بسم الله الرحمن الرحیم
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
اهمیت بیان داستان
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
یکی از محتواهای که بسیار غنی و قوی می باشد داستان است. داستان در سخنرانی و کلاسداری مثل آچار فرانسه است یعنی همه کار از دستش بر می آید. داستان می تواند اقناع اندیشه کند داستان می تواند تحریک احساس کند داستان می تواند رفتار سازی کند داستان جذابیت خاصی را به منبر و کلاسداری می دهد. داستان از آنجا که تمامی سنین از بچه کوچک تا پیرمرد به آن علاقه دارند محتوای خوبی است برای انتقال مفاهیم دینی، خداوند متعال داستان های زیبایی را بیان کردند که مفاهیم دینی و اعتقادات و باورها را از طریق داستان به مخاطب القا کرده است.
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
سبک بیان داستان
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
براي ياد گرفتن سبك بيان داستان از کتابهای استاد سيد مهدي شجاعي (مثل کتاب طوفان – آفتاب در حجاب ،کشتی پهلو گرفته و...) – و رمان ها استفاده کنید علت انتخاب این کتابها این است که تصویر سازی بالایی را به مخاطب می دهند .برخی از سخنرانان مثل استاد عالی در زمینه تصویر سازی ید طولای دارند که وقتی داستان را بیان می کنند همراه با جزییات بیان می کنند که گویا آنکس که دارد می شنود و یا می خواند کانَّهُ¬¬¬¬ دارد داستان را مثل فیلم نگاه می کند. و این یک هنر است . از تصویر سازی مناسب در داستان غافل نشوید.
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
پل زدن
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
گاهی هرچه می گردیم داستان مناسب یا مرتبط با موضوع سخنرانی خود پیدا نمی کنیم چه کنیم؟ یکی از راه های آن این است که از موضوع اصلی سخنرانی و یا کلاسداری به ریز موضوع آن پل بزنید و داستان مطلوب را بیان کنید . مثلا موضوع صحبت من یاری امام زمان است بر فرض درباره موضوع، داستان متناسبی پیدا نکردم اینجا به یک ریز موضوع پل می زنم مثلا می گویم یکی از مصادیق یاری امام کمک و گره گشایی به محبان امام است اینجا یک داستان درباره گره گشایی از مشکل یک مومن بیان می کنم و به موضوع اصلی بر می گردم
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
شرايط داستان
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
1- داستان داراي فراز و نشيب و پيچ و خم قابل توجه باشد یعنی داستان قابلیت و کشش همراه کردن مخاطب را داشته باشد و هر لحظه قرار است یک اتفاق و یا حادثه غیر قابل پیش بینی اتفاق بیافتد.( محور و سوژه يك چيز است و آن موضوع اصلي داستان است كه داستان حول آن محور مي چرخد – فراز و نشيب و پيچ و خم يكي است – پيچ وخم يعني اينكه يك مطلبي گفته مي شود و همه منتظر اين اند كه ببينند چه مي شود ابهامي و گره اي دارد كه منتظر ند ببينند چه مي شود )
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
2- محور و سوژه احساسي داشته باشد اگر هدف از بیان داستان القای یک حس است داستان مورد نظر باید دارای این حس باشد مثلا داستان ما حاوی حس ترس، حس غم ، حس نفرت و... باشد.
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
3- شخصيت هاي داستان حائز اهميت باشند حالا یا قبل از داستان مهم باشد يا اينكه ابتداي داستان خوب بزرگش كنيم و یکی دیگر از شروط بهتر اینکه شخصیت داستان با شخصیت مخاطب ما یکسان باشد و یا به زندگی او گره بزنیم . مثلا در جمع زنان داستانی از تلاش علمی بیان می کنیم اگر تلاشگر علمی ما در داستان یک خانم باشد جذابیت داستان برای این مخاطب بیشتر می شود.
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
4- داستان باور پذير باشد گاهی داستان ما زیبا و جذاب است اما برای مخاطب باورپذیر نیست در اینجا ابتدا باید سطح علمی و اعتقادی مخاطب را تست کنید بعد داستان را بیان کنید و یا قبل بیان داستان مخاطب را آماده کنید و یا شبهات و سوالات احتمالی مخاطب را در حین داستان پاسخ دهیم و مراقب باشیم این پاسخگویی به سوالات و شبهات احتمالی ذهن مخاطب ،ما را از بیان اصل داستان غافل نکند
─━━━━⊱♦️⊰━━━━
5- موضوع داستان با زندگي مخاطب ارتباط و تناسب داشته باشد هر چقدر ارتباط و تناسب بیشتر باشد داستان برای مخاطب جذابتر و بهتر خواهد بود
6-بیان منبع و ماخذ داستان هم به دلنشین شدن و اعتقاد پیدا کردن مخاطب کمک می کند
🌹🌹کانال تخصصی تامین محتوای دانش آموزی🌹🌹
🌺«مربی خلاق»🌺
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
1287528192_971500814.pdf
751.1K
✅جدیدترین پاسخها به مهمترین شبهاتی که این روزها بازار گرمی دارند 👇
⁉️ چرا ما با اسرائیل پدر کشتگی داریم؟
⁉️طــرح «خـاورمـیـانـه بـــزرگ» چــرا ایــن همه بــرای اسرائیل اهمیت دارد؟
⁉️فلسطین چه اهمیتی دارد که جمهوری اسالمی اینطوری حمایتش می کند؟
⁉️خـودمـان ایـن همه بیکار و نیازمند داریـــم ؛جــرا بـایـد به فلسطین کمک کنیم؟
⁉️مگرفلسطینیها ناصبی نیستند؛چرا باید به آنها کمک
کنیم؟
⁉️وقتی کمک به فلسطین و لبنان ایـران را حامی تروریسم معرفی میکند چرا باید با کمک به آنها چهره بین المللی ایران را خدشه دار و منافع ملی را به خطر بیندازیم؟
⁉️مگر بومیان فلسطینی، سرزمینهای خود را به یهودیان نـفـروخـتـه بــودنــد! پــس چـــرا فلسطینیان معترضند؟
⁉️مگر طبق کتاب تـورات، یهودیان مالک اصلی سرزمین فلسطین نیستند؟
⁉️چرا ادعا میکنید مـردم فلسطین پیروز واقعی مبارزه با صهیونیستها هستند؟
⁉️چـرا مقام معظم رهـبـری، شسکت اسرائیل در عملیات طوفان االقصی، را غیر قابل ترمیم بیان کردند؟ ابعاد و
ریشه این غیر قابل ترمیم بودن چیست؟
⁉️نظر تحلیلگران خارجی نسبت به طوفان الاقصی چیست؟
⁉️چـرا دربــاره فلسطین ایـن همه شبهه در فضای مجازی وجود دارد؛چطور باید به این همه شبهه پاسخ داد؟
📣انتشار طوفانی
🙏با انتشار این پست در #ثواب_جهاد_تبیین شریک شوید
👌در کانالهای شخصی، گروههای خانوادگی و هر ظرفیت دیگه ای که دارید به نام خودتون منتشر کنید
#احمد_صابری_تولایی
🌹🌹کانال تخصصی تامین محتوای دانش آموزی🌹🌹
🌺«مربی خلاق»🌺
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
⁉️آیا جنگی که حماس آغاز کرد منطقی بود یا نه ؟
⁉️آیا حماس چاره ای جز جنگ داشت ؟
🔻آخه این چه حماقتی بود که اینا انجام دادن کل فلسطین و به باد دادن،همه اینا تقصیر خود حماس،وقتی زورش نمیرسه چرا این کار میکنه؟با چه عقلی ؟
✨ بعد تو ایران برای طوفان الاقصی میریزن بیرون جشن میگیرن،اما حالا قرار گذاشتن اقامه عزا کنن؟؟
🔻خون این مظلومان گردن حماس و امثال این آدماست اگه صد سال هم میگذشت اینقدر کشته نمیداد
❓وقتی حریفشون نمیشن این چه کاریه که باقدرتمند ترین ارتش منطقه وارد جنگ بشه ؟
________________________________________________
👌بزارید جواب رو از زبان یکی از مخالفان حماس بشنویم
🔹«حسام زملط» سفیر دولت خودگردان و عضو رده بالای جنبش فتح است. از چهرههای بسیار نزدیک به محمود عباس
جنبش فتح و دولت خودگردان فلسطین همیشه اهل سازش با اسراییل بودند
به عنوان نمونه :
🔹جنبش فتح سال ۱۹۹۳ و بعد از قرارداد اسلو، سلاح را زمین گذاشت و به این راضی شد که نه ۴۷ درصد زمینهای سرزمین خودش بر اساس بیانیه ۱۹۴۷ را به اسرائیل باج بدهد و با مالکیت ۲۲٪ از سرزمین فلسطین به همزیستی مسالمت آمیز با اسرائیل تن بدهد.
🔹طبیعتا این ایده، یعنی گفتگو و کنار آمدن، پشتیبانانی در منطقه هم داشت. از مصر انورسادات به بعد گرفته تا عربستان سعودی و اردن و بلوک کشورهای همراه با سعودی.
نتیجهاش هم این بود که هر بار گروههای مقاومت وارد درگیری نظامی با اسرائیل میشدند، این گروه و همراهانش در منطقه
یا کنار میکشیدند و در مقابل جنایات سکوت میکردند، یا حتی چراغ خاموش، با اسرائیل هم جهت میشدند تا این برهم زنندگان صلح را(جبهه مقاومت ) هر طور که شده گوشمالی بدهد.
🔴استدلالش چیست؟
◀️خیانت اسرائیل و بی اعتنایی به تعهدات
زملط میگوید ما با اسرائیل صلح کردیم. با هم قرارداد بستیم و توافق کردیم، ما که حماس نبودیم، بودیم؟ آنها را قبول هم نداشتیم. آمدیم پای توافق ،اما همان زمینهای توافق شده، همان ۲۲ درصد را هم اسرائیل کامل به ما نداد، این به کنار، هر روز در همان زمینها شهرک جدید ساخت.
◀️محاصره وکشتار ناجوانمردانه غزه توسط اسرائیل
اسرائیل بر خلاف قرارداد ، غزه را محصور کرد تا حیات دو میلیون انسان را به خطر اندازد، روزانه از فلسطینیها بازداشت کرد و آنها را کشت.
◀️غربت و مظلومیت فلسطین در منطقه
در منطقه، کشورها یکی یکی پشتشان را خالی کردند و به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل پیمان شکن و ظالم پیش میرفتند.
◀️حمایتهای دنیا از ظالم
دادگاه بین المللی لاهه هرگز شکایت ما را رسیدگی نکرد.
امریکا حتی یکبار اجازه نداد علیه این خلف وعده در شورای امنیت اجماعی صورت بگیرد.
◀️مقدمه سازی برای جنگ تمام عیار
اسراییل از سه سال قبل همه چیز را برای جنگ تمام عیار به غزه آماده کرده و میخواهد با یک حمله،غزه را از فلسطینیان پاک سازی کرده،آن را تصاحب کند
◀️بی توجهی به سازمانهای بین المللی
در طی ۷۰سال ۱۹۰ قطعنامه علیه اسراییل صادر شده ولی به هیچ کدام اعتنا نکرده
با توجه به مطالب بالا که:
⛔️اسراییل تمامیت خواه است و همه فلسطین را برای خود میخواهد
⛔️اسراییل بد عهد است و به هیچ قول و قراری پایبند نیست
⛔️ابرقدرتها و سازمانهای بین المللی حمایت از ظالم میکنند نه مظلوم
⛔️محاصره باعث شده روز به روز مردم غزه در فشارهای بیشتر قرار گیرند
⛔️کشتار و حملات هر روزه به غزه ، امنیت و آرامش را از مردم گرفته و هر لحظه منتظر مرگ هستند
⛔️هر لحظه ممکن است با جنگ تمام عیار و کشتار دسته جمعی ، کل غزه نابود شود
⛔️بسیاری از اهالی غزه به اسارت اسراییل درآمده ودر حال شکنجه هستند
✅با این حال غزه سه راه دارد
1⃣مذاکره و اقدام دیپلماتیک برای صلح
این راه نتیجه نخواهد داد چون بارها تجربه شده
2⃣تحمل شرایط بغرنج و صبر برای مرگ
این راه عاقلانه نیست
3⃣مبارزه و پیش دستی قبل از آنکه خوراک دشمن شود
❇️با این اقدام سوم
✅ اولا نقشه اسرائیل که تلاش میکرد تا پروژهی حضور صهیونیستها در مسجدالاقصی را عملیاتی کند را به هم ریخت!
✅ثانیا توهم قدرت اطلاعاتی و نظامی دشمن برای همه فلسطینیان و احزاب داخلی و همه مردم دنیا مشخص شد
✅ثالثا با گروگان گیری از اشغالگران ، برگ برنده دارد و برای آزادی اسرای خودش دستش خالی نیست با ۲۵۰ اسیر میتواند هزاران زندانی فلسطینی را مبادله کند
✅رابعا روند عادی سازی بعضی حکام مسلمان منطقه در ارتباط با اسراییل از هم پاشید
✅خامسا مظلومیت فراموش شده در دنیا را تبدیل به خبر اول رسانه های جهان کرد و حمایتهای گسترده در کشورهای اروپایی و آمریکایی و... به دست آورد
🌹🌹کانال تخصصی تامین محتوای دانش آموزی🌹🌹
🌺«مربی خلاق»🌺
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
📣 #خبر | دیدار دستاندرکاران برگزاری کنگره ملی شهدای استان لرستان با رهبر انقلاب. ۱۴۰۲/۸/۳
✏️ رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت ۶۵۵۵ شهید استان لرستان با اشاره به مظلومیت توام با صبوری و اقتدار مردم غزه در مقابل جنایات مداوم رژیم صهیونیستی، تأکید کردند: رژیم زخمخورده و ازپاافتاده اشغالگر در حال گرفتن انتقام ضربه کاری رزمندگان فلسطینی از مردم غزه است اما بدون تردید و با وجود همه حمایتهای اشرار عالم و همدستی قطعی آمریکاییها در جنایات صهیونیستها، این همه ظلم و جنایت، در نهایت راه به جایی نمیبرد و در این قضیه و قضایای آینده، پیروزی از آن ملت فلسطین است...
🔍 از اینجا بخوانید👇
khl.ink/f/54202
💠 #صدقه #صله_رحم
🔹 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
اگر کسی با صدقه یا صله، در بخشش را بگشاید، خداوند مالش را افزایش دهد و اگر کسی برای افزایش مال از دیگری تقاضا کند، خداوند به سبب آن، از روزی اش کم می کند.
📚 نهج الفصاحه/ح2652
✍🏼 چون خداوند مالک انسان و رازق اوست، درخواست از دیگری به منزله شریک دانستن دیگران در دادن رزق است.
#دریافت_روزانه_حدیث
#افزایش_برکت_و_روزی
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
4_5893408880662156092.mp3
8.43M
🎙 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دستاندرکاران کنگره ملی شهدای استان لرستان. ۱۴۰۲/۸/۳
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
معنای زیبای صلوات هم همین است؛ وقتی که ما می گوییم:
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
در حقیقت همین خدمت رساندن به جوانان چمن است چون آنها هستند که سزاوار سلام و صلوات و تهیت و درود اند؛ ولی البته در صلوات یک نکته ی بسیار لطیفی وجود دارد و آن هم این است که ما صبا(نسیم صبحگاهی) را واسطه قرار نمی دهیم چون حتی صبا و نسیم صبحگاهی بهاری هم با همه ی لطافت و طراوت و پاکیزگی که دارد لایق آن بارگاه نیست و لذا خداوند را واسطه قرار می دهیم و بجای اینکه «ای صبا» بگوییم، می گوییم: «ای الله» چون اللهم یعنی ای خدا که تو تهیت بفرست بر آن نازنین ها؛ یعنی هیچ چیزی و هیچ کس لایق این نیست که واسطه ی تهیت به آن انوار پاک باشد.
#نور_ماه
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
خدا کند غیرمنتظرهترین اتفاقِ ممکن بیفتد،
خدا کند حالِ همه خوب شود.
خدا کند اینبار که پاییز تمام شد؛
زمستان نشود،
بهار شود.
خدا کند باران که بند آمد،
آفتاب بتابد و رنگینکمان شود.
خدا کند درختهای خشک،
ناگهانی سبز شوند، آدمهای غمگین، ناگهانی لبخند بزنند
و همه چیز، ناگهانی خوب شود.
خدا کند که
خدا روی سقف صیقلیِ آسمان برایمان پیغام بنویسد که
«کافیست هرچه غصه خوردید و رنج کشیدید و کسی را نداشتید!
آمدهام اندوه زمین را پاک کنم، همهتان خوب میشوید، همه چیز درست میشود.....
❤️🍃
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
#شرح_دل
جایش خالیست...
ولی جای خالیاش از همه حاضرین زیباتر است...
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
ای صبا گر به جوانان چمن بازرسی
خدمت ما برسان سرو و گل و ریحان را
┈┄┅═✾ معنای کلمات ✾═┅┄┈
[ صبا ] باد صبحگاهی بهاری، بادی که به وقت صبح و در فصل بهار می وزد
[ چمن ] باغ، بوستان، گلزار
[ بازرسی ] از ریشه ی "باز رسیدن" یعنی دوباره رسیدن، دوباره دیدار کرد، باز هم دیدن
[ خدمت رساندن ] یک ترکیب و تعبیری بود که در گذشته بکار می رفت؛ اما امروز استعمال ندارد. این تعبیر دقیقا مرادف "سلام رساندن" امروز است. ما امروز می گوییم: «سلام ما را به فلانی برسان» و در زمان حافظ می گفتند: «خدمت ما را به فلانی برسان»
[ گل ] وقتی در ادبیات ما لفظ "گل" بکار می رود مقصود گل رز است
[ ریحان ] "ریحان" علاوه بر سبزی خوردنی، به انواع گل ها جزء گل سرخ(رز) گفته می شود؛ یعنی وقتی "ریحان" گفته می شود مقصود هر گیاه معطر و خوشبویی است، البته بجزء گل سرخ و به همین خاطر گل را کنار ریحان قرار می دهد؛ چرا که اگر تنها "ریحان" می گفت شامل گل سرخ نمی شد و در نتیجه اشاره به تمام گل ها نکرده بود؛ ولی وقتی "گل و ریحان" می گوید مقصود گل سرخ به همراه همه ی گل های دیگر است
┄┅═✾ شرح ✾═┅┄┈
حافظ از سرو و گل سرخ و انواع گل های دیگر به جوانان باغ تعبیر و توصیف می کند و این هم بخاطر آن طراوت و شادابی و خرمی است که در آنها وجود دارد، همانطور که جوانان چنین ویژگی را دارند و هر کسی چنین ویژگی هایی داشته باشد ولو پیر هم باشد به او جوان گفته می شود.
حافظ به نسیم صبحگاهی می گوید: تو که به باغ می روی، تو که در باغ می وزی. اگر سرو و گل و ریحان را مثل روزی های قبل باز هم دیدی، سلام من را به آنها که جوانان چمن و باغ اند برسان.
سلام نشانه ی دوستی است و در حقیقت حافظ می خواهد بگوید که به آنها بگو من شما را دوست دارم، شما ها دوست داشتنی های من هستید، من شوق دیدار شما را در سَر دارم، دوست دارم شما را ببینم.
ولی عرض کردیم که حافظ شاعری عارف است و قاموس و فرهنگ یک عارف کاملا با قاموس و فرهنگ ما متفاوت است. جوانانی که در فرهنگ ما معنایی دارد، در فرهنگ و معنای یک عارف یک معنای دیگری دارد که سرو و گل و ریحان هم همینطور است.
حافظ وقتی جوانان می گوید؛ یعنی جوان بختان و بالغان؛ کسانی که به بلوغ رسیده اند و از این عالم طفولیت پَر کشیدند. گفت:
خلق اطفال اند جزء مست خدا
در حقیت حافظ جوانی و حیات و سرزندگی را در سن و سال نمی داند، جوان در مسلک او کسی نیست که یک سن و سال خاصی داشته باشد، مربوط به دهه ی خاصی باشد و بلکه از نظر حافظ جوان کسی است که هموار در یاد حق باشد چون یاد حق است که به آدمی نیرو و نشاط و سرزندگی و طراوت می بخشد که همه ی اینها از ویژگی های جوان است. حافظ در جایی می گوید:
هر چند پیر و خسته دل و ناتوان شدم
هر گَه که یادِ رویِ تو کردم جوان شدم
پس حافظ جوان شدن و جوانی یافتن را در ذکر و یاد حق می بیند و بر همین اساس چه بسا پیران سالخورده ای که در نگاه او جوان باشند و ای بسا جوانان چابک و چالاکی که در نگاه او پیران سالخورده باشند.
حافظ می گوید:
گر چه پیرم تو شبی تنگ در آغوشم کَش
تا سحرگه ز کنارِ تو جوان برخیزم
قبول دارم که من پیرم! ولی اگر در آغوش رحمت تو قرار گیرم جوان می شوم؛ یعنی جوانی و نشان و حیاط وقتی است که آدمی در دامان تو باشد، در آغوش رحمت تو باشد و این هم البته بدون معرفت امکان پذیر نیست و لذا در جایی می گوید:
به یک جرعه جوانم کن که پیرم
یعنی یک جرعه از باده ی معرفت به من بنوشانی، مَنِ پیر جوان می شوم، پس جوان کسی است که جرعه ای از معرفت نوشیده باشند.
حالا کسانی که در این باغ و چمن عالم از این جرعه نوشیده باشند و به معرفتی رسیده باشند و در نتیجه فکر و ذهن آنها تنها خدا شده باشد، اینها جوانان چمن می شوند؛ جوانانی که مثال سرو دارند؛ یعنی مثل سرو قد کشیده اند و آسمانی شده اند و راستی پیشه کرده اند و یک وقار و طمأنینه ای پیدا کرده اند که اینها از ویژگی ها سرو است.
سرو وقتی بلند تر می شوند دامانش را جمع می کند و شاخه هایش از پراکندگی خارج می شود و صاف قد می کشد، جوانان چمن یعنی کسانی که به معرفتی رسیده اند و از جمله ویژگی های آنها همین سرو گونه بودن است.
و آنها مثال گل سرخ دارند و مانند گل سرخ لطیف و زیبا هستند.
و مثال ریحان(گل های معطر و خوشبو) را دارند چون وقتی کناز آنها می نشینید، بوی خوش خدا را احساس می کنید. بوی مروت، عطوفت، جوانمردی، انصاف، احساس و عاطفه با تمام وجود لمس و حس می کنید
حافظ سخت دلداده و دلباخته ی این جماعت است و به همین خاطر به نسیم صبحگاهی که در منتهای طراوت و لطافت و پاکیزگی است می گوید: ما که توفیق بار یافتن به بارگاه آن نازنینان عالم و آدم نداریم و اما اگر گذار تو باز هم به آنها افتاد، سلام ما را به آنها برسان چون اگر سلام و تحیتی است باید نثار آنها بشود، آنها هستند که ارزش سلام و لیاقت تحیت را دارند.
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
مرا تا جان بود؛
از مهر آن مه بر ندارم دل!
که جان دادن بود آسان و
دلC᭄ برداشتن مشکل...!
#اهلی_خراسانی
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
4_5830262523424674333.mp3
13.88M
🎧 #کلیپ_صوتی | قرائت کامل زیارت آلیاسین به همراه بیانات و ذکر حضرت آیتالله خامنهای از فرازهای آن
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
✍حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند:
با هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان به خاك ماليده نمى شود پس نماز را به پادار و بينى شيطان را به خاك بمال.
📚بحارالانوار 53: 182
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
🔰حقیقت مَثَل معروف «خودت میبری و خودت میدوزی»
✍️گویند مردی عصبی در شهر بود که با همه مشکل داشت. روزی پارچهای به خیاطی برد و از او خواست برای او شلواری بدوزد. پارچه را داد و گفت: من یک هفته بعد میآیم شلوار را بگیرم، وقتی آمدم، نگویی پدرم مرده بود، مغازه تعطیل بود؟ نگویی سوزن شکست؟ نگویی، قیچیام گم شده بود؟ گفت و گفت سرانجام گفت: پارچه را بده من، ای مردک اصلا نمیخواهم برای من شلواری بدوزی!! پارچه را برداشت و رفت.
برخی از ما نیز چنین میکنیم، مثال: وقتی پولی نیاز داریم به دوستمان نمیگوییم و بعدا از ما میپرسد چرا نگفتی؟ میگوییم: فکر کردم نداری، و اگر داشته باشی به من نمیدهی، چون ده سال پیش یکبار پول خواستم گفتی ندارم!! اینجاست مثل «خودت میبری و خودت میدوزی» را استفاده میکنند.
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
پروردگارا🙏
در اولین روز هفتـه
اُمید مان
بہ رحمت توست💕
هر آنکہ چشم گشود
قلبش سرشار از امید🌸🍃
و زندگیش سرشار
از رحمت و برکت تو باد🙏
آمیـــن یا رَبَّ الْعالَمین 🙏
ای پروردگار جهانیان 🙏
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق
┅═✾ شرح ✾═┅┄┈
من بدنبال یک سینه و دل هستم؛ ولی نه هر دلی. دلی که من دنبالش هستم دلی است که شرحه و شرحه شده از فراق است؛ یعنی فراق را حس و لمس کرده باشد چون چنین کسی است که می تواند حرف های من را درک و احساس کند و با شنیدن من را سبک کند.
گاهی لفظ و حرف کارکرد خود را از دست می دهد، مانند اسب که در خشکی بکار آید؛ ولی وقتی به دریا رسد کاری از این مرکوب ساخته نیست و باید این مرکوب را به قایق عوض کرد. مولوی می گوید:
غیر نطق و غیر ایما و سجل
صد هزاران ترجمان خیزد ز دل
گاهی از حرف کاری ساخته نیست و حرف نمی تواند چیزی را منعکس کند و اینجا مقام سکوت است و فقط دل ها می توانند حرف بزنند؛ دل هایی که از جنس هم باشند و از فراق شرحه شرحه شده باشند که اینها وقتی کنار هم قرار می گیرند حرف نمی زنند و با نگاه خود دنیا حرف را به هم منتقل می کنند. مولوی می گوید:
برفتم دی به پیشش سخت پرجوش
نپرسید او مرا بنشست خاموش
دیشب پیش کسی رفتم که دلی شرحه شرحه از فراق داشت که به من نگاه کرد ولی جویای احوالم نشد و خاموش بود
نظر کردم بر او یعنی که واپرس
که بیروی چو ماهم چون بدی دوش
نظر اندر زمین میکرد یارم
که یعنی چون زمین شو پست و بیهوش
ببوسیدم زمین را سجده کردم
که یعنی چون زمینم مست و مدهوش
من به او نگاه می کردم و او هم به من نگاه می کرد، او به زمین نگاه می کرد و من هم به زمین نگاه می کردم؛ یعنی با نگاه حرف های ما رَد و بدل شد و با نگاه ما حرف های همدیگر را فهمیدیم؛ یعنی گاهی از سخن و کلمات چیزی برنمی آید و اینجا است که نگاه ها زبان و حرف می شوند.
#نور_ماه
#مثنوی
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب: خواندن نماز آیات هنگام ماهگرفتگی امشب واجب است
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
ای که بر مَه کَشی از عَنبر سارا چوگان
مضطرب حال مگردان من سرگردان را
┈┄┅═✾ معنای کلمات ✾═┅┄┈
[ ای که ] ای کسی که
[ مَه ] مخفف ماه
[ کشی ] از ریشه ی "کشیدن" و کشیدن معنا های مختلفی دارد: ۱. نقاشی کردن و "بکش" یعنی نقاشی کن ۲. دراز کردن ۳. حرکت دادن که در اینجا به معنای اخیر است
[ عنبر ] یک عطر طبیعی است و چیزی شبیه به مشک است و البته خوشبوتر؛ با این تفاوت که مشک از نافه ی آهوست و عنبر از یک ماهی دریا به دست می آید. یک ماهی در دریا است که بدان "ماهی عنبر" گفته می شود و این ماهی در معده و روده هایش یک ماده ی چرب و خوشبو و اغلب خاکستر رنگی دارد که به ندرت سیاه رنگ است که البته نوع عالیش سیاه رنگ است و اسم آن ماده ی خوشبو و معطر را بنام همان ماهی گذاشته اند و "عنبر" گفته اند
[ سارا ] یک صورت دیگری از واژه ی" سَرِه" است که نقطه ی مقابل آن "ناسره" است؛ سره به معنای خالص و ناسره به معنای خالص است. پس "سارا" یعنی خالص، بی غش و از این رو "زر سارا" یعنی طلای خالص و "عنبر سارا" یعنی عنبر خالص و نامغشوش
[ چوگان ] نام یک چوب است که دقیقا مانند عصا کشیده و سر آن خمیده است که با آن چوب در گذشته ی دور و دور باز می کردند بنام همین "بازی چوگان" یا "چوگان بازی" و بازی است به این صورت بود که چند نفر سوار اسب می شوند و هر کدام یک چوگان بدست داشتند و با این چوگان خود را به یک توپ کوچک که "گوی" می گفتند می رساندند و محکم به آن می زدند تا وارد دروازه ی حرف بشود. خاستگاه این بازی همین ایران است؛ ولی امروز این بازی جهانی شده و گاهی نیز بدون اسب نیز بصورت پیاده انجام می گیرد که معروف به "حاکی" شده و حاکی انواع مختلفی از حاکی روی یخ و چمن و خاک پیدا کرده است
[ مضطرب حال ] آشفته حال، پریشان احوال
┄┅═✾ شرح ✾═┅┄┈
خداوند سبحان در یک آیه ی بسیار امید بخش می فرماید:
إن الله علی کل شیء قدیر
شک نکن که خداوند هر کاری را بخواهد می تواند انجام بدهد
خداوند سبحان این را در قرآن فرموده و در عالم طبیعت هم نشان داده، مانند ملکه ی زیبایی که از خاک برآمده؛ خداوند باران می فرستد و در نتیجه ی این باران گیاهان و درختان می روید و حیوان که از این گیاهان مصرف می کند محصول لبنیات می دهد و انسان از لبنیات و گوشت حیوان مصرف می کند که بخشی از آن تبدیل به نطفه می شود و نطفه تبدیل به ملکه ی زیبایی می شود. پس خاستگاه اصلی ملکه ی زیبایی خاک است و اینکه قرآن می فرماید:
إنا خلقناکم من تراب
ما همه ی شما را از همین خاک ساختیم و حالا انسان نهایت توانایی است ساخت کوزه و خشت است؛ ولی خداوند ملکه ی زیبایی می سازد، صورتی می سازد که مانند ماه تابان زیباست و با زلف های عطرآگینی که کنار این صورت دارد و هر تار این زلف مانند چوگان کشیده و سَر آن کمی خمیده است و گاهی نسیم می آید و به این زلف ها می خورد و این زلف های به صورت ماه می خورد که مثل ماه زیبا است و مثل گوی گرد است. و حافظ را به یاد همان چوگان و گوی انداخته است و خدا را مثل آن سواری که با این چوگان به این گوی می زند و اینجا است که فریاد می زند: ای خدایی که به صورتی مثل ماه چوگان معطر زلف می کشی؛ یعنی ای کسی که از خاک یک چنین نقش بدیعی پدید آوردی، چوگانی از زلف و گویی از صورت چون ماه ساختی و تو که انقدر قدرت داری و توانا هستی، پس می توانی اضطراب و تشویق و آشفتگی و دل آشوبی من را دور کنی، بیا و من را مضطرب نخواه، آشفته نپسند. بقول مولوی:
این چنین میناگریها کار تست
این چنین اکسیرها اسرار تست
آب را و خاک را بر هم زدی
ز آب و گل نقش تن آدم زدی
حافظ می گوید: ای کسی که بر چهره ی چون ماه چوگان می کشی؛ چوگان زلف که معطر به عنبر خالص شده باشد، من به اندازه ی خودم حیران و سرگردان هستم که دیگر مرا آشفته نکن
البته خدا کسی را مضطرب نمی کند و انسان ها خود زمینه ی اضطراب را فراهم می کنند؛ ولی تا خداوند نخواهد آنها مضطرب نمی شوند و اگر بخواهد می تواند آن اضطراب را از آنها دور کند.
این بیت یک معنای لطیف دیگری هم دارد و آن معنا خطاب به کسانی می باشد که از یک جلوه و جمالی برخوردارند و رویی مانند ماه دارند؛ اما در عین حال گاهی در برابر آیینه دست به قلم می شوند و چهره را آرایش می دهند که امروز به گونه ای و در گذشته ی دیگر به گونه ی دیگر معمول بوده که از عنبر چون سیاه رنگ بود یک خطوط هلالی خاصی بالای ابروان می کشیدند تا زینت بیشتری پیدا کنند و حافظ آن خطوط آرایشی را به چوگان تشبیه کرده و آن صورت مثل ماه را بدلیل گردی که دارد به گویی تشبیه کرده و می گوید: ای کسی که به صورت چون ماه خودت از عنبر ناب چوگان می کشی؛ یعنی چیزی شبیه چوگان نقاشی می کنی، می دانی با این کار چه کاری انجام می دهی؟ مرا آشفته و پریشان می کنی و بین که من در زندگی ام به اندازه ی خودم سرگردان و حیران هستم و تو دیگه با این کار ها ما را آشفته نکن:
زلف بر باد مَده تا ندهی بر بادم
و این یک حقیقتی است که بسیاری بدان توجه ندارند و با یک آرایش های خاصی وارد کوی برزن می شوند، غافل از اینکه با این کار ها چه دل هایی را پریشان می کنند، چه آدم هایی که از زندگی های خود سَرد می کنند، چه دل هایی را که به هم می ریزند و در نتیجه چه خانه هایی که به هم ریخته می شوند و جالب است که وقتی اتفاق ناگواری برای اینها می افتد از خداوند گله مند می شوند که من چرا؟ من چکار کردم؟ ولی نمی داند که چه خانه های را خراب و ویران کرد و چه دختر بچه هایی را که بی پناه و بی سرپرست کرد. و اگر حجاب را از این نظر بنگرید چه معنا و لطافتی پیدا می کند.
#نور_ماه
#غزلیات_حافظ
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9