084.mp3
1.34M
🎧 #تلاوت_صوتی
📄 #صفحه_۸۴
🍀 #سوره_نساء #جزء_۵
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۴ نساء
🎖🎗🎖
⁉️چرا مردان... 👇👇👇
شرط سرپرستى و مديريّت، لياقت تأمين و اداره زندگى است و به اين جهت، مردان نه تنها در امور خانواده، بلكه در امور اجتماعى، قضاوت و جنگ نيز بر زنان مقدّمند، «بما فضّل اللّه... و بما انفقوا» و به اين خاطر نفرمود: «قوّامون على ازواجهم»، زيرا كه مسئله ى زوجيّت مخصوص زناشويى است و خدا اين برترى را مخصوص خانه قرار نداده است.
گرچه برخى زنان، در توان بدنى يا درآمد مالى برترند، ولى در قانون و برنامه، بايد عموم را مراعات كرد، نه افراد نادر را
وقتى راههاى مسالمت آميز سود نبخشيد، يا بايد دست از انجام وظيفه كشيد، يا بايد در صورت تأثير نداشتن موعظه و قهر، خشونت به خرج داد. به گفته ى روانشناسان، بعضى افراد، حالت مازوشيسم (آزار طلبى) پيدا مى كنند كه تنبيه مختصر بدنى، برايشان همچون مرهم است. در تنبيهات بدنى هم، اسلام سفارش كرده كه نبايد به مرحله ى كبودى جسم يا زخمى شدن بدن برسد. به علاوه، مرد متخلّف هم گاهى توسط قاضى تنبيه بدنى مى شود.
رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: كتك شما نبايد به نحوى باشد كه اثر آن در جسم زن نمودى داشته باشد، يا كتك نشانه خودنمايى و اظهار قدرت مرد باشد كه زهره چشمى بگيرد.
امام صادق عليه السلام فرمودند: نشوز زن آن است كه در فراش (همبستر شدن) از شوهر تبعيت نكند و مقصود از «اضربوهنّ»، زدن با چوب مسواك و شبيه آن است، زدنى كه از روى رفق و دوستى باشد.
🍃 حقّ مديريّت مرد، به خاطر ساختار جسمى و روحى اوست
🪴 هزينه زندگى، بر عهده مرد است.
🌵 قانونگذار بايد در وضع قانون، به تفاوت هاى طبيعىِ زن و مرد در آفرينش، توجه داشته باشد.
👌 نشانه شايستگى زن اطاعت و تواضع او نسبت به شوهر است.
🌺 نشانه همسر شايسته، حفظ خود در غياب شوهر است
🍁 اطاعت زن از شوهر و حفظ حقوق وى، مشروط به تأمين زندگى او از سوى مرد است.
⚜ مرد هيچ حقّى در آزار همسر مطيع خود ندارد.
❤️ سه مرحله موعظه، ترك هم خوابى وتنبيه، براى مطيع كردن زن است. پس اگر از راه ديگرى زن مطيع مى شود، مرد حقّ برخورد ندارد.
🌾 تواضع زن، ضعف نيست، ارزش است.
🌸 نشانه ى همسر شايسته، رازدارى، حفظ مال و آبرو و ناموس شوهر در غياب اوست.
🌹 تا موعظه مؤثر باشد، قهر و خشونت ممنوع و تا قهر و جدايى موقت اثر كند، تنبيه بدنى ممنوع است
✅ برخورد خشن و تنبيه، تنها براى انجام وظيفه است، نه انتقام و كينه و بهانه.
🍀 برترى مردان، نبايد سبب غرور شود، چون خدا از همه برتر است
۳۵ نساء
❤️💙💛💜🤍🖤
❓ویژگی و اهمیت داوران اختلاف خانوادگی
اين آيه، براى رفع اختلاف ميان زن و شوهر، و پيشگيرى از وقوع طلاق، يك دادگاه خانوادگى را با امتيازات زير مطرح مى كند:
★ داوران، از هردو فاميل باشند تا سوز، تعهّد وخيرخواهى بيشترى داشته باشند.
★ اين دادگاه، نياز به بودجه ندارد.
★ رسيدگى به اختلاف در اين دادگاه، سريع، بدون تراكم پرونده و مشكلات كارِ ادارى است.
★ اسرار دادگاه به بيگانگان نمى رسد ومسائل اختلافى در ميان خودشان مى ماند.
★ چون داوران از خود فاميلند، مورد اعتماد طرفين مى باشند.
براى حل همه مشكلات، انتخاب داور جايز است. امام باقرعليه السلام در پاسخ اعتراضى كه به پذيرش حكميّت در صفّين براى حضرت على عليه السلام بود اين آيه را تلاوت فرمود
از امام صادق عليه السلام درباره ى «فابعثوا حَكماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَكمين نمى توانند به طلاق وجدايى حكم كنند، مگر آنكه از طرفين اجازه داشته باشند.
⚜ علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد.
🍀 قبل از نگرانى از شقاق(جدایی)، در زندگى مردم دخالت نكنيم. «وان خفتم»
❌ طلاق و جدايى، سزاوار ترس و نگرانى است
😃 زن و شوهر، يك روح در دو پيكرند.
🎖 اقدام براى اصلاح ميان زن و شوهر بايد سريع باشد
🍁 جامعه در برابر اختلافات خانواده ها، مسئوليّت دارد.
⚜ بستگان، در رفع اختلاف خانواده ها، مسئوليّت بيشترى دارند. «من اهله»
🍁 زن ومرد در انتخاب داور، #حقّ_يكسان دارند.
🌺 در جامعه به افرادى اعتماد كنيم و داورى آنان را بپذيريم.
👏 مشكلات مردم را با كمك خود مردم حل كنيم.
❤️ از آشتى دادن نااميد و مأيوس و نسبت به آن بى تفاوت نباشيم
🌾 اسلام به مسائل شورايى وكدخدامنشى توجّه دارد.
🌸 همه مسائل را به قاضى و دادگاه نكشانيد، خودتان درون گروهى حل كنيد.
🌹 بايد زن و شوهر، داورى داوران انتخاب شده را بپذيرند.
☑ در انتخاب داور بايد به آگاهى، رازدارى واصلاح طلبى آنان توجّه كرد.
♥ هرجا حسن نيّت و بناى اصلاح باشد، توفيق الهى هم سرازير مى شود
✅ به عقل و تدبير خود مغرور نشويد، توفيق را از خداوند بدانيد.
🍀 بايد حسن نيّت داشت، چرا كه خداوند، به انگيزه هاى همه آگاه است.
۳۶ نساء
🌏⭐️🌎
🌺 ارزش و جایگاه همسایه در اسلام
اين آيه، از حقّ خدا «واعبدوااللَّه» تا حقّ بردگان «ملكت ايمانكم» را بيان كرده و اين نشانه ى جامعيّت اسلام است.
«الجار ذى القربى والجار الجنب»، شامل همسايه ى فاميل و غير فاميل، هم عقيده و غير هم عقيده نيز مى شود. به گفته ى روايات تا چهل خانه از هر طرف، همسايه اند. يعنى در مناطق كوچك، همه همسايه اند.
«الصاحب بالجنب»، شامل رفقاى دائمى يا موقّت، رفقاى سفر، يا آنان كه به اميد نفعى سراغ انسان مى آيند، مى شود.
«ابن السبيل»، ممكن است در وطن خود متمكن باشد و ما شناختى از او و بستگانش نداشته باشيم، فقط بدانيم كه درمانده ى در سفر و فرزند راه است كه بايد مورد حمايت قرار گيرد.
«مختال»، كسى است كه در دنياى خيال، خود را بزرگ مى پندارد و تكبر مى كند. اگر به اسب هم «خيل» مى گويند چون متكبّرانه راه مى رود.
احسان به پدر و مادر، شامل محبّت، خدمت، كمك مالى، علمى، عاطفى و مشورت با آنان مى شود.
شرط احسان به والدين خوب بودن آنان نيست، ولى اطاعت از والدين در صورتى است كه آنان به امرى بر خلاف رضاى خدا فرمان ندهند.
امام صادق عليه السلام فرمودند: پيامبرصلى الله عليه وآله و على عليه السلام پدران اين امّت هستند
🌾 تنها عبادت خدا كافى نيست، دورى از هرگونه شرك و ريا لازم است
🌸 نيكى به پدر و مادر، در كنار بندگى خدا وتوحيد مطرح است.
★ خداپرست واقعى بايد نسبت به بستگان، محرومان و همسايگان خود، متعهّد و مسئول باشد.
♥ همسايگان دور نيز بر انسان حقّ دارند. «الجار الجنب»
🌹 در احسان كردن به اولويّت ها توجّه كنيد. نام والدين قبل از بستگان و نام آنان قبل از يتيمان آمده است.
🍀 بى توجّهى به والدين و بستگان و يتيمان و محرومان جامعه، نشانه ى تكبّر و فخر فروشى است.
✅ احسان، بايد همراه با تواضع باشد.
۳۷ نساء
💎🔮💎
✍ از بخیل چه میدانید؟ 👇👇
بخل، علاوه بر بخل ورزيدن در اموال و نبخشيدن به ديگران، شامل بخل نسبت به علم، آبرو، قدرت و امكانات نيز مى شود.- امراض روحى انسان، گسترش يافتنى است. افراد بخيل و مريض، دوست دارند ديگران هم بخيل باشند. «يبخلون و يأمرون الناس بالبخل»
👌 بخيل از محبّت خدا محروم است.
🌾 از نشانه هاى تكبّر و فخرفروشى، بخل كردن است.
🌸 اظهار نعمت هاى الهى نوعى شكر، و كتمان آن يك نوع ناسپاسى و كفران است.
🌹 بخيل، براى ترك احسان فقرنمايى مى كند.
🌺 نعمت ها فضل خداست، نه تنها نتيجه ى تلاش وتدبير ما
✅ اگر بدانيم نعمت ها از اوست بخل نمى كنيم.
🍀 بخل، گاهى مى تواند زمينه ساز كفر باشد
🔥 كيفر تكبر در دنيا تحقير در آخرت است.
May 11
هدایت شده از مهـــــدی موعـــــود
🏴السّلام علیک یا اباعبدلله حسین
✍یکی از اعضای محترم کانال مجموعه سخنرانی جذاب و تاثیر گذار به نام
🔮کدام حسین؟ کدام کربلا؟ 🔮
را از سخنران و محقق برجسته استاد #حامد_کاشانی در اختیار ما قرار داد
بنا داریم از امروز یک سخنرانی را با هم گوش داده و عمل کنیم
ان شاء الله سوگوار با بصیرت امام معصوم و مظلوممان باشیم🖤
1_12255508240.mp3
47.24M
🏴السّلام علیک یا اباعبدلله حسین
✍جلسه اول از مجموعه سخنرانی جذاب و تاثیر گذار به نام
🔮کدام حسین؟ کدام کربلا؟ 🔮
🎙 سخنران و محقق برجسته استاد #حامد_کاشانی
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
May 11
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۸۵
🍀 #سوره_نساء #جزء_۵
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
085.mp3
1.49M
🎧 #تلاوت_صوتی
📄 #صفحه_۸۵
🍀 #سوره_نساء #جزء_۵
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_12264535859.mp3
60.32M
🏴السّلام علیک یا اباعبدلله حسین
✍جلسه دوم از مجموعه سخنرانی جذاب و تاثیر گذار به نام
🏴کدام حسین؟ کدام کربلا؟ 🏴
🎙 سخنران و محقق برجسته استاد #حامد_کاشانی
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۸ نساء
شيطان، گاهى از دور چيزى را به افراد القا و وسوسه مى كند و گاهى از نزديك همدم آنان مى شود. مؤمنان از وسوسه ها و القائات شيطان مى گريزند، امّا آنگونه كه در آيه ى 36 سوره ى زخرف مى خوانيم: «من يعش عن ذكر الرّحمان نقيّض له شيطاناً فهو له قرين» هركه از ياد خدا رخ برتافت، شيطانى براى او برمى انگيزيم تا يار و همنشين دائمى او باشد.
- هم بخل وترك انفاق بد است، هم انفاق ريايى. در آيه ى پيش از بخل نكوهش شد و در اينجا از بخشش هاى رياكارانه. «يبخلون، ينفقون... رئاء الناس»
- عامل ريا، عدم ايمان واقعى به خدا و قيامت است. «رئاء الناس و لايؤمنون باللّه و لا باليوم الآخر»
- هدف از انفاق، تنها سير كردن گرسنگان نيست، چون اين هدف با رياكارى هم تأمين مى شود. بلكه هدف، رشد معنوى انفاق كننده نيز مى باشد. «ينفقون اموالهم رئاء الناس»
- خداوند رياكاران را دوست ندارد. «لايحبّ كلّ مختال... والّذين ينفقون رئاء الناس»
- دل كه از خدا تهى شد، جايگاه هميشگى شيطان مى شود.
۳۹ نساء
- اظهار تأسف بر حال منحرفان، يكى از راههاى هشدار وتبليغ است. «و ماذا عليهم...»
- لازمه ى ايمان به خدا، انفاق به محرومان است. «آمنوا... انفقوا»
- انفاق فقط در اموال نيست، بلكه از هرچه كه خداوند داده، (علم، آبرو، مقام...) پسنديده است. «ممّا رزقهم اللّه»
- اگر بدانيم كه نعمت ها از خداوند است، روحيّه ى انفاق در ما قوى مى شود. «رزقهم اللَّه»
- افراد بخيل، يا رياكار بدانند كه زير نظر خدايند. «كان اللّه بهم عليما»
۴۰ نساء
معمولاً ريشه ى ظلم، يا جهل است يا ترس، يا نياز، يا حرص و... ولى خداوند غنى و دانا و منزّه است، پس ظلم نمى كند. به علاوه خداوند خود به عدل و احسان فرمان داده، چگونه ظلم مى كند؟ البتّه پاداش خداوند، چند برابر (ده برابر تا هفتصد برابر) است واين احسان و لطف اوست.
- خداوند عادل است ومجازات هاى او عكس العمل كردارهاى خودماست. «ان اللّه لايظلم...»
- كيفرهاى الهى مطابق جرم، ولى پاداش هاى الهى چند برابر است. «يضاعف»
- خداوند، علاوه بر افزايش حسنات، از جانب خود نيز اجر عظيم مى دهد. «من لدنه اجراً عظيماً»
۴۱ نساء
مضمون اين آيه كه گواه بودن رسول خداصلى الله عليه وآله بر اعمال امّت را بيان مى كند، در موارد ديگرى هم آمده است.[278]
وقتى ابن مسعود، اين آيه را در ضمن تلاوتش بر پيامبر مى خواند، اشك آن حضرت جارى مى شد.[279]
گرچه خداوند نيازى به آوردن شاهد ندارد، ولى انسان به گونه اى است كه هرچه بيشتر حضور شاهدان را حس كند، براى تربيت و تقوايش مؤثّرتر است. كسى كه در تلويزيون براى ميليونها نفر صحبت مى كند، چون همه او را مى بينند، وقتى عطسه اى يا اشتباهى مى كند، بيشتر خجالت مى كشد.
به نقل آيات قرآن، شهود در قيامت بسيارند؛ از جمله خداوند،[280] پيامبران، امامان مع[281]صوم،[282] فرشتگان،[283] زمين،[284] زمان،[285] اعضاى بدن[286] و قيامت، روز اقامه ى شاهدان است. «يوم يقوم الاشهاد»[287]
سنّت الهى بر آن است كه پيامبر هر امّتى شاهد آنان باشد. پس از رحلت پيامبراكرم صلى الله عليه وآله نيز بايد كسى كه در صفات، همچون پيامبر است، شاهد بر مردم باشد. امام صادق عليه السلام فرمود: در هر قرنى (زمانى) امامى از ما اهل بيت، شاهد بر مردم است و رسول خدا صلى الله عليه وآله شاهد بر ماست.[288]
حضرت على عليه السلام بعد از تلاوت اين آيه فرمود: «هو - محمّد - شهيد على الشهداء و الشهداء هم الرّسل».
- پيامبران، اسوه ى مردم در دنيا و شاهد بر مردم در آخرتند. «من كلّ اُمّة بشهيد»
- لازمه ى گواه بودن، علم داشتن است، پس انبيا از كارهاى ما آگاهند. «بشهيدٍ»
- پيامبر اسلام اشرف انبياست، چون انبيا بر اعمال اُمّت خود گواهند، ولى پيامبر اسلام بر اعمال انبيا گواه است. «جئناك بك على هؤلاء شهيدا»
۴۲ نساء
كفّار معصيت كار، پيش از اقامه ى شهود، منكر گناه و فساد خود مى شوند و در پى راه فرارند و مى گويند: «واللّه ربّنا ما كنّا مشركين»[290] به خدا سوگند ما مشرك نبوديم. ولى وقتى گواهان حقايق را گفتند، ديگر جايى براى كتمان نيست.
در آيات قرآن، آرزوهاى حسرت بار گناهكاران به اين گونه مطرح است:
كاش خاك بودم. كاش در خاك محو بودم. كاش با فلانى دوست نمى شدم. كاش در دنيا اهل تعقّل و فكر بودم. كاش با همان مرگ، فانى شده بودم...
