و حکم خداوند هم به آن تعلق نمی گیرد.
وانگهی ضرورت هم در مورد عمل خداوند که قادر متعال هست، هم در بحث خلقت معنا ندارد که به این بهانه بیاید عمل حرامی را مباح اعلام کند،
پس بنابراین این عمل به حرمت خود باقی است و خداوند راه دیگری را برای رفع این مشکل در نظر گرفت که آن همانی است که در نظریه دوم بدان اشاره شده است که مورد توجه برخی روایات هم با توجه به قرائن، می باشد.
به هر حال خیلی نمیخام کلامی و فلسفی بحث کنم که ذهنتان را درگیر کنم. ولی طبع و عقل، نظریه دوم را بهتر می پسندد.
مگر اینکه نص صریح آیات و روایات وجود داشته باشد که از روی تعبد بپذیریم و از اجتهاد در مقابل نص دوری کنیم و نظریه اول را قبول کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حسین_جان❤️
- آیینه شدی تا که خدا در تو درخشید ..
خورشیدترین حادثه ها در تو درخشید ..
به رسم هر روز صبح با سلام
بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْن
#صلی_الله_علیک_یااباعبدالله❤️
صبح تون حسینی🍃🌸
🍃کاشچونآیینهروشنمیشد
دلـمازنقشتووخندهٔتو
- لبخندۍبهرنگشھادت!♥️
#حاج_قاسم"
#میلاد_حضرت_علی_اکبر ❤️
#پیشاپیش_مبارک 🧡
چون چشم تو دل می برد از گوشه نشینان
شد گوشه ی شش گوشه برای تو مهیا
#ماه_شعبان 💐
#سلام_امام_زمانم 💚
بوینرگس میدهد
هرصبح
انگاری که یار
هر سحر
از کوچهی دلتنگیام
رد میشود
هرکه میخواند "فرج"را
تا سرآیدانتظار
شامل الطافِ
بیپایان ایزد میشود.
🦋 صبحت بخیر آقا 🦋
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼پنجشنبه تون زیبا
در روزپنجشنبه ماه شعبان کلی
خواسته های قشنگ واستون دارم...
الهی حال دلتون
خوش باشه وهمیشه بخندید
الهی که به هرچیزی که
تو زندگیتون میخواین برسید...
باور داشته باش میرسی
الهی همون جایی
باشین که دلتون میخواد...
بهش فکر کن
الهی همیشه خدا باهاتون باشه...
خدا پیشاپیشت گام برمیدارد
و راهت را هموار میسازد.
الهی که همیشه لبتون خندون
و دلتون شاد و تنتون سالم باشه...
الهی روزگارتون قشنگ باشه...❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلام_امام_زمانم_عج
صبحی نو سر زد و زندگی
به برکت نفس های زهرایی شما آغاز شد
و این نهایت امیدواری است
که در هوای یادتان، نفس می کشیم
و در عطر نرگس بارانِ نامتان،
دم می زنیم ...
شکر خدا که در پناه شماییم
🌼 الّلهُـمَّ عَجِّـلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَــرَج 🌼
💠 رضایتمندی در عصر ظهور
🌿 همه انسانها دوست دارند زندگی شاد و رضایتبخشی داشته باشند. بسیاری از تلاشهای فردی و خانوادگی نیز در راستای همین رضایت از زندگی است؛ یعنی اگر افراد در کارهای روزمره تلاش و کوشش بیشتری انجام میدهند، برای این است که به یک زندگی رضایتبخش برسند.
🔶 معمولاً مردم وقتی میخواهند سطح رضایت از زندگی فردی را ارزیابی کنند، به جنبههای ظاهری و بیرونی زندگی او توجه میکنند.
🟣 هرچقدر میزان برخورداری و بهرهمندی او از نعمتهای دنیایی بیشتر باشد، رضایت از زندگی او را نیز بیشتر میدانند و بالعکس. ازاینرو ممکن است فردی در ظاهر، زندگی خوبی داشته باشد و بهرهمندی او از وسایل و امکانات رفاهی بهگونهای باشد که دیگران تصور کنند رضایت از زندگی در این خانواده بسیار خوب است؛ اما درواقع، رضایت درونی و باطنی در آنها ضعیف باشد. بنابراین جنبههای شناختی و درونی رضایت از زندگی، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ادامه مطلب را در لینک زیر مشاهده بفرمایید👇
https://btid.org/fa/news/238632
#سلام_امام_زمانم♥️
مولای خوبم(عج)
شما حاضر هستید ولی ظاهر نیستید!
ما ظاهریم اما حاضر نیستیم!
شما منتظر حضور مایید
و ما منتظر ظهور شما!
خدا کند که ما حاضر شویم
تا شما ظاهر شوید
در غیبتتان مقصریم و در ظهورتان موثر…
#اللهـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرج🌤
🔴فریاد #شیطان
🔸 روزى شيطان در گوشه مسجد الحرام ايستاده بود. #حضرت_رسول صلى الله عليه و آله هم سرگرم طواف خانه كعبه بودند. وقتى آن حضرت از طواف فارغ شد، ديد #ابليس ضعيف و نزار و رنگ پريده، كنارى ايستاده است، فرمود: تو را چه مى شود كه چنين ضعيف و رنجورى ؟!
🔸گفت : از دست امت تو به جان آمده و گداخته شدم . فرمود: مگر امت من با تو چه كرده اند؟
🔹 گفت : يا رسول الله ! چند خصلت نيكو در ايشان است، من هر چه تلاش مى كنم اين خوى را از ايشان بگیرم نمى توانم. فرمود: آن خصلت ها كه تو را ناراحت كرده كدام اند؟ گفت:
1️⃣اول اين كه هرگاه به يكديگر مى رسند سلام مى كنند و سلام يكى از نامهاى خداوند است. پس هر كه سلام كند حق تعالى او را از هر بلا و رنجى دور مى كند و هر كه جواب سلام دهد، خداوند متعال رحمت خود را شامل حال او مى گرداند.
2️⃣دوم اين كه وقتى با هم ملاقات كنند به هم دست مى دهند و آن را چندان ثواب است كه هنوز دست از يكديگر برنداشته حق تعالى هر دو را رحمت مى كند
. 📚اصول کافی، ج 2، باب 78
3️⃣سوم، وقت غذا خوردن و شروع كارها "بسم الله" مى گويند و مرا از خوردن آن طعام و شركت در آن دور مى كنند.
4️⃣ چهارم، هر وقت سخن مى گويند: "ان شاءالله" بر زبان مى آورند و به قضاى خداوند راضى مى شوند و من نمى توانم كار آنها را از هم بپاشم، آنان رنج و رحمت مرا ضايع مى كنند.
5️⃣ پنجم، از صبح تا شام تلاش مى كنم تا اينان را به معصيت بكشانم. باز چون شام مى شود، توبه مى كنند و زحمات مرا از بين مى برند و خداوند به اين وسيله گناهان آنان را مى آمرزد.
6️⃣ششم، از همه اينها مهمتر اين است كه وقتى نام تو را مى شنوند با صداى بلند "صلوات"مى فرستند و من چون ثواب صلوات را مى دانم، از ناراحتى فرار مى كنم؛ زيرا طاقت ديدن ثواب آن را ندارم
7️⃣هفتم ؛ ايشان وقتى اهل بيت تو را مى بينند، به ايشان مهر مى ورزند و اين بهترين اعمال است...
📚 انوارالمجالس، صفحه 40
💚برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) صلوات.💚