eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.3هزار دنبال‌کننده
633 عکس
99 ویدیو
47 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰موضوع شناسی در جرایم حقوقی و کیفری 📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین از مهمترین چالشهای اجرای قوانین قضایی تشخیص موضوع است. و یکی از بزنگاه های تشخیص موضوع مبحث معاونت و مشارکت در جرایم حقوقی و کیفری می باشد. گاهی دلیلی در فقه امامیه از توسعه قابل قبولی برخوردار است اما این توسعه توأم با برداشت فقهاء نیست یعنی فاصله ای وجود دارد بین قلمرو دلالی و برداشت محدود فقیه از قواعد. در بحث معاونت و مشارکت در جرم عناوین متعددی در فقه امامیه وجود دارد که بعضا فقها آن عناوین را تحت یک موضوع طرح و بحث می کنند و حال آنکه قابلیت جداسازی هم در حدّ و هم در حجّت وجود دارد. چرا که بعضا عناوین ادغام شده تفاوت ماهوی باهم دارند. ده عنوان زیر را کوتاه از نظر بگذرانیم: ۱.مقدمات حرام (کمک به نفس برای معصیت) ۲.تعاون بر اثم (غیر از اعانه است) ۳. تعاون بر ظلم(غیر از اعانه است) ۴. اعانه بر ظلم(علی الظاهر با عنوان ۶ یکی باشد) ۵. اعانه بر اثم ٦. معونة الظالمين (فی ظلمهم) ٧. اعوان الظلمة (حتی بدون عمل) ٨. عمل للظالمين (مطلق) ٩. قبول ولایت من الظالم أو الجائر ١٠. جوائز السلطان و عماله(مطلق المال المأخوذ منهم) در یک نگاه آنچه که در طول وقوع حرام از دیگری واقع می‌شود،عنوانش اعانه خواهد بود. اما در عرض، تعاون می شود. حال اگر عنوان تجاوز به حق دیگری بود می شود ظلم اگر حرام در افعال مکلف بود اثم خواهد شد. 💠بعد از روشن شدن معانی اعانه و تعاون باید دانست که عنوان معونه از عناوین خاص است و برای آن دلیل جدا وجود دارد. معونة الظالم را همۀ علما حرام می‌دانند. عدّه‌ای از علما اعانۀ بر اثم را حرام نمی‌دانند؛ چرا كه در آیۀ مبارکه از عنوان تعاون بر اثم استفاده شده است. تفاوت اين دو در اين است كه تعاون بر اثم زمانى محقق مى‌شود كه عمل حرامى ـ مثل دزدی کردن ـ را چند نفر با هم انجام دهند، امّا «اعانه» طولی است؛ به اين معنا كه هر یک مقدّمه‌اى را به انجام مى‌رسانند تا نوبت به شخص آخر می‌رسد كه حرام را انجام می‌دهد. در خصوص «معونة الظالم» چون عنوان خاصّی دارد، ولو به صورت اعانه هم باشد حرام است. عمل و کسب در این جا به معنای کارمندی است، نه به معنای کارگری. بنابراين حتّی اگر به شكل کارگری هم نباشد، باز هم حرام است. سزاوار بود فقهاء بین اعانه بر اثم و اعانه بر ظلم و تعاون بر اثم و تعاون بر ظلم فرق بگذارند البته در متون فقهی برخی از فقها به بعضی از این عناوین اشاره شده است. مقدمه حرام در فعل نفس است و در اصول فقه از آن بحث می شود. اگر کسی در تقویت اعمال مجرمانه شرکت کند (آن هم نه بصورت اعانه و نه بصورت تعاون) یعنی بدون انجام جرم باعث تقویت و تحکیم جرم شود (مانند شرکت در اغتشاشات مشروط بر اینکه تعاون و اعانه بر ظلم نکند) تحت عنوان اعوان الظلمه قرار گرفته می توان علیه او اعلان جرم نمود. عمل للظالمین در صورتی که عناوین پیش گفته برآن صدق نکند ایرادی ندارد مانند خیاطی که برای یک مُجرم خیاطی کند. عنوان قبول ولایت در کشورهای غیر اسلامی و یا متخاصم رخ می دهد که به جزء استثنائاتی(مانند کمک به جامعه شیعه) همه موارد آن حرام و در صورت وجود قانون جرم است. مبحث جوائز السلطان (اخذ اموال مجرمان) در تحت عناوینی چون پولشوئی و اقدام علیه امنیت اقتصادی و... می رود. نکته: در بحث کتاب القصاص عنوان "سبب و مباشر" هم معاضد این بحث است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
ارتباط خطرناک از ولسلی کاکبورن.pdf
16.4M
📚 معرفی کتاب: ارتــبــاط خــــطرنــــاک 💠(داستان ناگفته ارتباط پنهان ایالات متحده و اسرائیل) ✍️ نویسنده: اندرو ولسلی کاکبورن ✏️ ترجمه: آقای محسن اشرفی 🔰 ناشر: اطلاعات 📄 تعداد صفحات: ۵۹۳ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰چند خطی در رابطه ی با معاملات غیر رسمی 📝 به قلم حجت الاسلام و المسلمین فقهاء برای صحت معامله شرایطی را ذکر کرده اند و هیچ کدام از فقهاء تاکنون شرط رسمی بودن معامله را شرط صحت بیان نفرمودند. از طرفی علاوه بر مفاسدی که اسناد غیر رسمی ایجاد می کند مشکلی نیز در محاکم قضایی به وجود می آورد و تعداد پرونده هایی که عمدتا ناشی از دست نوشته ها و مستندات غیر رسمی است به وفور یافت می شود. طرحی که مجلس برای تصویب ارسال نموده است بطلان تمامی معاملات غیر رسمی است که این جای تامل دارد و امری بسیار دشوار است، چیزی که در ادله وجود ندارد و نظری به یقیین خلاف فتوای اجماعی فقهای عظام. 🔹البته اگر مصلحت اقتضا کند و اثبات شود که کشور نیازمند به چنین قانونی است با انجام فرآیند و مراحل به مقدار ضرورت امکان پذیر است. حتی در طول تاریخ فتاوایی از مراجع عظام خصوصا بنیانگذار انقلاب موجود است. البته متنی از مقام معظم رهبری که فقیهی متبحر هستند و بسیار محتاط در فتاوا ، منتشر شد که ایشان فتوا به بطلان معاملات غیر رسمی دادند(آقا فرمودند حکم به عدم اعتبار کنید) که البته بعدا تصریح فرمودند مراد عدم اعتبار در محاکم قضایی است. 🔸نکته ای که موجود است آنست که مسئله باید بررسی شود آیا جایگزینی برای این کار وجود دارد و یا راه حلی بهتر موجود است؟ یا اگر بناست بخاطر مصلحت تغییری در شرایط بیع حاصل شود، تا چه میزان مصلحت موجود است و ضرورت تا کجاست ؟ اگر مشکل پرونده های محاکم قضایی است ، می تواند معاملات غیر رسمی مسموع نباشد و قوه قضاییه یکی از شروط بررسی دعاوی، رسمی بودن معامله را اضافه نماید. در این راستا به فرموده رییس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون جلسات متعددی در کمیسیون های مجمع به ابعاد مختلف این حکم پرداختند ، مانند سایر لوایح تا کاری دقیق و فنی صورت پذیرد و در صحن مجمع مورد بررسی قرار گیرد . و همچنین ایشان با اشاره به تاکید و اهتمام ویژه مقام معظم رهبری بر تصویب لوایح در شورای مجمع تشخیص بصورت اکثریت شورا که نشان از تمایل ایشان به کاری بسیار متقن و دقیق و تا جای ممکن مطابق با احکام اولی دارد نه تصویب رای عجولانه و بدون بررسی و دقت کارشناسی و بدون بررسی ابعاد فقهی. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» 📝به قلم آقای 💢کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه؛ زیرساخت ها، فرایندها، پیامدها» به نوشته «سید علیرضا حسینی شیرازی»، از کتب مرتبط با بحث رجال است. این کتاب که در چهار بخش به همراه دو پیوست به نگارش درآمده، سعی دارد با رویکردی جدید به احادیث شیعه نگریسته و منتقد رویکرد رایج کنونی در اعتبارسنجی احادیث است. 🔰در بخش اول کتاب، به 16 مورد از چالش های پیش روی اعتبارسنجی احادیث شیعه اشاره شده است، که به بیان بعضی از آنها در ضمن چند یادداشت میپردازیم. 1️⃣ چالش اول: وجود راویان متهم به کذب و جعل 🔻اولین چالش در مواجهه با احادیث، وجود راویانی است که متهم به کذب و جعل حدیث بوده و بعضی از آنها در سند تعداد زیادی از احادیث قرار گرفته اند. 🔹بعنوان مثال، «سهل بن زیاد» که در سند 2567 روایت از کتب اربعه وجود دارد، از سوی نجاشی و ابن غضائری تضعیف شده است. (1) 🔹همچنین «محمد بن سنان» که در سند 975 روایت و «ابوسمینة» که در سند 386 روایت از روایت کتب اربعه واقع شده اند، از سوی رجالیون تضعیف شده اند. (2) 2️⃣ چالش دوم: وجود راویان فاسد المذهب 🔻چالش دیگر، وجود برخی راویان فاسد المذهب (اعم از فحطی، واقفی، عامّی و ...) در میراث حدیثی شیعه است. 🔸بعنوان مثال «حسن بن علی بن فضال» و پسرش «علی بن حسن بن علی بن فضال» که پدر در سند 1647 روایت و پسر در سند 1242 روایت از کتب اربعه حضور دارند، فطحی مذهب اند، هرچند در مرحوم نجاشی و شیخ طوسی آنها را توثیق کرده و ستوده اند. (3) 🔸همچنین «حسن بن محمد بن سماعة» که در طریق 1146 روایت از کتب اربعه قرار گرفته، واقفی است. البته مرحوم نجاشی و شیخ طوسی ایشان را نیز توثیق کرده و به حسن تالیف او اعتراف کردند. (4) 📚منابع: 1- نجاشی درباره وی میگوید: «کان ضعیفا فی الحدیث، غیر معمتد فیه» (رجال نجاشی، ش490)؛ ابن غضائری نیز میگوید: «کان ضعیفا جدا، فاسد الروایة و الدین» (رجال ابن غضائری، ش65) 2- نجاشی مینویسد: «رجل ضعیف جدا، لا یعوّل علیه» (رجال نجاشی، ش888)؛ شیخ طوسی نیز میگوید: «و قد طُعِن علیه و ضُعِّف» (فهرست شیخ طوسی، ش620)؛ ابن غضائری نیز چنین نوشته است: «ضعیف غال، یضع الحدیث، لا یلتفت الیه» (رجال ابن غضائری، ش130) 3- ر.ک رجال نجاشی ش 72 و 676 و فهرست شیخ طوسی ش 164 و 392 4- ر.ک رجال نجاشی ش 83 و فهرست شیخ طوسی ش 193 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مصحف مشهد رضوی: کامل‌ترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد الرضوي / یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شماره‌های 18 و 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد).  این اثر با 252 برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار می‌آید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد. با توجه به ویژگی‌های متنی این مصحف، ویژگی‌های رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سوره‌ها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایش‌های متعدد کربن 14، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است. مجموع ویژگی‌های این مصحف، در کمتر نسخه‌ای از قرآن‌های کهن به خط حجازی یافت می‌شود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهم‌ترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است. مراسم رونمایی و معرفی: مشهد، کتابخانۀ آستان قدس رضوی، تالار قدس پنجشنبه 25 آبان 1402/ ساعت 9-11 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰با همکاری اندیشکده مستعدان، پژوهشکده علوم انسانی و اسلامی و موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود. ⬅️ کرسی علمی ترویجی با عنوان «بررسی قیود تحقق موضوع محاربه» حجت الاسلام و المسلمین دکتر گرامی پور (استاد اندیشکده مستعدان و ریاست پژوهشکده علوم انسانی اسلامی) و آقای امیررضا ملکی (عضو اندیشکده مستعدان) 💢 زمان نشست: پنجشنبه ۱۸ آبان ساعت ۱۵ 💢مکان نشست: میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه دوازدهم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام https://nshn.ir/7bs446NxQtj9 💠💠💠لینک مجازی https://gharar.ir/r/71810914 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
مصحف مشهد رضوی: کامل‌ترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد ا
«طیار آلتی قولاچ» در سال ۱۹۳۸ میلادی در روستایی در ترکیه متولد شد، او عشق و علاقه‌ای وافر به قرآن‌های قدیمی دارد و یکی از نسخه‌شناسان برتر جهان است. به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طیار آلتی قولاچ یکی از نسخه‌شناسان برتر دنیا و اهل ترکیه است و در میان تمامی نسخه‌شناسان اعم از مسلمان و غیر مسلمان، جایگاهی شناخته‌شده و معتبر دارد. نسخه دست‌نویس قرآن کریم منسوب به دست خط امام علی(ع)، قدیمی‌ترین قرآن موجود در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی است که قرار است برای نخستین‌بار با همکاری مرکز چاپ و نشر قرآن کریم و آستان قدس رضوی و با کارشناسی «طیار آلتی قولاچ» به چاپ برسد. این نخستین همکاری او با جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.   وی قرآن‌های منسوب به اهل بیت(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را از قدیمی‌ترین نسخ قرآنی می‌داند و درباره دلیل انتخاب مصحف رضوی برای نسخه‌شناسی می‌گوید: «من به دو دلیل بر این نسخه خاص توقف کردم، یکی نسبتاً کامل‌بودن آن است که فقط ۱۰ برگ کم دارد و دیگری انتساب آن به امام علی(ع) است.»   نتایج بررسی‌های ۱۰ ساله آلتی قولاچ بر روی مقایسه کلمه به کلمه و حرف به حرف نسخ فعلی قرآن با چهار مصحف اصلی موجود این کتاب سماوی بار دیگر معجزه‌بودن قرآن و این‌که کتاب آسمانی مسلمانان از بدو نزول تاکنون بدون تغییر مانده را به اثبات رسانده است. آلتی قولاچ این نتیجه را برای مسلمانان جهان بسیار حائز اهمیت می‌داند.   📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سوسیالیسم یا کمونیسم؟(فرسته اول) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین از سختی های یادگیری علوم و یا تفهیم و تفاهم در حوزه ی یک علم، فهم تفاوت ها و شاخصه های اصطلاحات متشابه آن علم است که گاه عدم تشخیص این تمایزها فرآیند پژوهش در آن علم را منحرف می سازد.در فلسفه سیاست و شناخت مکاتب سیاسی دو واژه سوسیالیسم و کمونیسم اغلب در میان عامه مردم و نوآموزان محل اشتباه واقع می شود و فراوان به جای یکدیگر استعمال می شوند. از این رو شناخت این دو مکتب و ایده¬های اصلی آنها روشن کننده بسیاری از تاریکی هاست.اما آن چه سبب شده که میان این دو ایدئولوژی اشتباه هایی صورت گیرد، نقاط مشترک متعددی است از جمله: 1. مخالفت با نظام سرمایه داری و مالکیت خصوصی 2.دفاع از مالکیت عمومی و اشتراکی 3.نسبت دادن مشکلات اجتماعی و اقتصادی به نظام سرمایه¬داری و بازار آزاد 4.حمایت و طرفداری از طبقه کارگر 5.مخالف نظام طبقاتی برای شناخت این دو مکتب ابتدا سوسیالیسم را شرح داده و بعد به تبیین کمونیسم پرداخته خواهد شد. سوسیالیسم(Socialism) سوسیالیسم از ریشه لاتینی سُکیوس (Socius) به معنی همراه و شریک یا از واژه ی «سوسیال» (Social) به معنای اجتماعی گرفته شده‌است و معادل و ترجمه آن را باید جماعت گرایی یا جامعه گرایی دانست.برخی ریشه سوسیالیسم(جامعه اشتراکی) را به مزدک بامدادان(531 میلادی) کنشگر اجتماعی مذهبی زمان ساسانیان نسبت داده اند و او را اولین سوسیالیست قلمداد کرده اند.عده ای دیگر افلاطون(347 قبل از میلاد) و نظریه ی «مدینه فاضله»( Utopia) را آغاز تفکرات سوسیالیستی معرفی کرده اند. او مدینه فاضله را جامعه‌ای ایده‌آلی معرفی می‌کند که مرکز ثقل آن عدالت اجتماعی است. اما کارل مارکس تمامی سوسیالیست های قبل از خود را معتقد به «سوسیالیسم تخیلی» می داند. به عقیده مارکس سوسیالیسم تخیلی صرفا بر پایه ی احساسات و بدون تحلیل علمی از پدیده های اقتصادی و اجتماعی ارائه می شد و همچنین مارکس معتقد بود که این دسته از جمله تامس مور(1535میلادی) راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی برخاسته از مالکیت خصوصی ندارند. اما فارغ از ریشه یابی سوسیالیسم که حتی برخی به جناب ابوذر غفاری هم آن را نسبت داده اند باید آغاز سوسیالیسم را در اواخر قرن هجدهم یا اوایل قرن نوزدهم و بعد از انقلاب صنعتی دانست. مدتی بعد از انقلاب صنعتی و فشار روز افزون بر طبقه کارگر و تقسیم نابرابر سود میان افراد جامعه گروهی شعاری را سر دادند که در ادامه به یکی از اصلی ترین شعارهای سوسیالیسم تبدیل شد.آنها هنگامی که مشاهده کردند در جامعه بیشترین کار و فعالیت برای طبقه کارگر است اما بر خلاف میزان کار و فشار کم ترین سود به کارگرها می رسد به دنبال این شعار حرکت کردند: «هر کس به اندازه توانش کار کند، و هرکس به میزان کارش سود ببرد» ادامه دارد... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید