هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست «نهضت علمی امام صادق از منظر علمای مسلمان» با ارائه حجتالاسلام دکتر محمدرضا جباری 26 اردیبهشت 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست « ویژگیهای زمانه امام صادق (ع)؛ التهاب سیاسی و جنگ عقیدتی» با ارائه حجتالاسلام دکتر علیاکبر عالمیان، پژوهشگر و استاد تاریخ جامعة المصطفی العالمیة 25 اردیبهشت 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
#گزارش کارگاه
برگزاری دومین جلسه از سلسله نشست های کارگاه مهارت افزایی پژوهشی به زبان اردو
جلسه دوم از سلسله نشست های کارگاه مهارت افزایی پژوهشی روز سه شنبه ١٩ اردیبهشت ماه١٤٠٢ در سالن جلسات مجتمع واقع در مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار گردید. این نشست با همکاری معاونت پژوهش مجتمع تاریخ سیره و تمدن، انجمن علمی تاریخ تمدن و معاصر جهان اسلام و انجمن فرهنگی منجی عالم بشریت(بهکر) پاکستان برگزار گردید. ارائه کننده حجت الاسلام محمد فرقان گوهر از دانشجویان دکتری رشته تاریخ تمدن اسلامی این مجتمع بوده است.
حجت الاسلام فرقان گوهر در آغاز جلسه ضمن خیر مقدم از حضار گرامی، از نهادهای برگزار کننده این جلسه ابراز تشکر و قدر دانی کردند.
بحث با مرور بر مراحل انجام تحقیق آغاز گردید و آن گاه شرایط محقق مورد بحث قرار گرفت. در این خصوص دو گونه شرایط برای محقق مطرح شد، یکی آن دسته از شرایطی که بودن آنها در انتخاب پژوهش لازم است شرایطی مثل تخصص، زمینه های مطالعاتی و علاقه مندی محقق به موضوع. اینها در واقع پیش نیازهایی است که با توجه به آن می توان تشخیص داد چه پژوهش هایی برای چه کسانی مناسب است. دسته دوم شرایطی است که در نگارش و تدوین یک نوشته پژوهشی لازم است، از جمله: تلاش مستمر و مداوم، برنامه ریزی و در اولویت قرار دادن پژوهش و درپیش گرفتن رویه پژوهشی به جای رویه تقلیدی . استاد خاطر نشان کرد که ذهن پژوهشی دارای انسجام، ایده پردازی، خلاقیت، توانمندی، شواهدمحور و تحلیل محور است.
در ادامه اهمیت طرح نویسی و فلسفه بیان مسئله و علت لازم بودن آن به بحث گذاشته شد.
سپس پارامترهای بیان مسئله و چگونگی آن و مراحلی که جهت تبیین مسئله بایستی طی شود، مطرح گردید. این مراحل به شرح زیر است: تبدیل مشکل به مسئله، اهمیت مسئله وتبیین جهت دغدغه مندی آن برای محقق، سپس مسئله سازی مسئله و بیان ابعاد و جوانب آن و ابهام یا تعارض موجود در آن، سپس طرح پرسش اساسی و در پایان روش حل مسئله.
طلاب و دانشجویان از این نشست نیز مثل سابق استقبال بسیار خوبی کردند و تعداد قابل توجهی از دانشجویان در جلسه حضور بهم رساندند و با طرح پرسش ها و نظرات خود به پربارتر شدن نشست کمک کردند.
#گزارش کارگاه
✅در کانال معاونت پژوهش عضو شوید و از تازهترین پژوهشها و آثار تاریخی مطلع شوید.
@mptarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
مطالعه تحلیلی سبک مناظرات امام صادق (علیه السلام) در اثبات امامت
نویسندگان: زهرا حسنوند محمدمهدی کریمی نیا مجتبی انصاری مقدم
یکی از سبک های مهم در حوزه احیایی معارف دینی و اسلامی مناظره و گفت و گویی های مثبت می باشد، قرآن کریم در آیات متعددی به این روش و سبک مناظره تأکید کرده است، «ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه وجادلهم بالتی هی احسن» (نحل/125) یعنی با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت کن و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن، مرحوم شیخ طوسی در تفسیر تبیان در توضیح جدال احسن به عنوان بهترین سبک در مناظره این گونه مرقوم می دارد: جدال احسن روشی همراه با نرمی و وقار و سکینه و همراه با نصرت حق با حجت است؛ همانگونه که خداوند به حضرت موسی (ع) دستور می دهد که با فرعون به نرمی سخن بگوید: «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشی» (طه/44) پس بهترین سبک و روش، در مناظره، روش که قرآن معرفی کرده و در زندگی انبیاء وجود داشته است، از این رو شناخت و شیوه مناظرات انبیاء و ایمه (ع) لازم و ضروری می باشد، زیرا شناخت شیوه های مناظره ای، ایمه (ع) می تواند آسیب های گفتمان سازی امروز ما را مرتفع سازد، امام صادق (ع) در مدت امامت خودش مناظرات گوناگون و متعددی، در موضوعات مختلفی از جمله در موضوع امامت داشته اند، این امام همام با الهام گرفتن از قرآن کریم، و وسعت علمی که داشتند، با استدلال های عقلی، و نقلی، ضرورت امام و جایگاه آنرا به خوبی برای مخالفین تبیین می کردند، به گونه که برخی از مخالفین از امام (ع) می خواستند که آنها را به شاگردی قبول کنند، به همین دلیل است که امروزه دانشمندان جهان اسلام از نقش انکار ناشدنی امام صادق (ع) در احیای معارف دینی و اسلامی سخن می گویند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/y77151
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#پایان_نامه
جلسه دفاع از رساله دکتری دانش پژوه سید محمد علی عادلی با عنوان «بررسی تحلیلی بخاری درباره ی اهلبیت (ع)» با راهنمایی دکتر سید حسین موسوی بیرجندی و مشاوره دکتر محمد دشتی و داوری استاد ناصر باقری بیدهندی، دکتر حسن احمدیان دلاویز و دکتر حامد منتظری مقدم 28 اردیبهشت 1402 ساعت 9:30 الی 11:30 در اتاق جلسات مدرسه عالی تاریخ و سیره برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#کارگاه «مهارت افزایی پژوهشی (به زبان اردو)» با ارائه محمد فرقان گوهر 19 اردیبهشت 1402 در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره)، سالن جلسات مجتمع جامع برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مصاحبه
حمیدرضا اسماعیلی، نویسنده و پژوهشگر: ملتی که به دنبال پیشرفت است، چارهای جز توجه به تاریخ ندارد؛ چرا که از این طریق میتواند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و استعدادها را کشف کند.
برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/q05770
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست «مخاطب شناسی و ضرورت آن در علم تاریخ» با ارائه دکتر فرید صادق 27 اردیبهشت 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست علمی نقد و بررسی کتاب «شاه جهان: زندگینامه کوروش بزرگ، نوشته مت واترز» با حضور محمد ملکی، شهرام جلیلیان و علی اصغر سلحشور 1 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
بازخوانی و تحلیل تاریخی وضعیت دینی اروپای مقارن ظهور اسلام با تأکید بر سنهودس ها
نویسندگان: علینقی ذبیح زاده و سید حامد نیازی
از راهبردهای معرفتی بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، زدودن جاهلیت در مقیاس جهانی و استمرار این حرکت ارزیابی می شود. لذا قرآن کریم با تأکید بر جزیره العرب، به فرهنگ جاهلی مقارن ظهور اسلام اشاره دارد.
حیات جاهلی در نقاط مختلف جهان مقارن ظهور اسلام نمایان و در عرصه های مختلف زیست اجتماعی حضور داشت.مانند اروپای مقارن ظهور اسلام که غرق در نمادها و نمودهای جاهلی در ابعاد مختلف از جمله بُعد دینی بود. بسامد تحفّظیِ منظومه معرفتی مسیحیت تحریف شده و گسترش آن در اروپای قبل و مقارن ظهور اسلام، پیامد اختلافات وسیع معرفتی و ساختاریِ منجر به شکل گیری شوراهای مذهبی بود.
لذا بر اساس متون تاریخی صدر اسلام، شش شورا یا سنهودس تا زمان خلیفه سوم با هدف ایجاد منظومه معرفتی واحد برای مسیحیت، شکل گرفت که غالبا به تکفیر ختم گردید.
برآیند منطق تفکر تحقیق پیش رو با ابزار تحلیل سازی مفهومی- تاریخی، زمینه سازِ خوانش شوراهای مذکور در عرصه های زمانی و مکانی، مصوبات و شرکت کنندگان و تحلیل داده های تاریخی است.
برون داد معرفتی پژوهش حاضر، تبیین عرصه های تحریف متکی به نظام پادشاهی اروپا و نقش پادشاهان اروپا در مسیحیت تحریف شده را رهنمون است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/e80669
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
📚
⚫️ کتابخانه جامع مطالعاتی حضرت #امام_صادق (ع) + دانلود
@msanei_ir
📖 ۳۹ کتاب و مقاله سودمند را دانلود کنید؛ با کلیک کردن روی عنوان اثر
✍️ محور 1️⃣: کتابشناسی موضوعی امام صادق (ع) : آثار منسوب به حضرت یا نگارشیافته درباره ایشان
1. كتابشناسي امام صادق (ع) / ناصرالدين انصاری - بوستان كتاب
2. کتابشناسی و پایاننامه شناسی امام صادق (ع) / نیره خداداد شهری – پایگاه دین آنلاین
3. معرفی برخی آثار منسوب به امام صادق(ع) / علی اکبر ضیایی - کیهان اندیشه
4. تفسیر امام جعفر صادق (ع) / مدخل دانشنامه جهان اسلام - محمدتقی سبحانی و محمدتقی کرمی
5. الشعر المنسوب الی الامام الصادق (ع) / مصطفوینیا، عسکری، معصومی - نشریه نصوص معاصره
✍️ محور 2️⃣ زندگی، شخصیت و معارف امام صادق (ع)
0. مدخل امام جعفر صادق (ع) در دائره المعارف بزرگ اسلامی / احمد پاكتچي
1. بحار الانوار؛ ترجمه ج ۱۱؛ مخصوص به امام صادق (ع) / علامه مجلسی (ره)
2. الامام الصادق و المذاهب الاربعة (4 جلدی) / اسد حيدر – عتبه کاظمیه (ع) "قویترین کتاب"
3. الامام الصادق علیه السلام (جلد اول و جلد دوم) / علامه محمدحسین مظفر - جامعه مدرسین
4. مسند الامام الصادق (ع) «پنج جلدی» / الشيخ عزيز الله العطاردي – ناشر: عطارد
5. الصحيفة الصادقية / باقر شريف القرشي - دار الكتاب الإسلامي قم 1410 ق
6. موسوعه الامام الصادق (ع) / سید کاظم قزوینی: دارای مجلدات گوناگون و دنباله دار و در دست تکمیل تا امروز (لینک کتابشناسی)
7. الامام الصادق عليه السلام قدوة و أسوة / السيد محمد تقي المدرسي: ناشر و مولف
8. معالم حیاة الإمام الصادق / آیت الله سید علی خامنهای - نشریه بقیةالله لبنان؛ جمادی الأخری 1419
9. الامام الصادق (ع) خصائصه و ممیزاته / محمد جواد فضل الله - دار الزهراء قم
10. اشعه من بلاغه الامام الصادق (ع)؛ خطب، رسائل، مواعظ؛ / الشيخ عبد الرسول الواعظي - دار الهداية، طهران 1383ق
11. الإمام الصادق (ع) والتنظير للتنمية البشرية / السید محمدرضا الخرسان – الکلمة الطیبة النجف الاشرف 1436 ق
12. شخصیت باعظمت امام صادق (ع) / حاج سراج انصاری – دارالسلام؛ شهریور 1330
13. جایگاه علمی امام صادق (ع) / سید محمدحسین حسینی - ماهنامه مبلغان
14. امام صادق (ع) و شکلگیری مکتب جعفری / خلیل حقیقی – نشریه علوم اسلامی؛ پاییز 1386
15. انقلاب فرهنگي و سياسي در سيره امام صادق (ع) / محمد محمدي اشتهاردي
16. امام صادق (ع) و نظامسازی در اجتهاد / عزت السادات میرخانی – فصلنامه فقه و حقوق خانواده
✍️ محور 3️⃣ سیره سیاسی امام صادق (ع)
1. حیات سیاسی امام صادق (ع) / محمد خطیبی – نشریه پیام
2. امام صادق (ع) و قیامهاى زمان / عباس کوثری - فرهنگ کوثر
3. قیادة الإمام الصادق (ع) / آیت الله سید علی خامنهای – فصلنامه رسالة الثقلین؛ خرداد 1374-
4. المنهج السیاسی لفکر الامام جعفر الصادق (ع) / خضر الخفاجی – جامعه بغداد
✍️ محور 4️⃣ سیره تربیتی و اخلاقی
1. روش های تربیت اجتماعی در سیره امام صادق (ع) / سمیه سادات موسوی – نامه جامعه 1394
2. مکتب اخلاقی امام صادق (ع) / شهید محمد مفتح- مکتب تشیع۱۳۴۲
3. پندهای امام صادق (ع) به رهجویان صادق / آیت الله مصباح یزدی - موسسه امام خمینی ره
✍️ محور 5️⃣ بینش و منهج قرآنی امام (ع)
1. گونه شناسی روایات تفسیری امام صادق (ع) / حسین خاکپور - فصلنامه حسنا
2. شخصیت قرآنی امام صادق(ع) / مینا شمخی؛ فرشته زاده عطار - بینات
✍️ محور 6️⃣ : اولاد و ذریّه شناسی حضرت
1. المعقبون من آل ابی طالب (ع) (ج 2: شامل اعقاب الصادقیه) / سید مهدی رجایی - موسسه عاشورا
2. اَلْفَخْری فی أنْسابِ الطّالبیّین / سید عزیزالدین قاضی مروزی ازوارقانی (عالم قرن ششم)
✍️ محور 7️⃣ امام (ع) از نگاه خاورشناسان غربی
1. امام صادق علیه السلام از دیدگاه خاورشناسان / محمد احسانی - نشریه سیمای تاریخ 1389
2. الإمام الصادق عليه السلام كما عرفه علماء الغرب / دکتر نورالدین آل علی – دارالجوادین (ع) "نقادانه مطالعه کنید"
✍️ محور 8️⃣ دشمنشناسی و انحرافستیزی امام (ع)
1. جزاء اعداء الامام الصادق (ع) في دار الدنيا / هاشم موسوی جزائری
2. امام صادق (ع) و مبارزه با بدعت صوفیگری / داود الهامي - درسهايي ازمكتب اسلام 1371
3. امام صادق (ع) و اصلاحات فرهنگی / علی رفیعی – نشریه پیام
4. شیوههای مقابله امام صادق (ع) با جریانهای انحرافی / عبدالحسین شورچه - پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی
◾️ معرفی منابع فوق، لزوما به معنای تایید همه محتوای ان نمی باشد.
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#گزارش_جلسه_دفاع
پايان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ اهل بیت (علیهم السلام) مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با عنوان: «بررسی و ارزیابی آثار دکتر طاهر القادری درباره امام حسین و نهضت عاشورا» توسط طلبه سید مبشر عباس دفاع گردیده و با نمره 16/5 پذیرفته شد.
استاد راهنمای این پايان نامه دکتـر محمد رحیـم درانی و استاد داور آن نیز دکتر علی اکبر عالمیان بوده اند.
در چکیده این پايان نامه آمده است:
«از زمانى که حضرت امام حسین علیه السلام قيام نمود و حادثه کربلا اتفاق افتاد، سؤالاتى درمیان اندیشمندان و حتى مردم عادى مطرح بودهاست که انگیزه اصلى امام علیه السلام از اقدام به چنین کارى چه بودهاست؟
برای پاسخ به این سوال کتابهاي متعددي در ميان شيعه و اهلسنت در اين باره نوشته شده اند. يکي از علماي معاصر اهلسنت بريلويه دکتر محمد طاهرالقادري ميباشد که در پاياننامه حاضر بررسي آثار وي درباره امام حسين عليهالسلام و نهضت عاشورا به صورت توصيفي و تحليلي مورد بررسي قرار داده شده، طبق ديدگاه دکتر محمد طاهرالقادري انحراف سياسي، دعوت کوفيان، پيشگويي رسول خدا(ص)، درخواست بيعت با يزيد، امربه معروف و نهي از منکر و انگيزه شهادت از علل و عوامل قيام امام حسين عليهالسلام است و سعي و کوشش عملي و امن و آشتي مهم ترين پيامهاي نهضت عاشورا به حساب ميآيد.»
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست
دکتر محمدحسین رجبی دوانی؛ پژوهشگر: باعث تأسف است که در حوزه علمی شیعی ما، تاریخ اسلام مغفول واقع شده و به درس تاریخ اسلام به عنوان یک درس اساسی و محوری نگاه نمیشود و در کشور ما علیرغم گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، کرسی تاریخ اسلام در دانشگاههای ماست نه در حوزههای علمیه و برخی از اساتید دانشگاههای ما نیز به تاریخ اسلام به عنوان یک راهنما نگاه نمیکنند بلکه به آن به عنوان علمی مانند سایر علوم نگاه میکنند.
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/b07088
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#همایش «یادمان میرزا محمد تقی خان امیر کبیرنظام فراهانی» 30 و 31 اردیبهشت و 1 خرداد 1402 در کاخ گلستان برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مصاحبه
قاسم تبریزی، پژوهشگر: تاریخ هویت و گنج پنهان جامعه است و تجربیات نسلهای متوالی. نقل مشهوری است که جامعهای که تاریخش را نداند خطاها را تکرار میکند. چون مثل کودکی میماند که حافظه ندارد. برای همین امم خمینی(ره) میگوید تاریخ معلم انسانهاست. از این لحاظ باید به تاریخ بیشتر اهمیت بدهیم. لذا پژوهشگران جوانی که در عرصه تاریخ پژوهش میکنند، امیدوارکننده است.
برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/r96696
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
نقش عوامل اجتماعی- فرهنگی در گسترش طب نوین در ایران عصر قاجار
نویسندگان: ولی اله قهرمانی اصل، میر اسد اله صالحی پناهی، ناصر صدقی و شهرزاد ساسان پور
عصر قاجار عصر تحول علم طب در ایران است. بهمنظور درک و شناخت عوامل مؤثر بر این تحول، این پژوهش به روش کتابخانهای و به شیوهی توصیفی-تحلیلی عوامل اجتماعی-فرهنگی را مدنظر قرار داده و پرسشی را مطرح نموده است: کدامین عوامل اجتماعی- فرهنگی در تحول طب نوین در ایران عصر قاجار نقش داشتهاند؟ با این فرض که عوامل اجتماعی-فرهنگی در تحول، رواج و گسترش طب مدرن دخالت داشتهاند، مجموعهای از عوامل مانند اعتقاد به برتری نحوهی آموزش نوین، رسوخ تفکر برتری طب مدرن، سهل گیری در برخی مسائل اجتماعی-فرهنگی در کنار عواملی همچو رقابت و برابری نمودن مردم در مراجعه به پزشک خارجی، به رخ کشیدن دارایی و قدرت مورد کنکاش قرار گرفت. برآیند تحقیق ضمن تأیید فرضیه نشان داد که هرکدام از عوامل اجتماعی-فرهنگی در کنار هم و بهاندازهی نیروی خود مؤثر بودهاند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/w59499
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
#کرسی علمی ترویجی
معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری گروه تاریخ اسلام برگزار می کند.
کرسی علمی ترویجی با عنوان:
💠«تحلیل تاریخی منع کتابت و انتشار حدیث و سنت نبوی»
🔸ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدحسین موسوی بیرجندی
🔹مدیر کرسی: حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر عالمیان
🔹ناقدان: حجتالاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد دشتی
⏪زمان: چهارشنبه 3/خرداد/1402
⏱ساعت 10 الی 12
🕹مکان: سالن شهید عارف الحسینی به صورت حضوری و برخط
🌐 لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh
#کرسی علمی ترویجی
✅در کانال معاونت پژوهش عضو شوید و از تازهترین پژوهشها و آثار تاریخی مطلع شوید.
@mptarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مصاحبه
قاسم تبریزی، پژوهشگر: به نظرم کیفیت کتابهای تاریخی رو به افزایش است اگرچه ما در برخی عرصهها از تاریخ چندان قوی نیستیم؛ یکی در عرصه تاریخ برای کودکان است که درست کار نکردیم.
برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/r96696
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
پیآمدهای سیاسی تنش بین صفویه و عثمانی
نویسنده: سید حمید حسینی
با تأسیس سلسله صفوی در سال 907 قمری،عثمانیها آن را به عنوان رقیبی تلقی کردند که موجودیت آنان را تهدید میکرد و بیش از دو سده حاکمیت صفویه،بین آنها کشمکش دامنهداری ایجاد کرد که پیآمدهای ناگواری را برای دنیای اسلام به بار آورد.
امپراتور عثمانی،دشمن مشترک و خطرناک ایران و اروپا محسوب میشد و همدردی بین آنان،عاملی برای پیدایش این اندیشه گردید که همگرایی میان ایران و اروپا و جنگهای شدید و فرساینده همزمان و مشترک با عثمانی،سبب شکست آن خواهد گردید.
از طرف دیگر، ازبکان همسایه شمال شرق ایران همیشه منتظر بهرهبرداری از هر گونه فرصت بودند.آنان همین که صفویان را گرفتار جنگ یا در موقعیت ضعف میدیدند،به آنها میتاختند.بابریان نیز در انتظار فرصت بودند. در این مقاله،به طور اختصار مداخلات دولتهای بیگانه و شورشهایی که زمینهساز تنش بین صفویه و عثمانی گردید،بررسی خواهد شد.نتیجه این مقاله،از اهداف بیگانگان پرده برداشته،از فرقههای مختلف اسلامی و دولتهای آنان میخواهد که در جهت وحدت و انسجام اسلامی گام بردارند و اقدامات و برنامههای سنجیدهای را در نظر گیرند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/t21902
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh