eitaa logo
علی مترقّب
783 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_abd
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحق 🔹 پاسخ نامه علامه به طلبه‌ای که درخواست راهکار برای خروج از اسارت نفس داشت : 1⃣ هر روز که طرف صبح از خواب بیدار می‌شوید قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید رضای خدا - عز اسمه - را مراعات خواهم کرد. آن وقت در سر هر کاری که می خواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد انجام نخواهید داد، هر چه باشد. همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد. 2⃣ وقت خواب، چهار پنج دقیقه ای در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید. و هر کدام تخلف شده استغفاری بکنید. این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادی حال سخت و در ذائقه نفس تلخ می باشد ولی کلید نجات و رستگاری است. 3⃣ هر شب پیش از خواب اگر توانستید سور مسبحات یعنی سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید. 🔰 علی مترقّب🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالقادر 🔹اجتهاد لازم است. فکر نو لازم است. : اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.  امروز حوزه نباید در صحنه‌های متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است. 📚بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌، ۲۹ مهر ۸۹ 🔰 علی مترقّب🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 ضرورت تربيت مجتهد در فضای عرفان عملی : چقدر دستورالعمل از عرفا داریم! اگر کسی بتواند ضوابط این دستورالعمل‌ها، شیوه‌هایی را که اعمال کرده‌اند و نکته‌هایی که وجود دارد را استخراج کند، خیلی اثرگذار است. مثلا یکی از دستورات مرحوم آقای قاضی در مورد نماز جماعت در مسجد است که در شریعت هم آمده است. در شریعت آمده اما آقای قاضی که نگاه می‌کند خیلی قشنگ است و توضیحی دارد که هیچ کس چنین نگاه نکرده است: نماز جماعت برای سالک همانند آب برای ماهی است. باید همانند این نکته‌ها را حل کرد که مرحوم قاضی چه می‌گوید. گاهی نکته نگفته‌اند، بلکه دستور داده‌اند که الا و لابد باید اینگونه عمل کنید. سرّ این دستورالعمل‌ها چیست؟ عده‌ای اصلا کارشان بررسی دستورالعمل‌ها شود. به شیوه‌ها و مبانی‌ای دست پیدا کنند، به روش‌های تربیتی که در آنها اعمال شده، دست پیدا کنند، به روش‌های معرفتی که عرفا در دستورالعمل‌ها اشباع می‌کنند و شخص را همراه می‌کنند، دست یابند. باید کار کرد و بعد بگوییم کدام روش تربیتی درست و کدام غلط است که تقییم کنیم. فقط کسی که مجتهد این رشته است و مطلب و فضا را می‌فهمد و از متون دینی خوب با خبر است، باید نظر بدهد. 📚 نشریه تربيت معنوی، پیش شماره ۲، ص ۱۵. 🔰 علی مترقّب🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالسلام 🔹راهکار مرحوم علامه طهرانی برای نفی خواطر در نفى خواطر و فکر، نظر شریف مرحوم علّامه والد (علامه طهرانی) و اساتیدشان بر این بوده است که جایگاه ذکر پس از نفى خواطر نیست، بلکه ذکر مراتبى دارد و برخى از مراتب آن مقدّم بر نفى خواطر و وسیله تحصیل آن مى باشد، گرچه حقیقت آن پس از نفى خواطر محقّق گردد. و طریقه منسوب به مرحوم سیّدبحرالعلوم را در نفى خواطر مردود مى شمردند. در طریقه علّامه والد که همان طریقه مرحوم آیةالحق حاج ملّاحسینقلى همدانى و متّخذ از آیات و روایات مى باشد، سه وسیله أصلى نفى خواطر، أوّل مراقبه و مجاهده و دوّم توجّه به نفس و سوّم ذکر بود که اگر سالک مراقبه اش تامّ باشد و در مقابل نفس و هواى آن مجاهده نماید، آرام آرام نفى خواطر حاصل میگردد، و اگر گاهى خاطره اى نیز هجوم آورد با حربه ذکر آن را دفع مى نماید. تصرّف نفس استاد نیز در نفى خواطر و حفظ قلب سالک از توارد أفکار و توجّه به غیر خداوند متعال تأثیر فراوانى دارد، گرچه این امر در همه حالات مُمدّ سالک نیست و به شرائطى خاص محدود است. 