هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#فراخوان
هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی 12 آبان 1401 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 31 مرداد می باشد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
فرهنگ سیاسی مطلوب در فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر
نویسندگان: غلامرضا خواجه سروی و حسن زارعی محمود آبادی
تصمیم گیری و اداره ی یک کشور بر پایه ی می دهد. زیرا سیاست در اصل عهده دار ساماندهی امور عمومی و همگانی است. مشاهده ی سیاست و حکومت در کشورهای اسلامی، انسان را به این نتیجه می رساند که یکی از مسائل و آسیب های جدی سیاست و حکومت در اغلب کشورهای مسلمان و از جمله کشور ما ایران؛ کمرنگ بودن و نقصانِ آن هم در سطح فرمانروایان آن کشورها می باشد.
« فرهنگ سیاسیِ معطوف به مصلحت عمومی »ی این پژوهش را تشکیل می دهد. همچنین سیاست و حکومت و « مسأله » یا « پروبلم » همین موضوع بنابراین نوع ساماندهی اجتماع، تحت تأثیر فرهنگ سیاسیِ مردم و به ویژه فرمانروایان است.
بنابراین هر نوع ساماندهی مطلوبِ اجتماع برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی، مستلزم شناخت فرهنگ سیاسی متناسب و متناظر با نظم سیاسی مطلوب و مورد نظر از طریق دسترسی به آبشخورهای اصلی؛ آن است. تا آن جا که به کشور ما مربوط می شود یکی از این آبشخورهای اصلی منشور شیعی حکومت یا فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر در مورد آداب ملک و تدبیر حکومت است.
از این قرار سؤال اصلی این پژوهش عبارت است از: مهمترین مؤلفه های فرهنگ سیاسیِ مطلوب در فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر کدام است؟ فرضیه ی اصلی این پژوهش نیز از این قرار است: مهمترین است. « مصلحت عمومی » مؤلفه ی فرهنگ سیاسیِ مطلوب در فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر همانا روش تحقیق این پژوهش نیز توصیفی- تحلیلی می باشد.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/b46614
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست
حجتالاسلام عبدالهادی مسعودی در نشست «نقش حدیث در تاریخ و سیره» : نقش حکایتی حدیث از جمله نقشهایی است که روایان حدیث را به سمت بیان احکام، مناسک و مباحث فقهی سوق داده است؛ بهعنوان نمونه اگر بخواهیم شیخ مفید را معرفی نماییم، باید بگوییم شیخ مفید یک فقیه، اصولی، مفسر، مورخ، محدث و متلکم بود.
رییس دانشگاه قرآن و حدیث کمک به تحلیل روایی تاریخی و نقل تاریخی را از دیگر خدمات متقابل حدیث و تاریخ برشمرد و در ادامه به گزارشهای تاریخی دررابطهبا خوارج و تعمق ایشان در قرآن کریم را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: در عصر کنونی تعمیق در مباحث علمی به معنای ژرفنگری در مباحث بوده، ارزشمند تلقی میشود.
برای مشاهده ادامه گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/p72724
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست
حجتالاسلام والمسلمین دکتر رفیعی در نشست «نقش حدیث در تاریخ و سیره»: افق تاریخ و حدیث در صدر اسلام یکی بود و ناقلان تاریخ همان راویان حدیث بودند که در ضمن حدیث به مقولههای تاریخی نیز توجه داشتند.
در سالهای آغازین اسلام، تاریخنگاری و حدیث نگاری کاملاً منطبق بر هم موردتوجه قرار میگرفت.
شرایطی که برای ناقل تاریخ ذکر میشود، کاملاً منطبق بر شرایط ناقل حدیث است، خاطرنشان ساخت: در آغاز اسلام حدیث مایه علوم تمام معارف اعم از احکام، تفسیر و کلام بود؛ بهگونهای که تفسیر روایی قرآن کریم، تنها یکی از این رویکردهاست و در حدود ۱۵ هزار روایت، آیات الهی را تفسیر میکنند.
