🔴🔶ثمرات و برکات فرزندان:
آیات و روایات، بیانگر این است که فرزند دار شدن، ثمرات و برکاتی برای والدین دارد که در اینجا به چهارمورد از این ثمرات و تأثیرگذاری ها اشاره می شود:
1 .فرزندان؛ عامل اقتدار و نیرومندی والدین
قرآن کریم، داشتن مال و فرزندان را نشانه امداد الهی و وسیله قدرتمندی و اقتدار می داند و می فرماید: ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَ أَمْدَدْناکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ جَعَلْناکُمْ أَکْثَرَ نَفیراً (۱)
سپس غلبه و تسلط بر آنها را به شما باز می گردانیم و شما را به وسیله اموال و فرزندانی یاری می کنیم و از حیث نفرات، بیشتر (از آنها) قرار می دهیم.
امام زین العابدین علیه السلام نیز در این مورد فرمود:مِن سَعَادَةِ الرَّجُلِ أَن یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ یَستَعِینُ بِهِم(۲)
از سعادت مرد این است که فرزندانى داشته باشد تا در مشکلات به یاریش برخیزند.
بنابراین، یکی از پایه های اصلی قدرتمندی، تولید ثروت و پیشرفت هر خانواده و جامعه ای، جمعیتِ آن است.
از طرف دیگر، جمعیت جوان، مؤمن، اهل کار و خالق میتواند با نیروی فکری و قوت بدنیِ خود گام های مؤثری در رشد و تعالیِ خود، خانواده و جامعه بردارد.
به همین دلیل رهبر معظم انقلاب (حفظه الله)، اقتدار ملی را به عنوان سیاست راهبردی کشور اعلام کرده و فرمودند: امروز سیاست جمهوری اسلامی، عبارت است از اینکه ملّت ایران باید خود را قوی کند. اگر ملّتی قوی نباشد و ضعیف باشد، به او زور می گویند. اگر ملّتی قوی نباشد، باج گیران عالَم از او باج می گیرند.
اگر بتوانند به او اهانت می کنند. اگر بتوانند، زیر پا او را لگد می کنند. طبیعت دنیایی که با افکار مادّی اداره می شود، همین است؛ هر که احساس قدرت بکند، نسبت به کسانی که در آنها احساس ضعف می کند، زورگویی خواهد کرد.(۳)
پانوشت:
1)سوره اسرا آیه ی۶
۲) وسائل الشیعة، ج 21 ،ص 356
۳) بیانات در حرم مطهر رضوی، 1/1 /1393.
مطالعه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/ojl0865ynz3bgmew
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_پنجم
@taghcheh1399
🔴🔶خواندن و شنیدن هم زمان آیه سجده
آیا در صورت خواندن و شنیدن همزمان آیه سجده، انجام یک سجده کافی است؟
*آیات عظام امام، خامنه ای و سیستانی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه با توجه بوده و با اختیار به آیه گوش داده، باید دو سجده نماید و اگر بی اختیار به گوشش خورده است، یک سجده کافی است. [1]
*آیت الله العظمی بهجت: اگر چه احتیاط مستحب دو بار سجده است. [2]
ادامه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/nwmkv57n6w3blag6
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_پنجم
@taghcheh1399
🔴🔶آیا خدا دیده می شود؟
نکته اول: اگر منظور از دیدن، دیدن با چشم (رؤیت بصریّة) باشد، جواب منفی است ؛و تفاوتی بین دنیا و آخرت ندارد.
دلایل ممتنع بودن رؤیت خداوند به معنای مذکور، متعدد هست که به دو مورداشاره میشود:
الف: دیدن با چشم، وقتی معنا دارد که آن چیز، جسم یا جسمانی باشد و چنین چیزی حتماً دارای جهت هست و چیزی که جهت داشته باشد، محدود است و نیازمند مکان، درحالیکه خداوند از تمام این امور منزه است.
ب: اگر بگوییم خدا دیده میشود: یا تمام ذات الهی را میبینیم که لازمهی آن محدود بودن هست و یا جزئی از ذات را مشاهده میکنیم که لازمه آن مرکب بودن و دارای اجزاء بودن خداوند است که تمام این امور در حقّ خداوند محال هست.
قران کریم میفرماید: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطيفُ الْخَبير»؛«چشمها او را نمىبينند؛ ولى او همه چشمها را مىبيند؛ و او بخشنده (انواع نعمتها و باخبر از دقايق موجودات) و آگاه (از همه) چيز است»(1)
نکته دوم: اگر معنای رؤیت خداوند، مشاهده قلبی باشد، این امر اشکالی ندارد.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در جواب ذعلب یمانی که از ایشان پرسید:
ادامه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/jl0865yejz3bgmew
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_پنجم
@taghcheh1399
🔴🔶گردشی به پهنای ایران
مناسبت: روز ایران گردی و ایران شناسی
درباره ایران گردی و ایران شناسی:
30 اردیبهشت روز ایرانگردی و ایران شناسی نامگذاری شده است.
صنعت گردشگری از قرنهای متمادی با اشكال متنوع و خاص خود در جوامع انسانی وجود داشته و در طی سالها با اُفت و خیزهای فراوانی همراه بوده و در هزاره سوم میلادی با سرعتی بیش از گذشته توسعه و گسترش خواهد یافت .
توسعه پایدار در تمام بخشها از جمله گردشگری ، نیازمند فراهم سازی زیربناهای مناسب اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، روابط خارجی و … است. مشاركت همه جانبه مردم در طرحهای توسعه ملی ، منطقه ای و محلی در بخش گردشگری ، فراهم ساختن زمینههای لازم جهت سرمایهگذاری ، برقراری روابط دوستانه با سایر كشورها ، استفاده از تجربیات دیگر كشورها ، برقراری امنیت و آرامش در كشور از الزامات آن است.
مطالعه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/7ozb8r4zm6369anp
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_پنجم
@taghcheh1399
15.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🔶 بازی بزن به هدف
♦️قابل اجرا برای گروه سنی ۳تا۱۳سال
♦️آموزش غیرمستقیم:تقویت هوش اخلاقی مثل تحمل وبردباری .وحفظ تعادل.ایجادنشاط وسرگرمی تخلیه هیجان.تقویت عضلات بدن
#فوتو_کلیپ
#روز_بیست_و_پنجم
#گروه_تبلیغی_ب_مثل_بازی
@taghcheh1399
🔴🔶صراحت در بیان عقیده
در فضای مجازی صریح باشیم:
صراحت در بیان عقیده
یکی از مولفه های اخلاق اجتماعی، توجه به ارزش های اخلاقی در گفت و شنود و یا همان سخن گفتن و سخن شنیدن است.
انسان به دلیل روابطی که با سایر انسان ها دارد از ابزار گفت و شنود بهره می برد و خواه ناخواه برای اصلاح این روابط، نیازمند رعایت حد و مرزهایی در امر سخن گفتن و سخن شنیدن است.
سخنگفتن، يكى از ويژگىهاى مهم انسان است كه در قرآن كريم هم بر آن تكيه شده است:
خَلَقَ الاْنْسانَ * عَلَّمَهُ الْبَيان(1).
خداوند انسان را بيافريد و به وى سخنگفتن آموخت.
سخنگفتن از جمله نعمات الهیست که خداوند به واسطه ی لطفش توانایی آن را به انسان بخشیده است، پس بر انسان لازم و واجب است به پاس شکر این نعمت، به اصول اخلاقی سخن گفتن و سخن شنیدن توجه نماید.
ازجمله ویژگی های لازم برای سخن گفتن، صراحت داشتن در کلام است.صراحت در سخن، نقطه ی مقابل دو پهلو سخن گفتن است.
ویژگی سخن صریح
سخن صریح سخنی است که تکلیف نوع فکر، اندیشه، نیت حقیقی،دوستی یا دشمنی و موافقت و مخالفت گوینده را مشخص می کند.
ویژگی صراحت در سخن با جسورانه سخن گفتن متفاوت است.صراحت در سخن مخصوصا زمانی که پای مصلحت اجتماع در میان است و یا حقی در حال تضییع شدن است اهمیت ویژه ای پیدا می کند.
عوارض عدم صراحت در تبیین عقیده
تفسیر و تحلیل های نادرست، سوء برداشت ها و مصادره به مطلوب نمودن سخن، از عوارض عدم صراحت در کلام است.
حضرت ابراهيم(عليه السلام) درگفتگو با دشمنان می گوید:
وَبَدا بَيْنَنا وَبَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ اَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاْللّهِ وَحْده)۲).
ميان ما و شما براى هميشه دشمنى و كينه پيدا شده (و هيچ عاطفه و محبتى با شما نداريم) تا وقتى كه به خداى يگانه ايمان بياوريد.
بنابراین بر انسان لازم است تا در بیان عقیده ی خویش صراحت داشته باشد.
فضای مجازی و نیاز به صریح گویی:
امروزه بعضی از افراد در جمع های دوستانه و یا اجتماعی و یا حتی در گروههایی که در فضای مجازی به عضویت در می آیند، هنگام سخن گفتن به اصل صراحت در سخن توجه نمی کنند و برای طرد نشدن از جمع، عقیده ی خویش را پنهان می کنند.اگر چنین ویژگی در انسان رسوخ نماید، توان مقابله با گناه را از دست می دهد و به خاطر ترس از قضاوت ها، برداشت ها و برخوردهای دیگران از گفتن کلام حق و بیان عقیده ی خویش اجتناب می ورزد و این مساله تزلزل در عقاید را به دنبال خواهد داشت.
البته گاهی ممکن است شرایط ایجاب کند که برای حفظ مصلحتی مهم تر ، انسان عقیده ی خویش را در کلام ابراز ننماید، اما این امر مربوط به شرایط خاص است و در حالت عمومی صراحت در بیان عقیده باید مورد اهتمام قرار گیرد.
ادامه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/o6grd4emow38kyeq
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_پنجم
@taghcheh1399
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🔶حیف است ابدیتمان را خراب کنیم
🔹عزیزان ما یک مولود ابدی هستیم!
🔶حیف است که آدم عمر را مفت بفروشد.
#پادکست_اکولایزر
#روز_بیست_و_پنجم
#گروه_تبلیغی_حجره_مجازی
@taghcheh1399
🔴🔶شرایط نماز مسافر-مسافر و احکام آن
سوال: شرایط وجوب قصر بر مسافر در نمازهای چهار رکعتی کدام است؟
جواب: امور هشتگانه ذیل است:
۱. سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد یعنی رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ شرعی باشد، مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد.
۲. از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد، بنا بر این اگر از ابتدا قصد پیمودن هشت فرسخ را نداشته و یا قصد پیمودن کمتر از آن را داشته باشد و بعد از رسیدن به مقصد تصمیم بگیرد به جایی برود که فاصله آن با مکان اول کمتر از مسافت شرعی است، ولی از منزل تا آن جا به اندازه مسافت شرعی است، باید نمازش را تمام بخواند.
۳. در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنا بر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود برگردد یا مردد شود، حکم سفر بعد از آن بر او جاری نمی شود، هرچند نمازهایی که قبل از عدول از قصد خود به صورت شکسته خوانده، صحیح است.
۴. قصد قطع سفر در اثنای پیمودن مسافت شرعی با عبور از وطن خود یا جایی که می خواهد ده روز یا بیشتر در آن جا بماند، نداشته باشد.
۵. سفر از نظر شرعی برای او جایز باشد، بنا بر این اگر سفر معصیت و حرام باشد، اعم از این که خودِ سفر حرام باشد مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامی باشد مثل سفر برای راهزنی، حکم سفر را ندارد و نماز تمام است.
۶. مسافر از کسانی که خانه بدوش هستند، نباشد مانند بعضی از صحرانشینان که محل زندگی ثابتی ندارند، بلکه در بیابان ها گردش می کنند و هر جا آب و علف و چراگاه پیدا کنند، می مانند.
۷. مسافرت را شغل خود قرار نداده باشد مانند باربر، راننده و ملوان و غیره و کسی که شغل او در سفر است، ملحق به اینهاست.
۸. به حدّ ترخّص برسد و منظور از حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود.
پی نوشت :اجوبه الاستفتائات سوال640
مطالعه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/7vmg6q36z85b8kzr
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_پنجم
@taghcheh1399
🔴🔶احکام جلوگیری از بارداری
مناسبت: روز ملی جمعیت
جلوگیری از بارداری بدون اجازه شوهر:
2-موضوع: جلوگیری از بارداری بدون اجازه شوهر
سوال: آیا زن میتواند بدون اجازه شوهر به وسیلهی دارویی که ضرر زیادی ندارد، از بارداری موقتاً جلوگیری نماید؟
جواب:
امام خمینی: خیر. بدون رضایت شوهر جایز نیست.
ایت الله خامنه ای: محل اشکال است. (بنابراحتياط بدون رضايت شوهر اقدام نکند)
ادامه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/7ozb8r4z9q569anp
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_پنجم
@taghcheh1399