هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 اختیار در مقدّرات
🔹 در مسئله «أجل» که در اول سوره مبارکه «انعام» بود، گذشت که دو تا اجل هست: یک اجل مقضی است و یک اجل «مسمّیٰ»؛ تمام کارها برابر اجل «مسمّی» است که در لوح محفوظ تثبیت شده است؛ ولی مقدّرات در #اختیار خود آدم است. ذات اقدس الهی فرمود: اگر این شخص، #بهداشت را رعایت کند، #صله_رحم را رعایت کند، غذایش را مواظب باشد، #صدقه بدهد و #دعا را فراموش نکند، عمری طولانی و پربرکت دارد؛ اگر صله رحم نکند و دعاها و عبادت ها و نیایش ها را فراموش کند، عمر کمتری دارد که این تقدیر است و تغییرپذیر می باشد؛ اما کدام راه را انتخاب می کند و با اختیار خودش کدام راه را می پذیرد یا نمی پذیرد، این «لدی الله» معلوم است و چون «لدی الله» معلوم است، در لوح محفوظ اجل مُسمای او نوشته شده است که این شخص شصت سال عمر می کند.
🔹 نتیجه این که هم انسان #مختار است و هم خدا عالِم است، برای انسان دو تا راه مشخص کرده است؛ اگر راه بهداشت ظاهری و طبابت باطنی را طی کند، عمری طولانی دارد و اگر رعایت نکند، عمر کوتاهی دارد، این می شود قضا: ﴿ قَضی أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾[1] که برابر با آیه سوره «نحل»، این ﴿عِنْدَه﴾ در اول سوره مبارکه «انعام» معنا می شود که ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باق﴾.[2] پس ﴿قَضی أَجَلاً﴾ که آغاز سوره مبارکه «انعام» است؛ ﴿وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾ که برابرِ ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باق﴾ می باشد؛ پس اجلِ مسمّا باقی است. برای هر کسی دو راه است؛ اما این شخص کدام راه را انتخاب میکند و پایانش چیست؟ الله می داند. این شخص با اختیار خود راه خوب را انتخاب کرد و عمری طولانی یافت، با اختیار خود راه بد را طی کرد و عمری کم یافت، چون ذات اقدس الهی پایان راه و اختیار این شخص را می داند و در لوح محفوظ تثبیت کرده است که این شخص بیش از هفتاد یا هشتاد سال یا کمتر و بیشتر عمر ندارد، این می شود ﴿وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾ و این اجل مقضی جمع بندی شده آن به صورت اجل «مسمّی» است. غرض این است که دو تعبیر در قرآن کریم است که با تعبیراتی که فلان شخص اگر ملاقات کرد، نه زودتر می آید و نه دیرتر و هیچ کدام محال نیست، با آن خیلی فرق دارد.
[1] . سوره انعام، آیه2.
[2] . سوره نحل، آیه96.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه غافر جلسه 34
تاریخ: 1393/12/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
🚨 راهی مسجد جمکران میشویم!
💠 آقای #سیدحسن_نصرالله میگفت: یک دفعه به همراه شورای حزب الله لبنان محضر #مقام_معظم_رهبری بودیم. اوج سختی و تنگنایی ما بود و خیلی به حزب الله سخت میگذشت. کنفرانس شرم الشیخ هم صورت گرفته بود، همهی توطئهها شده بود که حزب الله را نابود کنند. موقعی که ما با رهبر معظم جهان اسلام دیدار داشتیم، ایشان به ما امید داد و فرمود: «شما پیروز میشوید، این چیزها زیاد مهم نیست.»
سپس اضافه کردند: من در اداره امور کشور بعضی وقتها حل مسائل برایم دشوار می شود و دیگر هیچ راهی پیدا نمیشود، به دوستان و اعوان و انصار میگویم که آماده شوید به #جمکران برویم. راه #قم را پیش میگیریم و راهی مسجد جمکران میشویم، بعد از راز و نیاز با آقا، من احساس میکنم همانجا دستی از غیب مرا راهنمائی میکند و من در آنجا به تصمیمی میرسم و مشکل بدین صورت حل میشود و همان تصمیم را عملی میکنم.»
🌐 خبرگزاری رسمی حوزه علمیه به نقل از حجةالاسلام والمسلمین کعبی
🆔@sireh_agha
هدایت شده از خبرگزاری فارس
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نخستین مصاحبه شیخ زکزاکی پس از آزادی از زندان
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 واردات لوازم خانگی کرهای با نامه رهبرانقلاب ممنوع شد
🔹رهبر انقلاب در نامهای به رئیسجمهور اعلام کرد که طبق نامهای که کارخانههای تولیدکننده لوازم خانگی به ایشان نوشتهاند، واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان میشود و باید جلوی آن گرفته شود. رئیسی هم به وزرایش دستور داد واردات لوازم خانگی از دو شرکت کره جنوبی ممنوع شود.
@Farsna
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
📸 واردات لوازم خانگی کرهای با نامه رهبرانقلاب ممنوع شد 🔹رهبر انقلاب در نامهای به رئیسجمهور اعلام
رهبر خود را بهتر بشناسیم؛
کسی که در دفاع از تولید ملی هم بی همتاست🌺❤️🌺
💠حدیث روز💠
امام سجاد علیه السلام میفرمایند:
اِنَّ لِسانَ ابْنِ آدَمَ يُشرفُ كُلَّ يَوْمٍ عَلى جَوارِحِهِ فَيَقولُ: كَيْفَ أَصْبَحْتُمْ؟ فَيَقولونَ: بِخَيْرٍ اِنْ تَرَكْتَنا! وَ يَقولونَ: اَللّه َ اَللّه َ فينا! وَ يُناشِدونَهُ وَ يَقولونَ: إِنَّما نُثابُ بِكَ وَ نُعاقَبُ بِكَ
*زبان آدميزاد، هر روز به اعضاى او مشرف(نزديك) مى شود و از حالشان سوال میکند ،آنها در جواب مى گويند: اگر تو ما را به خودمان واگذارى،خوب هستيم! و به زبان مى گويند: از خدا بترس (وكارى به ما نداشته باش)و او را سوگند مى دهند و مى گويند: پاداش و مجازات ما فقط به واسطه عملکرد توست*
📚خصال، ص 6