برای مشاهده ادامه گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/f46624
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#پایان_نامه
جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد دانش پژوه سید میر حسین هاشمی با موضوع «بررسی سیر تاریخی دموکراسی در افغانستان (2021-2001)» با راهنمایی دکتر سید آصف کاظمی و مشاوره دکتر سید محمد جمال موسوی 14 آذر 1401 در اتاق جلسات مدرسه عالی تاریخ و سیره برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست
گزارش تصویری نشست «نقش حدیث در تاریخ و سیره» منتشر شد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
اعتبار سنجی شعائر امامیه ایران در عصر حضور (مطالعه موردی شعائر رفتاری)
نویسندگان: حسن احمدیان دلاویز و محمدرضا جباری
در آیات و روایات، انجام شعائر الهی و دینی مورد تاکید و احیاء آنها از سوی بزرگان دین سفارش شده است. هر گروه دینی و مذهبی و حتی غیر دینی، دارای تعدادی از نشانه ها و علامت های اختصاصی هستند که پیروانشان با آنها شناخته می شوند.
شیعیان امامیه ایران نیز در طول تاریخ اسلام از این امر مستثنی نبوده اند. شعائر دارای انواع مختلفی از جمله رفتاری است و مراد از شعائر رفتاری، رفتار بیرونی و واکنش خارجی و عملکردی که نشانه و علامت اطاعت الهی است، گرچه ممکن است در آن گفتار هم وجود داشته باشد اما رفتار و عملکرد نُمود و جلوه بیشتری دارد.
با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی، گفته می شود شیعیان امامیه ایران در انجام شعائری نظیر زیارت قبور ائمه(ع)، سوگواری و عزاداری، سیاه پوشی، ارسال وجوه شرعی برای ائمه، برگزاری جشن اعیاد، مقبره سازی و تبرک جستن به اهل بیت(ع)، اهتمام داشتند. همه شعائر هفتگانه مذکور جز مقوله سیاه پوشی، مستند بر سیره نظری یا عملی حضرات معصومان بوده است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/u73916
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مصاحبه
آیت الله محمد هادی یوسفی غروی: برخی تصور می کنند اصل این کلمه «زینت اب» بوده که به صورت «زینب» تلفظ شده است. در صورتی که این افراد توجه ندارند که پیش از اینکه دختر امیرالمومنین علیه السلام به این نام خوانده شود زینب دختر رسول خدا صل الله علیه وآله (خاله بزرگ حضرت زینب) همین نام را داشته است.
پیامبر گرامی اسلام از حضرت خدیجه سلام الله علیها شش فرزند داشت، شامل 2 پسر که زنده نماندند و 4 دختر که بزرگترین آنها زینب و کوچکترین آنها فاطمه سلام الله علیها بود.
زینب دختر پیامبر صل الله علیه و آله، همسر «ابوالعاص بن ربیع عبشمی» از خانواده های عبد شمس از قبایل 25 گانه قریش مکه و منتسب به عبد شمس بود.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مصاحبه
ناصر عظیمی، پژوهشگر: برخی میرزا کوچکخان را متهم به جداییطلبی کرده و گفته اند که گویا او میخواست گیلان را وابسته به دولت نوبنیاد و انقلابی شوروی کند.؛ چنین نیست و این احکام به خاطر سرسری خواندن تاریخ انقلاب جنگل است.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست
دکتر یعقوب توکلی: یکی از مشکلاتی که ما معمولا در حوزه مطالعات تاریخی داریم ندانستن علم استراتژی است. چون علم استراتژی نمیدانیم اتفاقاتی که در گذشته اتفاق افتاد از آن به آسانی عبور میکنیم. مورخ ما ضمن اینکه گذشته تاریخی را میداند باید از تاریخ به آینده استراتژیک برسد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست «ظرفیت ها و دلالت های تاریخی احادیث» 13 آذر 1401 در دانشگاه باقر العلوم (علیه السلام) برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
رویارویی سیاسی نظامی حسن صباح با سلجوقیان
نویسندگان: الله یار خلعتبری و حسن باستانی راد
حسن صباح نخستین داعی دیلمان (رودبار- الموت)، در زمان اقتدار سلطنت سلجوقی، خلافت عباسی و خلافت فاطمیان مصر، نهضت نزاری را بنیان گذاری کرد (483ق/1090م). او با تاسیس نهضت نزاری در قلاع درون قلمرو سلجوقیان، در رویارویی سیاسی، نظامی و حتی مذهبی با آن ها قرار گرفت.
حسن صباح روش های نوینی در اداره جامعه اسماعیلی ایران به کار گرفت که در قلعه های فراز قله ها و رشته کوه های شمال، غرب و شرق ایران استواری یافت و تا یورش مغولان حیات سیاسی خود را ادامه داد.
در این مقاله سعی می شود تلاش های سیاسی و نظامی نزاریان در دوره حسن صباح در رویارویی با سلجوقیان با در نظر داشتن اوضاع سیاسی سال های 483ق/1090م تا 518ق/1124م، دوره اقتدار و رهبری او، بیان شود.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/s08302
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
🔰 #نشست علمی
معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری گروه تاریخ اهلبیت(ع) ، #نشست_علمی با عنوان:
💠«مولفه های همگرایی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)»💠 برگزار می کند.
🔸ارائه دهنده:
حجتالاسلام دکتر حسن احمدیان دلاویز
🔹دبیر علمی: دکتر اسدالله رحیمی
⏪زمان: چهارشنبه 16/آذر/1401
⏱ساعت 10 الی 12
🕹مکان: سالن شهید عارف الحسینی به صورت حضوری و برخط
🌐 لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh
#نشست علمی
✅در کانال معاونت پژوهش عضو شوید و از تازهترین پژوهشها و آثار تاریخی مطلع شوید.
@mptarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست « امام حسین (ع) در پژوهشهای مستشرقان» با ارائه حجت الاسلام دکتر مرتضی مداحی 15 آذر 1401 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#فصلنامه
شماره 54 فصلنامه «مطالعات تاریخ اسلام» منتشر شد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
فهرست مطالب/ فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام شماره ۵۴
محمدرضا بارانی
حمید ابراهیمزاده
* بررسی تحلیلی علم امام از منظر فلوتن در کتاب السیادة العربیة و الشیعة و الاسرائیلیات فی عهد بنیامیه
غلامحسین خدری
* نقش قاجاریه در اوجگیری حکمت صدرایی پس از فترتی دویستساله
مجید رضائیان
آرزو غیاثوند
* شناسایی مؤلفههای باستانگرایی و گرایش جوانان شهر تهران به ایران قبل از اسلام
فاطمه فریدی مجید
جواد هرویش
محمد بهرامزاده
* قلمرو و مفهوم سیاسی ایران در نیمۀ نخست حکومت صفوی بر مبنای نقشههای تاریخی اروپایی (1600-1511م/ 907-1008ق)
عباس قدیمی قیداری
حسن رستمی
* اندیشهها و کنشهای سیاسی میرزا ابوالمکارم و میرزا ابوطالب زنجانی؛ برگی از مشروطۀ زنجان و ایران
علی کالیراد
فرزاد امینی آریا
* جنبش آلاش و تکوین قزاقستان؛ در تکاپوی گذار از جامعۀ ایلی به دولت-ملت (1917-1920)
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#فصلنامه
شماره سوم دوفصلنامه علمی ـ تخصصی « التاریخ والحضارة الاسلامیة؛ رؤیة معاصرة» منتشر شد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#کارگاه «تاریخ اجتماعی ایران» با ارائه دکتر الهام ملک زاده 23 آذر 1401 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست علمی «مولفه های همگرایی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)» با ارائه حجتالاسلام دکتر حسن احمدیان دلاویز 16 آذر 1401 از ساعت 10 الی 12 در شهید عارف الحسینی برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
نظریه ساختاریابی و شکل گیری دولت استبدادی رضا شاه در ایران
نویسندگان: محمد عابدی اردکانی و فرزاد آذرکمند
از زمان پیدایش دولت مدرن در ایران توسط رضاشاه تاکنون، روی کردهای مختلفی درباره چگونگی شکل گیری یا ماهیت آن مطرح شده است.
اما از میان آن ها، دو روی کرد برجسته تر و مهم تر است که به نوعی در مقابل هم قرار می گیرند: یکی روی کرد «سلطانیسم» است که مدافعان آن به پیروی از ماکس وبر، دولت رضاشاه را حالت خاص و افراطی از پاتریمونیالیسم (پدرسالاری) می دانند و نگاهی نخبه گرایانه (کارگزارمحور) دارند؛ دیگری روی کرد «دولت مطلقه» است که اغلب بر عوامل ساختاری تأکید و نقش ساختارها را در شکل گیری دولت رضاشاه برجسته می کند و نقش چندانی برای کارگزار (رضاشاه) قائل نمی شود.
در این مقاله سعی شده است با استفاده از نظریه «ساختاریابی» گیدنز، به نقش متقابل ساختار و کارگزار در شکل گیری دولت استبدادی رضاشاه پرداخته شود. در واقع، ساختاریایی روشی است که به نقش کارگزار در بستر (ساختار) و ارتباط متعامل و متقابل ساختار و کارگزار توجه می کند.
از این رو، با کاربرد این نظریه در چگونگی پیدایش دولت رضاشاه، این نتیجه به دست می آید که هیچ یک از این دو دیدگاه نمی توانند بیانگر تمام واقعیت باشند؛ بلکه تلفیقی از آن دو بهتر می تواند شکل گیری دولت رضاشاه را تحلیل کند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/b37439
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#پایان_نامه
جلسه دفاع از رساله دکتری دانش پژوه علی الفتلاوی با عنوان «تاثیر جریان های حاکم بر سیاست خارجی عراق معاصر (1158-2002) و پیامدهای آن در دوره کنونی (از سقوط پادشاهی تا سقوط حزب بعث)» با راهنمایی دکتر سید رضا مهدی نژاد و مشاوره دکتر غلامحسین مقیمی و داوری دکتر محمد ستوده آرائی، دکتر مرتضی شیرودی و دکتر عبدالوهاب فراتی 14 آذر 1401 در سالن شهید صدر برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
📚
#دانستنی_های_پژوهش
#کد_ارکید
#ORC_ID
🔰 شناسه بین المللی ORC_iD یکی از مهمترین شناسه های نویسندگی است و در حکم کد علمی نویسندگان بین المللی محسوب میشود.
این کد مزیت های متعدد و مهمی به نویسنده میدهد که به اختصار می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- معرفی پژوهشگر و تخصص و مقالات او به جامعه علمی جهانی؛
۲- افزایش قابل توجه میزان رؤیت پذیری مقالات و آثار علمی نویسنده؛
۳- افزایش شاخص H-index و اعتبار علمی نویسنده؛
۴- کمک مؤثر به افزایش میزان استناددهی به مقالات نویسنده ؛
۵- افزایش امکان مراجعه محققین غیر مرتبط زبانی به آثار علمی نویسنده ؛
۶- افزودن خودکار مقالات جدید نویسنده در رزومه علمی بین المللی او؛
و ...
👌تذکر مهم:
لطفا شناسه ORCiD را با ایمیل سازمانی ایجاد فرمایید.
✅در کانال معاونت پژوهش عضو شوید و از تازهترین پژوهشها و آثار تاریخی مطلع شوید.
@mptari
📚
#دانستنی_های_پژوهش
#نشریات_علمی_بین_المللی
#مقالات_علمی_بین المللی
🔰 شرایط حمایت ده میلیونی از مقالات بین المللی:
۱- وابستگی سازمانی اول، جامعه المصطفی العالمیه(به همین شکل) ذکر شده باشد؛
۲-ایمیل سازمانی المصطفی در مشخصات نویسنده ثبت شده باشد؛
۳- در مقاله کد ارکید نویسنده(که با ایمیل سازمانی المصطفی ثبت شده) درج شده باشد؛
۴- لینک یا سند مربوط به عضویت نشریه در WOS, Scopus و یا نمایه بودن نشریه در نیچر ، ارائه شود؛
۵- گواهی پذیرش انتشار مقاله ارائه شود.
*کمیته علم سنجی و استانداردسازی شاخص های پژوهشی المصطفی*
✅ در کانال معاونت پژوهش عضو شوید و از تازهترین پژوهشها و آثار تاریخی مطلع شوید.
@mptarikh