🔸 ای نقطه شروع شفق! ای مجری حق! میلاد تو، قصیده بیانتهایی است که تنها خدا بیت آخرش را میداند. بیا و حُسن ختام زمان باش!
🔸 خجسته باد بزم قدسیان در صبحی که آفتاب زمین و آسمان، به زیر سقف خانه نرگس طلوع میکند.
#مناسبتی
@mouood_org
🔘 #وظايف_منتظران: #تجدید_عهد
🔸 در روايتهای متعددی، امامان ما، شيعيان خود را به تجديد عهد و #بيعت با امام زمان خود سفارش کرده و از آنها خواستهاند در آغاز هر روز و حتی پس از هر نماز واجب، #دعای_عهد بخوانند.
🔸 همه اين موارد از اهميت پيوند دايمی شيعيان با مقام عظمای ولايت و حجت خدا حکايت دارد.
🔸 يکی از مشهورترين دعاهای عهد، دعايی است که #سيد_بن_طاووس آن را در کتاب ارزشمند #مصباح_الزائر به نقل از امام صادق(عج) روايت کرده و در ابتدای آن آمده است:
🔸 هر کس #چهل بامداد، خدا را با اين عهد بخواند، از ياوران قائم ما خواهد بود. پس اگر پيش از [ظهور] قائم از دنيا برود، خداوند تعالی، او را از قبرش خارج میسازد [تا قائم را ياری دهد]. خداوند به شماره هر کلمه [از آن]، هزار حسنه به او عطا کند و هزار بدی را از او برطرف میسازد.
🔸 آيا اگر هر شيعه منتظر در آغاز هر روز، با حضور و توجه، چنين عهد و پيمانی را با امام و مقتدای خود تجديد کند، هرگز به سستی، خواری، ستم و بیعدالتی تن خواهد داد؟
🔸 آيا هرگز حاضر خواهد شد که به رضای مولا و سرور خود بیاعتنا باشد و گناه کند؟
🔸 بیترديد، اگر چنين فرهنگی در هر جامعهای حاکم شود و همه تنها در پی رضای امام زمان خود باشند، آن جامعه هرگز دچار بحران فرهنگی، از خودبيگانگی، نوميدی و انحطاط نخواهد شد.
🔸 شيعيان #منتظر علاوه بر دعای عهد میتوانند با بهرهگيری از دعاها و زيارتهای ديگری که مرتبط با امام عصر(عج) است، پيوند دايمی خود را با آن امام برقرار سازند که از آن جمله به دعای #ندبه، دعای #فرج، دعای زمان غيبت، #استغاثه به امام زمان(عج)، #زيارت_آل_ياسين ، زيارت امام عصر در روز #جمعه، #نماز_امام_زمان و مانند آن میتوان اشاره کرد.
📚 برگرفته از کتاب #درسنامه_فرهنگ_مهدویت_و_انتظار, ج 3: #چشم_به_راه؛ اثر #ابراهیم_شفیعی_سروستانی
📬 خرید از یاران شاپ https://b2n.ir/darsnameh
از کتابراه: https://b2n.ir/504402
از فراکتاب: https://b2n.ir/790748
از طاقچه: https://b2n.ir/878540
#امام_زمان_شناسی
@mouood_org
🔷 حدیث آرزومندی - بخش سوم: حکایت دخول در حصن و حکایت قرب
🔹 آن روز که حضرت امام رضا(ع) در سفر به «مرو»، در «نیشابور»، در پاسخ به درخواست مردم، لب به سخن گشود و حدیث «سلسلة الذّهب» را فرمود:
🔹 «کلمة لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی... بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها.»(۱)
کلمهی «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ و حصار من است. پس هر کس داخل دژ و حصار من شود، از عذاب من ایمن خواهد بود... با شروط آن و من، خود یکی از آن شروط هستم.»
🔹 یک حصن بیشتر نیست؛ ایمنی بخش از عذاب و آتش! حصن کلمهی طیّبهی لا اله الّا الله، مستتر در کلمهی ولایت است که به شرط دخول در آن، برای اهل ولایت، مصونیت اتّفاق میافتد. همهی سخن به کلمهی «دَخَلَ» ختم میشود؛
🔹 نه لفظی عاری از معناست و نه لافی آکنده از ادّعا!
دخول، عین قربت، یگانگی و توحید با حضرت محبوب است؛ در جمیع صفات کمالی.
در احوال مجنون و رفتن به در خانة لیلی، جناب مولانا در دفتر اوّل، ابیات زیبایی دارد:
🔸 آن یکی آمد در یاری بزد
گفت یارش کیستی ای معتمد
گفت من، گفتش برو هنگام نیست
بر چنین خوانی مقام خام نیست
خام را جز آتش هجر و فراق
کی پزد کی وا رهاند از نفاق
رفت آن مسکین و سالی در سفر
در فراق دوست سوزید از شرر
پخته گشت آن سوخته پس باز گشت
باز گرد خانهی همباز گشت
حلقه زد بر در بصد ترس و ادب
تا بنجهد بیادب لفظی ز لب
بانگ زد یارش که بر در کیست آن
گفت بر در هم توی ای دلستان
گفت اکنون چون منی ای من در آ
نیست گنجایی دو من را در سرا
نیست سوزن را سر رشتهی دوتا
چونک یکتایی درین سوزن در آ...
گفت یارش کاندر آ ای جمله من
نی مخالف چون گل و خار چمن...
🔹 آن مدّعی محبّت و عشق، بر در خانهی معشوق آمد و حلقه بر در زد. حضرت محبوب از درون خانه پرسید: کیستی؟ گفت: منم. معشوق گفت: بازگرد! هنوز وقت دخول تو به این خانه و حصن نیست. هنوز از من دم میزنی و در دوئیت تمام لاف عاشقی میزنی.
🔹 بیچاره بازگشت و به سالی در فراق، سوخت تا ناخالصیهایش از میان رفت و دیگربار بازگشت. با صد احتیاط و ترس و ادب بر در زد. محبوبش دیگربار پرسید: بر پشت در کیست؟ گفت آن کس که اکنون پشت در ایستاده نیز تو هستی. محبوب گفت: اکنون، تو، «من» هستی. درون خانه آی!
🔹 شرط دخول در حصن محبوب عالی مقام، تهی شدن از خود و پر شدن از اوست؛ نوعی یکی شدن و عینیتیافتن با محبوب. از او شدن، با او شدن، چون او شدن.
🔹 به غلط، توحید را در به زبان آوردن کلمهی طیّبه و شهادتین معنی کردهایم.
🔸 ای خوشا در آتش عشقی نهانی سوختن
وز فروغ مهر پاکی آسمانی سوختن
ای خوشا مینای دل بر بادة شوق وصال
در فراق ساقی و ساغر نهانی سوختن
حکایت «دَخَل»، حکایت «قَربَ» است.
📌 پینوشت:
۱ . «عیون أخبار الرضا»، ج ۲، ص ۱۳۵.
✍️ #اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#حدیث_آرزومندی
#جشن_نیمه_شعبان
@mouood_org
🔶 میلاد مولود شعبان، حضرت امام مهدی(عج) بر عموم شیعیان، محبّان و منتظران مبارک باد!
🔸 جهت مشاهده محتوای «سومین برنامه از مجموعه #حدیث_آرزومندی » در سایت موعود، به نشانی زیر مراجعه نمایید:
🌐 b2n.ir/j20375
#حدیث_آرزومندی
#جشن_نیمه_شعبان
@mouood_org
❗️ فرصتی استثنایی ❗️
♦️ مژده به علاقهمندان مطالعات مهدوی و فرهنگی
🔺 «مؤسّسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج)» قصد دارد به مناسبت ایام اعیاد شعبانیه، تعدادی از کتابهای خود را به قیمت پایهی موجود در انبار عرضه کند.
🔺 علاقهمندان میتوانند جهت اطّلاع از فهرست کتابها و قیمتهای آنها (که بعضی تا ۷۰% ارزانتر از قیمت فعلی هستند) به فروشگاه اینترنتی یاران شاپ به نشانی زیر مراجعه نمایند:
🌐 http://yaranshop.ir/special1400
#اطلاع_رسانی
@mouood_org
1.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 سربلندیم اگر تکیه به دنیا نکنیم
آنچه داریم ز بیگانه تمنا نکنیم
غرق زخمیم، ولی قامتمان خم نشده
سایهی چادر او از سرمان کم نشده
بنویسید امیدِ دل زهرا مهدیست
چارهی کار همه مردم دنیا مهدیست
✍️ مجید تال
#اول_تو_به_یاد_آیی
@mouood_org
🔘جهان امروز و پیشگویی های آخرالزمان
🔅آثار اساطیری، ادبی و مذهبی عموم اقوام، مشحون از #پیشگویی درباره _آینده وفرجام تاریخ، جهان و انسان است.
🔅نسبت با #مبدأ_هستی و علم لدّنی انبیا و اولیای الهی، مكاشفات پیران طریقت و قدیسان، رؤیاهای صادقه، ریاضتهای نفسانی و بالاخره #علوم_غریبه در گذشته امكان كشف زمان و مكان وقوع بسیاری از حوادث و وقایع مربوط به حیات فردی و جمعی در كره خاك و در آینده دور را فراهم آورده است. چنانكه این اطلاعات به نسبتهای مختلف در میان عموم موجود بوده و عرضه آثاری را نیز موجب گشته است.
🔅مراجعه به این آثار و توسل به برخی از طرق (حتّی ناپسند و مذموم مثل فالگیری و رمالی) برای آگاهی از آینده خود، با وجود انكار ظاهری آن، جزء لاینفك حیات انسان غربی و از جمله سیاستمداران و روشنفكران است.
زبان تمثیلی و گاه شاعرانه این آثار موجب بوده تا این آگاهی، همواره قرین با تردید در كشف مصادیق و تشخیص دقیق زمان و مكان وقوع حوادث باشد.
🔅تنوع نشانه ها، نمادها و پیچیدگی زبانی را وجه مشترك عموم این آثار میتوان دانست. با این همه هیچگاه از جذابیت پیشگویی و رونق بازار پیشگویان كاسته نشده است؛ چرا كه نگاه به آینده و تلاش برای آگاهی درباره آینده جزء لاینفك حیات انسان و به عبارتی ذاتی وجود او بوده است. امری كه انسان را از سایر موجودات متمایز ساخته و انگیزه لازم برای تاب آوردن جهان و گذار از فراز و نشیبهای آن را در وی ایجاد كرده است.
از وجهی دیگر، اگر چه ملل گوناگون از #جهان_بینی» و #جهان_شناسی» متفاوتی برخوردارند و هر یك تعریفی ویژه از مبدأ و انتهای جهان و جایگاه و نقش انسان در میانه عالم ارائه میدهند اما، جملگی در منتهی شدن عمر جهان و حیات كلی انسان به #عصر_طلایی و عاری از هرگونه عیب و رنج و الم مشتركند؛ هر یك نیز این عصر را به نامی و عنوانی خواندهاند و فرارسیدنش را نیز نویدبخش انسان مانده در رنج و #ظلم و تباهی ساختهاند.
#جهان_امروز_و_پیشگویی_های_آخرالزّمان
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
📚#پیشگوییها_و_آخرالزمان
📫خرید از:
یاران شاپ:https://b2n.ir/081824
کتابراه: https://b2n.ir/086905
طاقچه: https://b2n.ir/566717
فراکتاب:https://b2n.ir/225663
@mouood_org