eitaa logo
معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
700 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
32 ویدیو
80 فایل
با سلام این کانال به منظوراطلاع رسانی ازبرنامه ها،فعالیتهاو اطلاعیه های پژوهشی و تازه های علمی و پژوهشی عرصه تاریخ در معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ، تشکیل شده است. #کرسی علمی #نشست علمی #نشریات علمی #معرفی کتاب-مقاله #همایش #تازه های نشر #انجمن علمی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh «تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم» منتشر شد. 👉 https://b2n.ir/y29859
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh «تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم» منتشر شد. کتاب «تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم» تالیف محمدکاظم رحمتی از سوی نشر دارزین العابدین راهی بازار نشر شده است. مشکل اصلی برای پژوهش در تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم که شامل احساء؛ قطیف و جزیره اوال می‌شود، نبود منابع است. نوشتار حاضر که حاصل بیش از پنج سال تحقیق و مراجعه به منابع چاپ شده و خطی بسیار فراوانی است، تلاشی است برای توجه دادن محققان به این بخش از تاریخ تشیع. تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم، با بحث از تاریخ خلیج فارس و تجارت در این منطقه و مسائل مربوط به تحولات تاریخی منطقه و مهاجرت‌های گسترده خاندان‌های شیعه مرتبط است. موضوعاتی که هر کدام شایسته است تا به نحو جداگانه با تفصیل و تمرکز بیشتری مورد بحث قرار گیرد. کتاب حاضر گامی ابتدایی برای تحقق نکات مورد اشاره است. مولف کتاب را به استادش عبدالخالق بن عبدالجلیل جنبی تقدیم کرده است که بی‌گمان نوشته‌ها، تحقیقات و آثارش چراغی فراروی محققان برای بحث از تاریخ تشیع در بحرین قدیم است. 👉 https://b2n.ir/y29859
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایمپکت فاکتور  چیست؟ ضریب تأثیر یا Impact Factor درواقع میزان تأثیری است که یک مقاله بر مقالات بعدی می‌گذارد. Impact Factor که به‌اختصار به آن IF می‌گویند شاخصی کمّی است که میزان ارجاع (رفرنس دهی) به مقالات یک ژورنال را نشان می‌دهد. ایمپکت فکتور نشان می‌دهد که به یک مقاله منتشرشده، چند بار رجوع شده است؛ و برآورد نسبت میزان عددی استنادها به تعداد مقالات چاپ‌شده در یک سال در یک ژورنال به‌خصوص را در نظر می‌گیرد. ایمپکت فکتور هنگامی‌که چندین ژورنال در زمینه‌های مشابه در اختیاردارید می‌توان فرایند مقایسه‌ی ارزش و اعتبار آن‌ها را ساده سازد و ارزیابی قابل قبولی را از هر ژورنال ارائه می‌دهد. این شاخص مختص مجلاتی (ژورنال‌هایی) است که مقالات معتبر علمی را در زمینه‌های گوناگون انتشار می‌دهند. نحوه محاسبه ایمپکت فاکتور یک مجله فرضا اگر در سال ۲۰۱۰ جمعاً ۴۰ ارجاع به یک مجله صورت گرفته باشد و در آن مجله در سال ۲۰۰۸ تعداد ۲۶ مقاله و در سال ۲۰۰۹ تعداد ۲۴ مقاله چاپ شده باشد، ضریب تاثیر یا ایمپکت فاکتور آن مجله از تقسیم ۴۰ بر ۵۰ به دست می‌آید که ۰٫۸۰ است. یعنی به طور متوسط هر مقالهٔ آن نشریه ۰٫۸۰ مرتبه مورد استناد مقالات دیگر قرار گرفته است. بنابراین ایمپکت فاکتور تابع یک دوره سه ساله است که دو سال آن برای چاپ مقاله ها و سال سوم مربوط به ارجاعات به مقالات دو سال قبل است.
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh سی امین جلسه شورای علمی پژوهشها و شورای پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ ،سیره و تمدن اسلامی با حضور ریاست محترم مجتمع حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی ، معاون پژوهش، مدیران گروههای علمی تربیتی ، اعضای هیات علمی و معاونین و مدیران مجتمع تاریخ برگزار شد. 👉 https://b2n.ir/n14314
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh حرم حضرت معصومه(س) از نگاه سفرنامه نویسان اروپایی 👉 https://b2n.ir/d51365
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نویسنده: محمود امیری در نظر مردم ایران شهر قم به سبب وجود بارگاه حضرت معصومه در آن، مقدس است و مردم اگر بتوانند جسد مردگان خود را به آن جا می آورند و به خاک می سپارد. کارری گرچه در این زمینه اشتباه برخی از سفرنامه نویسان پیشین را تکرار کرده، حضرت فاطمه معصومه را دختر بی واسطۀ امام حسین(ع)به شمار آورده است، ولی نکته هایی دقیق و ظریف از وضعیت حرم مطهر و رواق های اطراف آن ثبت کرده است که به راستی ارجمند و زیباست. در این مسجد قبر شاه صفوی و شاه عباس دوم قرار گرفته است، ولی گویا مقبرۀ اصلی مورد احترام، متعلق به فاطمه بنت امام حسین فرزند امام علی و فاطمه زهرا(س)دختر محمد(ص)می باشد!در بالای در بزرگ، کتیبه ای به خط طلا در ثنای شاه عباس دوم نوشته شده است... 👉 https://b2n.ir/d51365
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh شماره 540 هفته نامه الکترونیکی «تاریخ شفاهی» منتشر شد. 👉 https://b2n.ir/j73927
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh گروه تاریخ تمدن و تاریخ معاصر جهان اسلام با توجه به کمبود منابع تخصصی مرتبط با این دو رشته در کتابخانه مجتمع، اقدام به تهیه لیست کتابهای مورد نیاز و خرید آن کرده است. 👉 https://b2n.ir/z82838
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh بررسی دلالت های اندیشه سید قطب و تاثیر آن بر خشونت گرایی در جهان اسلام معاصر 👉 https://b2n.ir/j83806
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نویسندگان: حسن مهدوی، عبدالوهاب فراتی سید قطب به عنوان یکی از متنفذ ترین چهره‌های فکری جهان اسلام معاصر، تاثیر زیادی بر روند اسلام گرایی معاصر به سمت خشونت گرایی داشته است. نوشتار حاضر درپی پاسخ به‌این پرسش است که اندیشه سید قطب چه دلالت‌های را پردازش می‌کند که با استناد به ‌آن فرایند خشونت‌گرایی در جهان اسلام افزایش یافته است؟. در اندیشة پسینی سید قطب مفاهیم و گزاره‌های وجود دارد که از ظرفیت بالای خشونت پروری برخوردار بوده و در مواردی آشکارا به استفاده از وسائل قهریه برای پیشبرد اهداف دعوت می‌کند. اثر مشهور وی «معالم فی الطریق»، نمونة از آثار وی است که به تعبیر خود سید قطب بسان مرامنامة برای اقلیت ایمانی ممتاز، به آنان خواهد آموخت که در شرایط فعلی چگونه عمل نمایند!. در بررسی و تحلیل اندیشه قطب آثار زیادی پدید آمده است که بیشتر جنبه نگرش مثبت به اندیشه‌های وی را القاء می‌کند و جنبه انتقادی به اندیشه وی اندک است. بنابراین نوشتار حاضر در چارچوب و روش دلالتی سعی در بازیابی اندیشه سید قطب با رویکرد انتقادی دارد که مسأله خشونت فزاینده در جهان اسلام بازتاب آن است. 👉 https://b2n.ir/j83806
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh تبیین مؤلفه‌های تاریخ‌نگاری دینی سیدجعفر شهیدی 👉 https://b2n.ir/a82989
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نویسندگان: یعقوب پناهی، اصغر منتظرالقائم و محمدعلی چلونگر؛ تاریخ‌نگاری علمی که پس از تحولات روش‌شناسی و پیشرفت‌های حوزۀ نظری تاریخ، از غرب آغاز شد، بینش ‌و روش مورخان را ارتقا داد و اصول تازه‌ای برای تاریخ‌پژوهشی بنیان نهاد. مورخان معاصر ایرانی نیز با الهام از این پیشرفت‌ها، آثاری با چهارچوب‌های جدید علمی پدید آوردند، ازجمله سیدجعفر شهیدی، با وجود خاستگاهی حوزوی و سنتی توانست از دستاوردهای جدید علم تاریخ در حوزه‌های پژوهشی تاریخ اسلام و تاریخ زندگانی امامان‌‌ شیعه(ع) بهره گیرد. مسئلۀ محوری پژوهش حاضر بررسی و تبیین اصول تاریخ‌پژوهی در آثار این مورخ برای پاسخ به این پرسش است که مؤلفه‌های تاریخ‌نگاری شهیدی چیست و آیا می‌توان آنها را روشمند و علمی دانست. به‌ نظر، شهیدی در مقام مورخی مسلمان و شیعۀ معتقد متأثر از تغییرات ‌اجتماعی و برای پاسخ به‌ دغدغه‌های شخصی و نیازهای عصری، درصدد بوده ضمن قرائتی تازه از تاریخ‌ اسلام، از حیات پیشوایان دینی نیز به‌‌منزلۀ الگوهایی انسانی ‌و‌ اخلاقی، تصویری تاریخی و به‌ دور از شوائب، اوهام و زوائد ارائه کند؛ این کوشش‌ها با هدف تقویت و ترویج دین و اخلاق، به‌نوعی «تاریخ‌نگاری دینی» منجر شده است. تاریخ‌نگاری این مورخ واجد مؤلفه‌های‌ روش‌شناسی مهمی همچون جرح‌وتعدیل علمی و انتقادی روایت‌ها، تلاش برای تبیین‌ تاریخی و روشمند برخی انگاره‌های عقیدتی، بهره‌گیری نسبی از رویکردها و مبانی سایر علوم برای ارائۀ تحلیل‌های‌ جامع و نقد آرا برخی نویسندگان مسلمان ‌و مستشرقان است. 👉 https://b2n.ir/a82989
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh عباس‌ سلیمی‌‌نمین، کارشناس مسائل تاریخی: تاکید امام تاکید بر مساله آزادی، به‌خصوص آزادی در تعیین سرنوشت جامعه، بسیار حائزاهمیت است. افرادی که ادعا کرده‌اند امام اعتقادی به آزادی نداشته، قطعا امام را نمی‌شناسند. 👉 https://b2n.ir/b80531
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نویسنده: حسن حضرتی امام چندان نگاه مثبتی به تاریخ سیاسی و سلاطین گذشته ایران ندارد و به تبع آن، گذشته سیاسی ملی را چندان مایه مباهات نمی‌داند... امام خمینی از معدود اندیشمندان مسلمان است که دانش تاریخ را جزو علوم شریف دانسته است...امام خمینی در چند جا از آثار قلمی‌اش،‌ درباره شرافت علم تاریخ سخن گفته که نشان می‌دهد اندیشه وی درباره دانش تاریخ از نظمی منطقی و درونی برخوردار بوده و عاری از هر گونه تناقض است.. 👉 https://b2n.ir/q90787
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh امام خمینی و مدیریت تحولات جهان 👉 https://b2n.ir/t94146
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نویسنده: علی اکبر عالمیان امام خمینی(س) به عنوان رهبری فرهیخته و مدیری توانمند، شایستگی‌های منحصر به فرد خویش را در مدیریت و رهبری تحولات ایران، جهان و منطقه بارها به اثبات رساندند. در این نوشتار سعی خواهیم کرد، مبانی فکری ایشان را در چگونگی مدیریت این تحولات مورد ارزیابی قرار دهیم. ناگفته پیداست که نمی‌توان در این نوشتار کوتاه، تمام ابعاد شخصیتی آن امام را مورد بررسی قرار داد. 👉 https://b2n.ir/t94146
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh معرفی «اندیشه سیاسی، اجتماعی امام خمینی» 👉 https://b2n.ir/d22307
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh معرفی «اندیشه سیاسی، اجتماعی امام خمینی» کتاب «اندیشه سیاسی، اجتماعی امام خمینی» تالیف دکتر غلامحسن مقیمی حاصل چندین سال تدریس نویسنده و درآمدی برای بررسی همه جانبه اندیشه سیاسی امام خمینی است که تلاش شده در قالب یک کتاب درسی تدوین گردد. بیان اهداف رفتاری در ابتدای و طرح سؤال در انتهای هر درس، از امتیازات کتاب است. علاوه بر این که این سوالات می توانند ایده های پژوهشی برای دانشجو ایجاد کند. مجموعه حاضر، به روش تحلیلی و توصیفی در افکار سیاسی امام خمینی تأمل می‌کند و برای استفاده دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاهی تدوین شده است. محتوای کتاب شامل یک پیشگفتاروهفت فصل با عناوین كليات و مفاهيم؛ شخصيت، آثار سياسي و زمانه امام خميني(رحمه الله)؛ مبادي و مباني انديشه سياسي امام خميني(رحمه الله)؛ دين و سياست از منظر امام خميني(رحمه الله)؛ نظريه ولايت فقيه و حكومت از منظر امام خميني(رحمه الله)؛ مشروعيت و مشاركت از منظر امام خميني(رحمه الله)؛ و سياست خارجي و روابط بين الملل است. 👉 https://b2n.ir/d22307
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) 👉 https://b2n.ir/q29257
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نویسندگان: یحیی فوزی و محمود رضا صنم زاده سرگذشت انسان ها از معبر تمدن ها مي گذرد و تمدن ها در طول تاريخ در شکل دهي به هويت بشر، گسترده ترين نقش را داشته اند. امروزه تمدن، به سند تاريخي فرهنگ ملل تبديل گشته و از اهميتي ويژه برخوردار است.دين اسلام پس از استقرار، به سرعت توانست بنيان گذار تمدن شگرفي در جهان شود؛ به گونه اي که تمدن هاي ديگر، از جمله تمدن غربي را وام دار خود نمايد. در اين مقاله به روش اسنادي و با رويکردي توصيفي تحليلي بيان مي کنيم تمدن اسلامي داراي چه تعاريف، ويژگي ها و مولفه هايي است و امام خميني چه تعريف و نظرگاهي نسبت به تمدن اسلامي دارد؟ سوال هاي فرعي تحقيق از اين قرارند:-تمدن چيست و چه تعاريفي از آن ارائه شده است؟-تمدن داراي چه شاخصه هاي عمومي است؟-روش ها و رويکردهاي شناخت تمدن کدام است؟بر اساس يافته هاي اين مقاله، امام خميني (ره) ضمن توجه به ابعاد مادي و معنوي تمدن ها، با نقد تمدن غربي و تاکيد بر مادي و تک بعدي بودن آن، تمدن اسلامي را جامع ترين تمدن ها دانسته که داراي روحي سرشار از ايمان است و اين روح در تمامي ارکان آن جريان دارد. 👉 https://b2n.ir/q29257
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh تحلیل جامعه شناختی نهضت پانزده خرداد (با تأکید بر بسترهای اجتماعی نهضت) 👉 https://b2n.ir/m52020
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نویسنده: داوود میر محمدی این مقاله بررسی و پاسخگویی به «علل و زمینه های اجتماعی» وقوع نهضت پانزده خرداد را به عنوان پرسش اساسی دستمایه مطالعه خود قرار داده و بدنبال آن است تا با بهره گیری از روش «اسنادی – تاریخی» و با مراجعه به متون و منابع دست اول موجود از منظر «جامعه شناختی تاریخی و سیاسی» تحلیلی ارایه نماید. تسلط دول اروپایی به ویژه انگلیس و بعد از آن آمریکا بر ایران، با دو نوع مقاومت در ایران روبرو شد؛ یکی مقاومت با محتوای ملی گرایانه که توسط روشنفکران و تحت تأثیر تفکر و جریان مدرنیسم غرب و آموزه های ملی انجام گرفت و دیگری مقاومت با ماهیت دین گرایانه که ریشه در تمدن و فرهنگ بومی ایران داشت و بن مایه های اصلی آن را آموزه های دینی و مذهب تشیع و فرهنگ بومی تشکیل می داد. 👉 https://b2n.ir/m52020
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh مکانیسم تاثیرگذاری امام خمینی رحمه الله و آیت الله گلپایگانی رحمه الله در قیام پانزده خرداد (با تکیه بر اسناد ساواک) 👉 https://b2n.ir/k50103
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نویسندگان: مجتبی اسفندیاری، یعقوب توکلی و حسین ارجینی هدف روحانیت از ورود به عرصه سیاسی در دوران پهلوی، مقابله با استبداد و حفظ استقلال کشور بوده است. امام خمینی(ره) و آیت الله گلپایگانی(ره) اقدامات فرهنگی رژیم پهلوی در اسلام زدایی را مورد انتقاد قرار دادند و بر این اعتقاد بودند که رژیم با جلوگیری از آزادی های سیاسی در فکر حذف روحانیت می باشد. ایشان ضمن موافقت با اصلاحات، نحوه اجرای آن را غیرمنطبق با شرایط کشور می دانستند و به ویژه امام خمینی(ره) اقدامات شاه را نوعی افساد قلمداد می کرد که کشور را به سوی استبداد، عقب ماندگی و وابستگی به سرمایه داری جهانی سوق می دهد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که علی رغم برخی اختلاف نظرها، برابر اسناد ساواک هم گرایی معناداری در هدف و عمل میان رهبری حضرت امام و آیت الله گلپایگانی در رابطه با قیام 15 خرداد وجود داشته است. پژوهش حاضر تلاش دارد با اتکای بر یافته های اسناد و مطالعات کتابخانه ای به تبیین مکانیزم های تاثیرگذاری امام خمینی(ره) و آیت الله گلپایگانی(ره) در قیام پانزده خرداد 1342 بپردازد. 👉 https://b2n.ir/k50103
علمی معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری گروه تاریخ‌ اسلام برگزار می‌کند: نشست علمی: «جایگاه ایرانیان در قرآن و روایات معصومین» ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد دشتی دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صادقی پناه زمان: چهارشنبه 18/خرداد/1401 ساعت 10 الی 12 مکان: جلسات مجتمع جامع به صورت حضوری و مجازی لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh علمی در کانال معاونت پژوهش عضو شوید و از تازه‌ترین پژوهش‌ها و آثار تاریخی مطلع شوید. @mptarikh
شاخص های نویسندگی بین المللی استاندارد نوشتن Affiliation یا وابستگی سازمانی سلام علیکم ، چنانکه مستحضرید نویسنده مسئول هر مقاله می بایست پس از عنوان مقاله ، نام نویسنده (نویسندگان) را همراه با وابستگی سازمانی نویسنده (نویسندگان) در مقاله خود ذکر نماید. یکسان بودن درج وابستگی سازمانی یکی از شاخص های مهم نویسندگی و دارای مزیت های فراوانی است که اگر رعایت نشود موجب خسارت مادی و معنوی به نویسنده و المصطفی می شود(که در کارگاه ها به صورت مشروح به آن می پردازیم). استاندارد درج وابستگی سازمانی به فارسی برای نویسندگان مقالات (چه در نشریات داخلی المصطفی و چه در نشریات خارج از المصطفی) به شکل زیر می باشد: 1- نام گروه علمی 2- کاما(،) 3- نام واحد آموزشی 4- کاما 5- نام سازمان (جامعه المصطفی العالیمه) 6-کاما 7-نام شهر نویسنده 8- کاما 9- نام کشور نویسنده 10- نقطه (.) مثال برای افلیشین اساتید: گروه فقه تربیتی، مجتمع آموزش عالی فقه، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران. مثال برای افلیشین طلاب: گروه فقه تربیتی، مجتمع آموزش عالی فقه، جامعه المصطفی العالمیه، نیجریه. (ذکر نام کشور طلاب باعث افزایش جغرافیای نویسندگان مقالات المصطفی می شود) مثال برای افلیشین کارکنان: مجتمع آموزش عالی فقه، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران. نکات مهم: 1- از به کار بردن رتبه علمی نویسنده (استاد، دانشیار، استادیار، مربی و ...) و از ذکر القاب (دکتر، حجت الاسلام ، دانشجو، طلبه، کارمند) خودداری فرمایید. 2- نام سازمان (جامعه المصطفی العالمیه) به همین شکل با فقط یک فاصله میان کلمات و حتما با ه آخر چسبان ذکر شود. (در فونت و قلم های متفاوت این افلیشین به راحتی و بدون اشکال تایپ می شود) وحدت رویه باعث ارتقای تعداد نویسندگان منتسب به المصطفی در موتورهای جستجو و باعث اعتباردهی بیشتر و بین المللی سازی افلیشین سازمان مقدس المصطفی می شود. 3- ضرورت ترجمه و ذکر افلیشین به زبان انگلیسی بعد از افلیشین فارسی (جهت ارتقای افلیشین سازمان مقدس المصطفی در جستجوهای به زبان انگلیسی و بین المللی سازی نویسندگان المصطفی ) نمونه ترجمه افلیشین استاندارد بالا به زبان انگلیسی: (دقت در چینش و به کاربردن از حروف بزرگ در ابتدای کلمات) Department of Educational Jurisprudence, Higher Jurisprudence Education Complex, Al-Mustaf International University, Qom, Iran.
همایش بین المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی(ره)»