📣⁉️📣⁉️📣⁉️📣⁉️📣⁉️📣⁉️📣⁉️📣
📎تشکل علمی و اندیشکده مستعدّان اجتهاد حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) برگزار می کند:
📌 اولین دوره مسابقات حلّ مسئله ویژه طلّاب و دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره) به همراه جوایز نفیس.
⏰ مهلت ثبت نام: ۱۷ الی ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۲
⏰ همایش مسابقه: اواخر خرداد ماه ۱۴۰۲
⏰ مرحله اول مسابقه: تیر ماه ۱۴۰۲
اطلاعات تکمیلی متعاقبا در کانال اندیشکده اعلام خواهد شد.
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
آیدی ثبت نام:
@Hasanjanammm
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
مسابقه حل مساله..mp3
2.35M
🔶توضیحات حجت الاسلام والمسلمین میثم #رستمی، مدیر محترم اندیشکده، در رابطه با مسابقات علمی حل مسئله
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
دفترچه ی آشنایی با مسابقه ی حل مسئله -1.pdf
219.8K
🔶 دفترچه ی معرفی مسابقه ی حل مسئله
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
1.09M
❇️ توضیحات حجت الاسلام والمسلمین حسین #نصیری مسئول محترم برگزاری این مسابقات، در رابطه با فرایند برگزاری مسابقه علمی حل مسئله
🔶خدمت طلاب محترم حوزه ی آیت الله حق شناس و آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیهما)
✳️لزوم آشنایی با حل مسائل فقهی معاصر
✳️ شرایط ثبت نام
✳️آشنایی با جزییات مراحل مسابقه
❇️لینک ثبت نام: @Hasanjanammm
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔻نصیریِ عصر حیرت
📝نقد حجت الاسلام و المسلمین میثم رستمی مدیر اندیشکده مستعدان بر مهدی نصیری
🔹نصیری معجونی از تناقض هاست، بی رحمانه فلسفه و عرفان را می کوبد و آن را انحراف می داند و در عین حال زمین بازیاش در مسائل سیاسی و دینی، حیرت و عدم تشخیص حق از باطل است!
📖 ادامه مطلب👇
https://www.farsnews.ir/news/14020226000348/%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%90-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D8%AD%DB%8C%D8%B1%D8%AA
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
⁉️ آیا «حبس ابد» در اسلام مشروع است؟ موارد آن چیست؟
🔸 مجازات برخی جرایم در اسلام، حبس ابد است، مانند:
1️⃣ «نگه دارنده مقتول»: اگر کسی، شخصی را بگیرد و دیگری آن شخص را به قتل برساند، مجازات قاتل اعدام بوده و مجازات کسی که مقتول را نگه داشته، حبس ابد است. (1)
2️⃣ «دستور دهنده قتل»: اگر کسی، به دیگری دستور دهد که شخص بی گناهی را بکشد، مجازات قاتل اعدام بوده و مجازات دستور دهنده، حبس ابد است. (2)
3️⃣ «سومین دزدی»: کسی که دو بار دزدی کرده و حد بر او جاری شده است، در صورت تکرار دزدی برای بار سوم، مجازاتش حبس ابد است. (3)
4️⃣ «زن مرتد فطری»: زنی که مرتد فطری شده، اگر توبه نکند، مجازاتش حبس ابد است. (4)
🔹البته حاکم شرع میتواند در صورت صلاحدید و اقتضائات زمان و مکان، مجازات حبس ابد را برای برخی جرائم دیگری نیز قرار دهد.
منابع:
1- اصول کافی، ج 7، ص 287
2- اصول کافی، ج 7، ص 285
3- اصول کافی، ج 7، ص 223
4- اصول کافی، ج 7 ف 256
#کارگروه_فقه_تقنین
#حبس_ابد
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💠اندیشکده مستعدّان اجتهاد حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) برگزار می کند:
🔰اولین دوره مسابقات حلّ مسئله ویژه طلّاب و دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره) به همراه جوایز نفیس.
⏰ مهلت ثبت نام: به علت استقبال طلاب عزیز مهلت ثبت نام تا ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۲ تمدید شد👌
📎 آیدی ثبت نام: @Hasanjanammm
اطلاعات تکمیلی در کانال اندیشکده
🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📣📣📣📣
📎تشکل علمی و اندیشکده مستعدّان اجتهاد حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) برگزار می کند:
📌همایش بزرگ مسابقه ی علمی حل مسئله
❇️با موضوع: حل مسئله، چیستی، چگونگی و چرایی آن
✳️با حضور استاد معظم و معزز میرهاشم حسینی و اساتید برجسته ی حوزه ی علمیه قم:
⏰ زمان برگزاری همایش: ۱ تیر ۱۴۰۲ ٫ ساعت ۱۷
🕌 مکان برگزاری مسابقه: شهر
مقدس قم
❇️ از همهی طلاب محترمی که در مسابقه ی حل مسئله ثبت نام کرده اند دعوت می شود که در این همایش شرکت کنند.
❇️ شرکت برای عموم طلاب و دانش آموختگان دو مدرسه ی آیت الله مجتهدی و آیت الله حق شناس (رحمهما الله) آزاد است.
✳️ نظر به اهمیت این همایش در پیش برد امور مسابقه ی علمی، عدم شرکت در همایش به منزله ی انصراف از مسابقه تلقی می شود.
📎 آیدی مسئول برگزاری مسابقات، حجتالاسلام والمسلمین حسین نصیری: @Hasanjanammm
اطلاعات تکمیلی در کانال اندیشکده
🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
« نقل یک حدیث، یک اشکال و پاسخ های آن»
⚫️ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ:
« اِسْتَأْذَنَ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ اَلنَّوَاحِي مِنَ اَلشِّيعَةِ فَأَذِنَ لَهُمْ فَدَخَلُوا فَسَأَلُوهُ فِي مَجْلِسٍ وَاحِدٍ عَنْ ثَلاَثِينَ أَلْفَ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ لَهُ عَشْرُ سِنِينَ»
▪️منبع: کافی، کتاب الحجه، ابواب التاریخ ج۱ ص ۴۹۶
ادامه ی مطلب👇
▪️ترجمه: «على بن ابراهيم از پدرش نقل کرده است: گروهى از شيعيان از شهرهاى دور آمدند و از امام جواد عليه السلام اجازه حضور گرفتند. حضرت آنها را پذیرفتند. آنها به محضر امام رسیدند و در يك جلسه، ۳۰ هزار مسأله از حضرت پرسيدند. حضرت به آنها جواب دادند در حالی که آن زمان ده ساله بودند»
⚫️ توضیحی درباره ی روایت:
ممکن است سوال شود چگونه ممکن است در یک جلسه سی هزار سوال پرسیده شود و حضرت آن را پاسخ دهند؟ به بیان ساده تر اگر هر سوال فقط چند ثانیه زمان ببرد (مثلا ۵ ثانیه)و پاسخ حضرت نیز چند ثانیه بیشتر طول نکشد(مثلا ۵ ثانیه)، مجموع سی هزار سوال و سی هزار پاسخ، بیش از ۳۰۰ هزار ثانیه زمان می برد که معادل حدودا ۸۳ ساعت می باشد. تازه فرض این است که بین سوالات و پاسخ ها نیز مکثی صورت نگرفته باشد.
◾️مرحوم علامه مجلسی در مواجهه ی با این اشکال، پاسخ هایی را ذکر کرده اند که برخی از آنها به شرح زیر است( پاسخ ها نقل به مضمون است و کمی در آن تصرف شده است تا بیانی روان تر داشته باشد):
☑️ پاسخ اول: عدد سی هزار کنایه از کثرت سوال هاست. اساسا شمارش این همه سوال نیز بعید است. بنابراین راوی این عدد را صرفا برای بیان فراوانی سوالات در یک مجلس بیان کرده است.
☑️ پاسخ دوم: ممکن است این مساله به نحو اعجازگونه تحقق یافته باشد به طوری که در مدت زمان کمی این سوال ها و پاسخ ها رد و بدل شده باشد
☑️ پاسخ سوم: ممکن است پاسخ های حضرت به نحوی مختصر بوده باشد که از آن پاسخ های متعددی نسبت به سوالات فهمیده می شده است.
☑️ پاسخ چهارم: منظور از جلسه واحد، یک جلسه ی چند ساعته نبوده است، بلکه سلسله جلساتی بوده است که از آن به عنوان یک جلسه نام برده شده است. مثل زمان ما که یک اجلاسیه برگزار می شود و چندین روز زمان می برد.
(مرآت العقول، ج۶، ص ۱۰۴)
⬅️ برخی نیز بیان داشته اند که مساله ای که از حضرت سوال شده بود، حدودا دارای سی هزار صورت و فرض بود و پاسخ حضرت نیز همه ی این سی هزار صورت را در بر می گرفت.
❓ به نظر شما چه پاسخ های دیگری می توان به این سوال داد؟
پاسخ های خود را به آیدی
@adgomnam
ارسال کنید تا پس از بررسی در همین کانال منتشر شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
هیئت تحریریه کانال اندیشکده مستعدان
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
اندیشکده مستعدان
▪️ترجمه: «على بن ابراهيم از پدرش نقل کرده است: گروهى از شيعيان از شهرهاى دور آمدند و از امام جواد عل
📝 برخی از پاسخ های اعضای محترم کانال به سوال مطرح شده👇👇👇
سلام علیکم
خسته نباشید
در مورد سوال مطرح شده میخواستم یک احتمال مطرح کنم و اون اینکه شاید سه هزار مسئله فروعاتی بودند که همهشون قابل جمع تحت عناوین کلی تری هم بوده
مثلا در الروضة البهیة شهید ذیل یک مسأله فرموده اند:
فهذه جملة أقسام المسألة، و مضروبها يزيد عن مائتي مسألة،
ولی بعد خودشون با چند جمله کلی جواب دادن و همه صور پوشش داده شده.
یک احتمال دیگر هم اینه که الف به واسطه اشتباه نساخ اضافه شده باشه چون مرحوم فیض کاشانی بدون لفظ الف ذکر کردن
📝 جناب آقای محمد امین مشتاقی نیا از طلاب حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره)
✅ اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
سلام علیکم
در مورد سوالی که در مورد روایت امام جواد پرسیدید:
احتمال قوی تر آن که شیعیان با انبوهی از سوالات خدمت امام رسیده بودند که مثل سوالات جلسه مناظره با یحیی بن اکثم تو در تو و شبکه های شده بود
امام به جای پاسخ به تک تک سوالات با بیان قواعد و اصولی خاص پاسخ تمام آنها را دادند و افراد پاسخ خود را گرفته بودند و یا متوجه شده بودند با کمی تأمل می توانند پاسخ بقیه سوالات خود را هم در یابند
روایت علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع نشانگر همین موضوع است
ضمنا این حدیث را روشن میکند که چقدر در زمان امام جواد شیعیان با انبوه سوالات و مسائل جدید روبرو شده بودند و امام جواد توانسته بود خطوط کلی حل مسائل را به شیعیان آموزش دهد و راوی به احتمال زیاد از بیان این کثرت ها هم این معنا را افاده کرده بود.
📝 حجت الاسلام جواد سالمی از طلاب درس خارج اصفهان
✅ اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
به نظر بنده فرض این که سوالات هم پوشانی داشه باشند و جواب بسیاری از آنها یکسان باشد فرض بهتری هست
مثلا چندین سوال در باب شکیات غیر مبطل نماز باشد و پرسشگران فرض هایی مانند زن یا مرد بودن مصلی کودک یا بالغ بودن و.... رامطرح کرده باشند که تفاوتی در پاسخ ندارند.
📝 جناب آقای محمد مهدی محمدی از طلاب دانش آموخته ی حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره)
✅ اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
سلام علیکم
خسته نباشید
بابت مطلبی که توی کانال زحمت کشیدید گذاشتید مزاحم شدم
ممنون بابت زحماتی که میکشید ... خدا خیرتون بده ... انشالله کارتون روز به روز برکت بیشتری پیدا بکنه
راستش نمیخواستم جواب جدیدی به سوالتون بدم
میخواستم یه رویکردی رو در مواجهه با مسائل دینی نقد کنم
بسیاری از شبهات و سوالاتی که در فضای دین مطرح میشه، ناظر به عدم امکان است
یعنی یک شخصی (چه معاند چه غیرمعاند) یک مسئله ای یا روایتی یا آیه ای یا یکی از فرمایش علما رو نقل میکنه و به هر علتی میگه امکان نداره ... مثلا یا با علم روز منافات داره، یا از نظر عرف غیر عادیه، یا از نظر عقل غیرممکن به نظر میرسه یا علل دیگر
در این شرایط، درسته که سوال کننده یا شبهه کننده یک سوال پرسیده، اما در واقع به دو سوال تحلیل میشه
سوال اول: چنین چیزی امکان داره؟ (سوال اصلی)
سوال دوم: اگر امکان داره، چگونه تحقق پیدا کرده؟ (سوال ضمنی)
در مواجهه با اینگونه شبهات، دو رویکرد وجود دارد
رویکرد اول اینه که پاسخ های متعددی داده بشه به این هدف که اتفاق افتادن چیزی واقعه را معقول جلوه بده ... یعنی از امکان چنین حادثه ای دفاع کنه ... اما در نهایت بررسی نمیشه که کدامیک از این وجوه، بهتره و واقعیت ماجرا چه بوده است ... به بیان دیگر، سوال اول (امکان) پاسخ داده میشه و شبهه عدم امکان دفع میشه، اما سوال دوم همچنان باقیه و هنوز نفهمیدیم این اتفاق چگونه افتاده (رویکرد مطلبی که توی کانال مطرح فرمودید و بعضی از کتب همینه)
رویکرد دوم اینه که ممکنه یک پاسخ یا چند پاسخ داده بشه و امکان چنین حادثه ای ثابت بشه، اما علاوه بر این، به جمع بندی و نتیجه گیری هم میرسه ... یعنی دنبال قرائن و شواهد مختلفی میگرده و از آیات و روایات دیگر یا از متن خود این روایت شواهدی میاره تا یک جمع بندی نهایی پیرامون وجوه مختلف داشته باشه ... ای رویکرد، از رویکرد اول بهتره چون سوال دوم (چگونگی) رو هم پاسخ میده ... همچنین در رویکرد اول، ممکنه همه وجوهی که مطرح شده مخالف واقع باشه چون همه در حد احتماله ... اما در رویکرد دوم، حداقل انسان رو به یک اطمینان میرسونه که واقع چه بوده و همین مقدار براش کافیه (هرچند اون هم ممکنه در واقع اشتباه باشه) ... رویکرد اول در واقع مخاطب رو از حیرانی در نمیاره و همچنان سوال براش باقیه که بالاخره چی شد؟! ... درسته شبهه دفع میشه و نقص و اشکالی به دین وارد نمیشه، اما مخاطب نکته جدید چندانی یاد نگرفته ... در مجموع در مسائل دینی باید به دنبال حل کردن مسئله باشیم و صرف معقول نشان دادن مسئله کفایت نمیکنه ... مخصوصا در فضای امروز و با شبهات و سوالات فراوان مردم
نتیجه: در کل به نظر میاد که وقتی مخاطب ما عموم مردم هستن، بهتره که یا اصلا شبهه و سوال مطرح نشه، یا اگر مطرح میشه، به بیان چند وجه برای معقول نشان دادن و اثبات امکان اکتفا نشه، و سوال از همه جوانب بررسی بشه و پاسخ نهایی داده بشه ... البته این کار واقعا سخته و در هر سوال و شبهه ای نیاز به فحص و دقت عمل زیادی داره، ولی اگر بعد از فحص و دقت، واقعا جواب اطمینان آوری نبود، میشود سوال رو مطرح کرد و چند وجه رو گفت ... چون چاره ی دیگه ای نیست
مجدد بابت زحماتی که میکشید ممنونم
خدا خیرتون بده
انشالله که مورد توجه امام زمان علیه السلام باشید
التماس دعا
📝 جناب آقای امیررضا ملکی دانش آموخته ی حوزه علمیه آیت الله حق شناس ره
✅ اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔸️یکی از روایاتی که ممکن است کمک کند به فهم این روایت، روایت ابوجعفر نیشابوری در زمان امامت امام کاظم علیه السلام است که علماء مسائل زیادی را نوشتند و به او دادند، که شامل :
۱.فتاوی
۲.مشاوره
می شد:
اجْتَمَعَ إِلَيْهِ جَمَاعَةٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَسَأَلُوهُ أَنْ يَحْمِلَ لَهُمْ أَمْوَالًا وَ مَتَاعاً وَ مَسَائِلَهُمْ فِي الْفَتَاوِي وَ الْمُشَاوَرَةِ
الخرائج و الجرائح نویسنده : الراوندي، قطب الدين جلد : 1 صفحه : 328
🔸️در نسخه دیگری از همین روایت فقط عدد سوالات را ۷۰ ورقه اعلام می کند، که در هر برگه یک سوال نوشته بودند و بقیه برگه سفید بود برای امام هر دو برگه را لول کردند با سه بند، مُهر و موم کردند به ابوجعفر نیشابوری گفتند: نشانه امام اینست که بدون شکستن مُهرها جواب بدهد و الا امام نیست:
وجاؤا بجزء ، فيه مسائل ملء سبعين ورقة في كل ورقة مسأله وباقي الورق بياض ليكتب الجواب تحتها وقد حزمت كل ورقتين بثلاث حزم وختم عليها بثلاث خواتيم على كل حزام خاتم وقالوا : ادفع إلى الامام ليلة وخذ منه في غد فان وجدت الجزء صحيح الخواتيم فاكسر منها خمسة وانظره هل أجاب عن المسائل ، وإن لم تنكسر الخواتين فهو الامام المستحق للمال فادفع إليه وإلا فرد الينا أموالنا .
مناقب آل أبي طالب - ط المكتبة الحيدرية نویسنده : ابن شهرآشوب جلد : 3 صفحه : 409
🔸️بعد امام کاظم علیه السلام به ابوجعفر می گوید سوالاتت را جواب دادم:
وقد أجبتك عما في الجزء من المسائل بجميع ما تحتاج إليه منذ أمس
🔸️ابوجعفر می رود در کاروانسرا و مهر و موم سوالات را می شکند و می بیند بله جواب سوالات زیر هر سوال نوشته شده:
وفككت الختم الثاني فوجدت ما تحته : ما يقول العالم في رجل قال : والله لأتصدقن بمال كثير فيما يتصدق ؟ . الجواب تحته بخطه : إن كان الذي حلف من أرباب شياة فليتصدق بأربع وثمانين شاة وإن كان...
مناقب آل أبي طالب - ط المكتبة الحيدرية نویسنده : ابن شهرآشوب جلد : 3 صفحه : 410
🔑احتمال اینکه مراد علماء آزمایش امام جواد علیه السلام در یک مجلس باشد که بدون دانستن سوالات، جواب ها را در مسائل خود ببینند، وجود دارد بدین ترتیب چنانکه در روایات دیگر می بینیم علماء ما درباره امامت کودکی زیر حد بلوغ تردید داشتند مدام امتحان می کردند و ممکن است این یکی از امتحانات علماء شیعه برای تشخیص امامت باشد. شواهد دیگری برای این نوع رفتار امامان (بدون سوال جواب می دهند) فراوان در روایات وجود دارد که بر اهلش پوشیده نیست. به خاطر ترس از اطاله کلام به همین مقدار اکتفاء می شود.
📝 حجت الاسلام مهدی دهبان استاد و دانش آموخته ی حوزه علمیه آیت الله حق شناس ره
✅ اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
سلام علیکم
وقت بخیر
در مورد سوال مطرح شده در کانال
با توجه به قرائن حالیه و مقالیه
منظور از ۳۰ هزار مسئله، تعدد سوال نیست، بلکه تعدد اشخاصی هست که مسئله برایشان ایجاد شده
لذا تعداد سوالات (به اقتضای وقت و مجلس واحد) یک یا چند سوال بوده و که امام علیه السلام با جواب خود، مشکل و مسئله ی ۳۰ هزار نفر را حل می کنند.
یعنی ۳۰ هزار نفر، به عنوان مثال در مسئله خمس دچار سوال و تحیر بوده اند و طبیعتا از بین آنان افراد دین شناس و عالم هم بوده که قادر به حل آن مسئله طبق آیات و روایات نبوده اند، لذا با جواب امام علیه السلام در سن ده سالگی، همگی متوجه مقام علمی و خارق العاده بودن علم ایشان می شوند و طبق اینکه شیعه هستند می دانند که مقامی جز امامت نیست.
ادله و شواهد:
۱. فاء در فاجاب، عاطفه است و دارای معانی ترتیب و تعقیت می باشد
در نتیجه باید در نحوه معنای حدیث در نظر بگیریم که ( طبق معنای ترتیب) ابتدا ۳۰ هزار مسئله (سوال یا سوالات، ۳۰ هزار نفر) به صورت یکجا از امام پرسیده شده و امام علیه السلام (طبق معنای تعقیب) در حل آن مسئله ی ۳۰ هزار نفری، جوابی مطرح فرموده اند
حال طبق معنای فاء، اگر قرار بود، ۳۰ هزار سوال مطرح شود و سپس امام جواب دهند،
اولا محذور عقلی نسبت به زمان وجود دارد.
ثانیا اگر معجزه در زمان رخ میداد، راوی به جای اشاره به پاسخگویی امام علیه السلام به سوالات و سن امام علیه السلام،جا داشت ابتدا به شگفتی طرح این تعداد سوال در این زمان کم اشاره کند.
ثالثا: اینکه اول همه سوالات آن هم به این تعداد مطرح شوند و بعد آن عالم شروع به جواب کند، خلاف عرف و عادت مجالس علمی است.
رابعا: قرینه حالیه بر این است که آن افراد، نماینده افراد زیادی در مناطق شیعه نشین بوده اند
لذا با توجه به دوران سخت ائمه معصومین علیهم السلام در ارتباط با شیعیان خود، مسلما مسائل مشترک در بین همگی آن ها مورد سوال بوده است.
خامسا: فضای روایت در بیان علم خارق العاده امام علیه السلام است، که موجب ایمان آن افراد به امامت ایشان می شود. ( به قرینه بیان سن امام علیه السلام).
لذا بیان قدرت علمی امام علیه السلام، از جهت جواب دادن به سوال سختی است که ۳۰ هزار نفر(که حتما عالمانی در بین آن ها بوده،) قادر به حل آن نبوده اند و این امر نزد شیعیان، برای کودکی در سن ۱۰ سالگی، موجب اطمینان به امامت ایشان است.
📝 جناب آقای سامان میرآلی طلبه درس خارج و دانش آموخته حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره)
✅ اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
اولین همایش مسابقات علمی حل مسئله ی فقهی
با سخنرانی:
✅استاد معزز حجتالاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی
🔸تولیت حوزه های علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره)
✅ حجت الاسلام والمسلمین علی فرحانی
🔸استاد سطوح عالی حوزه ی علمیه قم و استاد دانشگاه
🔹با موضوع بررسی تطبیقی روش های حل مسائل مستحدثه و مسائل غیر مستحدثه
✅حجتالاسلام والمسلمین حسین اثنی عشری
🔸مدیر دفتر فقه معاصر و مشاور مدیریت حوزه های علمیه در فقه معاصر
🔹با موضوع ظرفیت های مغفول فقه برای حل مسائل مستحدثه
✅حجت الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی
🔸معاونت آموزش و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقر العلوم
🔹با موضوع چالش های گسست فتوا و تقنین
⏰ زمان برگزاری جلسه: پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ ٫ ساعت ۱۷
🔹مکان برگزاری جلسه: شهر مقدس قم ٫ مجتمع فرهنگی نور
⭐️آیدی مسئول مسابقات حجتالاسلام حسین نصیری: @Hasanjanammm
⭐️ لوکیشن محل برگزاری همایش:
مجتمع فرهنگی نور
https://nshn.ir/9b7bs-t62x7OHq
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «بررسی حکم فقهی-حقوقی تعدیل اقساط محکوم به (طلا و سکه) در صورت نوسانات شدید بازار»
1⃣یادداشت اول
⁉️ سوال: در صورت افزایش فاحش قیمت طلا و سکه، بسیاری از بدهکاران مهریه که بدهی آنها تقسیط شده است، توانایی پرداخت اقساط به قیمت روز را ندارند. این افراد طبیعتا «درخواست تعدیل اقساط» میکنند.
👈 با توجه به حجم بالای درخواست های مطرح شده در این شرایط:
🔹اولا بررسی آنها، بار سنگینی بر دوش قوه قضائیه میگذارد.
🔹ثانیا مشکلات فراوانی برای بدهکاران مهریه ایجاد میکند. چرا که با تاخیر یک قسط، زن میتواند حکم جلب مرد را گرفته و او را به حبس بیندازد.
⭕️ راه پیشنهادی در این شرایط چیست؟ 🤔
🔷طبق قانون قبلی، تمام درخواست ها به نوبت بررسی میشد.
🔸اینکار با توجه به حجم کاری بالای قوه قضائیه، ممکن بود تا چندین ماه به طول بینجامد و بدهکاران مهریه در این مدت در زندان میماندند.
🔷اما سال 1399 بعضی نمایندگان مجلس متوجه این مشکل شده و طرحی را به مجلس ارائه کردند مبنی بر اینکه درخواست تعدیل اقساط، خارج از نوبت بررسی شود.
🔸این طرح تصویب شد و نتیجه اش این بود که درخواست تعدیل اقساط، زودتر به نتیجه میرسید و بدهکار مهریه مدت کمتری را در زندان سپری میکرد.
🔷اخیرا نمایندگان طرح دیگری را مطرح کردند مبنی بر اینکه در شرایط افزایش فاحش (20 درصد به بالا) قیمت طلا و سکه، با توجه به ناتوانی اکثر بدهکاران مهریه از پرداخت اقساط با قیمت جدید، اقساط تمام درخواست کنندگان، بدون بررسی تعدیل شود.
🔸لذا در صورت تصویب این طرح، در شرایط مذکور نه تنها درخواست تعدیل اقساط خارج از نوبت بررسی نمیشود، بلکه بدون بررسی و به صرف درخواست، تعدیل میشود.
#کارگروه_فقه_تقنین
#تعدیل_اقساط
#مهریه
#تورم_سکه
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📷 #گزارش_تصوریری اولین همایش مسابقات علمی حل مسئله ی فقهی
با سخنرانی:
✅استاد معزز حجتالاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی
🔸تولیت حوزه های علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره)
✅ حجت الاسلام والمسلمین علی فرحانی
🔸استاد سطوح عالی حوزه ی علمیه قم و استاد دانشگاه
✅حجتالاسلام والمسلمین حسین اثنی عشری
🔸مدیر دفتر فقه معاصر و مشاور مدیریت حوزه های علمیه در فقه معاصر
✅حجت الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی
🔸معاونت آموزش و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقر العلوم
⭐️آیدی مسئول مسابقات حجتالاسلام حسین نصیری: @Hasanjanammm
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
استاد حجت الاسلام والمسلمین علی فرحانی.mp3
37.81M
🎙بیانات کامل استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین #علی_فرحانی در همایش علمی حل مسئله
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
استاد حجت الاسلام و المسلمین رفیعی علوی.mp3
34.4M
🎙بیانات استاد محترم حجتالاسلام و المسلمین سید احسان #رفیعی_علوی در همایش علمی حل مسئله
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید