هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فرهنگ جهانی
🔸 مستحضر باشید كه هم منتظران وجود مبارك حضرت #جهانی فكر می كنند و هم كسانی كه آن حضرت را ادراك كرده اند و در مشهد و محضر آن حضرت قرار گرفتند جهانی می اندیشند. دیگران بعدها به فكر تجارت جهانی افتادند، اما اسلام از هزار و چهارصد سال قبل به فكر #فرهنگ_جهانی بود. روزی كه اسلام آمد، جهانی بودن فرهنگ را مطرح كرد؛ فرمود﴿ذِكْرَى لِلْبَشَرِ﴾ نه عرب، نه عجم، نه مسلمان، نه یهودی، نه مسیحی، نه زرتشتی، نه ملت دیگر و نه نحله دیگر فرمود: ﴿وَ مَا هِی إِلاّ ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾،[1] ﴿أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ﴾.[2] اگر بشریت مطرح است قرآن راهنمای اوست و سالار شهیدان در مقطع حساس یا مقاطع حساس كه مجلسین دولتین اموی بود یا بازار كوفه و مجلس شام بود همین كتاب را تلاوت كرده است. بنابراین صرف تلاوت برای آن نبود كه یك ثوابی ببرد، برای این بود كه مردم را به این كتاب دعوت بكند.
🔸 این كتاب #فرهنگ_جهانی را مطرح می كند اگر ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾ در آن هست برای آن است كه مؤمنین بهره می برند، وگرنه او حرفش جهانی است! اگر دارد كه ﴿یا أَهلَ الكِتابِ﴾ برای اینكه گوشه ای از بهره ها نصیب پیروان ادیان دیگر می شود، نه اینكه پیامش پیام مخصوص یك منطقه باشد. این کتاب هم برای برنامه های محلی دستور دارد، یعنی حوزه اسلام؛ هم برای برنامه های منطقه ای دستور دارد، یعنی #حوزه_توحید؛ هم در سطح بین المللی دستور دارد، یعنی #جهان_بشریت. آنها كه مسلمان اند برای آنها دستور خاص دارد، آنها كه مسلمان نیستند ولی نحله الهی دارند مثل یهودی ها و مسیحی ها برای آنها دستور خاص دارد، برای آنها هم كه انسان اند و هیچ دینی را نپذیرفتند دستور خاص دارد؛ این می شود كتاب و #فرهنگ_ جهانی!
🔸 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) وقتی حضور و ظهور پیدا كرد طبق بیان نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه فرمود اهل عالم ملل متنوعه متشتته و گوناگون داشتند؛ بعضی ها موحّد بودند، بعضی ها ملحد بودند، بعضی مجسم بودند، بعضی مشبه بودند و وجود مبارك حضرت رسول (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) با همه این ملت ها و نحله ها در ارتباط بود.[3] وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود وقتی وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) وجود مبارك حضرت #مهدی_موجود_موعود ظهور كرد، همان كاری را كه رسول گرامی كرد همان كار را می كند؛[4] یعنی جهانی می اندیشید و هیچ منطقه ای نیست مگر اینكه شهادت به توحید و شهادت به رسالت در آن منطقه حاكم است. فرمود وقتی حضرت ظهور كرد كل جهان می شود موحّد و مسلم! حالا حكومت، #حكومت_اسلامی است و البته ممكن است یك چند نفری زیرپوشش حكومت اسلامی جزیه بپردازند. بنابراین ـ ان شاء الله ـ به این سبك جهانی و به سمت و سوی جهانی بیاندیشید!
[1] . سوره مدثر، آیه31.
[2] . سوره بقره، آیه185.
[3]. نهج البلاغه، خطبه 1؛«وَ اَهْلُ الاَرْضِ یومَئِذ مِلَل مُتَفَرِّقَة وَ اَهْواء مَنْتَشِرَة وَ طَرائِقُ مُتَشَتِّتة».
[4]. كمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص351؛«... وَ أَمَّا سُنَّتُهُ مِنْ مُحَمَّدٍ ص فَیهْتَدِی بِهُدَاهُ وَ یسِیرُ بِسِیرَتِهِ».
#بهار_مهدوی
#اندیشه_جهانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از دانشجویان با حضرت استاد
تاریخ: 1387/05/04
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ثمره توحید
نکته برجستهای که اسلام به ما فهمانده است آن است که اگر کسی وارد قلعه #توحید شد، از قلعه #ولایت بیرون نبود؛ یعنی «کَلِمَةُ لا إِلَهَ إِلا الله حِصْنِی فَمَنْ قَالَهَا دَخَلَ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی»؛[1] و همچنین «وَلَایةُ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی»؛[2] اگر کسی موحّد شد، به تعبیر بعضی از بزرگان چنین انسانی یک خطای مطلق، یک شرّ مطلق، یک قبح مطلق از او هرگز سر نمی زند، هیچ ممکن نیست، او یک بد مطلق داشته باشد. چه اینکه اگر کسی وارد این دژ و قلعه توحید و ولایت نشد، هیچ ممکن نیست که خیر مطلق داشته باشد.
[1]. عیون الاخبار، ج2، ص134؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج49، ص127.
[2]. معانی الأخبار، ص371؛ الأمالی(للصدوق)، ص235؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج39، ص246.
📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1395/09/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
📣🌺📣🌺📣🌺📣🌺📣🌺📣
جایگاه والای شهدا از منظر قرآن کریم/ معنای زنده بودن شهید چیست؟
یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی اصفهانی
در خبرگزاری تسنیم منتشر شد:
https://tn.ai/2477501
هدایت شده از آثار صوتی آیت الله حائری شیرازی
شرح مناجات شعبانیه 18.mp3
16.15M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه18 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi_mp3
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 اراده شکست ناپذیر
🔹 ظاهر این ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾[1] بوی تهدید می دهد؛ قهراً به قرینه سوره مبارکه «مدثر» که در آن سوره آیه ۳۸ دارد ﴿كلُُّ نَفْسِ بِمَا كَسَبَتْ رَهِینَةٌ ٭ إِلَّا أَصحَْابَ الْیمِینِ﴾ اینها عام و خاص هستند یا مطلق و مقید هستند باید تقیید بشود ﴿كلُُّ نَفْسِ بِمَا كَسَبَتْ رَهِینَةٌ ٭ إِلَّا أَصحَْابَ الْیمِینِ﴾، ظاهر آن این است اگر ما نبودیم با شواهد دیگر، این را از باب عام و خاص و مطلق و مقید حمل می کردیم به اینکه باید تقیید بشود، چرا؟ برای اینکه «رهین» که فعیل است به معنای «مرهون» است، «مرهون» آن عینِ گرو را می گویند، این مطلب اوّل که «رهین» به معنای «مرهون» است و یعنی گرو.
🔹 مطلب دوم آن است که کسی گرو می دهد که بدهکار باشد، اگر کسی دِینی گرفته بدهکار است این [شخص] باید گرو بدهد.
🔹 مطلب سوم آن است که انسان اگر در برابر ذات اقدس الهی خلاف کرد بدهکار است و چون بدهکار است باید گرو بدهد، گروی الهی هم سخن از زمین و خانه و فرش و امثال آن نیست، خود شخص را #گرو می گیرند! این که می بینید بعضیها می گویند من نمی توانم مواظب زبانم باشم، نمی توانم شب برخیزم و نمی توانم خودم را کنترل کنم این بیچاره راست می گوید، برای این که در #بند هست و بدهکار است. این خطبه نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در آخرین جمعه شعبان فرمود: «أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُم»[2] شما #گناه کردید، یک؛ گناهکار #بدهکار است، دو؛ بدهکار باید #گرو بدهد، سه؛ خدا زمین و فرش قبول نمی کند، چهار؛ #خود_آدم را گرو می گیرد «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم»؛ فکّ رهن کنید! بگویید خدایا بد کردم. این نه رو به قبله می خواهد، نه توبه می خواهد، نه آب توبه می خواهد، نه نزد عالم رفتن می خواهد، این یک #اراده_شکست_ناپذیر می خواهد که خدایا آمدم، او هم قبول می کند! مگر چه چیزی می خواهد؟ لازم نیست انسان لفظ آن را بگوید حالا «استغفر الله» گفت یا «أتوب الیه» گفت؛ اما واقعاً بگوید آمدم، این بخشیده می شود، این می شود خدا! فرمود طبق این اصول پنج گانه بدهکار هستی و بدهکار باید گرو بدهد و غیر از خود آدم کسی را گرو نمی گیرند.
[1]. سوره طور، آیه21.
[2]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج1، ص296.
#ماه_شعبان
#استغفار
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طور جلسه 4
تاریخ: 1395/11/17
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
17 BAGHAREH-Ayeh 3.mp3
3.48M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ هفدهم: آیه ۳ سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞ارزش انسان به بُعد روحی اوست
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri