eitaa logo
آیت الله مرتضی تهرانی
1.9هزار دنبال‌کننده
621 عکس
708 ویدیو
5 فایل
www.ommeabiha.ir ارتباط با ما: @ad_movahed
مشاهده در ایتا
دانلود
030726_1SoAbd.mp3
22.04M
🔰 📆 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ 💠 حجت الاسلام و المسلمین تهرانی 👉 @mortezatehrani_ir 🌐 mortezatehrani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ظهور حضرت بقیة‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه از بیشتر فرماندهان لشکر حضرت صاحب‌الزمان صلوات‌الله‌علیه از ایرانی‌ها هستند. @mortezatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 ارزش آزادی به این بستگی دارد که از این لغت چه مفهومی قصد شده باشد. اگر آزادی در بعد حیوانی موردنظر باشد، اولا اين نوع از آزادی‌خواهی با ادعای خداپرست بودن منافات دارد، در ثانی عقلا محال است که این نوع آزادی برای همه اتفاق بیفتد. 🌺 لغت بندگی هم به صورت مطلق خوب و یا بد نیست. شأن انسان بالاتر از این است که مثل حیوانات بنده غرایزش شود. انسانی که آرزوی پسرفت از مقام انسانیت را دارد، عقلش معیوب است. حتی در بین جوامع تک بعدی و غیرمتدین هم آزادی مطلق برای انسان ها ممکن نیست. 🌹مدعیان آزادی در بعد حیوانی، یا قدرت تجزیه و تحلیل گفتار خودشان را ندارند، و یا اینکه مزدور هستند و می‌خواهند جامعه را به هم بزنند. 🌸اگر انسان بندگی خدا را بکند، بالاترین مقام برای او همین است و از امیرالمؤمنین صلوات‌‌الله‌علیه نقل شده که می‌فرمایند: این افتخار برای من کفایت می‌کند که بنده خدا باشم و از غیر او آزاد باشم. یعنی فقط یک وابستگی داشته باشم و از وابستگی‌های دیگر آزاد باشم. برگرفته از سخنرانی 86/9/15 مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی (رحمت‌الله‌علیه) @mortezatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معانی کلمات بر اساس دیدگاه‌ها 🌸 تشخيص مصادیق يك ارزش و یا يك ضدارزش الهی با قطع‌نظر از آن کانالی که از سوی حق‌تعالی برای آگاهی قرار داده شده، مثل وجود انبيا و رسولان، براي هيچ انسانی ممكن نيست. مثلاً قتل با توجه به بُعد معنوی انسان، ممکن است ارزش و يا ضدارزش باشد. در بعضی موارد ارزش است و در بعضی موارد ضدارزش. 🌹نقش دين در نحوه تفكر انسان نسبت به احكام نظری اين است كه مصاديق لغات و واژه‌ها را مشخص می‌كند. كشتن و یا کشته شدن را مردم طبيعی به‌گونه‌ای تفسير مي‌كنند و مردم الهی به گونه‌ای ديگر. دیندار نمی‌تواند از جانب خودش این لغت را تفسیر و عَرضه كند. بايد اين تفسير را مستند به يك مبدأ و منبع قابل قبول كند که آن مبدأ، خدای متعال است. 🌺 اگر ائمه معصومین چيزی را فرموده باشند كه برخلاف نگرش انسان‌های طبيعی است، (آنها از طرف خودشان این مطلب را بیان نکرده‌اند. چرا؟ چون) خودشان فرموده‌اند كه ما از خودمان اين حرف را نمی‌زنیم. ما از رسول‌الله نقل می‌کنیم و او شخصيتی است كه رابط بين خدای متعال و ديگران است. خدا فرموده است: «وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى. إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» اين بنده من يك حُسن بيشتر ندارد، و آن این است كه از خودش چيزی ندارد؛ هر چه مي‌گويد از من دارد. نداشتن، از ديدگاه انسان طبيعی عيب است، ولي از ديدگاه حق‌تعالی كه مي‌فرمايد «وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى. إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» يك حُسن كامل است كه هيچ حُسنی در عرض اين حُسن نمی‌تواند باشد. برگرفته از سخنرانی 1386/9/15 آیت‌الله مرتضی تهرانی (رحمت‌الله‌علیه) @mortezatehrani
بسم الله الرحمن الرحیم جلسه شب جمعه این هفته ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 🔷 شروع برنامه از اذان مغرب، با اقامه نماز جماعت 🔹توسل به ائمه اطهار (صلوات الله‌ علیهم) 🔹بیان احکام توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا زارع 🔹تلاوت قرآن 🔸سخنرانی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا عبدالعلی تهرانی 🔹 مداحی نشانی: میدان قدس خیابان دزاشیب خیابان عمار کوچه صالحی کوچه منصور ، حسینیه آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی موقعیت روی نشان: https://nshn.ir/7bvWrBWxua_B 🔻لینک پخش آنلاین جلسه: https://www.aparat.com/Ommeabiha_ir/live 👉 @mortezatehrani
030803_1AhZar.mp3
6.2M
🔰 📆 پنج شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳ 💠 حجت الاسلام و المسلمین 👉 @mortezatehrani_ir 🌐 mortezatehrani.ir
030803_1RoMah.mp3
7.54M
🔰 📆 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳ 💠 حاج آقا 👉 @mortezatehrani_ir 🌐 mortezatehrani.ir
030803_1SoAbd.mp3
22.29M
🔰 📆 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳ 💠 حجت الاسلام و المسلمین تهرانی 👉 @mortezatehrani_ir 🌐 mortezatehrani.ir
بسم الله الرحمن الرحیم جلسه شب جمعه این هفته ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 🔷 شروع برنامه از اذان مغرب، با اقامه نماز جماعت 🔹توسل به ائمه اطهار (صلوات الله‌ علیهم) 🔹بیان احکام توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا زارع 🔹تلاوت قرآن 🔸سخنرانی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا عبدالعلی تهرانی 🔹 مداحی نشانی: میدان قدس خیابان دزاشیب خیابان عمار کوچه صالحی کوچه منصور ، حسینیه آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی موقعیت روی نشان: https://nshn.ir/7bvWrBWxua_B 🔻لینک پخش آنلاین جلسه: https://www.aparat.com/Ommeabiha_ir/live 👉 @mortezatehrani
🌸 آیت الله مرتضی تهرانی رحمت الله علیه: مظلوم باشی بهتر از آن است كه ظالم باشی. (برگرفته از سخنرانی 1386/9/29) 👉 @mortezatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دشمنی شدید یهود با مسلمانان 🌺 آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی (رحمت الله علیه): 🌸 لتَجِدَنَّ أَشَدَّ ٱلنَّاسِ عَدَٰوَةٗ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱليَهُودَ وَٱلَّذِينَ أَشرَكُواْۖ بطور مسلّم، دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت. (سوره مبارکه مائده آیه ٨٢) 🌷مسلمین از صدر اسلام باید این آیه را باور کرده و اجازه نمی‌دانند سرنخ خیلی از کارها در دست این دشمن قرار گیرد. 🌷مرحوم آیت‌الله لنکرانی اولین کسی بود که به حرمت همکاری با گلدکوئست تصریح کرد. 🌷برخی بچه مسلمان‌ها کم‌طاقت و کم‌صبر و پرتوقع و پرآرزو هستند و دلشان می‌خواهد که دوساله میلیاردر شوند. 🌺 عقل می‌گوید: کمک‌کردن به کسی که شدیدترین دشمن نسبت به اسلام است، بالاترین گناه است. 🌸 از نکات بلاغت قرآن حکیم این است؛ حکم موضوعاتی که برای همه عقلا روشن است را بیان نمی‌کند. می‌فرماید؛ وجدان می‌کنی و می‌یابی که بدترین و شدیدترین دشمن، یهود و مشرکان هستند. (برگرفته از سخنرانی 1389/02/16) 👉@mortezatehrani
دشمنی شدید یهود با مسلمانان 🌺 برگرفته از سخنرانی مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی (رحمت الله علیه): 🌸 لتَجِدَنَّ أَشَدَّ ٱلنَّاسِ عَدَٰوَةٗ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱليَهُودَ وَٱلَّذِينَ أَشرَكُواْۖ بطور مسلّم، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت. (سوره مبارکه مائده آیه ٨٢) اگر مسلمین از صدر اسلام این آیه را باور کرده بودند، از همان زمان تصمیم می گرفتند که کار این دشمنی که در اقلیت است به جایی نرسد که بدون اینکه اسمش آورده شود، سر نخ خیلی از کارهای مسلمانان دستش باشد. آیت الله لنکرانی اولین کسی بود که به حرمت همکاری با گلدکوئست تصریح کرد. بعد علماء بزرگ دین تحریم کردند و اسم آن جمع شد، ولی شرکت‌های دیگری به وجود آمد که شرکتهای اقماری همان شرکت اولی بودند. بچه مسلمانها هم که کم طاقت و کم صبر و پر توقع و پر آرزو بودند و دلشان میخواست که دو ساله میلیاردر شوند. 🌺 شخصی که در مشهد کفش فروش است. به من گفت که بچه هایم به جای این که به من کمک کنند که من کارمند نگیرم، می خواهند یک شبه ره صد ساله را بروند؛ ده میلیون تومان از من گرفتند و رفتند. من گفتم که مسئله ده میلیون آنقدر نیست که آدم برایش تب کند، برای اینکه اگر خدا بخواهد دوباره میآید و جایش پر می شود. اما کمک کردن بچه های تو که مسلمان هستی و تا به حال یک رکعت از نمازت ترک نشده و کاسب با انصافی هم هستی، به شرکتی که ریشه اش با چند واسطه به انگلستان و بعد هم به یهود می رسد، گناه بزرگی است. گفت من نتوانستم جلوی آنها را بگیرم. من گفتم که به خدمت امام هشتم صلوات الله علیه برو، التماس کن که ایشان آقایی کنند و اراده کنند که بچه هایت به دامان خودت برگردند و از این خلافی که بر حسب آیه و به حکم عقل بزرگترین خلاف است برگردند. چون عقل می گوید که کمک کردن به کسی که شدیدترین دشمن نسبت به اسلام است، بالاترین گناه است. (ادامه....)
☘️ (ادامه....) سرّ اینکه خدای متعال موضوع را فرموده، ولی حکم را نفرموده است چیست؟ ما در بین خودمان فرض بفرمایید دوستی داریم؛ یک نفر را به او نشان می دهیم و می گوییم این را می بینی، این میخواهد سر به تن شما نباشد، دیگر چیزی نمی گوییم. اگر او به من اعتماد داشته باشد، عقلش حکم می کند که کسی که می خواهد سر به تن من نباشد، من باید حواسم را جمع کنم که او موفق نشود و به خواسته اش نرسد. 🌸 اینها از نکات بلاغت قرآن حکیم است که حکم موضوعاتی که برای همه عقلا روشن است را بیان نمی کند. می فرماید: "هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون"؛ عالم و جاهل مساوی هستند؟ "هل یستوی الاعمی و البصیر"، کور و بینا مساوی هستند؟ "هل یستوی الظلمات و النور"؛ روشنی و تاریکی با هم مساوی هستند؟ موضوع را به صورت سئوال میگوید، ولی حکم را بیان نمی کند. علت بیان نکردن حکم این است که عدم تساوی بین نور و ظلمت؛ عدم تساوی بین دانا و نادان؛ عدم تساوی بین بینا و نابینا؛ معلوم است. این روش در قرآن زیاد هست و مواردش هم جایی است که حکم آن موضوعی که خدای متعال بیان می کند برای مردم روشن است. یکی از آنها هم این مورد است که خدای متعال می فرماید که وجدان می کنی و می یابی که بدترین دشمن و شدیدترین دشمن یهود و مشرکان هستند. (برگرفته از سخنرانی 1389/02/16) 👉@mortezatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دشمنی شدید یهود با مسلمانان (قسمت دوم: ضربه اقتصادی) 💌 آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی (رحمت الله علیه): 🌸 لتَجِدَنَّ أَشَدَّ ٱلنَّاسِ عَدَٰوَةٗ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱليَهُودَ وَٱلَّذِينَ أَشرَكُواْۖ بطور مسلّم، دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت. (سوره مبارکه مائده آیه ٨٢) 🍀 دشمن وقتی که بخواهد ضربه بزند؛ آن نوع ضربه‌ای را انتخاب می‌کند که اثرش بیش از ضربه‌های دیگر است؛ و آن ضربه اقتصادی است. 🌺 چرا برخی پول خود را در راهی می‌دهند که با چند واسطه کمک اقتصادی و مالی به یهود و دشمنان شدید اسلام است؟ چرا دقت و تحقیق نمی‌کنند؟ آیا الان زمانی هست که «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؟ آیا بالاترین ظلم کمک به دشمنان اسلام نیست؟ 🌻 این که الان گفته می‌شود که یهود رشته حیاتی و اقتصادی دنیا را در دست گرفته است، آیا این وضعیت می‌تواند مصداق آن روایاتی باشد که در آخر زمان یهود بر همه جهان حکومت می‌کند؟ 🍃 حکومت اقتصادی از حکومت سرنیزه قوی‌تر است. اسکناس است که سرنیزه و موشک و بمب به‌وجود می‌آورد. (برگرفته از سخنرانی 1389/02/16) 👉@mortezatehrani
دشمنی شدید یهود با مسلمانان (قسمت دوم: ضربه اقتصادی) 💌 آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی (رحمت الله علیه): 🌸 لتَجِدَنَّ أَشَدَّ ٱلنَّاسِ عَدَٰوَةٗ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱليَهُودَ وَٱلَّذِينَ أَشرَكُواْۖ بطور مسلّم، دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت. (سوره مبارکه مائده آیه ٨٢) 🍀 دشمن وقتی که بخواهد ضربه بزند، اگر برایش امکان داشته باشد که چند نوع ضربه بزند؛ آن نوع ضربه‌ای را انتخاب می‌کند که اثرش بیش از ضربه‌های دیگر باشد؛ و آن ضربه اقتصادی است. 🌺 این که ( در معاملاتی که سود آن به یهود می‌رسد) گفته شود که ما که از دست مسلمان گرفتیم و با مسلمان معامله کردیم،(درست نیست. زیرا) وقتی که شایع است که با چند واسطه به آنها می‌رسد، عقل شما می‌گوید که تحقیق کنید. چطور در امور دنیوی و امور مادی و جسمانی خودتان این تحقیقات را می‌کنید؛ اگر ده درصد احتمال بدهید که آن کسی که می‌خواهید پول دست او بدهید پول را بر نمی‌گرداند، دیگر دست او نمی‌دهید! اگر از شما بپرسند که یقین دارید که پول شما را می‌خورد، می‌گویی نه، احتیاط می‌کنی و روزه شک‌دار نمی‌گیری؛ چطور در مورد دین و اسلام روزه شک دار می‌گیری و پول خودت را در راهی می‌دهی که احتمال دارد با چند واسطه کمک اقتصادی و مالی به یهود و دشمنان شدید اسلام باشد؟ چرا در اینجا دقت نمی‌کنی و تحقیق نمی‌کنی؟ شاید بعضی‌ها بدانند و باز هم معامله می‌کنند! اگر بنا باشد این کارها از نظر حکم حرمت عقلی و شرعی داشته باشد، چون موارد آن زیاد است نمی‌گویم، می‌گویید تکلیف ما را زیاد کرد. (ادامه.....)
(ادامه....) 🌹 این جور کارها که ظاهرش خلاف شرع نیست، ولی مورد شبه است، مورد جهل است، یک عده‌ای با انشاالله کارش را درست می‌کنند، اگر اینها واقعا واقعیت داشته باشد، قهرا حرمت شرعی و عقلی پیدا می‌کند. در این صورت آیا الان زمانی هست که «مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً،» که آقا وقتی تشریف می‌آورند که «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» 🌻 ما خیال می‌کنیم که ظلم یعنی یک کسی در کوچه با قداره گردن یک کسی را بزند و یا با چاقو شکم کسی را پاره کند. بالاترین ظلم کمک به دشمنان اسلام نیست؟ این که الان گفته می‌شود که یهود بسیاری از شرکت‌های مهم دنیا را در دست دارد، ولی اسم او نیست و با اسامی دیگران رشته حیاتی و اقتصادی دنیا را گرفته است، آیا این وضعیت می‌تواند مصداق آن روایاتی باشد که در آخر زمان یهود، و نه صهیونیست، بر همه جهان حکومت می‌کند؟ 🍃 حکومت اقتصادی از حکومت سرنیزه قوی‌تر است. زور اسکانس از موشک و سرنیزه بیشتر است. موشک و سرنیزه از بچه‌ها و اولاد این‌ها هستند. اسکناس است که سرنیزه و موشک و بمب به‌وجود می‌آورد. (برگرفته از سخنرانی 1389/02/16) 👉@mortezatehrani
بسم الله الرحمن الرحیم جلسه شب جمعه این هفته ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 🔷 شروع برنامه از اذان مغرب، با اقامه نماز جماعت 🔹توسل به ائمه اطهار (صلوات الله‌ علیهم) 🔹بیان احکام توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا زارع 🔹تلاوت قرآن 🔸سخنرانی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا عبدالعلی تهرانی 🔹 مداحی نشانی: میدان قدس خیابان دزاشیب خیابان عمار کوچه صالحی کوچه منصور ، حسینیه آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی موقعیت روی نشان: https://nshn.ir/7bvWrBWxua_B 🔻لینک پخش آنلاین جلسه: https://www.aparat.com/Ommeabiha_ir/live 👉 @mortezatehrani
030810_1AhZar.mp3
6.22M
🔰 📆 پنج شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۱۰ 💠 حجت الاسلام و المسلمین 👉 @mortezatehrani_ir 🌐 mortezatehrani.ir
030810_1RoMah.mp3
6.06M
🔰 📆 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۱۰ 💠 حاج آقا 👉 @mortezatehrani_ir 🌐 mortezatehrani.ir
030810_1SoAbd.mp3
24.17M
🔰 📆 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۱۰ 💠 حجت الاسلام و المسلمین تهرانی 👉 @mortezatehrani_ir 🌐 mortezatehrani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 چگونه کم‌کم انسان به گناه رغبت پیدا می‌کند؟ آیه‌ای که حضرت زینب سلام الله علیها در مقابل دشمنان خدا خواند: 📖 ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساءُوا السّوأىٰ أَن كَذَّبوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانوا بِها يَستَهزِئونَ؛ سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند! (روم آیه ۱۰) 🍀 عبارت «روابط اجتماعی» ریشه‌ای در اسلام ندارد . برگرفته از سخنرانی مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی (رحمت الله علیه) 1395/07/22 @mortezatehrani
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 چگونه انسان به‌تدریج به گناه رغبت پیدا می‌کند؟ ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: وقتی کتاب‌های مقاتل را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، وقتی با یزید صحبت می‌کند و یزید علیه‌لعائن‌الله را مخاطب قرار می‌دهد، به این آیه کریمه استدلال می‌کند، می‌فرماید: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساءُوا السّوأى أَن كَذَّبوا بِآياتِ اللَّهِ وَكانوا بِها يَستَهزِئونَ». ✅ کسانی که راه سعادت و راه خوشبختی و رشد انسانی را کنار بگذارند و راه کج بروند و صراط مستقیم را نروند، هرچه آن کج‌راهی را ادامه بدهند، (از آن دورتر می‌شوند) و آن فطرت انسانی که خدا در وجود آن‌ها خلق فرموده است که باید آن فطرت را تقویت کنند و آینه روحشان را جلا بدهند که از ظرائف اطلاع پیدا کند و با آن وضعیت انعکاس خودش بیانگر آن‌ها باشد، دیگر آن حالت از بین می‌رود. ✅ انسان ابتدا به عبادت کم‌رغبت می‌شود و تنفر او از گناه کم می‌شود. انسان سالم، انسان پاکیزه، انسان طاهرالروح، بالذات از بدی‌ها نفرت دارد. خدای متعال در قرآن می‌فرماید: «فالهمها فجورها و تقواها»، انسان پاکیزه این‌طور است، از خوبی‌ها خوشش می‌آید و علاقه‌مند به آن وجودی می‌شود که دارای فضایل انسانی و الهی است، از بدی‌ها هم بدش می‌آید. ✅ ولی اگر نعوذبالله انسان خودش را آلوده کرد، با تخلف از دستورات حق‌تعالی، مثلاً ترک واجب کرد؛ مثلاً مرتکب حرام و گناهی شد، این انسان کم‌کم قلبش تاریک می‌شود. (وقتی قلبش) تاریک شد، دو اثر در او ظاهر می‌شود: یکی بی‌میلی نسبت به عبادات و اطاعت‌ها و دوم رغبت نسب به مفاسد و رذائل. ✅ ابتدا تنفرش از گناه کم می‌شود و بعد به آن رغبت پیدا می‌کند، تا برسد به آن جایی که خدای متعال به پیامبرش می‌فرماید: برای این گروهی که موردنظر تو هستند استغفار و طلب آمرزش بکنی یا نکنی، خدا آنها را نمی‌آمرزد. به اینجا می‌رسد. ✅ ما باید سعی کنیم که به وظایف الهی عمل کنیم و دعوت‌های شیطان را پذیرا نباشیم و با او دوست نشویم؛ نسبت به شیاطین انس و شیاطین جن تبری داشته باشیم. (چرا؟ چون شیطان دشمن خداست). یعنی نسبت به آن‌ها تظاهر به بیزاری و نفرت داشته باشیم و آن باطن را اظهار کنیم. نه اینکه بگوییم ما باطناً از گناه کارها خوشمان نمی‌آید، ولی ظاهراً با او سلام علیک می‌کنیم و گرم هستیم. ✅ اینکه کسی روابط اجتماعی خوبی دارد، به‌گونه‌ای که بین خوب و بد و بین خوب‌ها و بدها فرقی نگذارد و نسبت به هر دو و اعمال هر دو بی‌تفاوت باشد، این بد است؛ ارزش نیست؛ ضد ارزش است. نمی‌دانم این اصطلاح روابط اجتماعی از کجا آمده، ولی در اسلام اثری از این مضمون در متون شرعی وجود ندارد. 1395/07/22 @mortezatehrani 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