هدایت شده از دانشگاه حجاب
گلپوش pdf(1).pdf
1.58M
📒فایل کتابچه تقدیم بااحترام
خلاصه کتاب #گلپوش
شرط دانلود 👈 اضافه کردن 1 نفر به کانال دانشگاه حجاب
شرط پرینت 👈 اضافه کردن 1 نفر به کانال دانشگاه حجاب
✅ دو نکته:
1️⃣ بزرگوارانی که خودشون کانال دارن و میخوان این فایل رو برای کانال خودشون بفرستن، به همراه کپشن و لینک ارسال بشه🙏
2️⃣ پرینت هر تعداد از فایل اشکالی نداره ولی از خود فروشگاه کتابچه رو تهیه کنید قیمتش براتون به صرفه تر در میاد.👇
🛍 @hejabuni_forooshgah
🌸 @hejabuni | دانشگاه حجاب 🎓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴امام خامنه ای : مادر مقابل تهدید .تهدید،میکنیم...
#کلام_رهبری
❁|نامها و رخدادهای قیامت🎬🖤
در صحنہ قیامت،
دࢪ کنار مسیــر اصلے دادگاھ،🐚🦋
مسائل بسیارۍ رخ میدهد که در قرآن کریم و روایات اهلبیت (علیهمالسلام) بیان شده است؛ نامهایے که درباره قیامت در قرآن آمده است، هرکدام به جــࢪیان خاصے اشاره میکنند. در اینجا پارهای از این جریانها و نامها را از نظر میگذرانیم
❁|اݪــف. تردیدناپذیر بودن قیامت🎬🖤
قرآن کریم بࢪ تحقق واقعه قیامټ
تأکید بسیارۍ کرده است.
برای نمونه فــࢪموده است:
«و ان الساعة آتیة لا ریب فیها و ان الله یبعث من فی القبور» (حج/ ۷):
به درستے که قیامت آمدني است و شکی در آن راه ندارد و در حقیقټ خداست که کسانی را که در گورهایند برمیانگیزد.🕳💕
در آیہای دیگر نیز آمده است:
«یا ایها الناس اتقوا ربکم واخشوا یوماً لا یجزی والد عن ولده و لا مولود هو جازٍ عن والده شیئاً ان وعد الله حق فلا تغرنکم الحیائ الدنیا و لا یغرنکم بالله الغرور» (لقمان/ ۳۳):✨🌿
ای مردم،
تقوای الهی پیشہ کنید و بترسید از روزی که نه هیچ پدری کیفر اعمال فرزندش را تحمل میکند و نه هیچ فرزندی چیزی از کیفر اعمال پدرش را.🙂
به یقین، وعده خدا حق است.🕊⛓
پس مبادا زندگی دنیایی، شما را فریفته سازد و مبادا غرور و خودپسندی، شما را درباره خدای کریم بفریبد!🌏🌪
از میان وصفهاۍ مطرح در آیات قرآن کریم، که به حتمی بودن واقعه قیامت اشاره دارند،
میتوان به این موارد اشاره کرد:
روزی یقینی و بر حق (لقمان/ ۳۳) تردیدناپذیر (حج/ ۷)، آمدنی (طه/ ۱۵)، واقعهای که دروغی در آن نیست (واقعه/ ۲)، و روزی که خدای رحمان در عین رحمت بر بندگان، مردم را در آن روز جمع خواهد کرد (انعام/ ۱۲).
منتظران گناه نمیکنند
❁|اݪــف. تردیدناپذیر بودن قیامت🎬🖤 قرآن کریم بࢪ تحقق واقعه قیامټ تأکید بسیارۍ کرده است. برای نمونه
❁|ب. نزدیک بودن قیامټ🎬🖤
قرآن کریم قیامت را «روز نزدیک» میخواند و میفرماید:
«و انذرهم یوم الازفئ اذ القلوب لدی الحناجر کاظمین ما للظالمین من حمیم و لا شفیع یطاع» (غافر/ ۱۸):✨🕸
آنان را به روز نزدیک هشدار بده؛
روزی که [از شدت وحشت]، قلبها خشم خود را فرو خورده، به گلوگاهها میرسند.
ستمکاران هیچ خویشاوندی و شفیعی نخواهند داشت کہ فریادرسشان باشد.
و نیز میفرماید:
«انهم یرونه بعیدا ٭ و نراه قریبا» (معارج/ ۶ و ۷): آنان قیامت را دور میبینند، ولی ما آن را نزدیک میبینیم.🚶🏿♂🖇
موضوع نزدیک بودن واقعہ قیامت در قرآن کریم با نگاهے ویژه مطرح شده و در اینباره به احساس و تصوری پرداخته شده است
که پس از بیداری و زنده شدن در قیامت به انسانها دست میدهد.🌿💕
توضیح اینکه انسان، پس از بیداری در صحنہ قیامت، فاصله خود را با مرگ و زندگی دنیا بسیار کم میبیند،
به طوری که احساس میکند تنها بخشی از روز را در خواب بوده است؛❕
گویا برزخ را فراموش میکند.
البته در برزخ، حوادث بسیارۍ رخ میدهد و برخے انسانها با عذاب الهی مواجه میشوند و برخی دیگر، یعنی اولیای خدا و مقربان، در خوشیها و نعمتها به سر میبرند، اما پس از زنده شدن، همه چیز را از یاد میبرند.🍃🙅🏻♀
این همانند حالتے است که در بیهوشے اتفاق میافتد. ممکن است کسی روزها در حالت بیهوشی باشد، اما پس از به هوش آمدن، از آنچه در حالت بیهوشی دیده و روحش سیر داشته است، چیزی به خاطر نمیآورد و از مدت آن دوران و گذشت زمان آن، احساسی ندارد و چه بسا از اطرافیان میپرسد: چه مدتی است که اینجا هستم؟؟؟؟
درباره خواب نیز همین اتفاق، پس از بیداری رخ میدهد. وقتی ما از خواب برمیخیزیم، جز اندکی از آنچه در خواب دیدهایم، چیزی به یاد نمیآوریم. ما عمده خواب خود را فراموش میکنیم و آنچه را هم که به یاد میآوریم، معمولاً مورد توجه قرار نمیدهیم؛
زیرا آنچه برای ما مهم است، مسائلی است که پیش از خواب بدانها اهتمام داشتهایم یا انجام دادهایم.🚎🕸
روایات اسلامی، مرگ را خوابی طولانی دانستهاند و زنده شدن در قیامت را نیز به بیداری از خواب تشبیه کردهاند.
جالب است❕
که قرآن کریم تعبیر «توفے» را هم برای مرگ آورده و هم برای خواب. همچنین، تعبیر مبعوث شدن را که در قیامت رخ خواهد داد، دقیقاً برای بیداری از خواب نیز مطرح میفرماید. این دلالت بر آن دارد که خواب و مرگ، ماهیتی یکسان دارند. به این آیه توجه کنید:
«و هو الذی یتوفاکم باللیل و یعلم ما جرحتم بالنهار ثم یبعثکم فیه لیقضی اجل مسمی ثم الیه مرجعکم ثم ینبئکم بما کنتم تعملون» (انعام/ ۶۰):✨🌿
اوست کسی که در شب [به هنگام خواب، روح] شما را میگیرد و میداند که در روز چه انجام دادهاید. سپس در روز،
شما را از خواب مبعوث میکند [و این خواب و بیداریها ادامه دارد] تا اینکه سرامدی تعیین شده فرا رسد و آنگاه بازگشت شما به سوی او خواهد بود و سپس شما را از آنچه عمل میکردید، باخبر میسازد.🖇🍓
در جایی دیگر نیز میفرماید:
«الله یتوفی الانفس حین موتها و التی لم تمت فی منامها» (زمر/ ۴۲):🔖🖊
خداست که به هنگام مرگ ارواح را میگیرد و روحی را که هنوز مرگش فرا نرسیده، در هنگام خواب، [آن را قبض میکند].
شباهت کامل مرگ به خواب، با این تعبیر قرآن کریم، به خوبی روشن میشود.🙂💁🏻♂
قرآن کریم نمونهای از مرگ را در دنیا نشان میدهد که پس از بیداری از آن، دوره مرگ کاملاً فراموش میشود.
خداوند در داستان حضرت عُزَیر میفرماید:
«او کالذی مر علی قریة و هی خاویة علی عروشها قال انی یحیی هذه الله بعد موتها فاماته الله مائة عام ثم بعثه قال کم لبثت قال لبثت یوماً او بعض یوم قال بل لبثت مائة عام ...» (بقره/ ۲۵۹): یا مانند آن کس که گذرش بر دهکدهای افتاد که خراب و ویران شده بود. گفت: «خداوند این [مردگان] را پس از مرگشان چگونه زنده خواهد کرد؟» پس خداوند او را صد سال میراند و سپس او را برانگیخت. [بدو] فرمود: «چه مدتی است که [در اینجا] درنگ نمودهای (تصور میکنی که چه اندازه خوابیدهای)؟». پاسخ داد: «یک روز یا پارهای از یک روز». فرمود: «نه، بلکه تو صد سال را [در اینجا، در خواب مرگ] گذراندهای».🖤🌿
به فرموده قرآن کریم، اصحاب کهف نیز دقیقاً همین سخن را پس از گذشت مدتی طولانیتر (۳۰۹ سال قمری)، بیان کردند:
«و کذلک بعثناهم لیتساءلوا بینهم. قال قائل منهم کم لبثتم. قالوا لبثنا یوما او بعض یوم ...» (کهف/ ۱۹):🌿🖇
بدین ترتیب آنان را برانگیختیم تا از یکدیگر پرسوجو کنند. یک نفر از بین آنها [به دیگران] گفت: «چند گاه است که [در اینجا] درنگ کردهاید؟». گفتند: «یک روز یا پارهای از یک روز است که درنگ کردهایم».
منتظران گناه نمیکنند
موضوع نزدیک بودن واقعہ قیامت در قرآن کریم با نگاهے ویژه مطرح شده و در اینباره به احساس و تصوری پردا
قابل توجه است که همین نوع گفتوگو و پرسش و پاسخ در قیامت نیز مطرح میشود
و همانند هنگامے که از خواب برمیخیزند،
چیزی از دوران مرگ به خاطر نمیآورند
و یا اگر چیزی به خاطر میآورند،
تصوری خوابگونه دارند که به آن نمیاندیشند و مدت خواب خود را نیز مانند عُزَیر (ع) و اصحاب کهف، کوتاه مییابند.
به این آیات توجه کنید:🌿✨
«یوم ینفخ فی الصور و نحشر المجرمین یومئذ زرقا ٭ یتخافتون بینهم ان لبثتم الا عشرا ٭ نحن اعلم بما یقولون اذ یقول امثلهم طریقة ان لبثتم الا یوما» (طه/ ۱۰۲ ـ ۱۰۴):
[همان] روزی که در صور دمیده میشود و در آن روز مجرمان را کبودچشم برمیانگیزیم.🪐
با یکدیگر آهسته (زیرلب) میگویند: «ده روز بیشتر درنگ نکردهاید».
ما به آنچه میگویند، آگاهتریم؛ آنگاه که برترین کارشناس آنها میگوید: «روزی بیش درنگ نکردهاید».🤍🖐🏻
با اندکی دقت روشن میشود که تعبیر «لبث» پس از رستاخیز، دقیقاً همان تعبیری است که برای حضرت عزیر(ع) و اصحاب کهف آمده است.
قرآن کریم، در جایی دیگر، این موضوع را با مقدمات و توضیحات بیشتری آورده است:
«یسئلونک عن الساعة ایان مرساها ٭ فیم انت من ذکراها» (نازعات/ ۴۲ ـ ۴۳):
درباره قیامت از تو سؤال میکنند که چه هنگام برپا میشود؟....... تو برای ذکر [تاریخ] قیامت، چه انگیزهای میتوانی داشته باشی؟
خداوند نخست اعلام کردن زمان قیامت را بیهوده میشمرد، زیرا کسانی که نمیپذیرند، اگر تاریخی هم برایش گفته شود، باز نمیپذیرند و آنها که به قیامت ایمان دارند، بدون ذکر تاریخ هم ایمان دارند.👀
«الی ربک منتهاها» (نازعات/ ۴۴): مهم این است
که سرانجام قیامت، به پروردگار تو میانجامد.
در آن هنگام، همگان به حضور خدا میروند و در محضر او گرد خواهند آمد و البته این هشدار تنها برای کسانی است که به آینده خود میاندیشند.
«انما انت منذر من یخشاها» (نازعات/ ۴۵): تو تنها کسانی را میتوانی نسبت به قیامت هشدار دهی که نگران آناند.
خداوند در پایان به نوعی به تاریخ اشاره میکند و گویا میفرماید اگر میخواهند تاریخ قیامت را بدانند، ما این تاریخ را برای آنها بیان میکنیم. البته تاریخی را که آنها در قیامت احساس خواهند کرد.
«کانهم یوم یرونها لم یلبثوا الا عشیة او ضحاها» (نازعات/ ۴۶): روزی که آنان قیامت را مشاهده کنند، چنان است که گویا [از زمان مرگ تا لحظه برانگیختگی]، تنها شبی و یا روز آن [شب] را [نیز] سپری کرده باشند.
چه بسا حدیثی که مرگ را فرا رسیدن قیامت تلقی فرموده نیز ناظر به همین نکته باشد:
«اذا مات الرجل قامت قیامته» (مجلسی، ج ۵۸: ۷): آنگاه که شخص میمیرد، قیامتش برپا میشود.
با توجه به این نکته، هر کسی میتواند زمان رسیدن قیامت خود را براساس احساسی که در روز قیامت دارد، تخمین بزند. با این نگاه، اگر کسی بیست سال دیگر در زندگی دنیا عمر میکند، «بیست سال و یک روز دیگر» در صحنه قیامت خواهد بود. گویا تعبیر برزخ به معنای حائل میان دو چیز نیز به همین معناست؛ یعنی دوران مرگ پس از دنیا، حائلی میان حیات دنیا و حیات آخرت است. چه بسا اینکه از آخرت تعبیر به «فردا» میکنند نیز از جهتی بر همین مطلب ناظر باشد. خداوند میفرماید:
«و لتنظر نفس ما قدمت لغد» (حشر/ ۱۸): هرکس باید بنگرد که برای فردا (قیامت) چه تدارکی میکند.
ج. وضعیت چهرهها در قیامت
چهرهها در قیامت متفاوتاند، اما این به سبب تفاوت چهرهها در دنیا نیست، بلکه براساس اعمال انسانها چهرههای انسانها نیز متفاوت است. در آن روز، همه چیز براساس ایمان و اعمال شکل میگیرد. آنان که در دنیا مؤمناند و در مسیر تقوا گام برمیدارند، در آنجا از هر نعمتی برخوردار خواهند بود، که از جمله آنها: چهرهای سپید، نورانی و زیباست. برعکس، کسانی که از ایمان و اعمال نیک بیبهرهاند، از هر جهت نابسامان خواهند بود؛ از جمله اینکه: چهرهای تکیده، غبارآلود و سیاه خواهند داشت.
قرآن کریم میفرماید:
«یوم تبیض وجوه و تسود وجوه فاما الذین اسودت وجوههم اکفرتم بعد ایمانکم فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون ٭ و اما الذین ابیضت وجوههم ففی رحمئ الله هم فیها خالدون» (آل عمران/ ۱۰۶ و ۱۰۷): روزی که [در آن] چهرههایی سپید و چهرههایی دیگر سیاهاند. پس درباره سیهرویان، [آنان را نکوهش کنند که] چرا پس از ایمانتان، باز کافر شدید [و ناسپاسی پروردگار کردید]؟ پس اکنون به سبب اینکه کفر ورزیدهاید، عذاب را بچشید. و اما سپیدرویان، در رحمت خدایند و در آن جاودانه خواهند بود.
بر این اساس، چه بسیار سیاهپوستان مؤمنی که در سرای آخرت سپیدرو و نورانی محشور میگردند و چه بسا سپیدپوستان کفرپیشهای که با چهرهای سیاه از خاک برمیخیزند. قرآن کریم در اینباره میفرماید:
«وجوه یومئذ مسفرة ٭ ضاحکة مستبشره ٭ و وجوه یومئذ علیها غبرة ٭ ترهقها قترة ٭ اولئک هم الکفرة الفجرة» (عبس/ ۳۸ ـ ۴۲): در آن روز چهرههایی هستند که چون صبح فروزاناند؛ خندان و شادماناند؛ و چهرههای دیگری هستند که در آن روز غبارآلودند و خاک ذلت بر آنها نشسته است. اینان همان کافران زشتکردارند.
و نیز میفرماید:
«وجوه یومئذ خاشعة ٭ عاملة ناصبة» (غاشیه/ ۲ و ۳): رخسارهایی در آن روز ترسناک و ذلیلاند؛ همه کارشان رنج و مشقت است. «وجوه یومئذ ناعمئ ٭ لسعیها راضیه ٭ فی جنة عالیة» (غاشیه/ ۱۰ـ ۸): رخسارهایی در آن روز از نعمت خود شادماناند. از سعی و کوشش خود خشنودند و در بهشت بریناند.
آری، اینان همان نیکانی هستند که پایان کارشان بهشت جاویدان خواهد بود. قرآن کریم در وصف آنها میفرماید:
«ان الابرار لفی نعیم ٭ علی الارائک ینظرون ٭ تعرف فی وجوههم نضرئ النعیم» (مطففین/ ۲۲ ـ ۲۴): به درستی که نیکوکاران در نعمتهای بهشتاند؛ بر تختها تکیه کنند و مناظر [ـِ زیبا] را بنگرند. از چهرههاشان طراوت نعمت [بهشت] را درمییابی.
در اینباره، حدیثی طولانی از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است. گزیده آن چنین است که: «امت من در روز قیامت با پنج پرچم نزد من میآیند». سپس چهار پرچم را ذکر میکند که عبارتاند از: پرچمی با گوساله این امت، پرچمی با فرعون این امت، پرچمی با سامری این امت و پرچم ذوالثدیه (حرفوصبن زهیر، رهبر خوارج که در جنگ نهروان کشته شد). سپس درباره این چهار پرچم توضیح میدهد که آنها بر ثقلین (یعنی بر کتاب خدا و عترت پیامبر اکرم(ص) جفا کردند و با روی سیاه وارد آتش خواهند شد. آنگاه میفرماید:
«سرانجام بیرقی نزد من خواهد آمد با امام متقیان و بزرگ اوصیا و جلودار روسپیدان و وصی رسول پروردگار جهانیان، به آنان میگویم که بعد از من، با ثقل