eitaa logo
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
709 فایل
اخبار مرتبط با مجتمع عالی قران و حدیث، در این کانال در ج می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
گرامی می داریم ۱۷ اسفند ماه سالروز شهادت غریبانه ی سردار سرافراز سپاه اسلام معّلم شهید حاج ابراهیم همّت رضوان الله علیه را به همین مناسبت فرازهایی از وصیت نامه آن شهید عزیز و محبوب تقدیم حضور می شود. بسم الله الرحمن الرحیم "هر شب ستاره‌ای را به زمین می‌کشند و باز این آسمان غم‌زده غرق ستاره است" "جهل حاکم بر یک جامعه انسان‌ها را به تباهی می‌کشد و حکومت‌های طاغوت مکمل‌های این جهل‌اند و شاید قرن‌ها طول بکشد که انسانی از سلاله پاکان زائیده شود و بتواند رهبری یک جامعه سر درگُم و سر در لاک خود فرو برده را، در دست گیرد و امام[خمینی] تبلور ادامه‌دهندگان راه امامت و شهامت و شهادت است" "مادرجان، به خاطر داری که من برای یک اطلاعیه امام حاضر بودم بمیرم؟" "زندگی را دوست‌دارم، ولی نه آنقدر که آلوده‌‌اش شوم و خویشتن را گم و فراموش کنم علی‌وار زیستن و علی‌وار شهید شدن، حسین‌وار زیستن و حسین‌وار شهید شدن را دوست می‌دارم شهادت در قاموس اسلام کاری‌ترین ضربات را بر پیکر ظلم، جور، شرک و الحاد می‌زند و خواهد زد". به روح مطهرش و ارواح طیبه همه شهیدان اسلام ناب محمدی صلوات بر محمد و آل محمد.
دارندگان خط تلفن همراه اول می توانند 3 گیگ اینترنت داخلی رایگان، هدیه به مناسبت مبعث پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم با شماره گیری #۶۷*۱۰۰* دریافت کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ایستادگی 🔹 اگر اصل نزول دین برای آن است كه مردم در پیشگاه با ایستادگی برخورد كنند: ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[1]، اگر دین برای این آمده است كه مردم قسط و عدل را كنند و خود قائم به قسط و عدل باشند یعنی كنند و اگر خدای سبحان به رسولش دستور داد كه به مردم بگو: ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی﴾[2] یعنی برای خدا كنید [و] داشته باشید؛ معلوم می‌ شود آن اقامهٴ نمازی كه در بسیاری از موارد ذكر شده است این است كه هم خود یك باشید ـ ایستادگی داشته باشید ـ و هم نمازی بخوانید كه این نماز بتواند در برابر فحشا و منكر ایستادگی داشته باشد. مگر نه آن است كه ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾[3]؟ مگر نه آن است كه بسیاری از گناهان را ـ بر اساس قرآن كریم ـ نماز منع می ‌كند؟ این كدام است كه ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾ است؟ نماز جلوی گناه و بدی را می‌گیرد؛ نمازگزار یقیناً معصیت نمی ‌كند، این كدام است؟ نمازِ ایستاده است یا نماز منحرف و مُعوَج و نماز ضعیف و فرسوده؟ اگر ایستاده باشد جلوی فحشا را می ‌گیرد و به ما هم دستور دادند كه نماز را ایستادگی ببخشید و نماز را ایستاده كنید؛ یعنی این نمازِ خوابیده را بلندش كنید كه بایستد، چون اگر بخواهد مبارزه كند باید بایستد. 🔹 این ایستادگی برای آن است كه انسان حالات مختلفی دارد: گاهی در اضطجاع و به پهلو خوابیده است؛ گاهی در استلقاء[4] است، گاهی در حال ركوع است، گاهی در حال قعود است، گاهی در حال سجود است و گاهی در حال قیام است، نیرومندترین حال برای انسان در بین این حالات یادشده حالت قیام است. انسان در حالت ایستاده از همه حالاتش نیرومندتر است. آن ایستادگی را كه حاوی معنای قدرت و توان است از این «قیام» گرفتند، وگرنه منظور ایستادنِ در برابر نشستن نیست، منظور ایستادگی است. چون قوی‌ترین حال برای انسان در طی این حالات همان حالت ایستادن اوست، از این حالت آن «قدرت و نیرو» اخذ شده است [و] گفتند: «نماز را ایستاده كنید» كه نماز بایستد، چون ما نمی‌ خواهیم شما فقط یك ذكری داشته باشید به نام یك عبادت صوری و دیگر هیچ! [بلكه] می‌ خواهیم كاری بكنید كه با این كار جلوی فحشا گرفته بشود! اگر نماز ایستاده نباشد، قدرت نهی از فحشا را ندارد، اگر ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾،[5] نماز خوابیده آن قدرت را ندارد، نماز به‌پهلوآرمیده آن حالت را ندارد، نماز ایستاده است كه می ‌تواند جلوی فحشا را بگیرد؛ لذا گفته‌اند: «شما نماز را اقامه كنید، این نماز را بلند كنید»؛ نه یعنی بایستد [بلكه یعنی] به آن ایستادگی بدهید. 🔹 انسان وقتی می ‌تواند به نمازش ایستادگی بدهد كه خودش ایستاده باشد، تا نداشته باشد و نباشد توان آن را ندارد كه زیر بازوی نماز را بگیرد و نماز را بلند كند، [نمی‌تواند] نماز را ایستادگی ببخشد؛ لذا سعی قرآن كریم بر این است كه به مردم بیاموزاند؛ وقتی كلِّ دین را مطرح می ‌كند، می ‌گوید دین برای آن است كه ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[6] و مظاهرِ مهمّ دین را هم كه مطرح می ‌كند، آنها را به عنوان قیام معرّفی می ‌كند؛ می ‌فرماید فلان ركنِ دینی برای آن است كه مردم باشند. [1] . سوره حدید، آیه 25. [2] . سوره سبأ، آیه 46. [3] . سوره عنكبوت، آیه 45. [4] . لغت نامه دهخدا: به‌پشت‌خوابیدن. [5] . سوره عنكبوت، آیه 45. [6] . سوره حدید، آیه 25. 📚 سوره مبارکه بقره ـ جلسه 10 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از رضایی
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رضایی اصفهانی: ⬅️ 💢 🔰 ✍️ بر قرآن پژوهان لازم است که به نقد و بررسی کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» بپردازند تا از آثار سوء آن در اذهان جوانان جلوگیری کنند. ♨️ ✍️از جمله کارهایی که می‌توان در مورد این کتاب انجام داد: 🔰 👇 ۱ـ برگزاری نشست‌های علمی در نقد آن در ابعاد مختلف؛ ۲ـ نگاشتن مقالات علمی در نقد آن و نشر آنها از جمله در این رابطه مجله قرآن‌پژوهی خاورشناسان از مقالات استقبال می‌کند. ۳ـ مصاحبه صاحب‌نظران قرآنی کشور و بیان مشکلات این کتاب و آگاهی‌بخشی به جامعه. ۴ـ احساس مسئولیت بیشتر مسئولان وزارت ارشاد در نامگذاری‌های حساس مثل تفسیر قرآن (همان‌طور که در مورد ترجمه قرآن نیز حساسیت خوبی دارند) و جلوگیری از تغییر نام کتاب‌های اصلی در ترجمه فارسی. ♻️♻️♻️ 🎙 ⬅️ متن گفت‌وگو با این مفسر و مترجم قرآن را در صفحات مجازی این خبرگزاری‌ها بخوانید؛ 👇 🆔 https://iqna.ir/fa/news/3958000 🆔 https://www.hawzahnews.com/news/948030/
هدایت شده از رضایی
👆 🔖 📖 👆 💢 ⬅️ بر قرآن پژوهان لازم است که به نقد و بررسی کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» بپردازند تا از آثار سوء آن در اذهان جوانان جلوگیری کنند. ♨️ 🎙در گفت و گو با خبرگزاری حوزه وخبرگزاری قرآنی ایکنا بررسی شد: 👇 🖌 ارزیابی اجمالی «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» در «بررسی، تحلیل و نقد جریان قرآن‌پژوهی مستشرقان معاصر» ✅ ♻️ عناوین گفتگو: 🔰 💹 معرفی و ارزیابی جایگاه کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن» در جریان قرآن‌پژوهی مستشرقان؛ ❇️ وظایف جامعه قرآنی و قرآن‌پژوهان و مسئولان در برابر این اثر جدید قرآنی؛ ✳️ نقاط ضعف و قوت، آسیب‌ها و اشکالات این تفسیر؛ ❇️ از ورود ایرانیان به قرآن‌پژوهی مستشرقان تا کم‌رنگی عقاید شیعه در این تفسیر؛ ✍️ «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» عنوان ترجمه کتابی با عنوان «مطالعه قرآن» است که از سال ۱۳۹۰ زیر نظر سیدحسین نصر نگارش شده است؛ جلد اول کتاب با عنوان «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» در سال ۱۳۹۹ش در تهران به زبان فارسی توسط انتشارات سوفیا نشر یافته است. 🔷 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، استاد تمام و مدیر مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) العالمیة و سردبیر مجله «قرآن‌پژوهی خاورشناسان» در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه و خبرگزاری ایکنا به ارزیابی اجمالی اثر پرداخته است.🔺 🎙 ⬅️ متن گفت‌وگو با این مفسر و مترجم قرآن را در صفحات مجازی این خبرگزاری‌ها بخوانید؛ 👇 🆔 https://iqna.ir/fa/news/3958000 🆔 https://www.hawzahnews.com/news/948030/ 📙📚
💠 معادل فتح خیبر 🔹 ما یک وقت تعجب می کردیم که چرا پیغمبر (علیه أفضل صلوات المصلین) این فرمایش را فرمود!؟ جعفر بن ابیطالب برادر علی بن ابیطالب است، او چند سال در حبشه بود مأمور تبلیغ بود، با افکار حبشی ها، با تفکرات مسیحی ها، با تفکرات آنها آشنا شد. بعد از چند سال وقتی وارد مدینه شد که آن روز مسلمان ها به رهبری حضرت یعنی رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) خیبر را فتح کردند. غدّه بدخیم خیبر که سرمایه داران اسرائیلی آن جا بودند، یهودی های بدخیم آن جا بودند، مسلمان ها از آنها وام می گرفتند، مسلمان ها کوخ داشتند، آنها کاخ داشتند، قلعه داشتند درِ قلعه خیبر را که گفتند علی بن ابیطالب باز کرد درِ سبک و عادی که نبود. خیلی سخت بود برای مسلمان ها بار سنگین این بدخیم اسرائیلی های آن روز و جریان فتح خیبر و گشودن خیبر به دست توانای علی بن ابیطالب (علیه أفضل صلوات المصلین) این بود و همه مسلمان ها مخصوصاً وجود مبارک پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بسیار خوشحال شد. در آن روز جعفر بن ابیطالب از حبشه خود را به مدینه و به محضر حضرت رساند. 🔹 اگر بگویند این حرف طلاست و با طلا باید نوشت، اگر کسی چنین حرفی بزند مورد توبیخ قرار می گیرد. در محضر امام (علیه الصلاة و علیه السلام) سخنانی گفته شد، کسی به آن حضرت عرض کرد عجب جواهری ما امروز از شما شنیدم؟ فرمود همین! حیفت نیامد که این حرف ها را به طلا تشبیه کردی!؟ طلا و نقره اینها «إن الذهب و الفضة، إن الجواهر حجرٌ» طلا یک سنگ زردی است، نقره یک سنگ سفیدی است، حیفت نیامد که این حرف ها را به سنگ تشبیه کردی>؟![1] ما حیفمان می آید که بگوییم بیان نورانی حضرت مثل طلا و نقره است. 🔹 این روز برای همه روز باشکوه و جلال و عظمت بود روز پیروزی اسلام بود و حضرت خیلی خوشحال شد، مسلمان ها هم خیلی خوشحال شدند، یک فتحی بود. در آن روز جعفر بن ابیطالب برادر علی بن ابیطالب اینکه با بازوهای او درِ خیبر کَنده شد، با زبان او بسیاری از مسایل علمی در حبشه حل شد. وقتی وارد مدینه شد وجود مبارک پیغمبر این فرمایش را فرمود، فرمود امروز دو جشن برای من هست، من نمی دانم به کدام یک بیشتر خوشحال باشم!؟ آیا به فتح خیبر یا قدوم جعفر![2] یک یا یک او درس خوانده و جهانی را در قلمرو خود قرار داده، کتابی نوشته، کتیبه ای نوشته، سخنرانی کرده، محققانه عالم پروری کرده، عده ای را هدایت کرده به اسلام، آمدنِ جعفر بن ابی‌طالب از حبشه آن ‌قدر برای پیغمبر خوشحال کننده بود که عِدل فتح خیبر بود! یک این ‌قدر می ارزد، یک این‌قدر می ارزد! الآن هم پیغمبر همان پیغمبر است! الآن وجود مبارک ولی عصر همان ولی عصر است! الآن فاطمه زهرا همان فاطمه زهراست، این دین است! چرا ما قدر این را ندانیم!؟ از باده مغز تَر کن آن یار نغز جوی ٭٭٭ تا سر رود به سر برو تا پا به پا بپو[3] 🔹 چرا در کنار نباشیم!؟ چرا در کنار بیت نباشیم!؟ چرا از رهنمود نهج ‌البلاغه و صحیفه سجادیه و آثار نورانی اینها استفاده نکنیم!؟ مگر فرق می کند که یک روحانی برود حبشه بشود جعفر بن ابیطالب یا روحانی بشود شهید مطهری در داخل ایران و خارج ایران قلم فرسایی کند!؟ فرمود برای من این ‌قدر مسرت آور است که نمی دانم به کدام یک از اینها بیشتر خوشحال باشم!؟ الآن هم حرف پیغمبر همین است! الآن حرف وجود مبارک ولی عصر همین است! [1]. ر.ک: المناقب(ابن شهر آشوب), ج4, ص248؛ «فَسَمِعَ مِنْهُ كَلَاماً أَعْجَبَهُ فَقَالَ هَذَا وَ اللَّهِ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ الْجَوْهَرُ فَقَالَ لَهُ بَلْ هَذَا خَیرٌ مِنَ الْجَوْهَرِ وَ هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَرٍ». [2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج‏21، ص63؛ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمَّا فَتَحَ خَیبَرَ قَدِمَ جَعْفَرُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مِنَ الْحَبَشَةِ فَالْتَزَمَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ جَعَلَ یقَبِّلُ بَینَ عَینَیهِ وَ یقُولُ مَا أَدْرِی بِأَیهِمَا أَنَا أَشَدُّ فَرَحاً بِقُدُومِ جَعْفَرٍ أَمْ بِفَتْحِ خَیبَر». [3]. دیوان ملا هادی سبزواری, غزل150. 📚 پیام به همایش بین‌المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز تاریخ: 1399/11/12 🆔 @a_javadiamoli_doross