eitaa logo
حجت الاسلام رحیمی
155 دنبال‌کننده
207 عکس
172 ویدیو
17 فایل
صرفا جهت بیان نکات دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فراغتی برای عبادت عبادت عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:  فِي اَلتَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ يَا اِبْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى وَ لاَ أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ وَ عَلَيَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَكَ وَ أَمْلَأَ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنِّي وَ إِنْ لاَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلاً بِالدُّنْيَا ثُمَّ لاَ أَسُدَّ فَاقَتَكَ وَ أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ. 👈 امام صادق عليه السّلام فرمود: در تورات نوشته است: اى آدمى زاد! را برای عبادت من بگذار، تا را از بى‌نيازى كنم و نسبت بخواستت ترا وا نگذارم، و بر من است كه را از تو بردارم و دلت را از خود پركنم، و اگر براى عبادتم خود را نسازى؛ دلت را از دنيا پُر كنم، سپس در نياز را برويت نبندم و تو را با خواستت واگذارم. 📚الکافی، جلد۲، صفحه۸۳ https://eitaa.com/mr13_72 👇👇
🔰فراغت چگونه حاصل می شود؟ 👈 مقصود از وقت آن است كه انسان در هر براى عبادت خود وقتى را كند كه در آن وقت خود را بداند فقط به عبادت، و ديگرى را براى خود در آن وقت قرار ندهد. انسان اگر بفهمد كه عبادت يكى از امور است كه از كارهاى ديگر اهميتش بلكه طرف نسبت با آنها نيست، البته اوقات آن را حفظ مى‌كند و براى آن وقتى‌ موظّف می کند.(۱) ‼️پس می‌توان چنین فهمید: فراغت برای عبادت را باید ایجاد کرد نه اینکه منتظر باشیم فراغتی یابیم. ❌ این شب ها برای خود فراغتی ایجاد کنیم که شب اول هم گذشت... 📚۱) شرح چهل حدیث امام. ج۱.ص۴۲۶ https://eitaa.com/mr13_72
🔰خدایا هر وقت میخواهم توبه کنم سستی و تنبلی بر من عارض می شود 👈 اللَّهُمَّ إِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ [تَعَبَّیْتُ‏] وَ قُمْتُ لِلصَّلاةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُکَ أَلْقَیْتَ عَلَیَّ نُعَاسا إِذَا أَنَا صَلَّیْتُ وَ سَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ مَا لِی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِیرَتِی وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِینَ مَجْلِسِی عَرَضَتْ لِی بَلِیَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِی وَ حَالَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ خِدْمَتِکَ، 🔸خدایا هرگاه گفتم مهیا و آماده شدم‏ و در پیشگاهت به نماز ایستاد و با تو راز گفتم، بر من افکندی، 🔹آنگاه که وارد نماز شدم، و راز گفتن را از من گرفتی آنگاه که با تو راز و نیاز کردم،مرا چه شده؟ هرگاه گفتم نهانم شایسته شد،و جایگاهم به‏ جایگاه توبه‏کنندگان نزدیک گشته برایم پیش آمد،بر اثر آن گرفتاری پایم لغزید،و میان من و خدمت به تو مانع شد... در ادامه امام سجاد علیه السلام علل این سستی را می‌شمرند... https://eitaa.com/mr13_72
نماز_تراویح_سنت_یا_بدعت؟_آیت_الله_سبحانی.pdf
723.3K
- نماز تراویح سنت یا بدعت؟ آیت الله جعفر سبحانی تبریزی فقه اهل بیت، پاییز 1385، شماره 47 🔹نماز تراویح نزد اهل سنت، نمازهای مستحبی شب های ماه رمضان است که از مستحبات مؤكد است و پیامبر (ص) برای معطر کردن فضای معنوی خانه و ایجاد محیطی به دور از مشغله برای خلوت با خدا و راز و نیاز با او، اصرار داشتند که این نمازها همچون سایر نمازهای مستحبی در خانه و به دور از جماعت برگزار شود و آنگاه که دیدند مردم رغبت دارند که این نمازها را به امامت او برگزار کنند، آنان را از این عمل بازداشتند. اما پس از ایشان، عمربن خطاب مردم را به اقامه این نمازها در مسجد و به جماعت ترغیب کرد. این بدعت عمر سبب شد که بیشتر فقیهان اهل سنت بدون در نظر گرفتن سیره نبوی (ص) که در منابع روایی خود نقل کرده اند، فتوا به استحباب اقامه نماز تراویح به جماعت دهند. https://eitaa.com/mr13_72
⛔️ نفرینی که درونش بشارت است 👈 رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إنَّ الشَّقِيَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّهِ في هذَا الشَّهرِ العَظيمِ. بدبخت، كسى است كه در اين ماه بزرگ، از آمرزش الهى محروم بماند. در تعبیری دیگر حضرت می فرمایند: فَلا غَفَرَ اللّهُ لَه‏ پس خدا او را نيامرزد! 🖌 ظاهر حدیث، هشدار و بيم دادن است؛ امّا باطن آن بشارت است، بويژه حدیث پيامبر صلى الله عليه و آله كه كسانى را كه در اين ماه، مشمول آمرزش الهى نمى‏شوند، مى‏كند و آنان را مى‏شمارد. 👈 از اين رو، عالم ربّانى مرحوم آية اللّه ميرزا جواد آقا (م 1343 ق) مى‏گويد: از رساترين نكاتى كه در به ماه رمضان روايت شده، پيامبر صلى الله عليه و آله بر كسانى است كه در اين ماه نمى‏شوند، آنجا كه فرموده است: «آمرزيده مباد كسى كه ماه رمضان از او بگذرد و آمرزيده نشود!». از آنجا كه پيامبر صلى الله عليه و آله براى برانگيخته شده است، اين ، بزرگى به رحمت گسترده و فراگيرىِ آمرزشِ الهى در اين ماه است، و گرنه ايشان با آن كه رحمتى براى جهانيان است، مسلمانى را نفرين نمى‏كند، هر چند فردى باشد. 📚فضائل الأشهر الثلاثة. ص۷۷. المراقبات، ص ۱۰۳ https://eitaa.com/mr13_72
🔰دلایل کم توفیقی یا بی توفیقی در دعای ابوحمزه 1⃣ رانده شدن از درگاه الهی 👈سَیِّدِی لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی سرور من شاید مرا از درگاهت رانده‏ای، و از خدمتت دورم ساختی. 🖌برای اینکه بدانیم چه چیزی باعث می شود ما از درگاه خداوند طرد و رانده شويم بهترین شاهد و نمونه ماجرای است. با بررسی ماجرای ابلیس، می بینیم که مهم ترین علت در طرد او، بوده است. چرا که در امر الهی به تعبیر قرآن کریم او " أَبى‏ وَ اسْتَكْبَر" تکبّر ورزید. در واقع تکبّر امّ العلل در گمراهی محسوب می‌شود که اولین بار توسط ابلیس بروز و ظهور پیدا کرد و در نتيجه به او خطاب شد: قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرين‌ گفت: از آن (مقام و مرتبه‌ات) فرود آى! تو حقّ ندارى در آن (مقام و مرتبه) تکبّر كنى! بيرون رو، كه تو از افراد پست و كوچكى‌. بقره. ۳۴ اعراف. ۱۳ https://eitaa.com/mr13_72
🔰دلایل کم توفیقی یا بی توفیقی در دعای ابوحمزه 2⃣ سبک شمردن حق الهی 👈 اَوْ لَعَلَّكَ رَاَيتَني مُسْتَخِفّاً بِحَقِّكَ فَاَقْصَيتَني یا مرا دیده‏ای که حقّت را سبک‏ می‏شمارم پس از پیشگاهت دورم ساختی. 🖌 سبک شمردن حق الله مراد است ولکن به بهانه این استخفاف حق الله بیانی در مورد استخفاف دین داشته باشیم. سبک شمردن دین همان گرفتن دین و دین داری است. سبک شمردن دین یعنی به دستورات دینی که مصادیق مختلفی دارد من جمله؛ ✔️ کم توجهی به قرآن کریم ✔️ کم توجهی به شخصیت های دینی ✔️ کم توجهی به ارزش های دینی مانند نماز، روزه، حجاب و ... ✔️ سبک شمردن روابط اجتماعی مانند: صله رحم، شرکت در تشییع جنازه، عیادت مریض و ... ✔️ سبک شمردن ارزش های اخلاقی مانند صداقت، حیا، احترام به والدین، احترام به بزرگتر ها و ... ⛔️نکته مهم: اینکه اسلام دین آسانی است‌، و به تعبیر قرآن کریم سهولت و یُسر دارد: یُرید الله بِکُم الیُسر و لا یُریدُ بِکُم العُسر بقره.۱۸۵ اما با و مخالف است. اینکه حضرت فرمودند: بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ اَلسَّمْحَةِ اَلسَّهْلَةِ اَلْبَيْضَاءِ. بله دین اسلام دین آسانی است ولکن همین دین آسان را باید گرفت و اجازه نداد سرسوزنی در آن خدشه وارد شود. فلذا خودِ حضرت در حدیثی فرمودند: إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمُ اِسْتِخْفَافاً بِالدِّينِ 📚بقره. ۱۸۵. الوافی، ج۶،ص۶۹. مستدرک الوسائل، ج۹، ص۱۰۶ https://eitaa.com/mr13_72
📢📢 توجه توجه https://eitaa.com/mr13_72
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌جنگ بدون خشونت و مبارزه ♦️مولفه های جنگ بدون خشونت و مبارزه یا همان تهاجم فرهنگی از زبان خود غربی ها ✅ حتما ببینید. https://eitaa.com/mr13_72
🔰 دلایل کم توفیقی یا بی توفیقی در دعای ابوحمزه 3⃣ رویگردانی از خداوند 👈 اَوْ لَعَلَّکَ رَاَیْتَنى مُعْرِضاً عَنْکَ فَقَلَیْتَنى یا شاید مرا روى گردانده از خودت یافته اى که بر من غضب نموده اى 🖌 اعراض همان و نسبت به و الهی می باشد. در قرآن کریم ترین افراد کسانی معرفی شده اند که از آیات الهی اعراض می‌کنند: وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ (۱) 💢جالب اینکه در ادامه خداوند اعراض کنندگان را نامیده و وعده انتقام حتمی از آنان را داده است. 👈 عواملی چون؛ تکذیب حق(۲)، قساوت دل(۳)، دنیا طلبی(۴) را می توان سبب اعراض از یاد خداوند دانست. 💯 نتیجه اعراض: در ادامه آیه مذکور سوره کهف، خداوند از را نتیجه اعراض از یاد خود می‌داند. بله انسانی که به خداوند پشت کند در واقع به خود پشت کرده است، انسانی که خدا را فراموش‌ کند در واقع خود را فراموش‌کرده است. 👈 در نتیجه چنین انسانی در زندگی دچار ، ، و سردرگمی و خواهد شد. ❌ زيرا اصل و ریشه خود یعنی الله را کرده است و همین سبب پژمردگی او گردیده است. خداوند در قرآن کریم بر این حقیقت اشاره کرد آنجا که فرمود: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً(۵) ۱) سجده.۲۲ ۲) انعام. ۴.۵ ۳) کهف. ۵۷ ۴) اعراف. ۱۷۵.۱۷۶ ۵) طه. ۱۲۴ https://eitaa.com/mr13_72
🔰دلایل کم توفیقی یا بی توفیقی در دعای ابوحمزه 4⃣ کذب و دروغ 👈 أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ [الْکَذَّابِینَ‏] فَرَفَضْتَنِی یا شاید مرا در جایگاه دروغگویان یافتی، پس به دورم انداختی 🖌از عوامل عاقبت بخیری همان طور که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند، است. النجاهُ في الصدق(۱) فلذا امام کاظم علیه السلام فرمودند: إنَّ العاقِلَ لا يَكذِبُ و إن كانَ فيهِ هَواهُ.(۲) انسان عاقل دروغ نمی گوید ولو اینکه دلش تمایل به آن داشته باشد. چرا که او را شدیدا تحت الشعاع قرار میدهد. 🚫 صداقت مراحلی دارد که از صدق آغاز و بعد صدق در و در ادامه صدق در و نهایت آن با صدق در به پایان می رسد. منَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ (۳) ❇️ و چه زیبا خداوند به پیامبر خویش فرمود بگو: وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ (۴) خدایا سراپای من را از صدق مملوّ بگردان. ⁉️ آنچه باید دقت کرد، در این فراز امام نمی فرماید که خدایا شاید مرا از کاذبین دیدی؛ بلکه می فرماید خدایا شاید مرا در کاذبین دیدی... ❌ به قرآن که مراجعه می کنیم می بینیم خداوند ، منافقین، و را به خاطر نسبت های ناروا به خود، کذّاب و کاذب معرفی کرده است. در واقع امام می فرماید: خدایا نکند من را در مقام و جایگاه این کاذبین دیدی ( یعنی همفکر و همسو با منافقین و مشرکین و کفّار) پس مرا دور انداختی... ۱) میزان الحکمه. ج۱۲. ص۱۸۸ ۲) الکافی. ج۱. ص ۱۹ ۳) احزاب. ۲۳ ۴) اسراء. ۲۸۰ https://eitaa.com/mr13_72
یکی از اعمال شب نوزدهم ماه رمضان، صد مرتبه لعن بر قتله امیرمؤمنان علیه السلام است: «اَللَّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرِالمُؤمِنِین.» https://eitaa.com/mr13_72