- نافرمانى از دستورهاى حكومتى پيامبر، در رديف كفر به خداست. «كفروا و عصوا الرسول»
- روز قيامت، روز حسرت و آرزوست. «يودّ... لوتسوّى»
- روز قيامت، هيچ سخن و مطلبى پوشيده نمى ماند. «لايكتمون اللّه حديثا»
۴۳ نساء
چون تحريم شراب، در صدر اسلام به صورت تدريجى انجام گرفت. ابتدا شراب به عنوان نوشابه نامطلوب معرّفى شد؛ «ومن الثمرات النخيل و الاعناب تتّخذون منه سَكراً و رزقاً حسنا»[291] سپس اين آيه نازل شد[292] ونماز در حال مستى را نهى كرد، آنگاه زيان آن را بيش از منافعش دانست، «يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للنّاس و اثمهما اكبر من نفعهما»[293] سپس از مصرف آن به عنوان عنصرى پليد و شيطانى نهى شد. «انّما الخمر و الميسر... رجس من عمل الشيطان»[294]
در روايات[295] آمده كه از نماز در حالت خواب آلودگى و كسالت و سنگينى پرهيز كنيد. آيات ديگر نيز، نماز از روى كسالت را از نشانه هاى منافقان دانسته است.[296]
«غائط» يعنى مكان گود. چون در قديم گودال هايى براى قضاى حاجت فراهم مى كردند، غائط كنايه از رفتن براى تخلّى است.
امام صادق عليه السلام فرمود: «صَعيد»، موضع بلندى است كه آب از آنجا جارى شود.
ام[297]ام صادق عليه السلام فرمود: مقصود از «لامستم» جماع است، ولى خداوند ستّار است و ستر را دوست دارد
- مقام نماز به حدى رفيع است كه شرابخوار نبايد به آن نزديك شود. «لاتقربوا الصلوة و انتم سُكارى»
- در نماز، تنها اذكار وحركات كافى نيست، توجّه وشعور لازم است. «حتى تعلموا...»
- عبادات ناآگاهانه، بى ارزش است، گرچه تكليف را ساقط مى كند. «حتى تعلموا ما تقولون»
- در مسجد، نبايد با حالت جنابت وارد شد. «ولا جنبا...»
- در غسل، شستن تمام بدن لازم است. چون در آيه نام عضو خاصّى برده نشده است. «تغتسلوا»
- احتمال خطر وضرر، يا تكليف را از انسان برمى دارد و يا سبب تخفيف تكليف مى شود. «و ان كنتم مرضى... فتيمّموا»
- در تعبيرات و گفتار، بايد ادب را رعايت كرد. (تعبير برگشت از گودى براى قضاى حاجت و لمس زنان، كنايه از آميزش جنسى است وگرنه تنها لمس سبب وضو نمى شود.)[299] «من الغائط او لامستم النار»
- احكام خدا، ترخيص دارد ولى تعطيل ندارد. اگر آب نبود، بايد تيمم كرد. «فلم تجدوا ماءً فتيمّموا»
- شرط ارتباط با خدا از طريق نماز، طهارت و پاكى است، وضو يا تيمّم. «فلم تجدوا ماء فتيمّموا»
- تيمّم بايد بر خاك پاك باشد. «صعيداً طيّباً»
- تخفيف احكام، نمودى از رحمت و مغفرت الهى است. «فلم تجدوا ماءً فتيمّموا... غفوراً رحيماً»
- علم به كتاب آسمانى، به تنهايى براى هدايت كافى نيست. «اُتوا نصيباً من الكتاب... يشترون الضّلالة»
- آگاهى علماى اهل كتاب از تعاليم الهى ناقص است و همين نقص زمينه ى انحراف مى شود. «نصيباً من الكتاب يشترون الضّلالة»
- دانشمندان منحرف، از علم و مقام خود سوء استفاده كرده و در كمين انحراف و گمراهى ديگرانند. «يريدون ان تضلّوا السبيل»
سلام
با توجه به مشکل به وجود اومده متأسفانه چند روز مطالب کانال با تغییرات،و کاستیهایی خدمت شما ارائه میگردد از شما معذرت خواسته تا مشکل را برطرف گردد
۴۴نساء
📔📚📖
❤️ علم به كتاب آسمانى، به تنهايى براى هدايت كافى نيست.
🪴 آگاهى علماى اهل كتاب از تعاليم الهى ناقص است و همين نقص زمينه ى انحراف مى شود.
🌷 دانشمندان منحرف، از علم و مقام خود سوء استفاده كرده و در كمين انحراف و گمراهى ديگرانند
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۸۶
🍀 #سوره_نساء #جزء_۵
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_12264569456.mp3
53.57M
🏴السّلام علیک یا اباعبدلله حسین
✍جلسه سوم از مجموعه سخنرانی جذاب و تاثیر گذار به نام
🏴کدام حسین؟ کدام کربلا؟ 🏴
🎙 سخنران و محقق برجسته استاد #حامد_کاشانی
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۵ نساء
🍀☘🍀
🦞 ممكن است ما در شناخت دشمن اشتباه كنيم، ولى خداوند دشمنان واقعى ما را بهتر مى شناسد.
💪 ولايت بايد همراه با قدرت و نصرت باشد.