📚 نور مجرد، ج ۱، ص ۴۷۱ تا ۴۷۵. 🔰 علی مترقّب🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالنور 🔹با پراکندگی خیال نه تحصیل علم ممکن است و نه سلوک : هم راه نظرى و هم سير و سلوك عرفانى وحدت و توحّد مى ‏خواهند، و با پراكندگى نمى‏‌شود. تعقّل با تعلّق سازگار نيست. شكار كردن معارف و حقايق بدون تصفيه و تزكيه و تجليه و تخليه و تحليه ممكن نمى ‏شود. نيک بخت آنكه كتاب وجود خود را مواظب باشد و كلمات هرزه در اين دفتر الهى ننويسد و اين صنعت و كارخانه الهى را حفظ بنمايد تا درست حروف‏چينى شود و نقش بگيرد و درست معارف را كسب كند. 📚 شرح اسفار، جلد ۳، ص ۷۲۸ 🔰 علی مترقّب🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔹 سیر تحصیل علوم عقلی 🔸از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی ⬅️ مرحله اول: ۱. المنطق ۲. الجوهرالنضید ⬅️ مرحله دوم: ۱. بدایة الحکمة ۲. کشف المراد (بخش اثبات الصانع) ⬅️ مرحله سوم: ۱. نهایة الحکمة ۲. شرح منظومه ۳. برهان شفا ⬅️ مرحله چهارم: ۱. شرح اشارات ۲. شرح حکمة‌الاشراق قطب الدین شیرازی ⬅️ مرحله پنجم: ۱. اسفار، جلد ۱ و ۲ ۲. الهیات شفا ⬅️ مرحله ششم: ۱. اسفار، جلد ۳ تا ۹ 📚 پرنیان اندیشه، ص ۴۳ به نقل از استاد فیاضی 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
15.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالعلیم 🔹 ضرورت علم حصولی برای سلوک عملی : از مبانی اختصاصی مرحوم علامه حسن زاده آملی اصرار فراوان بر علم و راه علمی و حرف شنیدن، حتی علم حصولی اولی تا اینکه بعدا تبدیل به علم حضوری شود، بود. ایشان به این معتقد بود و اعمال کرد و خیلی این را بسط داد ... . انسان باید بخواند، بداند، راه را بشنود، مقصد را بشنوی، مسیر و شیوه را بدانی. (مجری: قائل به این بودند که برای سلوک نیاز به آمادگی ذهنی هست در مقابل طریقه‌هایی که می‌گویند ذهن را درگیر و تحریک نکن.) رسول‌الله صلي الله عليه و آله : اَلْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ. علم پیشوای عمل است. خود حضرت استاد می‌فرمودند: حسن ضرب ضربا صرف می‌کرد به ناگاه سر از ((کنت کنزا مخفیا)) در آورد. این روش را ایشان پیشنهاد می‌دهند‌. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالنّور 🔹 تا مادامی که خود را محمود می‌شناسی و حمد می‌گویی و حامد و محمود می‌شناسی، مشرکی! : ⬅️ با اینکه امام دارای قدرت سیاسی و انقلابی بودند اما کسانی نامه ها نوشتند و جلوی پخش تفسیر عرفانی فلسفی سوره حمد امام را گرفتند. با اینکه کتابهای عرفانی امام چاپ شده اما امام در این کتاب حرفهایی می زند که من جرأت بیان آن را ندارم. کسانی که خود را پیرو خط امام می دانید و مخالف عرفان هستید بروید همین کتاب را بخوانید. این کتاب می‌گوید: تا مادامی که خود را محمود می‌شناسی و حمد می‌گویی و حامد و محمود می‌شناسی، مشرکی. وقتی رسیدی، دیگر حامد نیستی و تو نیستی. آن زمان تو هم حامدی و هم محمود. ⬅️ در جوانی زمانی که ما نبودیم هم فلسفه می‌گفتند و هم عرفان، اما زمانی که ما بودیم دیگر فلسفه و عرفان نمی‌گفتند. اگر عرفان و فلسفه می‌گفت و یا هر کس دیگری می‌گفت، کار تمام بود. بنابراین ایشان که مرد با تدبیری بود و نمی‌خواست به آن سرنوشت مبتلا شود و شاید هم اندیشه‌هایی داشت، از فلسفه و عرفان صحبت نمی‌کرد و جواب سوال را نمی‌داد. امام را وادار کردند که چیزی نگوید. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
base.apk
15.58M
هوالعزیز 🔻نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار آیت‌الله مصباح یزدی، نسخه اول🔺 ۱. دوره معارف قرآن ۲. شرح الهیات شفا ۳. رابطه علم و دین ۴. سجاده‌های سلوک ۵. شرح برهان شفا ۶. شرح نهایة الحكمة ۷. لقای الهی ۸. آموزش فلسفه ۹. تعدد قرائت‌ها ۱۰. عروج تا بی‌نهایت ۱۱. فلسفه اخلاق ۱۲. پرسش‌ها و پاسخ‌ها ۱۳. آموزش عقاید ۱۴. پند جاوید و ... . 🟢 با اشتراک حداکثری این پیام، دیگران را نیز از این نرم‌افزار بهره‌مند بفرمایید.🟢 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالنور 🔹راهکارهای نفی خواطر در هنگام نماز و ذکر (مرحوم ) علاوه بر این امور (مراقبه، توجه به نفس، ذکر) مى فرمودند: 1⃣ سالک بايد از هر امرى كه موجب تشويش بال و تفرّق خاطر است، زائد بر قدر ضرورت، اجتناب نمايد. 2⃣ و در مواقع نماز و ذكر چند دقيقه قبل از شروع به عبادت دست از امور روزمره كشيده و قلب خود را از خواطر تفريغ‌نمايد و سپس در توجّه به پروردگار متمركز گشته و بعد از آن توجّهش را به پروردگار تثبيت‌نموده و آنگاه وارد نماز يا ذكر گردد. 3⃣ بايد براى عبادت خود مكانى مناسب و آرام و خالى از امورى كه نفس را به خود مشغول‌مى‌نمايد فراهم كند، 4⃣ و ساعت خاصّى را براى عبادت و فكر خود معيّن كند، بلكه بهترين ساعات خود را براى ارتباط و انس با حضرت‌حقّ قراردهد. 5⃣ علاوه بر اين، استفاده از سجّاده ساده و سفيد 6⃣ و رعايت مستحبّات نماز كه در كتب فقهى وارد شده است تأثيرات مثبتى در تحصيل آرامش و نفى خواطر در نماز دارد. 📚 نور مجرّد، ج ۱، ص ۴۷۶ 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 چیستی و ضرورت فقه معارف نکاتی از : ۱. نام‌گذاری؛ این رشته را صدرالمتألهین «فقه المعارف» نامیده است. تعابیر «الحکمه المحمدیه»، «الهیات نقلی اجتهادی»، «فقه الاکبر» نیز به اجتهاد معارف اشاره دارد. ۲. تنظیم نظام مسائل معارفی؛ نظامی که می تواند به صورت یک موسوعه به وزان مثلا وسائل الشیعه در فقه طراحی شود. ۳. مخاطب؛ سطوح نظام های معارفی بر اساس مخاطب در مباحث معارفی ائمه معصومین علیهم السلام. ۴. تقیه معارفی؛ توجه به انگیزه کتمان بر خلاف انگیزه شیوع در معارف در تقابل با فقهیات ۵. قلمرو؛ می توان تمام فضای غیر از فقه تکلیفی را، فقه معارف نامید‌ ۶. منابع؛ تفاوت عملکرد در فقه و معارف در مواجهه با روایت ضعیف یا عالی السند، عامی، شیعی بودن و حتی متون غیر اسلامی. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
base.apk
31.16M
هوالعزیز 🔻نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار آیت‌الله مصباح یزدی 🔺 ⬅️ نسخه‌ دوم ۱. دوره معارف قرآن ۲. شرح الهیات شفا ۳. رابطه علم و دین ۴. سجاده‌های سلوک ۵. شرح برهان شفا ۶. شرح نهایة الحكمة ۷. لقای الهی ۸. آموزش فلسفه ۹. تعدد قرائت‌ها ۱۰. عروج تا بی‌نهایت ۱۱. فلسفه اخلاق ۱۲. پرسش‌ها و پاسخ‌ها ۱۳. آموزش عقاید ۱۴. پند جاوید و ... . 🟢 با اشتراک حداکثری این پیام، دیگران را نیز از این نرم‌افزار بهره‌مند بفرمایید.🟢 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687