هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 میراث حجة الوداع
🔹 یكی از بهترین مظاهر اقامه حج، توجه به #حجة_الوداع وجود مبارك رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است. حجة الوداع مظاهر نورانی داشت كه مهمترین بخش آن را جریان غدیر تأمین می كند كه دیگر «وَ کَفی بِذلِکَ فَخْراً» كه ولایت علی بن ابی طالب و اهل بیت او (سلام الله علیهم اجمعین) را آنجا بیان كردند. اما خود حضرت در #حجة_الوداع وقتی وارد منا شدند، چون مستحب است امیر الحاج در چند جا سخنرانی كند نه مسئله بگوید! خود وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در حجة الوداع در منا خطبه خواند این جمله را گفت، منظورم همین نكته است؛ وقتی #انقلاب_اسلامی شد و نظام اسلامی شد ما باید همین كار را انجام بدهیم!
🔹 وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود كه: «أَلَا كُلُّ شَیءٍ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِیةِ تَحْتَ قَدَمَی مَوْضُوعٌ»؛ فرمود آن رسوم كهنه آن آداب آن عادات جاهلی كه برای جاهلیت بود همه اینها زیر پای من است همه اینها باطل شده است که هم شیعه ها[1] و هم سنی ها[2] نقل كردند. بعد فرمود آن خونریزی های جاهلیت كه غارتگری منشأ غارتگری بود آنها هم بی حساب است، بعد فرمود: «وَ رِبَا الْجَاهِلِیةِ مَوْضُوعٌ» در جاهلیت ربا بود طلب های ربایی بود تأخیر بود خسارت در تأخیر بود امثال ذلك بود همه اینها الآن زیر پای من است. «وَ أَوَّلُ رِبًا أَضَعُهُ رِبَانَا رِبَا عَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ»؛ فرمود ما اول از خانواده خودمان شروع بكنیم همه مطالبات ربوی زیر پای من است؛ یعنی اگر كسی مالی از دیگری قرض گرفت اصل مال را داد ولی سودش مانده آن سودها همه زیر پای من است، دیگر نه آن وام دهنده حق درخواست سود دارد نه وام گیرنده موظف است به پرداخت سود. بعد فرمود اول ربایی كه مربوط به خانواده ما و قریش و بنی هاشم است من زیر پا میگذارم ربای عموی رباخوار من عباس است عباس بن عبد المطلب وضع مالی اش خوب بوده او هم در جاهلیت ربا می خورده، فرمود ما اول از خانواده خودمان شروع بكنیم «وَ أَوَّلُ رِبًا أَضَعُهُ رِبَانَا رِبَا عَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ؛ فَإِنَّهُ مَوْضُوعٌ كُلُّهُ» این هم زیر پای من است تمام طلب هایش را باید خط بكشید، این خاصیت یك نظام اسلامی است الآن همه بانك های ما باید این چنین باشد تمام قرض های ما باید این چنین باشد ما باور نكردیم ﴿یمْحَقُ اللّهُ الرِّبا وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾،[3] باور نكردیم! ما خیال می كنیم پولی را كه می دهیم اگر سود نگیریم بهره نمی بریم، فرمود این چنین نیست! خدا ربا را به محاق می كشاند ممكن است چند روزی رشد بكند. فرمود وضع #ربا این طور است وضع #بانك_های_ربوی این طور است اینها یك چند روزی رشد می كنند ترقی می كنند بعد به #محاق می افتند ﴿یمْحَقُ اللّهُ الرِّبا﴾ بعد ﴿وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾؛ فرمود صدقه را خدا بالا می آورد ﴿یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾ این را بالا می آورد آن ربا را به محاق می كشاند. اگر نظام، #نظام_اسلامی است ما باید طرزی زندگی كنیم چه #ملت چه #دولت باور كنیم كه ربا بالأخره به محاق می افتد، این #عقود_اسلامی را جدی بگیریم؛ یعنی مضاربه و مساقات را اینها را كه مراكز رسمی نظام امضا كردهاند اینها را ما جدی بگیریم نه به صورت فاكتور! نه به صورت كاغذ بازی! اگر واقعاً عقود اسلامی باشد طرفین به حرام نمیافتند و آنها هم #قرض_الحسنه می دهند ﴿وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾. اگر نظام، #نظام_اسلامی است چه اینكه هست باید همان حرف پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را كه فرمود حالا كه مكه فتح شد و حجاز زیر پوشش اسلام درآمد «أَلَا كُلُّ شَیءٍ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِیةِ تَحْتَ قَدَمَی مَوْضُوعٌ»؛ اینها هم زیر پای من است.
[1]. المجازات النبویه، ص137. بحارالانوار، ج21، ص405.
[2]. صحیح مسلم، ج2، ص889.
[3]. سوره بقره، آیه276.
#حرکت_پیامبر_ص_از_مدینه_برای_حجة_الوداع
#انقلاب_و_نظام_اسلامی
#عقود_اسلامی
#قرض_الحسنه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 178
تاریخ: 1389/12/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
‼️⁉️‼️⁉️⁉️‼️⁉️‼️⁉️
دیدن این قسمت از برنامه زندگی پس از زندگی را از دست ندهید
کسی که با عنایت یک شهید؛ داستانهای شگفت انگیز قرآنی را مشاهده کرده بود:
داستان عزیر نبی و مرگ 100 ساله
حکایت اصحاب کهف
داستان حضرت ابراهیم و پرندگان
http://www.telewebion.com/episode/2592647
💠حدیث روز💠
امیرالمومنین سلام الله علیه در تفسیر آیه ای میفرمایند:
في قَولِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ «وَ لاَ تَنسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنيا» : لا تَنسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَراغَكَ وَ شَبابَكَ وَ نَشاطَكَ اَن تَطلُبَ بِهَا الاخرَةَ
*درباره آيه سهم خود رااز دنيا فراموش مكن: [يعنى]سلامتى،توانايى، فرصت،جوانی و شادابى ات رافراموش مكن، تا با آنها،آخرت را به دست آورى*
وسایل الشیعه ج1، ص90
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⚡️وقتگذاری بیشتر از معمول برای خدمت به مردم، در قیامت سایهای خواهد شد بر سر شما
🔻رهبرانقلاب: شما یک دلسوزیای میکنید، وقتگذاری میکنید، بیشتر از وقت معمول در محل کار میمانید و خدمت میکنید.
🔹ممکن است هیچ کس هم نفهمد، اما خدا میداند.
🔹زیاد اتفاق میافتد افرادی که بدون اینکه کسی مطلع شود، بدون اینکه حتّی مافوق آنها یا زیردست آنها یا همکار آنها بداند، به یک کاری دلسوزانه رسیدهاند. وقت کار اداری هم تمام شده، گفته نیم ساعت یا یک ساعت دیگر میمانم و این کار را تمام میکنم. هیچ کس هم ملتفت نشده، کسی هم از او تشکر نکرده. بدانید اینها پیش خدا باقی است.
🔹آن روزی که چشمها و دلها همه محتاج لطف و رحمت و مغفرت الهیاند، اینها برای شما مایهی روشنی چشم و دل خواهد شد؛ اینها در آن روز سخت و هولناک قیامت، سایهای خواهد شد بر سر شما.
🔹بنابراین اجر الهی خیلی بالاتر است؛ به این اجر توجه کنید.
🔺بدانید هر خدمتی که به مردم میکنید، این در نزد خدای متعال مضبوط و محفوظ است. وقتی با این روحیه کار کنید، از کار خسته نمیشوید. کار، دیگر ما را فرسوده نمیکند. ۸۹/۸/۵
چهارشنبهها؛ مجموعه #اخلاق
هدایت شده از چلچراغ بصیرت(گروه تربیت فرهنگی اجتماعی المصطفی)
انا لله و انا الیه راجعون
در گذشت همکار سابق کتابخانه مجتمع جامع
مرحوم آقای محمد مومنی پور را خدمت برادر گرامی ایشان
جناب آقای امیرحسین مومنی پور (همکار مجتمع تاریخ ) تسلیت عرض می کنیم .
وبرای آن مرحوم از درگاه خدای منان عفو و رحمت واسعه اش را طلب می کنیم .
ریاست ، کارگزاران واساتید مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 الله اکبر
🔹 این گونه از روایت های نورانی است که خود ائمه اینها [شاگردان] را چطوری می پروراندند! مرحوم کلینی «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یحْیی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی» این روایت را نقل می کند. جمیع بن عمیر می گوید که امام صادق (سلام الله علیه) فرمود که «أَی شَیءٍ اللَّهُ أَكْبَرُ»، حالا حضرت از شاگردش سؤال می کند که «الله اکبر» یعنی چه؟ «فَقُلْتُ: اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَیءٍ»؛ خدا از هر چیزی بزرگ تر است. «فَقَالَ(علیه السلام): وَ كَانَ ثَمَّ شَیءٌ فَیكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ»؛[1] چیزی در عالم هست که خدا از آن بزرگ تر باشد؟! این «اکبر» أفعل #تعیینی است نه تفضیلی. کسی سؤال نکرده از حضرت، #شاگردان_خصوصی را این جور می پروراند.
▫️ ما یک ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ﴾[2] تعیینی داریم که جا برای دیگری نیست، یک تفضیلی داریم که می گوییم: «زیدٌ أولی من عمرو». این «اکبر»، أفعل تعیینی است بعد از اینکه حضرت آیه سوره مبارکه «احزاب» را خواند: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾[3]»[4] این «أَوْلَی» «أولا»ی تعیینی است تفضیلی که نیست. به شهادت ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ﴾ این «أولا»ی تعیینی است تفضیلی که نیست. این طور نیست که مستحب باشد به طبقه اول بدهیم به دوم ندهیم! یعنی به طبقه اول بدهید إلا و لابد، به طبقه دوم اصلاً نمی رسد. اگر ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ﴾ تعیینی است و نه تفضیلی، ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾[5] تعیینی است و نه تفضیلی، «الله اکبر» #تعیینی است و نه تفضیلی. چیزی در عالَم نیست!
▫️ در جلسههای دیگر مردم می آمدند سؤالات فقهی میکردند حضرت یک جواب خاصی می داد؛ اما اینجا خود حضرت سؤال می کنند که «اللَّهُ أَكْبَرُ» یعنی چه؟ عرض کرد که «أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَیءٍ»، فرمود: «وَ كَانَ ثَمَّ شَیءٌ فَیكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ»؟ عرض کرد که پس «اللَّهُ أَكْبَرُ» یعنی چه؟ فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَفَ»؛ وقتی نامتناهی باشد شما چگونه می توانی او را وصف کنی؟! این حدیث اول.[6]
🔹 حدیث دوم که مرحوم کلینی «عَنْ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیادٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ» ذکر کرد این است که از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) است که «قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ اللَّهُ أَكْبَرُ»؛ کسی در محضر حضرت عرض کرد «اللَّهُ أَكْبَرُ»، آن وقت خود حضرت فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَی شَیءٍ»؟ اینکه در جلسات عمومی و درس های عمومی و اینها که نبود. حضرت فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَی شَیءٍ»؟ «فَقَالَ مِنْ كُلِّ شَیءٍ! فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: حَدَّدْتَهُ»؛ اگر این اکبر از آن است پس شیئی هست و مرزها مشخص است، این می شود محدود و محدود هم یعنی ناقص. #هیچ_محدودی_واجب_نیست، چون هر واجبی باید کمالش را خودش داشته باشد، هیچ شیئی خودش را حد نمی زند. اگر محدود است، دیگری برای او مرز معین کرده است. مگر می شود که شیئی بگوید من دیگر کمالی نمی خواهم؟! اگر شیئی محدود شد إلا و لابد دیگری برای او مرزی معین کرده است و گرنه چگونه می شود که شیئی بگوید من بیشتر از این کمال نمی خواهم، این نیست.
🔹 فرمود اگر شیئی باشد پس مرز خدا این است و مرز آن این است، این هم محدود است و آن هم محدود است، «حَدَّدْتَهُ». این همان بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است در خطبه اول که اگر این کار را بکنی: «وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّه».[7] این شخص که عرض کرد «مِنْ كُلِّ شَیءٍ» حضرت فرمود: «حَدَّدْتَهُ، فَقَالَ الرَّجُلُ»؛ پس من چه بگویم؟ «الله اکبر» یعنی چه؟ فرمود این #تعیینی است تفضیلی نیست «قَالَ قُلِ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَفَ».[8]
▫️ حضرت این طوری شاگردان خصوصی را می پروراند. شاگران عمومی ایشان که از این موارد سؤالات نمی کردند. فرمود اگر خدا «اکبرُ من کل شیئاً، هناک شیء و الله فهو محدودٌ»! عرض کرد چه بگویم؟ فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَفَ».
[1]. وسائل الشیعة، ج7، ص191؛ الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص118.
[2]. سوره انفال، آیه75.
[3]. سوره احزاب، آیه6.
[4]. دعائم الاسلام، ج1، ص19.
[5]. سوره احزاب، آیه6.
[6]. وسائل الشیعة، ج7، ص191؛ الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص118.
[7]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه1 و 152.
[8]. وسائل الشیعة، ج7، ص192؛ الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص117.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra