🔰با همکاری اندیشکده مستعدان، پژوهشکده علوم انسانی و اسلامی و موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام برگزار میشود.
⬅️ کرسی علمی ترویجی با عنوان
«بررسی قیود تحقق موضوع محاربه»
حجت الاسلام و المسلمین دکتر گرامی پور (استاد اندیشکده مستعدان و ریاست پژوهشکده علوم انسانی اسلامی)
و
آقای امیررضا ملکی (عضو اندیشکده مستعدان)
💢 زمان نشست: پنجشنبه ۱۸ آبان
ساعت ۱۵
💢مکان نشست: میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه دوازدهم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
https://nshn.ir/7bs446NxQtj9
💠💠💠لینک مجازی
https://gharar.ir/r/71810914
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
اندیشکده مستعدان
مصحف مشهد رضوی: کاملترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد ا
«طیار آلتی قولاچ» در سال ۱۹۳۸ میلادی در روستایی در ترکیه متولد شد، او عشق و علاقهای وافر به قرآنهای قدیمی دارد و یکی از نسخهشناسان برتر جهان است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، طیار آلتی قولاچ یکی از نسخهشناسان برتر دنیا و اهل ترکیه است و در میان تمامی نسخهشناسان اعم از مسلمان و غیر مسلمان، جایگاهی شناختهشده و معتبر دارد.
نسخه دستنویس قرآن کریم منسوب به دست خط امام علی(ع)، قدیمیترین قرآن موجود در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی است که قرار است برای نخستینبار با همکاری مرکز چاپ و نشر قرآن کریم و آستان قدس رضوی و با کارشناسی «طیار آلتی قولاچ» به چاپ برسد. این نخستین همکاری او با جمهوری اسلامی ایران بهشمار میرود.
وی قرآنهای منسوب به اهل بیت(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را از قدیمیترین نسخ قرآنی میداند و درباره دلیل انتخاب مصحف رضوی برای نسخهشناسی میگوید: «من به دو دلیل بر این نسخه خاص توقف کردم، یکی نسبتاً کاملبودن آن است که فقط ۱۰ برگ کم دارد و دیگری انتساب آن به امام علی(ع) است.»
نتایج بررسیهای ۱۰ ساله آلتی قولاچ بر روی مقایسه کلمه به کلمه و حرف به حرف نسخ فعلی قرآن با چهار مصحف اصلی موجود این کتاب سماوی بار دیگر معجزهبودن قرآن و اینکه کتاب آسمانی مسلمانان از بدو نزول تاکنون بدون تغییر مانده را به اثبات رسانده است. آلتی قولاچ این نتیجه را برای مسلمانان جهان بسیار حائز اهمیت میداند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سوسیالیسم یا کمونیسم؟(فرسته اول)
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محمدی
از سختی های یادگیری علوم و یا تفهیم و تفاهم در حوزه ی یک علم، فهم تفاوت ها و شاخصه های اصطلاحات متشابه آن علم است که گاه عدم تشخیص این تمایزها فرآیند پژوهش در آن علم را منحرف می سازد.در فلسفه سیاست و شناخت مکاتب سیاسی دو واژه سوسیالیسم و کمونیسم اغلب در میان عامه مردم و نوآموزان محل اشتباه واقع می شود و فراوان به جای یکدیگر استعمال می شوند. از این رو شناخت این دو مکتب و ایده¬های اصلی آنها روشن کننده بسیاری از تاریکی هاست.اما آن چه سبب شده که میان این دو ایدئولوژی اشتباه هایی صورت گیرد، نقاط مشترک متعددی است از جمله:
1. مخالفت با نظام سرمایه داری و مالکیت خصوصی
2.دفاع از مالکیت عمومی و اشتراکی
3.نسبت دادن مشکلات اجتماعی و اقتصادی به نظام سرمایه¬داری و بازار آزاد
4.حمایت و طرفداری از طبقه کارگر
5.مخالف نظام طبقاتی
برای شناخت این دو مکتب ابتدا سوسیالیسم را شرح داده و بعد به تبیین کمونیسم پرداخته خواهد شد.
سوسیالیسم(Socialism)
سوسیالیسم از ریشه لاتینی سُکیوس (Socius) به معنی همراه و شریک یا از واژه ی «سوسیال» (Social) به معنای اجتماعی گرفته شدهاست و معادل و ترجمه آن را باید جماعت گرایی یا جامعه گرایی دانست.برخی ریشه سوسیالیسم(جامعه اشتراکی) را به مزدک بامدادان(531 میلادی) کنشگر اجتماعی مذهبی زمان ساسانیان نسبت داده اند و او را اولین سوسیالیست قلمداد کرده اند.عده ای دیگر افلاطون(347 قبل از میلاد) و نظریه ی «مدینه فاضله»( Utopia) را آغاز تفکرات سوسیالیستی معرفی کرده اند. او مدینه فاضله را جامعهای ایدهآلی معرفی میکند که مرکز ثقل آن عدالت اجتماعی است. اما کارل مارکس تمامی سوسیالیست های قبل از خود را معتقد به «سوسیالیسم تخیلی» می داند. به عقیده مارکس سوسیالیسم تخیلی صرفا بر پایه ی احساسات و بدون تحلیل علمی از پدیده های اقتصادی و اجتماعی ارائه می شد و همچنین مارکس معتقد بود که این دسته از جمله تامس مور(1535میلادی) راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی برخاسته از مالکیت خصوصی ندارند. اما فارغ از ریشه یابی سوسیالیسم که حتی برخی به جناب ابوذر غفاری هم آن را نسبت داده اند باید آغاز سوسیالیسم را در اواخر قرن هجدهم یا اوایل قرن نوزدهم و بعد از انقلاب صنعتی دانست. مدتی بعد از انقلاب صنعتی و فشار روز افزون بر طبقه کارگر و تقسیم نابرابر سود میان افراد جامعه گروهی شعاری را سر دادند که در ادامه به یکی از اصلی ترین شعارهای سوسیالیسم تبدیل شد.آنها هنگامی که مشاهده کردند در جامعه بیشترین کار و فعالیت برای طبقه کارگر است اما بر خلاف میزان کار و فشار کم ترین سود به کارگرها می رسد به دنبال این شعار حرکت کردند:
«هر کس به اندازه توانش کار کند، و هرکس به میزان کارش سود ببرد»
ادامه دارد...
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه»
📝به قلم آقای #امیررضا_ملکی
💢در یادداشت پیشین(https://eitaa.com/mstdnjthd/249)، به دو مورد از چالشهای مذکور در بخش اول کتاب در مسیر اعتبارسنجی روایات پرداخته شد.
3️⃣ چالش سوم: اطلاعات کم درباره بعضی راویان پرتکرار
🔻چالش سوم، این است که در مورد بعضی راویانی که نام آنها در اسناد فراوانی دیده میشود، اطلاعات بسیار کمی وجود دارد.
🔸بعنوان مثال نام جناب «ابراهیم بن هاشم قمی» در سند 7392 روایت از کتب اربعه آمده است. هرچند در رجال نجاشی، رجال و فهرست شیخ طوسی، نام ایشان آمده، اما نه توثیق و نه تضعیف شده اند. تنها چیزی که در مورد ایشان فرمودند، این است که «نخستین فردی هستند که احادیث مدرسه کوفه را در قم منتشر کردند». (1)
🔸همچنین از «محمد بن اسماعیل بُندُقی» که در سند 836 روایت و «احمد بن محمد بن حسن بن ولید» که سند 586 روایت از کتب اربعه واقع شده اند، هیچ اثری در کتب رجالی وجود ندارد!
4️⃣ چالش چهارم: فراوانی نقل راویان ثقه از راویان ضعیف
🔻چالش دیگر، این است که در کتب رجالی، در خصوص بعضی راویانی که توثیق شده اند، تصریح شده است که از ضعفاء نقل میکند.
مانند:
🔸«حسن بن محمد بن جمهور»
🔸«احمد بن محمد بن خالد برقی»
🔸و «علی بن حاتم قزوینی» (2)
5️⃣ چالش پنجم: تفاوت روش اعتبارسنجی احادیث
🔹با بررسی تاریخ حدیث شیعه، روشن خواهد شد که از زمان مرحوم علامه حلی، شیوه اعتبارسنجی احادیث تغییر کرد. ایشان با تقسیم احادیث به «صحیح»، «حسن»، «موثّق» و «ضعیف»، پایه گذار روش جدیدی در اعتبارسنجی احادیث بودند که تا امروز ادامه دارد.
🔹بررسی علل این تغییر رویکرد و صحت آن، از دیگر چالش های مسئله اعتبارسنجی احادیث شیعه است.
📚منابع:
1- رجال نجاشی، ش18؛ فهرست شیخ طوسی، ش6؛ رجال شیخ طوسی، ش5224.
2- رجال نجاشی، ش144، 182 و 688.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰نامه تاریخی
🖋امام خمینی رحمه الله
در هشتمین روز از ماه رمضان 1393 ق برابر با 14 مهر 1352 ش، ارتش های مصر و سوریه با هماهنگی یکدیگر به نیروهای اسرائیلی مستقر در کانال سوئز و ارتفاعات جولان حمله کردند و این دو منطقه اشغال شده توسط صهیونیستها را باز پس گرفتند. در این جنگ که به نام "جنگ رمضان" موسوم شد شکستن خط بارلو در صحرای سینا به عنوان یکی از افتخارات ارتش مصر ثبت گردید. دولت عراق با درخواست ایجاد رابطه با ایران، مسئله باز کردن جبهه جدیدی علیه اسرائیل را مطرح نمود. دولت ایران در اولین عکس العمل خود از درگیری اعراب و اسرائیل صرفاً اعلام نگرانی کرد. در این موقعیت، امام این اعلامیه را خطاب به دول و ملل اسلامی صادر کردند. مطالعه این نامه و مقایسه اش با وضع امروز نشان میدهد اگر 50 سال پیش به دستورهای امام عمل میشد، مشکلات کنونی پیش نمی آمد و اکنون نیز راهبرد کلی همان است که متأسفانه دولتهای اسلامی گوش شنوا ندارند. با این همه کوتاهی ها، امروز اسرائیل با اقدامات خودکرده و هوشیاری جبهه مقاومت و خصوصا رهبر معظم انقلاب حفظه الله، در پرتگاه سقوط قرارگرفته است؛ زیرا قدرت بازدارندگی خود را با طوفان الاقصی و مدیریت بعد از آن، ازدست رفته یافته و چنانچه خود اعتراف کرده اند با این شرایط به زودی مضمحل خواهند شد ان شاءالله[1].
💠بخشی از نامه
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ اخْرِجُوهُم مِنْ حَیْثُ اخرَجُوکمْ وَ الْفِتْنَهُ اشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ[2] و قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَهٌ[3]
اکنونکه دولت غاصب اسرائیل، برای فتنه انگیزی بیشتر و تجاوز زیادتر به سرزمینهای عربی و ادامه دست غاصبانه در قبال صاحبان حق، به پا خاسته و آتش جنگ را برای چندمین بار شعله ور ساخته است و برادران مسلمان ما در راه ریشه کن کردن این ماده فساد و آزادی فلسطین جان برکف نهاده در جبهه نبرد و میدان شرف به جنگ پرداخته اند، بر عموم دولت های ممالک اسلامی و خصوصْ دوَل عربی لازم است که با توکل به خدای متعال و تکیه بر قدرت لایزال، همه قوا و نیروی خویش را بسیج ساخته به یاری مردان فداکاری که در خط اول جبهه چشم امید به ملت اسلام دوخته اند بشتابند، برای آزادی فلسطین و احیای مجد و شرف و عظمت اسلامی در این جهاد مقدس شرکت کنند ....
برای مطالعه ادامه:
http://emam.com/posts/view/687
[1] ن.ک اعتراف بن گوریون که در فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ نقلشده است. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=52603
[2] سوره بقره، آیه 91 (هرکجا مشرکان را یافتید به قتل برسانید و از شهرهایشان برانید، چنانکه شما را از وطن آواره کردند و فتنهگری که آنها کنند، سختتر و فسادش بیشتر از جنگ است.)
[3] سوره بقره، آیه 93 (و با کافران جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود.)
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه»
📝به قلم اقای #امیررضا_ملکی
💢در دو یادداشت پیشین، به بعضی چالشهای اعتبارسنجی احادیث پرداخته شد. هرچند در کتاب، به 16 مورد از این چالشها اشاره شده است، اما ما با ذکر سه مورد دیگر، این بخش را پایان میدهیم.
6️⃣ چالش ششم: اختلاف دیدگاه رجالیون در توصیف یک راوی
🔻یکی از چالشهای دیگر، اختلاف دانشمندان رجالی در توصیف یک راوی است.
🔹بعنوان مثال جناب «سهل بن زیاد» که در طریق 2567 روایت از کتب اربعه حضور دارد، در کتاب رجال شیخ طوسی توثیق، ولی در رجال نجاشی، فهرست شیخ طوسی و رجال ابن غضائری، تضعیف شده است. (1)
🔹این اتفاق در خصوص «محمد بن عیسی بن عُبَید» (2) که در سند 1451 روایت و «محمد بن خالد برقی» (3) که در سند 1041 روایت قرار گرفته اند نیز دیده میشود.
7️⃣ چالش هفتم: عدم تبیین مفاهیم واژگان توصیفی
♦️چالش هفتم، این است که مفهوم بعضی از واژگانی (مانند ثقة، ضعیف، غالی، مخلّط و ...) که دانشمندان رجالی در توصیف راویان استعمال میکنند، به روشنی تبیین نشده است. لذا مشخص نیست تمام کسانی که با این کلمات، افراد را توصیف کردند، یک معنای مشخصی را اراده کردند یا خیر؟
8️⃣ چالش هشتم: ناشناخته بودن مبانی کلامی رجالیون
♦️بسیاری از تضعیفات و توثیقات رجالیون، مبتنی بر مبانی کلامی بوده است. این مبانی، یکی از سنگ محک هایی بود که رجالیون با آن به بررسی وضعیت راویان میپرداختند. ناشناخته بودن مبانی کلامی دانشمندان رجالی، از دیگر چالشهای اعتبارسنجی احادیث شیعه است.
📚منابع:
1- رجال شیخ طوسی، ش5699؛ رجال نجاشی، ش490؛ فهرست شیخ طوسی، ش339؛ رجال ابن غضائری، ش65.
2- رجال نجاشی، ش896 و 939؛ فهرست شیخ طوسی، ش612 و 813.
3- رجال نجاشی، ش898؛ رجال ابن غضائری، ش132؛ رجال شیخ طوسی، ش5391.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✨🍃🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃🍃🌺🍃
🍃🌺🍃
🌺🍃
🍃
🔰استاد و شاگردی
💠شعری از علامه طباطبایی رحمه الله
دوش که غم پرده ما میدرید
خار غم اندر دل ما میخلید
در بَرِ استاد خرد پیشهام
طرح نمودم غم و اندیشهام
کاو به کف آیینه تدبیر داشت
بخت جوان و خرد پیر داشت
پیر خرد پیشه و نورانیام
برد ز دل زنگ پریشانیام
گفت که «در زندگی آزاد باش!
هان! گذران است جهان شاد باش!
رو به خودت نسبت هستی مده!
دل به چنین مستی و پستی مده!
زانچه نداری ز چه افسردهای
و زغم و اندوه دل آزردهای؟!
گر ببرد ور بدهد دست دوست
ور بِبَرد ور بنهد مُلک اوست
ور بِکِشی یا بکُشی دیو غم
کج نشود دست قضا را قلم
آنچه خدا خواست همان میشود
وانچه دلت خواست نه آن میشود
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🍃
🌺🍃
🍃🌺🍃
🍃🍃🌺🍃
✨🍃🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🔴 نامه خیلی محرمانه ساواک درباره سوابق علامه طباطبایی و افتتاح حساب بانکی ایشان جهت کمک به فلسطینیان
▪️۲۴ آبان ، سالروز رحلت علامه طباطبایی (ره): گاهی یک عصبانیت، بیست سال انسان را به عقب میاندازد.
▪️علامه طباطبائي (قدس سره) ميفرمودند: در مدرسه ايستاده بودم و متوجّه شدم کسی دست خود را روی شانۀ من گذاشت. برگشتم، مرحوم آیت الله آقاي قاضي (قدس سره) را دیدم. ایشان فرمودند: «فرزندم، اگر دنيا ميخواهي نماز شب بخوان، اگر آخرت ميخواهي نماز شب بخوان، اگر هم دنيا و هم آخرت را ميخواهي، نماز شب بخوان»
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
مصحف مشهد رضوی: کاملترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد ا
اثبات تحریفناپذیری قرآن
علاوه بر علاقه شخصی، عامل مهمتری انگیزه طیار برای تحقیق درباره قرآنهای خطی را دو چندان کرد و آن تلاش برای اثبات تحریفناپذیری قرآن با استناد به نسخ کهن قرآن و دادهها و مستندات علمی و دلیلی غیر از مسئله اعتقادی بود، بهویژه اینکه او از اساتیدش در مدرسه و دانشگاه آموخته بود که متن کتاب مقدس(انجیل) تغییرات زیادی یافته و تحریف شده است، این در حالی بود که همواره بر این مسئله تأکید میشد که قرآن از تحریف به دور بوده و تا به امروز محفوظ مانده است؛ چیزی که کتب علوم قرآنی قدیم و جدید بر آن تأکید داشته و صحه گذاشتهاند.
طیار در این باره میگوید: «شاید شما هم با من موافق باشید که این مسئله تأثیر زیادی در روح و روانم گذاشته بود و میخواستم به عنوان یک مسلمان با دیدی متفاوت تحریفناپذیری قرآن را ثابت کنم و به آرامش و خواسته درونیام برسم».
هر چند که قرآن را صدها تن از صحابه و دهها هزار تن از قاریان و حافظان حفظ کردند و امروز هم به همان شکل سابق و بدون هر گونه تحریف قرائت میشود؛ اما یک پژوهشگر مسلمان نباید عمدا از دادهها و مستندات علمی در این باره غافل باشد؛ زیرا غفلت و عدم تحقیق با مستندات علمی درباره تحریفناپذیری کتاب آسمانی مسلمانان سبب میشود که بی اطلاع ها چون اسحاق نیوتن بگوید «دین بر عصایی شکننده متکی است».
تصویر: طیار آلتی قولاچ در کنار خبرنگار اضاءات و مشغول تحقیق درباره مصحف رضوی؛ ایشان یکی از ده ها محقق کتاب است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید