📌 از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا امروز
طوری سرعت اتفاقات اعجابآور زیاد شده، که ما گاهی حتی فرصت «فهمیدن» هم پیدا نمیکنیم چه برسه به «تحلیل» کردن.
🇮🇷 توی این شرایط که ما آدمهای معمولی فهم کاملی از میدان نداریم، مهمترین وظیفهای ما میشه خوب سربازی کردن و اعتماد داشتن به فرمانده.
🔴 سختترین خطرهایی هم که ما رو تهدید میکنه دو چیزه:
ترسیدن و به جون هم افتادن.
شک کردن و به فرماندهی بد بین شدن.
📈 حتما روزهای پیچیدهتری در پیش داریم، پس هم باید شجاعتر باشیم، هم رسانهفهمتر، هم بیشتر از همیشه اهل گفتگو.
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh
به نظرم هم ادب و هم تدبیر اقتضا میکنه در یک جنگ، وقتی فرمانده قراره بیاد و صحبت کنه و شرح میدان بده، سربازها تحلیل و خبر و گزارشهای کم کیفیت و کم اعتبار پخش نکنن.
صبر کردن و گوش کردن و بعد برابر نقشه راه فرمانده عمل کردن، یعنی درست سربازی کردن.
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh
🌟 این شروع سومین شماره مجله مدامه.
مدام، این بار سراغ «جنگ» رفته.
🥇 بدون اغراق این شماره یک اتفاق در فضای ادبیات و فرهنگ کشوره.
📕 مدام رو بخونید، در رونماییهاش شرکت کنید، به دوستانتون معرفیش کنید، براش بنویسید و نقدش کنید.
📌 ما امروز ساعت ۱۸ با مهمونهایی درجه یک دور هم جمع میشیم تا با هم گفتگو کنیم و خوشحال باشیم و قدر ادبیات رو بدونیم.
این یک جلسه عمومیه پس شما هم اگر تهرانید، تشریف بیارید.
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh
هدایت شده از روزهای مادرانه
نوشته:
عراق به علویان
شام به امویان
و مکه به کفار قریش برگشت.
وضعیت جهان ۱۴۰۰سال
و بلکه شش هفت هزار ساله
تغییر خاصی نکرده!
قابیلها همچنان دنبال جایی هستن برای قایم کردن جنازه هابیلها،
و نوحها هرچقدر بگن طوفان در راهه، کسی باور نمیکنه.
#روزهای_مادرانه
هدایت شده از مدرسه مهارت آموزی مبنا
خانمها، آقایان!
این شما و این آغاز ثبت نام کارگاه رایگان
«هفته صفر نویسندگی خلاق» 🎉
در این هفته آموزشی، یک هفته کامل از دوره نویسندگی خلاق برگزار میشود.
یعنی شما با شرکت در این کارگاه،
روندهای زیر را تجربه خواهید کرد:
💻 جلسه آنلاین با استاد محمدرضا جوان آراسته
📚 دریافت محتوای آموزشی هفته صفر
📝 ارسال تمرین توسط هنرجو
🖋 نقد تمرین هنرجو توسط استادیار اختصاصی
🔴 برای شرکت در این کارگاه،
فقط کافی است در پیوند زیر به طور رایگان
ثبت نام کنید:
🔗https://formafzar.com/form/dbsm2
🔗https://formafzar.com/form/dbsm2
#هفته_صفر
#نویسندگی_خلاق
| @mabnaschoole |
هدایت شده از مجلهٔ مدام
#جنگ_مدام را میتوانید همراه با هدیهٔ ویژه از سایت مدام تهیه کنید.
www.modaammag.ir
✅ این شماره تا شب یلدا با بیست درصد تخفیف تقدیم خواهد شد.
مدام؛ یک ماجرای دنبالهدار | @modaam_magazine
آدمهای اهل مجله، در لیگ دیگری از دنیا زندگی میکنند. من از آنها هستم که بیشتر از کتاب، مجله دور و برم ریخته.
مجلهها نبض دارند، متن توی مجلهها زنده است، داغ است، نو و تازه از تنور آمده است و جنب و جوش دارد. کتابها اما متین و سنگین و سرد هستند. زیادی موقراند و گاهی وقتها گرد سالهای زیادی که از نوشتنشان گذشته روی صفحههایشان سنگینی میکند.
من در مسابقه بین کتابها و مجلهها، با همه ارادتی که به کتابها دارم اما توی تیم مجلهها هستم.
حالا امروز مجله «مدام»، مهمترین مجله در حوزه ادبیات داستانی ایران است. مجلهای که چاپ اولش در دو هفته تمام میشود، مستقیم و بیواسطه با مخاطب در ارتباط است و آنقدر با کیفیت هست که اساتید نویسندگی و اهالی جدی ادبیات هم تویش مینویسند.
خیلی زود، «رفیق مدام» بودن و «مدام خواندن» و «آرشیو مدام» را داشتن توی جمعهای ادبی مهم میشود. این را من میگویم که بعید است مجلهای در حوزه فرهنگ و ادبیات باشد و من ندیده باشم و نخوانده باشمش.
مدام نبض ادبیات ایران امروز است، به جهان ادبیات نویسندههای نو معرفی میکند، حواسش به احترام پیشکسوتهای ادبیات هست، فرم و ساختار هنر برایش مهم است و ارزش اندیشه را در ادبیات میداند.
مدام را بخوانید و با خیال راحت به دیگران توصیهاش کنید.
@modaam_magazine
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh
قسم به وعده شیرین من یمت یرنی
که ایستاده بمیرم به احترام علـــــی
انشاءالله چشممون وقتی به جمال امیرالمومنین میافته، لبخند رضایت ازشون هدیه بگیریم.
عیدتون مبارک دوستان
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh
هدایت شده از کتاب رسان 📚
💠 رهبر انقلاب
در تعبیر بینظیری میفرمایند:
🔸مقام و مرتبهی وجود مقدس
پیغمبر اکرم چیزی نیست
که ما انسانها با زبانهای قاصر
و ناقصِ خودمان و با فهمهای
کوتاهِ خودمان بتوانیم
آن را تصویر کنیم؛
ما فقط عشق میورزیم،
ما فقط اظهار اخلاص
و خاکساری میکنیم؛
بیشتر از این،
کاری از ما برنمیآید.
پیغمبر کسی است
که خدای متعال میگوید:
«انّ اللّه و ملائکته
یصلّون علی النّبىّ»
ذات مقدس پروردگار
به او درود میفرستد،
فرشتگان خدای متعال
به او درود میفرستند؛
ما کی هستیم که بتوانیم
مقام او را بفهمیم، بشناسیم؟
📚۱۳۹۱/۰۷/۰۳
سلام
✅ من چهارشنبه اینجا هستم و قرار است درباره روایت و زنان + روایت زنانه حرف بزنم.
🌟 مسأله من در این جلسه یک چیز است: «مسالههای فراموش شده از زندگی زنان در روایتهای زنان».
ما کتابهایی میخوانیم از زنانی که شخصیتهای موفق و اثرگذاری هستند، روایتهایی میخوانیم از زنانی در موقعیتهای خاص زمانی و مکانی و روایتهایی میخوانیم از مسألههای زنان در زیست کنشگرانهشان اما در بسیاری از اوقات و البته نه همیشه، این روایتها خیلی نزدیک به جهان روایتهای مردانه هستند.
🔺 من در این جلسه جای خالی روایتهایی زنانه را در جهان روایتها نشانتان خواهم داد.
🔹 برای شرکت در این جلسه با آیدی یا شمارهای که در تصویر هست، ارتباط بگیرید.
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh
هیچ وقت به این فکر کردید که یک محصول فرهنگی چطور میتواند مخاطب میلیونی پیدا کند؟
مخاطب چند هزار نفره یا چند صد هزار نفره منظورم نیست. مخاطبی که مرز میلیون را رد کند.
توی این یادداشت و یادداشتهای بعدی ایدهها و راهکارهایی را معرفی میکنم که میتوانند دروازه میلیونی شدن کارهای فرهنگی باشند.
🚨 متن یادداشت را در ادامه بخوانید 👇
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh
🌟 مدرسهها سکوی کارهای میلیونی
یک محصول فرهنگی چطور میتواند مخاطب میلیونی پیدا کند؟
خیلی سال قبل، وقتی من بچه مدرسهای بودم، هر هفته یک برگه توی مدرسه ما بین بچهها پخش میشد که روی سربرگش نوشته شده بود: «درسهایی از قرآن» پنجشنبهها آقای قرائتی میآمد توی تلوزیون کوچک ما و پای تخته درباره قرآن حرف میزد. من چیز چندان زیادی نمیفهمیدم، آقای قرآئتی اما همیشه حرفزدنهایش دوست داشتنی بود، شوخی میکرد، میخندید و برنامههایش هیچ وقت آن قدر طولانی نبود که حوصله من سر برود. من مخاطب جدی و پای کار درسهایی از قرآن نبودم، اما یادم هست که گاهی مینشستم پای تلوزیون و بعدش برگه را پر میکردم و میبردم مدرسه.
آقای قرائتی توی آن سالها فهمیده بود یک محصول فرهنگی را اگر بخواهد به مخاطبهای میلیونی برساند باید برود از ظرفیت مدرسهها استفاده کند.
بگذارید بهتان آمار بدهم توی مهرماه امسال 2 میلیون 900 هزار دانشآموز در متوسطه دوم درس میخوانند. توی متوسطه اول عددشان میشود 3 میلیون و 800 هزار نفر و توی ابتدایی 9 میلیون و 200 هزار نفر.
اگر من و شما محصولی داشته باشیم که فقط و فقط به درد بچههای متوسطه دوم بخورد، یک جامعه آماری حدود 3 میلیون نفری روبهرویمان داریم.
من میدانم که درگیر کردن این جمعیت اصلا کار سادهای نیست، اما بیایید کمی از ایدهآل گراییمان پایین بیاییم، بگوییم ما محصولی داریم که توی یک بازه مثلا سه ساله میخواهد به یک میلیون نفر فروش برسد. حالا کمی اوضاع بهتر میشود چون ورودیهای جدید ظرفیت این آمار را بالاتر میبرند. و عملا به حدود دو برابر میرسد، چیزی حدود 6 میلیون نفر.
حالا بیایید کنار بچههای متوسطه دوم، متوسطه اولیها را هم در نظر بگیرید. عدد در یک بازه سه ساله میشود جمعیتی حدود 8 میلیون نفر، در جمع ما داریم به جمعیتی حدود 14 میلیون نفر نگاه میکنیم.
این را هم در نظر بگیرید که من دارم برای هر نفر یک ظرفیت خرید در نظر میگیرم، یعنی فرض میکنم که هر کدام از این دانشآموزها فقط میتواند یک بار محصول را بخرد. اگر شما این را 5 برابر کنید، یعنی بگویید محصولی که ارائه میدهید چیزی است که هر کس میتواند بارها آن را تهیه کند، یک باره این ظرفیت ضریب پیدا میکند. برنامه درسهایی از قرآن در آن سالها همین طور بود. هر هفته یک بار مخاطبش میشدیم، یعنی با همه تعطیلیها و حاشیهها، حدودا 30 هفته در سال ما را به عنوان مخاطب باالقوه در نظر میگرفت.
حالا 30 هفته را ضرب در جمعیت حدود 4 میلیون دانشآموز دبیرستانی دهه 70 کنید، (این عدد تقریبی است) عددش نجومی میشود واقعا: 120 میلیون بار امکان درگیر شدن با محصول. یک درصد از این عدد حتی اگر درگیر با درسهایی از قرآن شده باشند، آقای قرائتی توانسته دغدغه امروز من را در چند دهه قبل به محقق کند.
بیایید برایتان یک مثال امروزی بزنم. اگر با نوجوانها، مخصوصا پسرها، سر و کار داشته باشید، اسم «کیمدی» را شنیدهاید. کارتهایی با عکس فوتبالیستهای معروف دنیا، یک جور کارت بازی یا کارت کلکسیونی.
کیمدی یک محصول فرهنگی است، قیمتش هم ارزان نیست، مخاطبش نوجوانها در سن مدرسه است و طوری طراحی شده که هر نوجوان بارها و بارها مخاطبش میشود. حالا خودتان ماشین حساب بردارید و یک ضرب و تقسیم ساده کنید.
کیمدی از آن کارهاست که میلیونی شده و بخشی از دلیلش هم درگیر کردن جامعه مخاطب درست است. دلایل دیگر هم دارد که حالا سراغش نمیروم.
ایده میلیونی کردن یک محصول فرهنگی با درگیر کردن دانشآموزها را چند نفر از شما پیشنهاد دادید. پیشنهاد درستی هم بود.
حالا یک سوال اساسی دیگر میماند که جای پاسخش دیگر توی این یادداشت نیست.
چطور میشود به جامعه دانشآموزهای کشور دست پیدا کرد و محصولی فرهنگی به دستشان رساند؟
.
«محمدرضا جوان آراسته»
zil.ink/mrarasteh