eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
57 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
279 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
1_4141338419.mp3
363.8K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۴۰ اعراف 🔮🔮🔮🔮🌏🌏🔮🔮🔮🔮 ✍آنان كه يك عمر در و بودند، با ديدن يك چنان مؤمن شدند كه تهديدهاى فرعون آنان را نلرزاند، ولى طرفداران حضرت موسى با ديدن آن همه معجزات و پس از پيروزى بر فرعون، انحراف و بت پرستى قومى، آنان را به انحراف كشيد و تازه از موسى عليه السلام نيز تقاضاى بت كردند. روزى يك يهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه ى پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه با هم اختلاف كرديد! عليه السلام در پاسخ او فرمود: اختلاف ما در سخن بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پايتان از آب دريا خشك نشده بود كه از موسى تقاضاى بت كرديد. (245) - محيط جبرآور نيست، ولى تأثيرگذار هست. «فأتوا على قوم ...» پس تا در اعتقاد و ايمان قوى نشده ايم، از محيط و فرهنگ فاسد دورى كنيم، زيرا گاهى مشاهده ى يك صحنه (از فيلم، عكس، ماهواره و يا اجتماع) چنان در انسان تأثيرگذار است كه تمام زحمات تربيتى رهبران را متزلزل و خراب مى كند. - ايمان سطحى، زودگذر است. «وجاوزنا... قالوا... اجعل لنا آلهة» - بدتر از دشمنان آگاه خارجى و بيگانه، دوستان نادانِ داخلى اند. «جاوزنا... قالوا پيا موسى اجعل...» - تقاضاى مردم، هميشه صحيح نيست و اكثريّت و خواست آنان همه جا يك ارزش نيست. «قالوا... اجعل لنا آلهة» - عبادت بايد بر اساس تعقّل و تشكّر باشد. «أغيراللّه ابغيكم الهاً و هو فضّلكم» خدا يافتنى است، نه بافتنى
۱۴۱ اعراف 🔮🔮🔮🔮🌏🌏🔮🔮🔮🔮 ✍در آيه ى قبل كه سخن از برترى و فضيلت بنى اسرائيل بود، آن را فقط به خدا نسبت داد و فرمود: «هو فضّلكم على العالمين» ولى اين آيه مى فرمايد: ما آنها را نجات داديم، «انجينا» اين تفاوت در مفرد و جمع، شايد به خاطر آن است كه نجات خداوند، به واسطه ى صبر و مقاومت خود مردم و رهبرى حضرت موسى انجام گرفته است و معمولاً در مواردى كه الطاف الهى از طريق واسطه ها انجام گيرد، ضمير جمع بكار برده مى شود. مثلاً در مورد باران مى فرمايد: «أنزلنا» (246) ، زيرا دريا، گرما، ابر، باد و موارد ديگر دست به دست هم داده و باران را به وجود آورده اند. - نجات دهنده ى واقعى خداوند است، گرچه نجات از طريق رهبرى موسى انجام گرفته باشد. «انجيناكم» - زنان و جوانان، اهداف نقشه هاى طاغوت هستند. «يقتّلون... يستحيون...» - گاهى حوادث تلخ وناگوار، وسيله آزمايش الهى اند. «بلاءُ من ربّكم» - سختى ها و گرفتارى ها را هر چند بزرگ باشند، در مسير تربيت انسان و آزمايشى الهى بدانيم. «و فى ذلكم بلاء من ربّكم عظيم»
۱۴۲ اعراف 🔮🔮🔮🔮🌏🌏🔮🔮🔮🔮 ✍در آيه 51 سوره ى بقره، سخن از وعده ى با موسى است، «واذ واعدنا موسى أربعين ليلة»، ولى در اينجا سى شب به اضافه ى ده شب، كه به فرموده ى عليه السلام فلسفه ى اين كار، آزمايش بنى اسرائيل بوده است. با آن كه حضرت موسى چهل شبانه روز را به طور كامل در كوه طور بوده است، (چنانكه در تورات سِفر خروج نيز آمده است،) ولى تعبير به چهل شب، ممكن است به اين دليل باشد كه مناجات ها اغلب در شب صورت مى گيرد و يا آنكه در قديم تقويم براساس ماه بوده و ماه در شب نمايان است، لذا براى شمارش ايّام نيز از شب استفاده مى شده است. تغيير برنامه بر اساس حكمت، مانند تغيير نسخه ى پزشك در شرايط ويژه ى بيمار، اشكال ندارد. لذا سى شب با اضافه شدن ده شب به چهل شب تغيير نمود. چنانكه «بداء» در مورد خداوند، به معناى تغيير برنامه براساس تغيير شرايط است، البتّه تمام اين تغييرات را خداوند از قبل مى داند، همان گونه كه گاهى پزشك از قبل مى داند پس از دو روز عمل به اين نسخه، وضع بيمار تغيير كرده و نياز به دارو و نسخه اى ديگر دارد. و درباره ى هرگز به معناى پشيمان شدن يا تغيير هدف و يا كشف نكته اى تازه و تغيير موضع نيست، زيرا اين معانى از جهل و محدوديّت سرچشمه مى گيرد كه مربوط به انسان است، امّا خداوند در مسير و تربيت انسان اين تغييرات را انجام مى دهد. در «اربعين» و ، اسرارى نهفته است، اين عدد، در فرهنگ اديان و در روايات اسلامى جايگاه خاصّى دارد، چنانكه مى خوانيم: در زمان حضرت نوح عليه السلام، براى عذاب كفّار، چهل روز باران باريد. چهل سال قوم حضرت موسى در بيابان سرگردان بودند. پيامبر صلى الله عليه وآله چهل روز از خديجه جدا شد و اعتكاف كرد تا غذاى آسمانى نازل شد و مقدّمه ى تولّد حضرت زهرا عليها السلام فراهم گرديد. رسول خدا صلى الله عليه وآله در چهل سالگى مبعوث شد. انسان تا چهل سالگى زمينه ى كمال روحى ومعنوى دارد، امّا پس از آن دشوار مى شود. چهل روز اخلاص در عمل، عامل جارى شدن حكمت از قلب به زبان است. چهل بار خواندن بعضى سوره ها و دعاها براى فرج و رفع مشكلات سفارش شده است. چهل روز پذيرفته نشدن اعمال از جمله نماز، پيامد بعضى گناهان است. چهل مؤمن اگر به خوب بودن مرده اى شهادت دهند، خداوند او را مى آمرزد... (248) بعضى كتاب ها نيز با محوريّت عدد چهل، مانند چهل حديث نوشته شده است. (249) چگونه مى توان پذيرفت كه حضرت موسى براى غيبت موقّت خود جانشين تعيين كند، امّا خاتم پيامبران صلى الله عليه وآله براى غيبت ابدى خود، جانشينى تعيين نكرده باشد؟! با آنكه كه پيامبر خطاب به على عليه السلام فرمود: «أنت منّى بمنزلة هارون من موسى» تو براى من مثل هارون براى موسى مى باشى، به صورت متواتر در منابع اهل سنّت آمده است. (250) و آيا مردم در زمان غيبت امام زمان عليه السلام رها شده اند؟! دو آزمايش براى قوم موسى رخ داد: يكى ده روز زيادتر ماندن موسى در وعده گاه و ديگرى . هنگامى كه عليه السلام فرمود: من براى دريافت دستورات الهى، سى شب به وعده گاه مى روم، چون از سى شبانه روز گذشت و موسى نيامد، مردم گفتند: موسى خلف وعده كرده است، لذا از او بريده و بدنبال برنامه هاى انحرافى رفتند. در حالى كه بار رفتن موسى به كوه طور، خداى او كه از ميان نرفته بود تا مردم به سراغ بت پرستى بروند. مراد از اصلاح در آيه، اصلاح در مسائل اجتماعى و جامعه است، نه اصلاح در رفتار فردى و شخصى. در زمان حضرت موسى، مفسدانِ توطئه گرى بودند كه موسى نگران آنها بود و به هارون سفارش مى كرد: نگذار زمام امور را به دست گيرند وخواسته يا ناخواسته دنباله رو آنان شوى. - وعده گاه خداوند با انبيا، مكان نهايى همچون كوه طور و غار حراست و ضيافت الهى از بندگان صالح خود، دعا و مناجات است. - شب، بهترين فرصت براى مناجات است. «ليلة» - عبادت در چهل شب تمام، آثار خاصّى بدنبال دارد. - جامعه هرگز نبايد بى رهبر باشد. «اُخلُفنى» - انبيا آنقدر دلسوز امّتند و خود را مسئول مى دانند كه حتّى براى چند روز، مردم را بى سرپرست نمى گذارند. «اُخلُفنى» - وظيفه ى كلّى رهبر، اصلاح امّت است
۱۴۳ اعراف 🔮🔮🔮🔮🌏🌏🔮🔮🔮🔮 ✍آن نيروى الهى كه بر كوه وارد آمد، آيا نيروى عظيم اتم بود، يا قدرت امواج صوتى و يا نيروى مرموز ديگر، هر چه بود كوه را متلاشى ساخت و موسى در اثر صداى غرّش انهدام كوه (يا از اين مكاشفه و جذبه ى باطنى)، بيهوش بر زمين افتاد. (252) ديدن خداوند، تقاضاى جاهلانه ى بود كه از موسى مى خواستند خدا را با چشم سر به آنان بنماياند (كه در آيه 155 مى خوانيم)، و آن كافران غافل از بودند كه هرگز چشم توان ديدن خداوند را ندارد، «لاتدركه الابصار» (253) ، بلكه بايد خدا را با چشم دل ديد و به او ايمان آورد. چشم دل باز كن كه جان بينى آنچه ناديدنى است آن بينى در جلسه اى مأمون به امام رضا عليه السلام گفت: مگر شما نمى گوييد انبيا معصومند، پس چرا موسى رؤيت الهى را از خداوند درخواست كرد؟ «أرنى أنظر اليك»، آيا موسى نمى دانست كه خداوند قابل ديدن نيست؟ امام عليه السلام در جواب او فرمودند: حضرت موسى عليه السلام مى دانست كه خداوند قابل ديدن با چشم نيست، امّا هنگامى كه خدا با موسى سخن گفت و آن حضرت به مردم اعلام نمود، مردم گفتند: ما به تو ايمان نمى آوريم مگر اينكه كلام الهى را بشنويم. هفتادنفر از بنى اسرائيل برگزيده شدند و به ميعادگاه كوه طور آمدند. حضرت موسى عليه السلام سؤال آنان را از خدا درخواست نمود، در اين هنگام آنان كلام الهى را از تمام جهات شنيدند، ولى گفتند ايمان نمى آوريم مگر اينكه سخن گفتن خدا را خود ببينيم، صاعقه اى از آسمان آمد و همه ى آنان هلاك شدند. حضرت موسى گفت: اگر با چنين وضعى برگردم، مردم خواهند گفت تو در ادّعايت راستگو نيستى كه ديگران را به قتل رساندى. به اذن الهى دوباره همه زنده شدند، اين بار گفتند: اگر تنها خودت نيز خدا را ببينى، ما به تو ايمان مى آوريم. موسى گفت: «انّ اللّه لايُرى بالابصار و لا كيفيّة له و انّما يعرف بآياته و يكلّم باعلامه»، خدا را تنها با نشانه ها و آياتش مى توان درك كرد. امّا آنان لجاجت كردند، خطاب آمد موسى بپرس آنچه مى پرسند و تورا به خاطر جهالت آنان مؤاخذه نمى كنم. حضرت موسى عليه السلام گفت: «ربّ ارنى انظر اليك»، خطاب آمد: «لن ترانى» هرگز، امّا نگاه كن به كوه، اگر پايدار ماند تو نيز خواهى توانست مرا ببينى. با اشاره ى الهى كوه متلاشى و به زمينى صاف تبديل شد وموسى پس از به هوش آمدن گفت: «سبحانك تبتُ اليك»، خدايا! از جهل و غفلت مردم، به شناخت ومعرفتى كه داشتم بازگشتم ومن اوّلين كسى هستم كه اعتراف مى كنم خدا را نمى توان با چشم سر ديد. مأمون با اين پاسخ شرمنده شد. (256) در واقع حضرت موسى عليه السلام با بيان جمله ى «ارنى» و پاسخ «لن ترانى» خواست به مردم بفهماند كه خداوند براى من قابل رؤيت با چشم نيست، تا چه رسد به شما. از امام صادق عليه السلام پرسيدند: اگر خدا قابل رؤيت نيست، پس در مورد رواياتى كه مى گويند: پيامبر صلى الله عليه وآله، خدا را ديد، يا در قيامت مؤمنان خدا را در بهشت مى بينند، شما چه مى فرماييد؟ حضرت تبسّمى كردند و فرمودند: بسيار زشت است كه شخصى 70 - 80 سال در زمين خدا زندگى كند و از رزق و روزى او استفاده كند، امّا او را چنانچه بايد نشناسد. پيامبر، خدا را باچشم نديده است و اگر كسى چنين ادّعايى داشته باشد، دروغگو و كافر است، چنانكه آن حضرت فرمودند:كسى كه خدا را به صفات مخلوقات تشبيه كند، كافر است. حضرت على عليه السلام در پاسخ به اين سؤال كه اى برادر پيامبر صلى الله عليه وآله! آيا تو خدا را ديده اى؟ فرمود: «لم أعبد ربّاً لم أره و لم تره العيون بمشاهدة الاعيان ولكن تراه القلوب بحقايق الايمان»، (257) خدايى را كه نديده باشم عبادت نمى كنم، امّا نه با چشم سر، كه با چشم دل. در جاى ديگر فرمود: «ما رأيتُ شيئاً الاّ و قد رأيتُ اللّه قبله و بعده و معه و فيه» (258) چيزى را نديدم، مگر آنكه خداوند را قبل و بعد و همراه با آن ديدم. آرى، چشم توان ديدن او را ندارد، «لاتدركه الابصار و هو يدرك الابصار» (259) ، امّا با چشم دل مى توان خدا را ديد، چنانكه قرآن مى فرمايد: «لقد رآه نَزلَة اُخرى عند سِدرة المنتهى» (260) پيامبر، در معراج، ايات عظمت الهى را ديد. البتّه آنچه در تورات در مورد ماجراى حضرت موسى در كوه طور آمده، از تحريفات تورات است. (261) - خداوند، با چشم ظاهر ديدنى نيست، نه در دنيا و نه در آخرت. «لن ترانى» - خداوند را بايد از راه آثارش شناخت و به جلوه هاى او نگريست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مصاف رضوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 شهید مأمور خداست 🔸شهدا از قبل انتخاب شده بودن. 🔸شهید مأموریت داره مدتی بین ما تو زمین زندگی کنه و بعد بره. انتشار به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس ➖➖➖ ✅ کانال رسمی مصاف رضوی ✅ @Masaf_Razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4154178439.mp3
360K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۴۴ اعراف امام صادق عليه السلام مى فرمايد: خداوند به موسى عليه السلام فرمود: آيا مى دانى چرا تورا برگزيدم؟ زيرا خضوع و خشوع تو به درگاه من بى نظير بود؛ هرگاه به نماز مى ايستادى، گونه هاى خود را بر خاك مى نهادى. (262) در حديث ديگرى آمده است كه خداوند فرمود: چون در ميان بندگانم خود را نسبت به من ذليل تر مى دانستى. (263) ----- 262) تفسير صافى 263) تفسير نورالثقلين - حضرت موسى، بنده ى مخلص خدا بود. «اصطفيتك» («اصطفاء» به معناى انتخاب گوهر خالص است) - نبوّت و رسالت مقامى انتصابى است، نه انتخابى. «انّى اصطفيتك» - بيانِ درخواست نابجاى مردم، مانع برگزيدگى ونبوّت موسى نيست. «اصطفيتك» - چهل شب عبادت در ميعادگاه، مقدّمه اى براى گرفتن تورات و بكار بستن آن شد. «جاء موسى لميقاتنا - فخذ ما آتيتك» - پس از براندازى طاغوت و تشكيل حكومت دينى، بايد قانون و احكام الهى اجرا شود. «فخذ ما آتيتك» - شكر، فرمان اكيد خدا و امرى واجب است، نه مستحب و يك سفارش اخلاقى. پس شكرگزارى از نعمت هاى الهى لازم است. «و كن من الشاكرين» - مسئوليّت هاى دينى و ارشادى، نعمت الهى است كه بايد سپاسگزارى شود. «و كن من الشاكرين» (شكرگزارى، علاوه بر زبان بايد با بكار بستن دستورات الهى باشد)
۱۴۵ اعراف مراد از «الواح»، همان سنگ نبشته هاى تورات است كه در آيه ى قبل به آن اشاره شد. در اينكه مراد از احسن در «و امُر قومك يأخذوا باحسنها» چيست، اقوال مختلفى بيان شده است، از جمله: مراد با بهترين قدرت گرفتن، يا بهترين گرفتن از حيث علم و عمل، يا در دَوَرانِ امر بين اهمّ و مهمّ، بهترين عمل را انجام دادن است و يا مراد اين است كه دستورات تورات، احسن تمام قوانين و دستوراتِ آن زمان است. امّا احسن مطلق، قرآن است، چنانكه خداوند مى فرمايد: «و اتّبعوا احسن ما انزل اليكم من ربّكم من قبل أن يأتيكم العذاب بغتة و انتم لاتشعرون» (264) ممكن است مراد از آيه اين باشد كه اگر با قدرت به تورات عمل كنيد، بر دشمنان غالب خواهيد شد و خانه هاى آنها را به دست مى آوريد. امام باقر عليه السلام فرمود: عبارت «من كلّ شى ء»، بيانگر آن است كه خداوند تمام امور را براى موسى عليه السلام بيان نكرده است. (265) گرچه در همان بخشى كه مطرح شده، تمام نيازهاى مردم آن عصر به تفصيل بيان شده است. «تفصيلاً لكلّ شى ء» مراد از «دارالفاسقين» يا كاخ ودربار فرعونيان است يا خانه هاى ساكنان بيت المقدّس قبل از ورود قوم موسى، وممكن است مراد جايگاه متخلّفين از دستورات موسى در قيامت باشد. (266) ----- 264) زمر، 55 265) تفسير نورالثقلين 266) تفسير راهنما - تورات، به صورت نوشته نازل شده است. «كتبنا» - بكار بستن قانون و رهبرى امّت، نياز به قوّت، اراده و جدّيت دارد. «فخذها بقوّة و امُر قومك» - در ميان چند راه و برنامه، بايد بهترين روش را انتخاب و با بهترين توان انجام داد. «بأحسنها» - مخالفت با قانون آسمانى، فسق است و مجازات دارد. «ساوريكم دار الفاسقين» - رهبر بايد در عمل پيشگام باشد. (خداوند، ابتدا به خود موسى عليه السلام دستور مى دهد، سپس به مردم) «خذ... يأخذوا»
۱۴۶ اعراف پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: هنگامى كه دنيا در نظر مسلمانان جلوه كند، هيبت اسلام از آنان جدا مى شود و زمانى كه امر به معروف و نهى از منكر را ترك نمايند، از بركت وحى محروم مى شوند. «و اذا تركوا الامر بالمعروف و النهى عن المنكر حرّمت بركة الوحى» (267) ----- 267) تفسير صافى - متكبّران، بدانند كه از هدايت و ايمان به آيات الهى محروم مى شوند. «سأصرف عن آياتى الّذين يتكبّرون» - خداوند، بى جهت لطف خود را از كسى برنمى گرداند، بلكه اين نتيجه ى عملكرد خود انسان است. «سأصرف... يتكبّرون» - تكبّر انسان، برخاسته از تصوّرات موهوم اوست. «يتكبّرون... بغير الحقّ» - تكبّر، هرگز براى موجود ضعيف و محتاجى همچون انسان، زيبنده نيست. «يتكبّرون... بغير الحقّ» - با استمرار تكبّر، آيات متعدّد نيز انسان را هدايت نمى كند. «يتكبّرون... كلّ آية» - انسان در انتخاب يكى از دو راه هدايت وگمراهى آزاد است. «لا يتّخذوه سبيلاً... يتّخذوه سبيلاً» - استمرار غفلت وتكذيب آيات الهى، موجب تكبّر و انحراف در ديدگاه و انتخاب است. «ذلك بانّهم كذّبوا بآياتنا و كانوا عنها غافلين»
۱۴۷ اعراف - كفر و تكذيب، سبب حبط اعمال گذشته است. «كذّبوا... حبطت» - پاداشها و كيفرهاى قيامت، تجسّم اعمال ماست. «هل يجزون الاّ ما كانوا يعملون» - آنچه بدتر از گناه است، اصرار بر آن است. «كانوا يعملون»
۱۴۸ اعراف امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت موسى عليه السلام به خدا گفت: سامرى، گوساله اى از طلا براى مردم ساخته است، امّا صداى آن از چيست؟ وحى آمد كه اين وسيله ى آزمايش مردم است، «ياموسى انّ تلك فتنة فلاتفحص عنها»، (269) قرآن نيز مى فرمايد: «اِن هى الاّ فتنتك تضلّ بها من تشاء و تهدى من تشاء» (270) قرآن، به مسأله ى گوساله پرستى بنى اسرائيل، در چهار سوره اشاره نموده است. البتّه گوساله پرستى بنى اسرائيل زمينه هاى فرهنگى، اجتماعى داشت، زيرا؛ اوّلاً آنان ساليان دراز در مصر، بت هايى به شكل گاو ديده بودند، ثانياً همان گونه كه در آيه 138 خوانديم، پس از عبور از رود نيل چشمشان به قومى بت پرست افتاد و تحت تأثير قرار گرفته و در عمق روحشان باقى ماند. ثالثاً تمديد مدّت سى شب به چهل شب، شايعه ى مرگ موسى را به دست مخالفان پديد آورد و زمينه را براى انحراف آماده كرد و در نهايت، جهل مردم و هنر سامرى باعث شد تا قوم موسى از خداپرستى به گوساله پرستى گرويدند. (271) بنابراين عوامل انحراف چند چيز است: - نبود رهبرى يا غيبت او. - جهل و ناآگاهى مردم. - عالمان و هنرمندان منحرف و سوء استفاده از علم و هنر. - زيبايى و زرق و برق ظاهرى. - سر و صدا و تبليغات كاذب. در آيه 87 سوره ى طه، ساختن گوساله به سامرى نسبت داده شده است، امّا شگفت آنكه در تورات، به هارون نسبت داده شده است؟! (272) البتّه در اين آيه به قوم موسى نسبت داده شده است، زيرا بسيارى از كار او راضى بودند و او را يارى نمودند. (273) حضرت موسى براى هدايت مردم و رهايى از انحراف و دام سامرى، از دلائل ملموس استفاده كرد. مثلاً براى نفى الوهيّت گوساله با بيان اينكه مصنوع است نه صانع، محتاج مكان است و داراى وزن و حجم و شكل است و هيچ گونه هدايت و راهنمايى براى كسى ندارد، آنان را ارشاد نمود. (274) - گاهى انسان به چيزى كه واقعيّتى ندارد، ارزش مى دهد و تا حدّ پرستش او پيش مى رود. «و اتّخَذَ» - دعوت به گوساله پرستى، پس از نافرمانى از رهبر و در غياب رهبرى حقّ صورت مى گيرد. «من بعده» (زمانى كه حضرت موسى به ميعادگاه رفته بود) - دشمن براى انحراف مردم، از هنر و تمايلات نفسانى استفاده مى كند. (مجسّمه ى طلا) «حُلِيّهم عجلاً» - ارتدادِ اقوام، سابقه ى طولانى دارد. «واتّخذ... عجلاً...» - گوساله ى سامرى، مجسمّه اى بيش نبود. «جسداً» - در انحراف انسان، زرق و برق و سروصدا نقش عمده اى دارد. «حليّهم... خوار» بنابراين در پى هر صدا و هر زرق و برق و زيبايى نبايد رفت. - معبود انسان بايد هادى انسان باشد. «لا يهديهم» - شرك، ظلم است و كسى كه بدون دليل و تنها بر اساس لجاجت، حقّ را رها كند و اسير ساخته هاى دست خود شود، ظالم است. «كانوا ظالمين»
۱۴۹ اعراف چون معمولا انسان به هنگام ندامت و پشيمانى، چانه ى خود را بر دستانش قرار مى دهد و فكر مى كند، چنانكه گويا در دست خود فرو افتاده است، لذا قرآن مى فرمايد: «سُقط فى ايديهم» (275) وشايد كنايه از اين باشد كه گوساله در جلو آنان ساقط شد واز بين رفت - برخى انسان ها تا نتيجه ى عملكرد خود را نبينند، متوجّه خطاى خود نمى شوند. «لمّا سُقِط...» - حتّى با سابقه گوساله پرستى، از رحمت خدا مأيوس نباشيم. «لئن لم يرحمنا ربّنا»
1030_52307321094375.mp3
2.79M
❤️ موضوع  : بی مسئولیتی 🎥 ✅کانال رسمی دکتر سعید عزیزی👇 ╔═🍃🌺🍃══════╗         🆔 @drsaeedazizi  ╚══════🍃🌺🍃═╝
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ شهادت سردار بززگ اسلام و رهبر حزب اللّه را به پیشگاه شریف امام مهدی علیه السلام، ولیّ امر مسلمین امام خامنه‌ای، حزب اللّه و نیروهای مقاومت و نیز مردم فسلطین، لبنان، ایران، و تمامی آزادیخواهان مبارز جهان، تبریک و تسلیت عرض می‌نماییم. شهادت امامان علیهم السلام، ثابت کرد که جبهۀ مجاهدت فی سبیل الله با ترور و شهادت بزرگانش، گسترده‌تر، محکم‌تر و قوی‌تر می‌شود، چنان که در جمهوری اسلامی ایران، ترور و شهادت بزرگانی چون بهشتی، مطهری، رئیس جمهور رجایی، نخست وزیر باهنر، شهدای محراب، سلیمانی و ...، سبب وحدت و قدرت بیشتر گردید. شهادت سید حسن نصرالله نیز ضایعۀ بزرگی است، اما سبب استحکام مقاومت و بیداری ملّت‌ها می‌گردد. www.x-shobhe.ir
هدایت شده از موسسه مصاف
🎥 ممکن است مدت زیادی در میان شما نمانم 👤 شهید «سیدحسن نصرالله» در آخرین سخنرانی: 🔺ممکن است مدت زیادی در میان شما نمانم. 🔺ممکن است تمام سطح اول رهبری از جمله من کشته شوند. 🔺رویه‌هایی اندیشیده شده است تا در صورت وقوع این حالت فوق‌العاده آماده باشیم. 🆔 @Masaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از موسسه مصاف
‏گروهی که از فریب‌خوردن خسته نمی‌شوند! ▫️این تیم در معاوضه گروگان‌ها در لبنان (دهه ۱۳۷۰) فریب خوردند. ▪️در مذاکرات سعدآباد فریب البرادعی را خوردند. (نقل‌قول محمد خاتمی) ▫️در برجام فریب تضمین جان‌ کری را خوردند. ▪️امروز نیز فریب آتش‌بس غزه را بعد از ترور هنیه خوردند. ✍ نیما موسوی 🆔 @Masaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4172042216.mp3
377.8K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۵۰ اعراف 🎍🎍🎍🎍🍁🍁🪴🪴🪴🪴 ✍پس از مخالفت هايى كه با عليه السلام صورت گرفت، روزى آن حضرت خطاب به مردم فرمود: سيره و الگوى من انبيا هستند... امّا الگوى من از برادرم هارون اين است كه هارون به برادرش فرمود: «يابن امّ انّ القوم استضعفونى و كادوا يقتلوننى»، حال اگر بگوييد او را به استضعاف نكشيدند و خوار نكردند و براى قتل او هيچ اقدامى نكردند، منكر قرآن شده ايد و اگر همان باشد و شما آن را پذيرفتيد، پس هارون معذور بوده و سكوتش لازم بوده است. (277) چنانكه صلى الله عليه وآله نيز به آن حضرت فرمودند: «يا على... فانّك منّى بمنزلة هارون من موسى و لك بهارون اسوة اذ استضعفه قومه و كادوا يقتلونه» پس تو نيز در برابر دشمنى قريش صبر پيشه كن. (278) پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: براى نشان دادن نهايت ناراحتى خود، هنگامى كه به ميان مردم رسيد، آن رفتار توبيخ آميز را با هارون نمود وگرنه خداوند به موسى در كوه طور گوساله پرستى قومش را خبر داده بود. (279) - هرگاه اصول در خطر افتد، فروع را بايد رها كرد. «القى الالواح» هنگامى كه موسى ديد مردم مشرك شده ودست از اصل خداپرستى برداشته اند، الواح تورات را كه يك سرى دستورات و قوانين الهى بود، به كنارى گذارد و پيگير اصل مهم تر شد. - در برابر فرد عصبانى بايد برخوردى عاطفى داشت - همه ى اصحاب انبيا عادل نبوده اند، گاهى بعضى از آنها مرتد هم شده اند. «و كادوا يقتلوننى » چنانكه بعضى گوساله پرست شدند. - سكوت و بى تفاوتى نسبت به ظلم و انحراف، انسان را هم سنگ ظالم قرار مى دهد. - در جامعه ى فاسد و منحرف، گاهى تلاش انبيا هم بى نتيجه مى ماند. «بئسما خلفتمونى» - موى بلند، براى مرد مانعى ندارد. «اخذ برأس اخيه يجرّه» - به خاطر مقام و موقعيّت و خويشاوندى، از لغزش ديگران چشم پوشى نكنيم. «اخذ برأس اخيه» گاهى توبيخ به موقع نزديكان و در ميان جمع، براى نشان دادن اهميّت مطلب و هشدار و زهر چشم گرفتن از بيگانگان است.
😷 سكوت و بى تفاوتى نسبت به ظلم و انحراف، انسان را هم سنگ ظالم قرار مى دهد. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