eitaa logo
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
1.1هزار دنبال‌کننده
218 عکس
63 ویدیو
4 فایل
✅ ترفندهای تربیت ✅ ارتباط و چالشهای نوجوان ✅ همسرداری ✅ تربیت دخترانه - پسرانه استفاده بدون لینک ممنوع ارتباط با مدیر : https://eitaa.com/hosein_karimaa تبلیغات و تبادل : @civilian
مشاهده در ایتا
دانلود
📌اگر بچه‌ ها گمان کنند که به عنوان «بچه بد» دیده می ‌شوند، انگیزه ‌شان را برای «بچه خوب» بودن از دست می ‌دهند. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
📌چه موقع باید تنبیه کرد؟ درست همان موقعی که آن عمل انجام گرفته.  هرگز کودک را به خاطر کاری که در گذ
ادامه تنبیه ۳۰ ثانیه ای اگر در تنبیه 30 ثانیه ای کودک سرش را پایین انداخت و احساس شرمندگی کرد چه کار کنیم؟ استاد سلطانی: شما به نگاه کردن ادامه بدهید و آماده باشید تا سرش را بالا کرد، شما را ببیند، اگر شما در انتقال پیام چشمی خوب عمل کنید کودک کاملاً تمام احساس شما را خواهد گرفت. همه جای بدن ما دروغ می گوید غیر از چشمان. ما خاصیت نگاه را نمی دانیم و با آن آشنا نیستیم. لبخندها و زبان و حرکات بدن ممکن است دروغ بگویند ولی چشم ها و نگاه ها هرگز. بچه ها چشم و نگاه را خوب می شناسند و حتی احساس پشت آن را می شناسند، خطا هم نمی کنند. پس از نگاه استفاده کنید. بعد از نگاه 30 ثانیه ای برگردید به حالت طبیعی. حاضرین: یعنی دیگه عصبانی نباشیم؟ عصبانی که از اول نباید باشید. اصلاً اگر شما عصبانی باشید این کار را نمی توانید انجام دهید. در عصبانیت اصلاً بچه هایتان را تنبیه نکنید چون نمی توانید تنبیه صحیح را انجام دهید. وقتی در حالت عصبانیت هستیم اختیار ما دست احساساتمان است نه دست خودمان. پس برمی گردیم به حالت طبیعی کاملاً آگاهانه و با انتخاب خودمان. حالا دو تا کار مهم باید انجام دهیم: 1 –  و صمیمیت به کودک می فرستیم. یک پیام غیر کلامی. ببینید چه علامت یا کار به خصوصی بین شما و فرزندتان هست وقتی که به هم پیام محبت می فرستید، مثلاً بعضی لپ می کشند، بعضی دماغشو می گیرند و ... این مرحله ترمیم است. چون بعد از سی ثانیه تنبیه تمام شده و بعد از تنبیه حتماً باید پانسمان و مداوا باشد. در هر صورت بچه یک آسیبی در تنبیه دیده و حتماً باید ترمیم شود. حتی تنبیه در همین حد نیز به بچه آسیب وارد می کند. و در این مرحله به بچه می فهمانیم که دوستت دارم و رابطه ی من و تو برقرار است. این ناراحتی من برای کارت بود نه برای وجودت. کارت منو اذیت کرد، خودت نه . یک پیام شادمانی ردوبدل می کنیم تا کودک مطمئن شود پدر یا مادر از دست او ناراحت نشده اند و این درک را از خودش داشته باشد که کارم بد بود، خودم بد نیستم. تأکید می کنم که این مسئله اصلاًرا به زبان نیاورید و یا خیلی خیلی کم استفاده کنید. 2-  – بستگی به سن و زمان و موقعیت کودک دارد. مثلاً میگیم تو که به بابا کمک می کنی و میری روزنامه می خری، این قدر بابا رو دوست داری چرا شیرینی بابا رو خوردی؟ کودک از این تنبیه سالم بیرون می آید. این درک را از خودش پیدا می کند که من رو دوست دارند، احساس بد نسبت به خودش پیدا نخواهد کرد. کودک با خودش بررسی می کند که من که دوست داشتنی هستم و برای خانواده ام اهمیت دارم چرا این کار را کردم؟ این حالت، احساس گناه صحیح است. این حالت وجدان اخلاقی را در کودک شکل می دهد و این همان کاری است که کودک را درون کنترل می کند. کودک قدرت پیدا می کند که با خودش بررسی کند، « من شخصیت دارم، من دوست داشتنی هستم، چرا این کار رو کردم؟ » و همیشه در یادش می ماند؛ اگر دوباره خواست شیرینی بخورد یادش می افتد که مال کسی است و ارزش ها را نباید زیر پا بگذارد. باز هم تأکید می کنم این تنبیه فقط در حوزه ی ارزش ها است؛ در حوزه ی مهارت ها تنبیه نداریم. کودک بشقاب شیرینی را می برد که تعارف کند، بشقاب کج می شود و می افتد زمین! این جا حوزه ی مهارت ها است پس حوزه ی تنبیه و سرزنش نیست بچه باید فرصت داشته باشد که اشتباه کند و با همراهی بزرگترها اشتباهش را جبران کند. حوزه ی ارزش هم مثل زمانی که فرزند ما در یک مهمانی یا پارک کودک دیگری را می زند! همان جا این تنبیه را اجرا کنید، کودک را به یک جای خلوت ببرید، چرا زدی؟ چرا این کار رو کردی؟ بعد پیام محبت و بعد پیام شخصیت: تو که بچه ها رو دوست داری همیشه بازی با بچه هارو دوست داری .... اگر کارتان را درست انجام دهید حتی فقط با یک نگاه هم می توانید او را تنبیه کنید. (ادامه دارد...) {قسمت16} [مباحث کودک متعادل ] مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اگر می‌خواهید فرزندان شاکر و قدردانی داشته باشید، باید دائما مقابل بچه‌ها زحمات همسرتون رو یادآور شوید و از هم تشکر کنید .... یادتون باشه هرگز بدگویی خاله، دایی، عمه، عمو ، بابابزرگ و مامان بزرگ رو جلوی بچه ها نکنید ... تضادهایی که بر اثر این رفتارها توی کودک ایجاد میشه می‌تونه روابط آینده شو تحت تاثیر قرار بده .... مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌دیکتاتوری واقعی علیه زنان رو به بچه‌هامون معرفی کردیم؟! 🔹 مصاحبه‌ای با بنی صدر که در رابطه با زنان ایرانی و غربی صحبت می‌کند را دیده‌اید؟ خبرنگار از او می‌پرسد زنهای ایرانی از من خواستند از شما بپرسم که آیا خوب است زن ایرانی از زن غربی تقلید کند؟ 🔹 بنی صدر گفت زن ایرانی اصلا نباید از زنان غربی تقلید کند. چون زن در اینجا فقط کالا است و فقط برای منفعت خواهی جنسی استفاده می‌شود. به همین دلیل زن تمام تلاشش را می‌کند تا خودش را در جنسیت نگه دارد تا پذیرفته شود و زمانی که نمی‌تواند خدمات جنسی ارائه دهد پذیرش اجتماعی او هم از بین می‌رود. ♨️ بر عکس مادربزرگ‌های ما که هر چه سنشان بالاتر می‌رود و خدمات جسمی‌شان کمتر می‌شود، محبوب تر می‌شوند. چون در ایران هنوز چیزهایی به نام اسلام و قرآن وجود دارد که امیدواریم آنها را از دست ندهیم. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌شاه کلید تربیت در دوره نوجوانی! چگونه می‌خواهیم بچه ها را به این مرحله برسانیم که فکر وخیالشان ماشین، همسر، فلان رتبه کنکور، خانه و ویلا و ... نباشد؟ برای رسیدن به این مرحله لازم است بچه‌ها بزرگ فکر کنند. اگر بچه‌ها متوجه باشند که سوخت جت دارند و خداوند سوختی از جنس خودش را به آنها داده و آنها قرار است خلیفه خداوند شوند و عوالم را فتح کنند، آیا لازم است با او کلنجار برویم که اینقدر با گوشی وَر نرو!!! بپذیریم دوران منفعل بودن تمام شده است و سواد رسانه و سواد فلان کشک است! نمی‌توان بچه‌ها را محدود کرد که در فضای مجازی نروند! یا در جلسات مشاوره باب شده که می‌گویند رایانه را در حال خانه بگذارید که ببینیم بچه‌ها کجا می‌روند! واقعا اگر بچه‌ها بخواهند زیر آبی بروند، نمی‌توانند؟!! بچه‌ها لازم است به خودآگاهی برسند. اما چگونه؟ اینکه بفهمند خلیفه الله هستند و قرار است به عنصر فعال تبدیل شوند. یعنی به بچه‌ها نگوییم در فضای مجازی نروید. بروند اما با نگاه تمدنی. از هر گروه از آنها بخواهیم صفحات مختلف انگلیسی و فرانسه و ... بزنند و بزرگ فکر کنند. لازمه این کار این است که مربی بزرگ فکر کند. امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند اندازه هر کس آن چیزی است که او را خوشحال یا ناراحت می‌کند. اگر یک مربی یا پدر و مادری که گوشی اش شکسته، یا تصادف کرده یا حقوقش را دیر واریز کرده‌اند، دائم جلوی فرزندش غُر بزند، دارد بچه‌ها را کوچک می‌کند. پدر و مادرو مربی ای بزرگ هستند که تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کنند. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
هدایت شده از 『 جنگ‌رسانه‌ای‌ |‌ حسین‌کریما 』
تحلیلی از ریشه ی جریانات اخیر من فکر می کنم از آفت های بنیادینی که موریانه وار ریشه ما را جوید و یک نسل متفاوتی از بُته سبز شد، روحیه «لذت جویی»، «تجمل پرستی»، «تفریح، تفنن و تنوع خواهی» است. این جریان فرهنگی از بعد جنگ شروع شد و روز به روز بزرگ و بزرگ تر شد تا این اواخر مثل بهمنی بر سر ما فرو ریخت. وقتی جنگ تمام شده و ظاهراً نیازهای اولیه مان رفع شد، رسانه ها شروع کردند به پمپاژ شبانه روزی «دنیا طلبی» و مظاهر آن. سریال های تلویزیون، آگهی های مابین شان، سینما و... همگی شان این درخت تنومند را آرام و بی صدا از درون جویدند و تنه آنرا به پوسته ای پوک و ترد و خشک تبدیل ساختند. قشر نو کیسه ای که از مردم و مسوولین شکل گرفته بودند، همه جا وجود داشتند. در بین مذهبی و غیر مذهبی، انقلابی و غیر انقلابی، شهری و روستایی، معمم و مکلّا و.... انگار یک فرهنگ عمومی شد بود. نیازها به مرور خاص تر، متفاوت تر، لوکس تر و متنوع تر می شدند. دیگر نفس داشتن اتومبیل، به عنوان وسیله نقلیه خانواده و یا حتی اشتراکی با فامیل مطرح نبود. بلکه مدل، قیافه و لوکس بودن آن هم موضوعیت پیدا کرده بود. پرده فروشی ها، مبل فروشی ها، تالارهای مجلل عروسی، مزون ها، بوتیک ها، آرایشگاه های زنانه و مردانه، پزشکان پلاستیک و زیبایی و... بازارشان روز به روز سکه تر می شد. همه می خواستند خاص و متفاوت باشند. کسی به آنچه بود و داشت راضی نبود. در حوزه فرهنگ هم همین تنوع خواهی و دنیا زدگی بروز و ظهور معناداری داشت. مردم دیگر مثل دهه ۶۰ از سینما، «دکل» و «پرواز عقاب ها» و... نمی خواستند. بلکه می گشتند ببینند کدام فیلم آنها را دو ساعت تخدیر و تخلیه می کند، می رفتند می دیدند. در یک کلام فلسفه زندگی مردم تغییر کرده بود. قشر متوسط مردم ما کم کم دنیا و مظاهرش را به زندگی سالم، معنوی، انسانی، امن و آرام ترجیح داده بودند. انها دلشان می خواست زندگی شان بازی و تفریح و تفنن بیشتری داشته باشد. راستش را بخواهید همه آنچه بعدها بر سر ما آمد از همین تغییر خط شروع شد. چرا که تغییر فلسفه زندگی، موجب تغییر همه شئون زندگی خواهد شد! همین جماعت نوکیسه تازه به دوران رسیده، شدند الگو و مقصد کودک و نوجوان ما. و زمینه های ، ، و... را فراهم کردند. @Karima_hosein
📌مواظبت بیش از حد باعث ایجاد فرزندانی فاقد اعتمادبه‌نفس می‌شود! اگر خواهان اطاعت مداوم بی‌چون‌ وچرا از جانب فرزندمان باشیم، باعث پرورش کودکی خشمناک و یاغی خواهیم شد. و اگر زیاده از حد به فرزندمان اجازه بدهیم، به او می‌آموزیم که حق دارد بدون توجه به حقوق دیگران، هر چه می‌خواهد به دست آورد. 👈پدر می‌تواند فرزندش را که چهار دست‌وپا روی چمن در حال جست‌وجوست، زیر نظر بگیرد بی‌آنکه تمام مدت بغل دست او باشد. 👈مادر می‌تواند به فرزند 5/2 ساله‌اش اجازه دهد که در پارک با بچه های همسن خود بازی کند. 👈بچه‌ای 5ساله احتیاج دارد دوچرخه‌سواری را یاد بگیرد. حتی اگر در حین یادگیری چندین بار هم زمین بخورد. هنگامی می‌توانیم خودباوری را در فرزندمان شکل دهیم که ایمان و اعتمادمان را به او نشان داده و مطمئن باشیم که فرزندمان می‌تواند متناسب با سن و رشدش از عهده چالش‌ها برآید. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
ادامه تنبیه ۳۰ ثانیه ای اگر در تنبیه 30 ثانیه ای کودک سرش را پایین انداخت و احساس شرمندگی کرد چه کا
تنبیه سه شرط دارد: 🔸شرط اول : از صبح تا شب راه نیفتید و دائم بچه را صدا کنید و این مراسم تنبیه را اجرا کنید و کارمان بشه چشم غره رفتن به بچه و اصل کار را بی اثر کنیم  فقط در حوزه ارزشها تنبیه میکنیم و اجازه داریم که تنبیه کنیم، حوزه ی مهارت ها تنبیه ندارد، مجازات و جزا دارد که در ادامه خواهم گفت. 🔸شرط دوم، پدر و مادری می توانند این تنبیه را اجرا کنند و درست انجام بدهند که شاد باشند. وقتی در سی ثانیه اخم می کنیم و خودمان را ناراحت نشان می دهیم طبیعتاً اختلاف سطح به وجود می آید. مادری که از صبح تا شب جیغ می زند و داد میزنه و غر می زنه، این سی ثانیه هم روی این همه ترش رویی ها. در این سی ثانیه فقط مدلش فرق می کند. کودک در این حالت معیار نمی گیرد. بلکه کودکی معیار می گیرد که مرتب از پدر و مادرش احساس خوب می گیرد و لذت می برد و رشد می کند، حالا یک لحظه می بیند که وای حالت ها فرق کرده و وارد منطقه ی قرمز شده، متوجه اوضاع می شود و با خودش عهد می کند که دیگه وارد این منطقه نمی شم آخ اخ این منطقه برق داشت من دیگه این کار رو نمی کنم!!!!! حالا اگر مادر عصبی باشه و صبح تا شب در حال غر زدن باشه و پدر دائم در حال بد اخلاقی و دعوا باشه فایده ای نداره و تکرار مرتب عصبانیت و تنبیه و دعوا اثرش را از دست می دهد. 🔸شرط سوم در حیطه ی مهارت مدیریت می کنیم.  اجازه دهید که بچه ها اشتباه کنند و بعد جزای اشتباهشان را دریافت کنند.  یاد بگیرند که این اتفاق که افتاد نتیجه ی کار خودم بوده اشکالی هم نداره می توانم یاد بگیرم و تجربه کنم برای رشدم. ما به این حالت «جزا» می گوییم. 6 تا شکلات خریدیم و سپردیم که 2تا رو صبح بخور، 2تا رو ظهر و 2تارو عصر؛ کودک هم خوشش می آید و همه اش را با هم می خورد! شما می آیید و می بینید چه کار باید کنید؟ شکلات هارو خوردی؟ نوش جونت. کودک می ره، ظهر میاد میگه مامان شکلات می خوام، مادر باید بگه خوردی دیگه؛ کودک چونه می زنه که صبح خوردم الآن می خوام. مادر: خوب خودت خواستی! در این جا کودک انتخاب کرده و تصمیم گرفته که همه ی شکلات ها رو با هم بخوره، تأییدش می کنیم، سرزنش این جا جایی نداره، مادر: خوردی کلی هم کیف کردی ها، الآن دیگه نمیشه تو همشو صبح خوردی، این جا است که شما باید مقاومت داشته باشید و عصبی نشوید چون ممکن است که کودک پافشاری کند و روی اعصاب شما غلتک بزند حالا این وظیفه ی شما است که محکم بایستید، جانم می خوای گریه کنی باشه عزیزم گریه کن، درک احساس می کنیم، جایگزین می دهیم ولی شکلات نمی دهیم. مادر: شکلات ظهرت را خوردی نوش جونت حالا فردا یادت باشه که دیگه نخوری. اگر شما کم بیاورید و کم حوصلگی کنید و به کودک شکلات دهید می فهمه که آهان هرجا که گیر کردم یک کم داد می زنم و گریه می کنم و جیغ می کشم و فحش می دم و ... حرفمو به کرسی می نشونم. پس هر کاری کرد شما مقاومت کنید. کار نسیه هم نکنید و بگید بیا این شکلات رو بگیر نگه دار برای فردا. اصلاً از این کارها نکنید. بچه شروع می کنه به حرفهای قلمبه و سلمبه زدن مثل الهی بمیرم تو راحت بشی مامان بد مادر: خدا نکنه قربون قدوبالات برم. پس الهی تو بمیری من راحت بشم، مادر: باشه بعداً صحبت می کنیم. اگه منو دوست داری بده وگرنه جیغ می زنم ها، مادر: باشه عزیزم بیا بریم پارکینگ هر چه قدر دلت می خواد جیغ بزن و گریه کن..... همراه کودک هستیم از خط خارج نمی شویم به خشونت هم متوسل نمی شویم تا کودک یاد بگیرد که تصمیم گرفته باید پای تصمیم خودش بایستد. در این صورت است که درک مسئول پیدا می کند. (ادامه دارد...) {قسمت17} [مباحث کودک متعادل] مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌فواید خاک بازی برای کودکان؛ 👈 بد نیست بدانید که بازی با گل و خاک شاید، میکروبیوم یا سیستم گوارشی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. اما اگر دنبال راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان قبل از فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستید، راهکار بسیار آسان است. بگذارید کودکان خاک بازی کنند. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌وقتی همسرمون حالش بده چی کار کنیم ؟ وقتی کسی حالش بده بهش نگید ای بابا اینم می گذره، نگید درست می شه، نخواهید با جوک های مسخره بخندونیدش نمی خواد بخنده خنده اش نمیاد غصه داره می فهمین؟ غصه. براش از فلسفه ی زندگی حرف نزنین. از انرژی مثبت و مثبت باش و به چیزهایی که داری فکر کن حرف نزنید. وقتی کسی ناراحته اصلا این شما نیستین که باید حرف بزنین. شما در حقیقت باید حرف نزنید! ✅ باید دستش رو بگیرید. بغلش کنید. تو چشم هاش نگاه کنید. براش چایی بریزید براش یک چیزی که دوست داره بریزید یا بپزید. بذارید جلوش. بعد حرف نزنید. بذارید اون حرف بزنه و شما گوش کنید. هی فکر نکنید باید نظریه صادر کنید و نصیحت کنید. فکر نکنید اگه حرف نزنید خیلی اتفاق بدی می افته. شما جای اون آدم نیستید. شما زندگی اون آدم رو از وقتی به دنیا اومده زندگی نکردید. پس نظریه ها و حرف هاتون به درد خودتون می خوره. بله. دستش رو بگیرید. بغلش کنید. سکوت کنید. اگه دلش خواست، خودش حرف می زنه... مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌 ﻣﺮﺩ : ﺍﯾﻦ ﻟﺒﺎﺳﺎ ﭼﯿﻪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻓﺘﯽ ﺧﺮﯾﺪﯼ؟! ﺯﻥ : ﺁﺥ ﺑﺎﺯ ﺷﯿﻄﻮﻥ ﮔﻮﻟﻢ ﺯﺩ ﮔﻔﺖ ﺑﻬﻢ ﻣﯿﺎﺩ . ﻣﺮﺩ : ﻣﮕﻪ ﻧﮕﻔﺘﻢ ﻫﺮﻭﻗﺖ ﺷﯿﻄﻮﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﮔﻮﻟﺖ ﻣﯿﺰﺩ ﺑﮕﻮ ﺩﻭﺭ ﺷﻮ، ﺩﻭﺭ ﺷﻮ ... ﺯﻥ : ﮔﻔﺘﻢ ﺩﻭﺭ ﺷﻮ ، ﺍﻭﻧﻢ ﺩﻭﺭ ﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﻣﯿﮕﻔﺖ وااای ﺍﺯ ﺩﻭﺭ ﺧﯿﻠﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻬﺖ میاد😂😂 مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اینجوری بچه‌ها مسئولیت پذیر می‌شن! مسئولیت پذیری یک قرص نیست که آن را بخوریم و در ما ایجاد شود. بلکه باید به وسیله تجربه شکل بگیرد. دوره نوجوانی این ظرفیت را دارد که به بچه‌ها کار بسپاریم. یعنی مسئولیت‌هایی نسبت به خودش و دیگران را به او بسپاریم به طوریکه در برابر آن پاسخگو باشد. در این راستا لازم است کارهای منزل را بین بچه ها تقسیم کنیم. بخشی از کارها بر عهده پسر و بخشی برعهده دختر باشد. اما در بعضی از خانواده ها همه کارها را دختر انجام می‌دهد و پسر حتی در جمع کردن سفره هم کمک نمی‌کند! چنین پسری وقتی ازدواج کند هم به راحتی نمی‌تواند کار کند. بنابراین بچه‌ها باید وظایف خود را در دوران کودکی تجربه کنند. آیت الله حائری شیرازی (ره) می‌فرمودند وقتی مادر ما می‌خواست ما را تنبیه کند، کارهایی که همیشه به ما می‌سپرد را از ما می‌گرفت. یعنی این هویت که این، خانه توست و تو در امور آن مشارکت داری، از ما گرفته‌ می‎‌شد و ما از رسمیت در آن خانه می‌افتادیم. البته در واگذاری مسئولیت به بچه‌ها لازم است توجه کنیم که در کنار برخی کارها که ممکن است خوشایند بچه‌ها هم نباشند، کارهایی به آنها بسپاریم که برایشان جذابیت و هیجان دارد. مثلا در سفر، پیدا کردن هتل را بر عهده آنان بگذاریم. یا برای برنامه شام یک شب، آنها مسئول پیدا کردن رستوران باشند. یا کلا هزینه و مخارج برخی روزها را به آنها بسپاریم. چنین کارهایی یک حالت مسابقه برای بچه‌ها دارد. چون فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند و البته بپذیریم که در این مسیر ممکن است دچار خطا هم بشوند. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
❇️ نشست تربیتی با موضوع : تعامل با نوجوان امروزی با حضور : ✅ دکتر سعید عزیزی روان شناس و مشاور صدا و سیما ✅ حجت الاسلام حسین کریما کارشناس تربیت فرزند 🕕جمعه ٢۵آذر١۴٠١از ساعت١٨تا٢٠:١۵ ♦️تهران - خ پیروزی،خ نبردجنوبی،خ بقایی، خ انصار(آقاجانلو جنوبی)، جنب مزار دوشهید گمنام مسجد سیدالشهدا علیه السلام 🔸 تذکر : جلسه برای عموم والدین و مربیان آزاد است. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌كودكي مرفه انسان را به هيچ جا نمي رساند! كودكي بايد با تلاش وسختي باشد ! ما فكر مي كنيم اگر بچه هايمان را در رفاه بزرگ كنيم خدمت كرديم به آنها ، نه ، اصلا بخاطر آن سختي بزرگان ما ساخته شدند. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌هرگز به کودک نگویید این‌قدر ترسو نباش! برای آموزش دفاع کردن به کودک‌تان از نصیحت استفاده نکنید. مثلا نگویید: «از خودت دفاع کن، چرا از خودت دفاع نکردی؟ چرا وقتی کتک خوردی هیچ کاری نکردی؟ نگفتم این‌قدر ترسو نباش؟» یا برچسب نزنید: «بچه من پخمه است، مظلومه، بی‌دست و پاست، اصلا این کتک خوره و ...». یا زمانی که کودک‌تان کتک می‌خورد، خشم خود را از بقیه سر او خالی نکنید: «چرا هیچی نگفتی؟ همین‌طور وایستادی کتک خوردی؟» از همان ابتدا که کودک شما کتک خورد یا حقش گرفته شد یا هل داده شد، رفتاری را داشته باشید که انتظار دارید فرزندتان در آن شرایط انجام دهد. مثلا اگر کسی کودک را کتک زد، دستش را با اقتدار، ولی بدون خشونت می‌گیرید و می‌گویید کار بدیه، نباید بزنی. اگر به زور اسباب‌بازی را گرفت، می‌گویید : این اسباب‌بازی مال اونه، این برای شماست، ولی می‌تونید با همدیگه تقسیم کنید. این رفتار‌ها باید بدون خشونت و خجالت گفته شود. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌آیا اخیرا این 10 جمله را به فرزندان خود گفته اید؟ 1)دوستت دارم 2)من به تو افتخار می کنم 3)تو را در کارهایی که می خواهی در زندگی ات انجام دهی حمایت می کنم 4)من به تو اعتقاد دارم 5)متاسفم (وقتی اشتباه می کنید آن را قبول کنید.) 6)تو آدم خوبی هستی 7)اینکه پدر یا مادر خود را دوست داشته باشی خوب است 8)من تو را قبول دارم 9)منظور من این نبود 10)تو مهم و خاص هستی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌تفاوت مادر زيرك و مادر عادي ✅مادر زیرک نمیگه ندو سرت میخوره به میز، یه پتو میندازه رو میز خیالش راحت بشه ✅مادر زیرک نمیگه از پله بالا نرو میفتی، کنار فرزندش میشه میذاره انقدر بالا پایین بره تا انرژیش تخلیه بشه ✅مادر زیرک نمیگه دست نزن خراب میشه، بلکه همون لحظه با هیجان یه پیشنهاد عالی دیگه میده تا جایگزین این بشه ✅مادر زیرک نمیگه تا درساتو نخوندی از تلویزیون خبری نیست، میگه کی درساتو تموم میکنی برات یه فیلم جدید گرفتم 👈فقط کافیه کمی خلاق باشیم تا شبها سرمان از لجبازی بچه ها سوت نکشد و بخاطر داد زدن ها و تنبیه ها عذاب وجدان نداشته باشیم. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
⁉️کوتاه ترین و موثرترین نکات در تربیت فرزند ⁉️روش عجیب و جالب برای علاقمند کردن دختران به ⁉️موثرترین راهکار برای ترک فرزند ⁉️اشتباه رایج خانواده ها در کردن فرزند ⁉️بهترین روش برای ایمن مانند فرزند از ⁉️اشتباه پدر که منجر به علاقمند شدن به میشود ⁉️راهکار اصلی مقابله با دوره نوجوانی ⁉️اینجوری پسرها مرد زندگی میشن ⁉️مهم‌ترین رکن تربیت که فراموش کرده ایم ⁉️بزرگ‌ترین آسیبی که به بچه های ما میزنه ⁉️با این جور مردها نکنید ⁉️با مردی که به دیگه میکنه اینجوری رفتار کنید ⁉️با این سوال شخصیت رو بفهمید ! ✅ و صدها موضوع و سوال مهم که پدرمادر ها باهاش درگیرن رو توی کانال مربی تربیتی ببینید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اصل مهم که هر دختر و پسری بعد از ازدواج باید رعایت کنند! لازم است تلاش کنیم در طول زندگی ضوابطی برای تصمیم‌گیری‌های خود داشته باشیم. چرا که زمانی که ما سوار یک دوچرخه هستیم تغییر فرمان آن خیلی مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما وقتی ما یک لوکوموتیو ران هستیم، با تغییر جهت ما ۱۰ واگن هم جابه جا خواهند شد و ما موظفیم به آنها هم توجه کنیم. یعنی وقتی من یک پدر هستم، با دوران مجردی‌ام تفاوت دارم و تصمیماتم بر روی خانواده من هم موثر هستند. مثلا درس خواندن من به عنوان یک پدر، همه خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چون از نظر زمانی که باید به درس و خانواده اختصاص دهم، مدیریت هزینه‌ها و ... همه خانواده را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد. به همین دلیل لازم است حتما در تصمیمات مختلف با همسر خود مشورت کنیم و در تصمیمات کلان با مشاور هم مشورت داشته باشیم. علاوه بر این، فرزندان را هم از قبل در جریان اموری که قرار است واقع شود، قرار دهیم تا با آمادگی وارد فضای جدید شوند. همه اینها کمک می‌کند تا تغییرات در خانواده در یک روند نرمی پیش رود. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌در تربیت بچه‌هایم به بن بست رسیدم! چه کنم؟! کسی در ارتباط با بچه‌اش دچار مشکل شده بود. گفتم گاهی تشویقش کن. گاهی نمکی و آرام تنبیهش کن. گاهی منطقی با او حرف بزن. الگوی رفتاری از خودت نشان بده. گفت همه اینها را انجام داده‌ام. نمی‌دانم چرا اثر ندارد؟! پرسیدم آیا وقتی تنبیهش می‌کنی که عصبانی هستی؟ گفت بله. گفتم موقعی تشویقش می‌کنی که خودت سر حال هستی؟ یک کمی فکر کرد، گفت خب معمولاً اینجوری می‌شود. گفتم ببین، اینجا بچه‌ات تربیت نمی‌شود، بی‌تربیت می‌شود! می‌دانی چرا؟ می‌گوید ملاک، رفتار غلط و درست من نیست، ملاک حال بابایی است. این سر حال باشد همه را می‌بخشد، سر حال نباشد هیچ کس را نمی‌بخشد، مجازات می‌کند. پس موضوع حال است. این را از تو یاد گرفته. هر وقت حال داشتی نماز خواندی و هر وقت حال نداشتی نماز نخواندی. مهم حالَت است! عشقت بوده یک دفعه‌ای کار خوب بکنی کار خوب کردی. عشقت کشیده نماز خواندی، نماز خواندی. عشقت نکشیده نخواندی. آن چیزی که می‌بیند می‌گوید بابای ما عشقی است. پس ما هم عشقی باشیم. بعد آن عشقی می‌شود تو حالَت گرفته می‌شود. آن هم مثل تو است! بچه باید ببیند که شما چند بار عصبانی شدی ولی هیچ نگفتی و لبخند زدی. بچه اینها را می‌فهمد! https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
تنبیه سه شرط دارد: 🔸شرط اول : از صبح تا شب راه نیفتید و دائم بچه را صدا کنید و این مراسم تنبیه را ا
چند نکته در مورد تنبیه : 🔸 تنبیه برای تخلیه ی عصبانیت های والدین نیست. ما از دست روزگار و همسر دلخور هستیم، سر فرزندمان تلافی درمی آوریم. 🔸 تنبیه برای بازدارندگی است نه برای ایجاد انگیزه. می خواهیم فرزندمان لباس بپوشد، "پاشو لباستو بپوش" باید به او انگیزه بدهیم که پاشه و لباسشو بپوشه. برای این که کودک حرکت کنه و کاری را انجام بده، تشویق لازمه. با تنبیه نمی توانیم انگیزه ایجاد کنیم بلکه تنبیه اجبار ایجاد می کند، "بلند می شی یا بلندت کنم!"، "میام خدمتت می رسم ها" تنبیه چه صحیح و چه غیر صحیح برای ایجاد حرکت نیست؛ برای بازدارندگی است. 🔸تنبیه باید متناسب با عمل باشد. یک دلیل این که جرم در جامعه زیاد است اینه که مجرمین خودشان را بستان کار می دانند. تنبیه های خشونت آمیز و کیفرهای بی دلیل، بچه ها را طلب کار بار می آورد. یک مجرم میگه که من یک خلافی کردم، فوقش 6 ماه زندانی بشم پس چرا 2 سال برام نوشتند حالا من یک سال و نیم از جامعه طلب دارم. تنبیه های خشونت بار بچه ها را می برد به سمت خلاف بیشتر چون آن ها را به سمت درک مظلوم سوق می دهد. به یاد دارید که گفتم درک مظلوم بسیار خطرناک است. وقتی این درک از یک حدی بالاتر می رود، این شخص خودش را از خانواده و بعد از جامعه طلبکار می داند در نتیجه بدتر می کند. 🔸 در تنبیه با بچه ها حساب نسیه نداشته باشیم. تنبیه مال کاری است که در این لحظه اتفاق افتاده. اگر کاری خلاف ارزش است، همان موقع واکنش نشان بدهید. اگر نمی توانید فراموشش کنید. یک روز از صبح بلند شده اید کودک چندین بار از ارزش ها عبور می کند، شما هم حالتان خیلی خوب است و می گید ولش کن بچه س دیگه، اشکالی نداره؛ بچه ادامه میده تا ظهر میشه حالا ممکنه که از موضوعی ناراحت شده باشید یا فامیل شوهر زنگ می زنند و می خوان امشب بیان منزل شما دیگه کلی بهم می ریزید، همسرتان تلفن می کند یکسری با او دعوایتان می شود و در همین موقع بچه یکی از اون کارهایی را می کند که از صبح انجام داده و شما هیچی نگفتید؛ حالا گیرش میارید که بیا این جا ببینم این از صبحت این هم از ظهرت اون هم ازدیروزت و اون هم از فلان روزت و از هفته ی پیش و اون از عمه هات و این هم از بابات و خلاصه هر چی دق و دلی دارین سر بچه ی بیچاره خالی می کنین؛ بچه هم می مونه که اصلاً موضوع چیه؟ این حرفا چیه؟ برای بچه ها حساب نسیه باز نکنید اگر باید تنبیه بشه همان موقع انجام دهید وگرنه ولش کنید و دیگه اصلاً بهش فکر هم نکنید. 🔸 یادتان باشد که تنبیه و تشویق در حوزه ی رشد نیستند. یک نقش بسیار کوچکی دارند و خود تربیت هم نقش بسیار کوچکی دارد و نقش تنبیه و تشویق کوچک تر از تربیت هستند. پس این قدر مسئله ی تنبیه و تشویق را در زندگی بچه ها بزرگ نکنید. زندگی عرصه ی زندگی کردن است. عرصه ی تعامل، ارتباط، با هم بودن، لذت بردن و رشد کردن و دوستی و محبت و خلاقیت است. تنبیه و تشویق هم  جای خودش را دارد.نه باعث رشد می شوند و نه باعث شکوفایی خلاقیت. زندگیتان را به عرصه ی این دو تبدیل نکنید. (ادامه دارد...) {قسمت18} [مباحث کودک متعادل] https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌يك روش برای تربيت بچه لوس دقت کردین، وقتي به فرزندتون نه بگيد و اون گريه و زاري کنه، اگر جلوش كوتاه بيايد فرزندتون تبديل بچه لوس ميشه. وقتي كودك ميبينه در جواب "نه" والدين دست به مانور و بازي و گريه ميزنه و به هدفش ميرسه و نه رو به بله تبديل كنه، معمولا در بزرگسالي شنيدن نه براي او بازي تازه ايست. بنابراين تا ميتونيد به بچه نه نگيد اما وقتي نه گفتين با مانورهاي كودك كوتاه نياييد. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌در دوران کودکی ما والدین ما بدون هیچ گونه نگرانی و تشویق، غذای ما را جلویمان می گذاشتند. آنهانگران غذا خوردن ما نبودند سعی کنید طرز تفکر خود را متعادل کنید و به این حرف ساده برسید که : 《شام همین است ، اگر گرسنه ای بخور و گرنه لازم نیست سر میز بنشینی.》 مقداری غذابرای فرزندتان نگهدارید تا اگر یک ساعت بعد گرسنه شد ، شام او را بدهید نه چیز ی دیگر را. اگر در مورد این قانون جدی باشید ، فرزندتان کم کم غذاهایی را که تهیه کرده اید می خورد؛درست مثل کودکی شما https://eitaa.com/morabbi_tarbiati