✳️ #عدم_جواز_تفرد_در_افتاء (1)
🔹 الأعذار و الحجج العقلائية التي يحتج بها العباد و رب البلاد ربما تختلف باختلاف الأعصار و الأمصار، و ما كان حجة للعبد يوم الميعاد في السنوات الماضية، لا يعد حجة فيه في هذه الأيام.
🔶️ و من ذلك أن بناء العقلاء و عادة الأقوام و الملل اليوم، بعد عثورهم علىٰ أن التوحد و التفرد في العلوم و الفنون، يؤدي إلىٰ خلاف الواقع، و يستلزم تبدل الآراء يوما فيوما، قد بنوا بعد ذلك على المراجعة فيها بعضهم مع بعض؛ بإرسال المكاتيب و إيجاد الجلسات لتبادل الأفكار حتى يظهر لهم الحق و الحقيقة، و يذمون المتفردين في تحصيل الواقعيات، و ربما يعدونهم من المجانين؛ لما رأوا فيه الأغلاط الكثيرة و الخطأ غير اليسير.
📚 العوائد و الفوائد، سیدمصطفی خمینی قدس سره ص: ۵۳
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره
@mostafa_khomaini
✳️ #عدم_جواز_تفرد_در_افتاء (2)
🔹 فعلى هذا لا يجوز لأحد من المجتهدين الكرام و المحققين العظام، إظهار رأيه و إعلام مرامه في المسائل النظرية، خصوصا المسائل العملية الفرعية، التي لا مستند لها إلا المآثير المخلوطة بالأباطيل مع بعد العصر و المصر، و يجب عليهم تبادل أفكارهم و المباحثة حولها، و حول الجهات الموجبة لاختلاف أنظارهم في العصر الواحد؛ حتى يصح لهم الاحتجاج عند ما ينكشف الخلاف، و إلا تكون حجة الرب عليهم قاطعة، و لا عذر لهم؛ لعدم الدليل اللفظي على صحة تلك الطريقة، و هي التفرد في كشف الواقعيات من الآيات و الروايات.
🔶️ نعم، لو لم يحصل لهم الاتفاق في الرأي، فعلى كل واحد منهم إعلان رأيه و إظهار مرامه، و إليك اليوم المسائل الفنية و العلمية من الفنون المستحدثة، أو من قبيل علم الطب و غيره.
📚 العوائد و الفوائد، سیدمصطفی خمینی قدس سره ص: ۵۴
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره
@mostafa_khomaini
✳️ #عدم_جواز_تفرد_در_افتاء (3)
🔹 و دعوىٰ: أنها حرج و غير ميسور، خصوصا في المسائل الجزئية.
مدفوعة: أولا بممنوعيته.
و ثانيا: كثير من الاختلافات في المسائل الفرعية نشأت من التشتت في الكبريات الكلية و القواعد العامة، و لو كان حرج فهو مقصور على الفرض الأول دون الثاني، مع أن التمسك بها في هذه المسألة مخدوش، كما لا يخفىٰ.
يوم السبت، الثاني و العشرين من جمادىٰ الاولىٰ في بلدة بورسا حينما يكون أبي نائما.
📚 العوائد و الفوائد، سیدمصطفی خمینی قدس سره ص: ۵۴
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره
@mostafa_khomaini
هدایت شده از مکتب شهید سید مصطفی خمینی قدس سره
۰۰۱ تحریرات فی الاصول.mp3
20.78M
#جلسه اول درس #اصول_فقه از کتاب #تحریرات_فی_الاصول تالیف: شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی رحمة الله علیه
استاد #عصمتی
مباحث مقدماتی آشنایی با کتاب و مولف
✅ @mostafa_khomaini
هدایت شده از مکتب شهید سید مصطفی خمینی قدس سره
۰۰۲ تحریرات في الاصول.mp3
23.92M
#جلسه دوم درس #اصول_فقه از کتاب #تحریرات_فی_الاصول تالیف: شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی رحمة الله علیه
استاد #عصمتی
نقطه شروع علم اصول
✅ @mostafa_khomaini
.
✳️درنگی با کتاب #تحریرات_فی_الأصول (۱)
🔶️خصوصیات ویژه و مزایای مهم کتاب:
🔹️اسلوب و روش خاص مؤلف
🔹️بیان اقوال متعدد همراه با نقد عالمانه
🔸️اندیشه عمیق و توانمند
🔸️پر معنا و دقیق
🔹️تعدد اشکالات و جوابها و رد آنها و مناقشات در آنها
🔹️پرهیز از خروج از اصل بحث
ادامه دارد ... .
📚 تحریرات فی الأصول ج۱، ص۱۳ (مقدمه محقق)
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره
@mostafa_khomaini
.
✳️درنگی با کتاب #تحریرات_فی_الأصول (۲)
🔶️خصوصیات ویژه و مزایای مهم کتاب:
🔹️ورود فراگیر و گسترده به مباحث مهم و مرتبط با اصل موضوع و مقصد که فهم دقیق و عمیق آن نیاز به مقدمات و توضیحاتی دارد.
🔹️استطرادات کتاب کوتاه و در وضوح بیشتر موضوع اصلی موثر است و گاهی فروعات مهمی است که از لغزشگاههای اعلام میباشد.
🔸️ترک مباحث غیر مرتبط و طرح آنها در جایگاه مناسب خود
🔸️این کتاب مربوط به دوره دوم خارج اصول ایشان است که از سال ۱۳۸۷ قمری تا سال شهادتشان یعنی ۱۳۹۶ قمری در نجف تدریس شده است.*
🔹️این کتاب اکثر مباحث اصولی را دربردارد اما اجل مهلت اتمام را به ایشان نداد و تا تنبیه دهم استصحاب یعنی بحث استصحاب تعلیقی ادامه یافت لذا این کتاب بقیه تنبیهات استصحاب و باب تعارض را ندارد.
🔹️در اثنای کتاب گاهی اشاره به تاریخ تالیف و اتفاقات سیاسی و اجتماعی یا شخصی دوران مؤلف شده است بالاخص ظلمهای شاه پهلوی.
* دوره اول در قم تدریس شده که بنای ایشان در آن دوره بر اختصار و تهذیب بوده و کتابی نیز از آن دوره نوشته اند به نام «المختصر النافع فی علم الأصول» که متأسفانه ازبین رفته است.
ادامه دارد ... .
📚 تحریرات فی الأصول ج۱، ص۱۳ و ۱۴ (مقدمه محقق)
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره
@mostafa_khomaini
مکتب شهید سید مصطفی خمینی قدس سره
✳️ #عدم_جواز_تفرد_در_افتاء (3) 🔹 و دعوىٰ: أنها حرج و غير ميسور، خصوصا في المسائل الجزئية. مدفوعة:
👆👆👆
این یک نمونه که دأب مرحوم شهید سیدمصطفی قدس سره تاریخ گذاری و اشاره به حوادث شخصی یا سیاسی و اجتماعی در اثنای کتابهای علمی بوده است. در مطلبی که از ایشان از کتاب العوائد و الفوائد درباره عدم جواز تفرد در افتاء نقل کردیم نوشته اند: روز شنبه بیست و دوم جمادی الاولی در شهر بورسا در حالی که پدرم خواب میباشند.
🌷 بزرگداشت سالگرد شهادت آیت الله مصطفی خمینی
سخنران: حضرت آیت الله فیاضی
🗓 چهارشنبه ۳ آبان بعد از نماز ظهر و عصر
🕌 مسجد مدرسه علمیه معصومیه
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
17.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آقا مصطفی (ره) نسخهی دوم امام بود
✔️اول آبان سالروز درگذشت آقا مصطفی خمینی (ره):
🔺 امام در اصول یک آدم مبنابرانداز و مبناساز بود؛ یعنی دُوروبَر حرفهای دیگران نمیگشت؛
🔺 خود امام، مبنا درست میکرد؛ از جملهی فقها و اصولیّینی که صاحب مبانیِ جمعی و جامع هستند، یکی امام بزرگوار است؛ مثل بعضی از بزرگان دیگر، مثل مرحوم آخوند، مثل مرحوم نائینی و امثال اینها؛ یعنی یکچنین شخصیّتی بود؛
🔺 [یعنی] اینجور نبود که حالا یک ملّایی است و درس اصول دارد میگوید که هرکسی بتواند اشکال کند؛ امّا این جوان اشکال میکرد.
🔺 آن وقتی که من عرض میکنم، شاید حاج آقا مصطفیٰ در سالهای ۳۸، ۳۹، ۴۰، مثلاً ۳۰ سال، ۳۱ یا ۳۲ سال بیشتر هم نداشت، ولی خب اینجوری بود.
🔺 جرئت علمیاش زیاد بود؛ عقب هم مینشست و فریاد میکشید؛ تماشایی بود برخورد این پدر با پسر! اشکال میکرد به امام؛ وقتی هم میخواست اشکال کند، یکخُرده بلندتر مینشست -یکجوری مینشست که خیلی چهره [معلوم باشد]، بلند بود، شاخص بود.
🗓بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت آیتاللّه سیّد مصطفی خمینی - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#شخصیتشناسی
#حجیت_خبرواحد
🍀 شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره: بحث حجیت خبر واحد کم فائده است.
⭕️ مرحوم شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره نظر متفاوتی درباره مسأله حجیت خبرواحد دارند که در ضمن چند نکته اختصارا بیان میشود:
۱- مشهور شده که بحث حجیت خبر واحد از مهمترین مباحث است چرا که فقه در گرو آن است و بحثی نافع تر و پرثمر تر از بحث پیرامون اصل صدور و حجیت صادر نیست.
به سبب اهمیتی که این بحث دارد باید در ادله لفظیه از کتاب و سنت غور نموده و ادله مانعه را بررسی کرد و الا کار فقیه مختل شده و فقه سقوط میکند.
۲- بحث در حجیت خبر واحد در موضوعات کثیر الفائدة است زیرا بسیار مبتلابه است و هنوز بحث منقحی نشده است لذا فقها در این مسأله به مشکل میخورند و احتیاط میکنند.
۳- پر ثمر بودن بحث پیرامون حجیت خبر واحد در خصوص احکام از چند جهت اشتباه واضحی است:
الف) حجیت خبر واحد مقرون به قرائن اجماعی است و کسی که به فقه مراجعه کند میابد که هر مسأله ای از فقه دارای دو خبر یا بیشتر است و این اخبار معمولا مورد فتوا هم قرار گرفته اند و خبری که از او اعراض شده باشد حجت نخواهد بود چه خبر واحد حجت باشد یا نباشد.
بنابراین هر خبر واحدی مورد اختلاف نیست و آنچه در اصول پیرامونش بحث شده (حجیت خبر واحد بدون قرائن) قلیل الوجود است. در زمان ما کمتر کسی پیدا میشود که قائل به عدم حجیت خبر واحد باشد ولی در فقه توقف کند و به خاطر شک در اصل صدور مردد باشد.
مستند عمل ما به خبر واحد اجماع نیست بلکه از این جهت است که اکثر اخبار مقرون به قرائن هستند.
ب) با توجه به تاریخ مؤلفین کتب اربعه و اهتمام ایشان به ضبط روایات بدون دخالت اجتهادات شخصی، وجود خبر در کتب اربعه از قرائن عام بر سند است خصوصا کتاب کافی که در عصر غیبت نوشته شده و امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف امکان ردع روایات آن را به توسط نواب خاص داشته اند لذا موجب اطمینان نوعی به صدور خبر صحیح السند ولو یکی باشد میشود.
ج) نکته فوق موجب وثوق و اطمینان شخصی به صدور اخبار صحیحه موجود در کتب اربعه میشود.
د) میتوان ادعای اجماعی که حجت است بر حجیت خبر واحد مقرون به قرائن داشت و مخالفینی همچون سید مرتضی و ابن ادریس قدس سرهما در فقه غیر این راه را نپیموده اند مگر در موارد اندکی که آن هم کم اتفاق میافتد که به خاطر خبر واحد بودنِ روایاتِ در دسترس آنها بوده باشد.
فیعلم من ذلک: أنّ مسألة حجّیة الخبر الواحد الموجود فی الکتب الأربعة، المفتی به إجمالا فی الکتب الاستدلالیّة، أمر مفروغ منها فی الفقه، و لا تحتاج إلی زیادة الاستدلال، و إقامة البرهان، و لا سیّما بعد اعتضاد الشهرة القدیمة بالشهرات، بل و الإجماعات فی العصور المتتالیة إلی عصرنا، و قد أصبحت المسألة کالنار علی المنار، و کالشمس فی رابعة النهار، فهل تری فی الغور فی هذه المسألة، فائدة و نفعا أصلا إلاّ شاذّا و نادرا؟! و بالجملة: حجّیة ما فی الکتب الأربعة، من الضروریّات الأوّلیة فی الفقه، و لیست ممّا تقوم علیها الأدلّة، کالسیرة، أو بناء العقلاء، لما لا شکّ فیها، بل ما فیها ممّا کان یعمل بها قبل انضباطها فی تلک الکتب، و قبل أن یؤلّف المؤلّفون شیئا، ففرق بین قطعیّة الصدور، و بین حجّیة الصادر قطعا.
و علی هذا، لا تبقی المسألة ذات الشبهة و التردّد إلاّ بحسب البحث الکبرویّ.
📚 تحریرات فی الأصول ج۶ ص ۴۱۲ تا ۴۱۵
#اصول
#حجیت_خبر_واحد
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره
@mostafa_khomaini
📚 کتاب الصوم از مجموعه تحریرات فی الفقه
✍️ تالیف شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره
🌀 مؤلف اين كتاب را در يك مقدمه و چند مبحث مرتب كردهاند ولى مبحث اول ناقص است و ساير مباحث نيز مطرح نشدهاند.
🔸️مبحث اول شامل چند موقف است: موقف نخست بحث نيت.
🔸️موقف دوم بخشى از بحث مفطرات را شامل مىشود.
❗️از ادامهى موقف اول و نيز ساير مواقف اثرى در دست نيست.
🔰در ادامه برخی مطالب این کتاب ارزشمند را گزارش خواهیم نمود.
#فقه
#صوم
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره
@mostafa_khomaini