در شرایطی که حسین به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفی کننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقعاً نوعی سربازی است.
در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است.
(بررسیاجمالینهضتهایاسلامی درصدسالهاخیر، ص۸۳)
@motahari_nab
اسلام در دستورات خود درباره پوشش و حریم میان زن و مرد چه هدف و منظوری داشته است؟
آیا خواسته است زن را از لحاظ اقتصادی در خدمت مرد قرار دهد؟!
قدر مسلّم این است که حجاب در اسلام بدین منظور نیست.
اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهره کشی اقتصادی کند، بلکه سخت با آن مبارزه کرده است.
اسلام با قطعیت تامّی که به هیچ وجه قابل مناقشه نیست، اعلام کرده است که مرد هیچ گونه حق استفاده اقتصادی از زن ندارد.
این مسئله که زن استقلال اقتصادی دارد از مسلّمات قطعی اسلام است.
کار زن از نظر اسلام متعلق به خود اوست. زن اگر مایل باشد، کاری که در خانه به وی واگذار میشود مجّاناً و تبرّعاً انجام میدهد، و اگر نخواهد، مرد حق ندارد او را مجبور کند.
(مسئلهحجاب، ص۵۲)
@motahari_nab
مبنای حجاب در اسلام چنانکه گفتیم این است که التذاذات جنسی باید به محیط خانوادگی و به همسر مشروع اختصاص یابد و محیط اجتماع، خالص برای کار و فعالیت باشد.
به همین جهت به زن اجازه نمیدهد که وقتی از خانه بیرون میرود موجبات تحریک مردان را فراهم کند و به مرد هم اجازه نمیدهد که چشم چرانی کند.
چنین حجابی نه تنها نیروی کار زن را فلج نمیکند، موجب تقویت نیروی کار اجتماع نیز میباشد.
(مسئلهحجاب، ص۹۷)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
حجاب اسلامی مستلزم حبس و راکد و معطل و مهمل گذاشتن استعدادهای طبیعی جنس زن نیست.
حجاب اسلامی بر محور دو اصل است: یکی اینکه کامیابی جنسی به هر شکل چه به شکل نظر کردن و چه لمس و چه رقص و چه آمیزش و چه خوانندگی باید محدود باشد به محیط خانوادگی و به همسر مشروع، و دیگر اینکه زن نباید وسیله تحریک و تهییج مردان بیگانه را فراهم کند.
(یادداشتها، ج۳، ص۱۶۴)
@motahari_nab
فلسفه روحانیت حفظ مواریث معنوی اسلام و مغز در مقابل پوست است. جدایی روحانیت از سیاست از قبیل جدایی مغز از پوست است.
(یادداشتها، ج۹، ص۱۸۶)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
هر اندازه احمق زیاد باشد، بازار نفاق داغتر است.
مبارزه با احمق و حماقت، مبارزه با نفاق نیز هست زیرا احمق ابزار دست منافق است.
قهراً مبارزه با احمق و حماقت خلع سلاح کردن منافق، و شمشیر از دست منافق گرفتن است.
(جاذبهودافعهعلی(ع)، ص۱۵۸)
@motahari_nab
علی شیعه جاهل نمیخواهد، علی شیعهای که حقه بازها و یهودیها و جهودها بیایند شایعه درست کنند بگویند اقبال پاکستانی به امام جعفر صادقتان فحش داده، بعد مثل برق در میان این مردم ساری و جاری بشود که اقبال پاکستانی- العیاذبالله- ناصبی بوده (این مردی که مخلص اهل بیت پیغمبر است) و نروند کتابش را باز کنند یا اقلاً تاریخش را از سفارت پاکستان یا جای دیگر بپرسند، چنین شیعهای را علی(علیهالسلام) نمیخواهد و از او بیزار است.
چشمهایتان را باز کنید، گوشهایتان را باز کنید، هر حرفی را که میشنوید فوراً نگویید «میگویند چنین».
آخر این «میگویند» ها ریشههایش یک جاهای خطرناک است. تحقیق کنید، بعد از تحقیق هرچه که میخواهید بینکم و بین الله بگویید، اما بیتحقیق حرفی را نزنید.
(سیریدرسیرهائمهاطهار، ص۴۴،۴۵)
@motahari_nab
همین یک جمله علی (ع) خطاب به دو فرزندش امام حسن و امام حسین کافی است:
"کونا للظّالم خصما و للمظلوم عونا"
پایه زندگیتان همیشه بر دشمنی با ستمگر و کمک به مظلوم باشد. در این زمینه این قدر هست که احتیاجی به ذکر جملات دیگر نیست.
پس پایه تعلیمات اسلامی بر عدالتخواهی گذاشته شده؛ یعنی در ایدئولوژی اسلامی دستورات اسلامی به مردم مسلمان در جهت حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم است.
(انقلاباسلامیازدیدگاهفلسفهتاریخ، ص۴۰)
@motahari_nab
امامباقر(علیهالسلام) میفرماید:
خداوند به مؤمن سه خصلت داده است:
عزت در دنیا و آخرت، رستگاری در دنیا و آخرت،
"وَ الْمَهابَةَ فی صُدورِ الظّالِمینَ"
و هیبت در سینه ستمکاران؛ یعنی مؤمن حالتی دارد که ستمکار در دل خود از او احساس هیبت میکند.
(انسانکامل، ص۲۳۴)
@motahari_nab
حدیث دیگر از امام هادی(ع) است:
"مَنْ هانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلاتَأْمَنْ شَرَّهُ"
بترس از آدمی که خودش برای خودش قیمت ندارد؛ آن کسی که حس کرامت نفس، این سرمایه عظیم را از دست داده، از چنین آدمی بترس؛ آدمی که احساس شرافت و کرامت در خود نمیکند، از شرّ او ایمن مباش.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۱۳۷)
@motahari_nab
یکی از ارزشهای قاطع و مسلّم انسان که اسلام آن را صددرصد تأیید میکند و واقعاً ارزشی انسانی است، خدمتگزارِ خلق خدا بودن است.
(انسانکامل، ص۳۸)
@motahari_nab
ما اگر بخواهیم طرحی برای جامعه اسلامی خودمان داشته باشیم، اگر بخواهیم انقلاب واقعی در جامعه اسلامی رخ بدهد و طرح انقلابی جامعه اسلامی ما بر اساس اسلام باشد و از جامعه اسلامی الگو بگیریم، در طرح اصلاح جامعه اسلامی از اول باید برویم سراغ توحید اسلام.
اگر میخواهیم از جای دیگر الگو بگیریم که دیگر اسم اسلام نباید رویش بگذاریم.
اول جامعه خودمان را با توحید اسلام مقیاس بگیریم، بعد ببینیم چقدر این زندگی ما پر از شرک است!
چقدر اسم خدا در زندگی ما وجود دارد و معنی خدا در زندگی ما وجود ندارد! پس بازگردیم به حق، توبه کنیم، توبه به معنی واقعی؛ بازگردیم به توحید؛ بازگردیم به یگانهشناسی به معنی واقعی، بازگردیم به یگانهپرستی به معنی واقعی؛ بشویم همان یگانهپرستهایی که در صدر اسلام وجود داشتند.
(خدادرزندگیانسان، ص۶۲)
@motahari_nab