علی در راه اسلام، خود را بکلی فراموش میکرد. در زمان حیات پیغمبر مانند یک عاشق پاکباز و یک سرباز فداکار، فرمان پیغمبر را اطاعت میکرد.
بزرگترین فداکاری علی بعد از پیغمبر ظاهر شد. علی با آنکه قائم مقام واقعی پیغمبر بود و خلافت را حق مسلّم خود میدانست، برای آنکه وحدت مسلمین محفوظ بماند و زحمات رسول خدا هدر نرود از حق مسلّم خود چشم پوشید و با دیگران در کمال صمیمیتْ همفکری و همکاری کرد.
(حکمتهاواندرزها، ج۲، ص۱۷۳)
@motahari_nab
زینب کبری در تمام مدت اسارت، تهجد و نماز شبش تعطیل نشد.
بسا بود شب تا صبح اینها را حرکت میدادند روی همان کجاوههای بیروپوش؛ در همان حال نماز شب زینب کبری تعطیل نشد.
(آشناییباقرآن، ج۱۰، ص۴۴)
@motahari_nab
اسلام در تمام شئون زندگی بشر انقلاب به وجود آورد، ارزشهایی را بالا برد، ارزشهایی را پایین آورد.
ولی متد اسلام این است که انقلاب، اول باید در فکر به معنی جهانبینی (نه فقط در علم) پیدا شود، اول باید جهانبینی بشر یک جهانبینی درست باشد؛ جهانبینی بر اساس توحید، خداشناسی و خداپرستی، بر اساس توحید نظری و توحید عملی.
همه انقلابهای دیگر باید به منزله شاخهها و برگها و میوههای این انقلاب باشد.
(خدادرزندگیانسان، ص۵۶)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
ما تا انقلاب خودمان را دقیق نشناسیم، تا تمام ابعاد این انقلاب را نشناسیم نمیتوانیم آن را در آینده حفظ و نگهداری، رهبری و هدایت کنیم.
اگر نشناسیم، یک وقت میبینیم دانسته یا ندانسته تحریفش کردهایم.
مگر انقلاب صدر اسلام را بنیامیه با یک تردستی تحریف نکردند؟ یک انقلاب صد در صد اسلامی که چیزی که در آن وجود نداشت ریشههای قومی و نژادی و خونی بود، یک وقت دیدیم آن را به یک انقلاب قومی و نژادی و خونی تبدیل کردند و گفتند این، انقلاب عرب بود علیه غیر عرب، برای سیادت عرب بر غیر عرب بود؛ یعنی یک تحریف.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۲۹)
@motahari_nab
آن روزی که مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پیدا میکنند و دچار نکبت و بدبختی میشوند، قرآن آن روز را روز نحس میداند.
آن روز، دیگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه... و نه اول نه دوم نه سیزده... هر روزی که مردمی به کیفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسی گرفتارند.
(پانزدهگفتار، ص۱۴۷)
@motahari_nab
اگر روح و قلب انسان زیاد به یاد خدا باشد این شکها و وسوسهها از بین میرود چون این وسوسهها وسوسههای شیطانی است، هر جا که یاد خدا بیاید این وسوسه های شیطانی زایل میشود.
(پانزدهگفتار، ص۲۲۳)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
انتظار فرج داشتن یعنی واقعاً در نیت ما این باشد که در رکاب امام زمان و در خدمت ایشان دنیا را اصلاح کنیم.
(آزادیمعنوی، ص۱۷۴)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
هر وقت ملتی رسید به جایی که خودش برای خودش تصمیم گرفت و خودش راه خود را انتخاب کرد، چنین ملتی میتواند انتظار رحمت و تأیید الهی را داشته باشد.
(حماسهٔ حسینی ج اول)
@motahari_nab
باید ما به آزادیها به معنی واقعی در آینده احترام بگزاریم یعنی اگر دولت اسلامی، جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی بخواهد زمینه اختناق را به وجود بیاورد قطعا شکست خواهد خورد.
البته آزادی غیر از هرج و مرج است. آزادی به معنی معقول.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۹۴)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
یک موهبت، نگهداشتنش از به دست آوردنش آسانتر نیست اگر نگوییم مشکلتر است.
خود ثروت، به دست آوردنش یک هنر میخواهد، خوب حفظ کردن و نگهداشتنش هنر بیشتری میخواهد.
این مخصوصا در مُلکگیری صادق است. در قدیم میگفتند جهانگیری از جهانداری آسانتر است.
انقلاب ایجاد کردن از انقلاب نگه داشتن آسانتر است. انقلاب را حفظ کردن خیلی دشوار و مشکل است.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۵۹)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
کیست که نداند امروز در مغرب زمین، زیبایی زن، جاذبه جنسی زن، آواز زن، هنر و ابتکار زن، روح و بدن زن و بالأخره شخصیت زن وسیله حقیر و ناچیزی در خدمت سرمایه داری اروپا و امریکاست؟
و متأسفانه شما- دانسته یا ندانسته- زن شریف و نجیب ایرانی را به سوی اینچنین اسارتی میکشانید.
من نمیدانم چرا اگر زنی با شرایط آزاد با یک مرد به طور موقت ازدواج کند زن کرایهای محسوب میشود، اما اگر زنی در یک عروسی یا شب نشینی در مقابل چشمان حریص هزار مرد و برای ارضاء تمایلات جنسی آنها حنجره خود را پاره کند و هزار و یک نوع معلق بزند تا مزد معینی دریافت دارد زن کرایهای محسوب نمیشود.
آیا اسلام که جلو مردان را از این گونه بهره برداریها از زن گرفته است و خود زن را به این اسارت آگاه و او را از تن دادن به آن و ارتزاق از آن منع کرده است، مقام زن را پایین آورده است یا اروپای نیمه دوم قرن بیستم؟.
اگر روزی زن به درستی آگاه و بیدار شود و دامهایی که مرد قرن بیستم در سر راه او گذاشته و مخفی کرده بشناسد، علیه تمام این فریبها قیام خواهد کرد و آن وقت تصدیق خواهد کرد یگانه پناهگاه و حامی جدی و راستگوی او قرآن است، و البته چنین روزی دور نیست.
(نظامحقوقزندراسلام، ص۵۷)
@motahari_nab
بنا بر معتبرترین و مشهورترین روایات، موسی بن جعفر علیه السلام چهار سال در کنج سیاهچالهای زندان بسر برد و در زندان هم از دنیا رفت؛ و در زندان، مکرر به امام پیشنهاد شد که یک معذرتخواهی و یک اعتراف زبانی از او بگیرند، و امام حاضر نشد.
(سیریدرسیرهائمهاطهار، ص۱۵۳)
@motahari_nab